Politics.be Registreren kan je hier.
Problemen met registreren of reageren op de berichten?
Een verloren wachtwoord?
Gelieve een mail te zenden naar [email protected] met vermelding van je gebruikersnaam.

Ga terug   Politics.be > Algemeen > Binnenland
Registreer FAQForumreglement Ledenlijst

Binnenland Onderwerpen omtrent de binnenlandse politiek kunnen hier terecht. Let er wel op dat dit subforum enkel over dergelijk algemene zaken gaat die niet thuishoren in de themafora.

Antwoord

Discussietools
Oud 28 maart 2016, 19:54   #21
brother paul
Secretaris-Generaal VN

brother paul's schermafbeelding

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door stuyckp Bekijk bericht
Whatsapp is op zich wellicht zeer goedkoop. Maar het werkt wel op basis van het internet en het internet is een grote aaneenschakeling van dure routers die de internet backbone vormen. U denkt toch niet dat die breedband enablers goedkoop en simpel zijn.
Internet werkt vooral met redundante, daarom valt het nooit uit, de routing van de pakketjes loopt dus gewoon desnoods via Japan terug naar belgie, maar je krijgt het meestal niet op zijn knieën
Of de routers,duur zijn ? Ik denk dat de backbone duur is, maar gezien het terabyte debiet en dat zowel alles als spraak, data, video, internet, bank, erover loopt,is er gewoon een super scaling effect en een oneindige prijs efficiëntie dat niemand het voelt hoe hij dat netwerk betaalt
brother paul is offline   Met citaat antwoorden
Oud 28 maart 2016, 21:15   #22
De schoofzak
Secretaris-Generaal VN

De schoofzak's schermafbeelding

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Tavek Bekijk bericht
Ik zeg dat al langer dat ervaring sterk wordt overgewaardeerd. Met 5 jaar ervaring heb je meer als genoeg.

Als je niet wendbaar genoeg bent, en overweg kan met nieuwe technologien, ben je rijp voor de dop.
Dat geldt dan alleen voor de sector van de nieuwe technologieën.

Door wie word je liefst geopereerd, door een net afgestudeerde arts, of door een met tien of twintig jaar ervaring ?

Voor veel andere zaken is networking dan weer erg belangrijk.
En nog andere zaken, psychologie en doorzicht ...

En soms is mythisch leiderschap simpelweg primordiaal: De Wever.

.

.

De grendel-grondwet moet wijken om eindelijk de broodnodige veranderingen te kunnen doorvoeren. Nadien kan de grondwet herstemd worden. Dat is nog gebeurd.

Ik heb de partij gesticht op drie lijnen: Vlaams en Europees, vrij en verantwoordelijk, en sterk en sociaal. Vandaag is dat de grondstroom in Vlaanderen. Geert Bourgeois (N-VA)
De schoofzak is offline   Met citaat antwoorden
Oud 28 maart 2016, 21:25   #23
Zucht
Secretaris-Generaal VN

Zucht's schermafbeelding

Standaard

Om die gratis apps te kunnen gebruiken moet je normaal eerst wel toestemming geven om heel je gsm over te nemen. Ze mogen je camera of wifi aan-of-af zetten, hebben toegang tot foto's, bestanden, je locatie, boodschappen, mails , contacten en agenda.

Voor een politiemacht zou ik daar dan toch spaarzaam mee omspringen.

Laatst gewijzigd door Zucht : 28 maart 2016 om 21:26.
Zucht is offline   Met citaat antwoorden
Oud 28 maart 2016, 21:53   #24
Mambo
Secretaris-Generaal VN

Standaard

Het zal wel eerder met scannen van politie kanalen dan met wat anders te maken hebben.
Oud 29 maart 2016, 07:08   #25
De schoofzak
Secretaris-Generaal VN

De schoofzak's schermafbeelding

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Zucht Bekijk bericht
Om die gratis apps te kunnen gebruiken moet je normaal eerst wel toestemming geven om heel je gsm over te nemen. Ze mogen je camera of wifi aan-of-af zetten, hebben toegang tot foto's, bestanden, je locatie, boodschappen, mails , contacten en agenda.

Ik dacht dat per app de toestemmingen gevraagd werden. De een of de andere app-ontwikkelaar kan natuurlijk teveel of "alles" vragen, maar dat is een andere zaak.

Ik gebruik ook whatsapp, en ik gebruik dat soms zelfs in combinatie met mijn laptop. Daartoe creëert whatsapp per keer dat ik wil inloggen met de laptop een qr code, die ik moet scannen met mijn smartphone.
Ja, natuurlijk moet ik dan toestemming geven om mijn camera te mogen gebruiken. Anders gaat het niet.

Ik gebruik de app van de vab. Dus heb ik toestemming gegeven om mijn locatie te kennen. Ferm gemakkelijk: ik leg contact en zij zien op hun scherm waar ergens ik mij in nood bevind.
Ge moet eens een medische noodsituatie hebben met je heksie perfeksie, ergens op den buiten in Frankrijk, als ge niet meer kunt zeggen dan "ja, een uur of drie geleden zijn we Lyon gepasseerd, en wacht even, Bourg en Bresse zijn we ook al voorbij ...

.

De grendel-grondwet moet wijken om eindelijk de broodnodige veranderingen te kunnen doorvoeren. Nadien kan de grondwet herstemd worden. Dat is nog gebeurd.

Ik heb de partij gesticht op drie lijnen: Vlaams en Europees, vrij en verantwoordelijk, en sterk en sociaal. Vandaag is dat de grondstroom in Vlaanderen. Geert Bourgeois (N-VA)
De schoofzak is offline   Met citaat antwoorden
Oud 29 maart 2016, 07:19   #26
zonbron
Secretaris-Generaal VN

zonbron's schermafbeelding

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door stuyckp Bekijk bericht
Of die ervaring al dan niet nuttig is of essentieel zal volgens mij toch zeer sector afhankelijk zijn.
Waar ik mee bezig ben, zie ik een duidelijk verschil tussen het werk dat mensen met ervaring afleveren en het werk van newbies.
En die ervaring duurt wel even om op te bouwen.
Akkoord hoor. Het is idd nog wel wat afhankelijk van de 'sector'.
HIER
zonbron is offline   Met citaat antwoorden
Oud 29 maart 2016, 07:24   #27
zonbron
Secretaris-Generaal VN

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door brother paul Bekijk bericht
Internet werkt vooral met redundante, daarom valt het nooit uit, de routing van de pakketjes loopt dus gewoon desnoods via Japan terug naar belgie, maar je krijgt het meestal niet op zijn knieën
Of de routers,duur zijn ? Ik denk dat de backbone duur is, maar gezien het terabyte debiet en dat zowel alles als spraak, data, video, internet, bank, erover loopt,is er gewoon een super scaling effect en een oneindige prijs efficiëntie dat niemand het voelt hoe hij dat netwerk betaalt
Exactly. IT krijgt ge niet kapot. En als dan toch iemand op die rode kmop zou drukken gaan we nog wat erger leren kennen dan de jongens van IS, want dan stuikt nl. alles in elkaar. IT is de backbone van ons doen en laten.
HIER
Oud 29 maart 2016, 07:32   #28
zonbron
Secretaris-Generaal VN

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Zucht Bekijk bericht

@Zucht. Dat kan men afzetten (rooten en enige software). Ik ben een liefhebber van smartphones en zo blij als een kind met die speeltjes. Denkt U dat ik me daarover zorgen ga maken? Dan had alles reeds in de volgende vuilzak gezeten.

Tweede. Politiediensten vertrouwen blindelings op Amerkaanse netwerken en servers. Agenten zetten de toestemmingen en backdoors niet af in hun eigen telefoons. Nuff said.
HIER

Laatst gewijzigd door zonbron : 29 maart 2016 om 07:36.
Oud 29 maart 2016, 07:39   #29
kelt
Secretaris-Generaal VN

Standaard

Tot de grond van de zaak:

Een communicatiesysteem waar een kwart eeuw ontwikkeling en evolutie aan besteed is(en ongetwijfeld grote hoeveelheden belastingsgeld).Een communicatiesysteem dat een monopolie-positie krijgt voor het bedienen van veiligheids- en hulpdiensten.Een communicatiesysteem met feitelijk een zeer gelimiteerd aantal gebruikers .Een communicatiesysteem dat,inderdaad,vertrouwelijkheid van gegevensstromen zou moeten garanderen.

Een communicatiesysteem dat,begin ik te vermoeden,vrijwel ieder uur van iedere dag genegeerd wordt door de gebruikers,die in plaats ervan "open" systemen gebruiken.Systemen die ze allemaal,in de vorm van hun phoontje op zich dragen en die 99,9% van de tijd WEL werken.En die gebruikers doen dat op EIGEN KOSTEN.

Is het een slechte implementatie of is het gewoon een slecht communicatiesysteem....

Laatst gewijzigd door kelt : 29 maart 2016 om 07:41.
kelt is offline   Met citaat antwoorden
Oud 29 maart 2016, 08:06   #30
parcifal
Banneling

parcifal's schermafbeelding

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door kelt Bekijk bericht

Een communicatiesysteem waar een kwart eeuw ontwikkeling en evolutie aan besteed is(en ongetwijfeld grote hoeveelheden belastingsgeld).Een communicatiesysteem dat een monopolie-positie krijgt voor het bedienen van veiligheids- en hulpdiensten.Een communicatiesysteem met feitelijk een zeer gelimiteerd aantal gebruikers .Een communicatiesysteem dat,inderdaad,vertrouwelijkheid van gegevensstromen zou moeten garanderen.
En dat ook doet in tegenstelling tot tijdelijke commerciele hypes als Whatsapp.

Citaat:
Een communicatiesysteem dat,begin ik te vermoeden,vrijwel ieder uur van iedere dag genegeerd wordt door de gebruikers,die in plaats ervan "open" systemen gebruiken.Systemen die ze allemaal,in de vorm van hun phoontje op zich dragen en die 99,9% van de tijd WEL werken.En die gebruikers doen dat op EIGEN KOSTEN.
Nee hoor, ASTRID wordt dagelijks gebruikt door hulpdiensten uiteraard.

Citaat:
Is het een slechte implementatie of is het gewoon een slecht communicatiesysteem....
Het is niet perfect en is hier tegen zijn limiet aangebotst : overbelasting, wat wegens de omstandigheden zeer jammerlijk was maar verklaarbaar.
Het is een kans om het netwerk te verbeteren en ervoor te zorgen dat dit niet meer werkt.
Mensen die denken dat zoiets als Whatsapp structureel een vervanging kan zijn begrijpen de situatie niet.
parcifal is offline   Met citaat antwoorden
Oud 29 maart 2016, 08:14   #31
zonbron
Secretaris-Generaal VN

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door De schoofzak Bekijk bericht
Ik dacht dat per app de toestemmingen gevraagd werden. De een of de andere app-ontwikkelaar kan natuurlijk teveel of "alles" vragen, maar dat is een andere zaak.

Ik gebruik ook whatsapp, en ik gebruik dat soms zelfs in combinatie met mijn laptop. Daartoe creëert whatsapp per keer dat ik wil inloggen met de laptop een qr code, die ik moet scannen met mijn smartphone.
Ja, natuurlijk moet ik dan toestemming geven om mijn camera te mogen gebruiken. Anders gaat het niet.

Ik gebruik de app van de vab. Dus heb ik toestemming gegeven om mijn locatie te kennen. Ferm gemakkelijk: ik leg contact en zij zien op hun scherm waar ergens ik mij in nood bevind.
Ge moet eens een medische noodsituatie hebben met je heksie perfeksie, ergens op den buiten in Frankrijk, als ge niet meer kunt zeggen dan "ja, een uur of drie geleden zijn we Lyon gepasseerd, en wacht even, Bourg en Bresse zijn we ook al voorbij ...

.
Exactly. Maar het is niet omdat U Uw locatie aanvinkt of afzet. Die is nl. steeds gekend indien U niet ingrijpt (de toestemmingen app). Geen punt. Politie weet dat, en toch gebruiken ze het.

"Ik doe niets mis niets fout. Dus heb ik niets te verbergen". Dat is de attitude waarover zoiets gaat. Mijn inziens is dat nefast. Zover ik weet heb ik ook niets te verbergen, maar toch onderneem ik een serieuze poging om zo'n toestemmigen en geneuzel uit te schakelen.

U moet niet de schuld bij de diensten en politie zoeken, zij maken gebruik van communicatiemiddelen die gedurende 'chaos & stress' functioneel zijn, zoals ze ook in het dagelijks leven daarvan gebruik maken. Ik begrijp hen maar al te goed. Maar zoiets zal/kan niet blijven duren zoals heden, eens de diensten een beslissing terzake maken. Ondertussen doet iedereen zijn best.

Vroeg of laat wordt dat wel opgelost.
HIER
Oud 29 maart 2016, 08:30   #32
zonbron
Secretaris-Generaal VN

Standaard

Citaat:

Ik heb dat reeds duidelijk gemaakt. Veilige communicatie = dure contracten.
Ik heb ooit zelf ook in eigen voet geschoten door een positie af te wijzen (als CEO), omdat het systeem niet voldoende veilig was imho en ik daar de verantwoordelijkheid niet van wou opnemen. Het systeem werkt toch perfect tot de dag van vandaag. Yup. Dubbeldik in eigen voet geschoten.
HIER
Oud 29 maart 2016, 08:53   #33
brother paul
Secretaris-Generaal VN

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door zonbron Bekijk bericht
@Zucht. Dat kan men afzetten (rooten en enige software). Ik ben een liefhebber van smartphones en zo blij als een kind met die speeltjes. Denkt U dat ik me daarover zorgen ga maken? Dan had alles reeds in de volgende vuilzak gezeten.

Tweede. Politiediensten vertrouwen blindelings op Amerkaanse netwerken en servers. Agenten zetten de toestemmingen en backdoors niet af in hun eigen telefoons. Nuff said.
dat is dan ee nander probleem
ik denk nu niet tijdens een noodsituatie dat het iemand kan schelen dat de amerikanen dan zitten mee te lezen.

Je zou als het ware denken dat het enige dat de europese politie doet is amerikaanse bedrijven in het harnas jagen ? Nee toch, het enige dat de belgische politie doet is gewoon verkeerstboetes geven, het sloofje van de rechtbank spelen en wacht op hun pensioen
Oud 29 maart 2016, 08:55   #34
brother paul
Secretaris-Generaal VN

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door zonbron Bekijk bericht
Ik heb dat reeds duidelijk gemaakt. Veilige communicatie = dure contracten.
Ik heb ooit zelf ook in eigen voet geschoten door een positie af te wijzen (als CEO), omdat het systeem niet voldoende veilig was imho en ik daar de verantwoordelijkheid niet van wou opnemen. Het systeem werkt toch perfect tot de dag van vandaag. Yup. Dubbeldik in eigen voet geschoten.
je moet niet overdrijven in de veiligheid:

kijk jij zou zeggen veiligheid van data is encryptie. Voor mij is veiligheid geen data-loss hebben ... redundant gemirrored servers op twee locaties een paar 100 km van elkaar. En backup

Laatst gewijzigd door brother paul : 29 maart 2016 om 09:08.
Oud 29 maart 2016, 09:04   #35
Hypochonder
Secretaris-Generaal VN

Hypochonder's schermafbeelding

Standaard

Weet je wat het is: Belgische instellingen zoals de federale politie zijn in hetzelfde bedje ziek als zowat alle federale departementen: ze blinken uit in incompetentie en naast elkaar werken. Dat systeem dat ze gebruiken, Astrid, daarvan is al zeer lang geweten dat het slecht werkt maar in plaats van ofwel over te schakelen naar een ander communicatiesysteem (wegens te duur) of verbeteringen te eisen van de producent (te corrupt, te laks, te lui,...) blijft men liever aanmodderen met iets waarvan men weet dat het zal falen bij een grote crisis.

Dat een app als WhatsApp beter werkt dan een bij voorbaat mislukt communicatiesysteem zoals Astrid is logisch: als iets als Whatsapp niet goed werkt dan verdwijnt het binnen de kortste keren. Wanneer iets als Astrid niet goed werkt dan blijft men er gewoon mee werken.
Hypochonder is offline   Met citaat antwoorden
Oud 29 maart 2016, 09:09   #36
brother paul
Secretaris-Generaal VN

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Hypochonder Bekijk bericht
Weet je wat het is: Belgische instellingen zoals de federale politie zijn in hetzelfde bedje ziek als zowat alle federale departementen: ze blinken uit in incompetentie en naast elkaar werken. Dat systeem dat ze gebruiken, Astrid, daarvan is al zeer lang geweten dat het slecht werkt maar in plaats van ofwel over te schakelen naar een ander communicatiesysteem (wegens te duur) of verbeteringen te eisen van de producent (te corrupt, te laks, te lui,...) blijft men liever aanmodderen met iets waarvan men weet dat het zal falen bij een grote crisis.

Dat een app als WhatsApp beter werkt dan een bij voorbaat mislukt communicatiesysteem zoals Astrid is logisch: als iets als Whatsapp niet goed werkt dan verdwijnt het binnen de kortste keren. Wanneer iets als Astrid niet goed werkt dan blijft men er gewoon mee werken.
wat vooral storend is dat de mensen willen werken als ambtenaren
- 35uurtjes is genoeg
- alle sociale voordelen cumuleren
- direct klaar om te staken en werk niet te doen
- permanent paraplu systeem om dingen af te wimpelen
- zoeken naar de weg van de minste weerstand, of zo lui mogelijk hun targets halen
Oud 29 maart 2016, 09:44   #37
Klein Licht
Minister-President

Standaard

Nou, ivm de zaken waar ik wat van weet:

Bij Astrid werken ze 40u/week
Bij Astrid hebben ze nog nooit gestaakt of zelfs maar gedreigd met staking

Als je overal dubbele capaciteit wil voorzien: wel, dan zal dat stukje van de overheid dubbel zoveel kosten.
Klein Licht is offline   Met citaat antwoorden
Oud 29 maart 2016, 10:44   #38
zonbron
Secretaris-Generaal VN

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door brother paul Bekijk bericht
je moet niet overdrijven in de veiligheid:

kijk jij zou zeggen veiligheid van data is encryptie. Voor mij is veiligheid geen data-loss hebben ... redundant gemirrored servers op twee locaties een paar 100 km van elkaar. En backup
Wanneer veiligheid en communicatie een hobby is doet men dat wel. Onze elite zou graag iedereen die wat dan ook post bij naam en voornaam kennen.

Wel. Laat hun dat maar eens invoeren. Wanneer iedereen gekend is verandert het spelletje volledig. Veel blabla en weinig boem boem dus.

Mss kan dat dan eem nieuwe grote instroom aan cash veroorzaken waarop ik wacht.

Zowel U als ik staan bekend beste @brother paul, wat dacht U wel? Anomiteit opgeven = voordelen en correcte gang van zaken. Niets te verliezen.

BTW. Systemen die langzaam aan informatie druppelen zijn me welbekend. Ge moet al een verdomde specialist zijn om simpele handshakes en 'normaal gedrag' van de verschillende OS's te kunnen onderscheiden van een dataleak in Uw systeem.
HIER

Laatst gewijzigd door zonbron : 29 maart 2016 om 11:00.
Oud 29 maart 2016, 11:07   #39
brother paul
Secretaris-Generaal VN

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Klein Licht Bekijk bericht
Nou, ivm de zaken waar ik wat van weet:

Bij Astrid werken ze 40u/week
Bij Astrid hebben ze nog nooit gestaakt of zelfs maar gedreigd met staking

Als je overal dubbele capaciteit wil voorzien: wel, dan zal dat stukje van de overheid dubbel zoveel kosten.
Astrid ziet er zo uit dus ? Oh my god... Weet je wat, gooi die boel in de vuilbak en schakel maar over naar iets normaals...

Bij internet heb je geen personeel die zorgt voor de connecties, dus als je redundancy voorziet in communicatie lijnen en server maangement kost dat dus niets dubbel Capité

En die 40u per week met dubbele compensatie zeker ? maak de kindjes en de politiekers die blaaskes wijs

Laatst gewijzigd door brother paul : 29 maart 2016 om 11:09.
Oud 29 maart 2016, 14:28   #40
Oljoner
Vreemdeling

Standaard

Meeliften op een civiel systeem is inderdaad geen slecht idee voor 'gewone' nood situaties. En dat zou ook veilig kunnen werken (mits gebruik end-to-end encryptie).
Maar als je enkel daarop leunt en 'de shit hits the fan' (gsm masten die uitliggen, of pakweg de IX ligt plat), dan zit je daar mooi en werkt niets meer (ook al is het packet switched).

Als backup is het niet betrouwbaar. Dan moet je echt naar radio's (astrid?) voor onderlinge communicatie van de hulpdiensten.

Vergelijk trouwens eens alle investeringen op in gsm (& 3G) masten vs de investeringen in astrid? Niet moeilijk dat het meer dekking/capaciteit heeft.
Oljoner is offline   Met citaat antwoorden
Antwoord

Regels voor berichten
Je mag niet nieuwe discussies starten
Je mag niet reageren op berichten
Je mag niet bijlagen versturen
Je mag niet jouw berichten bewerken

vB-code is Aan
Smileys zijn Aan
[IMG]-code is Aan
HTML-code is Uit
Forumnavigatie

Alle tijden zijn GMT +1. Het is nu 02:13.

Forumsoftware: vBulletin®
Copyright ©2000 - 2025, Jelsoft Enterprises Ltd.
Content copyright ©2002 - 2020, Politics.be