Politics.be Registreren kan je hier.
Problemen met registreren of reageren op de berichten?
Een verloren wachtwoord?
Gelieve een mail te zenden naar [email protected] met vermelding van je gebruikersnaam.

Ga terug   Politics.be > Themafora > Maatschappij en samenleving
Registreer FAQForumreglement Ledenlijst

Maatschappij en samenleving Dit subforum handelt over zaken die leven binnen de maatschappij en in die zin politiek relevant (geworden) zijn.

Bekijk resultaten enquête: Moet een B-attest bindend zijn of niet ?
Ja 4 21,05%
Neen 15 78,95%
Geen idee 0 0%
Aantal stemmers: 19. Je mag niet stemmen in deze enquête

Antwoord
 
Discussietools
Oud 30 augustus 2015, 14:31   #41
circe
Secretaris-Generaal VN
 
circe's schermafbeelding
 
Geregistreerd: 22 december 2002
Locatie: Antwerpen
Berichten: 49.144
Standaard

Men moet het niveau nog wat meer nivelleren en de lat gelijkstellen met degenen die de minste resultaten halen. Dan krijgt iedereen een A-attest, en niemand kent nog iets. Daar willen onze sossen toch naartoe?
__________________
Waarom islam"fobie"?

Betaalt U ook mee de religieuze halal taks die het terrorisme financiert? Kijk hoeveel er verdiend wordt met halal certificatie van dingen die totaal niet hoeven gecertificeerd te worden. https://www.youtube.com/watch?v=YVPngzSE94o
circe is offline   Met citaat antwoorden
Oud 30 augustus 2015, 14:34   #42
Hoomer
Perm. Vertegenwoordiger VN
 
Hoomer's schermafbeelding
 
Geregistreerd: 13 mei 2005
Locatie: Springfield
Berichten: 11.837
Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Dadeemelee Bekijk bericht
Dus als je toch persé in dezelfde richting wil blijven moet je gewoon zorgen dat je vierkant gebuisd bent en een C-attest hebt.

Dit kan enkel België zijn
Waarom?
A attest gaat over
B attest kan overgaan naar lagere richting of blijven zitten
C attest blijft voor alle richtingen zitten ook voor lagere richting beroeps.

C attest krijgt aanbeveling lagere richting te blijven zitten wegens: " Madam uw jongk is te dom om te helpen donderen".
__________________
A woman cannot survive on wine alone, she also needs a Hoomer.
Hoomer is offline   Met citaat antwoorden
Oud 30 augustus 2015, 14:37   #43
circe
Secretaris-Generaal VN
 
circe's schermafbeelding
 
Geregistreerd: 22 december 2002
Locatie: Antwerpen
Berichten: 49.144
Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Hoomer Bekijk bericht
Waarom?
A attest gaat over
B attest kan overgaan naar lagere richting of blijven zitten
C attest blijft voor alle richtingen zitten ook voor lagere richting beroeps.

C attest krijgt aanbeveling lagere richting te blijven zitten wegens: " Madam uw jongk is te dom om te helpen donderen".
maar nu wil Crevits dus dat een B-attest per definitie "veranderen van richting" betekent. Dus als je niet wil veranderen, moet je zorgen dat je een C-attest krijgt.
__________________
Waarom islam"fobie"?

Betaalt U ook mee de religieuze halal taks die het terrorisme financiert? Kijk hoeveel er verdiend wordt met halal certificatie van dingen die totaal niet hoeven gecertificeerd te worden. https://www.youtube.com/watch?v=YVPngzSE94o
circe is offline   Met citaat antwoorden
Oud 30 augustus 2015, 14:45   #44
Hoomer
Perm. Vertegenwoordiger VN
 
Hoomer's schermafbeelding
 
Geregistreerd: 13 mei 2005
Locatie: Springfield
Berichten: 11.837
Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door circe Bekijk bericht
maar nu wil Crevits dus dat een B-attest per definitie "veranderen van richting" betekent. Dus als je niet wil veranderen, moet je zorgen dat je een C-attest krijgt.
Crevits dat is toch die teef die het kunstonderwijs ook wil veranderen, jongens wat een trut dat wijf.
Minister van onderwijs, dat moet iemand uit de praktijk zijn die weet waarover hij praat.
Ik zeg het nog ieder beroepsgroep zou zijn vertegenwoordiger moeten hebben, in plaats van die nest onbenullen die ons nu heu "regeren".
Jongens toch.
__________________
A woman cannot survive on wine alone, she also needs a Hoomer.
Hoomer is offline   Met citaat antwoorden
Oud 30 augustus 2015, 16:50   #45
Scorpio
Minister-President
 
Geregistreerd: 30 juli 2007
Berichten: 4.823
Standaard

Er bestaan nog veel misconcepties over hoe attesten worden toegekend. Ik lees hier van veel mensen dingen als 'als je wil overzitten moet je dus maar nog minder werken en zorgen dat je een C hebt'. De tijd van 'twee buizen is een B, drie of meer een C' is echter voorbij. Dat is niet langer de manier waarop er gedelibereerd wordt.

Vandaag wordt er veel meer naar de leerling gekeken dan puur naar de cijfertjes. Als een leerling onvoldoende resultaten haalt om een A-attest te halen, wordt eerst de vraag gesteld 'zit deze leerling in de juiste studierichting'? Indien ja, dan zal men eerder naar een C gaan, of soms ook een B met advies om het jaar toch over te doen. Indien neen (en dat zijn vaak leerlingen die reeds doorheen het jaar herhaaldelijk aangeraden zijn om van richting te veranderen) zal men eerder naar een B-attest gaan, met advies naar een andere richting te gaan.

Het is die laatste categorie waar het hier om draait: leerlingen die een B krijgen omdat de klassenraad van oordeel is dat ze in de foute studierichting zitten. Veel te vaak zien we dat die leerlingen toch het jaar in dezelfde richting overdoen, gewoonlijk omdat ze van hun ouders moeten of omdat ze zichzelf niet kunnen inschatten en het idee hebben dat alles wat geen ASO is 'minderwaardig' is. Dat dubbeljaar halen ze dan gewoonlijk wel, maar het jaar erop zitten ze gegarandeerd terug in de problemen. En dat zijn dan vaak degenen die schoolmoe worden, uitgeblust raken en volledig afhaken. Al veel te vaak zien gebeuren.

Ik zeg niet dat wat Crevits nu voorstelt dé oplossing is, en dat er daar geen gaten inzitten, maar dit is een testbalonnetje. Als het de discussie op gang trekt heeft het zijn doel al half bereikt, want dit is echt wel een probleem waar een oplossing moet voor gevonden worden. Het voorstel houdt trouwens in dat in uitzonderlijke gevallen de klassenraad toch kan beslissen dat een leerling met een B-attest het jaar alsnog mag overdoen. Dat geeft mogelijkheden voor twijfelgevallen.
Scorpio is offline   Met citaat antwoorden
Oud 30 augustus 2015, 19:53   #46
De schoofzak
Secretaris-Generaal VN
 
De schoofzak's schermafbeelding
 
Geregistreerd: 4 juli 2004
Berichten: 82.096
Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Rudy Bekijk bericht
Je veralgemeent. Er zijn weldegelijk ouders die goed opgeleid zijn en de schoolse loopbaan van hun kind kunnen inschatten, rekening houdend met de motivatie van hun kind.

Ik weet wel. Er bestaan nog ouders die willen dat hun kinderen perse een bepaalde richting kiezen. Zoals dokters en co destijds wilden dat hun kind de Latijnse richting volgde, ook al moest die elk jaar opnieuw doen.

Hoe dan ook, een kritische en opgeleide geest is best op z'n plaats. En als kritische opgeleide ouder mag je best wel eens het "advies" van een klassenraad betwisten.
Een kritische ouder ziet de problemen met Kerst al aankomen.
Net zoals de onderwijzende.

Ok, er kunnen problemen opduiken net na Pasen. Maar dan kennen de leraren toch de potentie van de leerling ...

Even herhalen: ook ikzelf heb voor een van mijn kinderen een advies betwist. En later is gebleken dat ik dik gelijk had. (en zowel mijne kleine als ikzelf werden gesteund door een piepjonge regentes, die zich de zaken meer aantrok dat de rest van die oude zakken daar ...)

Ik heb ooit in een gelijkaardige draad een ontwerpke voorgesteld van statistische opvolging van de juistheid van de beslissingen van de onderwijzenden.
Je volgt op individuele basis op of het advies van de onderwijzende klopt met het afstuderingssucces van de leerling, vijf of zes jaar later.
Als blijkt dat de meeste onderwijzenden een cijfer halen van 80 procent juist, dan weten we dat tenminste.
Als er onderwijzenden zijn die systematisch boven dat cijfer zitten, dan verdienen die mensen opslag, bevordering, waardering ...
en omgekeerd.

.
__________________
Vlaanderen is niet van iedereen. Vlaanderen is enkel van hen die een inspanning doen om ertoe te behoren.

De grendel-grondwet moet wijken om eindelijk de broodnodige veranderingen te kunnen doorvoeren. Nadien kan de grondwet herstemd worden. Dat is nog gebeurd.

Ik heb de partij gesticht op drie lijnen: Vlaams en Europees, vrij en verantwoordelijk, en sterk en sociaal. Vandaag is dat de grondstroom in Vlaanderen. Geert Bourgeois (N-VA)
De schoofzak is offline   Met citaat antwoorden
Oud 30 augustus 2015, 21:28   #47
Tavek
Banneling
 
 
Geregistreerd: 11 januari 2004
Berichten: 66.569
Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Jan van den Berghe Bekijk bericht
Onprofessioneel gedrag van die lerares. Persoonlijke gevoelens mogen geen enkele rol spelen in de beoordeling, correctie en quotering van proefwerken.
Voor een leerling is dat een kleine ramp als je een B op je bord krijgt eind juni.
Tavek is offline   Met citaat antwoorden
Oud 31 augustus 2015, 06:32   #48
De schoofzak
Secretaris-Generaal VN
 
De schoofzak's schermafbeelding
 
Geregistreerd: 4 juli 2004
Berichten: 82.096
Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Tavek Bekijk bericht
Voor een leerling is dat een kleine ramp als je een B op je bord krijgt eind juni.
Helemaal niet.
Voor de leerling is het pas echt een ramp, als hij een slecht advies krijgt en verder moet leren in een situatie die meer op folterpraktijken trekt, dan kansen en talenten ontwikkelen.

Voor sommige, of voor veel, ouders is het een ramp als zoon of dochterlief niet aan de verwachtingen voor de dikkenekkerij van papa/mama voldoet.

.
__________________
Vlaanderen is niet van iedereen. Vlaanderen is enkel van hen die een inspanning doen om ertoe te behoren.

De grendel-grondwet moet wijken om eindelijk de broodnodige veranderingen te kunnen doorvoeren. Nadien kan de grondwet herstemd worden. Dat is nog gebeurd.

Ik heb de partij gesticht op drie lijnen: Vlaams en Europees, vrij en verantwoordelijk, en sterk en sociaal. Vandaag is dat de grondstroom in Vlaanderen. Geert Bourgeois (N-VA)
De schoofzak is offline   Met citaat antwoorden
Oud 31 augustus 2015, 07:47   #49
patrickve
Secretaris-Generaal VN
 
patrickve's schermafbeelding
 
Geregistreerd: 24 februari 2009
Locatie: Grenoble, Frankrijk
Berichten: 114.538
Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Rudy Bekijk bericht
Uit de studie blijkt dat het vooral de ouders zijn die bepalen of hun kind wel of niet zich heroriënteren. Opmerkelijk is dat scholen nog steeds ingaan op de wens van de ouders als deze willen dat hun kind liever het schooljaar overdoet.
Ik heb nee gestemd, want klant is koning. En de klant, dat zijn de ouders.
patrickve is offline   Met citaat antwoorden
Oud 31 augustus 2015, 07:59   #50
vlijmscherp
Secretaris-Generaal VN
 
vlijmscherp's schermafbeelding
 
Geregistreerd: 19 april 2006
Locatie: Zele
Berichten: 44.678
Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door patrickve Bekijk bericht
Ik heb nee gestemd, want klant is koning. En de klant, dat zijn de ouders.
onderwijs gaat niet over klanten, het gaat over het voorbereiden van kinderen op de wereld. Het kind moet centraal staan.
__________________
multiculturele samenleving: de vrijheid van elk individu om zijn cultuur te beleven binnen de grenzen van de wetten van het land.
We moeten blijven hopen, blijven geloven in het goede in de mens. Anders lopen we ons vast in een cynisch, zelfdestructief wereldbeeld waar een wit-zwart denken regeert.
vlijmscherp is offline   Met citaat antwoorden
Oud 31 augustus 2015, 08:32   #51
Tavek
Banneling
 
 
Geregistreerd: 11 januari 2004
Berichten: 66.569
Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door De schoofzak Bekijk bericht
Helemaal niet.
Voor de leerling is het pas echt een ramp, als hij een slecht advies krijgt en verder moet leren in een situatie die meer op folterpraktijken trekt, dan kansen en talenten ontwikkelen.

Voor sommige, of voor veel, ouders is het een ramp als zoon of dochterlief niet aan de verwachtingen voor de dikkenekkerij van papa/mama voldoet.

.
Jij gaat er vanuit dat leerkrachten capabel zijn om een goed advies te geven kwa orientatie.

Quod non.
Tavek is offline   Met citaat antwoorden
Oud 31 augustus 2015, 08:46   #52
Jan van den Berghe
Secretaris-Generaal VN
 
Jan van den Berghe's schermafbeelding
 
Geregistreerd: 7 september 2002
Locatie: Waregem
Berichten: 178.701
Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Tavek Bekijk bericht
Voor een leerling is dat een kleine ramp als je een B op je bord krijgt eind juni.
Er is altijd de beroepscommissie als leerlingen of ouders vermoeden dat er onprofessioneel gehandeld werd.
Jan van den Berghe is offline   Met citaat antwoorden
Oud 31 augustus 2015, 08:48   #53
Jan van den Berghe
Secretaris-Generaal VN
 
Jan van den Berghe's schermafbeelding
 
Geregistreerd: 7 september 2002
Locatie: Waregem
Berichten: 178.701
Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door De schoofzak Bekijk bericht
Helemaal niet.
Voor de leerling is het pas echt een ramp, als hij een slecht advies krijgt en verder moet leren in een situatie die meer op folterpraktijken trekt, dan kansen en talenten ontwikkelen.

Voor sommige, of voor veel, ouders is het een ramp als zoon of dochterlief niet aan de verwachtingen voor de dikkenekkerij van papa/mama voldoet.

.
Van de dag is dat inderdaad een enorm probleem. Als ik mijn collega's van de middelbare afdeling hoor, dan moet ik vaststellen dat er heel veel leerlingen richtingen volgen tegen het advies in van de klassenraad. Ouders willen dit of dat. En de leerling wordt dus in een bepaalde richting gedwongen. In de meeste gevallen met rampzalige gevolgen natuurlijk.
Jan van den Berghe is offline   Met citaat antwoorden
Oud 31 augustus 2015, 08:49   #54
Jan van den Berghe
Secretaris-Generaal VN
 
Jan van den Berghe's schermafbeelding
 
Geregistreerd: 7 september 2002
Locatie: Waregem
Berichten: 178.701
Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Tavek Bekijk bericht
Jij gaat er vanuit dat leerkrachten capabel zijn om een goed advies te geven kwa orientatie.

Quod non.
Dat zult u dan toch moeten aantonen.
Jan van den Berghe is offline   Met citaat antwoorden
Oud 31 augustus 2015, 08:50   #55
Tavek
Banneling
 
 
Geregistreerd: 11 januari 2004
Berichten: 66.569
Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Jan van den Berghe Bekijk bericht
Van de dag is dat inderdaad een enorm probleem. Als ik mijn collega's van de middelbare afdeling hoor, dan moet ik vaststellen dat er heel veel leerlingen richtingen volgen tegen het advies in van de klassenraad. Ouders willen dit of dat. En de leerling wordt dus in een bepaalde richting gedwongen. In de meeste gevallen met rampzalige gevolgen natuurlijk.
De klassenraad hoort in de keuze van richting geen inspraak te hebben.

Ofwel ben je geslaagd voor een jaar, ofwel niet.
Tavek is offline   Met citaat antwoorden
Oud 31 augustus 2015, 09:00   #56
Jan van den Berghe
Secretaris-Generaal VN
 
Jan van den Berghe's schermafbeelding
 
Geregistreerd: 7 september 2002
Locatie: Waregem
Berichten: 178.701
Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Tavek Bekijk bericht
De klassenraad hoort in de keuze van richting geen inspraak te hebben.
Om welke redenen dan wel? Je laat de klassenraad wel bevoegd om te oordelen over het volgen van een bepaalde richting. De klassenraad doet hier inhoudelijk werk, waardoor het heel logisch is dat inhoudelijke door te trekken naar het advies.
Jan van den Berghe is offline   Met citaat antwoorden
Oud 31 augustus 2015, 09:09   #57
Tavek
Banneling
 
 
Geregistreerd: 11 januari 2004
Berichten: 66.569
Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Jan van den Berghe Bekijk bericht
Dat zult u dan toch moeten aantonen.
Met prof. bachelor of een SLO van 1 jaar kan je nauwelijks stellen dat ze mensen de juiste achtergrond, bagage en diplomering hebben om dit soort beslissingen te kunnen nemen. Hoe kan je de intellectuele competenties inschatten van iemand ? Of zijn mogelijke toekomstige groei ?

Dat zijn in mijn ogen zaken die je moet overlaten aan specialisten, die dan thuishoren in het CLB. Psychologen en pedagogen.

Feitelijk is het zo dat je een jaar kan slagen, of falen. Een tussenoplossing, half slagen...wat moet dat voorstellen ? Want dat is wat het nu is: je mag over, maar je bent niet goed genoeg voor die en die richting.

Onzin uiteraard. Iemand die niet voldoet moet gewoon niet over gaan. Punt.
Tavek is offline   Met citaat antwoorden
Oud 31 augustus 2015, 09:14   #58
Tavek
Banneling
 
 
Geregistreerd: 11 januari 2004
Berichten: 66.569
Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Jan van den Berghe Bekijk bericht
Om welke redenen dan wel? Je laat de klassenraad wel bevoegd om te oordelen over het volgen van een bepaalde richting. De klassenraad doet hier inhoudelijk werk, waardoor het heel logisch is dat inhoudelijke door te trekken naar het advies.
Maak heldere regels, zoals in het hoger onderwijs, waar niet van af kan geweken worden mits uitzonderingen (ziekte, etc...).

Complete transparantie naar examens toe: laat kinderen en ouders toe examens in te kijken en lever type-antwoorden af naar waar je de quotering ijkt. Dit vermindert het aantal betwistingen fors.

Het concept deliberatie moet weg. Dat is subjectieve zever.
Tavek is offline   Met citaat antwoorden
Oud 31 augustus 2015, 09:18   #59
Jan van den Berghe
Secretaris-Generaal VN
 
Jan van den Berghe's schermafbeelding
 
Geregistreerd: 7 september 2002
Locatie: Waregem
Berichten: 178.701
Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Tavek Bekijk bericht
Maak heldere regels, zoals in het hoger onderwijs, waar niet van af kan geweken worden mits uitzonderingen (ziekte, etc...).

Complete transparantie naar examens toe: laat kinderen en ouders toe examens in te kijken en lever type-antwoorden af naar waar je de quotering ijkt. Dit vermindert het aantal betwistingen fors.

Het concept deliberatie moet weg. Dat is subjectieve zever.
Er is niets subjectief aan de huidige deliberatieprocedure, daar er, net als in het hoger onderwijs, niet alleen een duidelijk wettelijk kader bestaat maar ook een richting gevende procedure.

Daarnaast is er ook volledige transparantie: sedert jaar en dag mag iedere leerling en ook iedere ouder of voogd de examens van het kind opvragen. Ook mogen betrokkenen de blanco examens inzien en zelfs een kopie vragen.

Ik denk dat u niet echt op de hoogte bent van al die aspecten. We zijn niet langer in de jaren tachtig, beste.
Jan van den Berghe is offline   Met citaat antwoorden
Oud 31 augustus 2015, 09:25   #60
Tavek
Banneling
 
 
Geregistreerd: 11 januari 2004
Berichten: 66.569
Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Jan van den Berghe Bekijk bericht
Er is niets subjectief aan de huidige deliberatieprocedure, daar er, net als in het hoger onderwijs, niet alleen een duidelijk wettelijk kader bestaat maar ook een richting gevende procedure.

Daarnaast is er ook volledige transparantie: sedert jaar en dag mag iedere leerling en ook iedere ouder of voogd de examens van het kind opvragen. Ook mogen betrokkenen de blanco examens inzien en zelfs een kopie vragen.

Ik denk dat u niet echt op de hoogte bent van al die aspecten. We zijn niet langer in de jaren tachtig, beste.
Ok. Dan antwoord eens op deze vragen:

Wanneer krijgt iemand een C attest ?

Wanneer een B attest ?

En u stelt het probleem al zelf in uw antwoord: een richting gevende procedure. Dat is niet hetzelfde als een bindende procedure waar niet van afgeweken worden.

Laatst gewijzigd door Tavek : 31 augustus 2015 om 09:28.
Tavek is offline   Met citaat antwoorden
Antwoord



Regels voor berichten
Je mag niet nieuwe discussies starten
Je mag niet reageren op berichten
Je mag niet bijlagen versturen
Je mag niet jouw berichten bewerken

vB-code is Aan
Smileys zijn Aan
[IMG]-code is Aan
HTML-code is Uit
Forumnavigatie


Alle tijden zijn GMT +1. Het is nu 00:46.


Forumsoftware: vBulletin®
Copyright ©2000 - 2025, Jelsoft Enterprises Ltd.
Content copyright ©2002 - 2020, Politics.be