Politics.be Registreren kan je hier.
Problemen met registreren of reageren op de berichten?
Een verloren wachtwoord?
Gelieve een mail te zenden naar [email protected] met vermelding van je gebruikersnaam.

Ga terug   Politics.be > Themafora > Maatschappij en samenleving
Registreer FAQForumreglement Ledenlijst

Maatschappij en samenleving Dit subforum handelt over zaken die leven binnen de maatschappij en in die zin politiek relevant (geworden) zijn.

Antwoord

Discussietools
Oud 22 mei 2016, 20:09   #161
Svennies
Secretaris-Generaal VN

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Tavek Bekijk bericht
Gij zijt persoonlijk het probleem niet. Uw generatiegenoten die gemiddeld slechts 32 jaar werken, zijn het probleem.

Uw generatiegenoten die op brugpensioen gaan op 48 en 52 (Opel, Ford).
Tja,wie heeft uiteindelijk dat hele stelsel in het leven geroepen....

Het waren niet alleen de vakbonden mijn beste,maar ook de overheid en de werkgevers....

De overheid kampte destijds al met een hoog werkloosheidsgehalte onder de beroepsbevolking....

En het diegenen die op brugpensioen moesten gaan,werden dan ook niet meegeteld in de werkloosheidsstatistieken....

En de werkgevers maakten daar graag massaal gebruik van tijdens hun saneringsronden in hun bedrijf....

Zeg me liever eens als u een ford of opel scenario zou meemaken of u dat brugpensioen zou geweigerd hebben als u in hun plaats was geweest...
Svennies is offline   Met citaat antwoorden
Oud 22 mei 2016, 20:35   #162
Tavek
Banneling

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Svennies Bekijk bericht
Tja,wie heeft uiteindelijk dat hele stelsel in het leven geroepen....

Het waren niet alleen de vakbonden mijn beste,maar ook de overheid en de werkgevers....

De overheid kampte destijds al met een hoog werkloosheidsgehalte onder de beroepsbevolking....

En het diegenen die op brugpensioen moesten gaan,werden dan ook niet meegeteld in de werkloosheidsstatistieken....

En de werkgevers maakten daar graag massaal gebruik van tijdens hun saneringsronden in hun bedrijf....

Zeg me liever eens als u een ford of opel scenario zou meemaken of u dat brugpensioen zou geweigerd hebben als u in hun plaats was geweest...
Wel, als wij nu ontslagen worden, ook op oudere leeftijd, is het werk zoeken.

Brugpensioen bestaat niet meer.
Tavek is offline   Met citaat antwoorden
Oud 22 mei 2016, 20:47   #163
Jan van den Berghe
Secretaris-Generaal VN

Jan van den Berghe's schermafbeelding

Standaard

Citaat:
Ik ben werknemer, de staat steelt mijn loon aan de bron.
Kan een werknemer geen hoog inkomen hebben?
Jan van den Berghe is offline   Met citaat antwoorden
Oud 22 mei 2016, 21:00   #164
Johan Daelemans
Perm. Vertegenwoordiger VN

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door fred vanhove Bekijk bericht
Wat wil je ? Kinderen aan de macht ??
Onvoorwaardelijke logica aan de macht. Het is de enige uitweg.
Johan Daelemans is offline   Met citaat antwoorden
Oud 22 mei 2016, 21:01   #165
Tavek
Banneling

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Jan van den Berghe Bekijk bericht
Kan een werknemer geen hoog inkomen hebben?
Wat zou een boekhouder voor mij kunnen doen ?

Fantaseer je nu ook al dat werknemers net zoals zelfstandigen alles als kost kunnen inbrengen ?
Oud 22 mei 2016, 21:07   #166
pajoske

pajoske's schermafbeelding

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door de vuile muilekoek Bekijk bericht
Die nu 55 j. ongeveer is heeft het ook minder dan zijn ouders ... ik ben dat heel zekers, bewijzen genoeg ... ik wil ze zelfs opnoemen ; 14 % rente op een kasbon , een mooie alleenstaande woning koste toen 2.800.000 bf gelijk aan 70 .000 euro ongeveer , het leven was 10x goedkoper of momenteel , een grote auto koste toen 500.000 bf =12.400 euro bekijk het maar eens.... mijn leven is 3X moeilijker dan dat van mijn ouders. om nog maar te zwijgen van digitale rotzooi die ons het soms het leven zo gemakkelijk maakt ,
Larie.

Ja je kon een woning kopen voor 70.000 euro. Maar die moest wel volledig verbouwd worden. En de intresten op leningen waren iets van 13/14%. Hoeveel geld denkt ge dat die woning gekost heeft na 25 jaar afbetalen?

Ah ja ter vergelijking: in mijn eerste fulltime job had ik een loon van 18.000 bef. bruto. Hoeveel is dat? Iets van een 450 euro.....

Als ik zie wat mij kinderen, jonge dertigers, hebben en zich kunnen permiteren. Dan mag de jeugd niet klagen. EN mijn kinderen beseffen dat goed. Maar ik zie ook welke het grote probleem van een groot deel van de jongeren is. Ze kunnen niet meer tellen. Een bankkaart in eek kaske steken en de pincode ingeven gaat vlot. Maar tellen wat ze uitgegeven hebben (aan onnodige zaken) is te moeilijk. Dat is bij een groot deel van de jongeren de oorzaak van hun problemen.
pajoske is offline   Met citaat antwoorden
Oud 22 mei 2016, 21:11   #167
Jan van den Berghe
Secretaris-Generaal VN

Jan van den Berghe's schermafbeelding

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door pajoske Bekijk bericht
Larie.

Ja je kon een woning kopen voor 70.000 euro. Maar die moest wel volledig verbouwd worden. En de intresten op leningen waren iets van 13/14%. Hoeveel geld denkt ge dat die woning gekost heeft na 25 jaar afbetalen?

Ah ja ter vergelijking: in mijn eerste fulltime job had ik een loon van 18.000 bef. bruto. Hoeveel is dat? Iets van een 450 euro.....
Wat kostte een brood? Een postzegel? Een auto in die tijd?

Wat er ook van zij, u kan er niet omheen dat indertijd een huis aankopen of bouwen heel wat goedkoper was dan nu. Vooral de bouwgrond is enorm duurder in vergelijking met pakweg veertig, vijftig jaar geleden.
Jan van den Berghe is offline   Met citaat antwoorden
Oud 22 mei 2016, 21:18   #168
Tavek
Banneling

Standaard

Citaat:
Larie.

Als ik zie wat mij kinderen, jonge dertigers, hebben en zich kunnen permiteren. Dan mag de jeugd niet klagen. EN mijn kinderen beseffen dat goed. Maar ik zie ook welke het grote probleem van een groot deel van de jongeren is. Ze kunnen niet meer tellen. Een bankkaart in eek kaske steken en de pincode ingeven gaat vlot. Maar tellen wat ze uitgegeven hebben (aan onnodige zaken) is te moeilijk. Dat is bij een groot deel van de jongeren de oorzaak van hun problemen.
Inflatie vergeten ? Stijging woningprijzen ?

Die woning is ook massas meer waard geworden op die 25 jaar.

Leningen kosten 10-12 %, maar je kon inderdaad ook beleggen tegen 10-14 %. Wel de gehele waarheid vertellen he.
Oud 22 mei 2016, 21:41   #169
Johan Daelemans

Standaard

Citaat:
Fantaseer je nu ook al dat werknemers net zoals zelfstandigen alles als kost kunnen inbrengen ?
Je zou er versteld van staan.
Oud 22 mei 2016, 21:47   #170
Tavek
Banneling

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Johan Daelemans Bekijk bericht
Je zou er versteld van staan.
Hypotheek, pensioensparen, aftrek voor kinderen ten laste en that's it.
Oud 22 mei 2016, 22:01   #171
Johan Daelemans

Standaard

Citaat:
Hypotheek, pensioensparen, aftrek voor kinderen ten laste en that's it.
Efkes off-topic...

Een voorbeeld wat voor u van toepassing kan zijn.
Indien u, zelfs als werknemer, thuis, tijdens of na uw dagtaak op één of andere manier een werkgerelateerde ruimte nuttigt dan kan je al heel wat aftrekposten aan uw lijstje toevoegen.
Wist je dat het s'morgens lezen van mails je rit naar het bedrijf omvormt van woon-werk naar werk-werk verkeer?

Laatst gewijzigd door Johan Daelemans : 22 mei 2016 om 22:02.
Oud 22 mei 2016, 22:04   #172
Johan Daelemans

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Jan van den Berghe Bekijk bericht
Wat kostte een brood? Een postzegel? Een auto in die tijd?
Ja, wat koste bijvoorbeeld een VW Kever in 1965? Een brood, een postzegel?
Oud 22 mei 2016, 22:16   #173
Tavek
Banneling

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Johan Daelemans Bekijk bericht
Efkes off-topic...

Een voorbeeld wat voor u van toepassing kan zijn.
Indien u, zelfs als werknemer, thuis, tijdens of na uw dagtaak op één of andere manier een werkgerelateerde ruimte nuttigt dan kan je al heel wat aftrekposten aan uw lijstje toevoegen.
Wist je dat het s'morgens lezen van mails je rit naar het bedrijf omvormt van woon-werk naar werk-werk verkeer?
Het forfait van 4090 euro is al aardig hoor. Moet je al meer als 27000 km woon-werk voor hebben om daar aan te komen (0.15 cent/km). 122 km/dag.

Ik vermoed dat je er aan komt als je EN woon-werk, EN kantoorruimte thuis inbrengt, EN kledingvergoeding, EN internetgebruik, EN electriciteit....

Maar dat moet je allemaal kunnen staven met bewijsstukken, dus ik kies lekker voor het forfait. Mijn nicht heeft dat een tijdje gedaan als lerares: haar kantoor thuis af trekken. Factuurtje voor gloeilamp, tafel, stoel, laptop afschrijven over meerdere jaren, enz...

Ze is er mee gestopt omdat het ieder jaar vechten was om boven het forfait uit te komen.
Oud 22 mei 2016, 23:13   #174
Svennies
Secretaris-Generaal VN

Standaard

Citaat:
Wel, als wij nu ontslagen worden, ook op oudere leeftijd, is het werk zoeken.
U beantwoordt mijn vraag geeneens....

Wat zou u doen als u destijds in dat geval was geweest...

Citaat:

Brugpensioen bestaat niet meer.
SWT, het bestaat nog wel degelijk...
Oud 22 mei 2016, 23:27   #175
Svennies
Secretaris-Generaal VN

Standaard

Tavek, u begrijpt het waarschijnlijk niet,maar die generatie die u zo verafschuwd heeft destijds wel met bloed ,zweet en tranen een staatsschuld van 135% moeten afbetalen...

En tegelijk moesten die ook hun eigen leven opbouwen...

Wij gingen géén twee keer per jaar op reis ,sterker nog,we gingen hélemaal niet op reis...

En we reden met onze auto tot die hélemaal op was,dus zo'n zeventien jaar...

En als wij destijds bouwden,het waren géén leningen aan 2 % ,doe dat maar maal 5....
Oud 23 mei 2016, 00:45   #176
Svennies
Secretaris-Generaal VN

Standaard

Jaja Tavek,die babyboomers die u zo verafschuwd,,weet u ,uw eigen ouders zijn deel van deze generatie...

Hebben zij u gedwongen om te gaan werken op 16 jarige leeftijd,of hebt u mogen genieten om nog lang verder te studeren op hun en de maatschappelijke kosten om uw broek te verslijten op de schoolbanken....

Ik heb deze keuze helaas niet gehad destijds,gaan werken was het motto,en bijleren was uiteraard door avondschool te volgen.....

Begrijpt u het....werken én studeren tegelijkertijd.....tot een kot in de nacht....
Oud 23 mei 2016, 01:04   #177
Svennies
Secretaris-Generaal VN

Standaard

En mijn beste tavekske toen ik in augustus 1979 in het huwelijksbootje stapte bedroeg ons totaal bezit aan geld 7000 franken van destijds...

Juist genoeg om de huur van september te kunnen betalen ...

Wist ik veel dat er later nog meneer Martens zou volgen,indexsprongen volonté,inhaal operatie der belastingen waarbij iedere werkende binnen de twee jaar 3 te betalen belastingsbrieven te verwerken kreeg...

En dan volgde de regeringen Dehaene,135% staatsschuld om af te bouwen,juist ja,ieder jaar steeg de belasting maar,inleveren volonté,dat was immers het credo....

En nu krijgen we u hier....

Ga weg vent.....gij die komt huilen over 104% ....jomme......
Oud 23 mei 2016, 06:17   #178
HOUZEE !
Minister-President

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Svennies Bekijk bericht
Tavek, u begrijpt het waarschijnlijk niet,maar die generatie die u zo verafschuwd heeft destijds wel met bloed ,zweet en tranen een staatsschuld van 135% moeten afbetalen...

En tegelijk moesten die ook hun eigen leven opbouwen...

Wij gingen géén twee keer per jaar op reis ,sterker nog,we gingen hélemaal niet op reis...

En we reden met onze auto tot die hélemaal op was,dus zo'n zeventien jaar...

En als wij destijds bouwden,het waren géén leningen aan 2 % ,doe dat maar maal 5....
Het grote verschil is dat je vroeger nog de vrucht van je arbeid kon oogsten, zelfs veel kon opbouwen door hard te werken ...

Nu werken mensen (en zeker jongeren die vanaf 0 beginnen) puur om te overleven en zich wat oppervlakkige luxe te veroorloven. Oppervlakkige mensen kunnen daar misschien nog gelukkig mee zijn ...

Maar een echt toekomstperspectief is er niet meer en dat is nu juist het grote verschil !!
HOUZEE ! is offline   Met citaat antwoorden
Oud 23 mei 2016, 06:23   #179
de vuile muilekoek
Banneling

Standaard

Citaat:
Larie.

Als ik zie wat mij kinderen, jonge dertigers, hebben en zich kunnen permiteren. Dan mag de jeugd niet klagen. EN mijn kinderen beseffen dat goed.
Citaat:
Maar ik zie ook welke het grote probleem van een groot deel van de jongeren is. Ze kunnen niet meer tellen. Een bankkaart in eek kaske steken en de pincode ingeven gaat vlot. Maar tellen wat ze uitgegeven hebben (aan onnodige zaken) is te moeilijk. Dat is bij een groot deel van de jongeren de oorzaak van hun problemen.
Die hebben al altijd bestaan ... mensen die niet met geld kunnen omgaan...
de vuile muilekoek is offline   Met citaat antwoorden
Oud 23 mei 2016, 06:25   #180
de vuile muilekoek
Banneling

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door HOUZEE ! Bekijk bericht
Het grote verschil is dat je vroeger nog de vrucht van je arbeid kon oogsten, zelfs veel kon opbouwen door hard te werken ...

Nu werken mensen (en zeker jongeren die vanaf 0 beginnen) puur om te overleven en zich wat oppervlakkige luxe te veroorloven. Oppervlakkige mensen kunnen daar misschien nog gelukkig mee zijn ...

Citaat:
Maar een echt toekomstperspectief is er niet meer en dat is nu juist het grote verschil !!
Dat is ook waar , maar wie heeft het ons zo massaal ontnomen? ..... hé ik weet het hoor....
de vuile muilekoek is offline   Met citaat antwoorden
Antwoord

Regels voor berichten
Je mag niet nieuwe discussies starten
Je mag niet reageren op berichten
Je mag niet bijlagen versturen
Je mag niet jouw berichten bewerken

vB-code is Aan
Smileys zijn Aan
[IMG]-code is Aan
HTML-code is Uit
Forumnavigatie

Alle tijden zijn GMT +1. Het is nu 11:48.

Forumsoftware: vBulletin®
Copyright ©2000 - 2025, Jelsoft Enterprises Ltd.
Content copyright ©2002 - 2020, Politics.be