![]() |
Registreren kan je hier. Problemen met registreren of reageren op de berichten? Een verloren wachtwoord? Gelieve een mail te zenden naar [email protected] met vermelding van je gebruikersnaam. |
|
Registreer | FAQ | Forumreglement | Ledenlijst |
Staatsinrichting Vlaanderen versus Wallonië? Een unitaire, federale, confederale staat of meteen Vlaanderen onafhankelijk. Dit is het forum bij uitstek voor discussies over de Belgische staatsinrichting. |
![]() |
|
Discussietools |
![]() |
#38181 |
Banneling
|
![]() |
![]() |
![]() |
![]() |
#38182 |
Eur. Commissievoorzitter
|
![]() Bij mij zelf eigelijk niet echt veel prikkelingen, maar ik luister vaak naar anderen.
Ní neart go cur le chéile! Laatst gewijzigd door edwin2 : 10 maart 2016 om 22:41. |
![]() |
![]() |
![]() |
#38183 | |
Eur. Commissievoorzitter
|
![]() Citaat:
Een Groninger en een Surinamer spreken ook weer met een andere tongval als een Hollandse Nederlander.
![]() |
![]() |
#38184 |
Banneling
|
![]() |
![]() |
![]() |
![]() |
#38185 | |
Europees Commissaris
|
![]() Citaat:
Dietsland is slechts een deel der Nederlanden. Dietsland vervangt dus geenszins (de) Nederland(en). Ook dat maakte ik hier al herhaaldelijk Diets.... ![]() En idd. als ik konsekwent ben zou ik het moeten hebben over de Diets(talig)heid, of zo. Maar daarvoor ben ik dan weer te pragmatisch of te realo. Trouwens ook de leden van al die Dietse verenigingen gebruikten niet konsekwent Diets als ze het over hun taal hadden. Eerder het tegendeel. http://www.geheugenvannederland.nl/?...blMoormannG070 Diets verving dus blijkbaar geenszins Nederlands, en daar is nu ook niet echt een behoefte aan, zou ik zeggen. Konkluderend gesteld: De term Dietsland heeft een meerwaarde omdat het één woord is dat staat voor de omschrijving: de Nederlandstalige Nederlanden. Nederlands vervangen door Diets is in dat opzicht niet zinvol omdat het geen meerwaarde heeft. Maar ik bekijk dat dus in Heel-Nederlands perspektief. Indien ge het Groot-Nederlands bekijkt kan ik u volgen. Maar zo bekijk ik het dus niet. Ik kijk tot aan de Somme, verdomme. ![]()
Geen Gezeik: Dietsland Eén Rijk! Mijn vaderland is mijn moedertaal. Immigranten bepalen de toekomstige taalbalans en taalspreiding in Belgie! Als de Nederlandstalige Gemeenschap ooit de stem, de liefde, en de steun van een groot deel van de vreemdelingen in Brussel kan winnen, kan Brussel weer een Nederlandstalige stad worden. Laatst gewijzigd door Jacob Van Artevelde : 11 maart 2016 om 00:31. |
|
![]() |
![]() |
![]() |
#38186 |
Eur. Commissievoorzitter
|
![]() Is in Surinaams Nederlands ook anders.
Ní neart go cur le chéile! Laatst gewijzigd door edwin2 : 11 maart 2016 om 06:54. |
![]() |
![]() |
![]() |
#38187 | |
Eur. Commissievoorzitter
|
![]() Citaat:
![]() |
![]() |
#38188 | |
Europees Commissaris
|
![]() Citaat:
Maaar tja, maar wat heet "binnen onze landsgrenzen" ? Ik sta een Heel-Nederlandse konfederale staat voor waarin die konfederatie zeer los is, eigenlijk een lege doos, maar die er wél voor zorgt dat de anderstalige Nederlanden, na de aanvallen van Franse imperialisten hen postuum, en zonder slag of stoot, niet ten prooi zouden vallen. Ten prooi vallen aan de eeuwenoude aarts- en erfvijand, hetgeen voor mij volstrekt onverkropbaar en onverteerbaar is. Zoals Hollander stelt: Dan hebben de legers die de Nederlanden verdedigden eeuwenlang voor niets gevochten. Door de losheid van de konfederale struktuur tussen Dietsland, het Franstalige gedeelte en het Duitstalige gedeelte, (met ev. Friesland als een vierde komponent) is het maar zeer de vraag of die Franstaligen dan binnen onze landsgrenzen vallen. (Waarschijnlijk willen ze er geen deel van uitmaken. Maar dat is dan weer een ander onderwerp.) Het ene sluit het andere niet uit. In mijn konsept ben ik dus Groot- én Heel-Nederlander. IK zou dus twee vliegen in één klap slaan. Er wordt én een Dietse staat opgericht, én er wordt voor gezorgd dat dat Frankrijk niet nog meer Nederlanden opslokt. Idealerwijze zou Frankrijk de Franse Nederlanden teruggeven maar als er iets onmogelijk is dan is het dat wel. Zij stellen immers dat alles ten westen van de Schelde hun toekomt ingevolge van het verdrag van Verdun 843. Volgens hen hebben ze dus niets afgepakt maar eerder wat verloren. Tenminste in het noorden. Waarbij ze vergeten dat ze volgens datzelfde verdrag aan ongeoorloofde gebiedsuitbreiding deden in het oosten. https://nl.wikipedia.org/wiki/Verdrag_van_Verdun
Geen Gezeik: Dietsland Eén Rijk! Mijn vaderland is mijn moedertaal. Immigranten bepalen de toekomstige taalbalans en taalspreiding in Belgie! Als de Nederlandstalige Gemeenschap ooit de stem, de liefde, en de steun van een groot deel van de vreemdelingen in Brussel kan winnen, kan Brussel weer een Nederlandstalige stad worden. Laatst gewijzigd door Jacob Van Artevelde : 11 maart 2016 om 11:51. |
|
![]() |
![]() |
![]() |
#38189 |
Banneling
|
![]() Dubbel
Laatst gewijzigd door eno2 : 11 maart 2016 om 16:12. |
![]() |
![]() |
![]() |
#38190 |
Banneling
|
![]() |
![]() |
![]() |
![]() |
#38191 | |
Banneling
|
![]() Citaat:
|
|
![]() |
![]() |
![]() |
#38192 |
Banneling
|
![]() |
![]() |
![]() |
![]() |
#38193 | |
Eur. Commissievoorzitter
|
![]() Citaat:
Mooi toch? Verder heeft het Surinaams vooral op culinair gebied maar ook zang en muziek een behoorlijke impact bij ons in het noorden. Best wel leuk zo.
![]() |
![]() |
#38194 | |
Eur. Commissievoorzitter
|
![]() Citaat:
Vooral vanuit Frankrijk gaat men opnieuw zitten porren, dacht u dan niet misschien? Verder, er zijn nu al zoveel uitdagingen aangaande de Walen in het zuiden, denkt u dat importeren van die problemen in een nieuwe staat gezond is? U begrijpt dat ik hier weinig vertrouwen in heb....
![]() |
![]() |
#38195 |
Secretaris-Generaal VN
|
![]() Waarom 'helaas'??
Dat soort Vlamingen zoals u met hun minderwaardigheidscomplexen altijd! Ik krijg er wat van. Niet te verwonderen dat ze altijd gedomineerd werden door de Franstaligen. Wees fier op uw Vlaams verdomme! Laatst gewijzigd door Het Oosten : 11 maart 2016 om 20:35. |
![]() |
![]() |
![]() |
#38196 | |
Perm. Vertegenwoordiger VN
|
![]() Citaat:
ze hokken liever samen met Frankrijk. |
|
![]() |
![]() |
![]() |
#38197 |
Banneling
|
![]() Ik ben nog van de oude ABN generatie. Een minderwaardigheidscomplex had ik nooit. Alleen een scherp bewustzijn dat Nederlanders beter Nederlands spreken. En alleen vele decennia lang een mislukte poging gedaan om het Nederlands Nederlands onder de knie te krijgen en het gecontamineerde ABN dat ik spreek uitte zuiveren. Vooral omdat ik literaire ambities had. Maar omdat ik nooit contact had met Nederlanders, is me dat nooit gelukt. Met mijn ambities had ik achter een Nederlandse moeten aangaan. Zoals Claus.
|
![]() |
![]() |
![]() |
#38198 |
Eur. Commissievoorzitter
|
![]() Met Zuid Nederlands is niets mis lijkt mij.
![]() |
#38199 | |
Eur. Commissievoorzitter
|
![]() Citaat:
![]() |
![]() |
#38200 |
Eur. Commissievoorzitter
|
![]() Logisch toch?