![]() |
Registreren kan je hier. Problemen met registreren of reageren op de berichten? Een verloren wachtwoord? Gelieve een mail te zenden naar [email protected] met vermelding van je gebruikersnaam. |
|
Registreer | FAQ | Forumreglement | Ledenlijst |
Godsdienst en levensovertuiging In dit forum kan je discussiëren over diverse godsdiensten en levensovertuigingen. |
![]() |
|
Discussietools |
![]() |
#1901 | |
Minister
|
![]() Citaat:
Ik huiver er gewoon bij hoe hij quantum mechanica, een immens cool onderwerp, hier verkracht. |
|
![]() |
![]() |
![]() |
#1902 |
Banneling
|
![]() Ik zal eens repliceren vanuit de film als ik op klavier ben.
Zalige uitleg wel. Maar beeld je nu het universum eens in als voorbeeld en geen centje. Waaruit uiteindelijk complexe cellen ontstaan. |
![]() |
![]() |
![]() |
#1903 | |
Banneling
|
![]() Citaat:
Is dat dan ook geen entropie? |
|
![]() |
![]() |
![]() |
#1904 | |||||||
Banneling
|
![]() Citaat:
Ik snap wel dat je er persoonlijk voordeel uit kan halen. Citaat:
![]() ![]() Citaat:
Citaat:
Maar ik snap zijn punt wel en ga daar later uitgebreid en genuanceerd op terugkomen. Citaat:
Citaat:
![]() Citaat:
Het is dan maar beter deze te overbruggen met een agreed to disagree. Laatst gewijzigd door Peche : 2 maart 2016 om 12:05. |
|||||||
![]() |
![]() |
![]() |
#1905 | |
Minister-President
|
![]() Citaat:
![]() |
![]() |
#1906 | |
Minister
|
![]() Citaat:
Je kan het ook zo stellen: indien wij er niet waren geweest, indien er geen leven was om de kansberekening uit te werken, dan stelde deze vraag zich niet. Het feit dat dit universum bestaat met leven en complexe cellen faciliteert de vraag. Maw: enkel het resultaat dat zorgt voor leven zorgt voor de vraag. Moest er geen leven zijn, dan was het resultaat op voorhand even onwaarschijnlijk. Maar we zijn er, we bestaan dus de vraag wordt op zich nutteloos. De enige vraag die ons rest is hoe? Die odds doen in feite absoluut niets ter zake. |
|
![]() |
![]() |
![]() |
#1907 | ||
Minister
|
![]() Citaat:
Een hete soep is een ietwat rare benaming. Je had een hoge energiedensiteit maar nog geen deeltjes. De oorsprong ervan is heel boeiend (alé, dat vind ik toch). Citaat:
Entropie doet zich voor als een emerging property. Een atoom of molecule heeft geen entropie. Als je een verzameling molecules hebt, dan is er plots zoiets als entropie. Ik weet niet goed hoe ik je vraag moet beantwoorden want het is nogal vaag. Is dit entropie? Elk systeem, gesloten of open, heeft een entropie waarde. |
||
![]() |
![]() |
![]() |
#1908 |
Banneling
|
![]() |
![]() |
![]() |
![]() |
#1909 | |
Banneling
|
![]() Citaat:
Het week niet af, the odds were in our favor. |
|
![]() |
![]() |
![]() |
#1910 | ||
Banneling
|
![]() Citaat:
![]() Misschien visualiseer ik fout. Citaat:
Je neemt alle woorden zo letterlijk in je op, zoals het daar staat. Maar voel je ze ook? Zie je dat ook voor je gebeuren? Basicly, de lijn gaat naar beneden en declined. Wanneer de soorten afnemen en niet toenemen op deze aarde, is dat toch ook entropie? |
||
![]() |
![]() |
![]() |
#1911 |
Banneling
|
![]() https://en.wikipedia.org/wiki/Heat_d...f_the_universe
Dat is toch entropie? Ons universum koelt af en dat is dus een dalende lijn. Zaken nemen af en informatie neemt niet toe. De informatiewet/entropie/thermodynamica. I am not looking wrong at it, am I? Tijdens die afkoeling werd leven mogelijk, maar ook dat zal uiteindelijk uitdoven. Entropie is dat zaken vervallen overheen tijd kort samengevat, of is dat te kort door de bocht? Op de piek konden we duidelijk niet leven, toen was alles nog heet en moesten de oerzonnen nog fuseren etc. Maar overheen de tijd toen de "chaos" "orde" werd kwamen al deze moleculen samen op een planeet de aarde en kablam, complexe cellen veroorzaken leven en wij staan hier te blinken. Op de piek van entropie, maar gaan we nu naar beneden of naar boven? Hebben we de piek bereikt en is het weldra gedaan? Sorry ik dwaal af, maar wel belangrijk entropie in het juiste perspectief te bekijken. |
![]() |
![]() |
![]() |
#1912 |
Minister-President
|
![]() Doe rustig voort.
Toen ik zo'n halve eeuw terug srudeerde beweerde mijn prof dat er maar 3 mensen waren die het begrip entropie ten volle begrepen. Verwijzing naar een wikipedia pagina zal dus wel niet genoeg zijn om 'het juiste perspectief' te vinden. Ik zou me bezig houden met meer alledaagse dingen. Overigens heeft 'leven' niet zo veel met entropie te maken. De entropiewet geldt enkel voor een gesloten systeem. En het feit dat leven uitwendige bronnen nodig heeft om te kunnen bestaan toont duidelijk aan dat 'leven' een open systeem vereist. Mocht je de Schelde als een gesloten systeem beschouwen en zou de entropie van de Schelde op een dag afnemen, dan zou de Schelde - bijvoorbeeld - uit zijn oevers komen en over de Boerentoren naar boven lopen. Omdat de 'wanorde' dan afneemt en alle atomen dan bijvoorbeeld samen trillen ipv chaotisch en zich zo een weg naar boven banen. (Ik laat in dit hpothetische voorbeeld even de zwaartekracht voor wat ze is). Over de kosmos zou ik me geen zorgen maken en zeker geen entropische uitspraken doen. Er komt overigens nog altijd ruimte bij en je mag dat zien als ruimte die van binnen ontstaat en alles open duwt. En volgens sommige inzichten zou die nieuwe ruimte zwarte energie en/of massa bevatten. (Zoals je weet is een 'lege' ruimte nooit leeg.)
Fortuna favet fortibus Laatst gewijzigd door JeeBee : 3 maart 2016 om 11:54. |
![]() |
![]() |
![]() |
#1913 |
Banneling
|
![]() Maar we maken het moeilijker dan het is.
Het universum koelt af en wordt niet heter. Ergo entropie. Laatst gewijzigd door Peche : 3 maart 2016 om 12:37. |
![]() |
![]() |
![]() |
#1914 | |
Minister
|
![]() Citaat:
En je hebt interacties tussen deeltjes van piepklein tot wat minder klein. Je hebt krachten. En je hebt immens veel tijd, immens veel ruimte en immens veel mogelijkheden. De vraag is dan ook: hoe weet je dat de odds zo erg in our favor waren? Misschien is het een paar miljard keer mislukt vooraleer er een planeet in geslaagd is leven voort te brengen. |
|
![]() |
![]() |
![]() |
#1915 | |
Banneling
|
![]() Citaat:
Wel, er is veel "chaos" (mislukking) voor nodig geweest om tot dit punt te komen he. De botsing met een andere planeet om onze maan te worden etc. God weet welke biodiversiteit er hier leefde voor die botsing, en tegelijk welke er leefde op die andere. Wie weet waar leven hier nog manifesteerde in het zonnestelsel voor die botsing? We kunnen zo door gaan en dat is allemaal kansberekening. Ik moet je mijn theorie eens neerpennen ![]() Er is veel gaande geweest om tot dit punt te komen. Ik zit daar zo'n beetje vergaapt op te kijken, en sluit alle toeval uit. Ik denk dat er een "sturende" kracht achter is die het universum als diens speeltuin tot manifestatie gebruikt. Wie weet is het wel een triljard keer mislukt it doesn't matter. We're in it now. En dat moment van zijn is volgens mij langer dan onze geboorte. Wij zijn renewable. |
|
![]() |
![]() |
![]() |
#1916 | |
Minister-President
|
![]() Citaat:
Leg uit. Ik weet enkel dat de achtergrondstraling (die een echo is van de oerknal) logischerwijze afneemt, maar dat zegt niets over de energie noch over de energieverdeling binnen de kosmos). Wanneer het heelal energie verliest (entropie gaat niet over afkoeling maar over energie in brede zin) waar gaat die dan naar toe? Je krijgt maar één kans, ik ga mijn tijd hier niet verprutsen.
![]() |
![]() |
#1917 |
Banneling
|
![]() Doe dan geen moeite, want op zulke manier voer ik geen discussie.
Verpruts je tijd maar elders. |
![]() |
![]() |
![]() |
#1918 |
Banneling
|
![]() Dat is trouwens hetzelfde vragen naar waar de nucleus van een atoom teleporteert he.
Als je vragen stelt die buiten het bereik van de huidige kennis liggen, komt ge snel met antwoorden die u niet zullen aanstaan. Dat is zweefkaas terrein. ![]() |
![]() |
![]() |
![]() |
#1919 | |||
Minister
|
![]() Citaat:
Waarom zou informatie niet toenemen? Citaat:
Ik snap niet goed hoe je 'dat zaken vervallen' haalt uit eender welke definitie van entropie. Citaat:
Jij focust je op de layman's term van het begrip om er dan grote implicaties aan te geven. Dat is wat mij betreft intellectueel gezien oneerlijk. |
|||
![]() |
![]() |
![]() |
#1920 | ||||
Banneling
|
![]() Citaat:
De informatie neemt niet toe op vlak van evolutie. Ze neemt af. Nu gooi ik een deur open zeker? Citaat:
Citaat:
![]() Citaat:
|
||||
![]() |
![]() |