![]() |
Registreren kan je hier. Problemen met registreren of reageren op de berichten? Een verloren wachtwoord? Gelieve een mail te zenden naar [email protected] met vermelding van je gebruikersnaam. |
|
Registreer | FAQ | Forumreglement | Ledenlijst |
Binnenland Onderwerpen omtrent de binnenlandse politiek kunnen hier terecht. Let er wel op dat dit subforum enkel over dergelijk algemene zaken gaat die niet thuishoren in de themafora. |
![]() |
|
Discussietools |
![]() |
#1 |
Gouverneur
|
![]() Toen ik de kaarten van de mogelijke fusies zag in 'De Standaard' vroeg ik me onmiddellijk af: "Wat met de faciliteitengemeenten". Dikwijls wordt een faciliteitengemeente opgenomen in een grotere fusie. Gelden dan de faciliteiten plots in de nieuwe fusiegemeente?
Enkele voorbeelden: - de kleine gemeente Mesen is een faciliteitengemeente (FG) die zou fuseren met Heuvelland, Ieper en Langemark-Poelkappelle - Spiere-Helkijn (FG) fuseert met Avelgem en Zwevegem De situatie rond Vlaams Brabant wordt helemaal te gek: - Bever (FG) fuseert met Galmaarden, Herne, Gooik, Pepingen en Halle Men beseft verder dat de situatie daar complex is want van de Brusselse rand blijft men af als er faciliteiten mee gemoeid zijn. In Limburg heb je dan nog het zeer kleine Herstappe (FG) dat opgenomen wordt in Tongeren. Je kan hier op twee manieren mee omgaan, in de nieuwe fusiegemeenten schaf je de faciliteiten gewoon af (het heeft lang genoeg geduurd). Maar we weten dat dit niet zal lukken in Belziek. Een ander mogelijk scenario is de uitbreiding van de faciliteiten over de nieuwe fusiegemeente. Ik kan me inbeelden dat uit Franstalige hoek men snel daar zal op aansturen! |
![]() |
![]() |
![]() |
#2 |
Europees Commissaris
Locatie: Toekomstig bewoner van de geboortegrond van Cyriel Verschaeve
|
![]() Ik denk niet dat de de faciliteitengemeentes zullen fusioneren,anders zullen ze misschien een speciale regeling moeten uitdokteren(faciliteiten beperken tot een deel van de gemeente).
|
![]() |
![]() |
![]() |
#3 |
Gouverneur
|
![]() Nochtans staat dat wel in het voorstel dat je in het artikel van DS kan vinden. Er wordt daar met geen woord gerept over de faciliteiten. Dit is iets wat we in de gaten moeten houden!
|
![]() |
![]() |
![]() |
#4 | |
Secretaris-Generaal VN
|
![]() Citaat:
Nog wel faciliteiten voor de huidige bewoners van de faciliteitengemeenten zo lang ze nog in de gemeente wonen,maar niet meer voor de nieuwkomers. |
|
![]() |
![]() |
![]() |
#5 | |
Minister-President
|
![]() Citaat:
ik weet nu al dat de Vlamingen zich weer zullen laten uitkopen |
|
![]() |
![]() |
![]() |
#6 | |
Banneling
|
![]() Citaat:
Ik denk eerder dat de franstaligen al klaar staan met hun stijve benen om alles tegen te houden en te blokkeren totdat ze hun zin krijgen... Laatst gewijzigd door marie daenen : 19 augustus 2015 om 22:20. |
|
![]() |
![]() |
![]() |
#7 |
Banneling
|
![]() Faciliteiten zijn zooooo 20ste-eeuws.
Afschaffen. Gewoon komaf mee maken. Het zal heel wat gerommel vermijden. |
![]() |
![]() |
![]() |
#8 |
Secretaris-Generaal VN
|
![]() Bij de vorige ronde bleven de faciliteitengemeenten uit de fusie. Juist om die reden. Ook nu zal dat het geval zijn. Waarschijnlijk zullen er wel samenwerkingsverbanden ontwikkeld worden die in de praktijk neerkomen op een administratieve fusie. Bij bepaalde gemeenten in West-Vlaanderen bestaat er al zo'n samenwerking, nl. tussen Ruiselede en Aalter alsook tussen Dentergem en Zulte. De eerste gemeente blijkt bijvoorbeeld onvoldoende financiële middelen te hebben voor de uitbouw van meerdere faciliteiten. In het verleden heeft men al samenwerking met Aalter gezocht.
|
![]() |
![]() |
![]() |
#9 |
Secretaris-Generaal VN
|
![]() |
![]() |
![]() |
![]() |
#10 |
Banneling
|
![]() |
![]() |
![]() |
![]() |
#11 |
Secretaris-Generaal VN
|
![]() |
![]() |
![]() |
![]() |
#12 |
Eur. Commissievoorzitter
|
![]() Daar heb je een twee derde meerderheid in het parlement en een gewone meerderheid in elke taalkamer voor nodig dus je mag je voorstel op je buik schrijven.
|
![]() |
![]() |
![]() |
#13 |
Banneling
|
![]() |
![]() |
![]() |
![]() |
#14 | |
Secretaris-Generaal VN
|
![]() Citaat:
Volgens de Belgicisten leren ze nu toch allemaal Nederlands. |
|
![]() |
![]() |
![]() |
#15 |
Secretaris-Generaal VN
|
![]() Een aantal van de faciliteitengemeenten in de rand grenst aan elkaar. Die zou men kunnen fusioneren.
|
![]() |
![]() |
![]() |
#16 |
Banneling
|
![]() Ik zie niet in waarom we de verfransing zouden moeten stimuleren. Faciliteiten waren tijdelijk. Sommigen denken dat ze voor eeuwig en zelfs uitbreidbaar zijn. Nougabollen!
|
![]() |
![]() |
![]() |
#17 |
Secretaris-Generaal VN
|
![]() Zou gewoon rationeel en efficiënt zijn. Of moeten die gemeenten niet goed bestuurd worden?
|
![]() |
![]() |
![]() |
#18 |
Banneling
|
![]() Nogmaals faciliteiten waren tijdelijk opdat de Franstaligen zich zouden kunnen aanpassen. Het tegenovergestelde is echter gebeurd. Daarom kunnen we die faciliteiten gewoon opdoeken door ze te laten opgaan in fusies met volledig Vlaamse gemeenten.
|
![]() |
![]() |
![]() |
#19 |
Secretaris-Generaal VN
|
![]() |
![]() |
![]() |
![]() |
#20 | |