Politics.be Registreren kan je hier.
Problemen met registreren of reageren op de berichten?
Een verloren wachtwoord?
Gelieve een mail te zenden naar [email protected] met vermelding van je gebruikersnaam.

Ga terug   Politics.be > Themafora > Staatsinrichting
Registreer FAQForumreglement Ledenlijst

Staatsinrichting Vlaanderen versus Wallonië? Een unitaire, federale, confederale staat of meteen Vlaanderen onafhankelijk. Dit is het forum bij uitstek voor discussies over de Belgische staatsinrichting.

Antwoord

Discussietools
Oud 5 maart 2016, 16:10   #38121
edwin2
Eur. Commissievoorzitter

edwin2's schermafbeelding

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Het Oosten Bekijk bericht
U kunt niet beweren dat alle Belgische stammen woonden in Frankrijk. En met Frankrijk bedoel ik dan het Frankrijk zoals we dit nu kennen. Want dit insinueert u. En dus zijn uw insinuaties fout.
Dat heb ook nooit zo gesteld, het merendeel van de stammen bevinden zich in het noorden van Frankrijk en een aantal in de Ardennen. Dus niet fout. Wat minder selectief lezen helpt. De Belgae waren meer gesitueerd in Frankrijk. Logisch dat de Walen zich meer daaraan reflecteren, het zorgt ook voor de natuurlijke verbinding met Frankrijk. Voor mijzelf is gevoelsmatig de naam België een Waals Franse doctrine. Niets mis mee overigens. Maar de Vlamingen hebben net als wij nu eenmaal een andere achtergrond, niet direct met de Belgae verbonden dus.

Laatst gewijzigd door edwin2 : 5 maart 2016 om 16:15.
edwin2 is offline   Met citaat antwoorden
Oud 5 maart 2016, 17:05   #38122
Het Oosten
Secretaris-Generaal VN

Het Oosten's schermafbeelding

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door edwin2 Bekijk bericht
Dat heb ook nooit zo gesteld, het merendeel van de stammen bevinden zich in het noorden van Frankrijk en een aantal in de Ardennen. Dus niet fout. Wat minder selectief lezen helpt. De Belgae waren meer gesitueerd in Frankrijk. Logisch dat de Walen zich meer daaraan reflecteren, het zorgt ook voor de natuurlijke verbinding met Frankrijk. Voor mijzelf is gevoelsmatig de naam België een Waals Franse doctrine. Niets mis mee overigens. Maar de Vlamingen hebben net als wij nu eenmaal een andere achtergrond, niet direct met de Belgae verbonden dus.
Dit is niet wat u initieel stelde.

U postte:

Citaat:
De Belgae woonde niet eens in België, maar in Frankrijk.....
Overigens vergat ik een van de machtigste Belgische stammen: de Nerviërs.

Deze woonden ook aan de Dijle en aan de Rupel en Lasne. De Nerviërs onderwierpen verschillende andere stammen. En maakte hen schatplichtig. Tenminste dat schrijft Caesar.

Laatst gewijzigd door Het Oosten : 5 maart 2016 om 17:25.
Het Oosten is offline   Met citaat antwoorden
Oud 5 maart 2016, 17:38   #38123
edwin2
Eur. Commissievoorzitter

Standaard

Citaat:
Dit is niet wat u initieel stelde.

U postte:

Overigens vergat ik een van de machtigste Belgische stammen: de Nerviërs.

Deze woonden ook aan de Dijle en aan de Rupel en Lasne. De Nerviërs onderwierpen verschillende andere stammen. En maakte hen schatplichtig. Tenminste dat schrijft Caesar.
Volgens Tacitus rekende de Nerviërs zichzelf tot de Germanen, dus niet tot de Belgae. Grappig eigenlijk dat er toen al verschil van inzicht was. Het blijft vaag die Belgae.

Mijn theorie is dat een aantal Germaanse stammen een alliantie vormden met de Keltische Belgae, ofschoon zijzelf geen oorspronkelijke Belgae waren. Op zich niets mis mee.

Laatst gewijzigd door edwin2 : 5 maart 2016 om 17:52.
Oud 5 maart 2016, 17:52   #38124
Het Oosten
Secretaris-Generaal VN

Standaard

Citaat:
Volgens Tacitus rekende de Nerviërs zichzelf tot de Germanen, dus niet tot de Belgae. Grappig eigenlijk dat er toen al verschil van inzicht was.
Het blijft vaag die Belgae.
Als u hier toch over begint, leer dan wel uw geschiedenis. De Belgen bestonden volgens Caesar uit Germaanse en Gallische stammen.

(En nu nog eigenlijk).

Laatst gewijzigd door Het Oosten : 5 maart 2016 om 17:56.
Oud 5 maart 2016, 17:57   #38125
edwin2
Eur. Commissievoorzitter

Standaard

Citaat:
Maar mens, leer uw geschiedenis. De Belgen bestonden volgens Caesar uit Germaans en Gallische stammen.

(En nu nog eigenlijk).
De grens is moeilijk te trekken van wat als Germaans gezien mag worden en tot de Belgae.
Ik begrijp best dat u de Nerviërs tot de Belgae wilt rekenen, maar het was niet meer dan een alliantie en beslist geen volk met een eigen taal. Net zo min als dat het huidige België een eigen taal heeft.
Bovendien rekende de Belgae zich eigenlijk meer tot de Galliërs, wat ook logisch is. De oude Belgae waren Keltisch. Daarna sloten zich een aantal Germaanse stammen bij aan. Betekend dat dat de Germaanse stammen dan in één keer tot de Belgae behoorden? Niet echt logisch dus, eerder was het een alliantie.

Laatst gewijzigd door edwin2 : 5 maart 2016 om 18:09.
Oud 5 maart 2016, 17:57   #38126
edwin2
Eur. Commissievoorzitter

Standaard

Citaat:
Als u hier toch over begint, leer dan wel uw geschiedenis. De Belgen bestonden volgens Caesar uit Germaanse en Gallische stammen.

(En nu nog eigenlijk).
Tacitus zag het toch echt anders.
Oud 5 maart 2016, 18:08   #38127
Het Oosten
Secretaris-Generaal VN

Standaard

Citaat:
De grens is moeilijk te trekken van wat als Germaans gezien mag worden en tot de Belgae.
Ik begrijp best dat u de Nerviërs tot de Belgae wilt rekenen, maar het was niet meer dan een alliantie en beslist geen volk met een eigen taal. Net zo min als dat het huidige België een eigen taal heeft.
Ik zeg niets en wil niets op dit punt. Ik was er niet toen. Ik ga door op wat Caesar zegt. Die was er wel.

Daarbij komt dat dat het onderscheid Gallisch/Germaans vermoedelijk maar weinig om het lijf had. Germaanse stammen waren maar even Keltisch als de Galliërs. Alleen waren ze minder verfijnd en ruwer. Strabo had dit al door. Men noemt hen 'Germanen' zo zegt Strabo "omdat ze nooit of zelden in contact kwamen met luxeprodukten (beschaving)." Maar voor de rest zijn er niet veel verschillen meent Strabo. Bovendien zullen ze zeker allemaal ongeveer dezelfde taal gesproken hebben: een soort Keltisch. Hoe zouden ze anders mekaar verstaan hebben.

Laatst gewijzigd door Het Oosten : 5 maart 2016 om 18:17.
Oud 5 maart 2016, 18:16   #38128
edwin2
Eur. Commissievoorzitter

Standaard

Citaat:
Ik zeg niets. Ik was er niet toen. Ik ga door op wat Caesar zegt. Die was er wel.

Daar kombt dat dat het onderscheid Gallisch/Germaans vermoedelijk maar weinig om het lijfb had. Germaanse stammen waren maar even Keltisch als de Galliërs. Alleen waren ze minder verfijnd en ruwer. "Omdat" , zo zegt Strabo, "ze nooit of zelden in contact kwamen met luxeprodukten (beschaving)." Bovendien zullen ze zeker allemaal ongeveer dezelfde taal gesproken hebben: een soort Keltisch. Hoe zouden ze anders mekaar verstaan hebben.
Ongeveer lijkt mij stug. Als kenner van het Iers Gaelic moet ik stellen dat de afstand tussen Germaans en Keltisch extreem groot is. Iers Gaelic lijkt eerder op Latijn dan Germaans.
Klopt ook wel dus, in het zuiden.van België spreekt men nu Frans, en in het noorden een Germaanse taal. Denk dat dat ook de scheidslijn is tussen Keltisch en Germaans.
Oud 5 maart 2016, 18:17   #38129
eno2
Banneling

Standaard

En hoe moet dat allemaal met Groot-Nederland te maken hebben?
eno2 is offline   Met citaat antwoorden
Oud 5 maart 2016, 18:37   #38130
Het Oosten
Secretaris-Generaal VN

Standaard

Citaat:
Ongeveer lijkt mij stug. Als kenner van het Iers Gaelic moet ik stellen dat de afstand tussen Germaans en Keltisch extreem groot is. Iers Gaelic lijkt eerder op Latijn dan Germaans.
Klopt ook wel dus, in het zuiden.van België spreekt men nu Frans, en in het noorden een Germaanse taal. Denk dat dat ook de scheidslijn is tussen Keltisch en Germaans.

Dat ze in het Zuiden Frans spreken is pas van veel later. Na de Romeinse periode. Toen ontwikkelde zich geleidelijk een taal die men het Frans is gaan noemen. We spreken nu over de tijd der Romeinen. En daar spraken de stammen een soort Keltisch. Want in feite waren het ook allemaal Kelten. Er zullen wel wat (accent)verschillen zijn geweest (zoals ook het Vlaams of Brabants niet hetzelfde is als het Limburgs), maar ze zullen mekaar verstaan hebben. Ik heb het dus hier over de Germanen en Galliërs in onze streken. Een mooi voorbeeld dat ik reeds aangehaald heb: Ambiorix, hoofdman van een zogenaamde 'Germaanse' stam, had wel een Keltische naam...

Laatst gewijzigd door Het Oosten : 5 maart 2016 om 18:51.
Oud 5 maart 2016, 18:40   #38131
Het Oosten
Secretaris-Generaal VN

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door eno2 Bekijk bericht
En hoe moet dat allemaal met Groot-Nederland te maken hebben?

Groot-Nederland = dromenland. En dromen zijn ...

Laatst gewijzigd door Het Oosten : 5 maart 2016 om 19:01.
Oud 5 maart 2016, 19:43   #38132
edwin2
Eur. Commissievoorzitter

Standaard

Citaat:
Dat ze in het Zuiden Frans spreken is pas van veel later. Na de Romeinse periode. Toen ontwikkelde zich geleidelijk een taal die men het Frans is gaan noemen. We spreken nu over de tijd der Romeinen. En daar spraken de stammen een soort Keltisch. Want in feite waren het ook allemaal Kelten. Er zullen wel wat (accent)verschillen zijn geweest (zoals ook het Vlaams of Brabants niet hetzelfde is als het Limburgs), maar ze zullen mekaar verstaan hebben. Ik heb het dus hier over de Germanen en Galliërs in onze streken. Een mooi voorbeeld dat ik reeds aangehaald heb: Ambiorix, hoofdman van een zogenaamde 'Germaanse' stam, had wel een Keltische naam...
Praktisch voorbeeld, de meeste Ieren spreken tegenwoordig Engels, maar dragen nog wel herkenbaar Iers Gaelische namen of tot Iers Gaelisch herleidbare achternamen. Ze spreken niet een soort Keltisch-Germaanse taal, wel Engels met een sterk accent en incidenteel met wat Ierse Gaelische woordjes tussendoor, maar dat is anders. Kortom, duidelijk Germaans.

Zo zal het met de Keltische stammen ook zijn gegaan, waarbij men eerst waarschijnlijk overging naar een soort Vulgair Latijn en naderhand naar Frans, maar ik kan het mishebben. De afstand van Keltisch naar Latijn is niet echt een grote stap.
Vermenging van Frans met Iers Gaelisch is gemakkelijk. Probeerde een keer Frans te spreken met een Ierse, maar gooide Iers Gaelische woordjes tussendoor. Zij moest er om lachen, want zij deed hetzelfde..

Grappig is ook dat het overnemen van achternamen en meer ook voornamen uit een vreemde taal niet vreemd is. Voor mij waren de Eburonen gewoon Germanen die zich waarschijnlijk graag tooiden met een Keltische naam. In Nederland waren Franse namen overigens ook een tijdje erg "chique".

Laatst gewijzigd door edwin2 : 5 maart 2016 om 19:57.
Oud 5 maart 2016, 19:51   #38133
edwin2
Eur. Commissievoorzitter

Standaard

Citaat:
"Some dreams come true",
Oud 5 maart 2016, 20:17   #38134
Het Oosten
Secretaris-Generaal VN

Standaard

Citaat:
"Some dreams come true",
In your dreams...
Oud 5 maart 2016, 20:31   #38135
edwin2
Eur. Commissievoorzitter

Standaard

Citaat:
In your dreams...
U heeft gevoel voor humor!
Oud 5 maart 2016, 22:34   #38136
eno2
Banneling

Standaard

Citaat:
Onmisbaar voor het realiseren van wat je wil bereiken.

Laatst gewijzigd door eno2 : 5 maart 2016 om 22:37.
eno2 is offline   Met citaat antwoorden
Oud 6 maart 2016, 04:28   #38137
Adam Smith
Europees Commissaris

Adam Smith's schermafbeelding

Standaard

Citaat:
Zelfs toen dat van Keltisch-Latijn verschoof naar Romaans, was het nog geen Frans. Het was Waals en later in de middeleeuwen, was Picardisch dominanter dan het Frans uit Ile-de-France. Ook het huidige standaard-Frans, zeker onder de Romaanse massa is relatief jong. Sterker Waals is een Zustertaal van Frans (geen Dochtertaal).
Oud 6 maart 2016, 09:46   #38138
Het Oosten
Secretaris-Generaal VN

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Adam Smith Bekijk bericht
Zelfs toen dat van Keltisch-Latijn verschoof naar Romaans, was het nog geen Frans. Het was Waals en later in de middeleeuwen, was Picardisch dominanter dan het Frans uit Ile-de-France. Ook het huidige standaard-Frans, zeker onder de Romaanse massa is relatief jong. Sterker Waals is een Zustertaal van Frans (geen Dochtertaal).
Inderdaad. Het Waals is -in tegenstelling tot wat velen denken- dan ook geen Frans.
Oud 6 maart 2016, 10:13   #38139
subocaj
Perm. Vertegenwoordiger VN

subocaj's schermafbeelding

Standaard

Citaat:
Inderdaad. Het Waals is -in tegenstelling tot wat velen denken- dan ook geen Frans.
Hey zo niet hé, je gaat de haat tegen Franstaligen van onze fiere Vlamingen toch niet wegnemen door ze Waals talig te noemen?
Wat gaan we dan doen met N-VA en VB?
Hun reden van bestaan wegnemen, jij durft!
subocaj is offline   Met citaat antwoorden
Oud 6 maart 2016, 10:52   #38140
edwin2
Eur. Commissievoorzitter

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door subocaj Bekijk bericht
Hey zo niet hé, je gaat de haat tegen Franstaligen van onze fiere Vlamingen toch niet wegnemen door ze Waals talig te noemen?
Wat gaan we dan doen met N-VA en VB?
Hun reden van bestaan wegnemen, jij durft!
humor!

Regels voor berichten
Je mag niet nieuwe discussies starten
Je mag niet reageren op berichten
Je mag niet bijlagen versturen
Je mag niet jouw berichten bewerken

vB-code is Aan
Smileys zijn Aan
[IMG]-code is Aan
HTML-code is Uit
Forumnavigatie

Alle tijden zijn GMT +1. Het is nu 12:42.

Forumsoftware: vBulletin®
Copyright ©2000 - 2025, Jelsoft Enterprises Ltd.
Content copyright ©2002 - 2020, Politics.be