Politics.be Registreren kan je hier.
Problemen met registreren of reageren op de berichten?
Een verloren wachtwoord?
Gelieve een mail te zenden naar [email protected] met vermelding van je gebruikersnaam.

Ga terug   Politics.be > Themafora > Maatschappij en samenleving
Registreer FAQForumreglement Ledenlijst

Maatschappij en samenleving Dit subforum handelt over zaken die leven binnen de maatschappij en in die zin politiek relevant (geworden) zijn.

Bekijk resultaten enquête: Ben jij voor of tegen adoptie door holebi's?
Ik ben voor 29 78,38%
Ik ben tegen 8 21,62%
Aantal stemmers: 37. Je mag niet stemmen in deze enquête

Antwoord

Discussietools
Oud 22 oktober 2015, 00:50   #701
cookie monster
Secretaris-Generaal VN

cookie monster's schermafbeelding

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Drukazz Bekijk bericht
Laat ze elkaars aarsje masseren hoeveel ze ook willen, maar laat kinderen er gvd buiten. Een kind wil opgroeien in een normaal gezin met moeder én vader. Die hebben totaal geen boodschap aan uw liberaal gezeik.
Een kind opgevoed door geloofsfanatieken , is dat gezond ??
Heeft een kind boodschap aan een extreme geloofsopvoeding ??

I was born once , as an invasion of the bodysnatchers ,
but the doctor did get a brain-attack !! my name:

breedbandwurger 1967

Zoek alle berichten van cookie monster

Ik woon zelfs graag alleen

Geen kinderen hebben is een gemis ????

Is dit nog menselijk - mijn mening.pdf (271,2 KB) (19-10-2016)

Laatst gewijzigd door cookie monster : 22 oktober 2015 om 00:52.
cookie monster is offline   Met citaat antwoorden
Oud 22 oktober 2015, 04:04   #702
Zwitser
Perm. Vertegenwoordiger VN

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Jan van den Berghe Bekijk bericht
U hoeft niet persoonlijk te worden, daar het niet persoonlijk is. De christelijke moraal, gestoeld op de bijbel, is heel duidelijk: het is een gruwel Gods, een vreselijke zonde.
Ik stel wel vast dat heel wat Christenen die mening niet delen. Er zijn Christelijke kerken die homoseksualiteit geen zonde vinden, en die homo huwelijken kerkelijk inzegenen.

Dus hoe kan het "heel duidelijk" zijn als er onder Christen geen eenzinnige instemming over dit punt is?
... repeat ...
Zwitser is offline   Met citaat antwoorden
Oud 22 oktober 2015, 04:07   #703
Zwitser

Standaard

Citaat:
Bij mijn weten heeft de wetenschap geen "homogen" gevonden. Stellen dat het genetisch is, is dan ook loutere veronderstelling.
Je hoeft helemaal het gen niet te vinden om te kunnen aantonen dat iets genetisch is. En ja, er zijn wetenschappers die wel degelijk denken dat ze het "homo gen" gevonden hebben.
Maar de meeste wetenschappers lijken te denken dat zoals met zowat elke menselijke eigenschap het hier om een mengeling van "nature" en "nurture" gaat.

Niet bijster interessant als jet het mij vraagt, omdat het mij geen moer aangaat of iemand iets doet uit keuze of omdat hij "zo is".
... repeat ...
Oud 22 oktober 2015, 04:21   #704
Zwitser

Standaard

Citaat:
Een van de wetten van het Belgische volk vormt juist de basis voor een belangrijke vrijheid, nl. vrije meningsuiting. Ook in de wetten van het Belgische volk staat de vrijheid van godsdienst en vereniging ingeschreven. Juist vanuit die rechten kunnen we in alle vrijheid confessioneel gebonden onderwijs organiseren en uitdragen.
Wat mij toch opvalt is dat je blijkt te redeneren vanuit een opvatting van "rechten hebben we omdat ze ons door de overheid toegekend worden". Dat zie je elders ook, waar je argumenteerd dat je helemaal niet voor de afbouw van rechten bent, en je dat lijkt to ondersteunen door te wijzen op het feit dat je nergens betrapt bent op een oproep om homo's al verworven rechten weer af te nemen.

Ik ben echter van mening dat in een vrije samenleving de bron van rechten helemaal de overheid niet is. De bron van onze mensenrechten is gewoon het feit dat we mens zijn.
Wat in de grondwet bijvoorbeeld staat over vrijheid van meningsuiting is niet waar onze vrijheid van meningsuiting op gebaseerd is. Die vrijheid hebben we al. Degrondwet erkend gewoon dat we die hebben.
Hetzelfde is eigenlijk het geval met homo rechten. Eigenlijk hebben homo's gewoon het recht om te trouwen, om kinderen te adopteren. Waar ze die rechten niet kunnen uitoefenen is het enkel omdat er een overheid dwarsligt. Ijveren voor homo rechten is dus niet ijveren voor meer rechten voor homo's, het is ijveren voor minder dwarsliggen door de overheid.

Citaat:
Ook hier leg ik u dezelfde uitdaging voor: citeer me en bewijs aldus dat ik oproep tot het afbouwen van de rechten van het individu omwille van iemands seksuele voorkeur.
Het lijkt me duidelijk dat je indedaad voor het behoud van de afbouw van bepaalde individuele rechten bent. Je wil namelijk niet dat de overheid wat betreft de rechten van homo's ophoudt met in de weg lopen.

Als je uitgaat van het principe dat rechten "gegeven" worden zal je dat niet inzien. Maar voor iemand die er van uitgaat dat rechten gewoon iets zijn dat je al hebt, en dat de overheid enkel rechten afneemt, is het vrij duidelijk waar jij staat.
... repeat ...
Oud 22 oktober 2015, 06:15   #705
patrickve
Secretaris-Generaal VN

patrickve's schermafbeelding

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Xenophon Bekijk bericht
Beter bij brave bavianen dan bij stoute hetero's.

Juist. De hetero's zijn trouwens ook "bavianen". Ik maak geen onderscheid tussen "homo koppels" en "hetero koppels", ik maak een onderscheid tussen "ouders" en "substituut opvoeders". Uw ouders zijn uw biologische ouders. Of die zich nu met uw opvoeding bezig houden of niet. Ideaal houden ze zich met uw opvoeding bezig, maar er zijn spijtige gevallen waar dat niet zo kan zijn, omdat ze er niet zijn of omdat ze niet deugen.

Hetgene een hetero koppel als substituut opvoeders potentieel voor heeft t.a.v. alle andere seksuele-fratsen-constructies (alleenstaanden, homo koppels, harems, paters(en nonnen) clubs, ....) is dat ze beter een ouder koppel kunnen IMITEREN. Maw "doen alsof" ze de ouders zijn van het kind in kwestie.

Hetgene homo koppels als nadeel hebben ten opzichte van een hetero koppel is dat hun ENIGE manier om aan poppenkast te doen, het zijn van substituut opvoeders is ; zij kunnen geen ouders zijn.

Ik heb er niks tegen dat homokoppels substituut opvoeders zijn voor een sukkelaar, in zoverre men de "comedie dat ze ouders zijn" niet belangrijk vindt.

Ik heb wel iets tegen het organiseren van het verlies van ouders om substituut opvoedertje kunnen te spelen.

Ik heb nog meer iets tegen het artificieel produceren van kind zonder ouders (ttz, totale bestelbon synthese).

Dat maakt dat mijn houding wat in het nadeel is van homokoppels, maar dat is niet om "homofobe" redenen. Dat is gewoon een gevolg van de principes van natuurrecht die ik aanhang en het feit dat ik denk dat all else equal, het beter is om door zijn ouders opgevoed te worden.

Laatst gewijzigd door patrickve : 22 oktober 2015 om 06:17.
patrickve is offline   Met citaat antwoorden
Oud 22 oktober 2015, 06:29   #706
Zwitser

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door patrickve Bekijk bericht
Hetgene homo koppels als nadeel hebben ten opzichte van een hetero koppel is dat hun ENIGE manier om aan poppenkast te doen, het zijn van substituut opvoeders is ; zij kunnen geen ouders zijn.
Homo koppels hebben natuurlijk nog wel meer mogelijkheden om kindere te krijgen. Een lesbische vrouw kan immers gewoon zwanger worden. Adoptie is niet de enige mogelijkheid.
... repeat ...
Oud 22 oktober 2015, 06:53   #707
patrickve
Secretaris-Generaal VN

patrickve's schermafbeelding

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Zwitser Bekijk bericht
Homo koppels hebben natuurlijk nog wel meer mogelijkheden om kindere te krijgen. Een lesbische vrouw kan immers gewoon zwanger worden. Adoptie is niet de enige mogelijkheid.
Dan is het niet het *koppel* dat een kind krijgt. De ouders van dat kind zijn die ene vrouw die zwanger is, en de man die haar zwanger gemaakt heeft (of dat nu door direct seksueel contact is, of via een reageerbuis en zaad heeft hierbij geen belang).

Die vrouw is dan gewoon de moeder van dat kind, en die is dan toevallig in relatie, of getrouwd, met een andere vrouw die niks met dat kind te maken heeft, net zoals gescheiden en hertrouwde ouders. En de vader loopt ergens anders rond, of is dood.
Of die vrouw nu een (administratief bevestigde) seksrelatie heeft met een andere vrouw, een andere man, gans een club, of met niemand, daar heeft dat kind geen uitstaans mee. De seksfratsen van zijn ouders gaat dat kind niet aan.

Ik heb er niks op tegen dat die vrouw die moeder is, haar eigen ouderlijke macht (tijdelijk) delegeert aan haar sekspartner om praktische redenen, maar die sekspartner is niet de ouder van dat kind, en het blijft een delegatie van verantwoordelijkheden, meer niet.

Ouders "bezitten" geen ouderschap dat als een goed kan verkocht of doorgegeven worden. We hebben die discussie al eens gehad met natuurrechten... het is hetzelfde standpunt. Ouders kunnen dus niet beslissen van hun ouderschap *aan een welbepaald iemand* af te staan (al dan niet tegen remuneratie). Ze kunnen wel afstand doen van het ouderschap, maar dan zijn ze het kwijt, en is het aan de sociale diensten van een noodplan uit te werken voor de opvoeding van dat kind, onafhankelijk van de wensen van de ex-ouder.

Laatst gewijzigd door patrickve : 22 oktober 2015 om 07:00.
patrickve is offline   Met citaat antwoorden
Oud 22 oktober 2015, 07:04   #708
Manus
Burger

Standaard

Citaat:
Juist. De hetero's zijn trouwens ook "bavianen". Ik maak geen onderscheid tussen "homo koppels" en "hetero koppels", ik maak een onderscheid tussen "ouders" en "substituut opvoeders". Uw ouders zijn uw biologische ouders. Of die zich nu met uw opvoeding bezig houden of niet. Ideaal houden ze zich met uw opvoeding bezig, maar er zijn spijtige gevallen waar dat niet zo kan zijn, omdat ze er niet zijn of omdat ze niet deugen.

Hetgene een hetero koppel als substituut opvoeders potentieel voor heeft t.a.v. alle andere seksuele-fratsen-constructies (alleenstaanden, homo koppels, harems, paters(en nonnen) clubs, ....) is dat ze beter een ouder koppel kunnen IMITEREN. Maw "doen alsof" ze de ouders zijn van het kind in kwestie.

Ik heb er niks tegen dat homokoppels substituut opvoeders zijn voor een sukkelaar, in zoverre men de "comedie dat ze ouders zijn" niet belangrijk vindt.

Ik heb wel iets tegen het organiseren van het verlies van ouders om substituut opvoedertje kunnen te spelen.

Ik heb nog meer iets tegen het artificieel produceren van kind zonder ouders (ttz, totale bestelbon synthese).

Dat maakt dat mijn houding wat in het nadeel is van homokoppels, maar dat is niet om "homofobe" redenen. Dat is gewoon een gevolg van de principes van natuurrecht die ik aanhang en het feit dat ik denk dat all else equal, het beter is om door zijn ouders opgevoed te worden.
Voor eens moet ik u gelijk geven.

@Geertvdb:

U enige argumentatie om homokoppels uit te sluiten van adoptie, bestaat erin dat zij de wachtlijst zouden vergroten bij kandidaat adoptieouders en als het ware concurrentie zouden worden voor onvruchtbare koppels. Hoe kunt u dit in hemelsnaam rijmen met uw uitspraak dat er niet zoiets bestaat als recht op een kind en waarom zou dit geen discriminatie zijn (u wilt ze immers uitsluiten)? Waarom zouden onvruchtbare koppels een voorkeursbehandeling moeten krijgen als er geen recht op een kind bestaat?
Daarnaast zou u toch moeten inzien dat heel die handel die u hier reeds enkele malen zit aan te klagen, slechts kan ontstaan wanneer adoptie niet langer gezien wordt als een noodzaak, maar wel als een behoefte die bevredigd dient te worden.

Voor mij bestaat er absoluut geen recht op een kind en vervolgens maakt het mij ook niet uit wat de gezinssamenstelling is van het huishouden waar een kind vanuit een probleemsituatie in terechtkomt. Wanneer u hier vervolgens de voorkeur wilt geven aan onvruchtbare koppels laat u de kinderwens primeren op de belangen van het kind zelf en schept u in feite de voorwaarden om er een handeltje van te maken.

@Janvdb:

Voor iemand die homoseksuelen vergeleek met apen heeft u de mond wel vol met waarden en normen.
Manus is offline   Met citaat antwoorden
Oud 22 oktober 2015, 08:47   #709
Zwitser

Standaard

Citaat:
Die vrouw is dan gewoon de moeder van dat kind, en die is dan toevallig in relatie, of getrouwd, met een andere vrouw die niks met dat kind te maken heeft, net zoals gescheiden en hertrouwde ouders. En de vader loopt ergens anders rond, of is dood.
Het is anders wel mogelijk dat als een een vrouw een nieuwe partner heeft dat die partner de kinderen uit een vorige relatie adopteerd...
... repeat ...
Oud 22 oktober 2015, 10:57   #710
TheFourHorsemen
Secretaris-Generaal VN

TheFourHorsemen's schermafbeelding

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Nietzsche Bekijk bericht
Jij zou het vast beter weten dan verschillende wetenschappers.
Is hier dan eensgezindheid over? Nature vs. nurture is nochtans een heel levendig debat.

Ik heb trouwens niet ontkend dat er verschillen tussen de breinen bestaan. Mijn oorspronkelijke vraag aan u was gewoon welke verschillen tussen de breinen een man of een vrouw noodzakelijk maken voor de opvoeding van een kind. Ik denk dat zelfs ondanks de verschillen, zowel twee mannen als twee vrouwen de gehele 'waaier' aan opvoedingsvaardigheden kunnen bezitten.
TheFourHorsemen is offline   Met citaat antwoorden
Oud 22 oktober 2015, 11:01   #711
TheFourHorsemen
Secretaris-Generaal VN

Standaard

Citaat:
U blijft cirkeltjes draaien. Religieus fanatiek omdat men een bekrompen wereldbeeld en een gesloten geest heeft. En men is bekrompen en gesloten, omdat men religieus fanatiek is.

Kortom, u verklaart niet. Waarom ziet u de plaats van de religie in het wereldbeeld als "bekrompen"? En waarom zou religie getuigen van een "gesloten geest"?
Omdat de meeste religies het 'blind vertrouwen' als een positieve eigenschap beschouwen, terwijl een open geest een gezonde portie achterdocht moet hebben. De ongelovige Thomas zou net bejubeld moeten worden omwille van zijn 'ongeloof' en zijn vraag om concrete bewijzen. In de Bijbel wordt dit echter als een negatieve eigenschap voorgesteld.

Om een open geest te hebben, om aan wetenschap te kunnen doen etc. moet men voldoende van de ongelovige Thomas in zich hebben. De reden waarom religies bekrompen zijn, is dus omwille van het vereren van 'blind vertrouwen'.

Laatst gewijzigd door TheFourHorsemen : 22 oktober 2015 om 11:02.
Oud 22 oktober 2015, 11:05   #712
TheFourHorsemen
Secretaris-Generaal VN

Standaard

Abraham die zijn zoon wilde offeren is een vergelijkbaar voorbeeld van het gevaar van blind vertrouwen.

De echte les die er uit getrokken zou moeten worden is dat men zich de vraag moet stellen of een god echt zoiets zou verlangen (quod non). De les die de katholieken er uit trekken is om gewoon maar te vertrouwen op god, hij zal wel weten wat het juiste is. Ratio wordt hierbij volledig uitgeschakeld.

Laatst gewijzigd door TheFourHorsemen : 22 oktober 2015 om 11:05.
Oud 22 oktober 2015, 11:06   #713
TheFourHorsemen
Secretaris-Generaal VN

Standaard

Dat aangeleerde blind vertrouwen kon natuurlijk gemakkelijk misbruikt worden door (geestelijke of wereldlijke) leiders in het verleden. Een betere garantie tot gehoorzaamheid bestaat er niet.
Oud 22 oktober 2015, 11:14   #714
Nietzsche
Secretaris-Generaal VN

Nietzsche's schermafbeelding

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door TheFourHorsemen Bekijk bericht
Is hier dan eensgezindheid over? Nature vs. nurture is nochtans een heel levendig debat.

Ik heb trouwens niet ontkend dat er verschillen tussen de breinen bestaan. Mijn oorspronkelijke vraag aan u was gewoon welke verschillen tussen de breinen een man of een vrouw noodzakelijk maken voor de opvoeding van een kind. Ik denk dat zelfs ondanks de verschillen, zowel twee mannen als twee vrouwen de gehele 'waaier' aan opvoedingsvaardigheden kunnen bezitten.
Het is geen "vs", nature/nurture is vrijwel altijd een kwestie van en/en.
Nietzsche is offline   Met citaat antwoorden
Oud 22 oktober 2015, 11:21   #715
TheFourHorsemen
Secretaris-Generaal VN

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Nietzsche Bekijk bericht
Het is geen "vs", nature/nurture is vrijwel altijd een kwestie van en/en.
Daarom dat ik ook zei dat nurture naar mijn aanvoelen een grotere rol speelt, niet dat het de enige rol speelt.

En dan stelde ik me de vraag of het "nature" aspect van dusdanige grootte is dat het een zichtbare invloed heeft op de opvoeding van het kind. Zo ja, vraag ik me af welke concrete taken in de opvoeding beter door een vrouw of een man kunnen worden waargenomen. Ik kan me er eerlijk gezegd niet direct inbeelden.

Laatst gewijzigd door TheFourHorsemen : 22 oktober 2015 om 11:23.
Oud 22 oktober 2015, 11:51   #716
Xenophon
Secretaris-Generaal VN

Xenophon's schermafbeelding

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door TheFourHorsemen Bekijk bericht
Dat aangeleerde blind vertrouwen kon natuurlijk gemakkelijk misbruikt worden door (geestelijke of wereldlijke) leiders in het verleden. Een betere garantie tot gehoorzaamheid bestaat er niet.
De garantie zit hem volgens mij eerder in het feit dat de mens, als verwerpelijk en zondig wezen alleen zieleheil kan verwachten bij de gratie van het instituut, de kerk.

Over het fanatieke, fanatisme is gecompenseerde twijfel, en zo is de cirkel rond.
Oud 22 oktober 2015, 13:19   #717
geertvdb

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door freespirit Bekijk bericht
Beste bewijs dat atheïsten ook bekrompen en dogmatisch kunnen zijn ! Anderzijds ken ik ook gelovigen die tolerant en ruimdenkend zijn.
Welk bewijs?? U komt niet met bewijzen en ik lees nergens argumenten bij u. Het erge is dat u dat niet nodig vindt.
geertvdb is offline   Met citaat antwoorden
Oud 22 oktober 2015, 13:34   #718
geertvdb

Standaard

Citaat:
Ik prefereer ook liever jazz & rock 'n roll dan de opgenoemde hedendaagse 'iconen', maar ik heb geen krampachtige nostalgische hunkering naar de jaren vijftig.
Hup, daar zijn we weer met persoonlijke aanvallen! Waarom is mijn liefde voor jazz krampachtig en die van u niet??
Citaat:
U bent zo'n typisch 'vroeger was het beter' persoon.
Ik was toen nog niet geboren. Dus dat kan ook al niet. Maar toch bedankt voor het intentieproces. Hebt u ook argumenten?
Citaat:
Wel, in de jaren vijftig werden vrouwen nog aan hun fornuis vastgebonden (bij wijze van spreken) en konden slachtoffers van verkrachting of seksueel misbruik nog niet met hun trauma naar buiten komen. Was dat dan zoveel beter ?
Het enige wat ik u probeer bij te brengen is dat u de relativiteit in te zien. Dat is onmogelijk. Uw oogkleppen zitten echt zeer vast op uw kop. Iedereen die een andere mening heeft als u krijgt de ene persoonlijke aanval om zijn oren.
Citaat:

En wie zegt dat meisjes sexy moeten zijn van jongsaf ? Dat is eerder een minderheid, moest ik een dochter hebben zou ze geenszins als een 'sloerie' naar school mogen vertrekken. En ik kan maar weinig mensen die hun kinderen een anorexiastoornis aanpraten. En met hoofddoeken zijn er soms problemen, maar dat is hier volledig naast de kwestie.
Jonge meisjes worden geleerd om make up aan te brengen. Er zijn talenten wedstrijden voor jonge meisjes waar ze worden gekleed als jonge sexy vrouwen.
Die magerzucht wordt aangepraat door de tijdschriften, en de reclame. De modellen in de 'bekrompen' jaren 50 hadden nog normale maten en werden niet gephotoshopt.
Het hoofddoek is het probleem aan het ander uiterste van het spectrum . Daar worden meisjes geindoctrineerd dat ze sexeloos en onvrouwelijk moeten zijn.
Het verbaast me trouwens helemaal niet dat ge het hoofddoeken probleem minimaliseert.
Oud 22 oktober 2015, 13:37   #719
geertvdb

Standaard

Citaat:
Dogmatisch is het beschouwen van vaststaande feiten zonder deze in vraag te stellen, ze mogen niet in twijfel worden getrokken. Vrijwel alle godsdiensten bezondigen zich hieraan. Kritiek en eigen gedacht daarover is uit den boze. Dogmatici verhinderen iedere mate van falsifieerbaarheid van hun 'stellingen'. Daardoor zijn ze in wezen contra-wetenschappelijk, want niet falsifieerbaar. Want dat laatste zou hun grote gelijk in twijfel kunnen trekken en is dus gevaarlijk.
Maar gij doet hier exact hetzelfde. Gij zwaait met de absoluutheid van de eindtermen, godbetert! En als ge die dan leest is dat wazige wolligheid.
Oud 22 oktober 2015, 13:40   #720
Another Jack
Banneling

Standaard

Citaat:
Eindtermen zijn geen leerplannen, hoor.
Dat weet ik.
Ik heb het dan ook nooit over eindtermen gehad.
Another Jack is offline   Met citaat antwoorden
Antwoord

Regels voor berichten
Je mag niet nieuwe discussies starten
Je mag niet reageren op berichten
Je mag niet bijlagen versturen
Je mag niet jouw berichten bewerken

vB-code is Aan
Smileys zijn Aan
[IMG]-code is Aan
HTML-code is Uit
Forumnavigatie

Alle tijden zijn GMT +1. Het is nu 21:31.

Forumsoftware: vBulletin®
Copyright ©2000 - 2026, Jelsoft Enterprises Ltd.
Content copyright ©2002 - 2020, Politics.be