Politics.be Registreren kan je hier.
Problemen met registreren of reageren op de berichten?
Een verloren wachtwoord?
Gelieve een mail te zenden naar [email protected] met vermelding van je gebruikersnaam.

Ga terug   Politics.be > Themafora > Mobiliteit & verkeersveiligheid
Registreer FAQForumreglement Ledenlijst

Mobiliteit & verkeersveiligheid Een nieuw themaforum!

Antwoord

Discussietools
Oud 28 maart 2016, 18:52   #21
reservespeler
Secretaris-Generaal VN

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Patrick M. Bekijk bericht
Natuurlijk denken de vakbonden aan de veiligheid van de mensen en hun personeel.
Had u iets anders gedacht misschien?
U begreep de grap niet?

reservespeler is offline   Met citaat antwoorden
Oud 28 maart 2016, 18:53   #22
reservespeler
Secretaris-Generaal VN

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Jan van den Berghe Bekijk bericht
Onjuist. In Duitsland maakt de DB winst. Het ligt dus niet aan het OV op zich, maar wel aan de wijze waarop de onderneming geleid wordt.
Top, vakbond, werknemers.
reservespeler is offline   Met citaat antwoorden
Oud 28 maart 2016, 19:08   #23
Jan van den Berghe
Secretaris-Generaal VN

Jan van den Berghe's schermafbeelding

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door brother paul Bekijk bericht
Ja ambtenaren zitten gratis eerste klas in animal Farma van orwell
Ik betwijfel dat sterk. In het onderwijs bijvoorbeeld heb je slechts recht op terugbetaling als je in tweede klasse reist.
Jan van den Berghe is offline   Met citaat antwoorden
Oud 28 maart 2016, 19:09   #24
Jan van den Berghe
Secretaris-Generaal VN

Standaard

Citaat:
Nu de kost van NMBS is infrastructuur hoor, kost 700miljoen of 5x meer dan ons autowegennetwerk die 10x meer personenkilometers vervoert

In feite vangt spoorweg 3 miljard subsidies of kost het spoor halve euro per kilometer duurder dan de glijdende personenwagen
Hebt u zich al afgevraagd waarom een spoorwegmaatschappij als de DB wel winst maakt en de NMBS niet? Ligt dat aan de spoorstaven misschien?
Oud 29 maart 2016, 07:51   #25
Scherven A. Mok
Banneling

Standaard

Brother Paul rekent de trein mee als kost bij het spoorverkeer maar de auto niet als kost bij het wegverkeer ...
Scherven A. Mok is offline   Met citaat antwoorden
Oud 29 maart 2016, 07:53   #26
Scherven A. Mok
Banneling

Standaard

Citaat:
Hebt u zich al afgevraagd waarom een spoorwegmaatschappij als de DB wel winst maakt en de NMBS niet? Ligt dat aan de spoorstaven misschien?
DB liet vorig jaar een verlies optekenen van 1.3 miljard euro en heeft decennialang ondergeïnvesteerd in haar infrastructuur.
Oud 31 maart 2016, 09:52   #27
Patrick M.
Eur. Commissievoorzitter

Patrick M.'s schermafbeelding

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Eduard Khil Bekijk bericht
we moeten vooral besparen bij de nmbs. Er kan daar zonder problemen tussen de 5 en 10000 man buiten, ze werken toch niet.
Laat de overblijvers deftig werken en presteren zoals in de privé, dan gaat gans dat janboelke misschien eens eindelijk een beetje beginnen draaien.
We hebben allemaal gezien tot wat besparingen leiden, remember Zaventem 22/03/2016.
En dan vandaag die brief van de veiligheidsdiensten en politie in Zaventem luchthaven.
Dat ze de verantwoordelijken nu eens op een héél grote mat roepen.
Patrick M. is offline   Met citaat antwoorden
Oud 1 april 2016, 22:45   #28
brother paul
Secretaris-Generaal VN

brother paul's schermafbeelding

Standaard

Citaat:
wel interesseert mij niet, als ze in belgie een fossiel willen in leven houden door een baxter aan te hangen ten koste van mijn belastinggeld dan vind ik dat ze de baxter er mogen uit trekken
brother paul is offline   Met citaat antwoorden
Oud 1 april 2016, 22:47   #29
brother paul
Secretaris-Generaal VN

Standaard

Citaat:
We hebben allemaal gezien tot wat besparingen leiden, remember Zaventem 22/03/2016.
En dan vandaag die brief van de veiligheidsdiensten en politie in Zaventem luchthaven.
Dat ze de verantwoordelijken nu eens op een héél grote mat roepen.
een minuutje

je hebt een spoorweg die volle capaciteit gebruikt wordt, dus er kan in principe op vele momenten geen trein meer bij

je hebt een infrastructuur waar 700miljoen wordt in geinvesteerd per jaar

je hebt een select gebruikersclubje van ambtenaren en sociaal kiesvee die allemaal daar gratis mogen van gebruik maken

en nu de vraag van vier miljard: als het al gratis niet goedkoper kan zijn dan de auto, moet je dan echt zo'n fossiel in leven houden ?
Oud 1 april 2016, 22:55   #30
brother paul
Secretaris-Generaal VN

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Scherven A. Mok Bekijk bericht
Brother Paul rekent de trein mee als kost bij het spoorverkeer maar de auto niet als kost bij het wegverkeer ...
dat vind ik even interessant om op in te gaan; leg uw zin eens wat beter uit, want hier klopt iets niet

De auto kost inclusief afschrijving, inclusief benzine met taxen, inclusief 21% btw, inclusief nafte etc 0.2 tot 0.5euro per km en onderhoud snelwegen kost 60miljoen, of een belachelijk weggesaneerd bedrag van 0.001euro per km, en investering in nieuwe wegen is beschamend laag nog geen 1Miljard perjaar op 90miljard personenkm of 0.01 euro per km Ik denk dat ik mag veronderstellen dat die kostprijs betaald wordt via de belastingen die geheven wordt op de auto ?
als je dat wilt uitrekenen doe dat bv bhier
http://www.autogids.be/financieel-ad...per-maand.html

De trein kost 3miljard subsidies zonder taxen, zonder 21% btw, zonder lasten op energie, 0.5 euro per personenkilometer en 700miljoen infrastructuurkosten of 0.1euro per personenkilometer, dus ik tel de infrastructuurkost niet dubbel en verondertsel correct dat de 700 miljoen aangerekend worden aan de NMBS. Wat ik niet tel is het bedrag van de tickets die betaald worden, het is een bedrag van nog geen 1 miljard, Moest daar niet concurentievervalsen een btw op geheven worden dan komt het treinticket uit op 0.8 euro per km uit. Je kunt al een heel dure auto kopen met dat budget.

het enige dat ik niet doe is daar allerlei externaliteiten bijtellen. Ik reken dus niet de vervuiling, de politiediensten. Nu betaalt de auto 12miljard lasten, dus het zou nogal bizar zijn dat die 12miljard lasten niet voldoende zijn om al die externaliteiten te betalen.

Laatst gewijzigd door brother paul : 1 april 2016 om 23:01.
Oud 3 april 2016, 21:24   #31
Patrick M.
Eur. Commissievoorzitter

Standaard

Citaat:
Ja ambtenaren zitten gratis eerste klas in animal Farma van orwell

Nu de kost van NMBS is infrastructuur hoor, kost 700miljoen of 5x meer dan ons autowegennetwerk die 10x meer personenkilometers vervoert

In feite vangt spoorweg 3 miljard subsidies of kost het spoor halve euro per kilometer duurder dan de glijdende personenwagen
Maar u moet alles er bij tellen en dat doet u niet.
Schade aan wegen, schade aan milieu, de kost van de file, schade aan de gezondheid van de mensen, enz...
Dit heeft u niet bij het openbaar vervoer.
Als u a zegt moet u ook ...
Oud 4 april 2016, 20:01   #32
brother paul
Secretaris-Generaal VN

Standaard

Citaat:
Maar u moet alles er bij tellen en dat doet u niet.
Schade aan wegen, schade aan milieu, de kost van de file, schade aan de gezondheid van de mensen, enz...
Dit heeft u niet bij het openbaar vervoer.
Als u a zegt moet u ook ...
Excuseer mijn vriend
De schade aan milieu en gezondheid wordt volgens mij met 12 miljard en gezien het magere 0,5miljard wegenbouw in return ruimschoots betaald

De schade aan de wegen zit in het onderhoudsmiddelen van of niet ?

De kost van de file gaan we toch het gebrek aan investeringen van de overheid als kostprijs gaan rekenen OMG

En je gaat toch niet beweren dat je sneller op uw werk bent met de trein dan met de auto ? Tenzij als je bij het station woont en bij het station werkt
Oud 5 april 2016, 08:50   #33
Patrick M.
Eur. Commissievoorzitter

Standaard

Citaat:
Excuseer mijn vriend
De schade aan milieu en gezondheid wordt volgens mij met 12 miljard en gezien het magere 0,5miljard wegenbouw in return ruimschoots betaald

De kost van de file gaan we toch het gebrek aan investeringen van de overheid als kostprijs gaan rekenen OMG

En je gaat toch niet beweren dat je sneller op uw werk bent met de trein dan met de auto ? Tenzij als je bij het station woont en bij het station werkt
Toen ik in Antwerpen werkte bij de NMBS was ik inderdaad sneller bij de trein van mijn woonplaats naar Antwerpen dan van mijn woonplaats naar Antwerpen met de auto.
Oud 5 april 2016, 22:22   #34
Jan van den Berghe
Secretaris-Generaal VN

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Scherven A. Mok Bekijk bericht
DB liet vorig jaar een verlies optekenen van 1.3 miljard euro en heeft decennialang ondergeïnvesteerd in haar infrastructuur.
En het jaar ervoor maakte het wel winst.

Hoeveel spoorongelukken komen er trouwens in Duitsland?
Oud 5 april 2016, 22:23   #35
Jan van den Berghe
Secretaris-Generaal VN

Standaard

Citaat:
wel interesseert mij niet, als ze in belgie een fossiel willen in leven houden door een baxter aan te hangen ten koste van mijn belastinggeld dan vind ik dat ze de baxter er mogen uit trekken
Lees ik hier enige nuancering? U maakt voortaan een onderscheid tussen NMBS en OV?
Oud 6 april 2016, 09:33   #36
brother paul
Secretaris-Generaal VN

Standaard

Citaat:
Lees ik hier enige nuancering? U maakt voortaan een onderscheid tussen NMBS en OV?
voor mij mag de NMBS privatief rijden, en mag de infrax kostprijs voor infrastructuur geprivatiseerd werken. Daar gaat het niet over. De vastgeroeste boel met vastgeroeste koststructuur is de basis van de overdreven kostprijs voor spoorwegen. Een trein kost dus waanzinnig veel geld vergeleken met een auto. Iedereen zit te lullen over milieu/files en vergelijkt een volle trein met de kostprijs, en vergeet dat die trein leeg terugkeert van brussel... en dat je nog altijd naar het station moet gaan/rijden/fietsen om uw mobiliteit te hebben.

Connecting the dots, denk ik ook vooruit, als er binnen 5 jaar elektrische ubertaxi google cars rondrijden dan vraag ik mij af, hoe je als spoor nog gaat concurreren daartegen: je hebt dan een mobiliteit over de weg die sneller u van huis tot aan de firma brengt dan wat de trein doet. En dan ga je uw mobiliteit goedkoper kunnen uitvoeren dan met de trein... en goedkoper dan met uw eigen auto... omdat die auto chaufeurloos en dag en nacht zal kunnen rijden

De enige reden waarom die mobiliteit niet economisch zal doorbreken is de fout die belgie zal maken, dat is de ambtenaar zal gratis op de trein zitten en redeneren dat hij die ubertaxi niet kan gebruiken omdat die niet gratis komt.
De andere drogreden zal zijn de ambtenaar zal op de trein zitten en denken, ik moet dit voordeel blijven behouden...
Nog een drogreden die de ambtenaar zal gebruiken: hij zal de voordeel in natura herbekijken en zitten denken dat de privé de luxe heeft om volgens hem duurdere auto te gebruiken. Terwijl in feite de auto goedkoper is dan het spoor zoals reeds berekend...

Laatst gewijzigd door brother paul : 6 april 2016 om 09:38.
Oud 23 april 2016, 06:27   #37
Scherven A. Mok
Banneling

Standaard

Citaat:
dat vind ik even interessant om op in te gaan; leg uw zin eens wat beter uit, want hier klopt iets niet

De auto kost inclusief afschrijving, inclusief benzine met taxen, inclusief 21% btw, inclusief nafte etc 0.2 tot 0.5euro per km en onderhoud snelwegen kost 60miljoen, of een belachelijk weggesaneerd bedrag van 0.001euro per km, en investering in nieuwe wegen is beschamend laag nog geen 1Miljard perjaar op 90miljard personenkm of 0.01 euro per km Ik denk dat ik mag veronderstellen dat die kostprijs betaald wordt via de belastingen die geheven wordt op de auto ?
als je dat wilt uitrekenen doe dat bv bhier
http://www.autogids.be/financieel-ad...per-maand.html

De trein kost 3miljard subsidies zonder taxen, zonder 21% btw, zonder lasten op energie, 0.5 euro per personenkilometer en 700miljoen infrastructuurkosten of 0.1euro per personenkilometer, dus ik tel de infrastructuurkost niet dubbel en verondertsel correct dat de 700 miljoen aangerekend worden aan de NMBS. Wat ik niet tel is het bedrag van de tickets die betaald worden, het is een bedrag van nog geen 1 miljard, Moest daar niet concurentievervalsen een btw op geheven worden dan komt het treinticket uit op 0.8 euro per km uit. Je kunt al een heel dure auto kopen met dat budget.

het enige dat ik niet doe is daar allerlei externaliteiten bijtellen. Ik reken dus niet de vervuiling, de politiediensten. Nu betaalt de auto 12miljard lasten, dus het zou nogal bizar zijn dat die 12miljard lasten niet voldoende zijn om al die externaliteiten te betalen.
Er zijn ongetwijfeld tal van berekenbare factoren die u niet meetelt maar er zijn vooral veel overlast en factoren die niet becijferbaar zijn. Waarom willen mensen niet in de omgeving van hun werk wonen (waarbij ze niet de volledige kost betalen van hun nutsvoorzieningen) ? Omdat er teveel lawaai is van wegverkeer. De auto is een plezier voor wie erin zit maar niet voor de anderen. Als men de uitlaat naar binnen richt en het lawaai binnen de auto houdt zou dat al een pak schelen maar men doet net het omgekeerde. Onze hele ruimtelijke ordening is op de wagen afgestemd en we weten dat onze ruimtelijk ordening op geen zak trekt en een onberekenbaar hoge kost met zich me brengt.

Hoe meer mensen het openbaar vervoer gaan gebruiken hoe minder dat gaat kosten per personenkilometer, hoe minder mensen het openbaar vervoer gaan gebruiken hoe hoger de onberekenbaar hoge kosten van de kankerverspreidende milieuvernietigende moslimterrorismesponsorende blikken op wielen. We moeten dichter bij elkaar gaan wonen en daartoe nieuwe technologieën ontwikkelen. Auto's zijn enkel nog voor rijke egoïsten die de realiteit van een wereld met 9 miljard mensen ontkennen. Een kind dat aan kanker sterft had een multinational kunnen oprichten of een vaccin tegen aids kunnen ontwikkelen.

Uw wereld is er één waarin buitenkomen onmogelijk wordt tenzij in een auto, een wereld van enkel nog beton en metaal. In één woord : ziek.
Oud 23 april 2016, 13:37   #38
Patrick M.
Eur. Commissievoorzitter

Standaard

Citaat:
Excuseer mijn vriend

U vergeet de kost van de auto ongevallen en mensenlevens.
De meeste doden vallen door auto ongevallen.
Berekend daar de kost eens van.
Oud 23 april 2016, 18:00   #39
Jan van den Berghe
Secretaris-Generaal VN

Standaard

Citaat:
Nog een drogreden die de ambtenaar zal gebruiken: hij zal de voordeel in natura herbekijken en zitten denken dat de privé de luxe heeft om volgens hem duurdere auto te gebruiken. Terwijl in feite de auto goedkoper is dan het spoor zoals reeds berekend...
Ik heb u al enkele malen gewezen op deze fout: dit gaat niet om een voordeel in natura. Het gaat immers om het derdebetalersysteem, waarbij de werkgever enkel de kost verbonden aan het woon-werkverkeer terugbetaalt. Het gaat dus niet om een jaarabonnement voor heel het netwerk bijvoorbeeld.
Oud 23 april 2016, 18:00   #40
Jan van den Berghe
Secretaris-Generaal VN

Standaard

Citaat:
voor mij mag de NMBS privatief rijden, en mag de infrax kostprijs voor infrastructuur geprivatiseerd werken. Daar gaat het niet over. De vastgeroeste boel met vastgeroeste koststructuur is de basis van de overdreven kostprijs voor spoorwegen. Een trein kost dus waanzinnig veel geld vergeleken met een auto. Iedereen zit te lullen over milieu/files en vergelijkt een volle trein met de kostprijs, en vergeet dat die trein leeg terugkeert van brussel... en dat je nog altijd naar het station moet gaan/rijden/fietsen om uw mobiliteit te hebben.
Misschien kunt u even over de muur kijken. Er zijn nog andere spoorwegmaatschappijen in Europa met een heel ander profiel dan de NMBS.
Antwoord

Regels voor berichten
Je mag niet nieuwe discussies starten
Je mag niet reageren op berichten
Je mag niet bijlagen versturen
Je mag niet jouw berichten bewerken

vB-code is Aan
Smileys zijn Aan
[IMG]-code is Aan
HTML-code is Uit
Forumnavigatie

Alle tijden zijn GMT +1. Het is nu 05:27.

Forumsoftware: vBulletin®
Copyright ©2000 - 2025, Jelsoft Enterprises Ltd.
Content copyright ©2002 - 2020, Politics.be