Politics.be Registreren kan je hier.
Problemen met registreren of reageren op de berichten?
Een verloren wachtwoord?
Gelieve een mail te zenden naar [email protected] met vermelding van je gebruikersnaam.

Ga terug   Politics.be > Algemeen > Binnenland
Registreer FAQForumreglement Ledenlijst

Binnenland Onderwerpen omtrent de binnenlandse politiek kunnen hier terecht. Let er wel op dat dit subforum enkel over dergelijk algemene zaken gaat die niet thuishoren in de themafora.

Antwoord

Discussietools
Oud 2 maart 2016, 00:03   #61
Wapper
Perm. Vertegenwoordiger VN

Wapper's schermafbeelding

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Amon_Re Bekijk bericht
Al eens bij stilgestaan waar je zoal je vingerafdrukken (en dna) achterlaat? Wil jij dat men je hele leven omkeert omdat je per toeval in hetzelfde tankstation als Abdelhamid Abaaoud tankte?
Abdel Huppelepup heeft niet mijn vingerafdrukken en DNA.
Plus est en vous.
Wapper is offline   Met citaat antwoorden
Oud 2 maart 2016, 00:04   #62
Dadeemelee
Secretaris-Generaal VN

Dadeemelee's schermafbeelding

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Wapper Bekijk bericht
Leg hier nu eens uit hoe iemand die onterecht toegang verkregen heeft tot de databank zich daarmee als een ANDERE persoon kan voordoen bij een identeitskontrole waarbij vingerafdrukken live GESCAND worden?
(James Bond verhalen met silicone-afdrukken van lijken tellen niet mee)
Als het live is kunnen ze ook wel even je facade bekijken. Kan nuttig zijn voor niet Belgen.

Als je inlogt op een pc, tablet, smartphone is enkel je fingerprint nodig.

PS. Je beseft toch wel dat we in 2016 zijn:

http://www.hongkiat.com/blog/affordable-3d-printer/

Laatst gewijzigd door Dadeemelee : 2 maart 2016 om 00:18.
Dadeemelee is offline   Met citaat antwoorden
Oud 2 maart 2016, 00:24   #63
Wapper
Perm. Vertegenwoordiger VN

Wapper's schermafbeelding

Standaard

Citaat:
=Dadeemelee;8012723]Als het live is kunnen ze ook wel even je facade bekijken. Kan nuttig zijn voor niet Belgen.
"Bekijken" is onderhevig aan de (al of niet) aandacht van een individu.
Vergelijken van een actuele fingerprint scan met een paspoort is dat niet.

Citaat:
Als je inlogt op een pc, tablet, smartphone is enkel je fingerprint nodig
Ja, en dan?
Is dat dezelfde scan als die van de overheid?

Laatst gewijzigd door Wapper : 2 maart 2016 om 00:28.
Wapper is offline   Met citaat antwoorden
Oud 2 maart 2016, 00:35   #64
Dadeemelee
Secretaris-Generaal VN

Dadeemelee's schermafbeelding

Standaard

Citaat:
"Bekijken" is onderhevig aan de (al of niet) aandacht van een individu.
Vergelijken van een actuele fingerprint scan met een paspoort is dat niet.
Zeg je nu dat de identiteitskaart niet voldoende is voor identificatie van Belgen en dat we verplicht bij elke identiteitscontrole van een Belg met een identiteitskaart ook een vingerscan moeten nemen?

Citaat:
Ja, en dan?
Is dat dezelfde scan als die van de overheid?
Tenzij je aan elke hand tien vingers hebt wel.
Dadeemelee is offline   Met citaat antwoorden
Oud 2 maart 2016, 01:42   #65
Reverberation
Minister-President

Reverberation's schermafbeelding

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Pandareus Bekijk bericht
Wat denken jullie van dit voorstel, dat voortspruit uit gesprekken met de marokkaanse overheid ?
Het thema is me net iets te ernstig om de gebruikelijke partijpolitieke zeik te laten overheersen.
Willen we onze overheid toestaan om onze vingerafdrukken systematisch te verzamelen en op onze ID card te zetten ? Of willen we dat niet ? En zo neen, om welke redenen ? Omdat dan enkel belgen die verplichting hebben ? Of puur principieel ? Omdat men geen big brother wil ? Of omdat wij dan de enigen zijn in eigen land die 100% identifieerbaar zijn ? Kunnen we vragen aan derde landen om controles uit te voeren als we zelf geen registratie hebben ?
Het is één van die weinige politieke discussies die eigenlijk nog eens wat dieper gaan dan de waan van de dag.

Persoonlijk zou ik zeggen : voor mij geen enkel probleem om mijn id card nog verder te beveiligen door er niet alleen mijn foto en handtekening op te zetten doch ook mijn vingerafdruk. Dat werk ook mijn eigen veiligheid in de hand, identiteitsdiefstal is een realiteit.
Eenmaal dat werk (bv via de gemeentes) is gedaan, hebben we recht op spreken in dialoog met derde landen. Nu staat zelfs een land als marokko nog voor op ons...

Op termijn mag men van mijn part gerust vingerafdrukken laten een deel zijn van de visumplicht voor buitenlanders. Registratie is op zich geen probleem. Wel moet de wetgever met grote aandacht bekijken wie juist wat mag doen met de verkregen data.
http://www.hln.be/hln/nl/957/Binnenl...geworden.dhtml

Zijn we plots minder vrij omdat men onze vingerafdruk op een ID card heeft ? Uiteraard niet...

Ik vind dat men dit voorstel van Jambon ernstig moet bekijken, en het bij gebeurlijke goedkeuring vooral goed moet implementeren. Met zorg voor enerzijds volledigheid, maar ook met privacy. Dit is volgens mij geen wit/zwart verhaal.
https://youtu.be/XaAd1IwX6gY?t=493

Vanaf 08.13, we worden geconditioneerd als aapkes...

Die vingerafdruk vandaag voor ons zal idd niet zo erg zijn, maar waar stopt het? Orwell is coming...
Reverberation is offline   Met citaat antwoorden
Oud 2 maart 2016, 02:28   #66
Johan Bollen
Secretaris-Generaal VN

Johan Bollen's schermafbeelding

Standaard

Ik denk niet dat Jambon zelf op zo'n ideeën komt. De vraag is dan of hij begrijpt wiens belangen hij hier eigenlijk dient. Ik vrees dat the big pictute heel wat van die naar voren geschoven 'regeerders' ontsnapt.

Website

Laatst gewijzigd door Johan Bollen : 2 maart 2016 om 02:29.
Johan Bollen is offline   Met citaat antwoorden
Oud 2 maart 2016, 04:43   #67
djimi
Secretaris-Generaal VN

djimi's schermafbeelding

Standaard

Als het de afdruk van mijn beide middelvingers - en geen andere - mag zijn: geen probleem

YOUR BODY, MY CHOICE, FOREVER! HANG MIKE PENCE!!!
djimi is offline   Met citaat antwoorden
Oud 2 maart 2016, 06:09   #68
Skobelev
Secretaris-Generaal VN

Skobelev's schermafbeelding

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Johan Bollen Bekijk bericht
Ik denk niet dat Jambon zelf op zo'n ideeën komt. De vraag is dan of hij begrijpt wiens belangen hij hier eigenlijk dient. Ik vrees dat the big pictute heel wat van die naar voren geschoven 'regeerders' ontsnapt.
Is hij dat idee niet in Marokko gaan halen? Je weet wel, dat land waar we binnenkort drie kwart van de populatie van onze gevangenissen naartoe mogen verhuizen.
Skobelev is offline   Met citaat antwoorden
Oud 2 maart 2016, 07:46   #69
AnarchoChristophe
Europees Commissaris

AnarchoChristophe's schermafbeelding

Standaard

Citaat:
De logische redenering is nochtans heel eenvoudig : wij vragen als belgische staat om controlemogelijkheden op vlak van (echte) nationaliteit als er zich een incident voordoet met een buitenlander , in dit geval met marokkanen.
En wat hebben buitenlanders met Belgen te maken?
Citaat:
Dan is het wel eerlijk & logisch om minstens zelf de eigen ingezetenen correct te kunnen identificeren.
Dat is het helemaal niet. Het is gewoon de gemakkelijkste oplossing als je niet de ruggengraat hebt om te doen wat nodig is en schrik hebt om "racist" genoemd te worden.

Of zijn er nog vrijheden en rechten die jij wilt opgeven omdat Marokkanen belachelijk oververtegenwoordigd zijn in de gevangenis-populatie? Misschien huiszoekingen om de maand of zo? Per slot van rekening heeft men ook huiszoekingen gedaan in Molenbeek. Is het dus "eerlijk en logisch" dat bij iedereen te doen?

Laatst gewijzigd door AnarchoChristophe : 2 maart 2016 om 07:50.
AnarchoChristophe is offline   Met citaat antwoorden
Oud 2 maart 2016, 07:49   #70
AnarchoChristophe
Europees Commissaris

AnarchoChristophe's schermafbeelding

Standaard

Citaat:
Dat heb ik Jambon niet horen zeggen, maar in het kader van een strafrechterlijk onderzoek zijn alle gegevens die onomstotelijk iemands identiteit kunnen aantonen, nuttig en tijdsbesparend.
Nogmaals, Belgen zijn niet het probleem. Waarom zij dan aangepakt moeten worden alsof ze wel deel van het probleem zijn is de vraag.

Er zijn dus twéé mogelijkheden:
(1) Jambon heeft geen ruggengraat en is bang om door de linkiewinkies als racist bestempeld te worden. Hij gaat dus voluit anti-discriminatie en past liever zijn totalitaire maatregelen toe op de hele bevolking, waarvan slechts een kleine en zeer gemakkelijk identificeerbare groep het probleem vormt.

(2) Criminele Marokannen zijn slechts een drogreden om controle-maatregelen voor iedereen er door te duwen, die men toch al gepland had.

Aan u de keuze: N-VA, (1) lafbekken of (2) smeerlappen?

Laatst gewijzigd door AnarchoChristophe : 2 maart 2016 om 08:01.
AnarchoChristophe is offline   Met citaat antwoorden
Oud 2 maart 2016, 08:26   #71
de vuile muilekoek
Banneling

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door AnarchoChristophe Bekijk bericht
Dat ik niet goed snap wat de logische redenering is achter van punt 1 naar 2 geraken.
1) Gesprekken met Marokko over hun crimineel migranten-tuig dat hier niet thuishoort.
2) Van alle Belgen vingerafdrukken inzamelen.
Met u eens .... ze gebruiken weer een omweg door de niet Marokkaanse Belgen erbij te sleuren omdat het dan gemakkelijker lijkt het te verkrijgen wat ze willen .... één wet voor iedereen zodat er niemand kan aan ontsnappen , hup we zijn er weer bij gesleurd...
de vuile muilekoek is offline   Met citaat antwoorden
Oud 2 maart 2016, 09:27   #72
De schoofzak
Secretaris-Generaal VN

De schoofzak's schermafbeelding

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Amon_Re Bekijk bericht
Al eens bij stilgestaan waar je zoal je vingerafdrukken (en dna) achterlaat? Wil jij dat men je hele leven omkeert omdat je per toeval in hetzelfde tankstation als Abdelhamid Abaaoud tankte?

Er is geen énkele maar dan ook geen énkele rechtvaardige argumentatie om de vingerafdrukken van de gehele bevolking te verzamelen. In tegendeel, dit is gewoon extra munitie om Jan & alleman onder de duim te kunnen houden.
Ik vind je zeer zwaar lijden aan achtervolgingswaanzin.

Je kan betere en omgekeerde voorbeelden vinden.
Vb. in je buurt wordt een verkrachting gepleegd op een kind van 14. Men vindt gelukkig enige dna-sporen of vingerafdrukken weet ik veel.
Men vergelijkt deze onmiddellijk met alle mannen die 10 km in de omtrek wonen, en ... jij bent gerust, je zal niet de wijkagent op bezoek krijgen om te vragen waar je was tussen dat en dat uur. En als met die werkwijze de dader ook maar één minuut vroeger gepakt kan worden, dan vind ik dat een uitstekende zaak.

.

De grendel-grondwet moet wijken om eindelijk de broodnodige veranderingen te kunnen doorvoeren. Nadien kan de grondwet herstemd worden. Dat is nog gebeurd.

Ik heb de partij gesticht op drie lijnen: Vlaams en Europees, vrij en verantwoordelijk, en sterk en sociaal. Vandaag is dat de grondstroom in Vlaanderen. Geert Bourgeois (N-VA)
De schoofzak is offline   Met citaat antwoorden
Oud 2 maart 2016, 09:28   #73
vlijmscherp
Secretaris-Generaal VN

vlijmscherp's schermafbeelding

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door AnarchoChristophe Bekijk bericht
Nogmaals, Belgen zijn niet het probleem. Waarom zij dan aangepakt moeten worden alsof ze wel deel van het probleem zijn is de vraag.

Er zijn dus twéé mogelijkheden:
(1) Jambon heeft geen ruggengraat en is bang om door de linkiewinkies als racist bestempeld te worden. Hij gaat dus voluit anti-discriminatie en past liever zijn totalitaire maatregelen toe op de hele bevolking, waarvan slechts een kleine en zeer gemakkelijk identificeerbare groep het probleem vormt.

(2) Criminele Marokannen zijn slechts een drogreden om controle-maatregelen voor iedereen er door te duwen, die men toch al gepland had.

Aan u de keuze: N-VA, (1) lafbekken of (2) smeerlappen?
maw criminelen kunnen geen Belgen zijn?
Oud 2 maart 2016, 09:31   #74
de vuile muilekoek
Banneling

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door vlijmscherp Bekijk bericht
maw criminelen kunnen geen Belgen zijn?
Alles draait rond cijfers ... wat zeggen de cijfers ??
de vuile muilekoek is offline   Met citaat antwoorden
Oud 2 maart 2016, 09:31   #75
vlijmscherp
Secretaris-Generaal VN

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door De schoofzak Bekijk bericht
Ik vind je zeer zwaar lijden aan achtervolgingswaanzin.

Je kan betere en omgekeerde voorbeelden vinden.
Vb. in je buurt wordt een verkrachting gepleegd op een kind van 14. Men vindt gelukkig enige dna-sporen of vingerafdrukken weet ik veel.
Men vergelijkt deze onmiddellijk met alle mannen die 10 km in de omtrek wonen, en ... jij bent gerust, je zal niet de wijkagent op bezoek krijgen om te vragen waar je was tussen dat en dat uur. En als met die werkwijze de dader ook maar één minuut vroeger gepakt kan worden, dan vind ik dat een uitstekende zaak.

.
dat is een mooi voorbeeld.

Stel dat jij enkele uren voor die verkrachting per toeval in de buurt bent geweest van dat 14-jarig kind en je vingerafdrukken zijn er te vinden zonder dat je er iets mee te maken hebt.

Maw, je krijgt sowieso bezoek van de politie, die als ze hun werk wat goed doen je uiteraard zullen vrijspreken. Maar ondertussen ben je wel ondervraagd geweest, heel je buurt heeft dat gezien en iedereen denkt "waar rook is, is vuur".

Hoe ga jij reageren?
Oud 2 maart 2016, 09:34   #76
TheFourHorsemen
Secretaris-Generaal VN

TheFourHorsemen's schermafbeelding

Standaard

Andere inbreuken op de privacy baren me meer zorgen dan het afnemen van vingerafdrukken.
TheFourHorsemen is offline   Met citaat antwoorden
Oud 2 maart 2016, 09:35   #77
vlijmscherp
Secretaris-Generaal VN

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door de vuile muilekoek Bekijk bericht
Alles draait rond cijfers ... wat zeggen de cijfers ??
dat er ook Belgen zijn die criminele activiteiten hebben?
Oud 2 maart 2016, 09:39   #78
Bobke
Secretaris-Generaal VN

Bobke's schermafbeelding

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door vlijmscherp Bekijk bericht
dat is een mooi voorbeeld.

Stel dat jij enkele uren voor die verkrachting per toeval in de buurt bent geweest van dat 14-jarig kind en je vingerafdrukken zijn er te vinden zonder dat je er iets mee te maken hebt.

Maw, je krijgt sowieso bezoek van de politie, die als ze hun werk wat goed doen je uiteraard zullen vrijspreken. Maar ondertussen ben je wel ondervraagd geweest, heel je buurt heeft dat gezien en iedereen denkt "waar rook is, is vuur".

Hoe ga jij reageren?
Als getuigen je daar gezien hebben krijgt ge net zo goed bezoek.

Laatst gewijzigd door Bobke : 2 maart 2016 om 09:40.
Bobke is offline   Met citaat antwoorden
Oud 2 maart 2016, 09:40   #79
Zephyrkaos
Staatssecretaris

Standaard

komt nooit
dat hij zelf zijn vingerafdrucken na marokko brengt
op na de politiestaat of wat met de nva?
Oud 2 maart 2016, 09:41   #80
Hypochonder
Secretaris-Generaal VN

Hypochonder's schermafbeelding

Standaard

Ik ben geen voorstander van dergelijke databank. We hebben nog steeds iets wat vrijheid noemt en als je daar beetje bij beetje aan laat knabbelen dan schiet er op de duur niks meer van over.
Hypochonder is offline   Met citaat antwoorden
Antwoord

Regels voor berichten
Je mag niet nieuwe discussies starten
Je mag niet reageren op berichten
Je mag niet bijlagen versturen
Je mag niet jouw berichten bewerken

vB-code is Aan
Smileys zijn Aan
[IMG]-code is Aan
HTML-code is Uit
Forumnavigatie

Alle tijden zijn GMT +1. Het is nu 15:27.

Forumsoftware: vBulletin®
Copyright ©2000 - 2025, Jelsoft Enterprises Ltd.
Content copyright ©2002 - 2020, Politics.be