Politics.be Registreren kan je hier.
Problemen met registreren of reageren op de berichten?
Een verloren wachtwoord?
Gelieve een mail te zenden naar [email protected] met vermelding van je gebruikersnaam.

Ga terug   Politics.be > Themafora > Maatschappij en samenleving
Registreer FAQForumreglement Ledenlijst

Maatschappij en samenleving Dit subforum handelt over zaken die leven binnen de maatschappij en in die zin politiek relevant (geworden) zijn.

Bekijk resultaten enquête: Ben jij voor of tegen adoptie door holebi's?
Ik ben voor 29 78,38%
Ik ben tegen 8 21,62%
Aantal stemmers: 37. Je mag niet stemmen in deze enquête

Antwoord

Discussietools
Oud 30 oktober 2015, 08:42   #1561
patrickve
Secretaris-Generaal VN

patrickve's schermafbeelding

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door geertvdb Bekijk bericht
U maakt een verkeerde vergelijking. Een jeugdbeweging heeft een platte en zwakke hiërarchische structuur.

Beter is de vergelijking met een ziekenhuis. Als daar een arts in de fout gaat, zal het ziekenhuis ook alles doen om dat in de doofpot te steken, gewoon om de reputatie en het voortbestaan van de organisatie te verzekeren. Dat is nu éénmaal typisch voor dat soort organisaties. Er is daar ook een persoonlijke egoistische impuls van de top van de hiërarchie die alles zal doen om zijn postje te beschermen.

Net hetzelfde ziet men bij het leger. Als een soldaat een heel dorp van onschuldige mensen uitmoordt, dan zal de leger dit met alle verborgen houden, zoals al gebleken is in Irak en Afghanistan.

De kerk is niet beter, en niet slechter dan elke andere hiërarchische organisatie.

Het is maar de vraag wat u zou doen als u hoog in een hiërarchie zou staan, en 1 van uw ondergeschikten doet iets onwettig.
Inderdaad. Bovendien is er zelfs een verschil: bij een ziekenhuis of bij een leger is de misdaad uitgevoerd in de core functie van het bedrijf en bijgevolg is de verantwoordelijkheid van de daad nauwer verweven met het bedrijf zelf. Maar als de misdaad begaan wordt BUITEN het kader van de opdracht van het bedrijf, dan zijn beide volgens mij toch wel gescheiden.

Beschouw inderdaad het goede voorbeeld van de dokter. Stel dat een dokter in het ziekenhuis PATIËNTEN verkracht. Dan is dat ziekenhuis daar mede verantwoordelijk voor, want die patiënten zijn in eerste plaats naar het ziekenhuis gekomen en ondergaan daar wandaden.
Maar stel dat die dokter, wanneer die zijn dienst keurig heeft gedaan, naar huis gaat, en 's avonds met een groot Rambo mes op stap gaat in gore buurten om daar jonge vrouwen onder bedreiging met zijn mes, te verkrachten. In welke mate heeft dat ziekenhuis daar iets mee te maken ?

Wij zijn het natuurlijk eens dat de normale menselijke reactie is van dat afschuwelijk te vinden en van zodra het aan uw oren komt, de politie te bellen.

Maar zoals je zegt, dat ziekenhuis heeft geen zin in een schandaal. "St-Jozef ziekenhuis had verkrachter en serie-moordenaar als anesthesist" is misschien niet direct het soort publiciteit waar ge veel aan hebt. Dus, ja, de zinnigste zaak in het belang van het ziekenhuis, wat tenslotte de job is van de directie van het ziekenhuis, is van die dokter zo snel mogelijk weg te promoveren, liefst bij de concurrentie en hopelijk breekt het schandaal pas uit als 'em ginder is. Een valies met geld kan helpen om die dokter te overtuigen ergens anders aan de slag te gaan.

Die directie doet tenslotte enkel maar haar job, welke erin bestaat de reputatie van het ziekenhuis zo veel mogelijk te vrijwaren. Is dat schandalig ? Ja. Is dat onmenselijk ? Ja. Maar dat is nu eenmaal hun job.

Laatst gewijzigd door patrickve : 30 oktober 2015 om 08:45.
patrickve is offline   Met citaat antwoorden
Oud 30 oktober 2015, 08:43   #1562
patrickve
Secretaris-Generaal VN

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Zwitser Bekijk bericht
Als je weet dat iemand pedofiel is, je bevindt je in een positie dat je er iets aan kan doen, en je doet niks, dan ben je medeplichtig.
Ach, ik weet dat de staat vol maffiozen zit, en ik doe er niks aan. Ben ik dan ook medeplichtig ? Erger, moest ik er iets aan doen, dan zou ik pas serieus problemen krijgen.

Moest ik, iedere keer als ik iets onwettigs, corrupt of dergelijke gezien hebben, het aangegeven hebben, dan deed ik nu de vuilbakken rond het Zuid-station in Brussel.

Laatst gewijzigd door patrickve : 30 oktober 2015 om 08:46.
Oud 30 oktober 2015, 08:48   #1563
Zwitser
Perm. Vertegenwoordiger VN

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Jan van den Berghe Bekijk bericht
Bij mijn weten is het ook in het jodendom en de islam glashelder. Homoseksualiteit wordt afgekeurd.
Binnen het Jodendom is het allesbehalve galshelder.

Voor Liberale Joden (de grootste strekking in Noord Amerika) is bijvoorbeeld homoseksualiteit geen probleem:

Citaat:
My girlfriend and I are planning our same-sex wedding. Will a rabbi officiate at our wedding?

Mazel tov on your upcoming wedding. Although different rabbis may respond differently, nearly all Reform rabbis (and cantors) would be happy to work with you. Reform Judaism has a long and proud history of supporting civil marriage equality and supporting clergy who perform Jewish weddings and commitment ceremonies for same-sex couples. Many Reform rabbis and cantors will be happy to officiate at your wedding.

http://www.reformjudaism.org/practic...abbi-officiate
... repeat ...
Zwitser is offline   Met citaat antwoorden
Oud 30 oktober 2015, 08:55   #1564
Zwitser

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door patrickve Bekijk bericht
Ach, ik weet dat de staat vol maffiozen zit, en ik doe er niks aan. Ben ik dan ook medeplichtig ? Erger, moest ik er iets aan doen, dan zou ik pas serieus problemen krijgen.

Moest ik, iedere keer als ik iets onwettigs, corrupt of dergelijke gezien hebben, het aangegeven hebben, dan deed ik nu de vuilbakken rond het Zuid-station in Brussel.
Jij zit dus niet in een positie dat je een verschil kan maken. Echter iemand in een machtspositie wel. Dat is het punt: Die Bisschoppen hadden iets aan die pedofilie kunnen doen, en liepen niet het risiko tot vuilnisman gedegradeert te worden.
... repeat ...
Zwitser is offline   Met citaat antwoorden
Oud 30 oktober 2015, 09:03   #1565
patrickve
Secretaris-Generaal VN

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Zwitser Bekijk bericht
Jij zit dus niet in een positie dat je een verschil kan maken. Echter iemand in een machtspositie wel. Dat is het punt: Die Bisschoppen hadden iets aan die pedofilie kunnen doen, en liepen niet het risiko tot vuilnisman gedegradeert te worden.
Ik bedoelde, als dakloze om te eten.

Maar de vraag is natuurlijk, rekening houdende met het argument van geertvdb, in welke mate dat een overste die "problemen en reputatie schennis" veroorzaakt aan zijn structuur als hij iets doet, ook niet een nadeel ondervindt door te handelen. En dan zijn we toe aan "hoeveel nadeel" zijn we verplicht om op ons te nemen alvorens het een geldig excuus wordt voor verzuim.

Als die directie van dat ziekenhuis, door die dokter aan te geven, de helft van haar klienteel kwijtspeelt, en de directie is daardoor een goed stuk van haar bonussen kwijt, is dat een voldoende nadeel om het verzuim te verschonen ? In absolute termen zijn ze meer kwijt dan ik als ik de vuilbakken moet doen om wat verdorven vlees en hondebrokken kunnen te eten. Ik ben misschien 70 000 Euro kwijt per jaar, zij zijn er misschien 500 000 Euro kwijt (natuurlijk houden ze ook veel meer over, maar in absoluut verlies is het hunne groter dan het mijne).

Laatst gewijzigd door patrickve : 30 oktober 2015 om 09:07.
Oud 30 oktober 2015, 09:04   #1566
1207
Eur. Commissievoorzitter

Standaard

Citaat:
Beter is de vergelijking met een ziekenhuis. Als daar een arts in de fout gaat, .
we hebben het over verkrachtingen
medische fouten is nogal glibberig en voer voor heel veel discussies

als een ziekenhuisdirectie weet dat een arts op patiënten kruipt, de verpleegsters weten het, de collega's weten het en ze laten het toe ...

ik ken zo geen enkel ziekenhuis dat verkrachtende artsen gewoon naar andere ziekenhuizen stuurt zodat hij daar verder kan verkrachten
1207 is offline   Met citaat antwoorden
Oud 30 oktober 2015, 09:08   #1567
Indomitable
Minister-President

Indomitable's schermafbeelding

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door 1207 Bekijk bericht

als een ziekenhuisdirectie weet dat een arts op patiënten kruipt, de verpleegsters weten het, de collega's weten het en ze laten het toe ...

ik ken zo geen enkel ziekenhuis dat verkrachtende artsen gewoon naar andere ziekenhuizen stuurt zodat hij daar verder kan verkrachten
Duidelijker kan ik het niet verwoorden.
Oud 30 oktober 2015, 09:08   #1568
patrickve
Secretaris-Generaal VN

Standaard

Citaat:
Ik zou het kunnen begrijpen als reactie van de directie. Niet dat het menselijk is. Maar begrijpelijk. Vooral, lees mijn voorbeeldje, als de verkrachtingen niks met het ZIEKENHUIS of de patienten te maken heeft, maar de "hobby" is van die dokter.

Ideaal zou de directie een marktstudie moeten laten uitvoeren van hoeveel dat schandaal hen zou kosten.

In feite zou het simpelste zijn, dat ze voor die dokter een "ongeluk" organiseren. Ocharme die sukkelaar die uit de bocht gevlogen is, en zijn auto in brand gevlogen...

Laatst gewijzigd door patrickve : 30 oktober 2015 om 09:13.
Oud 30 oktober 2015, 09:13   #1569
Scherven A. Mok
Banneling

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Hypochonder Bekijk bericht
Ze mogen van mij trouwen, ze mogen van mij handje in handje lopen, ze mogen elkaar buiten mijn zich bespringen als wilde beesten maar ze mogen van mij niet eisen dat ze kinderen mogen opvoeden.
Inderdaad! En homofielen zouden ook geen leerkracht mogen worden. Best vergassen we ze samen met alle mensen met een bruine huid.
Scherven A. Mok is offline   Met citaat antwoorden
Oud 30 oktober 2015, 09:17   #1570
patrickve
Secretaris-Generaal VN

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Scherven A. Mok Bekijk bericht
Inderdaad! En homofielen zouden ook geen leerkracht mogen worden. Best vergassen we ze samen met alle mensen met een bruine huid.
Moest iedereen die niet geschikt is om leerkracht te worden, moeten vergast worden, dan denk ik dat we pas een serieus broeikas effect gaan krijgen, tenzij we behoorlijk winnen in vergassingsefficientie, hoor.
Oud 30 oktober 2015, 10:09   #1571
geertvdb

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door JimmyB Bekijk bericht
Ik zou de pedofilie aangeven. Zonder twijfel, werknemer of niet, organisatie of niet.

Dit is niet zomaar iets illegaals zoals een jointje roken, het is potentieel het leven van een individu verwoesten.
Tja, dat zegt u nu.

Maar zou u moord ook aangeven? Er zijn zoveel recente voorbeelden waar de legertop alles doet om alles netjes verborgen te houden. De enige reden waarom we het weten is dat er een klokkenluider is. Een klokkenluider die men op alle manieren het leven zuur maakt. Kent u 1 voorbeeld van een onfortuinlijk incident waar dat de legertop zelf naar buiten kwam met de bekendmaking?

Waarom zou u anders zijn dan al die andere verantwoordelijken?
geertvdb is offline   Met citaat antwoorden
Oud 30 oktober 2015, 10:15   #1572
geertvdb

Standaard

Citaat:
En verkrachtingen niet??

Bent u notaris X vergeten?

Weet u hoeveel mannen ten onrechte veroordeeld worden voor verkrachting en pedofilie? Niet zo lang geleden was het in America standaard procedure om in een vechtscheiding de man te beschuldigen van pedofilie.

Recent is een man in Duitsland na 7 jaar gevangenis vrij gekomen. Zijn vrouw gaf toe dat ze hem vals had beschuldigd. Het was het idee van haar geheime minnaar, gaf ze toe. En het was af met die minnaar en dan vond ze het niet meer nodig dat haar man in de gevangenis zat. ZEVEN jaar!
Oud 30 oktober 2015, 10:15   #1573
JimmyB
Europees Commissaris

Standaard

Citaat:
Waarom zou u anders zijn dan al die andere verantwoordelijken?
Tja, waarschijnlijk oorzaak en gevolg hé. Door mijn ziel niet te verkopen ben ik ook nooit in een hoge positie geraakt.
JimmyB is offline   Met citaat antwoorden
Oud 30 oktober 2015, 10:22   #1574
geertvdb

Standaard

Citaat:
Tja, waarschijnlijk oorzaak en gevolg hé. Door mijn ziel niet te verkopen ben ik ook nooit in een hoge positie geraakt.
Waarmee dat u eigenlijk mijn stelling bijtreedt. Namelijk dat er een mechanisme is in elke grote hiërarchische organisatie die 'ongevalletjes' toedekt. En 1 van die mechanismen is dat mensen met weinig scrupules gemakkelijker de ladder opklimmen.
Oud 30 oktober 2015, 10:51   #1575
patrickve
Secretaris-Generaal VN

Standaard

Citaat:
Inderdaad. Dat is dus het probleem. In de politiek nog meer.
Oud 30 oktober 2015, 10:52   #1576
patrickve
Secretaris-Generaal VN

Standaard

Citaat:
Weet u hoeveel mannen ten onrechte veroordeeld worden voor verkrachting en pedofilie? Niet zo lang geleden was het in America standaard procedure om in een vechtscheiding de man te beschuldigen van pedofilie.
Assange is het dubbele voorbeeld van de klokkenluider die men van verkrachting beschuldigt he.

Dat is trouwens gans het punt. Zelfs al zouden die verantwoordelijken "als mens" wel willen die dingen aangeven, hun job "als verantwoordelijke" is vaak van het toe te dekken. Doen ze het niet, dan zitten ze waarschijnlijk ZELF in zware problemen en zullen waarschijnlijk (door andere of hogere verantwoordelijken) zelf beschuldigd worden van allerlei zware misdrijven, kwestie van de problemen van de struktuur zelf weg te houden.

Laatst gewijzigd door patrickve : 30 oktober 2015 om 10:54.
Oud 30 oktober 2015, 10:59   #1577
1207
Eur. Commissievoorzitter

Standaard

Citaat:
Weet u hoeveel mannen ten onrechte veroordeeld worden voor verkrachting en pedofilie?
in het geval vh vaticaan, der kerk en pastoors is de systematiek bekend en al lang aangetoond.
Mi een nogal zielige poging om de kerk te verdedigen
1207 is offline   Met citaat antwoorden
Oud 30 oktober 2015, 11:01   #1578
DewareJakob

DewareJakob's schermafbeelding

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Jan van den Berghe Bekijk bericht
Heel eenzijdig, daar Jezus in Zijn contacten met allerlei zondaars hen duidelijk op het hart drukt: "Zondig niet meer!"

En voor alles schijnt u Jezus' oproep eenzijdig te herleiden tot het tweede luik, terwijl Hij heel duidelijk aangaf dat we bovenal en eerst God horen te aanbidden en beminnen. Pas daaruit volgt het gebod van de naastenliefde.

U hebt het over een soort Flowerpower; niet over Jezus' volle boodschap tot het heil.
Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door DewareJakob Bekijk bericht
In het NT gaat het over: niet oordelen en veroordelen, vergeven 7x70 maal, je andere kaak aanbieden, je naasten liefhebben, je vijand liefhebben. Farizeeërs en Schriftgeleerden waren niet bepaald Jezus' vriendjes. Daarvan lees ik weinig tot niets van de 'zelfverklaarde' superkatholieken hier.

Dat een hoop mensen godsdienstige teksten zo interpreteren dat ze die voor hun kar kunnen spannen om daaruit hun macht en gelijk te putten?
Dit bevestig je door jouw antwood.
Oud 30 oktober 2015, 11:06   #1579
JimmyB
Europees Commissaris

Standaard

Citaat:
Waarmee dat u eigenlijk mijn stelling bijtreedt. Namelijk dat er een mechanisme is in elke grote hiërarchische organisatie die 'ongevalletjes' toedekt. En 1 van die mechanismen is dat mensen met weinig scrupules gemakkelijker de ladder opklimmen.
Dit is juist, daarom is een hiërarchische organisatie zonder externe controle een zeer slechte zaak.

En dan moeten we ons de vraag stellen, waar is de externe controle in het geval van de kerk? We hebben uiteraard de wetgever en deze grijpt ook in, maar vaak kunnen we bvb de ouders niet eens als externe controle beschouwen omdat ze zelf onder een morele controle van de kerk staan.
JimmyB is offline   Met citaat antwoorden
Oud 30 oktober 2015, 11:37   #1580
Zipper
Secretaris-Generaal VN

Zipper's schermafbeelding

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Gipsy Bekijk bericht
http://www.hln.be/hln/nl/960/Buitenl...efte-aan.dhtml

Volgens deze katholieke priester hebben hebben kinderen nood aan sex met een oude vieze bok. Echte christelijke waarden.
Wel merkwaardig dat Jvdb geen commentaar geeft op de uitlatingen van die vetzak.

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Another Jack Bekijk bericht
Voor mijn part wordt Brussel en omstreken voor 90% islamitisch!
Zipper is offline   Met citaat antwoorden
Antwoord

Regels voor berichten
Je mag niet nieuwe discussies starten
Je mag niet reageren op berichten
Je mag niet bijlagen versturen
Je mag niet jouw berichten bewerken

vB-code is Aan
Smileys zijn Aan
[IMG]-code is Aan
HTML-code is Uit
Forumnavigatie

Alle tijden zijn GMT +1. Het is nu 04:40.

Forumsoftware: vBulletin®
Copyright ©2000 - 2025, Jelsoft Enterprises Ltd.
Content copyright ©2002 - 2020, Politics.be