Politics.be Registreren kan je hier.
Problemen met registreren of reageren op de berichten?
Een verloren wachtwoord?
Gelieve een mail te zenden naar [email protected] met vermelding van je gebruikersnaam.

Ga terug   Politics.be > Themafora > Maatschappij en samenleving
Registreer FAQForumreglement Ledenlijst

Maatschappij en samenleving Dit subforum handelt over zaken die leven binnen de maatschappij en in die zin politiek relevant (geworden) zijn.

Antwoord

Discussietools
Oud 14 oktober 2015, 13:54   #121
Pericles
Secretaris-Generaal VN

Pericles's schermafbeelding

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Jan van den Berghe Bekijk bericht
Niemand kan in een hogeschool een vak onderwijzen waarin men niet geschoold is of waarin men niet de nodige bekwaamheid heeft verworven. Alsof je in het middelbaar Frans zou laten geven door iemand die wiskunde heeft gestudeerd.
Het is een kleuterjuf en ze staat half time voor de klas.
Ik weet niet hoe dat dat komt maar het is zo.
Misschien heeft ze nog een avondcursuske gevolgd van een paar uur , dat weet ik niet, maar ze is zeker geen pedagoge.
Pericles is offline   Met citaat antwoorden
Oud 14 oktober 2015, 13:57   #122
Jan van den Berghe
Secretaris-Generaal VN

Jan van den Berghe's schermafbeelding

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Pericles Bekijk bericht
Misschien heeft ze nog een avondcursuske gevolgd van een paar uur , dat weet ik niet, maar ze is zeker geen pedagoge.
Over welke hogeschool spreken we hier? Naam docent?
Jan van den Berghe is offline   Met citaat antwoorden
Oud 14 oktober 2015, 15:16   #123
Pericles
Secretaris-Generaal VN

Standaard

Citaat:
Over welke hogeschool spreken we hier? Naam docent?
H. Hart te Leuven. (UCLL).
Oud 14 oktober 2015, 19:45   #124
Jan van den Berghe
Secretaris-Generaal VN

Standaard

Citaat:
H. Hart te Leuven. (UCLL).
Bij welke opleiding hoort dat vak "opvoedkunde". Ik vind er niets over.
Oud 14 oktober 2015, 19:51   #125
Another Jack
Banneling

Standaard

Citaat:
Het is hier niet beter.
In de school voor kleuterjuf wordt opvoedkunde gegeven door een kleuterjuf (half time staat ze voor de kleuterklas en half time doet ze dat).
Wat maakt haar deskundig in dit vak ?
Ze heeft geen diploma pedagogie.
Gevolg : de cursus bestaat uit wat amateuristisch gezwans niveau Wikipedia.
Ik dacht dat je voor het hoger onderwijs toch de moeite zou moeten doen om voor zo'n vak minstens een pegagoog met wat ervaring aan de werven.
Blijkbaar niet.
De opleiding gaat dan ook zienderogen achteruit en stelt op de duur eigenlijk nauwelijks nog wat voor.
Morgen geeft de klusjesman misschien dat vak, het zou me op de duur zelfs niet meer verbazen.
Hoe weet je dat?
Another Jack is offline   Met citaat antwoorden
Oud 14 oktober 2015, 19:52   #126
Another Jack
Banneling

Standaard

Citaat:
Bij welke opleiding hoort dat vak "opvoedkunde". Ik vind er niets over.
Iedereen die een PBa volgt om les te geven (kleuterjuffrouwen, onderwijzers, regenten,...) krijgt opvoedkunde.
De naam van het vak kan variëren, maar iedereen van goede wil weet wat er bedoeld wordt...

Laatst gewijzigd door Another Jack : 14 oktober 2015 om 19:55.
Oud 14 oktober 2015, 19:55   #127
Jan van den Berghe
Secretaris-Generaal VN

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Another Jack Bekijk bericht
Iedereen die een PBa volgt om les te geven (kleuterjuffrouwen, onderwijzers, regenten,...) krijgt opvoedkunde.
In welke opleiding is die "kleuterjuf" aan het werk? En wat is haar naam?
Oud 14 oktober 2015, 20:02   #128
Another Jack
Banneling

Standaard

Citaat:
Dat is waarschijnlijk een "praktijklector", geen lector (die wel een universitair diploma heeft)

Laatst gewijzigd door Another Jack : 14 oktober 2015 om 20:04.
Oud 14 oktober 2015, 20:04   #129
Jan van den Berghe
Secretaris-Generaal VN

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Another Jack Bekijk bericht
Dat is waarschijnlijk een "praktijkassisente", geen lector (die wel een universitair diploma heeft)
Dan is het inderdaad normaal dat een gediplomeerde kleuterjuffrouw ook de stage van toekomstige kleuterjuffen opvolgt, naast de pedago(o)g(e).
Oud 14 oktober 2015, 21:07   #130
De schoofzak
Secretaris-Generaal VN

De schoofzak's schermafbeelding

Standaard

Een kleuterjuf moet liefst niet echt-hoog geschoold zijn, maar wel een flink aantal vaardigheden kennen en kunnen.
Met mijn eigen kinderen heb ik dat zo niet ervaren, maar met mijn kleinkinderen nu wel: die juffen zijn maatschappelijk even veel waard als proffen aan de univ.

En als er bij mij eens twee kleinkinderen tegelijk op bezoek zijn zonder hun ouders, dan ben ik na een kwartier volledig verloren. Zelfs mijn laptop ben ik dan kwijt.
Van alle onderwijzenden zijn zij die het meest van hun vele vakantie dit echt verdienen; zelfs nodig hebben.

.

De grendel-grondwet moet wijken om eindelijk de broodnodige veranderingen te kunnen doorvoeren. Nadien kan de grondwet herstemd worden. Dat is nog gebeurd.

Ik heb de partij gesticht op drie lijnen: Vlaams en Europees, vrij en verantwoordelijk, en sterk en sociaal. Vandaag is dat de grondstroom in Vlaanderen. Geert Bourgeois (N-VA)
De schoofzak is offline   Met citaat antwoorden
Oud 15 oktober 2015, 09:14   #131
JBM
Staatssecretaris

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door De schoofzak Bekijk bericht
Een kleuterjuf moet liefst niet echt-hoog geschoold zijn, maar wel een flink aantal vaardigheden kennen en kunnen.
Met mijn eigen kinderen heb ik dat zo niet ervaren, maar met mijn kleinkinderen nu wel: die juffen zijn maatschappelijk even veel waard als proffen aan de univ.

En als er bij mij eens twee kleinkinderen tegelijk op bezoek zijn zonder hun ouders, dan ben ik na een kwartier volledig verloren. Zelfs mijn laptop ben ik dan kwijt.
Van alle onderwijzenden zijn zij die het meest van hun vele vakantie dit echt verdienen; zelfs nodig hebben.

.
Volledig mee eens. Niets dan respect voor die mensen. Dat sommigen kleuterjuffen willen als luie dweilen en domme ganzen gaat er bij mij niet in.
JBM is offline   Met citaat antwoorden
Oud 15 oktober 2015, 11:18   #132
Tavek
Banneling

Standaard

Het probleem ligt em in het feit dat voor kinderopvang in de private sector slechts 1800-2000 bruto/maand over heeft voor deze mensen (met ook een opleiding achter de rug van kinderverzorgster en slechts 20 dagen verlof) en tot 4000 bruto per maand voor kleuterjuffen met 3.5 maand verlof.

Ik denk dat het een zware job is, maar niet dat loon waard. Ik betaal dus gewoon te veel voor het onderwijs van mijn kinderen.
Tavek is offline   Met citaat antwoorden
Oud 15 oktober 2015, 12:19   #133
De schoofzak
Secretaris-Generaal VN

De schoofzak's schermafbeelding

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Tavek Bekijk bericht
Het probleem ligt em in het feit dat voor kinderopvang in de private sector slechts 1800-2000 bruto/maand over heeft voor deze mensen (met ook een opleiding achter de rug van kinderverzorgster en slechts 20 dagen verlof) en tot 4000 bruto per maand voor kleuterjuffen met 3.5 maand verlof.

Ik denk dat het een zware job is, maar niet dat loon waard. Ik betaal dus gewoon te veel voor het onderwijs van mijn kinderen.
Waarom schakelen die dan niet massaal over ?
Als het hetzelfde soort diploma is, of als het even gemakkelijk is om dat diploma te halen,
dan kan ik me inbeelden dat mevr de directrice liever iemand aanwerft met heel wat levenservaring dan een pas afgestudeerd jong ding.

.

De grendel-grondwet moet wijken om eindelijk de broodnodige veranderingen te kunnen doorvoeren. Nadien kan de grondwet herstemd worden. Dat is nog gebeurd.

Ik heb de partij gesticht op drie lijnen: Vlaams en Europees, vrij en verantwoordelijk, en sterk en sociaal. Vandaag is dat de grondstroom in Vlaanderen. Geert Bourgeois (N-VA)
De schoofzak is offline   Met citaat antwoorden
Oud 15 oktober 2015, 12:27   #134
patrickve
Secretaris-Generaal VN

patrickve's schermafbeelding

Standaard

Citaat:
Ik betaal dus gewoon te veel voor het onderwijs van mijn kinderen.
Dat is algemeen. Het onderwijs is veel en veel te duur en inefficient, voor veel te slechte kwaliteit en resultaten. Dat komt omdat onderwijs een staatsaffaire is (ook het prive onderwijs is voor een stuk een staatsaffaire, want subsidies en programma's, maar tenminste beperkt de vrije keuze een heel klein beetje de schade).

Ik ben er absoluut van overtuigd dat ons huidig onderwijssysteem een dinosaurus is (en dan doe ik oneer aan de sauriers) met achterlijke methoden en gigantische kosten.
Oud 15 oktober 2015, 13:32   #135
Pericles
Secretaris-Generaal VN

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door patrickve Bekijk bericht
Dat is algemeen. Het onderwijs is veel en veel te duur en inefficient, voor veel te slechte kwaliteit en resultaten. Dat komt omdat onderwijs een staatsaffaire is (ook het prive onderwijs is voor een stuk een staatsaffaire, want subsidies en programma's, maar tenminste beperkt de vrije keuze een heel klein beetje de schade).

Ik ben er absoluut van overtuigd dat ons huidig onderwijssysteem een dinosaurus is (en dan doe ik oneer aan de sauriers) met achterlijke methoden en gigantische kosten.
Mijn zoon leert 10 keer meer door naar lesvideo's op internet te kijken dan door naar de les te gaan.
Indien sommige lessen niet verplicht waren omdat een deel van de punten op permanente evaluatie staan, dan ging hij niet.
Oud 15 oktober 2015, 13:33   #136
Anna List
Banneling

Standaard

Citaat:
Mijn zoon leert 10 keer meer door naar lesvideo's op internet te kijken dan door naar de les te gaan.
Indien sommige lessen niet verplicht waren omdat een deel van de punten op permanente evaluatie staan, dan ging hij niet.
laat m leren, en eventueel zijn examens in middenjury afleggen.

school remt hem af en is globaal gezien wsl eerder negatief dan positief voor hem.
Anna List is offline   Met citaat antwoorden
Oud 15 oktober 2015, 13:35   #137
Tavek
Banneling

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door De schoofzak Bekijk bericht
Waarom schakelen die dan niet massaal over ?
Als het hetzelfde soort diploma is, of als het even gemakkelijk is om dat diploma te halen,
dan kan ik me inbeelden dat mevr de directrice liever iemand aanwerft met heel wat levenservaring dan een pas afgestudeerd jong ding.

.
Omdat waar ik woon (limburg), kleuterleidsters de eerste jaren vooral veel dopkaarten zien ipv loonbrieven. Er is een stevig overaanbod en uw werk is vooral zwangerschappen vervangen. Dus om te antwoorden op uw vraag: ja mensen weten dat ze beter verdienen bij de publieke sector en maken dus ook de overstap door te studeren voor kleuterleidster.

Ik ken een kleuterleidster die nog snel basisonderwijs erbij heeft gedaan, omdat ze gewoon niet aan de bak kwam.
Oud 15 oktober 2015, 13:36   #138
Tavek
Banneling

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door patrickve Bekijk bericht

Ik ben hier gedeeltelijk mee akkoord.

Alleen mag je het van mij pas privatiseren als de belastingen ook wegvallen: ik betaal enkel voor de scholing van mijn kind.
Oud 15 oktober 2015, 13:43   #139
Pericles
Secretaris-Generaal VN

Standaard

Citaat:
Omdat waar ik woon (limburg), kleuterleidsters de eerste jaren vooral veel dopkaarten zien ipv loonbrieven. Er is een stevig overaanbod en uw werk is vooral zwangerschappen vervangen. Dus om te antwoorden op uw vraag: ja mensen weten dat ze beter verdienen bij de publieke sector en maken dus ook de overstap door te studeren voor kleuterleidster.

Ik ken een kleuterleidster die nog snel basisonderwijs erbij heeft gedaan, omdat ze gewoon niet aan de bak kwam.
Correct.
De "gelukkigen" vinden werk als kleuterjuf en de anderen gaan naar de Aldi tegen, op termijn , de helft van het loon.
En die "gelukkigen" zijn niet noodzakelijk de besten doch meestal diegenen die toevallig "iemand kennen".
Oud 15 oktober 2015, 13:46   #140
Tavek
Banneling

Standaard

Citaat:
Correct.
De "gelukkigen" vinden werk als kleuterjuf en de anderen gaan naar de Aldi tegen, op termijn , de helft van het loon.
En die "gelukkigen" zijn niet noodzakelijk de besten doch meestal diegenen die toevallig "iemand kennen".
Een lokale schepen kennen doet veel voor de gemeenteschooltjes. Jan gaat hier nu weer melden dat selectieprocedures niet beinvloed worden....wat natuurlijk bullshit is Zeker op die kleinere gemeenteschooltjes.
Antwoord

Regels voor berichten
Je mag niet nieuwe discussies starten
Je mag niet reageren op berichten
Je mag niet bijlagen versturen
Je mag niet jouw berichten bewerken

vB-code is Aan
Smileys zijn Aan
[IMG]-code is Aan
HTML-code is Uit
Forumnavigatie

Alle tijden zijn GMT +1. Het is nu 15:30.

Forumsoftware: vBulletin®
Copyright ©2000 - 2025, Jelsoft Enterprises Ltd.
Content copyright ©2002 - 2020, Politics.be