Politics.be Registreren kan je hier.
Problemen met registreren of reageren op de berichten?
Een verloren wachtwoord?
Gelieve een mail te zenden naar [email protected] met vermelding van je gebruikersnaam.

Ga terug   Politics.be > Themafora > Maatschappij en samenleving
Registreer FAQForumreglement Ledenlijst

Maatschappij en samenleving Dit subforum handelt over zaken die leven binnen de maatschappij en in die zin politiek relevant (geworden) zijn.

Antwoord

Discussietools
Oud 13 oktober 2015, 14:55   #101
freespirit
Minister-President

freespirit's schermafbeelding

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Scorpio Bekijk bericht
Je vergist je, 22u in de eerste graad. En in de derde graad geven wel degelijk een hoop regenten les, in BSO.
Mea culpa: ik heb het nagekeken en ik moet je gelijk geven. Wel is het zo dat vele directies in de praktijk nog één �* twee uur bij die uren doen onder de vorm van extra verplichte taken (blijkbaar hebben ze daar het recht toe). Ik ken maar weinig licentiaten in de derde graad die effectief maar 20 uren presteren, de meeste toch wel 21 uren.
freespirit is offline   Met citaat antwoorden
Oud 13 oktober 2015, 15:03   #102
freespirit
Minister-President

freespirit's schermafbeelding

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Tavek Bekijk bericht
In de wetenschappen en de ingenieuswetenschappen heb je heel snel een baan na je doctoraat. Wat je zegt klopt dus gewoon niet. Je moet je gewoon realiseren dat een academische carriere richting ZAP moeilijk is, maar grote multinationals, onderzoeksinstituten en zelfs de overheid zien doctors heel graag komen. In bepaalde domeinen is het zelfs een vereiste : in de pharmacie moet je vaak voor niet apothekersjobs gewoon de doctorstitel op zak hebben. In ieder geval, de meeste van mijn collega dr.ir.'s hadden heel erg snel werk, en ook beduidend interessanter en inhoudelijker werk dan startende ingenieurs. En een pak beter betaald.

Ik heb hard gewerkt tijdens mijn doctoraat, maar het was ivg met echt werken een zalige periode. Ik werkte veel, ja, maar ik deed wat ik wilde, wanneer ik wilde. En het was ook veel "spielerij".

En met alle respect: wil je postdoccen, is het gewoon een kwestie van financiering te zoeken voor je mandaat he. Voorstel schrijven, indienen, en hopen op postief antwoord van het IWT of FWO. Zoniet: solliciteren bij andere, buitenlandse universiteiten (een buitenlandse ervaring is sowieso een vereiste om ooit ZAP te worden) of zelfs postdoc mandaten opzoeken bij bvb imec, SCK-CEN, etc....het kan, maar je moet willen zoeken en er voor gaan.
Het is duidelijk dat u thuis bent in de exacte wetenschappen, ik behoor tot de alfawetenschappen. Dat is een wereld van verschil, zeker in situatie op den unief !

Hoewel mijn 'exacte' collega's hier beweren dat ook daar vele uitmuntende studenten er niet meer voor kiezen om te gaan doctoreren, maar ineens naar de werkvloer te gaan. Bijgevolg wordt het universitaire veld steeds meer bevolkt door doctorandi die tot de hoge middelmaat behoren, met af en toe nog eens echte bollebozen.

De situatie die je schetst lijkt me grotendeels waar te zijn voor tien �* twintig jaar geleden, maar is nu al deels achterhaald.

Zo krijgen de exacte richtingen veel meer proffen en onderwijspersoneel in verhouding tot het aantal studenten (dat in absolute aantallen meestal al beperkter is dan in de niet-exacte richtingen) dan de andere. Met als gevolg dat aangenomen onderzoekers op doctoraat in de exacte vakgebieden zich veel meer exclusief op hun onderzoek kunnen storten, terwijl het niet zelden gebeurt dat doctorandi in de talen en de humane of sociale wetenschappen worden ingezet om het tekort aan onderwijsondersteuning op te vangen. Dat gevestigde proffen bij ons 'sabaticals' moeten inlassen om nog eens zelf onderzoek te kunnen doen, zegt eigenlijk al genoeg. Anders worden die mensen overbelast met de begeleiding van honderden gewone studenten en tientallen doctorandi.
freespirit is offline   Met citaat antwoorden
Oud 13 oktober 2015, 23:31   #103
Jan van den Berghe
Secretaris-Generaal VN

Jan van den Berghe's schermafbeelding

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door fox Bekijk bericht
Leraar LO, 22 uur van 50 minuten. Daarvan zitten de leerlingen 10 minuten in de kleedkamer, ruim voldoende voor de leerkracht om de "evaluatiefiche" in te vullen. En die lesvoorbereiding? Laat me niet lachen hé, alsof ze niet weten hoe ze op hun fluitje moeten blazen als de 12 minuten van de coopertest erop zit.
Niemand houdt u tegen de stap te zetten naar die, volgens u toch, droomjob.
Jan van den Berghe is offline   Met citaat antwoorden
Oud 13 oktober 2015, 23:33   #104
Jan van den Berghe
Secretaris-Generaal VN

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door freespirit Bekijk bericht
Mea culpa: ik heb het nagekeken en ik moet je gelijk geven. Wel is het zo dat vele directies in de praktijk nog één �* twee uur bij die uren doen onder de vorm van extra verplichte taken (blijkbaar hebben ze daar het recht toe).
Als die, voor het katholiek onderwijs tenminste, in het arbeidscontract van de school vermeld staan. Dit arbeidscontract wordt onderhandeld binnen het LOC en moet ook daar door alle betrokken partijen goedgekeurd worden.
Oud 13 oktober 2015, 23:34   #105
Jan van den Berghe
Secretaris-Generaal VN

Standaard

Citaat:
Ik ken maar weinig licentiaten in de derde graad die effectief maar 20 uren presteren, de meeste toch wel 21 uren.
Plage-uren zijn al een tijdje beperkt tot één lesuur.
Oud 14 oktober 2015, 08:01   #106
maddox
Secretaris-Generaal VN

maddox's schermafbeelding

Stuur een bericht via MSN naar maddox
Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Jan van den Berghe Bekijk bericht
Niemand houdt u tegen de stap te zetten naar die, volgens u toch, droomjob.
Niet iedereen voelt zich geroepen om zo nutteloos te doen alsof.
Oud 14 oktober 2015, 08:27   #107
Jan van den Berghe
Secretaris-Generaal VN

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door maddox Bekijk bericht
Niet iedereen voelt zich geroepen om zo nutteloos te doen alsof.
In België is iedereen vrij kinderen niet naar school te sturen en te zorgen voor thuisonderwijs of voor een alternatief.
Oud 14 oktober 2015, 08:31   #108
maddox
Secretaris-Generaal VN

Standaard

Citaat:
In België is iedereen vrij kinderen niet naar school te sturen en te zorgen voor thuisonderwijs of voor een alternatief.
Correct. Ik hoop dat alle mensen met voldoende inzicht dat eens gaan beseffen.
Oud 14 oktober 2015, 08:35   #109
Jan van den Berghe
Secretaris-Generaal VN

Standaard

Citaat:
Correct. Ik hoop dat alle mensen met voldoende inzicht dat eens gaan beseffen.
Wat deed of doet u met uw kinderen?
Oud 14 oktober 2015, 08:38   #110
maddox
Secretaris-Generaal VN

Standaard

Citaat:
Wat deed of doet u met uw kinderen?
Ik doe niks met kinderen.
Oud 14 oktober 2015, 08:39   #111
Another Jack
Banneling

Standaard

Darwin...
Another Jack is offline   Met citaat antwoorden
Oud 14 oktober 2015, 08:48   #112
maddox
Secretaris-Generaal VN

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Another Jack Bekijk bericht
Darwin...
Yep. En een kwak eugenetica in praktijk.
Oud 14 oktober 2015, 09:05   #113
Another Jack
Banneling

Standaard

Citaat:
Yep. En een kwak eugenetica in praktijk.
Emmers vol waardeloze kwak...
Another Jack is offline   Met citaat antwoorden
Oud 14 oktober 2015, 09:13   #114
reservespeler
Secretaris-Generaal VN

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door vlaams realist Bekijk bericht
Nochthans bestaat er een simpel systeem , om de daadwerkelijk gepresteerde uren te meten . Dat noemt een tikklok .
Reeds 100 jaar in gebruik in de privé .
Misschien moeten de leerkrachten dat systeem eisen om zo de verdachtmakingen tegen te gaan .
Dan mogen ze ook eisen om geen werk naar huis mee te nemen .
Ze doen al het werk op school , en laten hun uren registreren .

Hop leerkrachten , eis een registratie-systeem en neem geen werk mee naar huis .
2
reservespeler is offline   Met citaat antwoorden
Oud 14 oktober 2015, 09:16   #115
reservespeler
Secretaris-Generaal VN

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door vlaams realist Bekijk bericht
Nochthans bestaat er een simpel systeem , om de daadwerkelijk gepresteerde uren te meten . Dat noemt een tikklok .
Reeds 100 jaar in gebruik in de privé .
Misschien moeten de leerkrachten dat systeem eisen om zo de verdachtmakingen tegen te gaan .
Dan mogen ze ook eisen om geen werk naar huis mee te nemen .
Ze doen al het werk op school , en laten hun uren registreren .

Hop leerkrachten , eis een registratie-systeem en neem geen werk mee naar huis .
Ze vergeet te vertellen dat er uren voorzien zijn om te vergaderen.
Pedagogische studiedag heet zo iets.
reservespeler is offline   Met citaat antwoorden
Oud 14 oktober 2015, 09:20   #116
Jan van den Berghe
Secretaris-Generaal VN

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door reservespeler Bekijk bericht
Ze vergeet te vertellen dat er uren voorzien zijn om te vergaderen.
Pedagogische studiedag heet zo iets.
Onjuist. Een pedagogische studiedag is er niet om te vergaderen (bijvoorbeeld over leerlingbespreking), maar om een aantal pedagogisch gerelateerde onderwerpen te bespreken, te verdiepen, uit te werken en vervolgens ook strategieën te ontwikkelen om ze toe te passen en te toetsen.
Oud 14 oktober 2015, 09:41   #117
Pericles
Secretaris-Generaal VN

Pericles's schermafbeelding

Standaard

Citaat:
Ik denk eerder dat het netto een 300 euro verschil zal zijn als startersloon.

Wat je zegt is voor de rest correct: daarom gaan er ook stemmen op om net zoals in bepaalde landen het gehele secundair onderwijs te laten bevolken door exclusief universitair gevormde leerkrachten. Daar de lerarenopleiding bachelor SO de jongste jaren nog serieus in niveau gedaald is.
laatst nog een om te lachen discussie met een regent wiskunde.
Welke zijn de wortels van 16 .
Ha zegt ze : dat is 4
Akkoord zeg ik maar ook -4 want (-4) x (-4) = 16
Ja maar dan zijt ge met machten bezig zegt ze .
Wat is een tweedemachtswortel (vierkantswortel ) anders dan een getal verheffen tot de macht 1/2 zeg ik ?
En dat geeft dan les.
Onvoorstelbaar.
En dan ken ik nog een master wiskunde die bijles analyse en lineaire algebra geeft en die lost alle mogelijke oefeningen losjes uit de pols , zonder voorbereiding op. De doorsnee regent wiskunde lost daar geen enkele van op en hoort het zoals gezegd in Keulen donderen.
Pericles is offline   Met citaat antwoorden
Oud 14 oktober 2015, 09:57   #118
patrickve
Secretaris-Generaal VN

patrickve's schermafbeelding

Standaard

Citaat:
Het probleem is dat iemand uw kinderen moet bijhouden terwijl ge gaat werken he. Daartoe dient de school, toch hier in Frankrijk: uw kinderen bijhouden. 't is niet om veel te leren dat ze naar school gaan.

Ik heb het beste bewijs onder mijne neus: het neefje van mijn vrouw. Heeft zijn voorlaatste jaar van de humaniora gedubbeld (op het einde van het voorlaatste jaar hebben ze hun "baccalaureat" van Frans ; alle andere vakken is op het einde van het laatste jaar) en dubbelt nu zijn laatste jaar. Eerste resultaat van zijn bac van Frans: 6/20. Mijn vrouw heeft hem 2 maanden (op 't einde van het dubbeljaar) onder de vleugel genomen: 14/20 bij de tweede passage (nochtans was zijn jaargemiddelde nog altijd 6/20).
Laatste jaar (vorig jaar): algemeen jaargemiddelde... 3/20. We hebben hem 1 maand onder onze vleugels genomen voor alle vakken: resultaat op zijn bac: 8/20, dus nog niet genoeg maar toch stukken vooruitgang.
Hij dubbelt nu, en elke weekend skype ik 2 of 3 uur met hem voor wiskunde en fysica. Jaargemiddelde vorig jaar op wiskunde en fysica.... 2/20.
Nu haalt hij 13/20 en 14/20 op de laatste grote controles.

Ziedaar de efficiëntie van het klassikaal onderwijs versus enkele uren "thuisonderwijs", zelfs via skype.

Laatst gewijzigd door patrickve : 14 oktober 2015 om 09:59.
patrickve is offline   Met citaat antwoorden
Oud 14 oktober 2015, 11:16   #119
Pericles
Secretaris-Generaal VN

Pericles's schermafbeelding

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door patrickve Bekijk bericht
Het probleem is dat iemand uw kinderen moet bijhouden terwijl ge gaat werken he. Daartoe dient de school, toch hier in Frankrijk: uw kinderen bijhouden. 't is niet om veel te leren dat ze naar school gaan.

Ik heb het beste bewijs onder mijne neus: het neefje van mijn vrouw. Heeft zijn voorlaatste jaar van de humaniora gedubbeld (op het einde van het voorlaatste jaar hebben ze hun "baccalaureat" van Frans ; alle andere vakken is op het einde van het laatste jaar) en dubbelt nu zijn laatste jaar. Eerste resultaat van zijn bac van Frans: 6/20. Mijn vrouw heeft hem 2 maanden (op 't einde van het dubbeljaar) onder de vleugel genomen: 14/20 bij de tweede passage (nochtans was zijn jaargemiddelde nog altijd 6/20).
Laatste jaar (vorig jaar): algemeen jaargemiddelde... 3/20. We hebben hem 1 maand onder onze vleugels genomen voor alle vakken: resultaat op zijn bac: 8/20, dus nog niet genoeg maar toch stukken vooruitgang.
Hij dubbelt nu, en elke weekend skype ik 2 of 3 uur met hem voor wiskunde en fysica. Jaargemiddelde vorig jaar op wiskunde en fysica.... 2/20.
Nu haalt hij 13/20 en 14/20 op de laatste grote controles.

Ziedaar de efficiëntie van het klassikaal onderwijs versus enkele uren "thuisonderwijs", zelfs via skype.
Het is hier niet beter.
In de school voor kleuterjuf wordt opvoedkunde gegeven door een kleuterjuf (half time staat ze voor de kleuterklas en half time doet ze dat).
Wat maakt haar deskundig in dit vak ?
Ze heeft geen diploma pedagogie.
Gevolg : de cursus bestaat uit wat amateuristisch gezwans niveau Wikipedia.
Ik dacht dat je voor het hoger onderwijs toch de moeite zou moeten doen om voor zo'n vak minstens een pegagoog met wat ervaring aan de werven.
Blijkbaar niet.
De opleiding gaat dan ook zienderogen achteruit en stelt op de duur eigenlijk nauwelijks nog wat voor.
Morgen geeft de klusjesman misschien dat vak, het zou me op de duur zelfs niet meer verbazen.
Pericles is offline   Met citaat antwoorden
Oud 14 oktober 2015, 13:01   #120
Jan van den Berghe
Secretaris-Generaal VN

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Pericles Bekijk bericht
Het is hier niet beter.
In de school voor kleuterjuf wordt opvoedkunde gegeven door een kleuterjuf (half time staat ze voor de kleuterklas en half time doet ze dat).
Wat maakt haar deskundig in dit vak ?
Ze heeft geen diploma pedagogie.
Niemand kan in een hogeschool een vak onderwijzen waarin men niet geschoold is of waarin men niet de nodige bekwaamheid heeft verworven. Alsof je in het middelbaar Frans zou laten geven door iemand die wiskunde heeft gestudeerd.
Antwoord

Regels voor berichten
Je mag niet nieuwe discussies starten
Je mag niet reageren op berichten
Je mag niet bijlagen versturen
Je mag niet jouw berichten bewerken

vB-code is Aan
Smileys zijn Aan
[IMG]-code is Aan
HTML-code is Uit
Forumnavigatie

Alle tijden zijn GMT +1. Het is nu 12:33.

Forumsoftware: vBulletin®
Copyright ©2000 - 2025, Jelsoft Enterprises Ltd.
Content copyright ©2002 - 2020, Politics.be