Politics.be Registreren kan je hier.
Problemen met registreren of reageren op de berichten?
Een verloren wachtwoord?
Gelieve een mail te zenden naar [email protected] met vermelding van je gebruikersnaam.

Ga terug   Politics.be > Themafora > Maatschappij en samenleving
Registreer FAQForumreglement Ledenlijst

Maatschappij en samenleving Dit subforum handelt over zaken die leven binnen de maatschappij en in die zin politiek relevant (geworden) zijn.

Antwoord

Discussietools
Oud 29 december 2015, 01:06   #121
freespirit
Minister-President

freespirit's schermafbeelding

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Tavek Bekijk bericht
Als je geen kinderen wenst, dan is dat toch goed zo?

Maar je moet nu eenmaal beseffen dat kinderen krijgen fundamenteel deel is van onze maatschappij, en dat je jezelf daar aan zult moeten passen, ook als bewust kinderloze.

Vergeet niet dat jij ook het resultaat bent van een kinderwens....
Ik ben toch niet verantwoordelijke voor de keuze van mijn ouders ? Ik ben inderdaad, en gelukkig maar, een gewild kind.

Maar ik heb toch het recht me als kinderloze in mijn vrije tijd te onttreken van kinderen ? Ik moet toch niet de last dragen omdat sommigen in mijn omgeving de vaak egoïstische keuze hebben gemaakt om kinderen op de wereld te zetten ?

Zoals u misschien wel weet heb ik lange tijd professioneel met kinderen en jongeren gewerkt. Maar zelfs toen had ik er geen behoefte aan in mijn vrije tijd voortdurend met kinderen geconfronteerd te worden. Ik kon die scheiding vrij goed maken. Lijkt me ook mijn goed recht te zijn.

Ouders mogen me dankbaar zijn, het zijn hooggeschoolde alleenstaanden met een relatief hoog bruto-inkomen als ik die hun kindergeld en hun opvang en scholen financieren.
freespirit is offline   Met citaat antwoorden
Oud 29 december 2015, 01:09   #122
freespirit
Minister-President

Standaard

Citaat:
Kortom je moet nu werken ipv lummelen ?
Nu moet je je vaak 'kapotwerken' en de concurrentiestrijd me je collega's aangaan. Geen wonder dat zulks leidt tot massaal veel burnouts en depressies. De ziekteuitval is enorm !

Vroeger kon je je overdag op het werk af en toe nog eens ontspannen en met andere zaken bezig zijn. Jij noemt dat lummelen, ik zou dat eerder pauzeren noemen.

Hoe we nu bezig zijn gaat zich fameus wreken, het is overigens al begonnen, al hebben we dat niet altijd direct door.
Oud 29 december 2015, 01:14   #123
freespirit
Minister-President

Standaard

Citaat:
Als jonge 30'er en vader van twee kleine kinderen kan ik u zeggen dat zonder de financiele luxe om een voltijdse nanny aan te schaffen, kinderen krijgen voorbij uw 45ste zottewerk is.

Het is vermoeiend. Korte nachten, hele routine sochtends, hele routine savonds, speeltuig spelen als ze zich vervelen, enz enz....

Maar op 30 kan je dit aan. Fysiek val je niet neer als je twee nachten achtereen maar 3h hebt geslapen, je hebt enkel wat koppijn. Eenmaal op leeftijd, wordt dit toch al moeilijker. En ze worden enkel actiever met de jaren, en jij enkel trager....

Kinderen krijgen doe je op tijd. Anders kan je het best laten. Er zijn daar biologische, maar ook praktische redenen voor.
U onderschat de capaciteiten van de tegenwoordig gemiddeld 45-jarige. Doorheen de jaren en generaties is onze fysieke aftakeling volgens leeftijd fameus gestremd. Op oude foto's van begin 20ste eeuw zitten de veertigers en vijftigers er vaak al bij als oude mensjes. Nu richten ze voor jonggepensioneerden avontuurlijke trektochten in, gaan ze salsadansen en springen ze nog uit een vliegmachien. We evolueren dus ...

Ik zie voor de doorsnee gezonde 45-jarige man geen praktische bezwaren waarom die niet meer voor een boreling, peuter of kleuter zou kunnen zorgen. Verder zie ik niet in waarom een huidige vijftiger of zestiger niet met een puber of scholier meer overweg zou kunnen. Toch niet meer of minder dan een dertiger of veertiger.

Overigens: je bent maar zo jong of oud als je je voelt, veel belangrijker dan die datum op je identiteitskaart.
Oud 29 december 2015, 01:45   #124
Tavek
Banneling

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door freespirit Bekijk bericht
U onderschat de capaciteiten van de tegenwoordig gemiddeld 45-jarige. Doorheen de jaren en generaties is onze fysieke aftakeling volgens leeftijd fameus gestremd. Op oude foto's van begin 20ste eeuw zitten de veertigers en vijftigers er vaak al bij als oude mensjes. Nu richten ze voor jonggepensioneerden avontuurlijke trektochten in, gaan ze salsadansen en springen ze nog uit een vliegmachien. We evolueren dus ...

Ik zie voor de doorsnee gezonde 45-jarige man geen praktische bezwaren waarom die niet meer voor een boreling, peuter of kleuter zou kunnen zorgen. Verder zie ik niet in waarom een huidige vijftiger of zestiger niet met een puber of scholier meer overweg zou kunnen. Toch niet meer of minder dan een dertiger of veertiger.

Overigens: je bent maar zo jong of oud als je je voelt, veel belangrijker dan die datum op je identiteitskaart.
Je gooit nogal wat met boutades.

Vanuit een biologisch standpunt krijg je je kinderen best zo vroeg mogelijk. De kwaliteit van je zaad en de eitjes is dan het beste. Bij een vrouw is er niks meer mogelijk na de overgang. Bij de man wel nog, met de nodige risicos.

Daarbuiten kost het opvoeden enige energie, en het is nu eenmaal zo dat je als je jonger bent, dat beter aan kunt dan als oudere.

De "fitte senior" is een uitzondering op de regel dat fysieke weerbaarheid afneemt met de leeftijd. Anders speelden bij de rode duivels nog steeds de mannen van het WK in Mexico....
Tavek is offline   Met citaat antwoorden
Oud 29 december 2015, 08:31   #125
fred vanhove
Secretaris-Generaal VN

Standaard

Citaat:

Dat is zowat de meest onzinnige opmerking die ik omzeggens ieder week wel ergens hoor van een mens op latere leeftijd
Ik heb ook zo tal van vrienden die denken opdat ze nog de 20 km van Brussel lopen en de Tourmalet opfietsen dat ze nog dezelfde mensen zijn dan toen ze 30 waren
Niks is minder waar.....als ze zich nog fit en sterk voelen ( wat gewoon een gevolg is van je wat verzorgen en training) dan redeneren ze zo.Een tiener die amper 1 kilometer kan lopen is en blijft jonger gewoon opdat hij jong denkt

Je moet je niet jong voelen.....Je moet JONG DENKEN.....en dat is jong zijn.....als je 60 bent is je manier van denken over de dingen helemaal anders dan dat je 20 30 of 40 bent

Ik zie het alle dagen bij mijn sportieve leeftijdsgenoten.....
benen buikspieren en armen van een dertiger maar het brein van een zestiger of dikwijls nog ouder Ze voelen zich jong maar denken oud.....want dat willen ze niet meer...daar is te veel lawaai...en is dat nu nog muziek ? ....en voor wat dient dat gedoe met da telefoontje...en die films van tegenwoordig ? en die televisie programma's zijn ook niet meer....kortom je wordt meer en meer een zeur
Trouwens ik zie weinig zestigers echt vriendschappelijke banden opbouwen met twintigers...Ieder zoekt de mensen op van zijn leeftijd..Hier en daar heb je nog zo'n vijftiger die zich probeert op te dringen bij jongeren.In het beste geval gedogen ze hem maar hem missen zullen ze niet gauw doen als ze gaan stappen.....Ik weet het van mezelf da's al iets waard

Laatst gewijzigd door fred vanhove : 29 december 2015 om 08:36.
fred vanhove is offline   Met citaat antwoorden
Oud 29 december 2015, 09:03   #126
fred vanhove
Secretaris-Generaal VN

Standaard

Citaat:
Tot je beseft dat het voor vrouwen vroeger echt niet plezant was om te gaan werken (de concentratie sexistische boeren was toen zeer groot), dat arbeidsongevallen en beroepsziektes bon ton waren, dat machtsmisbruik veel vaker voorkwam.

Ik denk dat je romantiseert. Het is wel degelijk beter op de arbeidsvloer nu als vroeger.
Ik denk dat jij dat gewoon niet weet.Je kan dat ook niet weten gezien je vroeger en nu niet kan vergelijken opdat je vroeger nog niet hebt gekend. Ik weet wel dat het leven nooit echt een paradijs is geweest maar veel van wat hij zegt klopt.
En ik kan je verzekeren dat ook mijn oudere vrouwelijke collega's daar precies hetzelfde over denken....
Maar goed ondertussen ben ik van je gewoon dat je steeds je eigen stellingen tegenspreekt en graag wat dwars zit.
Verder heb je wel gelijk dat veiligheid op het werk er sterk is op vooruitgegaan de techniek is verbeterd enz.......maar dat is dan weer een andere discussie.Hier heeft hij het vooral over sfeer en het samenleven.
Maar het verwondert me dat jij nu beweert dat het nu allemaal beter is dan vroeger en dat terwijl je papa je zo graag vertelt hoe veel leuker het voorheen wel was dacht ik.
Maar anders vraag het eens aan uw oude collega's wat ze vinden van uw stelling

Laatst gewijzigd door fred vanhove : 29 december 2015 om 09:08.
Oud 29 december 2015, 11:12   #127
Guinevere
Banneling

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door fred vanhove Bekijk bericht
Ja natuurlijk.Maar of daar ook enig plezier is betwijfel ik ten zeerste....blijf met kleine kinderen thuis of ga desnoods wat wandelen op de dijk in Oostende maar sleur die baby's niet mee naar tropische oorden waar ze dan vanaf dag 2 ziek zijn en jij de hele dag aan je hotelkamer bent gekluisterd.....en er een verre stad mee gaan bezoeken is al helemaal te gek..
Ik wou alleen maar zeggen dat verre reizen niet onmogelijk worden met een klein kind.
Zelf heb ik echter geen intentie om minstens tijdens het 1e levensjaar van m'n kind een tropische reis te doen.
Citaat:
Ga met een klein kind overdag iets eten bij Mc Donald maar ga met een bleiter niet tot in de late uurtjes naar een goed restaurant......zonde van jouw eten en een last voor de andere gasten die bij een goed etentje niet direct zitten te wachten op wat gebleit en gekres van een klein kind dat al lang in zijn bed had moeten liggen.
Niet mee eens. De uitbaters van het restaurant beslissen daar wel zelf over. Ik heb al gehoord van dieren die niet toegelaten zijn maar van baby's nog niet. Als de uitbater babystoeltjes wil voorzien, dan is dat volgens mij niet enkel ter decoratie. Kortom: als ik nog een goed etentje wil, dan gebeurt dat ook (desnoods met een oppas).
Citaat:
Aan alles is een keerzijde.....wie het plezier wil van een kind zal er ook de lasten moeten bijnemen.
Uiteraard en die lasten zullen ook met veel plezier worden gedragen

Laatst gewijzigd door Guinevere : 29 december 2015 om 11:13.
Guinevere is offline   Met citaat antwoorden
Oud 29 december 2015, 11:15   #128
Guinevere
Banneling

Standaard

Citaat:

Maar je moet nu eenmaal beseffen dat kinderen krijgen fundamenteel deel is van onze maatschappij, en dat je jezelf daar aan zult moeten passen, ook als bewust kinderloze.

2.
Guinevere is offline   Met citaat antwoorden
Oud 29 december 2015, 11:31   #129
De schoofzak
Secretaris-Generaal VN

De schoofzak's schermafbeelding

Standaard

Welke poco BV noemde haar kinderen ook weer kleine fuckers ?

.

De grendel-grondwet moet wijken om eindelijk de broodnodige veranderingen te kunnen doorvoeren. Nadien kan de grondwet herstemd worden. Dat is nog gebeurd.

Ik heb de partij gesticht op drie lijnen: Vlaams en Europees, vrij en verantwoordelijk, en sterk en sociaal. Vandaag is dat de grondstroom in Vlaanderen. Geert Bourgeois (N-VA)
De schoofzak is offline   Met citaat antwoorden
Oud 29 december 2015, 11:41   #130
Libro
Secretaris-Generaal VN

Libro's schermafbeelding

Standaard

Citaat:

Ik spreek nu niet over mensen die door omstandigheden kinderloos blijven of willen blijven maar de ouders van zo'n verwende, egocentrische peuters wiens leven alleen rond hen moet draaien hadden er inderdaad beter voor gekozen kinderloos te blijven, hadden ze geweten wat ze zouden grootbrengen.
Support the country you live in or live in the country you support.
Libro is offline   Met citaat antwoorden
Oud 29 december 2015, 11:42   #131
fred vanhove
Secretaris-Generaal VN

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Guinevere Bekijk bericht
Ik wou alleen maar zeggen dat verre reizen niet onmogelijk worden met een klein kind.
Zelf heb ik echter geen intentie om minstens tijdens het 1e levensjaar van m'n kind een tropische reis te doen.

Niet mee eens. De uitbaters van het restaurant beslissen daar wel zelf over. Ik heb al gehoord van dieren die niet toegelaten zijn maar van baby's nog niet. Als de uitbater babystoeltjes wil voorzien, dan is dat volgens mij niet enkel ter decoratie. Kortom: als ik nog een goed etentje wil, dan gebeurt dat ook (desnoods met een oppas).

Uiteraard en die lasten zullen ook met veel plezier worden gedragen
Zelfs het tweede levensjaar en het derde en vierde enz...zou ik met een kind geen tropische reis doen.

En natuurlijk kan je op restaurant met een kind en is dit niet verboden.....echter of de andere gasten zullen gediend zijn met een avond gebleit en gekres vlak naast hun tafel is een andere zaak.Zoals ik al zei voor een hamburger te eten tot daar aan toe maar als je gaat voor een gastronomisch menu.....?
Oud 29 december 2015, 11:49   #132
Libro
Secretaris-Generaal VN

Libro's schermafbeelding

Standaard

Citaat:
Nu moet je je vaak 'kapotwerken' en de concurrentiestrijd me je collega's aangaan. Geen wonder dat zulks leidt tot massaal veel burnouts en depressies. De ziekteuitval is enorm !

Vroeger kon je je overdag op het werk af en toe nog eens ontspannen en met andere zaken bezig zijn. Jij noemt dat lummelen, ik zou dat eerder pauzeren noemen.

Hoe we nu bezig zijn gaat zich fameus wreken, het is overigens al begonnen, al hebben we dat niet altijd direct door.
Tegenwoordig zijn er al mensen die op hun 25e een burn-out hebben...
Oud 29 december 2015, 11:50   #133
Libro
Secretaris-Generaal VN

Libro's schermafbeelding

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door De schoofzak Bekijk bericht
Welke poco BV noemde haar kinderen ook weer kleine fuckers ?

.
Was dat Siska Schoeters niet?
Oud 29 december 2015, 11:58   #134
fred vanhove
Secretaris-Generaal VN

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Libro Bekijk bericht
Tegenwoordig zijn er al mensen die op hun 25e een burn-out hebben...
Serieus ? Volgens sommige forummers is nu gaan werken nochtans veel leuker dan 30 jaar geleden...
Oud 29 december 2015, 13:13   #135
Tavek
Banneling

Standaard

Citaat:
Ik denk dat jij dat gewoon niet weet.Je kan dat ook niet weten gezien je vroeger en nu niet kan vergelijken opdat je vroeger nog niet hebt gekend. Ik weet wel dat het leven nooit echt een paradijs is geweest maar veel van wat hij zegt klopt.
En ik kan je verzekeren dat ook mijn oudere vrouwelijke collega's daar precies hetzelfde over denken....
Maar goed ondertussen ben ik van je gewoon dat je steeds je eigen stellingen tegenspreekt en graag wat dwars zit.
Verder heb je wel gelijk dat veiligheid op het werk er sterk is op vooruitgegaan de techniek is verbeterd enz.......maar dat is dan weer een andere discussie.Hier heeft hij het vooral over sfeer en het samenleven.
Maar het verwondert me dat jij nu beweert dat het nu allemaal beter is dan vroeger en dat terwijl je papa je zo graag vertelt hoe veel leuker het voorheen wel was dacht ik.
Maar anders vraag het eens aan uw oude collega's wat ze vinden van uw stelling
Wat jij leuk vind, of mjn vader leuk vond, hoef ik niet per see leuk te vinden ?

Dit past ook in dezelfde discussie als het cafegaan: mensen doen zulke dingen nu eenmaal veel minder. Het is niet dat ze minder sociaal zijn, maar omdat ze gewoon andere interesses hebben, en op andere manieren omgaan met hun vrienden en collegas.

Het leven was vroeger beter, daar ga ik met u mee akkoord. Maar voor de meeste mensen was het werken zeker niet beter.
Oud 29 december 2015, 13:19   #136
Tavek
Banneling

Standaard

Citaat:
Zelfs het tweede levensjaar en het derde en vierde enz...zou ik met een kind geen tropische reis doen.

En natuurlijk kan je op restaurant met een kind en is dit niet verboden.....echter of de andere gasten zullen gediend zijn met een avond gebleit en gekres vlak naast hun tafel is een andere zaak.Zoals ik al zei voor een hamburger te eten tot daar aan toe maar als je gaat voor een gastronomisch menu.....?
Als je zodanig materialistisch bent dat je de reizen, het eten gaan en de uitgaven niet kan laten, dan moet je inderdaad niet aan kinderen beginnen. Natuurlijk is het niet zwart-wit: ik ga ook nog steeds op reis en ga ook nog naar sterrenrestaurants. Alleen moet ik nu een babysit/opvang regelen. Maar dat kan niet zo vaak als toen we alleen waren, dat is waar.

Maar ik heb daar geen probleem mee. Ik had het toch gehad met het uitgaan.
Oud 29 december 2015, 14:55   #137
Rudy
Secretaris-Generaal VN

Rudy's schermafbeelding

Standaard

Citaat:
Je kan de kans wel beperken met 'voorzorgen'. Bovendien beperk je ook serieus de kans op geslachtsziekten met een rubbertje. Het zou niet de eerste zijn die 'vuiligheid' oploopt doordat zijn zogenaamd vaste partner de 'bloemetjes heeft buitengezet' met iemand anders en daarbij zelf onvoorzichtig is geweest.

Ik heb de indruk dat mensen tegenwoordig een vals gevoel van veiligheid hebben over zaken als HIV en andere geslachtsziekten. Toen ik opgroeide begin en midden jaren negentig leek het aidsmonster de mensheid te verdelgen en was dat een van onze grootste angsten, gevolgd met de raad steeds een rubbertje te dragen. Nu denken ze dat al die ziekten perfect geneesbaar zijn door het innemen van een pilletje en hoor ik er nog maar weinig van. Of vergis ik me ?
Freespirit.

Ik begrijp je standpunt wel. Je wilt zogezegd bewust kinderloos blijven, en je wilt dat de omgeving daar begrip voor heeft (opbrengt). Dit is toch de opzet van je topic.

Anderzijds ben je aan het rondspartelen over zoiets als onveilig vrijen. Technisch hoef je niet paternalistisch te doen. Die tijd is voorbij. Niemand die luistert.

Ik stel mij de vraag of er een potentiële partner bestaat die kindjes van je wilt.

Laatst gewijzigd door Rudy : 29 december 2015 om 14:56.
Rudy is offline   Met citaat antwoorden
Oud 29 december 2015, 14:59   #138
circe
Secretaris-Generaal VN

circe's schermafbeelding

Standaard

Citaat:
Een huidige man van 60 jaar kan je niet meer vergelijken met die van enkele generaties terug. De gemiddelde man blijf nu langer gezond, vitaal en jeugdig. Men wil leerkrachten 'dwingen' om tot 65 jaar of nog langer voor de klas te staan. Waarom zouden die dan thuis geen puber meer de baas kunnen ?

En verder: als je n**kt met een condoom, dan komen daar meestal ook geen kinders van. Of je kan erop toezien dat je wederhelft haar pil neemt.
wat een bullshit. Mijn buur van 60 "jong en vitaal" kreeg een beroerte en bleef achter als een oude man met afasie. Leuk als je dan een kind hebt van 5! Nog leuker is het voor het kind zelf!

Kinderen maak je voor je veertigste en anders leg je er maar een knoop in.

Erop toezien dat je wederhelft de pil neemt? doe dan zelf een regenfrakse aan ! Ik ken heel veel jonge vrouwen die wèl een kind (met onderhoudsgeld) willen maar geen echtgenoot. Betalen zal je! en terecht.

Betaalt U ook mee de religieuze halal taks die het terrorisme financiert? Kijk hoeveel er verdiend wordt met halal certificatie van dingen die totaal niet hoeven gecertificeerd te worden. https://www.youtube.com/watch?v=YVPngzSE94o

Laatst gewijzigd door circe : 29 december 2015 om 15:00.
circe is offline   Met citaat antwoorden
Oud 29 december 2015, 15:09   #139
Rudy
Secretaris-Generaal VN

Rudy's schermafbeelding

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door circe Bekijk bericht
wat een bullshit. Mijn buur van 60 "jong en vitaal" kreeg een beroerte en bleef achter als een oude man met afasie. Leuk als je dan een kind hebt van 5! Nog leuker is het voor het kind zelf!

Kinderen maak je voor je veertigste en anders leg je er maar een knoop in.

Erop toezien dat je wederhelft de pil neemt? doe dan zelf een regenfrakse aan ! Ik ken heel veel jonge vrouwen die wèl een kind (met onderhoudsgeld) willen maar geen echtgenoot. Betalen zal je! en terecht.
Circe. Waarom sleur je daar het aspect 'onderhoudsgeld' bij. Je wilt een kind of blijft bewust kinderloos. Daar gaat het toch om. De paternalistische praat van Freespirit buiten beschouwing gelaten.
Rudy is offline   Met citaat antwoorden
Oud 29 december 2015, 15:14   #140
Maori
Minister-President

Maori's schermafbeelding

Standaard

Citaat:
Ach uiteindelijk draait het toch allemaal om geld......miljonairs genoeg die vader worden op hun 60 en later......dat lijkt toch niet echt voor problemen te zorgen voor die kleine
Meer nog: het is het ultieme bewijs van het feit dat moeder natuur de vader niet als een onderdeel van de opvoeding van het kind voorzien had.
“How dreadful are the curses which Mohammedanism (Islam) lays on its votaries! Besides the fanatical frenzy, which is as dangerous in a man as hydrophobia in a dog, there is this fearful fatalistic apathy.”
Maori is offline   Met citaat antwoorden
Antwoord

Regels voor berichten
Je mag niet nieuwe discussies starten
Je mag niet reageren op berichten
Je mag niet bijlagen versturen
Je mag niet jouw berichten bewerken

vB-code is Aan
Smileys zijn Aan
[IMG]-code is Aan
HTML-code is Uit
Forumnavigatie

Alle tijden zijn GMT +1. Het is nu 06:16.

Forumsoftware: vBulletin®
Copyright ©2000 - 2025, Jelsoft Enterprises Ltd.
Content copyright ©2002 - 2020, Politics.be