![]() |
Registreren kan je hier. Problemen met registreren of reageren op de berichten? Een verloren wachtwoord? Gelieve een mail te zenden naar [email protected] met vermelding van je gebruikersnaam. |
|
|||||||
| Registreer | FAQ | Forumreglement | Ledenlijst |
| Binnenland Onderwerpen omtrent de binnenlandse politiek kunnen hier terecht. Let er wel op dat dit subforum enkel over dergelijk algemene zaken gaat die niet thuishoren in de themafora. |
![]() |
|
|
Discussietools |
|
|
#941 | |
|
Secretaris-Generaal VN
|
Citaat:
Wees consequent. |
|
|
|
|
|
|
#942 |
|
Secretaris-Generaal VN
|
|
|
|
|
|
|
#943 |
|
Secretaris-Generaal VN
|
Het valt nog te bezien of na de Franse inval deze Limburgse gebieden zo vermorzeld werden.
|
|
|
|
|
|
#944 |
|
Secretaris-Generaal VN
|
|
|
|
|
|
|
#945 |
|
Secretaris-Generaal VN
|
Dat heeft er niets mee te maken. De bevolking die al lang dezelfde historische route had afgelegd, bleef samen. En werd na Willem I 'Limburgers' genoemd. Of u dat nu graag hoort of niet.
Laatst gewijzigd door Het Oosten : 19 april 2016 om 07:32. |
|
|
|
|
|
#946 | |
|
Secretaris-Generaal VN
|
Citaat:
- Ten Westen van de Schelde: Vlaanderen (behorende bij het invloedsgebied van Frankrijk - Ten Oosten van de Schelde: Brabant - Iets verder ten Oosten: Prinsbisdom Luik |
|
|
|
|
|
|
#947 | |
|
Perm. Vertegenwoordiger VN
|
Citaat:
Ik tel op het grondgebied van Bel. Limburg buiten 'land van Loon/prinsbisdom Luik nog 17 vrije rijksheerlijkheden. In Ned. Limburg zijn er dat 16. Veel van mijn voorouders woonden bv op het grondgebied van de onafhankelijke baronie, later graafschap, Reckheim. *bron: Geschiedenis van beide Limburgen - Jappe Alberts |
|
|
|
|
|
|
#948 | |
|
Secretaris-Generaal VN
|
Citaat:
Het is daar eigenlijk dat de grote grenzen getrokken zijn en het is ook raar dat Vlaanderen (dat eigenlijk Frans zou moeten zijn) bij Brabant (dat eigenlijk bij de 'Duitse' invloedsfeer hoorde) gekomen is. Eigenlijk zijn de Brabanders de échte 'Vlamingen' |
|
|
|
|
|
|
#949 | |
|
Perm. Vertegenwoordiger VN
|
Citaat:
De vorming van België en dus ook het Vlaamse gewest is even onnatuurlijk/kunstmatig. Daarom dat ik beweer dat er geen Vlaams volk bestaat. Het is niet omdat er vorige eeuw aan een onderhandelingstafel een koehandel met dorpen en steden heeft plaatsgehad die met de eigenheid (lees moedertaal) van de bevolking geen rekening hield dat er van een volk kan gesproken worden. Ik denk dat veel flaminganten best de geschiedenisboeken eens zouden opendoen. Of gewoon hun eigen familiestamboom opstellen zou ook al veel ogen openen. |
|
|
|
|
|
|
#950 | |
|
Secretaris-Generaal VN
|
Citaat:
|
|
|
|
|
|
|
#951 |
|
Secretaris-Generaal VN
|
Wat een gezaag. Van zowel beide kanten.
Precies of het een zak uitmaakt vandaag, of deze of gene gemeente enkele 100den jaren terug zus of zo was. Een voorbeeldje: de Frans-Vlamingen (de Fransen dus, net aan de overkant van de grens West-Vlaanderen met Frankrijk) zijn fier om Frans-Vlamingen te zijn. Maar vraag je hen of ze Frans zijn van nationaliteit, dan zal je de verwondering op hun gezicht zien: wat een domme vraag ... Misschien dat sommige Vlamingen graag showen met wat halfgebakken kennis van de vaderlandse geschiedenis ? Net zoals dat kieken in het parlement, die lawaaimakende communist, zo graag showt met zijn taaltje zonder inhoud, maar wel in vlekkeloos Nederlands èn Frans. Alsof een talenknobbel je intelligent maakt op politiek vlak. Dus: een geschiedenisfanaat met ietwat geheugen moet niet afkomen dat hij iets meer zinnigs kan zeggen over de staatsindeling, dan iemand die daar geen stijve van krijgt. Dat ze zich maar beperken tot de grote lijn: hoe is de taalgrens opgeschoven de laatste zoveel tijd ? .
Vlaanderen is niet van iedereen. Vlaanderen is enkel van hen die een inspanning doen om ertoe te behoren. De grendel-grondwet moet wijken om eindelijk de broodnodige veranderingen te kunnen doorvoeren. Nadien kan de grondwet herstemd worden. Dat is nog gebeurd. Ik heb de partij gesticht op drie lijnen: Vlaams en Europees, vrij en verantwoordelijk, en sterk en sociaal. Vandaag is dat de grondstroom in Vlaanderen. Geert Bourgeois (N-VA) |
|
|
|
|
|
#952 | |
|
Secretaris-Generaal VN
|
Citaat:
En nu en dit al bijna 200 jaar noemt men alle Nederlandstalige delen van België : Vlaanderen. So? |
|
|
|
|
|
|
#953 |
|
Secretaris-Generaal VN
|
Dat valt nog te bezien. Ik betwijfel het sterk of Brabanders in de tijd van Willem I zich 'Vlaming' voelden. Ik denk van niet. En de mensen hier bij ons in Limburg zeker niet.
Laatst gewijzigd door Het Oosten : 19 april 2016 om 09:32. |
|
|
|
|
|
#954 | |
|
Secretaris-Generaal VN
|
Citaat:
Het ontstaan is te wijten aan de naijver tussen de grootmachten Verenigd Koninkrijk, Frankrijk en 'Duitsland' (met de Tsaar die via zijn familie ook wat in de pap te brokken had). Geen van allen gunden dat gebied aan een ander (en vooral niet aan Frankrijk) dus heeft men het maar als buffer laten bestaan (na een korte passage onder Nederlands bewind, maar dat had dezelfde redenen). Puur toeval eigenlijk. Het heeft ook niet veel gescheeld of we zaten bij Frankrijk (dat ons van de Hollanders is komen 'verlossen'). |
|
|
|
|
|
|
#955 | |
|
Secretaris-Generaal VN
|
Citaat:
Heb je daar zo wat bronnen over? Het lied: Limburg, Limburg alein, do geetst nichts bove, zo is er mar ein. |
|
|
|
|
|
|
#956 | |
|
Secretaris-Generaal VN
|
Citaat:
Als men mij vraagt 'ben je een Vlaming' dan vraag ik mij altijd af: wat bedoelt men eigenlijk. Als dat betekent of ik in Vlaanderen woon, dan is dat overduidelijk 'ja' uiteraard. |
|
|
|
|
|
|
#957 |
|
Secretaris-Generaal VN
|
|
|
|
|
|
|
#958 | |
|
Secretaris-Generaal VN
|
Citaat:
Neen, de personen die men Limburgers is gaan noemen voelden zich met mekaar verbonden en dit al eeuwen gezien hun gemeenschappelijk historisch verleden. Maar dit is niet zo met wat men nu Vlamingen noemt. Die hadden een verschillende historische achtergrond. |
|
|
|
|
|
|
#959 | |
|
Secretaris-Generaal VN
|
Citaat:
Voor mij is een volk een gemeenschap met eenheid van taal, cultuur en geschiedenis. Je kan dat breed zien of iets minder breed zien. |
|
|
|
|
|
|
#960 |
|
Secretaris-Generaal VN
|
Maar onze cultuur en geschiedenis zijn niet dezelfde. Dan blijft er enkel nog da taal.
|
|
|
|