![]() |
Registreren kan je hier. Problemen met registreren of reageren op de berichten? Een verloren wachtwoord? Gelieve een mail te zenden naar [email protected] met vermelding van je gebruikersnaam. |
|
Registreer | FAQ | Forumreglement | Ledenlijst |
Maatschappij en samenleving Dit subforum handelt over zaken die leven binnen de maatschappij en in die zin politiek relevant (geworden) zijn. |
![]() |
|
Discussietools |
![]() |
#21 | |
Secretaris-Generaal VN
|
![]() Citaat:
|
|
![]() |
![]() |
![]() |
#22 |
Secretaris-Generaal VN
|
![]() Aan het onthaal in een ministerie: "you take the traps to the third floor."
|
![]() |
![]() |
![]() |
#23 |
Europees Commissaris
|
![]() Waarom moet de ene taal altijd ten koste gaan van de andere? Kijk ook eens naar de andere vakken. Plastische opvoeding, muzikale opvoeding, lichamelijke opvoeding, vakoverschrijdend project,...
Misschien moet het onderwijs eens terugkeren naar de corebusiness. Met meer plaats voor het Engels. Besparen op Frans zou jammer zijn. Oké, globaal genomen neemt het belang af. Niettemin vergroot het in Belgische context nog steeds in belangrijke mate uw kansen op de arbeidsmarkt.
Bart De Wever: "De enige bijdrage die de Vlaamse Beweging vandaag nog kan leveren aan een onafhankelijk Vlaanderen, is ophouden te bestaan" Jan Jambon: "Les transferts Nord-Sud, ça nous aide juste pour le marketing. Mais en fait, ça ne nous intéresse pas" Bourgeois: "onafhankelijkheid is iets uit de 19de eeuw" Laatst gewijzigd door Zeus : 18 januari 2016 om 17:22. |
![]() |
![]() |
![]() |
#24 | |
Secretaris-Generaal VN
|
![]() Citaat:
|
|
![]() |
![]() |
![]() |
#25 |
Secretaris-Generaal VN
|
![]() Volgens mij moet men twee dingen doen:
- vroeg genoeg beginnen met zowel Engels als Frans - meer mogelijkheden voorzien voor leerlingen die dat willen om een curriculum met veel moderne talen te voorzien. |
![]() |
![]() |
![]() |
#26 | |
Europees Commissaris
|
![]() Citaat:
Het eerste werd nog heel technisch gedoceerd, met 60 procent van de tijd zuivere grammatica-oefeningen, 30 procent vocabularium en voor de rest eens een schrijfopdracht. Terwijl Engels bijna als speeltijd werd behandeld met idiote "vaardigheden".
Bart De Wever: "De enige bijdrage die de Vlaamse Beweging vandaag nog kan leveren aan een onafhankelijk Vlaanderen, is ophouden te bestaan" Jan Jambon: "Les transferts Nord-Sud, ça nous aide juste pour le marketing. Mais en fait, ça ne nous intéresse pas" Bourgeois: "onafhankelijkheid is iets uit de 19de eeuw" |
|
![]() |
![]() |
![]() |
#27 |
Minister-President
|
![]() Komt President Van Rompuy president Bush tegen
Hij wil wat small talk doen en herinnert zich gehoord te hebben dat Bush een ranch heeft VR:"I hear you fok horses?" B: "Pardon?" VR: "Yes, paarden" |
![]() |
![]() |
![]() |
#28 | |
Minister-President
|
![]() Citaat:
Veel heeft volgens mij te maken met de evolutie binnen de leerplannen van ons onderwijs en de 'leerlinggerichte' aanpak die in feite op langere termijn contraproductief is. Vroeger moesten leerlingen zogezegd 'domweg' grammatica opdrammen en kregen ze vrijwel elke les 'woordjes' en 'regeltjes' ingedramd, maar dat had wel zijn resultaat. We moeten dringend onze huidige 'school-moet-leuk-zijn' mentaliteit terug herzien. Dertig of veertig jaar terug denk ik dat leerlingen zich ook af en toe in de lessen amuseerden, maar er was toen tenminste nog niveau. Zoals velen hier opperden lijken belangrijke werkpunten voor het Vlaams onderwijs: - meer lesuren voor Engels, zowel voor grammatica/spelling als meer creatieve onderdelen. - een deel van de andere lessen (Aardrijkskunde/Geschiedenis/Biologie ...) ook in het Engels, zeker in het ASO. - reeds Engels in de basisschool. Engels én Frans reeds aanleren vanaf 6 jaar. Kinderen absorberen best vreemde talen tussen hun 6 en 10 jaar. Jammer dat Frans bij ons pas gegeven wordt vanaf het vijfde studiejaar (ca. 10 jaar) en Engels vaak vanaf het eerste of tweede middelbaar (ca. 12 �* 13 jaar). Toch denk ik dat we ondanks de boodschap van onheil uit de studie ook nog wat moeten relativeren. Zijnde dat: - vele andere landen een sterke inhaalbeweging aangaande Engelse kennis hebben gedaan de jongste jaren. - wij dus qua 'objectieve' maatstaven iets minder slecht in Engels zijn geworden dan het onderzoek schijnt aan te tonen. - de kwaliteit van ons academisch Engels toch nog altijd een stuk beter is dan dat van onze buurlanden. Ik bedoel dan vooral Nederland en Duitsland, over Frankrijk spreek ik niet eens. En als het een schrale troost mag zijn: laat de Engelsen zelf eens een andere taal spreken, die worden in de UK vaak van bedroevend niveau onderwezen. Temeer omdat er zich bij Engelssprekenden de arrogantie heeft ontwikkeld dat zij toch overal met hun 'lingua franca' terechtkunnen, wat vaak ook wel zo is, maar moeten ze toch eens iets anders spreken, zijn ze vaak reddeloos verloren. |
|
![]() |
![]() |
![]() |
#29 | |
Banneling
|
![]() Citaat:
|
|
![]() |
![]() |
![]() |
#30 |
Secretaris-Generaal VN
|
![]() Ik ben nog steeds blij dat mijn ouders mij indertijd 4 schooljaren in een Franstalige school ingeschreven hebben. Natuurlijk is Frans geen wereldtaal, maar in de regio waar ik woon komt het goed van pas.
|
![]() |
![]() |
![]() |
#31 | |
Banneling
|
![]() Citaat:
|
|
![]() |
![]() |
![]() |
#32 |
Secretaris-Generaal VN
|
![]() Mij heeft mijn kennis van Frans geen windeieren gelegd. Het is trouwens een enorme cultuurtaal om in op te gaan. Frans is trouwens wel een wereldtaal.
Laatst gewijzigd door Gipsy : 18 januari 2016 om 22:54. |
![]() |
![]() |
![]() |
#33 | |
Perm. Vertegenwoordiger VN
|
![]() Citaat:
En dan moeten wij geloven dat Nederland op 2 staat? |
|
![]() |
![]() |
![]() |
#34 | |
Secretaris-Generaal VN
|
![]() Inderdaad, vrije mensen kiezen zelf welke talen ze willen leren.
![]() |
![]() |
![]() |
#35 | ||
Secretaris-Generaal VN
|
![]() Citaat:
Maar nu niet meer.
![]() |
![]() |
![]() |
#36 |
Secretaris-Generaal VN
|
![]() |
![]() |
![]() |
![]() |
#37 | |
Secretaris-Generaal VN
|
![]() Citaat:
Daarom dat vele andere reacties op de vorige pagina ook foutieve/letterlijke vertalingen zijn van spreekwoorden. Laatst gewijzigd door TheFourHorsemen : 19 januari 2016 om 08:58. |
|
![]() |
![]() |
![]() |
#38 |
Banneling
|
![]() |
![]() |
![]() |
![]() |
#39 |
Banneling
|
![]() |
![]() |
![]() |
![]() |
#40 | |
Minister-President
|
![]() Citaat:
Maar het is wel niet de realiteit. Het Frans is niet meer dan een regionale taal die ook buiten Europa gesproken wordt. Maar dat alleen maakt het nog geen wereldtaal. Zo kan je dan ook het Nederlands als een wereldtaal beschouwen.
![]() |