Politics.be Registreren kan je hier.
Problemen met registreren of reageren op de berichten?
Een verloren wachtwoord?
Gelieve een mail te zenden naar [email protected] met vermelding van je gebruikersnaam.

Ga terug   Politics.be > Algemeen > Binnenland
Registreer FAQForumreglement Ledenlijst

Binnenland Onderwerpen omtrent de binnenlandse politiek kunnen hier terecht. Let er wel op dat dit subforum enkel over dergelijk algemene zaken gaat die niet thuishoren in de themafora.

Antwoord

Discussietools
Oud 13 april 2016, 07:52   #521
vrijzinnige
Banneling

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door vlijmscherp Bekijk bericht
dus omdat jouw schoonzus een luie donder is, zijn ze dat allemaal?

Gisteren zat ik op de trein naast 2 leerkrachten die bezig waren over het gebruik van de nieuwe middelen zoals whiteboard ed.

De ene leerkracht maakte er al gebruik van, met allerlei toepassingen die rekening hield met het niveau van zijn leerlingen, enz enz.

De andere wil dat nu ook gaan doen maar ze waren er over bezig dat om het te leren heel hun groot verlof kost en dat het nadien elke vakantie bijhouden is. het is constant op zoek gaan naar nieuwe toepassingen, nieuwe powerpoints of dergelijke maken, altijd op zoek naar verbeteringen. Allé, zoals bij de meeste jobs zeker?

Beiden vonden dat het dat wel de moeite waard was. Ze gingen het maw beiden (blijven) doen.
Maw, voor de "heilige GRATIS" !
ALS "whiteboard" een norm gaat of zal worden in het onderwijs, dan is het aan de inrichtende macht om er voor te zorgen dat ALLE leerkrachten de nodige opleidingen krijgen, en dit BINNEN de werkuren.
Want in jou wereldje moeten de leerlingen het geluk hebben om zo een simpele ziel te treffen, die hiervoor zijn vrije tijd wil opofferen en zijn of haar "eigen gezin" daarvoor gaat verwaarlozen.
vrijzinnige is offline   Met citaat antwoorden
Oud 13 april 2016, 07:59   #522
De schoofzak
Secretaris-Generaal VN

De schoofzak's schermafbeelding

Standaard

Aan de eeuwige zagers over de leerkrachten met weinig werkuren, zou ik willen vragen om een valabele oplossing daarvoor te vinden, en tot zo lang daarover wel te willen stoppen met emmeren.

Zelfs al hebben ze deels gelijk: graag een werkbare oplossing.

(deels gelijk, want er zijn wel wat dingen mogelijk, maar ja, als enkele tijd terug de sossen en tsjeven inschreven in het onderwijzersstatuut dat het toezicht onder de middaguren niet meer door hen moet gebeuren .... draait dat dan nu maar eens terug ...)

.

De grendel-grondwet moet wijken om eindelijk de broodnodige veranderingen te kunnen doorvoeren. Nadien kan de grondwet herstemd worden. Dat is nog gebeurd.

Ik heb de partij gesticht op drie lijnen: Vlaams en Europees, vrij en verantwoordelijk, en sterk en sociaal. Vandaag is dat de grondstroom in Vlaanderen. Geert Bourgeois (N-VA)
De schoofzak is offline   Met citaat antwoorden
Oud 13 april 2016, 08:10   #523
Pericles
Secretaris-Generaal VN

Pericles's schermafbeelding

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door De schoofzak Bekijk bericht
Aan de eeuwige zagers over de leerkrachten met weinig werkuren, zou ik willen vragen om een valabele oplossing daarvoor te vinden, en tot zo lang daarover wel te willen stoppen met emmeren.

Zelfs al hebben ze deels gelijk: graag een werkbare oplossing.

(deels gelijk, want er zijn wel wat dingen mogelijk, maar ja, als enkele tijd terug de sossen en tsjeven inschreven in het onderwijzersstatuut dat het toezicht onder de middaguren niet meer door hen moet gebeuren .... draait dat dan nu maar eens terug ...)

.
En dan moeten de pedagogische studiedagen (in de praktijk eens op restaurant gaan met de collega's) nog per se tijdens de lesweken gebeuren.
Alsof er tijdens de herfts-Kerst-Krocus-Paas en grote vakantie daar onvoldoende tijd voor zou zijn.
En de stortdag dan : 3/4 van de leerkrachten in de cafetaria met een trappist of een wijntje.
Door sommigen worden de kanten er wel heel goed afgereden.
Pericles is offline   Met citaat antwoorden
Oud 13 april 2016, 09:08   #524
Pericles
Secretaris-Generaal VN

Pericles's schermafbeelding

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Jack de BalZak Bekijk bericht
Wat is een stortdag a.u.b.?
Sportdag.
tikfout.
Pericles is offline   Met citaat antwoorden
Oud 13 april 2016, 09:15   #525
pajoske
Perm. Vertegenwoordiger VN

pajoske's schermafbeelding

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Dadeemelee Bekijk bericht
Dat kan, maar dat zijn dan geen volledige loopbanen, dus die vergelijking loopt mank.
Niet helemaal.
Ikzelf zal als zelfstandige maar iets van 1.000 euro krijgen. Nochtans heb ik dan 45 jaren gewerkt. Maar de 3 jaren onder stagecontract tellen niet mee. De jaren dat ik te weinig dagen heb gewerkt (vakantiearbeid met gewoon arbeidscontract, dwz normale rsz bijdragen) tellen niet mee.

Als ik dan vergelijk met Nederland is dat natuurlijk weinig. Maar als we dan de echte vergelijking maken. Ttz als ik de bedragen bijtel die ik op mijn 65 ga ontvangen van pensioensparen, VAPZ, levensverzekeringen* enz.... verdeeld over de jaren die ik statistisch nog te leven heb, dan kom ik op een totaal pensioen (lage wettelijke pensioen van zelfstandige inbegrepen) van rond de 1600 �* 1700 euro per maand.

*In België kan iedereen perfect wettelijk, een extralegaal pensioen opbouwen waarvan de bijdragen aftrekbaar zijn van het belastbaar inkomen. Natuurlijk is dat niet gratis. En moet je je ganse loopbaan iets zuiniger leven dan dat je met je inkomen had kunnen doen.

Ambtenaren met hun overdreven rijkelijk pensioen hoeven zich daar natuurlijk geen kopzorgen over te maken.
pajoske is offline   Met citaat antwoorden
Oud 13 april 2016, 20:05   #526
Jan van den Berghe
Secretaris-Generaal VN

Jan van den Berghe's schermafbeelding

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door brother paul Bekijk bericht
je krijgt geen bedrijfswagen, maar een gratis treinabonnement
Neen, je hebt geen "gratis treinabonnement". Je hebt slechts recht op terugbetaling van een treinabonnement of -kaart voor je woon-werkverplaatsingen.

Vergeet het dus maar om ermee tijdens de vakantie te toeren, zoals sommigen wel mogen doen met hun salariswagen.
Jan van den Berghe is offline   Met citaat antwoorden
Oud 13 april 2016, 20:06   #527
Jan van den Berghe
Secretaris-Generaal VN

Standaard

Citaat:
je krijgt geen maaltijdcheques maar een warme maaltijd voor een prikje
Prikje? Ik sta niet in het gemeenschapsonderwijs, hoor. In het katholieke net moet iedereen, leerling als leraar, opdraaien voor de totale kost.
Oud 13 april 2016, 20:09   #528
Another Jack
Banneling

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Pericles Bekijk bericht
En dan moeten de pedagogische studiedagen (in de praktijk eens op restaurant gaan met de collega's) nog per se tijdens de lesweken gebeuren.
Alsof er tijdens de herfts-Kerst-Krocus-Paas en grote vakantie daar onvoldoende tijd voor zou zijn.
En de stortdag dan : 3/4 van de leerkrachten in de cafetaria met een trappist of een wijntje.
Door sommigen worden de kanten er wel heel goed afgereden.
Pedagogische studiedagen op restaurant?
Trappist of wijn tijdens de werkuren?

Uw schoonzus vindt het gewoon leuk om u grimassen te zien trekken wanneer ze dat vertelt...
Another Jack is offline   Met citaat antwoorden
Oud 13 april 2016, 20:09   #529
Jan van den Berghe
Secretaris-Generaal VN

Standaard

Citaat:
je krijgt geen groepsverzekering maar uw pensioenspaarplan is zodanig royaal dat je nooit gewoonweg nooit moet bijsparen met een pensioen van 2000euro heb je gewoonweg nooit iets tekort. Omdat te sparen moet de privé zichzelf 4 maandweddes ontzeggen
Geen idee of uw bewering klopt, maar met de regeringsplannen in het vooruitzicht zal er alvast flink gesnoeid worden.
Oud 13 april 2016, 20:10   #530
Another Jack
Banneling

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Jan van den Berghe Bekijk bericht
Prikje? Ik sta niet in het gemeenschapsonderwijs, hoor. In het katholieke net moet iedereen, leerling als leraar, opdraaien voor de totale kost.
Jij denkt dat er in het GO! warm wordt gegeten voor een prikje?
Oud 13 april 2016, 20:11   #531
Jan van den Berghe
Secretaris-Generaal VN

Standaard

Citaat:
statistisch gezien is 16u het gemiddelde dat een leerkracht lesgeeft en dit komt dus neer op een povere 3 uur per dag werken... Niemand heeft zo'n job
Daar gaan we weer met dezelfde onzin. Uw berekening klopt voor geen meter, omdat u de totaal opdracht gelijk stelt met slechts de lesuren.
Oud 13 april 2016, 20:12   #532
Jan van den Berghe
Secretaris-Generaal VN

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Another Jack Bekijk bericht
Jij denkt dat er in het GO! warm wordt gegeten voor een prikje?
Kort na mijn afstuderen heb ik een korte interim gedaan in grotere lagere school van het gemeenschapsonderwijs. Ik kon toen warm eten aan 35 Frank, soep en dessert inbegrepen.
Oud 13 april 2016, 20:13   #533
Tavek
Banneling

Standaard

Citaat:
- Meer dan de helft van de leraren maakt geen gebruik van dat gratis treinabonnement.
- Behalve in hotelscholen zijn warme maaltijden op scholen quasi totaal verdwenen (als het er is > dure sodexhotroep)
- Mijn pensioenspaarplan is al onder Di Rupo aangepast, en nu opnieuw.
Aan dat tempo zal er niet veel meer overblijven van dat "plan" tegen dat het zover is.
De volgende stap is een middelloonregeling en dan daalt dat pensioen naar 2900 bruto. Alle andere maatregelen uit de aanbevelingen van de pensioencomissie hebben ze bij deze al doorgevoerd.

Nog steeds 800 euro bruto meer dan het maximaal pensioen in de private sector. Vergelijkbaar met de renteuitkering van een (dikke) groepsverzekering.

Daarmee zou ik durven te zeggen: ok, dat is een fair en goed marktconform pensioen.
Tavek is offline   Met citaat antwoorden
Oud 13 april 2016, 20:14   #534
Another Jack
Banneling

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Jan van den Berghe Bekijk bericht
Kort na mijn afstuderen heb ik een korte interim gedaan in grotere lagere school van het gemeenschapsonderwijs. Ik kon toen warm eten aan 35 Frank, soep en dessert inbegrepen.
Dat was zo in de préhistorie.
Oud 13 april 2016, 20:14   #535
Jan van den Berghe
Secretaris-Generaal VN

Standaard

Citaat:
en ja ik ken het mythische verhaal van de lesvoorbereiding, en begrijp dan iet waarom ze voorgedrukte boeken van die keure gebruiken.
Ik gebruik alvast niet de boeken van Die Keure. Daarnaast verwondert het mij dat er volgens u blijkbaar zelf corrigerende werkboeken, toetsen en taken bestaan.
Oud 13 april 2016, 20:14   #536
Jan van den Berghe
Secretaris-Generaal VN

Standaard

Citaat:
Dat was zo in de préhistorie.
Bent u op de hoogte van de actuele prijzen?
Oud 13 april 2016, 20:14   #537
Another Jack
Banneling

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Tavek Bekijk bericht
De volgende stap is een middelloonregeling en dan daalt dat pensioen naar 2900 bruto. Alle andere maatregelen uit de aanbevelingen van de pensioencomissie hebben ze bij deze al doorgevoerd.

Nog steeds 800 euro bruto meer dan het maximaal pensioen in de private sector. Vergelijkbaar met de renteuitkering van een (dikke) groepsverzekering.

Daarmee zou ik durven te zeggen: ok, dat is een fair en goed marktconform pensioen.
Weet jij veel wat de volgende stappen zullen zijn...
Oud 13 april 2016, 20:16   #538
Jan van den Berghe
Secretaris-Generaal VN

Standaard

Citaat:
Maar weet je, sommige van uw 'foert' collega's pakken 2 maand vakantie, en zorgen dat ze nauwelijks verbeterwerk hebben, en pakken hun cursus van elk jaar hetzelfde en hebben gewoonweg geen werk aan hun les etc
Geen enkele onderwijzer op onze school past alvast in uw plaatje. Vooral in de lagere jaren zie ik mijn collega's al druk doende tijdens de augustusmaand bijvoorbeeld.
Oud 13 april 2016, 20:16   #539
Jan van den Berghe
Secretaris-Generaal VN

Standaard

Citaat:
- Meer dan de helft van de leraren maakt geen gebruik van dat gratis treinabonnement.
Er bestaat ook geen "gratis treinabonnement" als een soort gelijkaardige verloning van een salariswagen.
Oud 13 april 2016, 20:18   #540
Tavek
Banneling

Standaard

Citaat:
Weet jij veel wat de volgende stappen zullen zijn...
Je hebt dat rapport van de pensioencomissie niet open gehad, zoveel is duidelijk. De maatregelen die ze nu doorvoeren zijn gewoon daar uit geplukt.
Tavek is offline   Met citaat antwoorden
Antwoord

Regels voor berichten
Je mag niet nieuwe discussies starten
Je mag niet reageren op berichten
Je mag niet bijlagen versturen
Je mag niet jouw berichten bewerken

vB-code is Aan
Smileys zijn Aan
[IMG]-code is Aan
HTML-code is Uit
Forumnavigatie

Alle tijden zijn GMT +1. Het is nu 11:52.

Forumsoftware: vBulletin®
Copyright ©2000 - 2026, Jelsoft Enterprises Ltd.
Content copyright ©2002 - 2020, Politics.be