Politics.be Registreren kan je hier.
Problemen met registreren of reageren op de berichten?
Een verloren wachtwoord?
Gelieve een mail te zenden naar [email protected] met vermelding van je gebruikersnaam.

Ga terug   Politics.be > Themafora > Maatschappij en samenleving
Registreer FAQForumreglement Ledenlijst

Maatschappij en samenleving Dit subforum handelt over zaken die leven binnen de maatschappij en in die zin politiek relevant (geworden) zijn.

Antwoord

Discussietools
Oud 6 november 2015, 12:44   #61
freespirit
Minister-President

freespirit's schermafbeelding

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Jan van den Berghe Bekijk bericht
Neen? Hoe snel gaat u dan midden in de nacht rijden? De straten van een binnenstad worden niet breder door de nacht, hoor?! De alcohol kan dat wel suggereren, maar daarom wordt de wens nog een werkelijkheid.
Die straten zijn gewoon zeer breed, zowel overdag als 's nachts. Maar overdag valt ook daar soms nog een beperking van 30 km/h te begrijpen, omdat je dan met veel kinderen op straat of studenten (geval Paardemarkt) zit. Maar waarom midden in de nacht ? Antwoord stadsbestuur: 'ja maar, ook buiten de reguliere school- en kantooruren kunnen zich daar kwetsbare groepen bevinden, vb. spelende kinderen'. Spelende kinderen ? Om 2.00 u 's nachts op straat ? Kinderen horen dan in hun bedje te liggen !

Misschien gaat men binnenkort ook op de snelwegen een zone 30 invoeren, omdat er wel eens spelende kinderen kunnen rondlopen ?
freespirit is offline   Met citaat antwoorden
Oud 6 november 2015, 12:46   #62
Anna List
Banneling

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door freespirit Bekijk bericht
In mijn buurt heeft zijn 'poco-w**f' een gespan van bijna 1,50 meter breed aan haar fiets hangen om haar jong mee naar school te brengen. Ben dit zelf eens gaan opmeten. Ze maait de voetgangers en andere fietsers bijna van de baan. En houdt zelf totaal geen rekening met elementaire verkeersregels. In zo'n geval, bijna even breed dan een kleine wagen, dringt een extra verzekering (of een verbod voor mijn part) zich op.

Ik ben zelf allerminst een verstokte automobilist, heb zelf geen eigen wagen en doe 80 �* 90 % van mijn verplaatsingen met andere vervoersmiddelen. Dat kan u dus mij niet aansmeren ! Ik pleit enkel maar voor een rechtvaardig verkeersbeleid voor alle weggebruikers.
is een aanhangwagen van bijna 1,50m aan een fiets verboden ?
Anna List is offline   Met citaat antwoorden
Oud 6 november 2015, 12:48   #63
freespirit
Minister-President

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Blue Sky Bekijk bericht
Echt waar, ik ben die nog niet tegengekomen. Wat ik doorgaans wel aan de lopende band zie zijn automobilisten die met een verzuurde en gefrustreerde bakkes rondrijden. Ik vind trouwens vooral auto's te groot en te breed, deze nemen veel meer plaats in dan bijvoorbeeld een bakfiets en meestal zit er dan ook nog maar 1 persoon in. Ze zijn een bijzonder omslachtig vervoermiddel in de stad en hebben ook nog eens veel plek nodig om te parkeren.
U mag op een vrijdagavond rond 19.00 u of 20.00 u in de vrieskou en weer en wind eens boodschappen gaan doen voor en gezin van vijf in de Carrefour of Delhaize, dit zonder wagen. Bon chance ! Of u dan in het midden van de stad woont, of in de pampa's, maakt dan weinig uit.

Heeft u eigenlijk zelf een wagen, beste 'blauwe lucht' ? Zo neen, OK, dan bent u gewoon een vrij radicale anders-vervoer-gebruiker, waarvoor ik nog enig respect kan opbrengen. Zo ja, dan bent u gewoon een hypocriet, zoals wel meerdere foummers hier.
Oud 6 november 2015, 12:53   #64
Anna List
Banneling

Standaard

frapant die toch wel tamelijk harde discussie hier

terwijl we mi wsl allemaal soms autobestuurder en soms fietser/zwakke weggebruiker zijn, niet ?
Anna List is offline   Met citaat antwoorden
Oud 6 november 2015, 12:55   #65
freespirit
Minister-President

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Jan van den Berghe Bekijk bericht
Inderdaad, FS loopt mentaal nog in de jaren zeventig-tachtig rond, toen mensen bij het normaal vonden dat, bij wijze van spreken, je van je garage rechtstreeks de autosnelweg kon oprijden.

Die visie hebben we inderdaad al lang verlaten, omdat ze er nu eenmaal voor zorgde dat onze steden totaal onleefbaar werden, ze verstikt werden door uitlaatgassen en doodgeknepen door een overdaad aan verkeer.
Waarom zijn er in de US dan tientallen steden met een fietsvriendelijk beleid en een toenemend aantal fietsers, terwijl daar de automobilisten met hun stalen ros nog wel makkelijk in hun garage kunnen rijden ?

Bent u zo iemand die liever heeft dat alle straten 'geknipt' worden, zodat mensen 1,5 km moeten rondrijden en twinig minuten onderweg zijn, terwijl de afstand in vogelvlucht tussen punt a en punt b soms maar 200 meter is ? Is al dat omrijden en in de file staan dan beter voor het milieu of de verkeersveiligheid ?

Zoals ik al meermaals zei, u jaagt 'kapitaalkrachtige' mensen weg uit de (binnen)steden ! En met name veel gezinnen met jongere kinderen. En dan krijg je hele buurten die bevolkt zijn met kansarme allochtonen of marginalen. En natuurlijk ook enkele poco-w**ven met brede bakfietsen of geitewollensokken die bij voorkeur wereldverbeterend leerkracht zijn of parastataal ambtenaar.
Oud 6 november 2015, 12:56   #66
freespirit
Minister-President

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Anna List Bekijk bericht
frapant die toch wel tamelijk harde discussie hier

terwijl we mi wsl allemaal soms autobestuurder en soms fietser/zwakke weggebruiker zijn, niet ?
Klopt, ik ben 85 % van mijn verplaatsingen 'zwakke weggebruiker' of OV-adept en hooguit 15 % verzuurde en ouderwetse automobilist.
Oud 6 november 2015, 12:57   #67
freespirit
Minister-President

Standaard

Citaat:
is een aanhangwagen van bijna 1,50m aan een fiets verboden ?
Weet dat niet, maar op sommige paden is dat wel onverantwoord !
Oud 6 november 2015, 12:59   #68
freespirit
Minister-President

Standaard

Citaat:
ik ben eerder geneigd zoiets te zien als vooroordelen van jou, maar soit, ik ga even mee in je stelling.

dus ok, bepaalde agressieve/assertieve blikken vanwege zwakke weggebruikers.

zou het kunnen dat jouw rijstijl hen beangstigt ? geef je ze wel de wettelijke 1m tussenruimte ? stop je bij het kruisen evengoed achter die hindernis aan jouw rijwegkant ? of kruis je gewoon 'omdat er wel genoeg plek zal zijn, t is tenslotte maar een fietser'?
Ik heb wel degelijk mijn gebreken en tekortkomingen en ik ben zeker geen heilige , maar ik maak me wel sterk dat ik een fietsvriendelijke automobilist ben. Temeer omdat ik zelf vaak zwakke weggebruiker ben. Maar als zo'n bakfietssloerie mij uitdaagt en zelf geen enkel regel respecteert, dan begint mijn bloed te koken en durf ik ook wel eens giftig uit de hoek komen.
Oud 6 november 2015, 13:03   #69
freespirit
Minister-President

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Blue Sky Bekijk bericht
Conclusie: uw visie is compleet achterhaald en voorbij gestreefd, u bent duidelijk niet mee met uw tijd zoals de meeste Belgen.
Dat is waar, u heeft liever de postmoderne visie op mobiliteit, waarbij mensen met auto's worden weggepest uit de steden ! Gelukkig hebben we steeds betrouwbaar OV, ahuuum !, steeds duurder, onbetrouwbaar, onveilig en onhygiënisch.

Langs de ene kant duwen onze beleidsmakers mensen terug meer in hun auto's, langs de andere kant maken ze vlotte doorstroming van ons stedelijk verkeer onmogelijk. Het moet het ene of het andere zijn !
Oud 6 november 2015, 14:44   #70
Nietzsche
Secretaris-Generaal VN

Nietzsche's schermafbeelding

Standaard

Citaat:
Probleem is dat die jeugdige fietsers vaak nog geen auto rijden en bijgevolg geen besef hebben hoe moeilijk het is voor automobilisten om te anticiperen op 'roekeloze' fietsers. Ik geef grift toe: als tiener was ik ook geen perfect voorbeeld (hoewel er vele erger waren). Ik ben veiliger met de fiets gaan rijden, toen ik aan het leren autorijden was. En het me bijgevolg opviel dat de perceptie van een fietser gans anders is dan die van een automobilist.

Bijvoorbeeld: als fietser die zonder licht in de stad rijdt (dus met straatverlichting aanwezig), denk je vaak: 'ik zie de auto, dus de chauffeur zal mij ook wel zien'. Terwijl dat natuurlijk vaak niet waar is, maar als je zelf nog geen autostuur in je pollen hebt gehad, is dat besef er vaak gewoonweg niet.

Ik denk wel dat de fietsers enkel beter gaan rijden, als de pakkans op overtredingen verhoogt. Nu is die bijzonder laag en dat motiveert dus niet bepaald om het rijgedrag aan te passen.
Als je van voldoende sociale capaciteiten beschikt, is dat geen hogere wiskunde.

Langzaam rijden, de fietser(s) aankijken (contact maken) en beslissen. En wanneer je het echt niet weet, dan laat je de fietsers gewoon voorgaan.
Nietzsche is offline   Met citaat antwoorden
Oud 6 november 2015, 14:50   #71
freespirit
Minister-President

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Nietzsche Bekijk bericht
Als je van voldoende sociale capaciteiten beschikt, is dat geen hogere wiskunde.

Langzaam rijden, de fietser(s) aankijken (contact maken) en beslissen. En wanneer je het echt niet weet, dan laat je de fietsers gewoon voorgaan.
Waardoor ze dus nog meer noten op hun zang zullen krijgen, want ze krijgen toch altijd voorrang.
Oud 6 november 2015, 14:52   #72
Nietzsche
Secretaris-Generaal VN

Standaard

Citaat:
Waardoor ze dus nog meer noten op hun zang zullen krijgen, want ze krijgen toch altijd voorrang.
Ah, het is een ego kwestie?

Wat zielig zeg.
Oud 6 november 2015, 15:16   #73
freespirit
Minister-President

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Nietzsche Bekijk bericht
Ah, het is een ego kwestie?

Wat zielig zeg.
Niets ego, gewoon een vaststelling.

Als iedereen zich correct aan de verkeersregels houdt, is er geen enkel probleem.
Oud 6 november 2015, 22:13   #74
Nietzsche
Secretaris-Generaal VN

Standaard

Citaat:
Niets ego, gewoon een vaststelling.

Als iedereen zich correct aan de verkeersregels houdt, is er geen enkel probleem.
Wat een treurigheid weer.
Oud 6 november 2015, 23:30   #75
Jan van den Berghe
Secretaris-Generaal VN

Jan van den Berghe's schermafbeelding

Standaard

Citaat:
Bent u zo iemand die liever heeft dat alle straten 'geknipt' worden, zodat mensen 1,5 km moeten rondrijden en twinig minuten onderweg zijn, terwijl de afstand in vogelvlucht tussen punt a en punt b soms maar 200 meter is ? Is al dat omrijden en in de file staan dan beter voor het milieu of de verkeersveiligheid ?
O, de wereld stort in. Een automobilist die anderhalve kilometer moet "omrijden"... Meestal dezelfde klagers die op zondagochtend de auto uit de garage laveren om boterkoeken te halen bij de bakker anderhalve kilometer verder.

Wie mobiliteit in rechtstreekse lijn wil van punt a naar punt B, koopt maar beter een helikopter.

Niet iedere verbinding hoort nu eenmaal opgegooid te worden voor de auto. Wijken bijvoorbeeld kennen best een compact systeem van trage wegen in combinatie met een beperkte instroom voor gemotoriseerd vervoer. Dat verhoogt de veiligheid in een wijk.
Jan van den Berghe is offline   Met citaat antwoorden
Oud 6 november 2015, 23:31   #76
Jan van den Berghe
Secretaris-Generaal VN

Standaard

Citaat:
Zoals ik al meermaals zei, u jaagt 'kapitaalkrachtige' mensen weg uit de (binnen)steden ! En met name veel gezinnen met jongere kinderen. En dan krijg je hele buurten die bevolkt zijn met kansarme allochtonen of marginalen. En natuurlijk ook enkele poco-w**ven met brede bakfietsen of geitewollensokken die bij voorkeur wereldverbeterend leerkracht zijn of parastataal ambtenaar.
De frustratie druipt er weer eens van af. En de clichés vliegen weer eens in het rond.
Oud 6 november 2015, 23:33   #77
Jan van den Berghe
Secretaris-Generaal VN

Standaard

Citaat:
Ik heb wel degelijk mijn gebreken en tekortkomingen en ik ben zeker geen heilige , maar ik maak me wel sterk dat ik een fietsvriendelijke automobilist ben. Temeer omdat ik zelf vaak zwakke weggebruiker ben. Maar als zo'n bakfietssloerie mij uitdaagt en zelf geen enkel regel respecteert, dan begint mijn bloed te koken en durf ik ook wel eens giftig uit de hoek komen.
Daar gaan we weer. Wie met een bakfiets rondrijdt, is blijkbaar een "sloerie". En die kan in uw ogen niets goed doen.

U maakt me trouwens nieuwsgierig naar dat uitdagend gedrag van "zo'n bakfietssloerie". Wat houdt dat dan eigenlijk in? Netjes op de weg blijven rijden en niet de sloot of berm induiken als u in uw wagen eraan komt?
Oud 6 november 2015, 23:35   #78
Jan van den Berghe
Secretaris-Generaal VN

Standaard

Citaat:
Merkwaardig, daar u nog maar kort geleden vond dat bakfietsen uitdagend, te breed, storend, ongepast zijn... Ook al houdt een bakfietser zich aan de verkeersregels, u kan er niet mee om.
Antwoord

Regels voor berichten
Je mag niet nieuwe discussies starten
Je mag niet reageren op berichten
Je mag niet bijlagen versturen
Je mag niet jouw berichten bewerken

vB-code is Aan
Smileys zijn Aan
[IMG]-code is Aan
HTML-code is Uit
Forumnavigatie

Alle tijden zijn GMT +1. Het is nu 18:46.

Forumsoftware: vBulletin®
Copyright ©2000 - 2025, Jelsoft Enterprises Ltd.
Content copyright ©2002 - 2020, Politics.be