Politics.be Registreren kan je hier.
Problemen met registreren of reageren op de berichten?
Een verloren wachtwoord?
Gelieve een mail te zenden naar [email protected] met vermelding van je gebruikersnaam.

Ga terug   Politics.be > Themafora > Maatschappij en samenleving
Registreer FAQForumreglement Ledenlijst

Maatschappij en samenleving Dit subforum handelt over zaken die leven binnen de maatschappij en in die zin politiek relevant (geworden) zijn.

Antwoord

Discussietools
Oud 11 oktober 2015, 09:57   #1
andev
Secretaris-Generaal VN

Standaard Maar ik heb veel verlof!

Citaat:
Lerares Marie Van Den Broeck (26) pende in een blogpost haar mening neer. Ze is het beu dat haar job telkens tot die ene zin wordt herleid. De post wordt intussen druk gelezen en gedeeld.

‘Ik ben leerkracht. Voil�*, daar heb je het...’, begint ze haar rede. ‘Eigenlijk zou ik daar openlijk trots op willen zijn. En toch durf ik tegenwoordig maar amper tegen mensen te zeggen dat dit mijn droomjob is, dat ik nooit iets anders heb willen doen. Mijn job, mijn roeping is gereduceerd tot één zinnetje. En enkel dat zinnetje telt nog in de ogen van anderen. Alles wordt gerechtvaardigd omwille van dat ene zinnetje.’

Om haar mening te ondersteunen, somt ze moeilijke situaties op die zij als leerkracht moe(s)t ondergaan:

Een startende leerkracht verdient geen hopen geld. Maar ik heb veel verlof.

Wanneer ik ‘s avonds thuis kom, moet ik opnieuw beginnen werken. Maar ik heb veel verlof.

In drukke tijden zit ik vaak tot over 22u aan mijn bureau. Maar ik heb veel verlof.

Ik heb moeite een hobby te behouden, want ook ‘s avonds word je vaak op school verwacht voor vergaderingen, oudercontacten, klassenraden... Maar ik heb veel verlof.

De brandstof van de 100km die ik elke dag moet rijden om mijn school te bereiken wordt niet vergoed. Maar ik heb veel verlof.

Alle problemen die leerlingen me komen vertellen, daar kan ik erg emotioneel op reageren. Zeker als je beseft dat je helemaal niets kan doen om hem of haar te helpen. Maar ik heb veel verlof.

Ik durf een kind nog maar amper terecht te wijzen, bang voor de reactie van ouders, waarbij het steeds vaker ‘mijn kind, schoon kind’ is. Maar ik heb veel verlof.

Hoewel ik aan mijn vijfde jaar als leerkracht begonnen ben, is mijn plaats voor volgend schooljaar nog altijd onzeker. Niet omdat ik niet voldoende presteer, maar omdat het systeem ons nu eenmaal niet ondersteunt zoals zou moeten. Maar ik heb veel verlof.

Elk jaar moet ik weer energie investeren in het leren kennen van een nieuwe school, nieuwe collega’s, nieuwe leerlingen... Maar ik heb veel verlof.

Elk jaar is er weer die stress, die teleurstelling. Maar ik heb veel verlof.

Ondanks mijn ervaring moet ik nog elke les die ik geef volledig uitschrijven, want de directie wil (terecht) kunnen checken of ik mijn job goed doe. Maar ik heb veel verlof.

Doorheen de week zijn mijn sociale contacten uiterst beperkt, want deze les moet nog worden voorbereid en die klas wacht al een week op hun verbeterde toets. Maar ik heb veel verlof.

Mijn overuren worden niet uitbetaald noch mag ik daar een dag vakantie voor opnemen. Maar ik heb al zoveel verlof.

Als ik een afspraak wil maken bij een dokter, dan moet dit buiten de schooluren en bij sommigen merk je dat dit niet altijd met volle goesting is. Maar ik heb veel verlof.

Sommige weken heb ik bijna geen middagpauze, omdat ik leerlingen bijles geef of hun toets laat inhalen. Of omdat we nu eenmaal ook toezicht doen op speelplaatsen. Maar ik heb veel verlof.

Als ik eens een slechte dag heb, dan heb ik pech. Ik kan niet bellen dat ik die overuren van vorige week opneem omdat het me niet gaat. Ik moet dag in dag uit enthousiast en gepassioneerd voor de klas staan. Maar ik heb veel verlof.
Eventjes dit artikeltje voor de voeten werpen van diegenen, ook hier op het forum, die ivm "les geven" juist dezelfde redenering aanhouden en blijkbaar geen benul hebben van al de rest of het gewoon gemakshalve niet willen weten...
En ze heeft echt nog niet alles op een rijtje gezet...ook al heeft ze veel verlof!
En ja, "ze zijn niet allemaal zo", maar is er een beroep waar niets anders dan "modelmensen" in werken?
andev is offline   Met citaat antwoorden
Oud 11 oktober 2015, 10:42   #2
Hypochonder
Secretaris-Generaal VN

Hypochonder's schermafbeelding

Standaard

Mja, ik zie leerkrachten anders als de ultieme huilebakken en klagers van de maatschappij.
Hypochonder is offline   Met citaat antwoorden
Oud 11 oktober 2015, 10:54   #3
vlaams realist
Banneling

Standaard

Nochthans bestaat er een simpel systeem , om de daadwerkelijk gepresteerde uren te meten . Dat noemt een tikklok .
Reeds 100 jaar in gebruik in de privé .
Misschien moeten de leerkrachten dat systeem eisen om zo de verdachtmakingen tegen te gaan .
Dan mogen ze ook eisen om geen werk naar huis mee te nemen .
Ze doen al het werk op school , en laten hun uren registreren .

Hop leerkrachten , eis een registratie-systeem en neem geen werk mee naar huis .
vlaams realist is offline   Met citaat antwoorden
Oud 11 oktober 2015, 10:55   #4
Mambo
Secretaris-Generaal VN

Standaard

Als het zo tegenzit in haar werk en leven moet ze zich maar herscholen
Oud 11 oktober 2015, 11:24   #5
vlaams realist
Banneling

Standaard

52 weken op een jaar , 4 daarvan zijn vakantie . Dus 48 weken in een 5 dagen stelsel = 240 dagen . Dat - 10 feestdagen = 230 dagen .
Zoveel werkt een gewone arbeider .
Op een 38 h werkweek is een werkdag dus 7.6 uur per dag . 230 x 7.6 = 1748 werkuren .

Om hetzelfde aantal uren te bereiken moet een leraar 9.2 uur per dag werken .

(grote vakantie + herfstvakantie + kerstvakantie + een weekje in de lente = 14 weken . 52 - 14 = 38 effectieve weken . In een vijfdagenweek is dat 190 werkdagen .
1748 uur : door 190 werkdagen = 9.2 uur per dag .)

Net zoals bij de arbeider is de tijd voor op het werk te geraken , of de pauze NIET inbegrepen in dat aantal uren .

Aangezien een leraar 1.5 uur pauze heeft per dag zal hij dus 10.7 uur aanwezig moeten zijn in de school .

Wat vind u van mijn basis-rekenkunde , niet zo goed zekerst ?
Oud 11 oktober 2015, 11:31   #6
vlaams realist
Banneling

Standaard

Als hij (zij) die uren daadwerkelijk aanwezig is , dan is hij(zij) 46 uur per schoolweek aanwezig . 46 - de 22 lesuren = 24 uur om voor te bereiden , te verbeteren , enzovoort .
Oud 11 oktober 2015, 11:33   #7
zonbron
Secretaris-Generaal VN

zonbron's schermafbeelding

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door andev Bekijk bericht
Eventjes dit artikeltje voor de voeten werpen van diegenen, ook hier op het forum, die ivm "les geven" juist dezelfde redenering aanhouden en blijkbaar geen benul hebben van al de rest of het gewoon gemakshalve niet willen weten...
En ze heeft echt nog niet alles op een rijtje gezet...ook al heeft ze veel verlof!
En ja, "ze zijn niet allemaal zo", maar is er een beroep waar niets anders dan "modelmensen" in werken?
Akkoord. Lange vakantie, maar men draait ervoor op gedurende het schooljaar indien men de taak serieus neemt. Zelf meermaals gezien.
HIER
zonbron is offline   Met citaat antwoorden
Oud 11 oktober 2015, 11:36   #8
zonbron
Secretaris-Generaal VN

zonbron's schermafbeelding

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door vlaams realist Bekijk bericht
Als hij (zij) die uren daadwerkelijk aanwezig is , dan is hij(zij) 46 uur per schoolweek aanwezig . 46 - de 22 lesuren = 24 uur om voor te bereiden , te verbeteren , enzovoort .
En verplaatsingen tussen bvb. verschillende scholen, van hut naar heir?
HIER
zonbron is offline   Met citaat antwoorden
Oud 11 oktober 2015, 12:19   #9
De schoofzak
Secretaris-Generaal VN

De schoofzak's schermafbeelding

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door zonbron Bekijk bericht
't Zelfde als een bouwvakker of loodgieter die even naar een andere werf moet: dat mag aangerekend worden als werkuren.

Maar zo'n strikt systeem van pointeren, vind ik toch maar dom.

't Is niet omdat enkele leerkrachten zagen, dat iedereen gestraft moet worden met een te strikt systeem.
Er mag zelfs (dringend) een beetje terug in de werkkorf gelegd worden van de leraren. Met name een aantal uurtjes per week toezicht op speelplaats en refter, zodat in beurtrol, de kinderen opgevangen kunnen worden van 7.30 u tot 17.30 op school.

Het is even verkeerd op jaloers te zijn op hun veel verlof, als dat de leraren zelf klagen dat ze benijd worden om dat verlof.

.

De grendel-grondwet moet wijken om eindelijk de broodnodige veranderingen te kunnen doorvoeren. Nadien kan de grondwet herstemd worden. Dat is nog gebeurd.

Ik heb de partij gesticht op drie lijnen: Vlaams en Europees, vrij en verantwoordelijk, en sterk en sociaal. Vandaag is dat de grondstroom in Vlaanderen. Geert Bourgeois (N-VA)
De schoofzak is offline   Met citaat antwoorden
Oud 11 oktober 2015, 12:20   #10
vlaams realist
Banneling

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door zonbron Bekijk bericht
Verplaatsingen voor de werkgever , zijn ten koste van de werkgever en de tijd daarvoor nodig zijn werkuren .
Mijn antwoorden dienen niet enkel leraren-basching te zijn .
De organisatie , of de werkgever mag ook geduid worden .
Als die werkgever dat slecht doet , dan mag dat ook aangepakt worden .
Oud 11 oktober 2015, 12:33   #11
Manus
Burger

Standaard

Citaat:
...
Wat vind u van mijn basis-rekenkunde , niet zo goed zekerst ?

Feestdagen vergeten bij het onderwijs.
Manus is offline   Met citaat antwoorden
Oud 11 oktober 2015, 12:35   #12
Xenophon
Secretaris-Generaal VN

Xenophon's schermafbeelding

Standaard

Citaat:
Nochthans bestaat er een simpel systeem , om de daadwerkelijk gepresteerde uren te meten . Dat noemt een tikklok .
Reeds 100 jaar in gebruik in de privé .
Misschien moeten de leerkrachten dat systeem eisen om zo de verdachtmakingen tegen te gaan .
Dan mogen ze ook eisen om geen werk naar huis mee te nemen .
Ze doen al het werk op school , en laten hun uren registreren .

Hop leerkrachten , eis een registratie-systeem en neem geen werk mee naar huis .
Dat gaat niet, want ze hebben teveel verlof...
Oud 11 oktober 2015, 12:45   #13
Tavek
Banneling

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door De schoofzak Bekijk bericht
't Zelfde als een bouwvakker of loodgieter die even naar een andere werf moet: dat mag aangerekend worden als werkuren.

Maar zo'n strikt systeem van pointeren, vind ik toch maar dom.

't Is niet omdat enkele leerkrachten zagen, dat iedereen gestraft moet worden met een te strikt systeem.
Er mag zelfs (dringend) een beetje terug in de werkkorf gelegd worden van de leraren. Met name een aantal uurtjes per week toezicht op speelplaats en refter, zodat in beurtrol, de kinderen opgevangen kunnen worden van 7.30 u tot 17.30 op school.

Het is even verkeerd op jaloers te zijn op hun veel verlof, als dat de leraren zelf klagen dat ze benijd worden om dat verlof.

.
Hiermee ben ik akkoord. Vroeger was dit het geval op mijn oude school: 1 a 2 leerkrachten deden de "vroege" en nog eens hetzelfde aantal de "late" tot half 6. Op een totaal van een 35-tal leerkrachten betekende dit dus dat iedere leerkracht ongeveer 1 keer per maand eens zo een dag moest surveilleren. Zelfde systeem voor middagtoezicht.
Tavek is offline   Met citaat antwoorden
Oud 11 oktober 2015, 13:32   #14
vlaams realist
Banneling

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Tavek Bekijk bericht
Hiermee ben ik akkoord. Vroeger was dit het geval op mijn oude school: 1 a 2 leerkrachten deden de "vroege" en nog eens hetzelfde aantal de "late" tot half 6. Op een totaal van een 35-tal leerkrachten betekende dit dus dat iedere leerkracht ongeveer 1 keer per maand eens zo een dag moest surveilleren. Zelfde systeem voor middagtoezicht.
De "late" tot half 6 .
Man , van welke planeet kom je ?
Hier kan ik echt niets meer op antwoorden .
Oud 11 oktober 2015, 13:43   #15
vlaams realist
Banneling

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Manus Bekijk bericht
Feestdagen vergeten bij het onderwijs.
Sorry , 190 had dus 180 moeten zijn . Dat veranderd natuurlijk de berekening .
Maar die ga ik niet doen . De mensen die 180 dagen werken per jaar mogen die zelf maken .
Oud 11 oktober 2015, 14:28   #16
maddox
Secretaris-Generaal VN

maddox's schermafbeelding

Stuur een bericht via MSN naar maddox
Standaard

Wat heeft een startende leerkracht van loon?
En met welk soort van job in de privé kunnen we dat vergelijken?
Oud 11 oktober 2015, 16:54   #17
vlaams realist
Banneling

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door maddox Bekijk bericht
Wel een startende nietswetende krijgt ongeveer 1800 euro bruto.
En je kan dat vergelijken met alle startende nietsweters .
Daarentegen zullen de arrogante nietsweters werkloos blijven . En daar is 1100 euro toch al wel veel .

We kunnen dat niet vergelijken met echte jobs . Sorry .
Oud 11 oktober 2015, 17:05   #18
freespirit
Minister-President

freespirit's schermafbeelding

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door maddox Bekijk bericht
Nettoloon van een startende leerkracht zonder gezinslast en als alleenstaande: met nul jaar anciënniteit is dit ca. 1500 euro voor een bachelor (vroegere regent, dus leerkracht lager secundair onderwijs of praktijkleerkracht beroeps). Een beginnende master strijkt ongeveer 1800 euro op (leerkracht hoger middelbaar). Een vastbenoemde bachelor met max. anciënniteit en als alleenstaande heeft ongeveer 2200 euro in het loonzakje, een statutaire master ongeveer 2700 euro. Dit met minstens 25 jaar anciënniteit als ik me niet vergis.

Een leerkracht krijgt als 'voordelen' ook nog een fietsvergoeding van 0,15 euro / km of een terugbetaling van het Lijn- of treinabonnement. En daarmee houden de voordelen grotendeels op: geen maaltijdcheques, bonussen, laptop, smartphone, bedrijfswagen, groepsverzekering, hospitalisatiedekking, overuren, ... Wel een wettelijk vastgestelde vakantie- en eindejaarspremie. En o ja, je krijgt normaal gezien ook nog een kleine korting op je hospitalisatieverzekering als je die bij Ethias afsluit (vroegere OMOB).

Hou er echter rekening mee dat bovenstaande vooral van toepassing is voor de vastbenoemden en de TADD'ers (Tijdelijke Aanstelling van Doorlopende Duur). Vele jonge leerkrachten beginnen als interim en hebben vaak niet het geluk een volledige lessenrooster te bekomen. Dat leidt dus ook tot minder loon. Of ze hebben bijvoorbeeld de pech maar 18 lesuren te hebben, maar bijvoorbeeld verspreid in de week in drie of vier verschillende scholen ! Het kan 5 �* 10 jaar duren voordat je ergens min of meer vast in ee of twee scholen aan de slag kan. En de benoemingskermis is nog steeds één grote pot vriendjespolitiek. Tijdens de grote vakanties ben je officieel als interim overigens werkloos, je krijgt dan wel uitgestelde vergoeding en bent in principe vrijgesteld van het zoeken naar ander werk (witte dopkaart ipv de gebruikelijke blauwe kleur).

In regel moet een onderwijzer/kleuterleider 28 lesuren presteren, een bachelor 24 lesuren en een master 21 uren, dit om aan een 'volle' lesrooster te komen en dus 100 % inkomen. Heb je minder, wordt dit op een breuk berekend aan de hand van het overeenstemmende brutoloon. Een leerkracht dir bijvoorbeeld halftijds 12/24 uren werkt, die krijgt het halve brutoloon van een voltijdse, maar door de progressiviteit van ons systeem krijgt die een stukje meer dan de helft uitgekeerde nettoloon.
freespirit is offline   Met citaat antwoorden
Oud 11 oktober 2015, 17:07   #19
freespirit
Minister-President

freespirit's schermafbeelding

Standaard

Citaat:
Wel een startende nietswetende krijgt ongeveer 1800 euro bruto.
En je kan dat vergelijken met alle startende nietsweters .
Daarentegen zullen de arrogante nietsweters werkloos blijven . En daar is 1100 euro toch al wel veel .

We kunnen dat niet vergelijken met echte jobs . Sorry .
Volledige onzin wat je hier schrijft: het brutoloon ligt al een stuk boven de 2000 euro voor een beginnende bachelor. Waarop baseer je je hier ? Larie !!!

Laat deze vraag aub over aan mensen met relevante ervaring in de onderwijswereld.
freespirit is offline   Met citaat antwoorden
Oud 11 oktober 2015, 17:10   #20
maddox
Secretaris-Generaal VN

maddox's schermafbeelding

Stuur een bericht via MSN naar maddox
Standaard

€1800 brutto, dan kom je misschien aan €1200 netto.
Is dit zoals een bediende, een vast maandloon?

Regels voor berichten
Je mag niet nieuwe discussies starten
Je mag niet reageren op berichten
Je mag niet bijlagen versturen
Je mag niet jouw berichten bewerken

vB-code is Aan
Smileys zijn Aan
[IMG]-code is Aan
HTML-code is Uit
Forumnavigatie

Alle tijden zijn GMT +1. Het is nu 15:39.

Forumsoftware: vBulletin®
Copyright ©2000 - 2025, Jelsoft Enterprises Ltd.
Content copyright ©2002 - 2020, Politics.be