Politics.be Registreren kan je hier.
Problemen met registreren of reageren op de berichten?
Een verloren wachtwoord?
Gelieve een mail te zenden naar [email protected] met vermelding van je gebruikersnaam.

Ga terug   Politics.be > Algemeen > Binnenland
Registreer FAQForumreglement Ledenlijst

Binnenland Onderwerpen omtrent de binnenlandse politiek kunnen hier terecht. Let er wel op dat dit subforum enkel over dergelijk algemene zaken gaat die niet thuishoren in de themafora.

Antwoord

Discussietools
Oud 6 februari 2016, 18:28   #141
marie daenen
Banneling

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door geertvdb Bekijk bericht
Bewijs?

En dan bedoel ik: dat Brusselaars in de 19e eeuw gedwongen werden om hun kinderen in het Frans op te voeden, want daar gaat het om.

Hoe u ook probeert eronder uit te kronkelen...
In de 19de eeuw over heel la Belgique bestonden alleen franstalige scholen. dus alle mensen die wilden meegeteld worden in het openbare leven waren verplicht om dat in het frans te doen...

Later toen er meer en meer mensen hun kinderen naar de school konden sturen; waren dat opnieuw enkel en alleen franstalige scholen en daar kregen ze in eerste instantie de grootheid van de taal van Molière en in tweede instantie de minachting voor alles wat Vloms was mee ingelepeld...

Kom nu maar eens af met bewijzen van wat jij beweert ipv hier de hele tijd dezelfde nonsens te komen vertellen.
marie daenen is offline   Met citaat antwoorden
Oud 6 februari 2016, 18:30   #142
marie daenen
Banneling

Standaard

Citaat:
Maar als ze in de meerderheid zijn. Wat verwacht u dat ze doen? In het Nederlands blijven praten?

Ooit al gehoord van democratie?
Hoe, ze zijn allemaal ineens en op hetzelfde ogenblik neergestreken??? Het was dus een echte volksverhuizing en een echte overrompeling zoals met de vluchtelingen nu???

Laatst gewijzigd door marie daenen : 6 februari 2016 om 18:32.
Oud 6 februari 2016, 18:35   #143
marie daenen
Banneling

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door DucDEnghien Bekijk bericht
Je kon en kan perfect thuis je kinderen in het Nederlands/Frans opvoeden en ze hun studies in het Frans/Nederlands laten volgen.
Dat kan inderdaad perfect; maar de ouders konden niet voorzien dat ze op de franstalige scholen (zeker in Brussel) minachting en haat voor alles wat Vlaams was ingepeperd krijgen...
Dat was toen zo en dat is nu met vernieuwde kracht opnieuw zo...
Oud 6 februari 2016, 18:36   #144
marie daenen
Banneling

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Another Jack Bekijk bericht
Ik denk eigenlijk dat het patroons in de 19e eeuw geen reet kon schelen of de kinderen van de arbeiders naar school gingen.
Laat staan welke school...
Natuurlijk kon hen dat geen reet schelen, want hoeveel van die arbeiders had ook maar iets in de burgerlijk pap te brokken???
Oud 6 februari 2016, 18:39   #145
marie daenen
Banneling

Standaard

Citaat:
Maar dat is NIET het antwoord op mijn vraag.

Mijn grootmoeder is ook naar een franstalige school gestuurd, maar THUIS sprak ze met haar ouders Nederlands.

Hoe komt het dat die Vlaamse Brusselaars ook THUIS met hun kinderen Frans begonnen te spreken?

Wie heeft hen gedwongen?

Niemand!

Dat deden ze uit vrije wil.

Ze werden er zelfs voor gewaarschuwd, al in 1788! Door Brussels advokaat Jan-Baptist Verlooy, die een verhandeling schreef over de Fransdolheyd van de Brusselaars.

de Nederduytsche tael is hier [...] mishandelt by ons, en voor al in Brussel: zy is in deze stad niet alleen veronachtzaemt, maer ook veracht [...]. wy zullen het Frans hier de moederlyke tael maken: wy zullen het doen de tael worden van ons Nederland. [...] Ten zy wy dan door onze domme fransverwaentheyd by den alfranswillenden Fransman [...] willen blyven den naem verdienen van Grossiers Flamands; [...] wy moeten het frans verlaten.[

Tja, een gewaarschuwd man is er 2 waard zou men denken ....
En hoeveel mensen in die tijd konden lezen??? En ik veronderstel dat de gegoede franstalige burgerij er wel niets aan gedaan zal hebben opdat de Vlaamse onderhorigen het zouden weten, niet???
Oud 6 februari 2016, 18:39   #146
marie daenen
Banneling

Standaard

Citaat:
Ik ben daar het levende bewijs van.
En hebben ze je ook de minachting voor alles wat frans is meegegeven???

Laatst gewijzigd door marie daenen : 6 februari 2016 om 18:40.
Oud 6 februari 2016, 18:41   #147
marie daenen
Banneling

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Witte Kaproen Bekijk bericht
Maar wel in Wallo-Brux ,

het hedendaags " verdriet van België"
2
Oud 6 februari 2016, 18:43   #148
marie daenen
Banneling

Standaard

Citaat:
Amai, dit is zelfs een nog armzaliger antwoord dan ik van u gewoon ben.

Allez, slaapt er eens over. En doe nog eens een poging morgen.
Wat? Ben je op je tenen getrapt omdat we dat durven zeggen???
Binnen tien �* twintig jaar lacht iedereen je ook uit indien je dat dan nog van het frans durft te zeggen...
Nu al lachen alle hoofdzakelijk Engelssprekende landen daarmee...
Zo een internationale Indiër horen spreken die zei dat al die vroegere franstalige kolonies er nog het nadeel bij hadden dat ze naast het Frans, Engels moesten leren om verder door te stoten...

Laatst gewijzigd door marie daenen : 6 februari 2016 om 18:46.
Oud 6 februari 2016, 18:49   #149
Witte Kaproen
Secretaris-Generaal VN

Witte Kaproen's schermafbeelding

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door marie daenen Bekijk bericht
Maar hoe wil je dan dat ze hun opdracht van het verdedigen van de grote francofonie in Vlaanderen vervullen???

Ken je dat; een grootheid die absoluut verdedigd moet worden??? Ik zou eerder spreken van een verschrompelde kleinigheid...
Bijgevoegde miniaturen
Klik op de afbeelding voor een grotere versie

Naam:  4489404322_96594e293c_o.jpg‎
Bekeken: 17
Grootte:  74,8 KB
ID: 101364  

Laatst gewijzigd door Witte Kaproen : 6 februari 2016 om 18:50.
Witte Kaproen is nu online   Met citaat antwoorden
Oud 6 februari 2016, 18:53   #150
marie daenen
Banneling

Standaard

Citaat:
Tja, gij zijt hier begonnen over de nazi's ....

En een andere flamingant beweert hier dat het meeheulen met de nazi's terecht was ...

Tja ....ge smeert zelf uw smerige boterhammen, hé.
Hoe konden die meeheulers met de Duits van op voorhand weten dat die Duitsers zo slecht waren???? Terwijl la Belgique van de hoge toren blaast hoe goed het wel is om mee te heulen met de franstalige bezetter???
Vlaanderen is al altijd bezet geweest; door Frankrijk, Oostenrijk, Spanje, Bourgondië...
Collaboratie tegen het eigen volk in is altijd slecht en is zeker niet goed te keuren omdat op een bepaald moment het de gevestigde macht is geworden...
Oud 6 februari 2016, 18:55   #151
marie daenen
Banneling

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door dalibor Bekijk bericht
Als jij zou verdwijnen, zou ik je missen, Marie. Ik zou elke dag denken aan de mooie tijden die we samen hier hebben doorgebracht.
Dank je Dalibor; ik amuseer mij dan ook kostelijk...
Oud 6 februari 2016, 18:55   #152
Another Jack
Banneling

Standaard

Citaat:
En hebben ze je ook de minachting voor alles wat frans is meegegeven???
Minachting maakte geen deel uit van mijn opvoeding.
Another Jack is offline   Met citaat antwoorden
Oud 6 februari 2016, 18:58   #153
marie daenen
Banneling

Standaard

Citaat:
Minachting maakte geen deel uit van mijn opvoeding.
U ging dan ook naar het Nederlandstalig onderwijs...
Oud 6 februari 2016, 19:01   #154
marie daenen
Banneling

Standaard

Zo stellen ze de zaken inderdaad graag voor... De stoute Vlamingen die hen, brave franstaligen willen verbieden om hun franse taal te spreken...
en het is dan ook hun heilige plicht om dat met alle macht en middelen, zelfs midden in Vlaanderen, totaal geïsoleerd als het moet, tegen te gaan...
Oud 6 februari 2016, 19:02   #155
Another Jack
Banneling

Standaard

Citaat:
U ging dan ook naar het Nederlandstalig onderwijs...
Ik ben thuis opgevoed.
Op school heb ik een algemene opleiding gekregen.
Another Jack is offline   Met citaat antwoorden
Oud 6 februari 2016, 19:12   #156
marie daenen
Banneling

Standaard

Citaat:
Ik ben thuis opgevoed.
Op school heb ik een algemene opleiding gekregen.
U gaat mij toch niet vertellen dat de afkeer tegen alles wat Vlaams is in francofoon België door de ouders wordt meegegeven???
Normaal gezien bij kleine kinderen merk ik daar nog heel weinig van, maar hoe langer dat ze naar school gaan en hoe hoger ze zijn opgeleid hoe meer het tot uiting komt...
Kan dat dan nog enkel van de ouders komen???
Of weet u niet hoe het er in franstalige scholen aan toe gaat???
Oud 6 februari 2016, 23:59   #157
Pandareus
Secretaris-Generaal VN

Standaard

Citaat:
Hoezo privéleven als we met ééntalige franstalige ambulanciers in Vlaanderen opgescheept zitten en als de Vlaamse kranten weigeren het ongenoegen van de Vlamingen in die rand wereldkundig te maken omdat ze toch voor de lieve vrede van la Belgique niet op franstalige lange tenen willen trappen???
welk ongenoegen, en van wie ? Welke media weigeren eigenlijk om het door jou vooronderstelde "ongenoegen" wereldkundig te maken ? wie zit eigenlijk op verslaggeving van dat door jou vooronderstelde fenomeen te wachten ?
Citaat:
Franstalige rechten in Vlaams Brabant is ook een privézaak misschien??? En waar was de Vlaamse pers toen, of was het om een doekje voor het bloeden te geven en de zaak vooral niet op te zwepen en de Vlamingen vooral dom en kalm te houden...
Je bent sterk in vragen stellen, maar misschien kun je eens een antwoord geven ?

Citaat:
Ik denk dat dat enorm veel openbare bekibbeling is op het Vlaamse privéleven... Of hebben alleen de franstaligen recht op een privéleven en geldt dat privéleven van de Vlamingen alleen maar als het niet onze grote franstalige medeburgers stoort???
Zou je niet beter proberen deze laatste paragraaf om te zetten in enkele zinnen die de mensen ook echt kunnen begrijpen ? Of moeten we het verder doen met je collage van slogans ?
Pandareus is offline   Met citaat antwoorden
Oud 7 februari 2016, 10:44   #158
geertvdb
Perm. Vertegenwoordiger VN

Standaard

Citaat:
In de 19de eeuw over heel la Belgique bestonden alleen franstalige scholen. dus alle mensen die wilden meegeteld worden in het openbare leven waren verplicht om dat in het frans te doen...

Kom nu maar eens af met bewijzen van wat jij beweert ipv hier de hele tijd dezelfde nonsens te komen vertellen.
Hoeveel keer moet ik het herhalen? Ik heb het niet over de franstalige scholen! Die waren er ook in Antwerpen, Gent en Brugge!

Ik heb het over de 'fransdolheyt' van de Brusselaars, die vrijwillig THUIS (en hoeveel keer moet ik THUIS in hoofdletters schrijven voor dat dat doordringt in uw hersenpan?) hun kinderen begonnen op te voeden in het Frans.

Ik heb bewijzen gegeven. Onder andere een tekst uit 1788 van een Brusselse advokaat die waarschuwde voor de verfransing. Dat is een halve eeuw voor het ontstaan van 'La Belgique'.

Waar zijn uw tegenargumenten? Nergens!

Het enige wat u hier doet is dezelfde plaat opzetten met gejammer en gejank, met zelfbeklag, oei oei oei, wat een slachtoffer dat u toch bent van die stoute Franstaligen!
geertvdb is offline   Met citaat antwoorden
Oud 7 februari 2016, 10:59   #159
geertvdb

Standaard

Citaat:
Hoe konden die meeheulers met de Duits van op voorhand weten dat die Duitsers zo slecht waren????
Ha ha ha, het 'wir haben es nicht gewusst' argument.

Schaamteloos. Gij schaamt u ook voor niks hé, om zo'n nonsens te schrijven.

In de jaren 30 was de herinnering van wat de Duitsers in 1914 hadden gedaan nog HEEL levendig. De manier waarop ze België zijn binnengevallen en heelder dorpen hebben uitgemoord. En daarna het mosterdgas.

En iedereen kon Mein Kampf van Hitler lezen, waar onverbloemd in stond wat hij allemaal van plan was.

Die Vlaamsgezinde collaborateurs wisten perfect wat voor iemand Hitler was. Maar het waren opportunisten die alleen aan zichzelf dachten.

Citaat:
Terwijl la Belgique van de hoge toren blaast hoe goed het wel is om mee te heulen met de franstalige bezetter???
Vlaanderen is al altijd bezet geweest; door Frankrijk, Oostenrijk, Spanje, Bourgondië...
Vlaanderen is nooit bezet geweest door Oostenrijk. Gij kent er niks van. Dit grondgebied behoorde gewoon toe aan het Oostenrijkse rijk. Vlaanderen is eigenlijk bijna nooit bezet geweest. Enkel door de Fransen en de Duitser voor korte periodes.
Citaat:
Collaboratie tegen het eigen volk in is altijd slecht en is zeker niet goed te keuren omdat op een bepaald moment het de gevestigde macht is geworden...
Ja ja, praat die ratten maar goed. Mijn grootvader was een flamingant, maar zat wel bij het verzet.

Laatst gewijzigd door geertvdb : 7 februari 2016 om 11:05.
Oud 7 februari 2016, 11:05   #160
geertvdb

Standaard

Citaat:
Hoe, ze zijn allemaal ineens en op hetzelfde ogenblik neergestreken??? Het was dus een echte volksverhuizing en een echte overrompeling zoals met de vluchtelingen nu???
God, moet ik u nu echt zo een simpele dingen uitleggen? Heb u echt nul parate kennis?

De verfransing van de rand gemeenten is geleidelijk gebeurd. Vlamingen hebben uit vrije wil hun huizen verkocht aan Franstaligen.

Nogmaals, ik leg nadruk op 'uit vrije wil'.
Antwoord

Regels voor berichten
Je mag niet nieuwe discussies starten
Je mag niet reageren op berichten
Je mag niet bijlagen versturen
Je mag niet jouw berichten bewerken

vB-code is Aan
Smileys zijn Aan
[IMG]-code is Aan
HTML-code is Uit
Forumnavigatie

Alle tijden zijn GMT +1. Het is nu 12:01.

Forumsoftware: vBulletin®
Copyright ©2000 - 2025, Jelsoft Enterprises Ltd.
Content copyright ©2002 - 2020, Politics.be