![]() |
Registreren kan je hier. Problemen met registreren of reageren op de berichten? Een verloren wachtwoord? Gelieve een mail te zenden naar [email protected] met vermelding van je gebruikersnaam. |
|
Registreer | FAQ | Forumreglement | Ledenlijst |
Binnenland Onderwerpen omtrent de binnenlandse politiek kunnen hier terecht. Let er wel op dat dit subforum enkel over dergelijk algemene zaken gaat die niet thuishoren in de themafora. |
![]() |
|
Discussietools |
![]() |
#41 | |
Perm. Vertegenwoordiger VN
|
![]() Citaat:
Het gaat hier wel enkel over personenbelasting op inkomsten. Als we alle belasting moeten tellen, BTW op aankopen, vergoeding groene stroom, gebruik elektriciteitsnet (wat ook eigenlijk een belasting is) enz. is het percentage natuurlijk veel hoger. |
|
![]() |
![]() |
![]() |
#42 |
Secretaris-Generaal VN
|
![]() |
![]() |
![]() |
![]() |
#43 | |
Banneling
|
![]() Citaat:
In het voorbeeld van coro valt dit onder "belastingvermindering". |
|
![]() |
![]() |
![]() |
#44 |
Secretaris-Generaal VN
|
![]() Ook niet correct. Het belastbaar loon is net het [brutoloon - rsz]. Je kan dus geen rsz aftrekken van je belastbaar loon, want je belastbaar loon is reeds zonder rsz.
|
![]() |
![]() |
![]() |
#45 | |
Parlementslid
|
![]() Citaat:
Uitgerekend: 25001 belastbaar betekent: van 0 tot 8680 aan 25 % = 2170 van 8681 tot 12360 aan 30 % = 1103,7 Van 12361 tot 20100 aan 40 % =3295,6 van 20100 tot 25001 aan 45 % = 1980,00 Totaal: 8548,85 Dus 8549,3 € tegenover 25001 = 34,20 % En dit is wederom zonder de belastingvrije som, pensioensparen etc... en zonder de gemeentetaks! En zelfs met je aangehaalde argument kan je NOOIT, maar dan ook NOOIT boven de 50 % uitkomen! Probeer mij nu eens te overtuigen aub (maar maak het niet al te belachelijk aub!). |
|
![]() |
![]() |
![]() |
#46 | |
Banneling
|
![]() Citaat:
Een zelfstandige kan wel sociale bijdragen aftrekken in de personenbelasting. Het staat ook wel verkeerd op wikipedia dan trouwens https://nl.wikipedia.org/wiki/Personenbelasting Verminderingen ('aftrekposten') Het beroepsinkomen wordt verminderd met: de sociale bijdragen: RSZ ten bedrage van 13,07% van het bruto loon, maar ook ziekenfondsbijdragen of VAPZ voor zelfstandigen. ![]() |
|
![]() |
![]() |
![]() |
#47 | |
Parlementslid
|
![]() Citaat:
Het BELASTBAAR loon is het brutoloon MINUS de RSZ WN-bijdragen. Dat staat los van de 'belastingvermindering' waar je (probeert) gewag van maakt. |
|
![]() |
![]() |
![]() |
#48 | |
Secretaris-Generaal VN
|
![]() Citaat:
Ik heb slechts twee belastingschijven gebruikt en geen belastingvrije som om een forumgenoot het systeem van schijven duidelijk te maken. |
|
![]() |
![]() |
![]() |
#49 |
Parlementslid
|
![]() Zelfs dan komt men NOOIT boven de 50 %! Reken zelf maar uit!
|
![]() |
![]() |
![]() |
#50 |
Secretaris-Generaal VN
|
![]() |
![]() |
![]() |
![]() |
#51 | |
Parlementslid
|
![]() Citaat:
In de PB zijn er (voor iedereen) tarieven VASTGELEGD. Je hoeft er dus absoluut geen verzonnen schijven bij te fantaseren hé! Je moet het niet moeilijker maken dan het al is! Hou je bij de vigerende (belastings-)wetgeving aub! |
|
![]() |
![]() |
![]() |
#52 |
Parlementslid
|
![]() |
![]() |
![]() |
![]() |
#53 |
Secretaris-Generaal VN
|
![]() |
![]() |
![]() |
![]() |
#54 | |
Secretaris-Generaal VN
|
![]() Citaat:
|
|
![]() |
![]() |
![]() |
#55 | |
Banneling
|
![]() Citaat:
![]() |
|
![]() |
![]() |
![]() |
#56 |
Secretaris-Generaal VN
|
![]() Coro: bekijk gewoon rustig bericht #22 even opnieuw. Je zal zien dat ik gewoon aan Mambo wilde uitleggen dat zijn interpretatie van belastingschijven kan resulteren in een lager nettoloon als je een euro meer zou verdienen.
Enkel en alleen om zijn interpretatie te ontkrachten heb ik even een simpel voorbeeld gebruikt met slechts twee belastingschijven en zonder belastingvrije som. De concrete Belgische schijven en belastingvrije som (die dan ook nog eens van persoon tot persoon verschilt) gebruiken zou enkel maar meer rekenwerk voor mij meebrengen, maar maakt het er niet gemakkelijker op het systeem uit te leggen aan Mambo. |
![]() |
![]() |
![]() |
#57 | |
Secretaris-Generaal VN
|
![]() Citaat:
Dat men meer dan 50% belastingen kan betalen (als het gaat over zeer hoge inkomsten en men de gemeentebelasting er bij rekent) had niets met dat voorbeeld te maken. Laatst gewijzigd door TheFourHorsemen : 24 december 2015 om 14:28. |
|
![]() |
![]() |
![]() |
#58 | |
Parlementslid
|
![]() Citaat:
Wat is er nu moeilijk om op basis van wetgeving jouw punt duidelijk te maken? |
|
![]() |
![]() |
![]() |
#59 | |
Secretaris-Generaal VN
|
![]() Citaat:
Geen enkele hier weet bv dat de bijdragen rsz gelimiteerd zijn. Geen enkele hier weet dat een grootverdiener percentage gewijd lagere bijdragen moet betalen omwille van het plafond. Geen enkele hier weet dat van zijn uitkering, loon, er al een deel belastingen aan de bron af is. Geen enkele hier kent de tarieven. Maar ze weten wel te zeggen hoe het zit. Of wacht dat ook niet, ze beperken zich tot te zeggen dat het anders is.
![]() |
![]() |
#60 |
Secretaris-Generaal VN
|
![]() Rsz is belasting op uw belasting.
13,8% voor werknemer 22% voor zelfstandigen. Tenzij je een heel grootverdiener kan worden want dan is uw rsz een maximum bedrag ongeacht uw belastbaar inkomen. Dat kan dus in theorie zakken naar 1%. Maar dan moet je heel veel inkomen hebben.