Politics.be Registreren kan je hier.
Problemen met registreren of reageren op de berichten?
Een verloren wachtwoord?
Gelieve een mail te zenden naar [email protected] met vermelding van je gebruikersnaam.

Ga terug   Politics.be > Themafora > Staatsinrichting
Registreer FAQForumreglement Ledenlijst Markeer forums als gelezen

Staatsinrichting Vlaanderen versus Wallonië? Een unitaire, federale, confederale staat of meteen Vlaanderen onafhankelijk. Dit is het forum bij uitstek voor discussies over de Belgische staatsinrichting.

Antwoord
 
Discussietools
Oud 25 oktober 2015, 23:03   #37581
Hollander
Perm. Vertegenwoordiger VN
 
Hollander's schermafbeelding
 
Geregistreerd: 27 juli 2003
Locatie: Leiden, Lage Landen
Berichten: 11.997
Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Jan van den Berghe Bekijk bericht
O jawel, er bestaat zelfs zo'n verzameling foto's van Brusselse toestanden.
Ach bij ons zijn vast ook wel vreemde situaties terug te vinden.

Maar grappig is het wel
Hollander is offline   Met citaat antwoorden
Oud 25 oktober 2015, 23:05   #37582
Jan van den Berghe
Secretaris-Generaal VN
 
Jan van den Berghe's schermafbeelding
 
Geregistreerd: 7 september 2002
Locatie: Waregem
Berichten: 174.729
Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Hollander Bekijk bericht
Ach bij ons zijn vast ook wel vreemde situaties terug te vinden.

Maar grappig is het wel
Geniet:

http://velo-ravel.forumactif.org/t10...dibile-ma-vero
Jan van den Berghe is offline   Met citaat antwoorden
Oud 25 oktober 2015, 23:23   #37583
Hollander
Perm. Vertegenwoordiger VN
 
Hollander's schermafbeelding
 
Geregistreerd: 27 juli 2003
Locatie: Leiden, Lage Landen
Berichten: 11.997
Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Jan van den Berghe Bekijk bericht
soms vraag je je af wie er aan het werk is...haha
Hollander is offline   Met citaat antwoorden
Oud 26 oktober 2015, 02:03   #37584
Adam Smith
Minister-President
 
Adam Smith's schermafbeelding
 
Geregistreerd: 4 september 2007
Locatie: Brabant, NL, EU
Berichten: 5.866
Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Jan van den Berghe Bekijk bericht
O jawel, er bestaat zelfs zo'n verzameling foto's van Brusselse toestanden.
Ik kan ook wat West (Noord) Brabantse voorbeelden geven, zoals een elektriciteitskast midden op een parkeerplaats, uiteindelijk wel hersteld.
__________________
  • "Es wird niemals so viel gelogen wie vor der Wahl, während des Krieges und nach der Jagd." Otto von Bismarck
Adam Smith is offline   Met citaat antwoorden
Oud 26 oktober 2015, 17:16   #37585
pajoske
Perm. Vertegenwoordiger VN
 
pajoske's schermafbeelding
 
Geregistreerd: 21 september 2006
Locatie: Maaskaant/Limburg/Europe
Berichten: 15.470
Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Hollander Bekijk bericht
ik wil me niet teveel in de discussie mengen, maar dat kan ik me moeilijk voorstellen:

Het lijkt me sterk dat dat in Vlaanderen 'merkelijk beter' is, zelfs al zou het aantal kilometers vergelijkbaar zijn.
Ik dacht dat het duidelijk was dat ik met mijn reactie de fietspaden en bewegwijzering van het genummerde fietsroutenetwerk voor ogen had.

Ik stel voor dat ge de proef op de som neemt. De eerstvolgende weken is de Limburgse natuur een veelkleurig palet van herfstkleuren. Zeker de moeite om dat nu te doen.

Waarom schrijf ik dat?

In Bel-Limburg gebruikt men opvallende blauwe borden. Aan praktisch knooppunten zijn er kaarten voorzien waar je gemakkelijk de route kan raadplagen en eventueel wijzigen.

In Ned-Limburg maakt men gebruik van geel-groen platen. Soms ergens meters hoog tussen de bladeren van een boom of struik geplaatst. Elders verscholen in het hoge gras. Regelmatig zijn er bordjes verdwenen of verkeerd gedraaid.

Ge moet me niet geloven. Als inwoner van 'rivierpark Maasvallei' dacht ik toch wel een beetje ervaring te hebben. Ge moogt ook afgaan op de ervaring (???) van iemand uit Waregem.

Maar ik herhaal: test het zelf uit. Ge zult er zeker geen spijt van krijgen.
pajoske is offline   Met citaat antwoorden
Oud 26 oktober 2015, 19:03   #37586
Hollander
Perm. Vertegenwoordiger VN
 
Hollander's schermafbeelding
 
Geregistreerd: 27 juli 2003
Locatie: Leiden, Lage Landen
Berichten: 11.997
Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door pajoske Bekijk bericht
Ik dacht dat het duidelijk was dat ik met mijn reactie de fietspaden en bewegwijzering van het genummerde fietsroutenetwerk voor ogen had.

Ik stel voor dat ge de proef op de som neemt. De eerstvolgende weken is de Limburgse natuur een veelkleurig palet van herfstkleuren. Zeker de moeite om dat nu te doen.

Waarom schrijf ik dat?

In Bel-Limburg gebruikt men opvallende blauwe borden. Aan praktisch knooppunten zijn er kaarten voorzien waar je gemakkelijk de route kan raadplagen en eventueel wijzigen.

In Ned-Limburg maakt men gebruik van geel-groen platen. Soms ergens meters hoog tussen de bladeren van een boom of struik geplaatst. Elders verscholen in het hoge gras. Regelmatig zijn er bordjes verdwenen of verkeerd gedraaid.

Ge moet me niet geloven. Als inwoner van 'rivierpark Maasvallei' dacht ik toch wel een beetje ervaring te hebben. Ge moogt ook afgaan op de ervaring (???) van iemand uit Waregem.

Maar ik herhaal: test het zelf uit. Ge zult er zeker geen spijt van krijgen.
bedankt voor de uitnodiging, maar ik weet dat het in limburg mooi fietsen is. Ik heb er zelf 4 jaar gewoond.

maar begrijp me niet verkeerd. uw collega en u hadden het over fietspaden, fietswegen. Daarbij liep zelf de terminologie fietsroutes en fietspaden door elkaar heen. Toen gezegd werd dat dat in Belgisch Limburg merkelijk beter zou zijn, ging het mijns inziens over fietspaden.

Laten we het even scheiden dan. We hebben fietspaden (asfalt of kasseien) en fietsroutes (kaarten en pijltjes)
Uiteraard is het (heel) prettig als er mooie kaarten en duidelijke pijlen staan, maar dan hebben we het over 'bewegwijzering' en niet over de paden.
Hollander is offline   Met citaat antwoorden
Oud 26 oktober 2015, 19:27   #37587
edwin2
Eur. Commissievoorzitter
 
edwin2's schermafbeelding
 
Geregistreerd: 28 januari 2011
Locatie: Het Graafschap Holland
Berichten: 8.680
Standaard



Let eens op het bord voor fietsers....
Het is in Nederland, Zwolle



Nog een leuke, echt heel vreemd, Nederland, Koog aan de Zaan....
Het is altijd humor....
__________________
Ní neart go cur le chéile!

Laatst gewijzigd door edwin2 : 26 oktober 2015 om 19:37.
edwin2 is offline   Met citaat antwoorden
Oud 26 oktober 2015, 21:43   #37588
edwin2
Eur. Commissievoorzitter
 
edwin2's schermafbeelding
 
Geregistreerd: 28 januari 2011
Locatie: Het Graafschap Holland
Berichten: 8.680
Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door edwin2 Bekijk bericht


Let eens op het bord voor fietsers....
Het is in Nederland, Zwolle



Nog een leuke, echt heel vreemd, Nederland, Koog aan de Zaan....
Het is altijd humor....
We lijken steeds meer op elkaar, alleen geven we het (nog) niet toe....
__________________
Ní neart go cur le chéile!
edwin2 is offline   Met citaat antwoorden
Oud 26 oktober 2015, 22:15   #37589
Jan van den Berghe
Secretaris-Generaal VN
 
Jan van den Berghe's schermafbeelding
 
Geregistreerd: 7 september 2002
Locatie: Waregem
Berichten: 174.729
Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door pajoske Bekijk bericht
In Bel-Limburg gebruikt men opvallende blauwe borden. Aan praktisch knooppunten zijn er kaarten voorzien waar je gemakkelijk de route kan raadplagen en eventueel wijzigen.

In Ned-Limburg maakt men gebruik van geel-groen platen. Soms ergens meters hoog tussen de bladeren van een boom of struik geplaatst. Elders verscholen in het hoge gras. Regelmatig zijn er bordjes verdwenen of verkeerd gedraaid.

Ge moet me niet geloven. Als inwoner van 'rivierpark Maasvallei' dacht ik toch wel een beetje ervaring te hebben. Ge moogt ook afgaan op de ervaring (???) van iemand uit Waregem.

Maar ik herhaal: test het zelf uit. Ge zult er zeker geen spijt van krijgen.
Wel, ik heb het al meermaals uitgetest. In tegenstelling tot uw gratuite bewering is er niets mis met de groen-witte borden van het Nederlandse netwerk, wat trouwens ook geldt met de bewegwijzering in de rest van Vlaanderen en Wallonië waar ook groen-wit wordt gebruikt.

Bordjes verdwijnen op alle netwerken wel eens, net zoals er ook her en der wel eentje wordt beschadigd, omgedraaid of beklad. Ik ben zelf peter van enkele lussen in West-Vlaanderen, waardoor ik weet dat er opvolging en blijvende zorg nodig is.
Jan van den Berghe is offline   Met citaat antwoorden
Oud 27 oktober 2015, 07:41   #37590
Het Oosten
Secretaris-Generaal VN
 
Het Oosten's schermafbeelding
 
Geregistreerd: 28 juli 2010
Berichten: 44.756
Standaard

Nederlandse fietspaden...



Ik laat de Nederlanders zelf aan het woord . Dan is het zeker objectief bekeken.

(Metro, 22 oktober 2014)


Fietspad vaak een gevaar voor fietsers.
Er is veel mis met de Nederlandse fietspaden. De Ontwerpwijzer Fietsverkeer, waarin staat waaraan een goed fietspad moet voldoen, wordt door veel gemeenten aan hun laars gelapt. Hierdoor staan fietsers bijvoorbeeld onnodig lang voor rood, komen ze te veel obstakels tegen, die bovendien niet goed worden aangekondigd, en zijn veel paden te smal.


Er is nog veel werk te doen”, stelt de Fietsersbond in een reactie op een onderzoek van de stichting Wetenschappelijk Onderzoek Verkeersveiligheid (SWOV). „Er klopt veel niet op fietspaden. Dat kan hinderlijk zijn, maar ook ronduit gevaarlijk. Paaltjes bijvoorbeeld zijn goed voor duizenden ongelukken. Maar ook geparkeerde auto’s langs fietsstroken, waardoor fietsers openslaande deuren tegen zich aan krijgen. Of te smalle stroken, met sturen die in elkaar haken tot gevolg. Ook lopen bochten soms niet goed waardoor mensen eruit vliegen”, zegt Arien de Jong. „Vrijwel alle gemeenten hebben ermee te maken.”




Moet er nog zand zijn?

Laatst gewijzigd door Het Oosten : 27 oktober 2015 om 07:50.
Het Oosten is offline   Met citaat antwoorden
Oud 27 oktober 2015, 19:03   #37591
edwin2
Eur. Commissievoorzitter
 
edwin2's schermafbeelding
 
Geregistreerd: 28 januari 2011
Locatie: Het Graafschap Holland
Berichten: 8.680
Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Het Oosten Bekijk bericht
Nederlandse fietspaden...



Ik laat de Nederlanders zelf aan het woord . Dan is het zeker objectief bekeken.

(Metro, 22 oktober 2014)


Fietspad vaak een gevaar voor fietsers.
Er is veel mis met de Nederlandse fietspaden. De Ontwerpwijzer Fietsverkeer, waarin staat waaraan een goed fietspad moet voldoen, wordt door veel gemeenten aan hun laars gelapt. Hierdoor staan fietsers bijvoorbeeld onnodig lang voor rood, komen ze te veel obstakels tegen, die bovendien niet goed worden aangekondigd, en zijn veel paden te smal.


Er is nog veel werk te doen”, stelt de Fietsersbond in een reactie op een onderzoek van de stichting Wetenschappelijk Onderzoek Verkeersveiligheid (SWOV). „Er klopt veel niet op fietspaden. Dat kan hinderlijk zijn, maar ook ronduit gevaarlijk. Paaltjes bijvoorbeeld zijn goed voor duizenden ongelukken. Maar ook geparkeerde auto’s langs fietsstroken, waardoor fietsers openslaande deuren tegen zich aan krijgen. Of te smalle stroken, met sturen die in elkaar haken tot gevolg. Ook lopen bochten soms niet goed waardoor mensen eruit vliegen”, zegt Arien de Jong. „Vrijwel alle gemeenten hebben ermee te maken.”




Moet er nog zand zijn?
Nogmaals, onze zuiderburen en wij lijken hééél veel op elkaar in dat opzicht.
__________________
Ní neart go cur le chéile!
edwin2 is offline   Met citaat antwoorden
Oud 27 oktober 2015, 19:09   #37592
Hollander
Perm. Vertegenwoordiger VN
 
Hollander's schermafbeelding
 
Geregistreerd: 27 juli 2003
Locatie: Leiden, Lage Landen
Berichten: 11.997
Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Het Oosten Bekijk bericht
Ik laat de Nederlanders zelf aan het woord . Dan is het zeker objectief bekeken.
Nederlanders over Nederlandse fietspaden...jaja dat zal objectief zijn.

voor een zelfverklaard onderzoeker moet u nog wel een basiscursusje methodologie volgen.
Hollander is offline   Met citaat antwoorden
Oud 27 oktober 2015, 19:17   #37593
edwin2
Eur. Commissievoorzitter
 
edwin2's schermafbeelding
 
Geregistreerd: 28 januari 2011
Locatie: Het Graafschap Holland
Berichten: 8.680
Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Hollander Bekijk bericht
Nederlanders over Nederlandse fietspaden...jaja dat zal objectief zijn.

voor een zelfverklaard onderzoeker moet u nog wel een basiscursusje methodologie volgen.
Wij zijn erg streng over onszelf, en dat moet ook zo.
Eerst de splinter uit je eigen oog halen en dan pas om ons heen kijken.
__________________
Ní neart go cur le chéile!
edwin2 is offline   Met citaat antwoorden
Oud 27 oktober 2015, 23:27   #37594
Jan van den Berghe
Secretaris-Generaal VN
 
Jan van den Berghe's schermafbeelding
 
Geregistreerd: 7 september 2002
Locatie: Waregem
Berichten: 174.729
Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Het Oosten Bekijk bericht

(Metro, 22 oktober 2014)

Moet er nog zand zijn?
Oud artikel. Ondertussen worden hinderlijke paaltjes massaal weggehaald in Nederland. De stad Amsterdam alleen al heeft de afgelopen jaren zomaar eventjes 2.500 paaltjes laten verwijderen die aan het begin van fietspaden of -bruggen stonden en door fietsers als hinderlijk werden ervaren.
Jan van den Berghe is offline   Met citaat antwoorden
Oud 27 oktober 2015, 23:29   #37595
Jan van den Berghe
Secretaris-Generaal VN
 
Jan van den Berghe's schermafbeelding
 
Geregistreerd: 7 september 2002
Locatie: Waregem
Berichten: 174.729
Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Hollander Bekijk bericht
Nederlanders over Nederlandse fietspaden...jaja dat zal objectief zijn.
Ja, de Nederlandse Fietsersbond is heel kritisch. Alleen ligt de lat in Nederland al erg hoog, daar wij in Vlaanderen nog niet op onze tippen aan dat niveau geraken.
Jan van den Berghe is offline   Met citaat antwoorden
Oud 28 oktober 2015, 08:05   #37596
Het Oosten
Secretaris-Generaal VN
 
Het Oosten's schermafbeelding
 
Geregistreerd: 28 juli 2010
Berichten: 44.756
Standaard

/

Laatst gewijzigd door Het Oosten : 28 oktober 2015 om 08:22.
Het Oosten is offline   Met citaat antwoorden
Oud 28 oktober 2015, 08:19   #37597
Het Oosten
Secretaris-Generaal VN
 
Het Oosten's schermafbeelding
 
Geregistreerd: 28 juli 2010
Berichten: 44.756
Standaard

/

Laatst gewijzigd door Het Oosten : 28 oktober 2015 om 08:20.
Het Oosten is offline   Met citaat antwoorden
Oud 28 oktober 2015, 08:19   #37598
Het Oosten
Secretaris-Generaal VN
 
Het Oosten's schermafbeelding
 
Geregistreerd: 28 juli 2010
Berichten: 44.756
Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Jan van den Berghe Bekijk bericht
Oud artikel. Ondertussen worden hinderlijke paaltjes massaal weggehaald in Nederland. De stad Amsterdam alleen al heeft de afgelopen jaren zomaar eventjes 2.500 paaltjes laten verwijderen die aan het begin van fietspaden of -bruggen stonden en door fietsers als hinderlijk werden ervaren.

Het is niet omdat u door uw vooringenomenheid kromme dingen recht probeert te praten, dat ze daarom ook recht worden.

Een meer recent artikel dan. Van dezelfde Metro, 25 juni 2015.

10.000 gewonden: daarom aanpak slechte fietspaden.
Slechte fietspaden in Nederland worden aangepakt. Te veel paden zijn te smal, bevatten obstakels of liggen te dicht langs auto's. Mede daardoor raken ieder jaar 10.000 fietsers ernstig gewond.

Vermits ze aangepakt worden, waren heel wat fietspaden tot nu slecht. In bijna elke Nederlandse gemeente volgens Metro. En als u nu denkt dat dit in één wip zal worden geklaard, dan bent u lichtgelovig. Bijgevolg zijn er nog heel wat Nederlandse fietspaden bar slecht.

Besluit.
Het plaatje over de Nederlandse fietspaden dat u ons voorhield was op zijn minst te rooskleurig. En dan druk ik me eufemistisch uit. Want als er jaarlijks 10.000 fietsers 'ernstig gewond' worden (volgens het blad) op die Nederlandse fietspaden, dan loopt er iets grondig fout.

Laatst gewijzigd door Het Oosten : 28 oktober 2015 om 08:23.
Het Oosten is offline   Met citaat antwoorden
Oud 28 oktober 2015, 12:18   #37599
Jan van den Berghe
Secretaris-Generaal VN
 
Jan van den Berghe's schermafbeelding
 
Geregistreerd: 7 september 2002
Locatie: Waregem
Berichten: 174.729
Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Het Oosten Bekijk bericht
Het is niet omdat u door uw vooringenomenheid kromme dingen recht probeert te praten, dat ze daarom ook recht worden.
Heel eenvoudige toetsing: de werkelijkheid. Fiets van een Vlaamse naar een Belgische gemeente en ga de staat van de fietspaden na. In heel veel gevallen krijg je steeds hetzelfde resultaat: lagere kwaliteit in Vlaanderen, betere in Nederland.

Mooiste voorbeeld is Maldegem - Eede. Fiets je van het centrum van Maldegem naar de grens, dan moet je langs een aanliggende fietsstrook rijden. Het asfalt is op bepaalde plaatsen ronduit slecht. In andere mate tot goed.

Eens de grens over gaat het Vlaamse fietspad over in een volledig vrijliggend fietspad in biljartvlak asfalt. Je kan je weg vervolgen naar Aardenburg.

Tot voor kort lag daar nog een fietspad uit de jaren zeventig in plavuizen. En dat was voor Nederlandse normen zeker niet goed. Welnu, vorig jaar werd bij de herinrichting van de doortocht bij Aardenburg, het fietspad uitgebroken en netjes in asfalt herlegd. Topkwaliteit.

Ja, er liggen ongetwijfeld hier en daar nog fietspaden die voor verbetering vatbaar zijn, maar de fietsinfrastructuur is algemeen genomen naar kwaliteit en kwantiteit veel beter in Nederland dan Vlaanderen.

Wie het omgekeerde beweert, is van kwade wil of fietst nooit verder dan drie kilometer van de eigen woning.
Jan van den Berghe is offline   Met citaat antwoorden
Oud 28 oktober 2015, 16:10   #37600
pajoske
Perm. Vertegenwoordiger VN
 
pajoske's schermafbeelding
 
Geregistreerd: 21 september 2006
Locatie: Maaskaant/Limburg/Europe
Berichten: 15.470
Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Jan van den Berghe Bekijk bericht
Heel eenvoudige toetsing: de werkelijkheid. Fiets van een Vlaamse naar een Belgische gemeente en ga de staat van de fietspaden na. In heel veel gevallen krijg je steeds hetzelfde resultaat: lagere kwaliteit in Vlaanderen, betere in Nederland.

Mooiste voorbeeld is Maldegem - Eede. Fiets je van het centrum van Maldegem naar de grens, dan moet je langs een aanliggende fietsstrook rijden. Het asfalt is op bepaalde plaatsen ronduit slecht. In andere mate tot goed.
Waarmee ge dus bevestigt dat wat Vlaanderen doet helemaal niet zo goed is. Blij dat ge dat zo aantoont.
pajoske is offline   Met citaat antwoorden
Antwoord


Discussietools

Regels voor berichten
Je mag niet nieuwe discussies starten
Je mag niet reageren op berichten
Je mag niet bijlagen versturen
Je mag niet jouw berichten bewerken

vB-code is Aan
Smileys zijn Aan
[IMG]-code is Aan
HTML-code is Uit
Forumnavigatie


Alle tijden zijn GMT +1. Het is nu 05:33.


Forumsoftware: vBulletin®
Copyright ©2000 - 2024, Jelsoft Enterprises Ltd.
Content copyright ©2002 - 2020, Politics.be