Politics.be Registreren kan je hier.
Problemen met registreren of reageren op de berichten?
Een verloren wachtwoord?
Gelieve een mail te zenden naar [email protected] met vermelding van je gebruikersnaam.

Ga terug   Politics.be > Algemeen > Binnenland
Registreer FAQForumreglement Ledenlijst

Binnenland Onderwerpen omtrent de binnenlandse politiek kunnen hier terecht. Let er wel op dat dit subforum enkel over dergelijk algemene zaken gaat die niet thuishoren in de themafora.

Antwoord

Discussietools
Oud 18 april 2016, 21:58   #941
Jan van den Berghe
Secretaris-Generaal VN

Jan van den Berghe's schermafbeelding

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Het Oosten Bekijk bericht
Limburg slaat nu op een bevolking die lange tijd eenzelfde historische route heeft bewandeld.
Op basis van uw eerder argument over de "echte Vlamingen", moet u hier dan zeker de naamgeving Limburg resoluut verwerpen. De "echte Limburgers" wonen immers in een deel van de gemeente Voeren.

Wees consequent.
Jan van den Berghe is offline   Met citaat antwoorden
Oud 18 april 2016, 22:01   #942
Jan van den Berghe
Secretaris-Generaal VN

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Xenophon Bekijk bericht
Je moet begrijpen Jan, dat komt hem slecht uit.
Met dat argument schiet hij trouwens in zijn eigen voet. Dan is er immers geen eenheid met de Nederlands-Limburgers, iets wat hij vroeger meermaals benadrukte.
Oud 18 april 2016, 22:01   #943
Het Oosten
Secretaris-Generaal VN

Het Oosten's schermafbeelding

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Jan van den Berghe Bekijk bericht
Daar hebben we weer dezelfde statische kijk op wat geschiedenis is. Blijkbaar eindigt de geschiedenis ergens aan de vooravond van de Franse inval. Dan bevriest alles en heeft er zich geen enkele evolutie meer voorgedaan.
Het valt nog te bezien of na de Franse inval deze Limburgse gebieden zo vermorzeld werden.
Het Oosten is offline   Met citaat antwoorden
Oud 18 april 2016, 22:02   #944
Jan van den Berghe
Secretaris-Generaal VN

Standaard

Citaat:
Het valt nog te bezien of na de Franse inval deze Limburgse gebieden zo vermorzeld werden.
Limburg lag in die tijd ergens anders, beste.
Oud 19 april 2016, 07:31   #945
Het Oosten
Secretaris-Generaal VN

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Jan van den Berghe Bekijk bericht
Limburg lag in die tijd ergens anders, beste.
Dat heeft er niets mee te maken. De bevolking die al lang dezelfde historische route had afgelegd, bleef samen. En werd na Willem I 'Limburgers' genoemd. Of u dat nu graag hoort of niet.

Laatst gewijzigd door Het Oosten : 19 april 2016 om 07:32.
Oud 19 april 2016, 07:43   #946
Dadeemelee
Secretaris-Generaal VN

Dadeemelee's schermafbeelding

Standaard

Citaat:
Natuurlijk, maar dan toch met enige nuance.

Limburg slaat nu op een bevolking die lange tijd eenzelfde historische route heeft bewandeld.

Vlaanderen slaat op een (samenraapsel van) bevolking in België die historisch niet eenzelfde historisch route heeft bewandeld.
Eigenlijk zou het moeten zijn:
- Ten Westen van de Schelde: Vlaanderen (behorende bij het invloedsgebied van Frankrijk )
- Ten Oosten van de Schelde: Brabant
- Iets verder ten Oosten: Prinsbisdom Luik
Dadeemelee is offline   Met citaat antwoorden
Oud 19 april 2016, 08:00   #947
pajoske
Perm. Vertegenwoordiger VN

pajoske's schermafbeelding

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Dadeemelee Bekijk bericht
Eigenlijk zou het moeten zijn:
- Ten Westen van de Schelde: Vlaanderen (behorende bij het invloedsgebied van Frankrijk )
- Ten Oosten van de Schelde: Brabant
- Iets verder ten Oosten: Prinsbisdom Luik
Uw opsomming is erg beperkt. Ik heb naast mij een kaart* liggen met de staatkundige indeling van het grondgebied van de "beide Limburgen" in 1543.
Ik tel op het grondgebied van Bel. Limburg buiten 'land van Loon/prinsbisdom Luik nog 17 vrije rijksheerlijkheden. In Ned. Limburg zijn er dat 16. Veel van mijn voorouders woonden bv op het grondgebied van de onafhankelijke baronie, later graafschap, Reckheim.

*bron: Geschiedenis van beide Limburgen - Jappe Alberts
pajoske is offline   Met citaat antwoorden
Oud 19 april 2016, 08:07   #948
Dadeemelee
Secretaris-Generaal VN

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door pajoske Bekijk bericht
Uw opsomming is erg beperkt. Ik heb naast mij een kaart* liggen met de staatkundige indeling van het grondgebied van de "beide Limburgen" in 1543.
Ik tel op het grondgebied van Bel. Limburg buiten 'land van Loon/prinsbisdom Luik nog 17 vrije rijksheerlijkheden. In Ned. Limburg zijn er dat 16. Veel van mijn voorouders woonden bv op het grondgebied van de onafhankelijke baronie, later graafschap, Reckheim.

*bron: Geschiedenis van beide Limburgen - Jappe Alberts
Ik weet het, het is ingewikkelder, maar het is toch opvallend hoe die grens tussen 'Vlaanderen' en 'Brabant' eigenlijk nog stamt uit de Frankische tijd: West-Francië en Midden-Francë.

Het is daar eigenlijk dat de grote grenzen getrokken zijn en het is ook raar dat Vlaanderen (dat eigenlijk Frans zou moeten zijn) bij Brabant (dat eigenlijk bij de 'Duitse' invloedsfeer hoorde) gekomen is.

Eigenlijk zijn de Brabanders de échte 'Vlamingen'
Oud 19 april 2016, 08:21   #949
pajoske
Perm. Vertegenwoordiger VN

pajoske's schermafbeelding

Standaard

Citaat:
Ik weet het, het is ingewikkelder, maar het is toch opvallend hoe die grens tussen 'Vlaanderen' en 'Brabant' eigenlijk nog stamt uit de Frankische tijd: West-Francië en Midden-Francë.

Het is daar eigenlijk dat de grote grenzen getrokken zijn en het is ook raar dat Vlaanderen (dat eigenlijk Frans zou moeten zijn) bij Brabant (dat eigenlijk bij de 'Duitse' invloedsfeer hoorde) gekomen is.

Eigenlijk zijn de Brabanders de échte 'Vlamingen'
Dat is eigenlijk allemaal een gevolg van de vorming de kunstmatige staat 'het verenigd koninkrijk der Nederlanden'. Die is gevromd op de tekentafel van de Europese grootmachten, en had totaal niks met geschiedkundige indeling of volk te maken.
De vorming van België en dus ook het Vlaamse gewest is even onnatuurlijk/kunstmatig. Daarom dat ik beweer dat er geen Vlaams volk bestaat. Het is niet omdat er vorige eeuw aan een onderhandelingstafel een koehandel met dorpen en steden heeft plaatsgehad die met de eigenheid (lees moedertaal) van de bevolking geen rekening hield dat er van een volk kan gesproken worden.

Ik denk dat veel flaminganten best de geschiedenisboeken eens zouden opendoen. Of gewoon hun eigen familiestamboom opstellen zou ook al veel ogen openen.
pajoske is offline   Met citaat antwoorden
Oud 19 april 2016, 08:41   #950
Het Oosten
Secretaris-Generaal VN

Standaard

Citaat:
Dat is eigenlijk allemaal een gevolg van de vorming de kunstmatige staat 'het verenigd koninkrijk der Nederlanden'. Die is gevromd op de tekentafel van de Europese grootmachten, en had totaal niks met geschiedkundige indeling of volk te maken.
De vorming van België en dus ook het Vlaamse gewest is even onnatuurlijk/kunstmatig. Daarom dat ik beweer dat er geen Vlaams volk bestaat. Het is niet omdat er vorige eeuw aan een onderhandelingstafel een koehandel met dorpen en steden heeft plaatsgehad die met de eigenheid (lees moedertaal) van de bevolking geen rekening hield dat er van een volk kan gesproken worden.

Ik denk dat veel flaminganten best de geschiedenisboeken eens zouden opendoen. Of gewoon hun eigen familiestamboom opstellen zou ook al veel ogen openen.
Inderdaad, zo is het.
Oud 19 april 2016, 08:42   #951
De schoofzak
Secretaris-Generaal VN

De schoofzak's schermafbeelding

Standaard

Wat een gezaag. Van zowel beide kanten.

Precies of het een zak uitmaakt vandaag, of deze of gene gemeente enkele 100den jaren terug zus of zo was.

Een voorbeeldje: de Frans-Vlamingen (de Fransen dus, net aan de overkant van de grens West-Vlaanderen met Frankrijk) zijn fier om Frans-Vlamingen te zijn. Maar vraag je hen of ze Frans zijn van nationaliteit, dan zal je de verwondering op hun gezicht zien: wat een domme vraag ...

Misschien dat sommige Vlamingen graag showen met wat halfgebakken kennis van de vaderlandse geschiedenis ? Net zoals dat kieken in het parlement, die lawaaimakende communist, zo graag showt met zijn taaltje zonder inhoud, maar wel in vlekkeloos Nederlands èn Frans. Alsof een talenknobbel je intelligent maakt op politiek vlak.

Dus: een geschiedenisfanaat met ietwat geheugen moet niet afkomen dat hij iets meer zinnigs kan zeggen over de staatsindeling, dan iemand die daar geen stijve van krijgt.

Dat ze zich maar beperken tot de grote lijn: hoe is de taalgrens opgeschoven de laatste zoveel tijd ?

.

De grendel-grondwet moet wijken om eindelijk de broodnodige veranderingen te kunnen doorvoeren. Nadien kan de grondwet herstemd worden. Dat is nog gebeurd.

Ik heb de partij gesticht op drie lijnen: Vlaams en Europees, vrij en verantwoordelijk, en sterk en sociaal. Vandaag is dat de grondstroom in Vlaanderen. Geert Bourgeois (N-VA)
De schoofzak is offline   Met citaat antwoorden
Oud 19 april 2016, 08:58   #952
Pericles
Secretaris-Generaal VN

Pericles's schermafbeelding

Standaard

Citaat:
Dat heeft er niets mee te maken. De bevolking die al lang dezelfde historische route had afgelegd, bleef samen. En werd na Willem I 'Limburgers' genoemd. Of u dat nu graag hoort of niet.

En nu en dit al bijna 200 jaar noemt men alle Nederlandstalige delen van België : Vlaanderen.
So?
Pericles is offline   Met citaat antwoorden
Oud 19 april 2016, 09:25   #953
Het Oosten
Secretaris-Generaal VN

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Pericles Bekijk bericht
En nu en dit al bijna 200 jaar noemt men alle Nederlandstalige delen van België : Vlaanderen.
So?
Dat valt nog te bezien. Ik betwijfel het sterk of Brabanders in de tijd van Willem I zich 'Vlaming' voelden. Ik denk van niet. En de mensen hier bij ons in Limburg zeker niet.

Laatst gewijzigd door Het Oosten : 19 april 2016 om 09:32.
Oud 19 april 2016, 09:52   #954
Dadeemelee
Secretaris-Generaal VN

Standaard

Citaat:

'België' is in de eeuwen voor de onafhankelijkheid vooral een bufferstaat geweest waar de grootmachten hun oorlogen kwamen uitvechten.

Het ontstaan is te wijten aan de naijver tussen de grootmachten Verenigd Koninkrijk, Frankrijk en 'Duitsland' (met de Tsaar die via zijn familie ook wat in de pap te brokken had).
Geen van allen gunden dat gebied aan een ander (en vooral niet aan Frankrijk) dus heeft men het maar als buffer laten bestaan (na een korte passage onder Nederlands bewind, maar dat had dezelfde redenen).

Puur toeval eigenlijk. Het heeft ook niet veel gescheeld of we zaten bij Frankrijk (dat ons van de Hollanders is komen 'verlossen').
Oud 19 april 2016, 09:53   #955
Pericles
Secretaris-Generaal VN

Standaard

Citaat:
Dat valt nog te bezien. Ik betwijfel het sterk of Brabanders in de tijd van Willem I zich 'Vlaming' voelden. Ik denk van niet. En de mensen hier bij ons in Limburg zeker niet.
Dus vanaf 1815 voelden de Limburgers zie Limburger maar pas vanaf 1830 voelden de Brabanders zich Vlaming, maar de Limburgers niet, die voelden zich nog Limburger, terwijl ze vanaf toen ook eerder Vlamingen werden genoemd?
Heb je daar zo wat bronnen over?
Het lied: Limburg, Limburg alein, do geetst nichts bove, zo is er mar ein.
Oud 19 april 2016, 09:56   #956
Dadeemelee
Secretaris-Generaal VN

Standaard

Citaat:
So?
Dat wil toch niet zeggen dat wij 'een Volk' (wat dat ook moge wezen) zijn?

Als men mij vraagt 'ben je een Vlaming' dan vraag ik mij altijd af: wat bedoelt men eigenlijk. Als dat betekent of ik in Vlaanderen woon, dan is dat overduidelijk 'ja' uiteraard.
Oud 19 april 2016, 09:57   #957
Het Oosten
Secretaris-Generaal VN

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door oorschelp Bekijk bericht
Blijf je zoals zovelen in het oosten niet te veel in het verleden leven?
We hebben even over geschiedenis. Normaal ligt dit in het verleden. Maar bij u ligt dit misschien in de toekomst.
Oud 19 april 2016, 10:06   #958
Het Oosten
Secretaris-Generaal VN

Standaard

Citaat:
Dus vanaf 1815 voelden de Limburgers zie Limburger maar pas vanaf 1830 voelden de Brabanders zich Vlaming, maar de Limburgers niet, die voelden zich nog Limburger, terwijl ze vanaf toen ook eerder Vlamingen werden genoemd? :-D
Heb je daar zo wat bronnen over?
Het lied: Limburg, Limburg alein, do geetst nichts bove, zo is er mar ein.

Neen, de personen die men Limburgers is gaan noemen voelden zich met mekaar verbonden en dit al eeuwen gezien hun gemeenschappelijk historisch verleden.

Maar dit is niet zo met wat men nu Vlamingen noemt. Die hadden een verschillende historische achtergrond.
Oud 19 april 2016, 10:07   #959
Pericles
Secretaris-Generaal VN

Standaard

Citaat:
Dat wil toch niet zeggen dat wij 'een Volk' (wat dat ook moge wezen) zijn?

Als men mij vraagt 'ben je een Vlaming' dan vraag ik mij altijd af: wat bedoelt men eigenlijk. Als dat betekent of ik in Vlaanderen woon, dan is dat overduidelijk 'ja' uiteraard.
Eenheid van taal, cultuur en geschiedenis is een sterk bindende factor.
Voor mij is een volk een gemeenschap met eenheid van taal, cultuur en geschiedenis.
Je kan dat breed zien of iets minder breed zien.
Oud 19 april 2016, 10:10   #960
Dadeemelee
Secretaris-Generaal VN

Standaard

Citaat:
Eenheid van taal, cultuur en geschiedenis is een sterk bindende factor.
Voor mij is een volk een gemeenschap met eenheid van taal, cultuur en geschiedenis.
Je kan dat breed zien of iets minder breed zien.
Maar onze cultuur en geschiedenis zijn niet dezelfde. Dan blijft er enkel nog da taal.
Antwoord

Regels voor berichten
Je mag niet nieuwe discussies starten
Je mag niet reageren op berichten
Je mag niet bijlagen versturen
Je mag niet jouw berichten bewerken

vB-code is Aan
Smileys zijn Aan
[IMG]-code is Aan
HTML-code is Uit
Forumnavigatie

Alle tijden zijn GMT +1. Het is nu 22:38.

Forumsoftware: vBulletin®
Copyright ©2000 - 2025, Jelsoft Enterprises Ltd.
Content copyright ©2002 - 2020, Politics.be