Politics.be Registreren kan je hier.
Problemen met registreren of reageren op de berichten?
Een verloren wachtwoord?
Gelieve een mail te zenden naar [email protected] met vermelding van je gebruikersnaam.

Ga terug   Politics.be > Algemeen > Binnenland
Registreer FAQForumreglement Ledenlijst

Binnenland Onderwerpen omtrent de binnenlandse politiek kunnen hier terecht. Let er wel op dat dit subforum enkel over dergelijk algemene zaken gaat die niet thuishoren in de themafora.

Antwoord
 
Discussietools
Oud 25 januari 2016, 23:17   #41
Bad Attila
Secretaris-Generaal VN
 
Bad Attila's schermafbeelding
 
Geregistreerd: 8 juni 2005
Locatie: Brussel
Berichten: 21.945
Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Jan van den Berghe Bekijk bericht
Als het om Brussel, altijd de Franstalige pers raadplegen:



http://www.7sur7.be/7s7/fr/3007/Brux...est-niet.dhtml
Af en toe is begrijpend lezen ook goed. Onkelinx refereert niet enkel naar de tunnels, maar wel veel algemener naar mobiliteit.
Ze zegt ook, zoals Duc het reeds voorlegde, dat er niks aan de andere Gewesten gevraagd wordt rond de tunnels.

Of, om Le Soir te citeren:
http://www.lesoir.be/1102422/article...est-monstrueux
"La Région bruxelloise doit dégager des moyens pour ses tunnels, estime Mme Onkelinx. Mais au préalable, elle doit connaître la situation exacte de ces infrastructures et décider ensuite quels tunnels pourront être rénovés ou abandonnés et quelles sont les solutions de rechange qui se présentent." Komen vertellen dat Onkelinx Vlaams geld eist voor de Brusselse tunnels is dus een loopje nemen met de realiteit.

Je zou kunnen zeggen, 'wie is die Onkelinx?', soit.
Maar misschien er ook eens Reynders bij betrekken (nog steeds dezelfde bron): 'Au sujet du financement, M. Reynders trace des lignes de partage: le ferroviaire incombe �* la compétence fédérale, la Région prendrait en charge les tunnels tandis que l’extension du métro bruxellois doit bénéficier d’un co-financement de Beliris, fonds fédéral affecté �* Bruxelles. '

Ik durf dus te concluderen dat de veruit twee grootste Franstalige partijen in Brussel geen EURO aan Vlaanderen vragen om de Brusselse tunnels op orde te krijgen.
Ergo, Weyts geeft commentaar op iets dat niet bestaat. Altijd goed voor publiciteit in de fanshop van de Vlaams nationalisten, dat wel, maar meer niet.
__________________
Met democratie maak je van een paard, een Romeinse consul.
Bad Attila is offline   Met citaat antwoorden
Oud 25 januari 2016, 23:25   #42
werkman
Europees Commissaris
 
Geregistreerd: 5 december 2014
Berichten: 6.830
Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Jan van den Berghe Bekijk bericht
Ik zou toch wel weten wat ik moet kiezen: een korte rit naar het eerste bijzijnd station en dan de trein op richting Brussel of aan 10 km/u bumper aan bumper rijden naar Brussel.
Oke Jan. Ik zou dat ook kiezen.
Maar er is verschil tussen dagdromen en realiteit.
Mensen uit onze streek hebben nooit kunnen kiezen.
Het was meer dan twaalf uur onderweg zijn (werktijd inbegrepen) in onverwarmde beestenbakken in de winter en sauna's vanaf einde mei.
Ik besef wel dat jij nooit de trein hebt gebruikt.
Dus ik houd mij bij mijn standpunt. Ontvet Brussel en je hebt zelfs de trein niet meer nodig. En je kunt dan per eigen wagen naar de zee rijden zonder file op je vrije dagen.
Nu Uplace nog en we zitten nog meer in de str... .
werkman is offline   Met citaat antwoorden
Oud 26 januari 2016, 00:08   #43
Jan van den Berghe
Secretaris-Generaal VN
 
Jan van den Berghe's schermafbeelding
 
Geregistreerd: 7 september 2002
Locatie: Waregem
Berichten: 178.701
Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Bad Attila Bekijk bericht
Af en toe is begrijpend lezen ook goed. Onkelinx refereert niet enkel naar de tunnels, maar wel veel algemener naar mobiliteit.
Dat kan, maar we hebben het over de tunnels en de oproep van een aantal Franstalige politici dat ook de andere deelstaten voor de Brusselse tunnels zouden moeten betalen.
Jan van den Berghe is offline   Met citaat antwoorden
Oud 26 januari 2016, 00:31   #44
Knuppel
Secretaris-Generaal VN
 
Geregistreerd: 21 juni 2002
Locatie: Vlaanderen
Berichten: 117.759
Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door pajoske Bekijk bericht
Vlaanderen (Benneke Weyts) mag met haar centen doen wat ze wil. Maar of de Vlaamse ambtenaren die noodgedwongen in Brussel moeten gaan werken heel gelukkig gaan zijn als ze uren langer in de file staan betwijfel ik.
Er zijn dan 2 mogelijkheden: Vlaanderen verhuist haar overheidsdiensten naar het Vlaamse gewest. Bye bye Brussel hoofdstad van de Vlaamse gemeenschap.
Of Vlaanderen zoekt mee naar een oplossing voor de mobiliteitsproblemen in Brussel. M.a.w. men onderhandelt. Dat was trouwens de vraag dacht ik.

Eens te meer blijkt dit weer een kluwen te worden. Ik kan nu al voorspellen dat wij een mobiliteitscatastrofe in het centrum van dit land tegemoet gaan. Eens te meer gaan er weer politieke spelletjes gespeeld worden waar de burger geen boodschap aan heeft.

Een zoveelste bewijs dat Vlaamse onafhankelijkheid een grote stommiteit zou zijn. Onze economie en dus de welvaart van de inwoners van dit land gaan weeral de dupe zijn.

Ik stel voor dat we al die overbodige gewestelijke politici een C4 geven. En overgaan tot een nieuwe staatshervorming, die ons land met één regring weer werkbaar en het bestuur betaalbaar maakt.
Wat een zever!
Vlaanderen onafhankelijk,alles naar Vlaanderen verhuizen wat in Brussel niet thuis hoort; en Brussel haar eigen potje laten koken. Meer moet dat niet zijn om van de Brusselse bedelarij af te geraken.

Brussel en Wallonië vormen trouwens als een federation. Dat ze maar steun bij mekaar zoeken ipv bij het Vlaamse gewest waar ze ondanks de miljardentransfers op spuwen.
__________________
Het Oosten: De kiezer heeft niet altijd gelijk.
De kiezer heeft alleen gelijk als hij stemt zoals Het Oosten het zou willen.
Knuppel is offline   Met citaat antwoorden
Oud 26 januari 2016, 07:15   #45
Bad Attila
Secretaris-Generaal VN
 
Bad Attila's schermafbeelding
 
Geregistreerd: 8 juni 2005
Locatie: Brussel
Berichten: 21.945
Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Jan van den Berghe Bekijk bericht
Dat kan, maar we hebben het over de tunnels en de oproep van een aantal Franstalige politici dat ook de andere deelstaten voor de Brusselse tunnels zouden moeten betalen.
Wij misschien wel, Onkelinx en Reynders niet.
Die oproep bestaat aldus enkel in de geesten van een aantal Vlaams-nationalisten.
__________________
Met democratie maak je van een paard, een Romeinse consul.
Bad Attila is offline   Met citaat antwoorden
Oud 26 januari 2016, 08:27   #46
Hypochonder
Secretaris-Generaal VN
 
Hypochonder's schermafbeelding
 
Geregistreerd: 3 december 2008
Berichten: 21.895
Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Knuppel Bekijk bericht

Brussel en Wallonië vormen trouwens als een federation. Dat ze maar steun bij mekaar zoeken ipv bij het Vlaamse gewest waar ze ondanks de miljardentransfers op spuwen.
Inderdaad. Laat Wallobrux zelf hun tunnels en al de rest betalen.
Hypochonder is offline   Met citaat antwoorden
Oud 26 januari 2016, 08:32   #47
Bad Attila
Secretaris-Generaal VN
 
Bad Attila's schermafbeelding
 
Geregistreerd: 8 juni 2005
Locatie: Brussel
Berichten: 21.945
Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Hypochonder Bekijk bericht
Inderdaad. Laat Wallobrux zelf hun tunnels en al de rest betalen.
Net als Knuppel bent u blijkbaar niet op de hoogte van de verschillen tussen Gewest en Gemeenschap...
__________________
Met democratie maak je van een paard, een Romeinse consul.
Bad Attila is offline   Met citaat antwoorden
Oud 26 januari 2016, 10:54   #48
speurneus
Eur. Commissievoorzitter
 
Geregistreerd: 11 juli 2007
Berichten: 9.175
Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Witte Kaproen Bekijk bericht
Maar volgens Vlaams minister Ben Weyts
kan het niet dat Vlaanderen mee zou opdraaien voor de renovatiekosten van de Brusselse tunnels.
Brussel moet zijn verantwoordelijkheid opnemen en de factuur niet doorsturen, is de boodschap van Weyts.
Voor mijn part moeten de regio's deze herstellingswerken helemaal niet mee financieren. Wij Brusselaars komen ook niet tussen in de kosten van het BAM project in Antwerpen.
Maar wat wel een goede oplossing zou zijn is dat alle wagens die niet tot Brusselse bedrijven en Brusselse inwoners behoren tol zouden betalen als ze de tunnels willen gebruiken. In Antwerpen zijn ze dat ook van plan, waarom hier dan niet.
speurneus is offline   Met citaat antwoorden
Oud 26 januari 2016, 11:02   #49
werkman
Europees Commissaris
 
Geregistreerd: 5 december 2014
Berichten: 6.830
Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door speurneus Bekijk bericht
Voor mijn part moeten de regio's deze herstellingswerken helemaal niet mee financieren. Wij Brusselaars komen ook niet tussen in de kosten van het BAM project in Antwerpen.
Maar wat wel een goede oplossing zou zijn is dat alle wagens die niet tot Brusselse bedrijven en Brusselse inwoners behoren tol zouden betalen als ze de tunnels willen gebruiken. In Antwerpen zijn ze dat ook van plan, waarom hier dan niet.
Daarom moet Uplace er komen! Kun je weer wat meer inkomsten gaan innen van de zotten die er naar toe willen.
werkman is offline   Met citaat antwoorden
Oud 26 januari 2016, 11:02   #50
Anna List
Banneling
 
 
Geregistreerd: 28 september 2004
Berichten: 106.558
Standaard

en hoe lossen we dat efficiënt op in Brussel ?

http://www.tijd.be/politiek_economie...24883-3139.art

7 specialist ambtenaren erbij ... wellicht één per Brusselse regeringspartij van elke taalrol ?

Anna List is offline   Met citaat antwoorden
Oud 26 januari 2016, 11:03   #51
Hypochonder
Secretaris-Generaal VN
 
Hypochonder's schermafbeelding
 
Geregistreerd: 3 december 2008
Berichten: 21.895
Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Bad Attila Bekijk bericht
Net als Knuppel bent u blijkbaar niet op de hoogte van de verschillen tussen Gewest en Gemeenschap...
Maakt geen hol uit hoor jongen, het geld gaat altijd van Vlaamstalige kant naar Franstalige kant. Meer moet men in feite niet weten.
Hypochonder is offline   Met citaat antwoorden
Oud 26 januari 2016, 11:05   #52
vlijmscherp
Secretaris-Generaal VN
 
vlijmscherp's schermafbeelding
 
Geregistreerd: 19 april 2006
Locatie: Zele
Berichten: 44.678
Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door speurneus Bekijk bericht
Voor mijn part moeten de regio's deze herstellingswerken helemaal niet mee financieren. Wij Brusselaars komen ook niet tussen in de kosten van het BAM project in Antwerpen.
Maar wat wel een goede oplossing zou zijn is dat alle wagens die niet tot Brusselse bedrijven en Brusselse inwoners behoren tol zouden betalen als ze de tunnels willen gebruiken. In Antwerpen zijn ze dat ook van plan, waarom hier dan niet.
en als mensen vanuit Brussel en Luik de E40 nemen naar de kust, tol betalen vanaf dat ze in Vlaanderen komen. lijkt me nog een goed idee in feite.
__________________
multiculturele samenleving: de vrijheid van elk individu om zijn cultuur te beleven binnen de grenzen van de wetten van het land.
We moeten blijven hopen, blijven geloven in het goede in de mens. Anders lopen we ons vast in een cynisch, zelfdestructief wereldbeeld waar een wit-zwart denken regeert.
vlijmscherp is offline   Met citaat antwoorden
Oud 26 januari 2016, 11:08   #53
quercus
Secretaris-Generaal VN
 
quercus's schermafbeelding
 
Geregistreerd: 4 maart 2009
Locatie: De Verenigde Nederlanden
Berichten: 43.633
Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Knuppel Bekijk bericht
Wat een zever!
Vlaanderen onafhankelijk,alles naar Vlaanderen verhuizen wat in Brussel niet thuis hoort; en Brussel haar eigen potje laten koken. Meer moet dat niet zijn om van de Brusselse bedelarij af te geraken.

Brussel en Wallonië vormen trouwens als een federation. Dat ze maar steun bij mekaar zoeken ipv bij het Vlaamse gewest waar ze ondanks de miljardentransfers op spuwen.
Het probleem is dat wij jaarlijks vanuit Vlaanderen miljarden euro's richting WalloBrux laten stromen zonder dat de ontvangers omtrent de besteding ervan ook maar één letter verantwoording hoeven af te leggen. Nu met de brokkeltunnels is het een gelijkaardig verhaal. Met de zesde staatsmisvorming krijgt "la Capitale" er elk jaar van uit Vlaanderen 500 miljoen bij. Het grondig upgraden van het tunnelcomplex wordt in eerste instantie geschat op 1 miljard euro. En wij moeten van uit Vlaanderen gelaten toekijken hoe de Beulemansen die 500 miljoen er vrolijk doordraaien voor allerlei, behalve voor wat dringend noodzakelijk is. Er mag wat mij betreft door de Vlaamse politieke partijen eens flink wat druk worden uitgeoefend op dat volkje van "col en manchet maar thuis gene fret".

Laatst gewijzigd door quercus : 26 januari 2016 om 11:09.
quercus is offline   Met citaat antwoorden
Oud 26 januari 2016, 11:09   #54
pajoske
Perm. Vertegenwoordiger VN
 
pajoske's schermafbeelding
 
Geregistreerd: 21 september 2006
Locatie: Maaskaant/Limburg/Europe
Berichten: 15.917
Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door werkman Bekijk bericht
Oke Jan. Ik zou dat ook kiezen.
Maar er is verschil tussen dagdromen en realiteit.
Mensen uit onze streek hebben nooit kunnen kiezen.
Het was meer dan twaalf uur onderweg zijn (werktijd inbegrepen) in onverwarmde beestenbakken in de winter en sauna's vanaf einde mei.
Ik besef wel dat jij nooit de trein hebt gebruikt.
Dus ik houd mij bij mijn standpunt. Ontvet Brussel en je hebt zelfs de trein niet meer nodig. En je kunt dan per eigen wagen naar de zee rijden zonder file op je vrije dagen.
Nu Uplace nog en we zitten nog meer in de str... .
Dat is de kern van de zaak.

Een voorbeeld uit mijn omgeving. Gelukkkig was dit maar voor een beperkte periode.
Met de trein vanuit Genk. 5 uren per dag onderweg als de afstand tot Genk station met de auto gedaan wordt.
Met de wagen: in theorie 2u45 per dag van aan de voordeur tot op de bedrijfsparking.

Trein: dagelijks vertragingen.
Auto: regelmatig file. Maar om meer dan 2 uren per dag file te hebben is zelden. En wie dat regelmatig doet kent wel kleine omwegen (of de gps) om het tijdsverlies te beperken.
Met de trein: werken is niet mogelijk wegens geen fatsoenlijk wifi netwerk.
Slapen is niet mogelijk wegens te groot risico op stelen bedrijfslaptop met belangrijke software. Sleuren met rugzak met laptop, dossiertjes enz.

Tja wat kies je dan? ook al is je treinvervoer gratis?

Vanuit uwe zetel is dat allemaal mooi uitleggen en beslissingen nemen voor anderen. De praktijk ziet er heel wat anders uit.

Laatst gewijzigd door pajoske : 26 januari 2016 om 11:09.
pajoske is offline   Met citaat antwoorden
Oud 26 januari 2016, 11:12   #55
pajoske
Perm. Vertegenwoordiger VN
 
pajoske's schermafbeelding
 
Geregistreerd: 21 september 2006
Locatie: Maaskaant/Limburg/Europe
Berichten: 15.917
Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door vlijmscherp Bekijk bericht
en als mensen vanuit Brussel en Luik de E40 nemen naar de kust, tol betalen vanaf dat ze in Vlaanderen komen. lijkt me nog een goed idee in feite.
Het Vlaamse kusttoerisme zal u op haar knieën bedanken voor uw inzicht en vooruitziendheid.

Belastingen, belastingen, nog meer belastingen.....gij zijt ene van de NVA zeker?
pajoske is offline   Met citaat antwoorden
Oud 26 januari 2016, 11:15   #56
vlijmscherp
Secretaris-Generaal VN
 
vlijmscherp's schermafbeelding
 
Geregistreerd: 19 april 2006
Locatie: Zele
Berichten: 44.678
Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door pajoske Bekijk bericht
Het Vlaamse kusttoerisme zal u op haar knieën bedanken voor uw inzicht en vooruitziendheid.

Belastingen, belastingen, nog meer belastingen.....gij zijt ene van de NVA zeker?
wie was er hier eerst over tol begonnen?

en neen, ik ben niet van de N-VA.
__________________
multiculturele samenleving: de vrijheid van elk individu om zijn cultuur te beleven binnen de grenzen van de wetten van het land.
We moeten blijven hopen, blijven geloven in het goede in de mens. Anders lopen we ons vast in een cynisch, zelfdestructief wereldbeeld waar een wit-zwart denken regeert.
vlijmscherp is offline   Met citaat antwoorden
Oud 26 januari 2016, 11:41   #57
Witte Kaproen
Secretaris-Generaal VN
 
Witte Kaproen's schermafbeelding
 
Geregistreerd: 8 september 2013
Berichten: 33.313
Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door DucDEnghien Bekijk bericht
Heb ik ook gedaan:

Le Soir 25/01/2016:

"Le budget de la Région bruxelloise n’est pas en déficit, grâce au refinancement obtenu dans le cadre de la 6e réforme de l’Etat. «Nous ne demandons rien aux autres Régions», a assuré Mme Onkelinx."
Maar natuurlijk wel aan de federale overheid ,
en wiens geld is dat voornamelijk?
Twee maal raden
Witte Kaproen is offline   Met citaat antwoorden
Oud 26 januari 2016, 11:45   #58
Another Jack
Banneling
 
 
Geregistreerd: 8 augustus 2007
Berichten: 66.515
Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Hypochonder Bekijk bericht
Maakt geen hol uit hoor jongen, het geld gaat altijd van Vlaamstalige kant naar Franstalige kant. Meer moet men in feite niet weten.
Maakt wel een hol uit.
Wie niet het verschil tussen gewesten en gemeenschappen kent als het over binnenlandse politiek gaat, weet gewoon niet waarover hij het heeft....

Laatst gewijzigd door Another Jack : 26 januari 2016 om 11:53.
Another Jack is offline   Met citaat antwoorden
Oud 26 januari 2016, 11:46   #59
Witte Kaproen
Secretaris-Generaal VN
 
Witte Kaproen's schermafbeelding
 
Geregistreerd: 8 september 2013
Berichten: 33.313
Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door pajoske Bekijk bericht
Het Vlaamse kusttoerisme zal u op haar knieën bedanken voor uw inzicht en vooruitziendheid.
Inderdaad als de Walen en Brusselaars niet meer komen
zal er tenminste terug voldoende parkeerplaats
voor de Vlaamse toeristen zijn aan de Vlaamse Kust

Laatst gewijzigd door Witte Kaproen : 26 januari 2016 om 11:46.
Witte Kaproen is offline   Met citaat antwoorden
Oud 26 januari 2016, 11:49   #60
marie daenen
Banneling
 
 
Geregistreerd: 2 december 2013
Berichten: 35.535
Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Bad Attila Bekijk bericht
Wij misschien wel, Onkelinx en Reynders niet.
Die oproep bestaat aldus enkel in de geesten van een aantal Vlaams-nationalisten.
Op de franstalige TV, gisterenavond, heb ik anders Onkelinx duidelijk horen pleiten voor inbreng, ook vanuit Vlaanderen...
Hier dan iets anders komen beweren...
marie daenen is offline   Met citaat antwoorden
Antwoord



Regels voor berichten
Je mag niet nieuwe discussies starten
Je mag niet reageren op berichten
Je mag niet bijlagen versturen
Je mag niet jouw berichten bewerken

vB-code is Aan
Smileys zijn Aan
[IMG]-code is Aan
HTML-code is Uit
Forumnavigatie


Alle tijden zijn GMT +1. Het is nu 23:54.


Forumsoftware: vBulletin®
Copyright ©2000 - 2025, Jelsoft Enterprises Ltd.
Content copyright ©2002 - 2020, Politics.be