Politics.be Registreren kan je hier.
Problemen met registreren of reageren op de berichten?
Een verloren wachtwoord?
Gelieve een mail te zenden naar [email protected] met vermelding van je gebruikersnaam.

Ga terug   Politics.be > Algemeen > Binnenland
Registreer FAQForumreglement Ledenlijst

Binnenland Onderwerpen omtrent de binnenlandse politiek kunnen hier terecht. Let er wel op dat dit subforum enkel over dergelijk algemene zaken gaat die niet thuishoren in de themafora.

Antwoord

Discussietools
Oud 14 november 2015, 10:55   #581
Bobke
Secretaris-Generaal VN

Bobke's schermafbeelding

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door 1207 Bekijk bericht
Dat moet je niet aan mij vragen maar ik zie het nut niet in om op die vraag in te gaan.
hoe kun jij als leek, of ben je arts, zo'n blauwe plek juist lezen?

als je geen kennis hebt kun je niet oordelen, dan oordeel je dus afgaande op je vooroordelen
De vraag was niet aan u gesteld, toch zijt ge er op ingegaan.
Bobke is offline   Met citaat antwoorden
Oud 14 november 2015, 11:27   #582
1207
Eur. Commissievoorzitter

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Bobke Bekijk bericht
De vraag was niet aan u gesteld, toch zijt ge er op ingegaan.
Maat wat wilt ge bereiken?
gaat gij dan, met al uw kennis en expertise, eventjes beoordelen of de blauwe plek in verhouding staat?

de context is nog steeds blauwe plek vs overgesneden slagaders
1207 is offline   Met citaat antwoorden
Oud 14 november 2015, 15:41   #583
lupus
Schepen

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door doremi Bekijk bericht
Het is toch nogal een straffe veronderstelling dat je altijd 'de reden' kan wegnemen? Wat doe je als, zoals vermoedelijk hier het geval was, de persoon niet meer voor rede vatbaar is? het concrete voorbeeld waar ik al x-aantal pagina's naar vraag kan men blijkbaar niet naar voren brengen.

Als je trouwens altijd de reden van agressie zou kunnen wegnemen zie ik geen enkele reden meer om ook maar één politie-interventie nodig te hebben in de geestelijke gezondheidszorg. Als dat hier gekund had dan zijn de zorgverstrekkers hier ernstig in de fout gegaan.

Vage verwijzingen naar 'wat men in andere gevallen doet' zijn een zwaktebod. De vraag blijft dus open staan:

Wat had men hier concreet in dit geval moeten doen i.p.v. de genomen acties?

Concreet dus, in enkele stapjes (meer vraag ik niet).

Wat er dan moest gebeuren? Een jeugdpsychiater antwoordt

Citaat:

Al wie zegt dat schieten op een 14-jarig meisje in crisis de enige juiste interventie was of is, dwaalt en weet niet waarover hij/zij spreekt. Als kinderpsychiater, werkend in een instelling met kinderen en jongeren met emotionele en gedragsproblemen, ken ik de situatie waarin het meisje en de hulpverleners zich bevonden maar al te goed. Zo’n situatie is altijd spannend voor alle partijen.

Wanneer iemand een gevaar voor zichzelf en/of de omgeving vormt, moet je ingrijpen. Ingrijpen is nooit leuk en bijna altijd traumatiserend. In de meeste voorzieningen voor jeugdhulp is het personeel opgeleid om iemand op een ‘goede’ manier te overmeesteren om hem of haar dan naar een afzonderingsruimte te brengen.

We worden getraind om kinderen en jongeren op een bepaalde manier vast te nemen en te houden, zodat ze wel pijn kunnen ervaren, maar in principe niet verwond kunnen geraken. Deze handelingen zijn altijd ingrijpend voor alle partijen. Vandaar dat we ze zoveel mogelijk trachten te vermijden.

In elke zich respecterende instelling is er een agressie-beleid. Er wordt steevast nagedacht hoe te handelen bij agressie, maar nog meer dan dat: hoe agressie te voorkomen. Nog altijd vinden we elke afzondering die moest plaatsvinden er een te veel.

Daarom doen we na elk incident een doorgedreven nabespreking. Hoe hebben we gehandeld? Hebben we de juiste beslissing genomen? Maar vooral: Hoe is het conflict ontstaan, wat was de aanleiding, hoe hebben we gereageerd, en hadden we door andere reacties of interventies de escalatie kunnen voorkomen?

Altijd opnieuw zijn we streng voor onszelf, want alleen op die manier kan je leren. Hoe meer we aan het begin van een conflict juist handelen, hoe meer we escalaties kunnen voorkomen. Dat is onze doelstelling en dat moet ze blijven. Nooit mogen overmeesteringen en afzonderingen ‘business as usual’ worden.

Naïef zijn we allerminst: de confrontatie met ernstige agressie zal niet verminderen, zolang er getraumatiseerde kinderen en jongeren blijven bestaan. Want weet u wel dat trauma één van de ernstigste problemen vormt voor kinderen en jongeren? Een kind dat een (ernstig) trauma oploopt wordt ernstig geraakt in zijn ontwikkeling.

Een eenmalig trauma is erg, maar een herhaling van trauma is zowat het ergst denkbare. De hersenen van een kind ontwikkelen zich aan een razend tempo en het is in die ontwikkelende hersenen dat het trauma direct maar vooral ook sluimerend inwerkt. Een kind geraakt ontregeld in zijn emoties, gedrag, aandacht en relaties. Kortom zijn hele leven geraakt ontregeld.

Een getraumatiseerd kind functioneert in een permanente staat van hyperalertheid. Continu voorbereid zijn op dreigend gevaar. Die ontregelde hersenen zien na een tijd echter ook gevaar als het er niet is, waardoor een kind ontploft bij het kleinste conflict. Vaak zoeken kinderen zelf de controle van het gevaar op en dan worden ze zelf dreigend, naar de anderen, of naar zichzelf.

Het zijn deze kinderen en jongeren die frequent uit de bol gaan in onze instellingen. Een nieuwe traumatisering is dus wat we ten allen prijze moeten voorkomen. We moeten hen rust en veiligheid bieden om hun op hol geslagen brein en lijf tot rust te laten komen. Daarvoor zijn professionele hulpverleners nodig, voldoende professionele hulpverleners.

Mijnheer Bart De Wever, ik hoorde u op de radio uithalen naar de mensen in Brussel achter hun bureau en “wat zij dan dachten dat er moest gebeuren”. Ik ben geen mens achter een bureau in Brussel, maar ik voel me wel aangesproken om een antwoord te geven.

Jammer genoeg is er nooit één antwoord, want ondanks alle gelijkenissen tussen dergelijke situaties is er nooit één plan dat altijd werkt. Schieten met een balletje zal altijd 'werken', op dat moment, maar zo zit hulpverlening en zeker werken met getraumatiseerde jongeren niet in elkaar.

Wat er wel moet gebeuren is zo’n jongere terug in een rusttoestand brengen en zorgen dat er opnieuw een gevoel van veiligheid ontstaat. Dat kan door rustig praten, wie weet een wiegelied zingen, nabij zijn, maar vaak ook niet té nabij, want dat kan het trauma doen opflakkeren. Zelf de rust bewaren, goed aanvoelen, kijken, kennis hebben van het kind in kwestie, zijn allemaal belangrijk.

Dit lijken misschien flauwe woorden, maar het is wel dat wat moet gebeuren. Het zijn softe woorden, maar wij van de harde sector weten dat ze van belang zijn. Als al die dingen niet lijken te werken of er is reëel gevaar, dan moet er ingegrepen worden en dan moet het kind/jongere overmeesterd worden.

Dat overmeesteren mag echter nooit letsels veroorzaken, het moet dus op een zeer professionele manier gebeuren. Liefst door hulpverleners die goed ingespeeld zijn op elkaar. Dat helpt om snel en efficiënt te werk te gaan.

Soms helpt het een politiekorps er bij te roepen. Sommige jongeren komen weer tot zichzelf als ze mensen in uniform zien verschijnen. Sommigen gaan er net helemaal van door het lint, vaak omdat ze in hun verleden iets meemaakten met mensen in uniform, of in een machtspositie.

U ziet, eenduidig is het nooit, daarom is het heel erg belangrijk dat politiemensen ter plaatse kort overleg hebben met de hulpverleners ter plaatse. Zij kunnen inlichtingen geven over de te verwachte reacties.

Als het klopt dat het Snelle Respons Team kwam opdraven, zonder dat de instelling daarom vroeg, dan is dat de eerste stap waarover moet nagedacht worden. Hoe kan het dat een dergelijk interventieteam opdraaft in een voorziening, zonder dat daar om gevraagd werd?

Als het klopt dat er geen overleg was met de hulpverleners, dan is dat stap twee waarover u en het korps dienen na te denken. Hoe kan het dat een interventieteam, handelt zonder enige voorkennis van zaken?

Als het klopt dat dit meisje amper Nederlands verstond, dan kan het niet dat zij tijdens een dergelijke interventie alleen in die taal werd aangesproken en dat er geschoten werd omdat ze niet meteen deed wat gevraagd werd. Opnieuw iets waarover het korps zichzelf in vraag dient te stellen.

Dat een dergelijk interventieteam op deze manier optreedt, vind ik jammer genoeg niet zo vreemd. Zij zijn immers opgeleid om snel te oordelen en snel te handelen, dat moet als je een terrorist moet neerleggen. Ze hebben daarentegen gewoon geen plaats in de jeugdhulpverlening.

Ik kan me best voorstellen dat zij denken goed gehandeld te hebben, want het ging snel en efficiënt en er waren geen ernstige uitwendige verwondingen, maar dan vergeet je het trauma op het trauma van deze 14-jarige. De interne verwoesting is niet te overzien. Daar zal het korps echter geen idee van hebben, dat kan ik hen niet verwijten, zij zijn immers geen hulpverleners. Ik kan hen wel verwijten dat ze niet luisteren naar hulpverleners die weten dat schieten echt tegen aangewezen is bij deze jongeren.

En dan het plastieken balletje waarvan sprake. Dat is toch wel een heel mooie voorstelling van de feiten, niet? Ik vraag u even naar de foto te kijken en u zich voor te stellen dat u in staat van opperste verwarring, een gevoel van enorme bedreiging, deze persoon, dit wapen op u ziet richten en dan plots pijn voelt in de buikstreek...

Om al deze redenen, mag je nooit schieten op een kind. Nooit of te nimmer mag er een wapen – non lethal of less lethal – gebruikt worden bij de hulpverlening. Al helemaal niet bij kinderen met een trauma. Al wie zegt dat dit de enige juiste interventie was of is, dwaalt en weet niet waarover hij/zij spreekt.

Het spijt me, maar milder dan dat kan ik niet zijn. Ik hoop dat u en het politiekorps toch nog eens opnieuw een analyse van de feiten maken, beginnend bij de binnenlopende telefoon van de instelling.

Ik durf te vragen dat net zo kritisch te doen als wij dat zelf doen, wanneer we ingrijpend hebben moeten handelen bij agressie-incidenten.

Ik verneem dat het interventieteam nog jong is. U en de korpschef zouden moeten weten, dat alleen kritische analyses van interventies het team echt vooruit kan helpen om een team te worden waar u en uw stad alsnog trots op kunnen zijn.

https://www.facebook.com/eva.kestens...015040?fref=nf
lupus is offline   Met citaat antwoorden
Oud 14 november 2015, 17:03   #584
Bobke
Secretaris-Generaal VN

Bobke's schermafbeelding

Standaard

Citaat:
gaat gij dan, met al uw kennis en expertise, eventjes beoordelen of de blauwe plek in verhouding staat?

Ik zie toch het verschil tussen de vewonding op die foto en een blauwe plek.
De vraag is eerder wat jij wilt bereiken met uw reactie?
Niet goed gevolgd ?
Bobke is offline   Met citaat antwoorden
Oud 14 november 2015, 17:21   #585
4x10E6
Eur. Commissievoorzitter

4x10E6's schermafbeelding

Standaard

.. ach die vlaemsch nazionaaltjes .. stoerdoenerij wanneer het aankomt op veertienjarige meisjes afknallen .. maar ho maar wanneer het aankomt op terroristen beletten hun wreedheden te ontplooien in Parijs .. die fokker van een jan de zwetten heeft veel te verantwoorden nu blijkt dat er verbanden zijn tussen de aanslagen en Parijs en Sint Jans Molenbeek .. wedden dat die lul van een de la pute zijn inlichtingedienst ook al van toeten noch blazen wist .. incompetente stoethaspels .. afserveren dat fascho uitschot .. breek me de bek niet open over theo fokking diasporake .. elke qui pleurt .. sander kokhalzen loones .. fasco geteisem .. geen van hen een gram capabel ..

#InDeWetStraatDansenDeDwergen #EsLebeZelzate

Laatst gewijzigd door 4x10E6 : 14 november 2015 om 17:23.
4x10E6 is offline   Met citaat antwoorden
Oud 14 november 2015, 17:25   #586
4x10E6
Eur. Commissievoorzitter

Standaard

Citaat:

.. de fokking context is dat het fascho geteisem dat berbère de wévère geïnstaleerd heeft op sleutelposities in dit land genen enen ons capabel zijn .. beunhazen .. veertienjarige afknallen en extra blauw op de Meir dat lukt hen nog net ..

Laatst gewijzigd door 4x10E6 : 14 november 2015 om 17:36.
Oud 14 november 2015, 18:25   #587
fred vanhove
Secretaris-Generaal VN

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door 4x10E6 Bekijk bericht
.. de fokking context is dat het fascho geteisem dat berbère de wévère geïnstaleerd heeft op sleutelposities in dit land genen enen ons capabel zijn .. beunhazen .. veertienjarige afknallen en extra blauw op de Meir dat lukt hen nog net ..
Ik heb in 1973 als tiener ten tijde van Franco een paar kloppen gehad van de matrakken van de Spaanse politie voor een niemendalletje (wat puber gedoe) .Had wel tien pijnlijke plekken
Ik denk niet dat daar toen een haantje heeft naar gekraaid.....maar ik weet wel dat ik daarna me heel koest heb gehouden en als ik nu naar Spanje ga nog altijd heel beleefd zal zijn tegen de politie
fred vanhove is offline   Met citaat antwoorden
Oud 14 november 2015, 18:30   #588
4x10E6
Eur. Commissievoorzitter

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door fred vanhove Bekijk bericht
Ik heb in 1973 als tiener ten tijde van Franco een paar kloppen gehad van de matrakken van de Spaanse politie voor een niemendalletje (wat puber gedoe) .Had wel tien pijnlijke plekken
Ik denk niet dat daar toen een haantje heeft naar gekraaid.....maar ik weet wel dat ik daarna me heel koest heb gehouden en als ik nu naar Spanje ga nog altijd heel beleefd zal zijn tegen de politie
.. er is geen enkele reden om beleefd te zijn tegen de flikken .. vooral de Belgische niet .. zij laten zich op de kop zeiken door een fascho minkukelke zoals een jan de zwetten .. katrien de bollen : geen kloten aan haar lijf ..

Laatst gewijzigd door 4x10E6 : 14 november 2015 om 18:30.
Oud 14 november 2015, 18:43   #589
Anselmo
Eur. Commissievoorzitter

Anselmo's schermafbeelding

Standaard

Citaat:
.. ach die vlaemsch nazionaaltjes .. stoerdoenerij wanneer het aankomt op veertienjarige meisjes afknallen .. maar ho maar wanneer het aankomt op terroristen beletten hun wreedheden te ontplooien in Parijs .. die fokker van een jan de zwetten heeft veel te verantwoorden nu blijkt dat er verbanden zijn tussen de aanslagen en Parijs en Sint Jans Molenbeek .. wedden dat die lul van een de la pute zijn inlichtingedienst ook al van toeten noch blazen wist .. incompetente stoethaspels .. afserveren dat fascho uitschot .. breek me de bek niet open over theo fokking diasporake .. elke qui pleurt .. sander kokhalzen loones .. fasco geteisem .. geen van hen een gram capabel ..
Als gezwam oplucht, dan heeft bovenstaande ook zijn nut.
Anselmo is offline   Met citaat antwoorden
Oud 14 november 2015, 18:46   #590
Demper
Secretaris-Generaal VN

Demper's schermafbeelding

Standaard

Weet Edina al dat ze in Parijs schoten met echte kogels op onschuldige mensen, en niet met plastieken bollekes op mentaal gestoorden?

Graag je mening, Edina.
Demper is offline   Met citaat antwoorden
Oud 14 november 2015, 18:47   #591
4x10E6
Eur. Commissievoorzitter

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Anselmo Bekijk bericht
.. u bedoelt dat de Belgische minister van binnenlandse zaken wel degelijk competent zou zijn ? hier is nieuws voor u .. die salonfacho weet van toeten noch blazen ..

Oud 14 november 2015, 18:47   #592
Anselmo
Eur. Commissievoorzitter

Anselmo's schermafbeelding

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door lupus Bekijk bericht

Eva Kestens heeft bij sommigen wel een erg grote indruk nagelaten, zo diepgaand dat ze er niet kunnen over zwijgen.

http://forum.politics.be/showpost.ph...&postcount=542
Anselmo is offline   Met citaat antwoorden
Oud 14 november 2015, 18:51   #593
ViveLaBelgique
Secretaris-Generaal VN

ViveLaBelgique's schermafbeelding

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Demper Bekijk bericht
Weet Edina al dat ze in Parijs schoten met echte kogels op onschuldige mensen, en niet met plastieken bollekes op mentaal gestoorden?

Graag je mening, Edina.
Misschien waren de AK47's een antwoord op het gebruik van gebroken plastic bekertjes...

Stemtip federaal: PVDA. Stop genocide ! Stemtip Vlaams: PVDA. Stop genocide ! Stemtip Europa: PVDA. Stop genocide !
Ooit was Bart De Wever de dikke steur vol eitjes voor N-VA; nu is hij de vis die de vijver levenloos maakt.
ViveLaBelgique is offline   Met citaat antwoorden
Oud 14 november 2015, 22:03   #594
doremi
Gouverneur

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door lupus Bekijk bericht

Je schrijft dat de kinderrpsychiater schrijft wat er moet gebeuren, maar eigenlijk lees ik één grote rode draad namelijk:

Mensen in zorginstellingen zijn in principe doorgedreven getraind om patienten met driftbuien onder controle te brengen en hebben hiervoor ook evaluatiesystemen e.d.

Zeer goed denk ik dan, maar waarom vraagt men dan nog de politie er bij? Zijn de mensen in de instellingen nu specialisten en bekwaam of niet? Nergens lijkt er wel een draaiboek te bestaan voor gevallen waar de specialisten van zorginstellingen het niet meer aan kunnen en nog geen enkele opinie, ook deze niet, kan duiden wat er dan wel moet gebeuren. Als ik immers dit stuk goed doorlees begrijp ik dat iemand bedwingen in lijf-aan-lijf modus perfect beheerst zou moeten zijn door de hulpverleners ergo is politie in zo'n benadering overbodig.

Waarvoor bel je dan nog de politie? Logischerwijs als je noch door praten noch door lijf-aan-lijf de persoon in bedwang kan houden. Tot daar kan ik nog volgen. maar dan is de vraag, wetende dat we er vanuit gaan dat het zorgpersoneel praten en lijf-aan-lijf heeft uitgeput als opties, wat er wel moet gebeuren. Nog steeds vaagheid troef.

Misschien is/was schieten niet de beste (of minst slechte) oplossing. Maar wat dan wel? Of is de instelling gewoon in de fout gegaan en hadden ze het zelf moeten oplossen? Eerlijk gezegd krijg ik vooral die indruk uit dit opiniestuk.

Laatst gewijzigd door doremi : 14 november 2015 om 22:04.
doremi is offline   Met citaat antwoorden
Oud 15 november 2015, 00:27   #595
zonbron
Secretaris-Generaal VN

zonbron's schermafbeelding

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door ViveLaBelgique Bekijk bericht
Bart De Wever heeft nooit onder de wapens gelegen. Iemand die een gebroken glas als wapen hanteert mag je niet neutraliseren met een geweer. Deze moet je isoleren en als zij zichzelf levensbedreigend verwondt dien je EHBO toe te passen.

Dit is afgang voor het Snelle Response Team van de lokale politie. Ze kunnen zonder geweer geen ongetraind meisje van 14 te baas. De lokale politie had beter de zaak laten afhandelen door een para die in Antwerpen over straat lopen. Deze zijn geoefend in nabij gevecht en zijn geen paintball-geweer schutters.
Dikke 2! Eindelijk iemand die de kwestie correct inschat.
HIER
zonbron is offline   Met citaat antwoorden
Oud 15 november 2015, 02:16   #596
hamac
Perm. Vertegenwoordiger VN

hamac's schermafbeelding

Standaard

Citaat:
.. ach die vlaemsch nazionaaltjes .. stoerdoenerij wanneer het aankomt op veertienjarige meisjes afknallen .. maar ho maar wanneer het aankomt op terroristen beletten hun wreedheden te ontplooien in Parijs ..
Je hebt groot gelijk.
Men had die moslims nooit moeten binnenlaten.
Dat is toch wat je bedoelde hé?

Citaat:
die fokker van een jan de zwetten heeft veel te verantwoorden nu blijkt dat er verbanden zijn tussen de aanslagen en Parijs en Sint Jans Molenbeek .. wedden dat die lul van een de la pute zijn inlichtingedienst ook al van toeten noch blazen wist
Moesten ze het wel geweten hebben, zou dat niet erger zijn?

Citaat:
.. incompetente stoethaspels .. afserveren dat fascho uitschot .. breek me de bek niet open over theo fokking diasporake .. elke qui pleurt .. sander kokhalzen loones .. fasco geteisem .. geen van hen een gram capabel ..
Ga aan de linkerzijde traantjes laten.

BTW, aan het epistel te lezen, heb je champagne gedronken?

Laatst gewijzigd door hamac : 15 november 2015 om 02:20.
hamac is offline   Met citaat antwoorden
Oud 15 november 2015, 02:16   #597
hamac

hamac's schermafbeelding

Standaard

Citaat:
Ga je naar de begrafenis?
Oud 15 november 2015, 02:18   #598
hamac

hamac's schermafbeelding

Standaard

Citaat:
Slecht voor de lever, al dat giftig gezwam.
Oud 15 november 2015, 09:58   #599
lupus
Schepen

Standaard

Citaat:
Eva Kestens heeft bij sommigen wel een erg grote indruk nagelaten, zo diepgaand dat ze er niet kunnen over zwijgen.

http://forum.politics.be/showpost.ph...&postcount=542
De man heeft het niet over Eva's schrijven, maar over de jeugdinstelling zelf:

Citaat:
Dat de jeugdinstelling, die het probleem zelf niet onder controle kreeg, achteraf kritiek geeft op de politie is zeer laf.
En de jeugdinstelling belde de politie, niet het SRT-team.
Zoals je in de openbrief of het opiniestuk kan lezen, is de verschijning van een gestandaardiseerd uniform soms voldoende, soms ook niet.

Citaat:
Soms helpt het een politiekorps er bij te roepen. Sommige jongeren komen weer tot zichzelf als ze mensen in uniform zien verschijnen. Sommigen gaan er net helemaal van door het lint, vaak omdat ze in hun verleden iets meemaakten met mensen in uniform, of in een machtspositie.

Laatst gewijzigd door lupus : 15 november 2015 om 10:03.
lupus is offline   Met citaat antwoorden
Oud 15 november 2015, 10:15   #600
Boduo
Secretaris-Generaal VN

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Jack Jank Bekijk bericht
Citaat:
En zou je dan de politie al dan niet inschakelen?
Het fijne v.d. zaak kennen we niet.
Het is wel juist dat veel jongeren ontzag hebben voor mannen in uniform.
Boduo is offline   Met citaat antwoorden
Antwoord

Regels voor berichten
Je mag niet nieuwe discussies starten
Je mag niet reageren op berichten
Je mag niet bijlagen versturen
Je mag niet jouw berichten bewerken

vB-code is Aan
Smileys zijn Aan
[IMG]-code is Aan
HTML-code is Uit
Forumnavigatie

Alle tijden zijn GMT +1. Het is nu 21:34.

Forumsoftware: vBulletin®
Copyright ©2000 - 2025, Jelsoft Enterprises Ltd.
Content copyright ©2002 - 2020, Politics.be