Politics.be Registreren kan je hier.
Problemen met registreren of reageren op de berichten?
Een verloren wachtwoord?
Gelieve een mail te zenden naar [email protected] met vermelding van je gebruikersnaam.

Ga terug   Politics.be > Algemeen > Binnenland
Registreer FAQForumreglement Ledenlijst

Binnenland Onderwerpen omtrent de binnenlandse politiek kunnen hier terecht. Let er wel op dat dit subforum enkel over dergelijk algemene zaken gaat die niet thuishoren in de themafora.

Antwoord

Discussietools
Oud 21 augustus 2015, 13:01   #441
pajoske
Perm. Vertegenwoordiger VN

pajoske's schermafbeelding

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Spitting Image Bekijk bericht
Je bedoelt: mijn kinderen zijn verfranst en ik verfrans mee. En dan maar fier zijn op zijn Maaslands!
Waarom schrijft ge verfranst? Ge hebt toch totaal geen benul welke taal zij spreken.
pajoske is offline   Met citaat antwoorden
Oud 21 augustus 2015, 13:01   #442
Maori
Minister-President

Maori's schermafbeelding

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door pajoske Bekijk bericht
Dao hôbbe veer eine diksjonaer veur.

http://www.limburghuis.nl/int_intro.html

Spitting Image meende mij en steek te geven over het verdwijnen van het Maaslands. Ge kunt het draaien en keren zo veel ge wilt. Die taal is in de verdrukking gekomen door de Nederlandstaligen, en zeker niet door de Franstaligen.

De Nederlandstalige Belgen weigerden het Limburgs te erkennen als minderheidstaal, een statuut dat het in Nederlands wél heeft. Je merkt dan ook dat in Nederland Limburgs veel minder in de verdrukking komt dan in België. Omdat er door die erkenning geld vrij komt voor het behoud van dit cultureel erfgoed.

Als men mij zegt dat het in de verdrukking komen van mijn moedertaal geen probleem mag vormen, waarom zou het verdwijnen van Nederlands dan een probleem moeten vormen?* Wat maakt het nu eigenlijk uit of ge in Nederlands, Frans of Chinees communiceert? Voor mij is heel die taaldiscussie niks anders dan een voorwendsel dat sommigen gebruiken om macht te verwerven. Het verbaast mij elke dag weer dat zoveel mensen, waarvan ik mag veronderstellen dat ze niet zo dom zijn, zich voor die communautaire kar laten spannen.

Mijn kleinkinderen zullen geen of slechts een heel beperkte kennis van mijn moedertaal bezitten. Moet ik nu gaan zitten janken en klagen? Maakt hen dat nu ongelukkiger? Neen, ik pas mij aan en spreek of leer de taal die ze wel machtig zijn.
Taal bezit geen grondgebied. Ze mogen zoveel taalgrenzen trekken als ze willen. Dat zal nooit kunnen tegenhouden dat mensen andere talen gaan gebruiken. Kijk maar eens hoe niettegenstaande onze, voor sommigen 'heilige' taalgrens, de Engels taal meer en meer terrein verovert in het Vlaamse gewest.
In je verhaal vergeet je de emoties die de onderdrukking van de vlamingen door de franstaligen nog altijd teweeg brengen.
“How dreadful are the curses which Mohammedanism (Islam) lays on its votaries! Besides the fanatical frenzy, which is as dangerous in a man as hydrophobia in a dog, there is this fearful fatalistic apathy.”
Maori is offline   Met citaat antwoorden
Oud 21 augustus 2015, 13:01   #443
Spitting Image
Banneling

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Pandareus Bekijk bericht
Je begint als tandem te klinken...
Dat is ook een geijkte uitdrukking die al sinds er forums zijn circuleert. Het heeft niets met iemand anders te maken. Je bent weer een eigen verhaaltje aan het schrijven. Geef ze uit zoals Fabiola.
Spitting Image is offline   Met citaat antwoorden
Oud 21 augustus 2015, 13:03   #444
Spitting Image
Banneling

Standaard

Citaat:
Waarom schrijft ge verfranst? Ge hebt toch totaal geen benul welke taal zij spreken.
Anders zouden ze Nederlands spreken en vermits je een hekel aan het Nederlands (AN) hebt... lijkt me dat een logisch besluit, maar ik begrijp dat het ene toegeven al even moeilijk voor jou is dan het andere.
Oud 21 augustus 2015, 13:05   #445
pajoske

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Maori Bekijk bericht
In je verhaal vergeet je de emoties die de onderdrukking van de Vlamingen door de Franstaligen nog altijd teweeg brengen.
Is dat zo iets als de emotie's die dikke nekken uit Antwerpen teweeg brengen als ze voor de elfenderstigste keer vragen of wij ook al tv's hebben?
Oud 21 augustus 2015, 13:09   #446
Maori
Minister-President

Maori's schermafbeelding

Standaard

Citaat:
Is dat zo iets als de emotie's die dikke nekken uit Antwerpen teweeg brengen als ze voor de elfenderstigste keer vragen of wij ook al tv's hebben?
Belachelijke opmerking.
“How dreadful are the curses which Mohammedanism (Islam) lays on its votaries! Besides the fanatical frenzy, which is as dangerous in a man as hydrophobia in a dog, there is this fearful fatalistic apathy.”
Oud 21 augustus 2015, 13:11   #447
pajoske

Standaard

Citaat:
Anders zouden ze Nederlands spreken en vermits je een hekel aan het Nederlands (AN) hebt... lijkt me dat een logisch besluit, maar ik begrijp dat het ene toegeven al even moeilijk voor jou is dan het andere.
Gij loopt echt met een bord voor uw kop. Toevallig bestaat buiten het Nederlands (zij het soms met een licht Antwerps accent), hun nog beperkte talenkennis, ook nog uit 2 van de 10 meest gesproken talen ter wereld. En daar behoort Frans niet bij.
Oud 21 augustus 2015, 13:13   #448
Witte Kaproen
Secretaris-Generaal VN

Witte Kaproen's schermafbeelding

Standaard

Citaat:
Hoeveel kinderen spreken er nog Maaslands in Eben-Emael ?

Deze Maaslandse gemeente was vroeger Nederlandstalig.
.Nu is ze volledig verfranst.
Witte Kaproen is offline   Met citaat antwoorden
Oud 21 augustus 2015, 13:13   #449
pajoske

Standaard

Citaat:
Belachelijke opmerking.
Ter uwer info: persoonlijke ervaring*. En hoewel ik dacht dat dit tegenwoordig bijna verleden tijd was, vertelde mij iemand die 30 jaar jonger is, dat hij tijdens zijn studietijd dezelfde ervaring had.

*enkele maanden geleden nog voorgehad tijdens een vergadering.
Oud 21 augustus 2015, 13:13   #450
Spitting Image
Banneling

Standaard

Citaat:
Gij loopt echt met een bord voor uw kop. Toevallig bestaat buiten het Nederlands (zij het soms met een licht Antwerps accent), hun nog beperkte talenkennis, ook nog uit 2 van de 10 meest gesproken talen ter wereld. En daar behoort Frans niet bij.
Hmmm, jij communiceert met je kinderen in het Engels, Spaans of Duits? Of misschien in het Esperanto?
Oud 21 augustus 2015, 13:15   #451
Spitting Image
Banneling

Standaard

Citaat:
Limburgmoppen zijn zoals Hollandermoppen. Ze dienen om mee te lachen, nietom ze serieus te nem en.

Laatst gewijzigd door Spitting Image : 21 augustus 2015 om 13:16.
Oud 21 augustus 2015, 13:16   #452
pajoske

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Witte Kaproen Bekijk bericht
Hoeveel kinderen spreken er nog Maaslands in Eben-Emael ?

Deze Maaslandse gemeente was vroeger Nederlandstalig.
.Nu is ze volledig verfranst.
En dat is de reden dat het Limburgs in gans de provincie stilaan verdwijnt? Ge moet het al héél ver gaan zoeken. Zo ver dat ge u ferm belachelijk maakt.
Oud 21 augustus 2015, 13:16   #453
Maori
Minister-President

Maori's schermafbeelding

Standaard

Citaat:
Ter uwer info: persoonlijke ervaring*. En hoewel ik dacht dat dit tegenwoordig bijna verleden tijd was, vertelde mij iemand die 30 jaar jonger is, dat hij tijdens zijn studietijd dezelfde ervaring had.

*enkele maanden geleden nog voorgehad tijdens een vergadering.
Dat noemen ze humor (laat me je trouwens voor alle veiligheid meegeven dat een tuinslang niet giftig is); veroordeeld worden in de rechtbank in een taal die je niet verstaat en waar je geen recht hebt op een vertaler is geen voorbeeld van humor.
Oud 21 augustus 2015, 13:18   #454
pajoske

Standaard

Citaat:
Hmmm, jij communiceert met je kinderen in het Engels, Spaans of Duits? Of misschien in het Esperanto?
Met mijn kinderen communiceer ik in het Maaslands. Als de schoonkinderen er bij zijn in het AN. En het gebeurt idd. dat wij in het (vooral) Engels of Frans communiceren als er anderstaligen bij zijn.
Oud 21 augustus 2015, 13:20   #455
Witte Kaproen
Secretaris-Generaal VN

Witte Kaproen's schermafbeelding

Standaard

Citaat:
En dat is de reden dat het Limburgs in gans de provincie stilaan verdwijnt? Ge moet het al héél ver gaan zoeken. Zo ver dat ge u ferm belachelijk maakt.
Neen, Eben-Emael is een voorbeeld van een gemeente
waar het Maaslands en het Nederlands door het Frans volledig verdrongen is .

Dit in tegenstelling tot wat U beweert ,
dat het Maaslands niet door het Frans verdrongen wordt.
Witte Kaproen is offline   Met citaat antwoorden
Oud 21 augustus 2015, 13:23   #456
Spitting Image
Banneling

Standaard

Citaat:
Met mijn kinderen communiceer ik in het Maaslands. Als de schoonkinderen er bij zijn in het AN. En het gebeurt idd. dat wij in het (vooral) Engels of Frans communiceren als er anderstaligen bij zijn.
Oei, lees ik goed? Toch dat verduiveld AN? Waar schoonkinderen al niet goed voor zijn! Gewoon al om te beseffen dat je in je Maaslands geen zinnig gesprek met hen kunt voeren.
Oud 21 augustus 2015, 13:24   #457
Spitting Image
Banneling

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Witte Kaproen Bekijk bericht
Neen, Eben-Emael is een voorbeeld van een gemeente
waar het Maaslands en het Nederlands door het Frans volledig verdrongen is .

Dit in tegenstelling tot wat U beweert ,
dat het Maaslands niet door het Frans verdrongen wordt.
Dat had hij ook wel door, maar hij probeert de hete aardappel te vermijden.
Oud 21 augustus 2015, 13:25   #458
pajoske

Standaard

Citaat:
Dat noemen ze humor (laat me je trouwens voor alle veiligheid meegeven dat een tuinslang niet giftig is); veroordeeld worden in de rechtbank in een taal die je niet verstaat en waar je geen recht hebt op een vertaler is geen voorbeeld van humor.
Ge zijt op de hoogte dat voor een aantal van mijn streekgenoten de kennis van AN wel héél beperkt is? Bij de oudere mensen zijn er heel wat die slechts tot 14 naar school gegaan zijn. En zeker als ge dan niet bij de slimsten van de klas zijt geweest, en nooit de streek verlaten hebt.

PS Ik ken goed het verschil tussen humor en denigrerend zijn. Ik kan u verzekeren dat in veel gevallen de humor héél ver zoek was. Ik vraag me af of als een Waal iets over een Vlaming zegt gij dat ook als humor klasseert? Ik heb trouwens ook met Walen gewerkt. Zij gebruikten nooit die misplaatste humor van Antwerpenaars.

Laatst gewijzigd door pajoske : 21 augustus 2015 om 13:26.
Oud 21 augustus 2015, 13:27   #459
Spitting Image
Banneling

Standaard

Citaat:
Ge zijt op de hoogte dat voor een aantal van mijn streekgenoten de kennis van AN wel héél beperkt is? Bij de oudere mensen zijn er heel wat die slechts tot 14 naar school gegaan zijn. En zeker als ge dan niet bij de slimsten van de klas zijt geweest, en nooit de streek verlaten hebt.

PS Ik ken goed het verschil tussen humor en denigrerend zijn. Ik kan u verzekeren dat in veel gevallen de humor héél ver zoek was.
Verschillende soorten humor zijn vaak kwetsend voor het onderwerp.
Oud 21 augustus 2015, 13:34   #460
Maori
Minister-President

Maori's schermafbeelding

Standaard

Citaat:

PS Ik ken goed het verschil tussen humor en denigrerend zijn. Ik kan u verzekeren dat in veel gevallen de humor héél ver zoek was. Ik vraag me af of als een Waal iets over een Vlaming zegt gij dat ook als humor klasseert? Ik heb trouwens ook met Walen gewerkt. Zij gebruikten nooit die misplaatste humor van Antwerpenaars.
Ik snap niet goed hoe die ouderen daar ineens tussenkomen. Ja, ouderen gingen toen maar tot hun 14 naar school maar daarom zijn zij toch niet dom.
Wil jij nu zeggen dat die mensen ook niet zouden begrijpen waarvoor ze voor de rechtbank stonden? Dat vind ik met z'n haar getrokken.

Uiteraard gebruikten de franstalige belgen ongepaste humor, geregeld zelfs.....de humor was enkel en alleen ongepast owv de reden waarom ze die dingen zeiden, ze wilden kwetsen, niet grappig zijn (al lachend zegt de zot de waarheid hé) maar ik zag er altijd de humor van in omdat zelfs die gouwe ouwe altijd wat grappig zijn (al was het maar owv het repetitieve karakter) en owv het pathetische element van hun uitspraken....
Antwoord

Regels voor berichten
Je mag niet nieuwe discussies starten
Je mag niet reageren op berichten
Je mag niet bijlagen versturen
Je mag niet jouw berichten bewerken

vB-code is Aan
Smileys zijn Aan
[IMG]-code is Aan
HTML-code is Uit
Forumnavigatie

Alle tijden zijn GMT +1. Het is nu 06:25.

Forumsoftware: vBulletin®
Copyright ©2000 - 2025, Jelsoft Enterprises Ltd.
Content copyright ©2002 - 2020, Politics.be