Politics.be Registreren kan je hier.
Problemen met registreren of reageren op de berichten?
Een verloren wachtwoord?
Gelieve een mail te zenden naar [email protected] met vermelding van je gebruikersnaam.

Ga terug   Politics.be > Themafora > Milieu
Registreer FAQForumreglement Ledenlijst

Milieu Hier kunnen alle discussies woden gevoerd over milieu, kernenergie, klimaatswijziging, ....

Antwoord
 
Discussietools
Oud 29 september 2015, 15:52   #21
fox
Secretaris-Generaal VN
 
fox's schermafbeelding
 
Geregistreerd: 1 februari 2007
Berichten: 33.400
Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Gipsy Bekijk bericht
De Amerikanen gaan dat niet zo laten en voor een keer niet ten onrechte. Dit kan het einde van Volkswagen betekenen. Dagelijks komen er nieuwe elementen naar boven.
Dikke 200 miljard omzet, goeie 10 miljard winst. Er werd blijkbaar wel al wat langs de kant gezet voor dergelijke farcen ook. Dus die monsterboetes waarvan sprake kunnen er nog wel vanaf en dat wordt wel in der minne geregeld ook. Komt wel goed met VW, mensen vergeten rap en tis niet dat ze veel verkochten op de Amerikaanse markt. Ze zullen niet meer de grootste zijn na het schandaal maar kapot zijn ze niet hoor.
__________________
In de psychologie staat machiavellisme voor een bepaald soort persoonlijkheidsstoornissen. Niets in dit land is machiavellistischer dan de PS. Niets is zo asociaal als de PS-politiek. Grote armoede! Slecht onderwijs! Hollande achterna! Het verliezende kamp in de laatste verkiezingen!
fox is offline   Met citaat antwoorden
Oud 29 september 2015, 18:20   #22
Micele
Secretaris-Generaal VN
 
Micele's schermafbeelding
 
Geregistreerd: 18 mei 2005
Locatie: Limburg
Berichten: 52.447
Standaard

Net in het nieuws:
enkel voor de 2016 ingeschreven dieselwagens is er een ca. 10 % duurdere eenmalige BIV en verkeerstaks. Bij benzine verandert er niets.

Leasewagens vallen daar niet onder, of de regering zoekt een compromis met de Waalse regering.

Het geld van de dieselwagens zal gebruikt worden om de E-wagen te stimuleren met een premie van 5000 € korting.

Uiteraard is die 10 % zéér weinig vergeleken met buurlanden waar de verkeerstaks in de regel bijna het drievoudige kan zijn tussen vergelijkbare diesel<>benzine:
https://de.wikipedia.org/wiki/Kraftf...onenkraftwagen
__________________
De vuile waarheid over ICE (vanaf 1 min 35")
https://www.youtube.com/watch?v=mk-LnUYEXuM
Nederlandse versie: https://www.youtube.com/watch?v=kekJgcSdN38

Laatst gewijzigd door Micele : 29 september 2015 om 18:22.
Micele is offline   Met citaat antwoorden
Oud 29 september 2015, 18:30   #23
Dadeemelee
Secretaris-Generaal VN
 
Dadeemelee's schermafbeelding
 
Geregistreerd: 13 mei 2015
Locatie: Vlaams-Brabant
Berichten: 76.224
Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Micele Bekijk bericht
Net in het nieuws:
enkel voor de 2016 ingeschreven dieselwagens is er een ca. 10 % duurdere eenmalige BIV en verkeerstaks. Bij benzine verandert er niets.

Leasewagens vallen daar niet onder, of de regering zoekt een compromis met de Waalse regering.

Het geld van de dieselwagens zal gebruikt worden om de E-wagen te stimuleren met een premie van 5000 € korting.

Uiteraard is die 10 % zéér weinig vergeleken met buurlanden waar de verkeerstaks in de regel bijna het drievoudige kan zijn tussen vergelijkbare diesel<>benzine:
https://de.wikipedia.org/wiki/Kraftf...onenkraftwagen
Geen idee of dat het werkelijk gaat worden maar het zal me niet verwonderen en toont nogmaals de stupiditeit en de hypocrisie van onze beleidsvoerders aan.

In plaats van elke auto op zijn werkelijke vervuilende waarde te belasten gooit men alle diesels (de goeie en de slechte) op een hoop.

Waarschijnlijk is het om de Volkswagens, Audi's etc. niet te hard te belasten. Die hebben een vestiging in Vorst, dus hier moeten we even onze principes opzij zetten anders sluit VAG Vorst.

Komedie.
Dadeemelee is offline   Met citaat antwoorden
Oud 29 september 2015, 18:56   #24
Micele
Secretaris-Generaal VN
 
Micele's schermafbeelding
 
Geregistreerd: 18 mei 2005
Locatie: Limburg
Berichten: 52.447
Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Dadeemelee Bekijk bericht
In plaats van elke auto op zijn werkelijke vervuilende waarde te belasten gooit men alle diesels (de goeie en de slechte) op een hoop.
Hoe kom je nu daarbij ? Waar lees je dat ?
Die fluttestnorm is voor elke diesel gelijk.
En de BIV en verkeerstaks is naargelang euronormen en CO2 verschillend, daar verandert niets aan:
https://belastingen.fenb.be/vfp-port...ng.html#/q/top

Er bestaan overigens geen "goeie diesels", ze worden allemaal over de ganse lijn te weinig getaxeerd.

Naja naar het buitenland kijkt Vlaanderen niet. Ze willen het vuilste land in West-Europa blijven.
__________________
De vuile waarheid over ICE (vanaf 1 min 35")
https://www.youtube.com/watch?v=mk-LnUYEXuM
Nederlandse versie: https://www.youtube.com/watch?v=kekJgcSdN38

Laatst gewijzigd door Micele : 29 september 2015 om 19:01.
Micele is offline   Met citaat antwoorden
Oud 29 september 2015, 19:07   #25
Dadeemelee
Secretaris-Generaal VN
 
Dadeemelee's schermafbeelding
 
Geregistreerd: 13 mei 2015
Locatie: Vlaams-Brabant
Berichten: 76.224
Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Micele Bekijk bericht
Hoe kom je nu daarbij ? Waar lees je dat ?
Die fluttestnorm is voor elke diesel gelijk.
En de BIV en verkeerstaks is naargelang euronormen en CO2 verschillend, daar verandert niets aan:
https://belastingen.fenb.be/vfp-port...ng.html#/q/top

Er bestaan overigens geen "goeie diesels", ze worden allemaal over de ganse lijn te weinig getaxeerd.

Naja naar het buitenland kijkt Vlaanderen niet. Ze willen het vuilste land in West-Europa blijven.
Gelukkig dat die CO2 emissietest zo accuraat is.

Mijn Porsche Panamera S E-hybrid heeft een CO2 uitstoot van 0 g/km.
Dadeemelee is offline   Met citaat antwoorden
Oud 30 september 2015, 22:17   #26
Micele
Secretaris-Generaal VN
 
Micele's schermafbeelding
 
Geregistreerd: 18 mei 2005
Locatie: Limburg
Berichten: 52.447
Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Dadeemelee Bekijk bericht
Gelukkig dat die CO2 emissietest zo accuraat is.

Mijn Porsche Panamera S E-hybrid heeft een CO2 uitstoot van 0 g/km.
71 g/km tijdens die prulletest = 3,1 l/100 km LOL (officieel van Porsche website: http://www.porsche.com/germany/model...turesandspecs/)

Maar iedereen weet nu al dat dit onzin is (vooral bij hybrides), die prulletest duurt namelijk maar 20 minuten... meestal aan bommasnelheden...

In de praktijk getest (en accu en tank quasi leeg gereden) liggen die waardes minstens 3 x hoger:
Citaat:
Wir nutzten den Panamera für eine längere Dienstreise, auf der er sich als komfortabler Langstreckencruiser erwies und im Schnitt 9,5 Liter konsumierte. Nutzt man das Leistungspotential von 416 PS Systemleistung und immerhin 333 Kompressor-Pferdchen leidlich aus und nähert sich auch einmal der Höchstgeschwindigkeit von 270 km/h, sind Verbräuche von 13 bis 15 Litern nicht unrealistisch.

Andererseits verharrt die Verbrauchsanzeige bei null, wenn man eine Woche lang nur kurze Strecken von 10 bis 15 Kilometern je Tour fährt und das Fahrzeug anschließt wieder an die Steckdose hängt.

http://www.handelsblatt.com/auto/tes...9440798-2.html
__________________
De vuile waarheid over ICE (vanaf 1 min 35")
https://www.youtube.com/watch?v=mk-LnUYEXuM
Nederlandse versie: https://www.youtube.com/watch?v=kekJgcSdN38

Laatst gewijzigd door Micele : 30 september 2015 om 22:31.
Micele is offline   Met citaat antwoorden
Oud 4 oktober 2015, 08:59   #27
Micele
Secretaris-Generaal VN
 
Micele's schermafbeelding
 
Geregistreerd: 18 mei 2005
Locatie: Limburg
Berichten: 52.447
Standaard

Moesten sommige het nog niet weten...

m.a.w. men verwacht dat diesel even duur wordt als benzine in goed 2 jaar.
In elk geval moet de taxshift 300 miljoen opbrengen via de herziening van de accijnzen, dieselaccijns hoger... benzineaccijns lager...

Citaat:
http://www.hln.be/hln/nl/943/Consume...-geraamd.dhtml

Tax shift: diesel wordt nog duurder dan geraamd

De prijs van een volle tank diesel van 50 liter wordt 5,3 euro duurder tegen 2018, als de olieprijs constant blijft. Dat blijkt uit een raming van een regeringspartij die uw krant kon inkijken.
Op dit moment kost diesel 1,287euro per liter, en tegen 2018 zal dat 1,393 euro per liter zijn. Dat is een stijging van 0,106 euro in drie jaar. De federale regering had de verhoging geraamd op 2,5 �* 3 euro voor een tank van 50 liter. Maar uit het document blijkt dat het dus om dubbel zo veel gaat. Voor een Belg die jaarlijks 20.000 kilometer aflegt - en daarbij zes liter per 100 kilometer verbruikt - betekent dat vanaf 2018 een stijging van 127 euro op jaarbasis.

De verhoogde accijnzen op diesel moeten tegen 2018 gespreid 300 miljoen euro in het laatje brengen. Tegelijkertijd wil de regering de accijnzen op gewone benzine doen dalen. Bedoeling is beide tarieven naar elkaar toe te laten groeien. Met de prijsverhoging wil de regering ecologisch gedrag stimuleren.
De juiste cijfertjes zouden binnenkort, of "na de zomer" vastgelegd worden, dixit Minister van Financiën Johan Van Overtveldt:

Citaat:
http://www.standaard.be/cnt/dmf20150805_01805164

Minister van Financiën Johan Van Overtveldt 'neemt afstand' van het bericht dat de dieselprijs tegen 2018 met vijf euro per volle tank zal stijgen. Er liggen nog geen concrete cijfers op tafel, zegt hij.

De regering besloot eind vorige maand om in het kader van de taxshift en de begrotingscontrole de accijnzen te verhogen. Volgens Van Overtveldt is in het taxshift-akkoord voorzien dat de maatregel 300 miljoen euro moet opbrengen tegen 2018.

Maar is het nog wachten op de technische en praktische uitwerking. Zo zal de impact op de prijs aan de pomp pas na de zomer door de regering vastgelegd worden, zegt de N-VA-minister. 'Voor het ogenblik liggen er dus geen concrete cijfers op tafel', klinkt het.

Het Laatste Nieuws schreef woensdag dat de diesel nog duurder zou worden dan eerst was geraamd. De prijs van een volle tank diesel van 50 liter zou 5 �* 6 euro duurder worden tegen 2018, terwijl eerder was gezegd dat dit 2,5 �* 3 euro zou zijn, berekende de krant.

Een Belg die jaarlijks 20.000 kilometer aflegt en daarbij 6 liter per 100 kilometer verbruikt, zou hierdoor jaarlijks 127 euro meer betalen.
ook: http://trends.knack.be/economie/bele...al-592195.html
Weet iemand meer ?


Uiteraard wordt deze maatregel door Europese richtlijnen gestuurd, en betreft het alle EU-landen, de diesel zal op langere termijn dan duurder worden als de benzine aan de pomp:
Citaat:
http://www.findoc.be/nieuws/algemeen...rijs-verhogen/

België moet dieselprijs verhogen

De intern-Belgische discussie over het verhogen van de belastingen op diesel wordt binnenkort beslecht door Europa. De Europese Commissie heeft een voorstel klaar om de minimumaccijnzen op diesel vanaf 2013 op hetzelfde niveau te brengen als die van benzine. Op termijn moet diesel duurder worden aan de pomp dan benzine, vindt de Commissie.

Concreet zal de minimumaccijns voor diesel in ons land tegen 2018 met 2 eurocent per liter omhoog moeten. Nu ligt het minimumtarief voor dieselaccijnzen in Europa op 33 cent per liter. Tegen 2015 moet de minimumheffing naar 35,9 cent per liter en die prijs moet tegen 2018 geleidelijk oplopen tot 41,2 eurocent. België hanteert nu een accijns van iets meer dan 39 eurocent per liter.

België moedigt al jaren fiscaal het gebruik van dieselwagens aan. Minilieuministers van de vier gewesten pleitten vorige maand voor een herziening van die voordelige fiscale behandeling van dieselwagens. Omdat dieselwagens per liter meer CO2 uitstoten en de stofdeeltjes van dieselwagens verantwoordelijk zijn voor smog.

De Europese Commissie stelt nu een fundamentele herdenking voor van de manier waarop energiegebruik wordt belast. Ze wil daarbij een einde maken aan het stimuleren van vervuilende energie. Het energieverbruik moet worden belast in functie van de uitstoot van CO2 en de vervuiling. Steenkool is de grote verliezer in dit plan, maar ook diesel.

De Commissie wil de accijnzen op motorbrandstoffen met een CO2-uitstoot, dus ook LPG, op termijn allemaal gelijkschakelen. De minimumaccijnzen voor LPG worden tussen nu en 2018 alvast al verviervoudigd. Enkel biobrandstoffen gelden als CO2-vrij.

De lidstaten krijgen twaalf jaar om die regel in de praktijk om te zetten en kunnen de hoogte van de accijnzen zelf bepalen, zolang ze boven de EU-minima zitten. Duitsland reageerde gisteren furieus op de EU-plannen om de dieselprijs te verhogen. Het Commissievoorstel wacht nog een lange lijdensweg. Het moet eenparig worden goedgekeurd door de 27 lidstaten.
Is ondertussen goedgekeurd.
__________________
De vuile waarheid over ICE (vanaf 1 min 35")
https://www.youtube.com/watch?v=mk-LnUYEXuM
Nederlandse versie: https://www.youtube.com/watch?v=kekJgcSdN38

Laatst gewijzigd door Micele : 4 oktober 2015 om 09:13.
Micele is offline   Met citaat antwoorden
Oud 4 oktober 2015, 09:12   #28
reservespeler
Secretaris-Generaal VN
 
Geregistreerd: 5 augustus 2012
Berichten: 77.714
Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Micele Bekijk bericht
Moesten sommige het nog niet weten...

m.a.w. men verwacht dat diesel even duur wordt als benzine in goed 2 jaar.
In elk geval moet de taxshift 300 miljoen opbrengen via de herziening van de accijnzen, dieselaccijns hoger... benzineaccijns lager...



De juiste cijfertjes zouden binnenkort, of "na de zomer" vastgelegd worden, dixit Minister van Financiën Johan Van Overtveldt:


Weet iemand meer ?
Ik weet dat wij gestimuleerd werden om een diesel te kopen.
We kregen er een ECO premie voor.
Ik ben iemand die mijn privé auto weinig gebruikt, maar als ik hem gebruik, is dit steeds voor lange afstanden. Gemiddeld maak ik 15.000 kilometer per jaar. Meestal rijd ik 12 jaar met dezelfde wagen. Huidige wagen met ECO premie is 7 jaar, dus nog 5 jaar te gaan!

Ik voel me bedrogen!!!!!!!
reservespeler is offline   Met citaat antwoorden
Oud 4 oktober 2015, 09:20   #29
Micele
Secretaris-Generaal VN
 
Micele's schermafbeelding
 
Geregistreerd: 18 mei 2005
Locatie: Limburg
Berichten: 52.447
Standaard

-
__________________
De vuile waarheid over ICE (vanaf 1 min 35")
https://www.youtube.com/watch?v=mk-LnUYEXuM
Nederlandse versie: https://www.youtube.com/watch?v=kekJgcSdN38

Laatst gewijzigd door Micele : 4 oktober 2015 om 09:31.
Micele is offline   Met citaat antwoorden
Oud 4 oktober 2015, 09:20   #30
Micele
Secretaris-Generaal VN
 
Micele's schermafbeelding
 
Geregistreerd: 18 mei 2005
Locatie: Limburg
Berichten: 52.447
Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door reservespeler Bekijk bericht
Ik weet dat wij gestimuleerd werden om een diesel te kopen.
We kregen er een ECO premie voor.
Ik ben iemand die mijn privé auto weinig gebruikt, maar als ik hem gebruik, is dit steeds voor lange afstanden. Gemiddeld maak ik 15.000 kilometer per jaar. Meestal rijd ik 12 jaar met dezelfde wagen. Huidige wagen met ECO premie is 7 jaar, dus nog 5 jaar te gaan!

Ik voel me bedrogen!!!!!!!
Inderdaad, of de fouten van het *blind dieselbeleid.

* http://www.hln.be/hln/nl/927/Auto/ar...rde-koop.dhtml
http://www.waaskrant.be/reeks/68-nie...t-dieselwagens

ook de VAB geloofde in 2008 nog in de roetfilter, tot men in 2011 eens echt begon de juiste grootte van de roetdeeltjes te meten, blijkt dat die roetfilter een fabel is. Bovendien blijkt ook dat die NOx in de praktijk ook al 20 jaar niet echt verminderde, enkel op de totaal verouderde #normtest - gemiddelde snelheid amper 33 kmh - was die haalbaar, voor de constructeurs niet moeilijk hun auto´s daarop te prepareren en met al die extra snufjes kon zelfs een BMW 2.0 d (<115 g/km CO2) profiteren van 3 % eco-premie...
# https://en.wikipedia.org/wiki/New_Eu...ycle#Criticism
__________________
De vuile waarheid over ICE (vanaf 1 min 35")
https://www.youtube.com/watch?v=mk-LnUYEXuM
Nederlandse versie: https://www.youtube.com/watch?v=kekJgcSdN38

Laatst gewijzigd door Micele : 4 oktober 2015 om 09:41.
Micele is offline   Met citaat antwoorden
Oud 4 oktober 2015, 09:44   #31
dpg
Banneling
 
 
Geregistreerd: 17 oktober 2010
Berichten: 13.788
Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Micele Bekijk bericht
Net in het nieuws:
enkel voor de 2016 ingeschreven dieselwagens is er een ca. 10 % duurdere eenmalige BIV en verkeerstaks. Bij benzine verandert er niets.

Leasewagens vallen daar niet onder, of de regering zoekt een compromis met de Waalse regering.

Het geld van de dieselwagens zal gebruikt worden om de E-wagen te stimuleren met een premie van 5000 € korting.

Uiteraard is die 10 % zéér weinig vergeleken met buurlanden waar de verkeerstaks in de regel bijna het drievoudige kan zijn tussen vergelijkbare diesel<>benzine:
https://de.wikipedia.org/wiki/Kraftf...onenkraftwagen
Appels en peren vergelijken kan je goed. En gezien je de Kraftfahrzeugsteuer (Deutschland) als voorbeeld aanhaalt....

Een Ford Kuga met 2000cc 150PS diesel of 1500cc 150PS benzine heeft een verschil van 78 euro

Ein Ford 1.6 mit Emission 179g CO2/km kostet an Kfz-Steuer jährlich:

EZ ab dem 01.01.2014 200€/Jahr

Ein Ford 2.0 TDCI mit Emission 139g CO2/km kostet an Kfz-Steuer jährlich:

EZ ab dem 01.01.2014 278€/Jahr mit Dieselpartikelfilte

De 2000CC Diesel met 150 PS heeft momenteel zelfs maar 122g CO2/KM, wat hem nog goedkoper maakt.

Diesel kost in Duitsland een paar cent meer dan in Belgie, maar nog steeds een stuk minder dan benzine.

http://www.autokostencheck.de

http://www.clever-tanken.de/tankstel...&ort=k%C3%B6ln

Laatst gewijzigd door dpg : 4 oktober 2015 om 09:49.
dpg is offline   Met citaat antwoorden
Oud 4 oktober 2015, 09:57   #32
Micele
Secretaris-Generaal VN
 
Micele's schermafbeelding
 
Geregistreerd: 18 mei 2005
Locatie: Limburg
Berichten: 52.447
Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door dpg Bekijk bericht
Appels en peren vergelijken kan je goed. En gezien je de Kraftfahrzeugsteuer (Deutschland) als voorbeeld aanhaalt....
Ik vergelijk nergens appelen met peren, ik toon aan dat in D de verkeerstaks veel duurder is voor een diesel als voor een benzine indien gelijke euronorm en gelijke CO2, het is bijna 5 maal meer per 100 cc !:

Hier zie je het enorm verschil:
Citaat:
Steuersatz bei Erstzulassung ab 1. Juli 2009

Otto : 2,00 € je 100 cm³
Diesel: 9,50 € je 100 cm³

https://de.wikipedia.org/wiki/Kraftf...onenkraftwagen
In Belgie is dat verkeersbelastingsdeel bij dezelfde cilinderinhoud gelijk !
Dat is het verschil.

Of specifiek uitgelegd:
Citaat:
https://www.hannoversche.de/aktuelle...ist-besser.htm

Kfz-Steuer: Vorteil Benzin

Für die Erhebung der Kraftfahrzeugsteuer (KraftSt) ist seit dem 1. Juli 2014 die Bundesfinanzverwaltung (Zollverwaltung) zuständig.

Kfz-Steuer bei Diesel oder Benziner

Bei der Anschaffung eines Neuwagens sind die Emissionswerte von Bedeutung: Seit dem 1. Januar 2012 gilt die CO2-Abgabe. Für alle neu zugelassenen Fahrzeuge gilt ab 2014 ein CO2-Grenzwert von 95 g/km. Für Fahrzeuge, die mehr CO2 ausstoßen, wird dann eine Strafsteuer erhoben. Jedes Gramm zu viel kostet dann zwei Euro pro Jahr.

Zusätzlich wird ein Sockelbetrag erhoben, der auf den Hubraum des Fahrzeugs bezogen ist. Pro angefangenen 100 ccm² sind das bei Benzinern zwei Euro, bei Diesel-Fahrzeugen 9,50 Euro. Das neue System mit dem CO2-Wert als Berechnungsgrundlage gilt bis auf Weiteres nur für Neuzulassungen ab 1. Juli 2009.

Anders ist die Berechnung der Steuersätze mit Erstzulassung vor dem 1. Juli 2009: Diese setzt sich zusammen aus der „Schadstoff-Schlüsselnummer“ und dem Motor-Hubraum. Für Fahrzeuge mit Erstzulassung zwischen dem 05.11.2008 und 30.06.2009 gilt die „Günstigerregelung“, meist ist das die neue Kfz-Steuer.

Die Schadstoff-Schlüsselnummer steht im alten Fahrzeugschein (vor 2006) unter „Schlüsselnummer – zu 1“, in der neuen Zulassungsbescheinigung in Feld 14.1. In beiden Fällen ergeben die beiden letzten Ziffern die Schadstoff-Schlüsselnummer, mithilfe dieser Tabelle ermitteln Sie den Steuersatz für Ihren Diesel oder Benziner.

In der Regel ist die Kfz-Steuer für einen gebrauchten Pkw mit Diesel höher als beim identischen Modell mit Benziner.
En voor het simpel te maken, de ADAC helpt, alle auto´s diesel vs benzine, lijst 2015:
https://www.adac.de/_mmm/pdf/b-d-vgl_47090.pdf
__________________
De vuile waarheid over ICE (vanaf 1 min 35")
https://www.youtube.com/watch?v=mk-LnUYEXuM
Nederlandse versie: https://www.youtube.com/watch?v=kekJgcSdN38

Laatst gewijzigd door Micele : 4 oktober 2015 om 10:18.
Micele is offline   Met citaat antwoorden
Oud 4 oktober 2015, 11:41   #33
dpg
Banneling
 
 
Geregistreerd: 17 oktober 2010
Berichten: 13.788
Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Micele Bekijk bericht
Ik vergelijk nergens appelen met peren, ik toon aan dat in D de verkeerstaks veel duurder is voor een diesel als voor een benzine indien gelijke euronorm en gelijke CO2, het is bijna 5 maal meer per 100 cc !:
Nog steed appelen en peren.

Erstzulassung ab 1. Juli 2009


Hoeveel wagens van het produktiejaar 2009 krijgen in 2015 bijna 2016 nog een "Erstzulassung" https://de.wikipedia.org/wiki/Erstzulassung

In 2015, bijna 2016 is dat verschil bijlange geen 5 keren meer bij een Erstzulassung.
dpg is offline   Met citaat antwoorden
Oud 4 oktober 2015, 12:10   #34
dpg
Banneling
 
 
Geregistreerd: 17 oktober 2010
Berichten: 13.788
Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Micele Bekijk bericht


En voor het simpel te maken, de ADAC helpt, alle auto´s diesel vs benzine, lijst 2015:
https://www.adac.de/_mmm/pdf/b-d-vgl_47090.pdf
De twee motoren die ik hogerop al noemde, beide 110KW , 1500CC en 2000 CC
bij 10.000, 15000, 20000 en 30000 km

benzine 75,0 55,8 47,5 38,5 cent / KM verbruik 6,2L
diesel 76,1 55,3 46,1 36,7 cent/ KM verbruik 4,7L
dpg is offline   Met citaat antwoorden
Oud 4 oktober 2015, 12:21   #35
Micele
Secretaris-Generaal VN
 
Micele's schermafbeelding
 
Geregistreerd: 18 mei 2005
Locatie: Limburg
Berichten: 52.447
Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door dpg Bekijk bericht
Nog steed appelen en peren.

Erstzulassung ab 1. Juli 2009
Daar staat nieuwe inschrijvingen vanaf 1 juli 2009, wat is jouw probleem eigenlijk ?

Citaat:
Hoeveel wagens van het produktiejaar 2009 krijgen in 2015 bijna 2016 nog een "Erstzulassung" https://de.wikipedia.org/wiki/Erstzulassung
Alle wagens die ooit ingeschreven zijn tiens, die eerste inschrijvingdatum gaat niet lopen hé

Citaat:
In 2015, bijna 2016 is dat verschil bijlange geen 5 keren meer bij een Erstzulassung.
Natuurlijk is dat onveranderd maar ik denk dat je geen Duits begrijpt, een erstzulassungdatum is de datum van überhaupt de eerste inschrijving in het verkeer. En ook bij een tweede of derdehandsauto blijft die Erstzulassungsdatum bepalend voor de verkeersbelasting te berekenen.

Auto die vóór 1 juli 2009 of tot(bis) 30 juni 2009 voor het eerst ingeschreven zijn vallen onder een veel kleiner verschil (2,9) en wordt er verder geen rekening gehouden met de CO2, dat kun je lezen en uitrekenen volgens de Wiki kfz-link:
Citaat:
https://de.wikipedia.org/wiki/Kraftf...onenkraftwagen
Schadstoffklasse Motor Steuersatz
(je 100 cm³ Hubraum) bei Erstzulassung bis 30. Juni 2009
(Datum der Erstzulassung) Bemerkungen
Euro 3 und besser D3 und besser
Otto 6,75 €
Diesel 15,44 €
eerste inschrijvingsdatum tot 30 juni 2009:
€ 15,44 gedeeld door 6,75 = 2,9 verhouding

eerste inschrijvingsdatum vanaf 1 juli 2009:
€ 9,50 gedeeld door 2 = 4,75 verhouding
Citaat:
.... ab 1 juli 2009
Benzine: 2,00 € je 100 cm³
Diesel :9,50 € je 100 cm³
En die extra CO2-toeslag is enkel als je boven een vastgelegde grens uitstoot.

Er zijn heus voldoende benzinewagens (zeker de hybrides) die onder die grens vallen. Er zijn zelfs met diesels vergelijkbare benzinewagens die evenveel of minder CO2 uitstoten.

Citaat:
De twee motoren die ik hogerop al noemde, beide 110KW , 1500CC en 2000 CC
bij 10.000, 15000, 20000 en 30000 km

benzine 75,0 55,8 47,5 38,5 cent / KM verbruik 6,2L
diesel 76,1 55,3 46,1 36,7 cent/ KM verbruik 4,7L
Die jij noemde ja... vergelijk eens wagens met gelijke kg/PK, dan is het meer appelen met appelen.

Maar je zult er ook veel vinden waar het benzinemodel goedkoper is.
VAB heeft daar trouwens ook enkele lijstjes met testen van.
__________________
De vuile waarheid over ICE (vanaf 1 min 35")
https://www.youtube.com/watch?v=mk-LnUYEXuM
Nederlandse versie: https://www.youtube.com/watch?v=kekJgcSdN38

Laatst gewijzigd door Micele : 4 oktober 2015 om 12:51.
Micele is offline   Met citaat antwoorden
Oud 4 oktober 2015, 13:00   #36
Micele
Secretaris-Generaal VN
 
Micele's schermafbeelding
 
Geregistreerd: 18 mei 2005
Locatie: Limburg
Berichten: 52.447
Standaard

vervolg...
Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door dpg Bekijk bericht
De 2000CC Diesel met 150 PS heeft momenteel zelfs maar 122g CO2/KM, wat hem nog goedkoper maakt.
waarom vetgedrukt en maar 122g ?
Toch maar eens je geheugen betreft 2000 cc diesels opfrissen:
http://www.groenlicht.be/2011/02/26/...amics-edition/

Die 2-liter turbodiesel zorgt in de 320d EfficientDynamics Edition voor 163 pk en 380 Nm koppel. Hiermee sprint de Beierse zuinigheidskampioen van 0 naar 100 km/u in 8 seconden en haalt hij een topsnelheid van 228 km/u. Daarnaast liegen ook de verbruikscijfers er niet om, in de gemengde cyclus zou 4,1 liter/100 km haalbaar moeten zijn. Tijdens een eco-test kregen we vrij eenvoudig 4,6 liter/100 km op de teller, bij sportief rijden was 5,4 liter/100 km het richtcijfer, een uitzonderlijk lage waarde. Dankzij zijn CO2-uitstoot van 109 g/km komt de BMW 320d EfficientDynamics Edition in aanmerking voor een ecopremie van 3%. En als we eerlijk zijn komen zijn concurrenten met gelijkaardige uitstoot bij sportief rijden helemaal niet in de buurt van de verbruikscijfers van deze BMW. Want met hun beperkt vermogen moeten deze modellen te hard zwoegen om vlot vooruit te kunnen, terwijl de BMW dat met sprekend gemak doet. Tijd dat de overheid hier eens bij stil staat?

- - - - -
En voor een moderne benzine van 150 PK is het geen probleem meer om rond of onder de 120, zelfs onder 115 g/km CO2 te geraken, zeker met DSG:
hier een middenklasser Skoda Octavia 1,4 TSI 150 PK DSG of 111-117 g/km CO2, zonder DSG 117-121 g/km, naargelang uitvoering (gewicht, ook bandenbreedte <> aerodynamica)

Vergeleken met de 2.0 TDI ook 150 PK, maar wel zwaarder van gewicht en dus iets mindere prestaties is het CO2-verschil verwaarloosbaar en dit zelfs volgens die normtest, met DSG heeft de 2.0 TDI 2 �* 8 g/km CO2 méér als de Benzine ook 150 PK !

Citaat:
https://de.wikipedia.org/wiki/%C5%A0...II#Ottomotoren
1,4 TSI Benzine
(150 PS)/4500–6000 t/min
CO2-Emission, kombiniert: 117–121 [111–117] g/km
Werte in [ ] gelten in Verbindung mit DSG.

2.0 TDI Diesel
(150 PS)/3500–4000
106–124 [119] g/km
Werte in [ ] gelten in Verbindung mit DSG.
Dat is al meer appelen met appelen
__________________
De vuile waarheid over ICE (vanaf 1 min 35")
https://www.youtube.com/watch?v=mk-LnUYEXuM
Nederlandse versie: https://www.youtube.com/watch?v=kekJgcSdN38

Laatst gewijzigd door Micele : 4 oktober 2015 om 13:29.
Micele is offline   Met citaat antwoorden
Oud 4 oktober 2015, 13:43   #37
De schoofzak
Secretaris-Generaal VN
 
De schoofzak's schermafbeelding
 
Geregistreerd: 4 juli 2004
Berichten: 82.096
Standaard

Men mag van mij de prijs van de diesel drastisch verhogen,
maar niet van de ene dag op de andere.

Wie tot op vandaag een diesel kocht, deed dat in functie van de huidige wetgeving en op basis van de huidige wettelijke inzichten inzake vervuiling.
Men moet zo'n eigenaar niet straffen.
Zo lang die met zijn huidige auto rijdt, moet men daar rekening mee houden. (vb. verhoogt men toch de prijs van de diesel, dan moet men een bedrag in mindering brengen op zijn jaarlijkse wegenbelasting ...)

.
__________________
Vlaanderen is niet van iedereen. Vlaanderen is enkel van hen die een inspanning doen om ertoe te behoren.

De grendel-grondwet moet wijken om eindelijk de broodnodige veranderingen te kunnen doorvoeren. Nadien kan de grondwet herstemd worden. Dat is nog gebeurd.

Ik heb de partij gesticht op drie lijnen: Vlaams en Europees, vrij en verantwoordelijk, en sterk en sociaal. Vandaag is dat de grondstroom in Vlaanderen. Geert Bourgeois (N-VA)
De schoofzak is offline   Met citaat antwoorden
Oud 4 oktober 2015, 13:47   #38
De schoofzak
Secretaris-Generaal VN
 
De schoofzak's schermafbeelding
 
Geregistreerd: 4 juli 2004
Berichten: 82.096
Standaard

Zouden de andere constructeurs heimelijk hopen (en lobbyen) op een failliet van vw, via hoge boetes per land wegens oplichting, om zo hun eigen markt iets te vergroten waardoor de rentabiliteit wat beter wordt; zodat ze zelf wat minder Saab-spook zien hangen ?

.
__________________
Vlaanderen is niet van iedereen. Vlaanderen is enkel van hen die een inspanning doen om ertoe te behoren.

De grendel-grondwet moet wijken om eindelijk de broodnodige veranderingen te kunnen doorvoeren. Nadien kan de grondwet herstemd worden. Dat is nog gebeurd.

Ik heb de partij gesticht op drie lijnen: Vlaams en Europees, vrij en verantwoordelijk, en sterk en sociaal. Vandaag is dat de grondstroom in Vlaanderen. Geert Bourgeois (N-VA)
De schoofzak is offline   Met citaat antwoorden
Oud 4 oktober 2015, 13:58   #39
Micele
Secretaris-Generaal VN
 
Micele's schermafbeelding
 
Geregistreerd: 18 mei 2005
Locatie: Limburg
Berichten: 52.447
Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door De schoofzak Bekijk bericht
Men mag van mij de prijs van de diesel drastisch verhogen,
maar niet van de ene dag op de andere.

Wie tot op vandaag een diesel kocht, deed dat in functie van de huidige wetgeving en op basis van de huidige wettelijke inzichten inzake vervuiling.
Men moet zo'n eigenaar niet straffen.
Zo lang die met zijn huidige auto rijdt, moet men daar rekening mee houden. (vb. verhoogt men toch de prijs van de diesel, dan moet men een bedrag in mindering brengen op zijn jaarlijkse wegenbelasting ...)

.
De wetgeving verandert nu eenmaal voortdurend, de brandstofprijzen sowieso, ik hoorde geen enkele dieselrijder klagen toen die beloond werd met de afschaffing van de accijnscompenserende hogere verkeersbelasting.

Citaat:
http://www.nieuwsblad.be/cnt/gnm1o5v81

Grootste vervuilers betalen minder taks

19/02/2008 om 00:00

HERENTALS - Voor personenwagens met een zware dieselmotor betaal je sinds begin dit jaar tot 1.000 euro minder verkeersbelasting. Dat is een gevolg van de afschaffing van de accijnscompenserende belasting. Maar grote diesels zijn ook de grootste vervuilers.

Veel dieselrijders zullen de afschaffing van de in 1996 ingevoerde accijnscompenserende belasting wellicht pas merken wanneer ze hun jaarlijkse verkeersbelasting moeten betalen. De geleidelijke afschaffing van deze taks werd in 2003 beslist. Eerst kwamen de kleine dieselauto's aan de beurt, sinds dit jaar werd ook de bijkomende dieseltaks voor grotere motoren afgeschaft. Voor diesel- en benzinewagens wordt voortaan nog slechts één uniform tarief volgens de fiscale pk's gehanteerd.

De belasting op diesels compenseerde het feit dat de accijnsheffing op benzine tussen 1992 en 1995 meer was gestegen dan die op dieselbrandstof. Er werd toen een oplossing gevonden die enkel de personen-auto's bestrafte en niet het vrachttransport. De afschaffing lag vast bij wet maar vandaag blijkt deze maatregel bijzonder milieuonvriendelijk te zijn, omdat de grote dieselmotoren ook meer gevaarlijk fijn stof uitbraken.

Voor de eigenaar van de betere gezinswagen levert dat slechts een paar euro voordeel op maar een diesel met 12 fiscale pk betaalt nu nog 428,21 euro tegenover 492,17 euro vorig jaar. Hoe groter de motor, hoe groter het voordeel: een dieselwagen met 14 fiscale pk betaalt nu 336,12 euro minder. Topmodellen als de Mercedes S 420 CDI (20 pk) betalen voortaan 1.702,01 euro tegenover 2.849,33 euro vroeger. Voor de Audi A8 4.2 TDI (21 pk) is dat nu 1.794,80 tegenover 3.009,68 euro.

De afschaffing zet kwaad bloed bij de automobilisten die LPG tanken. 'Op de meest vervuilende auto's wordt de rijtaks verlaagd, maar niet op de auto's die met de meest milieuvriendelijke brandstof, LPG, rijden', zegt David Michiels uit Herentals. 'We hadden twee dieselwagens en zijn om ecologische redenen op een LPG-wagen overgeschakeld. Onze inspanning voor een gezonder milieu wordt niet beloond.' (jmb)
Heb jij toen geklaagd Schoof ?
__________________
De vuile waarheid over ICE (vanaf 1 min 35")
https://www.youtube.com/watch?v=mk-LnUYEXuM
Nederlandse versie: https://www.youtube.com/watch?v=kekJgcSdN38

Laatst gewijzigd door Micele : 4 oktober 2015 om 14:02.
Micele is offline   Met citaat antwoorden
Oud 4 oktober 2015, 14:09   #40
dpg
Banneling
 
 
Geregistreerd: 17 oktober 2010
Berichten: 13.788
Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Micele Bekijk bericht
vervolg...

waarom vetgedrukt en maar 122g ?
Toch maar eens je geheugen betreft 2000 cc diesels opfrissen:
http://www.groenlicht.be/2011/02/26/...amics-edition/

Die 2-liter turbodiesel zorgt in de 320d EfficientDynamics Edition voor 163 pk en 380 Nm koppel.


Dat is al meer appelen met appelen
Ik vergelijk twee moten met een identiek vermogen.

Je moet er top dieselmotoren gaan bijhalen om uw ongelijk te staven.
Die motor heeft trouwens een hogere kost per kilometer dan de twee door mij aangehaalde voorbeelden. Voor de prijs van die wagen betaal je veel belastingen en tankbeurten.

Nog steeds appelen met peren dus.

Kijk trouwens maar eens in uw tabel die je gepost hebt, hoeveel keren de diesels een veel betere kost per kilometer hebben dan de benzine wagens.


Van uw fantasierijke beweringen dat dieselrijden in Duitsland duurder is door de belastingen en het tanken blijft niet veel over.
dpg is offline   Met citaat antwoorden
Antwoord



Regels voor berichten
Je mag niet nieuwe discussies starten
Je mag niet reageren op berichten
Je mag niet bijlagen versturen
Je mag niet jouw berichten bewerken

vB-code is Aan
Smileys zijn Aan
[IMG]-code is Aan
HTML-code is Uit
Forumnavigatie


Alle tijden zijn GMT +1. Het is nu 08:48.


Forumsoftware: vBulletin®
Copyright ©2000 - 2025, Jelsoft Enterprises Ltd.
Content copyright ©2002 - 2020, Politics.be