Politics.be Registreren kan je hier.
Problemen met registreren of reageren op de berichten?
Een verloren wachtwoord?
Gelieve een mail te zenden naar [email protected] met vermelding van je gebruikersnaam.

Ga terug   Politics.be > Themafora > Mobiliteit & verkeersveiligheid
Registreer FAQForumreglement Ledenlijst

Mobiliteit & verkeersveiligheid Een nieuw themaforum!

Antwoord
 
Discussietools
Oud 7 februari 2016, 23:19   #2721
Johan Daelemans
Perm. Vertegenwoordiger VN
 
Geregistreerd: 29 augustus 2013
Berichten: 14.548
Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Micele Bekijk bericht
Idd, mijn gebuur heeft bij zijn huisrenovatie al direct krachtstroom laten plaatsen
Vraag hem eens welk vermogen en wat hij daarvoor betaald heeft.
Johan Daelemans is offline   Met citaat antwoorden
Oud 7 februari 2016, 23:27   #2722
Micele
Secretaris-Generaal VN
 
Micele's schermafbeelding
 
Geregistreerd: 18 mei 2005
Locatie: Limburg
Berichten: 52.647
Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Johan Daelemans Bekijk bericht
Vraag hem eens welk vermogen en wat hij daarvoor betaald heeft.
Google eens.
__________________
De vuile waarheid over ICE (vanaf 1 min 35")
https://www.youtube.com/watch?v=mk-LnUYEXuM
Nederlandse versie: https://www.youtube.com/watch?v=kekJgcSdN38
Micele is offline   Met citaat antwoorden
Oud 7 februari 2016, 23:30   #2723
Jan van den Berghe
Secretaris-Generaal VN
 
Jan van den Berghe's schermafbeelding
 
Geregistreerd: 7 september 2002
Locatie: Waregem
Berichten: 178.701
Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Johan Daelemans Bekijk bericht
Vraag hem eens welk vermogen en wat hij daarvoor betaald heeft.
Een goede tweeduizend euro.

Laatst gewijzigd door Jan van den Berghe : 7 februari 2016 om 23:38.
Jan van den Berghe is offline   Met citaat antwoorden
Oud 8 februari 2016, 08:27   #2724
Bartjeuh
Banneling
 
 
Geregistreerd: 8 juni 2010
Locatie: Aan de kust
Berichten: 1.916
Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Micele Bekijk bericht
Idd, mijn gebuur heeft bij zijn huisrenovatie al direct krachtstroom laten plaatsen, voor het geval dat de volgende auto een E-auto is.
En dat is zelfs niet echt nodig.
Wij laden in één van onze woningen gewoon via het ordinaire 220V stopcontact, en halen daarmee 12 km/u. 's Avonds thuiskomen en beginnen laden - pakweg - rond 19 u. tot 's morgens - alweer pakweg - 7 u., en je hebt 144 km bijgeladen. Als je dan na een weekend volle pot laden op maandagmorgen met 340 km op de batterijteller vertrekt, zou dit wellicht wel volstaan voor 99% van de Belgen, vermoed ik zo...
Bartjeuh is offline   Met citaat antwoorden
Oud 8 februari 2016, 08:29   #2725
Bartjeuh
Banneling
 
 
Geregistreerd: 8 juni 2010
Locatie: Aan de kust
Berichten: 1.916
Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Jan van den Berghe Bekijk bericht
De enige reden om onze, ondertussen tien jaar oude, gezinswagen niet van de hand te doen, is onze jaarlijkse reis naar Oostenrijk/Zwitserland/Slovakije. Voor het overige zou een elektrische wagens perfect in ons mobiliteitspatroon passen.
Die redenering zouden de meeste Belgen beter eens maken. Met hun dagelijkse 80 km woon/werkverkeer, ochottekes...
Bartjeuh is offline   Met citaat antwoorden
Oud 8 februari 2016, 09:33   #2726
Johan Daelemans
Perm. Vertegenwoordiger VN
 
Geregistreerd: 29 augustus 2013
Berichten: 14.548
Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Jan van den Berghe Bekijk bericht
Een goede tweeduizend euro.

Nu nog het vermogen...
Johan Daelemans is offline   Met citaat antwoorden
Oud 8 februari 2016, 09:38   #2727
Johan Daelemans
Perm. Vertegenwoordiger VN
 
Geregistreerd: 29 augustus 2013
Berichten: 14.548
Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Micele Bekijk bericht
Google eens.
Op een forum kan je informatie plaatsen of laten plaatsen dat mogelijk interessant is om weten.
Je stelt een vraag en je krijgt een antwoord.
In dat opzicht is het een beetje gek om een vraag te stellen, vervolgens het antwoord op te zoeken en dat dan te posten.
Wat wel nuttig kan zijn is het antwoord even op waarheid controleren via eigen opzoekwerk.

Heb je op zo'n handelswijze verder nog iets aan te merken?

PS:..... er is nog geen info beschikbaar over welk vermogen we het hebben...

Laatst gewijzigd door Johan Daelemans : 8 februari 2016 om 09:38.
Johan Daelemans is offline   Met citaat antwoorden
Oud 8 februari 2016, 09:40   #2728
Johan Daelemans
Perm. Vertegenwoordiger VN
 
Geregistreerd: 29 augustus 2013
Berichten: 14.548
Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Bartjeuh Bekijk bericht
En dat is zelfs niet echt nodig.
Wij laden in één van onze woningen gewoon via het ordinaire 220V stopcontact, en halen daarmee 12 km/u. 's Avonds thuiskomen en beginnen laden - pakweg - rond 19 u. tot 's morgens - alweer pakweg - 7 u., en je hebt 144 km bijgeladen. Als je dan na een weekend volle pot laden op maandagmorgen met 340 km op de batterijteller vertrekt, zou dit wellicht wel volstaan voor 99% van de Belgen, vermoed ik zo...
Stopcontact van 8A ...16A ?
Johan Daelemans is offline   Met citaat antwoorden
Oud 8 februari 2016, 09:45   #2729
Bartjeuh
Banneling
 
 
Geregistreerd: 8 juni 2010
Locatie: Aan de kust
Berichten: 1.916
Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Johan Daelemans Bekijk bericht
Stopcontact van 8A ...16A ?
Geen idee, maar ik zal het volgend weekend (als we daar opnieuw zullen vertoeven) eens checken...
Bartjeuh is offline   Met citaat antwoorden
Oud 8 februari 2016, 10:43   #2730
Micele
Secretaris-Generaal VN
 
Micele's schermafbeelding
 
Geregistreerd: 18 mei 2005
Locatie: Limburg
Berichten: 52.647
Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Johan Daelemans Bekijk bericht
Stopcontact van 8A ...16A ?
Bestaat 8 A nog ?

Een standaard stopcontact is in de regel altijd tot max 16 A, het Tesla laadsysteem begrenst bij een gewoon stopcontact wel altijd tot max 13 A voor het laden, als veiligheidsmarge. Want niet alle stopcontacten zijn 100 % zeker qua zuiverheid contacten en bedradingstoestand, vooral ze zouden wel eens te warm kunnen worden omdat ze zo lang stroom relatief zeer veel stroom moeten leveren.

Maar ik denk dat men met de gekeurde hardware ook tot 16 A kan laden, er staat zoiets in die opmerking.

Staat ook deels te lezen op de Tesla website.
https://www.teslamotors.com/nl_BE/mo...ng#/calculator

Citaat:
WAT VOOR SOORT STOPCONTACT
GEBRUIKT U?

Standard 230 V / 13 A

TIJD 12:02 KOSTEN € 8,59 (0.24 c/kWh) ENERGIE 35,8 kWh

165 km
Dan laadt men 165 km bij op 12 hr 2´bvb. moet ongeveer 14 km bijladen zijn per uur. Zet men een typ 2 stopcontact en men is zeker van zijn bedrading kan men tot 16 A laden of tot 18 km per uur, zie adapterlijst 230 | 16 A

en opmerking:
16 Laden is mogelijk met de juiste Tesla hardware. (Voor bepaalde vroege modellen is een gratis vernieuwing nodig om dit mogelijk te maken.)

Best citeer ik c/p de adaptergids:
Citaat:
ADAPTERGIDS

De meeste stopcontactadapters zijn of standaard huishoudelijke stopcontacten of voorzieningsstopcontacten met meer vermogen. Stopcontacten met meer vermogen laden tot vier keer sneller dan standaard huishoudelijke stopcontacten. Als u van plan bent om een ​​stopcontact in uw garage te installeren, raden we een voorzieningsstopcontact aan, 16 A 3-fasen (400 V).

Model S wordt standaard geleverd met twee adapters die kunnen worden aangesloten op de meeste stopcontacten bij u thuis en daarbuiten: voorzieningenadapter en een huishoudelijke adapter op basis van het land van levering.

VOLT / AMPÈRE KILOWATT | KM BEREIK PER UUR BIJ MAXIMAAL VERMOGEN
Standaard stopcontact (continentaal Europa) 230 V / 13 A 3,0 kW | 14
IEC 60309 blauw - voorzieningsadapter 230 V / 32 A 7,4 kW | 36
IEC 60309 rood - voorzieningsadapter 400 V / 16 A 11 kW | 55
IEC 62196 type 2 230 V / 16 A 3.7 kW | 18
IEC 62196 type 2 230 V / 32 A 7,4 kW | 36
IEC 62196 type 2 400 V / 16 A 11 kW | 55
IEC 62196 type 2 400 V / 32 A 22 kW* | 110
* Dubbele opladers zijn vereist om een laadstroom tot 22 kW te bereiken.
Dus waarom die rare vragen? Ga je een E-wagen kopen?
__________________
De vuile waarheid over ICE (vanaf 1 min 35")
https://www.youtube.com/watch?v=mk-LnUYEXuM
Nederlandse versie: https://www.youtube.com/watch?v=kekJgcSdN38

Laatst gewijzigd door Micele : 8 februari 2016 om 11:13.
Micele is offline   Met citaat antwoorden
Oud 8 februari 2016, 11:20   #2731
Micele
Secretaris-Generaal VN
 
Micele's schermafbeelding
 
Geregistreerd: 18 mei 2005
Locatie: Limburg
Berichten: 52.647
Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Johan Daelemans Bekijk bericht
Op een forum kan je informatie plaatsen of laten plaatsen dat mogelijk interessant is om weten.
Je stelt een vraag en je krijgt een antwoord.
In dat opzicht is het een beetje gek om een vraag te stellen, vervolgens het antwoord op te zoeken en dat dan te posten.
Wat wel nuttig kan zijn is het antwoord even op waarheid controleren via eigen opzoekwerk.

Heb je op zo'n handelswijze verder nog iets aan te merken?

PS:..... er is nog geen info beschikbaar over welk vermogen we het hebben...
En dan gaat jij beweren dat ik mss lieg, neen Daelemans jouw getrol ken ik.

Prijzen van sterkstroom-aansluitingen verschillen ook steeds naargelang gemeente enz...

Als je zegt welk volledig adres je hebt zal ik eens een offerte voor je aanvragen, je moet me dan nog zeggen bij welke firma, goed ?
Aja en alle nodige werken of evtl materiaal dat jezelf koopt - die je dan zelf doet - moet je me natuurlijk ook zeggen.

http://www.becharged.eu/welcome/

laadpaal evtl ? Welke kleur ? LOL
http://www.becharged.eu/nl/producten...odel-aluminium

Particulier ?

Citaat:
3. Laadpaal installeren

Je kan je EV thuis in het gewone stopcontact steken maar wie een beetje aan de veiligheidsvoorschriften wil voldoen laat best een laadpaal plaatsen. Een correct geplaatst laadtoestel dient gecombineerd te worden met enkele aanpassingen in de zekeringskast zoals een afzonderlijke zekering en een afzonderlijke differentieel voor de oplaadbeurten.

De kost van een laadpaal inclusief elektrische keuring varieert van 750 tot 1000€. Tot en met 2012 kon je hiervoor nog van een belastingsvermindering genieten van 40% maar deze maatregel is spijtig genoeg niet verlengd in 2013.

http://www.egear.be/kosten-elektrisc...o-particulier/
Egear zal zeker liegen, pas op Johan laat je niet beetnemen.
__________________
De vuile waarheid over ICE (vanaf 1 min 35")
https://www.youtube.com/watch?v=mk-LnUYEXuM
Nederlandse versie: https://www.youtube.com/watch?v=kekJgcSdN38

Laatst gewijzigd door Micele : 8 februari 2016 om 11:42.
Micele is offline   Met citaat antwoorden
Oud 8 februari 2016, 11:45   #2732
Bartjeuh
Banneling
 
 
Geregistreerd: 8 juni 2010
Locatie: Aan de kust
Berichten: 1.916
Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Micele Bekijk bericht
Een standaard stopcontact is in de regel altijd tot max 16 A, het Tesla laadsysteem begrenst bij een gewoon stopcontact wel altijd tot max 13 A voor het laden, als veiligheidsmarge
Nu je het zegt, ik herinner me inderdaad dat op het touchscreen binnenin de wagen effectief 13A verscheen, telkens ik mij daar aan het laden zette. Het zal dus wellicht een 16A stopcontact zijn. En soms knippert wel eens 14 km/u, maar meestal is het 12 km/u, hoor...

Volstaat ruimschoots voor mij (en met mij wellicht voor 99% van de bevolking)!
Bartjeuh is offline   Met citaat antwoorden
Oud 8 februari 2016, 11:58   #2733
Micele
Secretaris-Generaal VN
 
Micele's schermafbeelding
 
Geregistreerd: 18 mei 2005
Locatie: Limburg
Berichten: 52.647
Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Bartjeuh Bekijk bericht
Nu je het zegt, ik herinner me inderdaad dat op het touchscreen binnenin de wagen effectief 13A verscheen, telkens ik mij daar aan het laden zette. Het zal dus wellicht een 16A stopcontact zijn. En soms knippert wel eens 14 km/u, maar meestal is het 12 km/u, hoor...

Volstaat ruimschoots voor mij (en met mij wellicht voor 99% van de bevolking)!
Zoiets dacht ik al, 12 km/u is alleszins meer veiligheidsmarge, het electronisch laadsysteem zal zelf die marge bepalen.

Voor de andere forummers... via de Tesla-website vindt men alle nodige links:
https://www.teslamotors.com/nl_BE/mo...#/installation / klik op INSTALLATIE rechtsonder
__________________
De vuile waarheid over ICE (vanaf 1 min 35")
https://www.youtube.com/watch?v=mk-LnUYEXuM
Nederlandse versie: https://www.youtube.com/watch?v=kekJgcSdN38

Laatst gewijzigd door Micele : 8 februari 2016 om 12:08.
Micele is offline   Met citaat antwoorden
Oud 8 februari 2016, 12:03   #2734
Jan van den Berghe
Secretaris-Generaal VN
 
Jan van den Berghe's schermafbeelding
 
Geregistreerd: 7 september 2002
Locatie: Waregem
Berichten: 178.701
Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Bartjeuh Bekijk bericht
Die redenering zouden de meeste Belgen beter eens maken. Met hun dagelijkse 80 km woon/werkverkeer, ochottekes...
In Vlaanderen is dat schijnbaar nog minder: "De gemiddelde afstand per dag is 41,46 km."

Bron:
http://www.mobielvlaanderen.be/persb...kel.php?id=560

Citaat:
Heel wat van onze verplaatsingen zijn erg kort :

16,5 % is korter dan 1 km
53% blijft binnen een fietsbare afstand van 5 km
Slechts 12% van de verplaatsingen is langer dan 25 km
Jan van den Berghe is offline   Met citaat antwoorden
Oud 8 februari 2016, 12:05   #2735
Jan van den Berghe
Secretaris-Generaal VN
 
Jan van den Berghe's schermafbeelding
 
Geregistreerd: 7 september 2002
Locatie: Waregem
Berichten: 178.701
Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Johan Daelemans Bekijk bericht
Nu nog het vermogen...
Hier staat het nodige:

https://www.teslamotors.com/nl_BE/mo...arging#/basics
Jan van den Berghe is offline   Met citaat antwoorden
Oud 8 februari 2016, 13:32   #2736
Bartjeuh
Banneling
 
 
Geregistreerd: 8 juni 2010
Locatie: Aan de kust
Berichten: 1.916
Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Jan van den Berghe Bekijk bericht
In Vlaanderen is dat schijnbaar nog minder: "De gemiddelde afstand per dag is 41,46 km."

Bron:
http://www.mobielvlaanderen.be/persb...kel.php?id=560
Zouden de meeste Belgen dan niet eerder een elektrische fiets als alternatief beginnen te overwegen?
Bartjeuh is offline   Met citaat antwoorden
Oud 8 februari 2016, 14:21   #2737
dpg
Banneling
 
 
Geregistreerd: 17 oktober 2010
Berichten: 13.788
Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Bartjeuh Bekijk bericht

Volstaat ruimschoots voor mij (en met mij wellicht voor 99% van de bevolking)!
Voor mij dus al niet.
dpg is offline   Met citaat antwoorden
Oud 8 februari 2016, 14:25   #2738
Micele
Secretaris-Generaal VN
 
Micele's schermafbeelding
 
Geregistreerd: 18 mei 2005
Locatie: Limburg
Berichten: 52.647
Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Bartjeuh Bekijk bericht
Zouden de meeste Belgen dan niet eerder een elektrische fiets als alternatief beginnen te overwegen?
Dat opladen duurt te lang en vooral ze stoten helemaal geen giftige emissies uit, maken geen lawaai en ze stinken niet genoeg. Verder kun je er ook geen caravan mee trekken. En als men dronken rijdt op een tweewieler is het risico op vallen veel te hoog.

Bovendien - en dat is het ergste - het bijladen is dikwijls op kosten van de belastingbetaler, dus met subsidies, eek...:

http://anncoopman.be/2011/10/26/laad...tsen-en-autos/

Als dat allemaal zo is komt het voor Jan Oliehoofd helemaal niet in aanmerking als vervoermiddel. LOL
__________________
De vuile waarheid over ICE (vanaf 1 min 35")
https://www.youtube.com/watch?v=mk-LnUYEXuM
Nederlandse versie: https://www.youtube.com/watch?v=kekJgcSdN38

Laatst gewijzigd door Micele : 8 februari 2016 om 14:32.
Micele is offline   Met citaat antwoorden
Oud 8 februari 2016, 14:56   #2739
dpg
Banneling
 
 
Geregistreerd: 17 oktober 2010
Berichten: 13.788
Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Jan van den Berghe Bekijk bericht
Welja, juist daarom is het belangrijk de belasting per land goed na te kijken. Dat doet u blijkbaar niet.

U gaat uit van ADAC-cijfers, terwijl de taksen anders zijn in Duitsland dan in België.

http://www.autogids.be/financieel-ad...per-maand.html

Mijn wagen uitvoering krijgt hier 0,28 € - 0,36 € /Km aan kosten berekend met mijn kilometers per jaar en dan heb ik ook nog eens overdreven in het verbruik 10/100km en de dieselprijs aan 1,5 € , terwijl dat maar gemiddeld rond de 6/100 is en tegenwoordig rond 1€/liter is.
Ik heb ook niet in rekening gebracht dat ik met een spaarvarkentje van 25% van de catalogusprijs start als vaste korting en 10% vaste korting op onderhoud.

De electrische wagen die beter kan moet nog uitgevonden worden
dpg is offline   Met citaat antwoorden
Oud 8 februari 2016, 15:12   #2740
Micele
Secretaris-Generaal VN
 
Micele's schermafbeelding
 
Geregistreerd: 18 mei 2005
Locatie: Limburg
Berichten: 52.647
Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door dpg Bekijk bericht
http://www.autogids.be/financieel-ad...per-maand.html
De electrische wagen die beter kan moet nog uitgevonden worden
Citaat:
2. Elektriciteitsverbruik: 2,7€ per 100 km

De elektriciteitsrekening is ook een belangrijke factor die je moet in overweging nemen bij de aankoop van een elektro auto.

Een elektrische auto is wel zuiniger dan bijvoorbeeld een dieselauto. Een elektro auto verbruikt typisch 18 kWh per 100 km(1). De prijs van een kWh elektriciteit voor particulieren schommelt momenteel tussen de 15 en de 28 eurocent per kWh(2). We kunnen dus stellen dan een elektrische auto 2,7€ tot 5€ aan elektriciteit verbruikt per 100 km.

Natuurlijk is het momenteel mogelijk om her en der gratis op te laden. Dit kan je verbruikskosten enorm temperen. We kunnen er echter vanuit gaan dat dit gratis verhaal zal eindigen van zodra elektro auto’s populairder worden.

Een gemiddelde dieselauto verbruikt ongeveer 5 liter. Aan 1,5€ per liter komt het kostenplaatje voor een diesel op 7,5€ per 100 km wat 50 tot 177% duurder is dan het verbruik van een elektro auto.
__________________
De vuile waarheid over ICE (vanaf 1 min 35")
https://www.youtube.com/watch?v=mk-LnUYEXuM
Nederlandse versie: https://www.youtube.com/watch?v=kekJgcSdN38

Laatst gewijzigd door Micele : 8 februari 2016 om 15:13.
Micele is offline   Met citaat antwoorden
Antwoord



Regels voor berichten
Je mag niet nieuwe discussies starten
Je mag niet reageren op berichten
Je mag niet bijlagen versturen
Je mag niet jouw berichten bewerken

vB-code is Aan
Smileys zijn Aan
[IMG]-code is Aan
HTML-code is Uit
Forumnavigatie


Alle tijden zijn GMT +1. Het is nu 10:30.


Forumsoftware: vBulletin®
Copyright ©2000 - 2025, Jelsoft Enterprises Ltd.
Content copyright ©2002 - 2020, Politics.be