Politics.be Registreren kan je hier.
Problemen met registreren of reageren op de berichten?
Een verloren wachtwoord?
Gelieve een mail te zenden naar [email protected] met vermelding van je gebruikersnaam.

Ga terug   Politics.be > Algemeen > Binnenland
Registreer FAQForumreglement Ledenlijst

Binnenland Onderwerpen omtrent de binnenlandse politiek kunnen hier terecht. Let er wel op dat dit subforum enkel over dergelijk algemene zaken gaat die niet thuishoren in de themafora.

Antwoord

Discussietools
Oud 12 april 2016, 07:17   #321
Another Jack
Banneling

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door brother paul Bekijk bericht
vraagt het aan een collega in het andere net, die hebben meer budget dus die kunnen wel veel meer sinterklaas spelen hé
Ik vraag het aan u.
Maak uw verhaal eens concreet.

Laatst gewijzigd door Another Jack : 12 april 2016 om 07:20.
Another Jack is offline   Met citaat antwoorden
Oud 12 april 2016, 07:28   #322
De schoofzak
Secretaris-Generaal VN

De schoofzak's schermafbeelding

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Another Jack Bekijk bericht
Ik weet niet...
Geef eens zo een voordeel dat in het ene net geldt en in het andere niet?
Is het niet zo dat in het ene net er voldoende budgetten zijn voor alles en nog wat,
en in het andere net niet, waardoor ook leerkrachten zich moeten inzetten voor activiteiten die centen opbrengen, die dan beheerd worden door een soort van vzw van ouders of zo ?

.

De grendel-grondwet moet wijken om eindelijk de broodnodige veranderingen te kunnen doorvoeren. Nadien kan de grondwet herstemd worden. Dat is nog gebeurd.

Ik heb de partij gesticht op drie lijnen: Vlaams en Europees, vrij en verantwoordelijk, en sterk en sociaal. Vandaag is dat de grondstroom in Vlaanderen. Geert Bourgeois (N-VA)
De schoofzak is offline   Met citaat antwoorden
Oud 12 april 2016, 07:53   #323
Another Jack
Banneling

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door De schoofzak Bekijk bericht
Is het niet zo dat in het ene net er voldoende budgetten zijn voor alles en nog wat,
en in het andere net niet, waardoor ook leerkrachten zich moeten inzetten voor activiteiten die centen opbrengen, die dan beheerd worden door een soort van vzw van ouders of zo ?

.
In welk net zijn er budgetten voor alles en nog wat?
Wat is "alles en nog wat?"
Another Jack is offline   Met citaat antwoorden
Oud 12 april 2016, 08:24   #324
Pandareus
Secretaris-Generaal VN

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door De schoofzak Bekijk bericht

.
Toen ik in de rijkslagere zat in Ronse was er al een goed uitgebouwde vriendenkring, in VZW statuut, die via organisatie van een fancy fair, schoolbal, schoolfuiven e.d. geld in het laatje bracht. Die vzw bestaat nog altijd trouwens. Bestaat uit leraars en enkele vrijwilligers uit het bedrijfsleven, die daar meestal zelf schoolgaande kinderen hebben en in veel gevallen dat naderhand blijven doen.
Pandareus is offline   Met citaat antwoorden
Oud 12 april 2016, 08:34   #325
vrijzinnige
Banneling

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door de vuile muilekoek Bekijk bericht
Kan zijn dat ge daar uw plezier in heeft , maar feitelijk zitten mensen die daar hun plezier in hebben ook heel verkeerd , dit zijn stuk voor stuk maatregelen van afbouw uit eigen rangen welvaart die onze bevolking toebehoorde ,, kijk jullie nu eens terwijl de instroom immigratie blijft doordraven .... zij komen ons kaal plukken .... zo simpel is het , en wat doet de gewone bevolking elkaar benijden ,en elkaar zijn voordelen afpakken..... wat een zielige maatschappij , Bart De Wever bedank hem nu maar vlug , de God der Goden...

12-4-2016
In gesprek met Radio 1-programma 'De Ochtend' heeft binnenlandminister Jan Jambon (N-VA) de klachten van de politievakbonden weerlegd: "Er is geen structurele onvrede bij de politie omwille van personeelsgebrek."

Op de stelling van De Ochtend-presentator dat de "politie klaagt over personeelsgebrek" antwoordt Jambon dat "de diensten dit moeten volhouden zolang het noodzakelijk is." Volgens de minister "hoor je af en toe wat klachten, maar zijn die niet structureel."

Jambon voegt er ook nog aan toe dat er overleg met de vakbonden gepland staat om de precaire sociale vrede te bewaren. Die is dit weekend in het gedrang gekomen nadat de federale regering in het kader van de begrotingscontrole aan de ambtenarenpensioenen gemorreld heeft.

Tot slot geeft de N-VA-politicus mee dat hij "acties bij de politie nooit kan uitsluiten. We leven in een vrij land waar vakbonden zich kunnen organiseren en ik respecteer dat."

http://www.demorgen.be/binnenland/mi...itie-b2b6f6ad/
vrijzinnige is offline   Met citaat antwoorden
Oud 12 april 2016, 10:36   #326
Dadeemelee
Secretaris-Generaal VN

Dadeemelee's schermafbeelding

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door de vuile muilekoek Bekijk bericht
Kan zijn dat ge daar uw plezier in heeft , maar feitelijk zitten mensen die daar hun plezier in hebben ook heel verkeerd , dit zijn stuk voor stuk maatregelen van afbouw uit eigen rangen welvaart die onze bevolking toebehoorde ,, kijk jullie nu eens terwijl de instroom immigratie blijft doordraven .... zij komen ons kaal plukken .... zo simpel is het , en wat doet de gewone bevolking elkaar benijden ,en elkaar zijn voordelen afpakken..... wat een zielige maatschappij , Bart De Wever bedank hem nu maar vlug , de God der Goden...
Ja we zitten hier wel over twee dingen tusseneen te bespreken: het opsparen van de ziektedagen en afbouw van overheidspensioenen.

Over dat opsparen van die ziektedagen is iedereen het wel eens denk ik, dat is iets wat enkele uitzonderingen doen. Mijn vader kon daar bij zijn pensionering ook van 'genieten' maar die heeft het niet gedaan omdat hij het geen serieus systeem vond.

De afbouw van de pensioenen is wat anders. Het probleem ligt daar eerder bij de te lage pensioenen bij de privé. En dan zijn de mensen uit de privé natuurlijk gelukkig als er daar in gesneden wordt. En dan gaan de ambtenaren natuurlijk zagen over de salariswagens en andere exta-legale voordelen en de privé.

Het zou beter zijn een goed uniform systeem te hebben voor iedereen in plaats van mekaar vliegen proberen af te vangen.
Dadeemelee is offline   Met citaat antwoorden
Oud 12 april 2016, 11:06   #327
Pericles
Secretaris-Generaal VN

Pericles's schermafbeelding

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Dadeemelee Bekijk bericht
Ja we zitten hier wel over twee dingen tusseneen te bespreken: het opsparen van de ziektedagen en afbouw van overheidspensioenen.

Over dat opsparen van die ziektedagen is iedereen het wel eens denk ik, dat is iets wat enkele uitzonderingen doen. Mijn vader kon daar bij zijn pensionering ook van 'genieten' maar die heeft het niet gedaan omdat hij het geen serieus systeem vond.

De afbouw van de pensioenen is wat anders. Het probleem ligt daar eerder bij de te lage pensioenen bij de privé. En dan zijn de mensen uit de privé natuurlijk gelukkig als er daar in gesneden wordt. En dan gaan de ambtenaren natuurlijk zagen over de salariswagens en andere exta-legale voordelen en de privé.

Het zou beter zijn een goed uniform systeem te hebben voor iedereen in plaats van mekaar vliegen proberen af te vangen.
Akkoord.
Maar ambtenaren hebben het nogal makkelijk over die "salariswagen".
Het is laatst nog op het nieuws geweest. Na aftrek van de bestelwagens blijven er nog 350.000 bedrijfsvoertuigen over en van die 350.000 zijn er nog een niet onbelangrijk deel Pool-wagens, te gebruiken door het personeel als ze ergens voor het werk naartoe moeten.
90 procent van de mensen in de privé tewerkgesteld heeft dat voordeel gewoonweg niet.
Pericles is offline   Met citaat antwoorden
Oud 12 april 2016, 11:19   #328
Lukkas
Europees Commissaris

Standaard

Citaat:

Zo is het. Mijn vrouw is al 39 jaar ambtenaar en is in haar gehele carrière hooguit enkele dagen ziek geweest. Zij heeft nog veel ziektedagen staan, maar daar wil zij in geen geval misbruik van maken. Nu doet men alsof ELKE ambtenaar deze opgespaarde ziektedagen opsoupeert. Niets is minder waar, veel van haar collega's zijn op pensioen gegaan met een berg ongebruikte ziektedagen. Natuurlijk zitten er profiteurs tussen, evenals in de privé: mensen die bijna heel hun leven doppen.

Men zit met volledig verschillende systemen, die elk zijn voor- en nadelen hebben. Men kan deze niet met elkaar vergelijken. Het feit dat men in de privé minder pensioen heeft, ligt in grote mate aan de extralegale voordelen die niet meetellen voor het pensioen. Een bedrijfsvoertuig wordt aanzien als vervangend loon, maar telt niet mee voor de pensioenberekening. Ecocheques en andere voordelen zoals de groepsverzekeringen juist hetzelfde.

Het vakantiegeld en de eindejaarspremie liggen beduidend hoger in de privé. Op een gehele carrière maakt dat toch een verschil van gemakkelijk 140.000 Euro. Mijn zoon van 25 jaar verdient maandelijks 2200 Euro in de privé als arbeider. Mijn vrouw, met de graad van opsteller, heeft op 59-jarige leeftijd een wedde van 1800 Euro. Zij draagt ook meer af voor haar pensioen. Hallo?

Zelfstandigen? Mijn oudste broer was destijds opsteller bij de belastingen, had twee kinderen en zijn vrouw werkte niet. Hij kreeg geen studiebeurs voor zijn kinderen omdat hij TEVEEL verdiende, terwijl de rijkste boer van het dorp dit wel kreeg. Als een zelfstandige foefelt met zijn inkomen om minder belastingen te betalen, betaalt hij ook minder pensioenbijdrage en zal hij minder pensioen ontvangen. En een zelfstandige kan veel foefelen. Als die bijvoorbeeld een computer koopt voor hun kinderen, staat die gegarandeerd op naam van de firma.

Nu gaan zeveren over het 'te hoge' pensioen van de ambtenaren is een brug te ver. De 'anderen' hebben minder pensioen door hun extralegale voordelen en door hun gefoefel. Zo simpel is het.
Oud 12 april 2016, 11:25   #329
Tavek
Banneling

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Pericles Bekijk bericht
Akkoord.
Maar ambtenaren hebben het nogal makkelijk over die "salariswagen".
Het is laatst nog op het nieuws geweest. Na aftrek van de bestelwagens blijven er nog 350.000 bedrijfsvoertuigen over en van die 350.000 zijn er nog een niet onbelangrijk deel Pool-wagens, te gebruiken door het personeel als ze ergens voor het werk naartoe moeten.
90 procent van de mensen in de privé tewerkgesteld heeft dat voordeel gewoonweg niet.
Wou ik ook zeggen. Bij ons hebben de gewone ingenieurs geen wagen, enkel de managers en de business developers.

Ja, in de IT is de firmawagen vrij courant. Maargoed, die mannen zitten ook als consultants constant op verplaatsing....
Tavek is offline   Met citaat antwoorden
Oud 12 april 2016, 11:29   #330
Pericles
Secretaris-Generaal VN

Pericles's schermafbeelding

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Lukkas Bekijk bericht
Zo is het. Mijn vrouw is al 39 jaar ambtenaar en is in haar gehele carrière hooguit enkele dagen ziek geweest. Zij heeft nog veel ziektedagen staan, maar daar wil zij in geen geval misbruik van maken. Nu doet men alsof ELKE ambtenaar deze opgespaarde ziektedagen opsoupeert. Niets is minder waar, veel van haar collega's zijn op pensioen gegaan met een berg ongebruikte ziektedagen. Natuurlijk zitten er profiteurs tussen, evenals in de privé: mensen die bijna heel hun leven doppen.

Men zit met volledig verschillende systemen, die elk zijn voor- en nadelen hebben. Men kan deze niet met elkaar vergelijken. Het feit dat men in de privé minder pensioen heeft, ligt in grote mate aan de extralegale voordelen die niet meetellen voor het pensioen. Een bedrijfsvoertuig wordt aanzien als vervangend loon, maar telt niet mee voor de pensioenberekening. Ecocheques en andere voordelen zoals de groepsverzekeringen juist hetzelfde.

Het vakantiegeld en de eindejaarspremie liggen beduidend hoger in de privé. Op een gehele carrière maakt dat toch een verschil van gemakkelijk 140.000 Euro. Mijn zoon van 25 jaar verdient maandelijks 2200 Euro in de privé als arbeider. Mijn vrouw, met de graad van opsteller, heeft op 59-jarige leeftijd een wedde van 1800 Euro. Zij draagt ook meer af voor haar pensioen. Hallo?

Zelfstandigen? Mijn oudste broer was destijds opsteller bij de belastingen, had twee kinderen en zijn vrouw werkte niet. Hij kreeg geen studiebeurs voor zijn kinderen omdat hij TEVEEL verdiende, terwijl de rijkste boer van het dorp dit wel kreeg. Als een zelfstandige foefelt met zijn inkomen om minder belastingen te betalen, betaalt hij ook minder pensioenbijdrage en zal hij minder pensioen ontvangen. En een zelfstandige kan veel foefelen. Als die bijvoorbeeld een computer koopt voor hun kinderen, staat die gegarandeerd op naam van de firma.

Nu gaan zeveren over het 'te hoge' pensioen van de ambtenaren is een brug te ver. De 'anderen' hebben minder pensioen door hun extralegale voordelen en door hun gefoefel. Zo simpel is het.
Als je als zelfstandige een NV hebt, dan heb je er alle belang bij om jezelf maar een minimum inkomen uit te keren (net genoeg om van te leven) en je winsten aan een gunstiger tarief te laten belasten op de NV.
Als je later verkoopt geeft dat een meerwaarde want de verkoop van aandelen van een NV is onbelast.
Het is bijgevolg niet noodzakelijk zo dat de zelfstandige foefelt als zijn kinderen een studiebeurs krijgen.
Pericles is offline   Met citaat antwoorden
Oud 12 april 2016, 11:35   #331
Drosamadaris
Minister

Standaard

Citaat:
En dan gaan de ambtenaren natuurlijk zagen over de salariswagens en andere exta-legale voordelen en de privé.
Omdat de doorsnee ambtenaar zich maar wat graag vergelijkt met hoger kader, terwijl ze de facto weinig meer doen dan een doorsnee administratief, papierschuiven en stempelzettend profiel. In de privé zijn dat ook niet zelden de eersten die ge-near/offshored worden naar het Oostblok, Ukraine of zelfs Bangalore.
Drosamadaris is offline   Met citaat antwoorden
Oud 12 april 2016, 11:43   #332
Drosamadaris
Minister

Standaard

Citaat:
Mijn zoon van 25 jaar verdient maandelijks 2200 Euro in de privé als arbeider. Mijn vrouw, met de graad van opsteller, heeft op 59-jarige leeftijd een wedde van 1800 Euro. Zij draagt ook meer af voor haar pensioen. Hallo?
Hallo wat?
Oud 12 april 2016, 11:49   #333
De schoofzak
Secretaris-Generaal VN

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Pandareus Bekijk bericht
Toen ik in de rijkslagere zat in Ronse was er al een goed uitgebouwde vriendenkring, in VZW statuut, die via organisatie van een fancy fair, schoolbal, schoolfuiven e.d. geld in het laatje bracht. Die vzw bestaat nog altijd trouwens. Bestaat uit leraars en enkele vrijwilligers uit het bedrijfsleven, die daar meestal zelf schoolgaande kinderen hebben en in veel gevallen dat naderhand blijven doen.
Ik heb vier kleinkinderen die in Vlaanderen school lopen (en twee in het buitenland; voor alle duidelijkheid, ook niet in Wallonië, dat ik anders ook als buitenland beschouw, maar swat)

Twee gaan naar het go, twee naar de kaloten.

Ik zag een groot verschil in de organisatie van de grootoudersfeesten, met name in de budgetten die daar tegen gesmeten werden enerzijds, en anderzijds het schooien om wat bijdragen voor wat ditte en wat datte.

.

De grendel-grondwet moet wijken om eindelijk de broodnodige veranderingen te kunnen doorvoeren. Nadien kan de grondwet herstemd worden. Dat is nog gebeurd.

Ik heb de partij gesticht op drie lijnen: Vlaams en Europees, vrij en verantwoordelijk, en sterk en sociaal. Vandaag is dat de grondstroom in Vlaanderen. Geert Bourgeois (N-VA)
Oud 12 april 2016, 11:52   #334
De schoofzak
Secretaris-Generaal VN

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Another Jack Bekijk bericht
In welk net zijn er budgetten voor alles en nog wat?
Wat is "alles en nog wat?"
Als ge die vragen nog moet stellen, is het niet de moeite dat wij je betrekken in de discussie van deze draad.

.

Oud 12 april 2016, 11:57   #335
De schoofzak
Secretaris-Generaal VN

Standaard

Citaat:
...
Mijn zoon van 25 jaar verdient maandelijks 2200 Euro in de privé als arbeider. Mijn vrouw, met de graad van opsteller, heeft op 59-jarige leeftijd een wedde van 1800 Euro. Zij draagt ook meer af voor haar pensioen. Hallo?
...
Volgens mij is dat onmogelijk.
Kan je preciseren hoeveel voor beiden de bruto weddes zijn, en welke afhoudingen daar precies van af gaan, om tot jouw resultaten te komen ?

.

Oud 12 april 2016, 12:01   #336
demonen
Banneling

Standaard

Citaat:

Wil je er ook nog op wijzen dat tot voor enkele jaren de leerkrachten ook in juli en augustus hun forfaitaire verplaatsingskosten (en misschien nog hun maaltijdcheques) doorbetaald kregen. En TBS, ooit ontworpen als tijdelijke maatregel, werd vastgebetonneerd naderhand, en potentiële, niet-opgebruikte (?) ziektedagen opsparen nog steeds kan, en men jaren ziek kan blijven met behoud van wedde en daarna welwillend "op pensioen" kan worden gestuurd (op eigen vraag)....
Vergeet ook niet het deeltijds karakter (19 �* 22u/week), de 4 maanden verlof (factor 4 hoger dan bij kmo's!!), de levenslange benoeming, de fictieve bijdrages (netto-ontvangers), etc etc!

demonen is offline   Met citaat antwoorden
Oud 12 april 2016, 12:02   #337
Dadeemelee
Secretaris-Generaal VN

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Drosamadaris Bekijk bericht
Omdat de doorsnee ambtenaar zich maar wat graag vergelijkt met hoger kader, terwijl ze de facto weinig meer doen dan een doorsnee administratief, papierschuiven en stempelzettend profiel. In de privé zijn dat ook niet zelden de eersten die ge-near/offshored worden naar het Oostblok, Ukraine of zelfs Bangalore.
In de privé zijn er veel die denken dat ze tot het hoger kader behoren omdat ze een ronkende titel hebben. In werkelijkheid zijn het ook gewoon loonslaafjes.
Oud 12 april 2016, 12:12   #338
Drosamadaris
Minister

Standaard

Citaat:
In de privé zijn er veel die denken dat ze tot het hoger kader behoren omdat ze een ronkende titel hebben. In werkelijkheid zijn het ook gewoon loonslaafjes.
De titel zegt niets; wat ze doen wel, en wat ze ervoor krijgen al evenzeer. In werkelijkheid zijn dat inderdaad wat jij "loonslaafjes" noemt en in werkelijkheid zijn dat allemaal stuk voor stuk mensen zonder alle voordelen .

Wat denk je dus concreet tegen te spreken in wat ik zeg?
Oud 12 april 2016, 12:14   #339
Dadeemelee
Secretaris-Generaal VN

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Drosamadaris Bekijk bericht
De titel zegt niets; wat ze doen wel, en wat ze ervoor krijgen al evenzeer. In werkelijkheid zijn dat inderdaad wat jij "loonslaafjes" noemt en in werkelijkheid zijn dat allemaal stuk voor stuk mensen zonder alle voordelen .

Wat denk je dus concreet tegen te spreken in wat ik zeg?
Het hoger kader is een zeer select groepje. Dat zijn de mensen die de beslissingen nemen in firma's.
Jij bedoelt waarschijnlijk het middenkader. Men doet mensen uit het middenkader dikwijls geloven dat ze tot het hoger kader behoren.
Oud 12 april 2016, 12:29   #340
Drosamadaris
Minister

Standaard

Citaat:
Het hoger kader is een zeer select groepje. Dat zijn de mensen die de beslissingen nemen in firma's.
Jij bedoelt waarschijnlijk het middenkader. Men doet mensen uit het middenkader dikwijls geloven dat ze tot het hoger kader behoren.
Wat nog steeds niets wijzigt aan het feit dat ambtenaren zich maar graag met deze kaders vergelijken, terwijl ze functies doen die wienig meer zijn dan puur administratieve bezigheidstherapie.
Antwoord

Regels voor berichten
Je mag niet nieuwe discussies starten
Je mag niet reageren op berichten
Je mag niet bijlagen versturen
Je mag niet jouw berichten bewerken

vB-code is Aan
Smileys zijn Aan
[IMG]-code is Aan
HTML-code is Uit
Forumnavigatie

Alle tijden zijn GMT +1. Het is nu 22:59.

Forumsoftware: vBulletin®
Copyright ©2000 - 2026, Jelsoft Enterprises Ltd.
Content copyright ©2002 - 2020, Politics.be