Politics.be Registreren kan je hier.
Problemen met registreren of reageren op de berichten?
Een verloren wachtwoord?
Gelieve een mail te zenden naar [email protected] met vermelding van je gebruikersnaam.

Ga terug   Politics.be > Algemeen > Buitenland
Registreer FAQForumreglement Ledenlijst

Buitenland Internationale onderwerpen, de politiek van de Europese lidstaten, over de werking van Europa, Europese instellingen, ... politieke en maatschappelijke discussies.

Antwoord

Discussietools
Oud 15 september 2015, 09:25   #21
dpg
Banneling

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Hypochonder Bekijk bericht
Heeft er gewoonweg geen bal mee te maken.
Arrogante bedelaars zijn het die de koek niet willen delen.
dpg is offline   Met citaat antwoorden
Oud 15 september 2015, 09:27   #22
Mindset
Minister-President

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door dalibor Bekijk bericht
pijler

bedankt voor deze rechtzetting
Mindset is offline   Met citaat antwoorden
Oud 15 september 2015, 09:29   #23
Libro
Secretaris-Generaal VN

Libro's schermafbeelding

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Mindset Bekijk bericht
"Europa draagt dat natuurlijk wel in zich mee, ook al heeft de Verlichting binnen die cultuur zijn ontstaan en ontwikkeling gevonden. Juist een Europa zonder wortels is gedoemd op termijn de overwinning te worden van de islam." van JVDB

Pandareus, persoonlijk, ik ben vrij vrijzinnig, maar geen atheïst, maar ook geen pilarebijter of kaloot. Je kan perfect "verlicht" zijn, én de christelijke traditie van Europa respecteren. Ik weet ook wel dat de kerstening van Europa met veel prediking en waarschijnlijk ook met het vuur en het zwaard werd gerealiseerd. Er zijn veel fouten begaan en bij bepaalde episodes van het christendom kunnen we serieuze vraagtekens plaatsen of op zijn minst de wenkbrauwen fronsen. Maar het is allemaal zo slecht niet geweest, en het is nu eenmaal één van onze peilers van onze Europese traditie, en al bij al hebben we toch een model bereikt dat evenwichtig is voor het gros van de Europese bevolking. Er zijn natuurlijk atheïsten, beeldenstormers, nihilisten, communisten, islamisten die alle bestaande en iedereen kapot willen maken goed wetende hoe penetrabel de verlichting ons heeft gemaakt. De principes van de verlichting en de renaissance: de mens staat centraal; democratie, participatie, emancipatie, pluralisme, humanisme etc.. zijn mooie dingen maar ze mogen onze ondergang niet betekenen.
Jij hebt waarschijnlijk geen morele leidraad nodig, maar wellicht heeft de meerderheid van de mensheid dat wel nodig, en hoedanook ga je in een maatschappelijk model met waarden moeten inpassen, indien je de christelijke traditie maar niets vindt is dat je goed recht, maar weet dat bij een vaccuum er snel iets anders in de plaats kan komen, i.c. islam. Als het voor u kiezen is tussen de pest en de cholera, nl. christelijke traditie (ik zeg bewust niet "geloof") of islam, dan zou ik even de bijbel (vooral nieuwe testament) en de Koran en de hadith naast elkaar leggen en vergelijken.
Europa is nu eenmaal gebaseerd op drie peilers: het Romeins recht (gelukkig voor u niet het kerkelijk recht), Germaanse gebruiken en overleveringen (waarmee we toch wat heidendom hebben) en het christendom; maar neem er de 4de peiler bij, nl. de principes van de verlichting waardoor we de mens centraal stellen ipv God. Daarmee bedoel ik onze christelijke identiteit. Ik wil daar dus niet mee zeggen dat we fanatieke godsvrezenden (moeten) zijn.
Ik sluit me aan bij jouw analyse maar ik wil toch verder gaan: een "herkerstening" van Europa kan er m.i. voor zorgen dat de Europeanen zich meer bewust worden van hun identiteit én daardoor meer bereid zullen zijn op de barricades te staan, al dan niet letterlijk.
Support the country you live in or live in the country you support.
Libro is offline   Met citaat antwoorden
Oud 15 september 2015, 09:37   #24
dalibor
Secretaris-Generaal VN

dalibor's schermafbeelding

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Libro Bekijk bericht
Ik sluit me aan bij jouw analyse maar ik wil toch verder gaan: een "herkerstening" van Europa kan er m.i. voor zorgen dat de Europeanen zich meer bewust worden van hun identiteit én daardoor meer bereid zullen zijn op de barricades te staan, al dan niet letterlijk.
Dat zou een grote stap in de verkeerde richting zijn. Ik ben me voldoende bewust van de mate waarin het christendom Europa mee heeft vormgegeven. Maar ik gebruik bewust niet de term 'christelijke wortels' omdat die de verkeerde impressie geven dat daar de essentie ligt. De Griekse en Romeinse beschaving gingen aan het christendom vooraf en waren zeker zo belangrijk. Meer nog, de middeleeuwen waren omwille van het christendom een tijd van stagnatie.

En in het meer recente verleden hebben allerlei niet-christelijke filosofen en denkers geholpen om vorm te geven aan een vrije seculiere samenleving. Dat weggooien zou een blunder zijn. Realistisch is het al evenmin. Je krijgt die sprookjes aan het gros van de mensen niet langer verkocht.
dalibor is offline   Met citaat antwoorden
Oud 15 september 2015, 09:39   #25
Charlie don't Surf
Banneling

Standaard

Citaat:
De herkerstening van Europa , hoe ? Onderdompelen in een gigantisch wijwatervat ?
Charlie don't Surf is offline   Met citaat antwoorden
Oud 15 september 2015, 10:02   #26
Libro
Secretaris-Generaal VN

Libro's schermafbeelding

Standaard

Citaat:
Dat zou een grote stap in de verkeerde richting zijn. Ik ben me voldoende bewust van de mate waarin het christendom Europa mee heeft vormgegeven. Maar ik gebruik bewust niet de term 'christelijke wortels' omdat die de verkeerde impressie geven dat daar de essentie ligt. De Griekse en Romeinse beschaving gingen aan het christendom vooraf en waren zeker zo belangrijk. Meer nog, de middeleeuwen waren omwille van het christendom een tijd van stagnatie.

En in het meer recente verleden hebben allerlei niet-christelijke filosofen en denkers geholpen om vorm te geven aan een vrije seculiere samenleving. Dat weggooien zou een blunder zijn. Realistisch is het al evenmin. Je krijgt die sprookjes aan het gros van de mensen niet langer verkocht.
Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Charlie don't Surf Bekijk bericht
De herkerstening van Europa , hoe ? Onderdompelen in een gigantisch wijwatervat ?
Het zou al veel betekenen mocht al wie zich nog "katholiek" noemt, voor de kerk trouwt, zijn/haar kinderen laat dopen enz. regelmatig eens naar de mis zou gaan in plaats van enkel en alleen maar voor speciale gelegenheden.
Oud 15 september 2015, 10:04   #27
Het Verzet
Europees Commissaris

Het Verzet's schermafbeelding

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door dpg Bekijk bericht
Arrogante bedelaars zijn het die de koek niet willen delen.
Hongarije heeft toch zijn schuld aan IMF afbetaald?
https://www.youtube.com/watch?t=6&v=BzToBNKVwBs
Het Verzet is offline   Met citaat antwoorden
Oud 15 september 2015, 10:11   #28
Knights Templar
Burger

Knights Templar's schermafbeelding

Standaard

In Oost-Europa weet men dat Islam, onderwerping aan de wil van Allah betekent. Niet vrede. Hier gelooft men nog steeds in de sprookjes van duizend-en-één nacht.
Knights Templar is offline   Met citaat antwoorden
Oud 15 september 2015, 10:19   #29
Mindset
Minister-President

Standaard

Citaat:
volledig mee akkoord
in Slavische, centraal en oost-europese landen, of landen onder invloedszone van Rusland, al dan niet orthodox, is geen plaats voor het vergif van de islam. Toch hebben ze de verlichting meegemaakt, filosofisch, veel minder maatschappelijk (minder emancipatie, meer masculine cultuur etc..).
West-Europa figuurlijk herkerstenen zal moeilijk zijn. We hebben een niveau van materialisme, consumerisme, kapitalisme en individualisme bereikt dat uiteindelijk ons verval betekent. En daar zit een gretige islam op te wachten. Die zien natuurlijk ook zedelijk en moreel verval en zijn dus overtuigd van hun superieure moraal. Ik weet eerlijk gezegd niet of West-Europa zich nog kan redden.
Oud 15 september 2015, 10:22   #30
dalibor
Secretaris-Generaal VN

dalibor's schermafbeelding

Standaard

Secularisme is een betere dam tegen islamisering dan het christendom. Islam en christendom zitten op allerlei vlakken (lagere maatschappelijke status vrouwen, seksuele moraal) op dezelfde lijn.

En vooral: eens een bevolking die onzin in meerderheid niet meer gelooft, kan je de geest van vrijheid niet opnieuw in de fles steken.

Laatst gewijzigd door dalibor : 15 september 2015 om 10:23.
dalibor is offline   Met citaat antwoorden
Oud 15 september 2015, 10:22   #31
Libro
Secretaris-Generaal VN

Libro's schermafbeelding

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Knights Templar Bekijk bericht
In Oost-Europa weet men dat Islam, onderwerping aan de wil van Allah betekent. Niet vrede. Hier gelooft men nog steeds in de sprookjes van duizend-en-één nacht.
Versta: we geloven in de wederkerigheid van verdraagzaamheid maar...
Oud 15 september 2015, 10:28   #32
Charlie don't Surf
Banneling

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Het Verzet Bekijk bericht
Hongarije heeft toch zijn schuld aan IMF afbetaald?
https://www.youtube.com/watch?t=6&v=BzToBNKVwBs
1.10 , hoeveel percent van de investeringen komt van Europa ?
Charlie don't Surf is offline   Met citaat antwoorden
Oud 15 september 2015, 10:30   #33
Libro
Secretaris-Generaal VN

Libro's schermafbeelding

Standaard

Citaat:
Secularisme is een betere dam tegen islamisering dan het christendom. Islam en christendom zitten op allerlei vlakken (lagere maatschappelijke status vrouwen, seksuele moraal) op dezelfde lijn.

En vooral: eens een bevolking die onzin in meerderheid niet meer gelooft, kan je de geest van vrijheid niet opnieuw in de fles steken.
De opvattingen binnen het katholieke geloof zijn de voorbije decennia geëvolueerd: "God als streepjesmeester" is dood terwijl het personalisme persoonlijke vrijheid biedt in combinatie met verantwoordelijkheid voor de gemeenschap. Wat voor vrijheid heeft het liberalisme en co dan wel gebracht? Antiracismewetgeving? Antiseksismewetgeving? Muilkorven van het eigene terwijl het vreemde zijn gangen mag gaan? Ecologisme, economisme en utilitarisme dat de mens tot een nummer, een productiemiddel, een te beheersen probleem maakt?
Oud 15 september 2015, 10:40   #34
Mindset
Minister-President

Standaard

Citaat:

Zoals ik zei, de christelijke traditie is één van de pijlers die Europa mee heeft vorm gegeven. De Romeinse beschaving, via het Romeins recht, in hoofdzaak is ook een pijler. Maar vergeet niet dat het Romeinse Rijk onze Keltisch verleden grotendeels heeft uitgewist. Nog meer dan de Romeinse beschaving is de Griekse beschaving de bakermat van onze Europese beschaving. En het is fout te denken dat de Middeleeuwen (486 tot 1453 AD) duister waren of voor stagnatie heeft gezorgd. Dat is een gekende misvatting.
We moeten niks wegsmijten, in tegendeel. In ere herstellen. Maar plaats geven voor islam is een vergissing.
Kijk naar de Persische cultuur onder Xerxes en Darius etc.. een heel hoogstaande cultuur. Kijk naar de Iraniërs nu. Watch en Compare.
Oud 15 september 2015, 10:46   #35
Mindset
Minister-President

Standaard

Citaat:

100% secularisme is een mooi ideaal. Men kan het nastreven, maar onrealiseerbaar. Dat is veel te hoog gegrepen voor het gros van de mensen.
Islam en Christendom zitten helemaal niet op dezelfde lijn. En als er raakvlakken zijn, zijn dit mondiale raakvlakken, aanvaard in alle culturen, of toch bijna.

Liberalisme en denken dat de mens vrij is is een fabel. Zijn wij vrij? Zelfs als je op een verlaten berg gaat zitten mediteren als Boedha ben je niet vrij.
Je kan uiteraard persoonlijke vrijheden inlassen, maar vrij ben je nooit. Er is steeds de gemeenschap. Je vrijheden stoppen waar die van anderen beginnen, en dat is vrij snel.
Oud 15 september 2015, 11:30   #36
Knights Templar
Burger

Knights Templar's schermafbeelding

Standaard

Citaat:
http://www.standaard.be/cnt/dmf20150903_01848268

Hoe komt het dat West-Europa zo pro-islam is, in tegenstelling tot oost-Europa?
Kennen West-Europeanen dan de geschiedenis niet?
In 2013 zei Poetin het volgende:

“In Rusland leven we als Russen. Elke minderheid, van overal, die wil leven in Rusland, om te werken en te eten in Rusland, spreekt Russisch, en moet de Russische wetten respecteren.

Als ze de sharia prefereren, en het leven leiden van een moslim, dan adviseren wij hen om naar die plaatsen te gaan waar dat is de staatswet. Rusland heeft geen islamitische minderheden nodig. Minderheden hebben Rusland nodig, en we zullen ze geen speciale privileges toekennen, of proberen om onze wetten te veranderen om beter bij hun wensen te passen.

Het maakt niet uit hoe hard ze roepen ‘discriminatie’. We tolereren geen gebrek aan respect voor onze Russische cultuur. We kunnen beter leren van de zelfmoord van Amerika, Engeland, Nederland en Frankrijk, als we willen overleven als natie. De moslims zijn die landen aan het overnemen en dat zal ze niet lukken met Rusland.

De Russische gewoontes en tradities zijn niet compatibel met het gebrek aan cultuur of de primitieve manier van sharia wetgeving en moslims. Wanneer dit eervolle wetgevend lichaam denkt aan het maken van nieuwe wetten, moet het in gedachten hebben de Russische nationale belangen voorop te stellen, in acht nemend dat de moslims minderheden zijn en geen Russen.”
Knights Templar is offline   Met citaat antwoorden
Oud 15 september 2015, 11:51   #37
Mindset
Minister-President

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Knights Templar Bekijk bericht
In 2013 zei Poetin het volgende:

“In Rusland leven we als Russen. Elke minderheid, van overal, die wil leven in Rusland, om te werken en te eten in Rusland, spreekt Russisch, en moet de Russische wetten respecteren.

Als ze de sharia prefereren, en het leven leiden van een moslim, dan adviseren wij hen om naar die plaatsen te gaan waar dat is de staatswet. Rusland heeft geen islamitische minderheden nodig. Minderheden hebben Rusland nodig, en we zullen ze geen speciale privileges toekennen, of proberen om onze wetten te veranderen om beter bij hun wensen te passen.

Het maakt niet uit hoe hard ze roepen ‘discriminatie’. We tolereren geen gebrek aan respect voor onze Russische cultuur. We kunnen beter leren van de zelfmoord van Amerika, Engeland, Nederland en Frankrijk, als we willen overleven als natie. De moslims zijn die landen aan het overnemen en dat zal ze niet lukken met Rusland.

De Russische gewoontes en tradities zijn niet compatibel met het gebrek aan cultuur of de primitieve manier van sharia wetgeving en moslims. Wanneer dit eervolle wetgevend lichaam denkt aan het maken van nieuwe wetten, moet het in gedachten hebben de Russische nationale belangen voorop te stellen, in acht nemend dat de moslims minderheden zijn en geen Russen.”
Ik kan hem niet méér gelijk geven.
Alleen, onze leiders zijn te beroerd en te lullig om zo een taal te spreken.
Nu, er is Rusland, Hongarije, Polen, en nog een hele resem landen die er zo over denken.
Als Europa verder islamiseert, en als dat de keuze is van de meerderheid van de West-Europeanen, dan zal ik hier snel genoeg weg zijn.
En eerlijk gezegd, ik verdenk de Amerikanen ervan dat dat het vervolg-effect is van het middenoostenpolitiek dat ze wel zouden willen, nl een islamisering van Europa, te beginnen met de puppets van West-Europa, om zo eigenlijk Rusland te omsingelen met soennitische staten, Europese satellieten van USA.
Oud 15 september 2015, 13:12   #38
Libro
Secretaris-Generaal VN

Libro's schermafbeelding

Standaard

Citaat:
Nu, er is Rusland, Hongarije, Polen, en nog een hele resem landen die er zo over denken.
Als Europa verder islamiseert, en als dat de keuze is van de meerderheid van de West-Europeanen, dan zal ik hier snel genoeg weg zijn.
En eerlijk gezegd, ik verdenk de Amerikanen ervan dat dat het vervolg-effect is van het middenoostenpolitiek dat ze wel zouden willen, nl een islamisering van Europa, te beginnen met de puppets van West-Europa, om zo eigenlijk Rusland te omsingelen met soennitische staten, Europese satellieten van USA.
En in plaats van te vitten op de "christelijke" Europese identiteit zouden de criticasters beter nadenken over de Europese identiteit (christelijk, seculier, gemengd, culturele elementen...) en de gevolgen daarvan voor de migratiepolitiek.
Oud 15 september 2015, 13:27   #39
Lukkas
Europees Commissaris

Standaard

Citaat:
Zoals ik zei, de christelijke traditie is één van de pijlers die Europa mee heeft vorm gegeven. De Romeinse beschaving, via het Romeins recht, in hoofdzaak is ook een pijler. Maar vergeet niet dat het Romeinse Rijk onze Keltisch verleden grotendeels heeft uitgewist. Nog meer dan de Romeinse beschaving is de Griekse beschaving de bakermat van onze Europese beschaving. En het is fout te denken dat de Middeleeuwen (486 tot 1453 AD) duister waren of voor stagnatie heeft gezorgd. Dat is een gekende misvatting.
We moeten niks wegsmijten, in tegendeel. In ere herstellen. Maar plaats geven voor islam is een vergissing.
Kijk naar de Persische cultuur onder Xerxes en Darius etc.. een heel hoogstaande cultuur. Kijk naar de Iraniërs nu. Watch en Compare.
Zeer juist en mooi samengevat.

De Iraniërs zijn een volk met het meeste potentieel in het Midden-Oosten (de Joden niet meegerekend). Maar zij worden gemuilkorfd door de islam.

Laatst gewijzigd door Lukkas : 15 september 2015 om 13:33.
Lukkas is offline   Met citaat antwoorden
Oud 15 september 2015, 13:38   #40
Lukkas
Europees Commissaris

Standaard

Citaat:
Volgens mij gaat u het veel te ver zoeken en speelt uw fantasie u parten. Als dat hun plannetje zou zijn, dan wordt heel Europa islamitisch en vervolgens Rusland. Dan is bijna de helft van de wereld moslim. Dan hebben zij nog meer vijanden. Ik denk niet dat de Amerikanen tuk zijn op de islamieten en iedere 'rechtgeaarde' moslim haat de Amerikanen.

Het enige wat telt is de levensbelangrijke olie, want daar staat en valt de hele wereldeconomie mee. Zonder de aanwezigheid van olie hadden zij nooit tussenbeide gekomen in het wespennest, dat het Midden-Oosten noemt.

Laatst gewijzigd door Lukkas : 15 september 2015 om 13:48.
Lukkas is offline   Met citaat antwoorden
Antwoord

Regels voor berichten
Je mag niet nieuwe discussies starten
Je mag niet reageren op berichten
Je mag niet bijlagen versturen
Je mag niet jouw berichten bewerken

vB-code is Aan
Smileys zijn Aan
[IMG]-code is Aan
HTML-code is Uit
Forumnavigatie

Alle tijden zijn GMT +1. Het is nu 00:31.

Forumsoftware: vBulletin®
Copyright ©2000 - 2026, Jelsoft Enterprises Ltd.
Content copyright ©2002 - 2020, Politics.be