![]() |
Registreren kan je hier. Problemen met registreren of reageren op de berichten? Een verloren wachtwoord? Gelieve een mail te zenden naar [email protected] met vermelding van je gebruikersnaam. |
|
Registreer | FAQ | Forumreglement | Ledenlijst |
Godsdienst en levensovertuiging In dit forum kan je discussiëren over diverse godsdiensten en levensovertuigingen. |
![]() |
|
Discussietools |
![]() |
#21 | |
Secretaris-Generaal VN
|
![]() Citaat:
onderpastoor: ik ging op pastoraal bezoek bij Valérie, die helpt bij het missiewerk maar die niet zo'n goede reputatie heeft; biechtvader: da's geen zonde onderpastoor: hare vent was niet thuis biechtvader: da's geen zonde onderpastoor: we begonnen te kussen, niet meer .. biechtvader: da's geen zonde onderpastoor: en plots deed ze haar slipje uit ... en dan juist kwam hare vent de oprit opgereden biechtvader: da's zonde. .
Vlaanderen is niet van iedereen. Vlaanderen is enkel van hen die een inspanning doen om ertoe te behoren. De grendel-grondwet moet wijken om eindelijk de broodnodige veranderingen te kunnen doorvoeren. Nadien kan de grondwet herstemd worden. Dat is nog gebeurd. Ik heb de partij gesticht op drie lijnen: Vlaams en Europees, vrij en verantwoordelijk, en sterk en sociaal. Vandaag is dat de grondstroom in Vlaanderen. Geert Bourgeois (N-VA) |
|
![]() |
![]() |
![]() |
#22 |
Perm. Vertegenwoordiger VN
|
![]() Zonde is gelijk aan de regels overtreden. Men kan ook zondigen tegen eigen regels of tegen het geweten. Neem nu de eerste zonde. Was dat een religieuze zonde of eenvoudig het overtreden van een regel. Wat is precies een religieuze zonde?
|
![]() |
![]() |
![]() |
#23 |
Secretaris-Generaal VN
|
![]() |
![]() |
![]() |
![]() |
#24 |
Secretaris-Generaal VN
|
![]() |
![]() |
![]() |
![]() |
#25 |
Secretaris-Generaal VN
|
![]() |
![]() |
![]() |
![]() |
#26 | |
|
![]() Citaat:
Het goede doen is overigens niet het onderwerp van deze draad. Harriechristus is er goed in om van onderwerp te veranderen en jij dus ook. |
|
![]() |
![]() |
![]() |
#27 |
|
![]() In de gegeven context (Bordewijk) is het woord zonde niet beperkt tot het domein van de religie. In de omgangstaal ook niet. In historische taalkundige zin ook niet, dacht ik. Men kan zondigen tegen een eigen gewoonte.
Laatst gewijzigd door Piero : 29 december 2015 om 22:29. |
![]() |
![]() |
![]() |
#28 |
|
![]() |
![]() |
![]() |
![]() |
#29 |
Secretaris-Generaal VN
|
![]() Zo is het en de zoete zonde is de seks, vooral het vreemd gaan is vreselijk spannend en opwindend.
![]() |
#30 | |
|
![]() Citaat:
Seks met een vreemde is uiteraard spannend, maar als het ook nog eens vreemd gaan is, wordt het dan nog beter omdat je je daardoor juist een individu voelt (Bordewijk)? Dan moet de vaste relatie als onderdrukkend worden ervaren, dunkt mij. De seks met de partner stelt dan niet veel meer voor. Laatst gewijzigd door Piero : 30 december 2015 om 11:31. |
|
![]() |
![]() |
![]() |
#31 |
|
![]() De functie van individualitei in een gemeenschap is uiteraard een onderwerp van studie in de sociale wetenschappen. Een onderzoek wijst uit dat individualisme niet gelijk gesteld kan worden aan egoïsme. Een individualistische neiging ontstaat niet alleen als natuurlijke behoeften worden gefrustreerd, maar ook als leden van een groep niet de gelegenheid krijgen om een bijdrage te leveren en hun creativiteit te ontplooien.
Dat gaat gepaard met een verminderde solidariteit en dan kan heimelijk 'zondigen' tegen (ondoelmatige) regels een genot worden. http://www.socialevraagstukken.nl/in...n-prima-samen/ |
![]() |
![]() |
![]() |
#32 | |
|
![]() Citaat:
Ik realiseer mij dat individualiteit alleen mogelijk is in een veilige omgeving, in een geordende (sociale) en tolerante samenleving. In een onveilige omgeving, zoals in het geval van bijvoorbeeld herdersvolk en groepen jagers, is een neiging tot individualiteit al snel gevaarlijk; het leidt tot verstoting uit de groep. In de moderne sociale maatschappij leidt de neiging tot individualiteit vaak niet in de eerste plaats tot creativiteit die wordt ingezet in het algemeen belang. Eerder leidt het tot decadentie, tot zelfverrijking, egoïsme en halfhartigheid. De liberale maatschappij is hedonistisch en decadent, daar bedrijft men openlijk de zonde onder het valse excuus dat iedereen de kans krijgt om individualist te zijn en dat de talentvolste mensen recht hebben op de beste posities. Voor de kansarme is er tenslotte nog de loterij. De neiging tot zonde bestaat dus in de totalitaire maatschappij van het verhaal blokken evenzeer als in een liberale maatschappij. In de laatste echter wordt ze niet alleen getolereerd, ze wordt gezien als een fundamentele menselijke eigenschap. |
|
![]() |
![]() |
![]() |
#33 | |||
Secretaris-Generaal VN
|
![]() Citaat:
Overeenkomstig het gevoel zondig te zijn. Citaat:
Citaat:
![]() |
![]() |
#34 | ||
Secretaris-Generaal VN
|
![]() Zo is dat altijd gezien.
Alleen zijn er periodes waarin dat niet zo is, zoals nu in onze tijd. Het is de lagere lichamelijke wellust tegenover de hogere culturele strevingen. Citaat:
Ja, het is zelfs het goddelijke, want wat de gewone mens niet mag doen, is alleen voor de goden weggelegd. Het taboe is tevens het heilige. Citaat:
![]() |
![]() |
#35 |
Banneling
|
![]() Word een huwelijk zo bekeken? Oei, en ik wou juist zakken geld uitgeven aan een ring.
|
![]() |
![]() |
![]() |
#36 | |
Secretaris-Generaal VN
|
![]() Citaat:
Judas betaalde 30 zilverling'
![]() |
![]() |
#37 |
Banneling
|
![]() Voor het geld is ze zeker niet bij mij
![]() Maar is een huwelijk geen verrijking in plaats van een gevang? Natuurlijk moet ge wel voor uw huwelijk alles gearrangeerd hebben via goede afspraken he. |
![]() |
![]() |
![]() |
#38 | |
Secretaris-Generaal VN
|
![]() Citaat:
1/3 is goed 1/3 is matig 1/3 is slecht. Ik ben zelf niet voor het huwelijk geschapen en ben het liefst alleen.
![]() |
![]() |
#39 |
Banneling
|
![]() Ik ben geschapen voor egoïstische redenen.
Zo ervaar ik veel "selfish loves" rond me heen. Maar deze zal ik ongeacht onvoorwaardelijk blijven liefkozen. De fine tuning komt met onzekerheden maar er is wel zeker een lange termijn visie. Een perspectief dat ik zonder druk kan waarmaken. |
![]() |
![]() |
![]() |
#40 | |
Secretaris-Generaal VN
|
![]() Citaat:
![]() |