Politics.be Registreren kan je hier.
Problemen met registreren of reageren op de berichten?
Een verloren wachtwoord?
Gelieve een mail te zenden naar [email protected] met vermelding van je gebruikersnaam.

Ga terug   Politics.be > Themafora > Maatschappij en samenleving
Registreer FAQForumreglement Ledenlijst

Maatschappij en samenleving Dit subforum handelt over zaken die leven binnen de maatschappij en in die zin politiek relevant (geworden) zijn.

Bekijk resultaten enquête: Gaan we de volgende winter eindelijk eens afgeschakeld worden ?
Ja ! 2 25,00%
Neen ! 5 62,50%
La Freya zal ons warm houden. 2 25,00%
Meerdere antwoorden per stemmer mogelijk. Aantal stemmers: 8. Je mag niet stemmen in deze enquête

Antwoord

Discussietools
Oud 3 november 2015, 11:16   #1
De schoofzak
Secretaris-Generaal VN

De schoofzak's schermafbeelding

Standaard Black out winter 2015/2016 ?

De erfenis van 26 jaar PS-energiebeleid blijft doorwegen.

Slecht nieuws blijft zich opstapelen. Elk 'gewoon' incident, is een stap richting brown of black out.

We gaan eens een voorspellinkske trachten te maken, met een weddenschap.
Wie het juist heeft, krijgt eeuwige forum-roem.

titel: Welke kernreactoren werken nu nog?
http://www.standaard.be/cnt/dmf20151102_01950794

Citaat:
In Doel 1 moest dit weekend een brandje worden geblust, Doel 3 en Tihange 2 lijken elke maand meer reactorscheurtjes te verzamelen. Welke kerncentrales werken eigenlijk nog? En in welk hoofdstuk is de soap rond de de scheurtjesreactoren beland?
DOEL

DOEL 1 | STATUS: GESLOTEN
Doel 1 wordt op 15 februari 2015 van het net gekoppeld, omdat de wettelijke uitbatingsperiode bereikt is. De reactor heeft er op dat moment een levensduur van 40 jaar op zitten. De regering keurt in juni een wetsontwerp goed dat Doel 1 en 2 toelaat 10 jaar langer open te blijven, het Fanc doet hetzelfde met een investeringsplan. Het Federaal Agentschap voor Nucleaire Controle houdt wel een stok achter de deur: het zogenaamde actieplan – waarin de veiligheidswerken- en acties opgelijst worden – en de timing ervan worden verankerd in een koninklijk besluit. De verlenging krijgt pas definitief groen licht wanneer een aantal prioritaire investeringen zijn uitgevoerd.

De heropstart van Doel 1 werd voorzien voor begin december, maar dat was zonder ontploffing van één van de zes transformatoren en de daaropvolgende brand gerekend dit weekend.

DOEL 2 | STATUS: GESLOTEN
De regering keurt in juni een wetsvoorstel goed, zodat ook Doel 2 tot 2025 kan worden uitgebaat. De kernreactor werd ondertussen afgesloten op 24 oktober, en wordt net als Doel 1 klaargestoomd voor een snelle heropstart.

DOEL 3 | STATUS: GESLOTEN
In 2012 worden bij een onderhoudscontrole scheurtjes gevonden in het reactorvat van Doel 3. De kerncentrale wordt tijdelijk gesloten, in juni 2013 opnieuw aangesloten op het net, om in maart 2014 opnieuw te worden stilgelegd. Er is twijfel ontstaan over de broosheid van het staal waarin de scheurtjes zich bevinden.

Nieuw onderzoek is nodig, het Fanc houdt toezicht. In februari van dit jaar blijkt dat de scheurtjes in twee reactorvaten veel groter zijn dan verwacht, de lengte wordt opgetrokken van 2 naar 9 cm. Electrabel wijt het verschil in lengte aan een gevoeligere meting en een meer conservatieve of voorzichtige interpretatie, niet aan een evolutie.

Een heropening van Doel 3 wordt sindsdien uitgesteld, de heropstarting van de scheurtjesreactor is voorzien voor 1 januari 2016.

DOEL 4 | STATUS: IN WERKING
Doel 4 wordt in november 2014 opnieuw in gebruik genomen na vermoedelijke sabotage. Dit jaar zochten speurders in juli nog steeds naar de dader: verschillende werknemers werden uitgenodigd voor een verhoor met de leugendetector.
TIHANGE

TIHANGE 1 | STATUS: IN WERKING
Tihange 1 krijgt dit jaar een grondige onderhoudsbeurt. De oudste reactor van de kerncentrale in Tihange pruttelt bij de heropstart eind september tegen, en valt een week uit.

TIHANGE 2 | STATUS: GESLOTEN
De kerncentrale wordt in de zomer van 2012 stilgelegd nadat scheurtjes gevonden worden in het reactorvat van Doel 3. Tihange 2 heeft een reactorvat van hetzelfde bedrijf, en bevat mogelijk ook scheurtjes. In september wijst een eerste analyse van het reactorvat op barstjes, de kerncentrale blijft gesloten.

Na verder onderzoek van Electrabel en Fanc, wordt het licht in juni 2013 op groen gezet voor een heropstart. Tihange 2 wordt echter opnieuw stilgelegd wanneer in maart 2014 de scheurtjes opnieuw in het zoeklicht komen te staan. De heropstart van de scheurtjesreactor wordt telkens uitgesteld, en wanneer in februari de grootte van de scheurtjes in de berichtgeving exponentieel stijgt, lijken de dagen van Tihange 2 geteld. De voorlopige D-day ligt nu op 1 januari 2016.

TIHANGE 3 | STATUS: IN WERKING
Ook Tihange 3 ligt een week stil na een technisch incident in augustus. Het Fanc tikt Electrabel op de vingers voor de opeenstapeling van incidenten. De kerncentrale blijft sindsdien een bron van energie.

De grendel-grondwet moet wijken om eindelijk de broodnodige veranderingen te kunnen doorvoeren. Nadien kan de grondwet herstemd worden. Dat is nog gebeurd.

Ik heb de partij gesticht op drie lijnen: Vlaams en Europees, vrij en verantwoordelijk, en sterk en sociaal. Vandaag is dat de grondstroom in Vlaanderen. Geert Bourgeois (N-VA)
De schoofzak is offline   Met citaat antwoorden
Oud 3 november 2015, 12:36   #2
Bobke
Secretaris-Generaal VN

Bobke's schermafbeelding

Standaard

We hebben toch zonnepanelen ?
Jammer dat die slechts renderen wanneer we het minst stroom nodig hebben.
Bobke is offline   Met citaat antwoorden
Oud 3 november 2015, 12:46   #3
Tavek
Banneling

Standaard

En wat gaat de huidige regering daar aan doen ?

Is er al een energieplan ?

Of houden ze het bij de NVA doctrine: tis de sos geweest.

Nadenken leren ze blijkbaar niet in de NVA school.
Tavek is offline   Met citaat antwoorden
Oud 3 november 2015, 13:58   #4
Bobke
Secretaris-Generaal VN

Bobke's schermafbeelding

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Tavek Bekijk bericht

Nadenken leren ze blijkbaar niet in de NVA school.
Rap wat centrales bijbouwen natuurlijk.
Bobke is offline   Met citaat antwoorden
Oud 3 november 2015, 14:09   #5
freespirit
Minister-President

freespirit's schermafbeelding

Standaard

Enkele honderden euro's per jaar extra betalen om dan in den donkere te moeten zitten ?

Zelfs mijn voorouders op de vlucht 'voor den Duits' in WOI hadden in hun barakken in Nederland elektrische verlichting die werkte. Dat noemen ze dan vooruitgang !

Volgens mij gaat een afschakeling er niet van komen, ik vermoed niet dat het een zeer strenge winter zal zijn. Wordt het effectief - 10 en kouder: ga dan maar al een voorraad theelichtjes en olielampen inslaan ! Ik zal ook mijn oude schrijfmachine van zolder halen, kan ik tenminste nog wat doorwerken.
freespirit is offline   Met citaat antwoorden
Oud 3 november 2015, 14:12   #6
freespirit
Minister-President

Standaard

Citaat:

Nadenken leren ze blijkbaar niet in de NVA school
.
Klopt, bij de Venetiaanse leeuwtjesadepten vergeten ze weleens dat ze zelf al deel uitmaken van de Vlaamse Regering sinds 2004. Ze maakten mee deel uit van de bestuursploeg die Freya VDB haar gangen heeft laten gaan. Waarom waren ze destijds niet kritischer over het subisdiebeleid rond energievoorziening ?

Tweezakken !
Oud 3 november 2015, 15:09   #7
De schoofzak
Secretaris-Generaal VN

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door freespirit Bekijk bericht
Klopt, bij de Venetiaanse leeuwtjesadepten vergeten ze weleens dat ze zelf al deel uitmaken van de Vlaamse Regering sinds 2004. Ze maakten mee deel uit van de bestuursploeg die Freya VDB haar gangen heeft laten gaan. Waarom waren ze destijds niet kritischer over het subisdiebeleid rond energievoorziening ?

Tweezakken !
Als ge ooit ergens zo'ne plastron ziet, koop hem dan voor mij; ik betaal wat nodig is.

Maar kunt ge verder nog eens uitleggen hoe het nu juist zit in dit reusachtig (twee)(on)land omtrent energie: wie is nu eigenlijk bevoegd voor wat ?

.

De grendel-grondwet moet wijken om eindelijk de broodnodige veranderingen te kunnen doorvoeren. Nadien kan de grondwet herstemd worden. Dat is nog gebeurd.

Ik heb de partij gesticht op drie lijnen: Vlaams en Europees, vrij en verantwoordelijk, en sterk en sociaal. Vandaag is dat de grondstroom in Vlaanderen. Geert Bourgeois (N-VA)
Oud 3 november 2015, 15:17   #8
fox
Secretaris-Generaal VN

fox's schermafbeelding

Standaard

Ondertussen loopt Johan VDL nog steeds vrij rond. Sterker nog, de media heeft hem zelfs nog een forum om zijn crimineel gedrag af te schuiven op anderen. In een normaal land wordt die man levenslang opgesloten zonder vervroegde kans op vrijlaten wegen collaboratie en hoogverraad. In dit land wordt zo iemand minister van Staat.
In de psychologie staat machiavellisme voor een bepaald soort persoonlijkheidsstoornissen. Niets in dit land is machiavellistischer dan de PS. Niets is zo asociaal als de PS-politiek. Grote armoede! Slecht onderwijs! Hollande achterna! Het verliezende kamp in de laatste verkiezingen!
fox is offline   Met citaat antwoorden
Oud 3 november 2015, 16:38   #9
freespirit
Minister-President

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door fox Bekijk bericht
Ondertussen loopt Johan VDL nog steeds vrij rond. Sterker nog, de media heeft hem zelfs nog een forum om zijn crimineel gedrag af te schuiven op anderen. In een normaal land wordt die man levenslang opgesloten zonder vervroegde kans op vrijlaten wegen collaboratie en hoogverraad. In dit land wordt zo iemand minister van Staat.
Eén woord in zijn geval: 'logebroeder' !
Oud 3 november 2015, 16:42   #10
freespirit
Minister-President

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door De schoofzak Bekijk bericht
Als ge ooit ergens zo'ne plastron ziet, koop hem dan voor mij; ik betaal wat nodig is.

Maar kunt ge verder nog eens uitleggen hoe het nu juist zit in dit reusachtig (twee)(on)land omtrent energie: wie is nu eigenlijk bevoegd voor wat ?

.

Ik weet het zelf niet goed meer, er zijn namelijk in ons tochtgatje aan de Noordzee vier ministers voor energie (en ook nog eens vier andere voor klimaat) verantwoordelijk als ik me niet vergis ! Ik denk dat elektriciteitsdistributie en netbeheer 'gedefederaliseerd' is en dus al enige tijd onder het Vlaamse Gewest valt. Ook heel die voorgaande subsidiepolitiek werd door Vlaanderen in het getouw gezet.

Een interessante oproep: weet er iemand op het forum of er ook een equivalent voor de Turteltaks in Brussel en Wallonië van toepassing is, en zo ja, of dit ook een lineair bedrag betreft of een bijdrage volgens meerverbruik ?
Oud 3 november 2015, 18:21   #11
Patrick M.
Eur. Commissievoorzitter

Patrick M.'s schermafbeelding

Standaard

Als hier de stroom uitvalt dan ga ik op mijn werk zitten want daar is er altijd stroom.
NuMaarBeetjeStroom.
Patrick M. is offline   Met citaat antwoorden
Oud 5 november 2015, 10:08   #12
De schoofzak
Secretaris-Generaal VN

Standaard

http://www.standaard.be/plus/20151105/ochtend/1

Verlenging Doel 1 en 2? De klok tikt voor Marghem

Citaat:
De verlenging van de kerncentrales Doel 1 en 2 dreigt in gevaar te komen, nu er nog altijd geen definitief akkoord met Electrabel en EDF is over de voorwaarden voor de verlenging.

Wettelijk moet die conventie eind november klaar zijn. Minister van Energie Marie Christine Marghem (MR) heeft er zich zelfs toe verbonden om tegen 15 november de wettelijke basis te leggen voor het akkoord, waarin ook wordt vastgelegd hoeveel nucleaire rente de uitbaters moeten betalen. Maar de discussie over die nucleaire rente blijft aanslepen.

Haalt de regering de deadline van eind november niet, dan is ze wettelijk verplicht de centrales in maart volgend jaar te sluiten.

Oud 5 november 2015, 10:39   #13
Tavek
Banneling

Standaard

Doel 1 en 2 zijn afgeleefd, klaar voor de ontmanteling (ze waren er al aan begonnen, begot).

Tijd om alternatieven te zoeken.
Oud 5 november 2015, 10:45   #14
Drosamadaris
Minister

Standaard

Citaat:
Doel 1 en 2 zijn afgeleefd, klaar voor de ontmanteling (ze waren er al aan begonnen, begot).

Tijd om alternatieven te zoeken.
Rijkelijk te laat om alternatieven te zoeken lijkt me

De alternatieven voor België zijn op dit moment redelijk eenvoudig: de Stegs die stil liggen/lagen opstarten, import vanuit Duitsland (bruin/steenkool-stroom) en import vanuit Frankrijk (nucleaire stroom). Gebrek aan visie en een duidelijk misprijzen voor mensen die in die materie weten waar ze het over hebben, heeft België op dat punt gebracht?

De keuze voor nieuwe generatie nucleaire centrales neer te poten, hadden ze jaren geleden al moeten maken; die keuze kunnen ze nu nog maken, maar de benefits daarvan zitten in de toekomst. Tot zolang gaat het behelpen blijven.
Drosamadaris is offline   Met citaat antwoorden
Oud 5 november 2015, 10:55   #15
Tavek
Banneling

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Drosamadaris Bekijk bericht
Rijkelijk te laat om alternatieven te zoeken lijkt me

De alternatieven voor België zijn op dit moment redelijk eenvoudig: de Stegs die stil liggen/lagen opstarten, import vanuit Duitsland (bruin/steenkool-stroom) en import vanuit Frankrijk (nucleaire stroom). Gebrek aan visie en een duidelijk misprijzen voor mensen die in die materie weten waar ze het over hebben, heeft België op dat punt gebracht?

De keuze voor nieuwe generatie nucleaire centrales neer te poten, hadden ze jaren geleden al moeten maken; die keuze kunnen ze nu nog maken, maar de benefits daarvan zitten in de toekomst. Tot zolang gaat het behelpen blijven.
Begrijp me niet verkeerd: voor mij mogen er gloednieuwe doel reactoren bijkomen ter vervanging van de inactieve oude. De nieuwste generatie reactoren zijn ook een heel pak veiliger en als ik mij niet vergis zelfs passief gekoeld wat de kans op een fukoshima zeer klein maakt.

Echter de komplete stilstand van de politiek op dit onderwerp verbaast mij. Ik vermoed een kompleet gebrek aan kennis van zaken op dit onderwerp plaagt deze advocatenclub.
Oud 5 november 2015, 11:13   #16
Drosamadaris
Minister

Standaard

Citaat:
Begrijp me niet verkeerd: voor mij mogen er gloednieuwe doel reactoren bijkomen ter vervanging van de inactieve oude. De nieuwste generatie reactoren zijn ook een heel pak veiliger en als ik mij niet vergis zelfs passief gekoeld wat de kans op een fukoshima zeer klein maakt.
Idealitair zetten ze wat breeders; daar kun je mee aan de slag om zelfs je afval te herwerken (bon, kort door de bocht maar soit). Dat je er Plutonium mee kan maken is irrelevant.

Citaat:
Echter de komplete stilstand van de politiek op dit onderwerp verbaast mij. Ik vermoed een kompleet gebrek aan kennis van zaken op dit onderwerp plaagt deze advocatenclub.
Een compleet gebrek aan kennis ter zake, een complete indoctrinatie door jarenlange desinformatie vanuit de media, en een op de koop toe ee complete onwil om rekening te houden met wat experts zeggen.
De hele commissie die in de vroege jaren 2000 in het leven was geroepen, zat vol met experts, met d'Haeseleer op kop. De aanbevelingen van die commissie lagen niet in het verlengde van wat Paars-Groen verwachtte en is dus botweg opzij geschoven.

En dan is een mens verbaasd dat men voor een technocratie zou gaan pleiten .
Drosamadaris is offline   Met citaat antwoorden
Oud 5 november 2015, 14:21   #17
fox
Secretaris-Generaal VN

fox's schermafbeelding

Standaard

Citaat:

Niet alleen dat hoor. Ook de roodgroene hetse tegen kernenergie zorgt ervoor dat het publiek gedesinformeerd is en niet meer staat te springen voor deze vorm van energie. Vanuit Rode hoek kwam dit om zelf te kunnen graaien uit de subisidiepotten voor groene energie, vanuit groene hoek kwam dit waarschijnlijk door pure naiviteit.

Zelfs deze week hebben we daar nog een knap staaltje van gezien. Er vliegt een transformator in brand en VDL en Calvo spiegelen de bevolking al nucleaire rampen voor. Dan moeten we natuurlijk niet verwonderd te zijn, dat er op dat vlak geen enkele vooruitgang geboekt wordt in dat land en dat men enkel in de marge wat rommelt met windmolens en zonnepanelen.
In de psychologie staat machiavellisme voor een bepaald soort persoonlijkheidsstoornissen. Niets in dit land is machiavellistischer dan de PS. Niets is zo asociaal als de PS-politiek. Grote armoede! Slecht onderwijs! Hollande achterna! Het verliezende kamp in de laatste verkiezingen!
fox is offline   Met citaat antwoorden
Oud 5 november 2015, 15:53   #18
Sywen
Minister-President

Sywen's schermafbeelding

Standaard

Bij de bouw van een kerncentrale wordt veelal uitgegaan van een bedrijfsduur van 40 jaar. In uitzonderlijke gevallen kan na die 40 jaar de levensduur met nog maximaal 20 jaar worden verlengd. In de praktijk is de levensduur als gevolg van economische, politieke en veiligheidstechnische overwegingen in de meeste gevallen korter. In 2004 was de gemiddelde leeftijd van de op dat moment 107 gesloten kerncentrales 21 jaar.

Doel 1 , Tihange 1 , Doel 2 zijn gebouwd in 1975.

en de nva wilt nu die kerncentrales openhouden tot 2025.

Dit is om rampen vragen (zie de talloze 'incidenten'). ronduit crimineel.

"Flandern muss unabhängig werden" -- Adolf Hitler

Laatst gewijzigd door Sywen : 5 november 2015 om 15:56.
Sywen is offline   Met citaat antwoorden
Antwoord

Regels voor berichten
Je mag niet nieuwe discussies starten
Je mag niet reageren op berichten
Je mag niet bijlagen versturen
Je mag niet jouw berichten bewerken

vB-code is Aan
Smileys zijn Aan
[IMG]-code is Aan
HTML-code is Uit
Forumnavigatie

Alle tijden zijn GMT +1. Het is nu 20:59.

Forumsoftware: vBulletin®
Copyright ©2000 - 2025, Jelsoft Enterprises Ltd.
Content copyright ©2002 - 2020, Politics.be