![]() |
Registreren kan je hier. Problemen met registreren of reageren op de berichten? Een verloren wachtwoord? Gelieve een mail te zenden naar [email protected] met vermelding van je gebruikersnaam. |
|
Registreer | FAQ | Forumreglement | Ledenlijst |
Godsdienst en levensovertuiging In dit forum kan je discussiëren over diverse godsdiensten en levensovertuigingen. |
Bekijk resultaten enquête: Wat bepaalt ons karakter? | |||
Nurture (opvoeding) |
![]() ![]() ![]() |
2 | 22,22% |
Nature (genetica) |
![]() ![]() ![]() |
3 | 33,33% |
Anders, genaamd... |
![]() ![]() ![]() |
4 | 44,44% |
Aantal stemmers: 9. Je mag niet stemmen in deze enquête |
![]() |
|
Discussietools |
![]() |
#61 | |
Secretaris-Generaal VN
|
![]() Citaat:
Argumenten zijn veel te moeilijk voor jou, dus daarom een eenvoudige vraag: zit je geheel en al in je zwembroek of alleen je billen? Maar zelfs zulk een eenvoudige vraag is blijkbaar al te moeilijk voor jou. En dat voor een man die heeft gestudeerd..... ![]()
![]() |
![]() |
#62 | |
Banneling
|
![]() Citaat:
En wie weet ben ik wel misleid geweest? Het was in ieder geval zeer vreemd, en zo vreemd dat je achterblijft met twijfel "wat was het nu"? Cultuur en filosofie zijn wijzes van leven en denken. Dat zij een bepaalde invloed op je nurture hebben is waar . Maar je natuur bepaalt tot waar je je aangetrokken voelt. Ik ben daar heilig overtuigd van. Darwin en zijn groep hebben eens 2 wilden trachten te heropvoeden. Na jaren proberen ging men eens terug naar de familie van die 2 wilden. Ze maakten zich uit de voeten zonder ooit terug te kijken. Geen haar op hun hoofd dacht er aan terug mee te gaan met Darwin; ze waren spoorloos tot Darwin vertrok. |
|
![]() |
![]() |
![]() |
#63 |
Banneling
|
![]() Ik bedoelde dat nurture invloed heeft op je denkwijze en niet andersom
![]() |
![]() |
![]() |
![]() |
#64 | |
Parlementsvoorzitter
|
![]() Citaat:
Dat heb ik al lang beantwoord. Je begrijpt het gewoon niet.
![]() |
![]() |
#65 | |
Secretaris-Generaal VN
|
![]() Citaat:
Alleen je billen gaan dus in je zwembroek en gaan dan ook alleen je billen in je zak. Tweede vraag: stop je je zwembroek in het model van je billen in je zak of verfrommel je die eerst tot een kleine prop? Zo moet ik je als een klein kind aan het handje nemen om in te laten zien dat het volkomen onzin is wat je beweert.... ![]()
![]() |
![]() |
#66 | |
Secretaris-Generaal VN
|
![]() Citaat:
Zonder dat laatste komt er van de natuur helemaal niks terecht.
![]() |
![]() |
#67 | |
Secretaris-Generaal VN
|
![]() Citaat:
De moderne wetenschap is zelfs in staat de genen te veranderen.
![]() |
![]() |
#68 | ||
Parlementsvoorzitter
|
![]() Citaat:
Citaat:
Het is allemaal pure logica. En zoals je weet kán logica niet fout zijn. Dát is waarom het gaat.
![]() |
![]() |
#69 | |
Secretaris-Generaal VN
|
![]() Ik heb toch de indruk van wel, want niemand zit me zo achterna als jij.....
![]() Citaat:
![]()
![]() |
![]() |
#70 | |
Banneling
|
![]() Citaat:
Alvorens iedere maaltijd ging er een signaal af, hij begon dan op de duur te kwijlen bij zijn voedsel. Wanneer hij die routine gewoon was luidde men enkel een signaal zonder voedsel erbij te geven. Toen kwijlde de hond iedere maal bij dat geluid. https://nl.wikipedia.org/wiki/Hond_van_Pavlov Persoonlijk vind ik dat een dom experiment, maar vond het wel relevant om te delen. Daarbij, alvorens wij honden conditioneerden moesten we ze tam maken. Een wolf uit de vrije natuur zou nooit zulke bereidwillige medewerking verleend hebben. Die nature is helemaal anders. Honden zijn in hun nature tam gemaakt. Pak eens een wilde wolf uit de natuur en doe hetzelfde experiment. Het zal wel eens een heel ander resultaat kunnen leveren. Men conditioneerde hier na de domesticatie, is zulk experiment dan nog relevant? |
|
![]() |
![]() |
![]() |
#71 | |||||||
Secretaris-Generaal VN
|
![]() Citaat:
Citaat:
Citaat:
Citaat:
Maar wel een beetje simpel dat een natuurlijke handeling verplaatst kan worden naar een associatie, dus iets wat er mee samen hangt. Lijkt me niet meer dan logisch. Kan ook met de mens worden gedaan. Vooral omdat de mens veel meer cultuur associaties kent. Citaat:
Citaat:
Wilde dieren kunnen ook associëren. Citaat:
Maak je een of ander signaal en geef je een dier voedsel, dan zal het daarna bij het signaal alleen al aan komen vliegen of rennen. En produceert dan al meteen speeksel.
![]() |
![]() |
#72 |
Banneling
|
![]() Maar Harrie, een wild dier is niet vrijwillig in een kooi te plaatsen. Zo'n gedomesticeerde hond is dat van geboorte af meestal gewoon. Daarbovenop, als ie als labrat gebruikt werd zat ie dagelijks in kleine ruimtes en was ie er al aan gewoon geworden.
Neem nu die apen die men gebruikt voor alhzeimer, zij werken bijlange niet mee zoals honden dat doen. Ze moeten ze heel hardhandig nemen en vastzetten alvorens men er onderzoeken op kan verrichten. Zelfs apen die als huisdier werden gehouden met de beste nurture komen ooit in de puberteit waar de nature boven drijft. De natuur van die tamme hond is helemaal gewijzigd op die van een wolf, jakhals of vos. Neem je voor een soortgelijk experiment een dier uit het wild, ze zullen de prioriteit leggen op "ontsnappen". En ik durf zelfs te menen dat op de 10 meer als de helft zal sterven van stress/honger. De hond van Pavlov zat al reeds in de comfortzone, was reeds gedomesticeerd. Die nature wijzigde overheen duizendtal generaties door de mens zijn selectief kweken/artificiële selectie. |
![]() |
![]() |
![]() |
#73 | ||
Secretaris-Generaal VN
|
![]() Citaat:
Bijvoorbeeld een bel geluid. Dan zullen die dieren bij het belgeluid aan komen draven of vliegen. Het is hetzelfde principe van de associatie als bij het kwijlen. Citaat:
En in de dierentuin zitten toch ook allemaal wilde dieren, zoals de leeuw en de tijger. Die beginnen echt wel te kwijlen bij een bel signaal. Reken maar, want wilde dieren zijn echt niet dommer dan tamme wat dat betreft.
![]() |
![]() |
#74 |
Banneling
|
![]() Jah... En dat brengt me dan terug naar de OP.
Kan nurture een stoornis ontwikkelen? En is je natuur ongedaan te maken of is het een kwestie van plaatsen en aanvaarden? |
![]() |
![]() |
![]() |
#75 | ||
Secretaris-Generaal VN
|
![]() Geen afkortingen alsjeblieft.
Citaat:
Citaat:
In principe is de Geest en daarmede de opvoeding hoger dan de natuur. Het ware karakter is uit de Geest, dat is de wil een eenmaal gesteld doel vol te houden. En de hele ontwikkeling der mensheid is dan ook uit de Geest van het denken en begrijpen en de ontwikkeling van een cultuur. En zelfs de natuur zelf is door de microwezentjes geschapen.
![]() |
![]() |
#76 | |
Banneling
|
![]() Citaat:
Kan de Geest blindheid overwinnen? Kan de Geest ervoor zorgen dat ik niet kaal word? We can't undo the done. https://www.youtube.com/watch?v=zzjQg-JdwTg To let myself go To let myself flow Is the only way of being Laatst gewijzigd door Peche : 1 januari 2016 om 19:28. |
|
![]() |
![]() |
![]() |
#77 |
Perm. Vertegenwoordiger VN
|
![]() @Peche
Mag ik een voornemen suggereren voor het nieuwe jaar? Geen tegeltjes wijsheid en niet steeds over jezelf beginnen. |
![]() |
![]() |
![]() |
#78 |
Banneling
|
![]() Maar het is mijn natuur. Ik ben een hoogbegaafde narcist.
Welke nurture bestaat daar tegen die synchroon met de maatschappelijke verwachtingen loopt? :drama: :dramaqueen: Laatst gewijzigd door Peche : 1 januari 2016 om 20:17. |
![]() |
![]() |
![]() |
#79 |
Perm. Vertegenwoordiger VN
|
![]() |
![]() |
![]() |
![]() |
#80 |
Banneling
|
![]() IK heb nu al een vitaminen tekort door te weinig zon en eten.
Dat opbouwen was en is een hele uitdaging. Niet te doen. Foliumzuur tekort. Soms denk ik dat ik zulke problemen kreeg in mijn gezondheid door te stoppen met wijn. |
![]() |
![]() |