Politics.be Registreren kan je hier.
Problemen met registreren of reageren op de berichten?
Een verloren wachtwoord?
Gelieve een mail te zenden naar [email protected] met vermelding van je gebruikersnaam.

Ga terug   Politics.be > Algemeen > Binnenland
Registreer FAQForumreglement Ledenlijst

Binnenland Onderwerpen omtrent de binnenlandse politiek kunnen hier terecht. Let er wel op dat dit subforum enkel over dergelijk algemene zaken gaat die niet thuishoren in de themafora.

Bekijk resultaten enquête: Wanneer wordt de eerste spadesteek voor Oosterweel gegeven
najaar 2014 1 2,94%
voorjaar 2015 1 2,94%
najaar 2015 0 0%
voorjaar 2016 0 0%
najaar 2016 0 0%
voorjaar 2017 1 2,94%
najaar 2017 1 2,94%
voorjaar 2018 0 0%
najaar 2018 0 0%
voorjaar 2019 0 0%
najaar 2019 1 2,94%
voorjaar 2020 0 0%
najaar 2020 0 0%
voorjaar 2021 0 0%
najaar 2021 0 0%
Later dan het bovenstaande 6 17,65%
Nooit! Er zal niets veranderen 11 32,35%
Fuck Oosterweel, leve lange Wapper (voorspelling in comments aub) 0 0%
Fuck Oosterweel, leve de ferryboot (voorspelling in comments aub) 0 0%
Fuck Oosterweel, maak gewoon de liefkenshoektunnel tolvrij 12 35,29%
Aantal stemmers: 34. Je mag niet stemmen in deze enquête

Antwoord
 
Discussietools
Oud 24 mei 2016, 01:08   #41
Xenophon
Secretaris-Generaal VN
 
Xenophon's schermafbeelding
 
Geregistreerd: 21 september 2009
Berichten: 101.359
Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door N-Vb Bekijk bericht
een trein rijdt ook in twee richtingen hé,

heen en weer , heen en weer, de autostrade zit vooool..

400 km file
Een trein rijdt niet langs de fabrieken en of de werven. Vrachtwagens moeten het spul in het station/depot gaan halen en het gaan afleveren.

Een paar treinen en de file is opgelost, ik denk het niet.
__________________
Citaat:
Ta gueule!
Xenophon is offline   Met citaat antwoorden
Oud 24 mei 2016, 08:27   #42
Blue Sky
Europees Commissaris
 
Geregistreerd: 1 januari 2008
Berichten: 7.466
Standaard

Er is thans geen geld voor dergelijke dure en megalomane projecten. Zoals reeds aangegeven wordt; maak alvast de Liefkenshoek tolvrij.
__________________
Ignorance is bliss
Blue Sky is offline   Met citaat antwoorden
Oud 24 mei 2016, 23:41   #43
N-Vb
Minister-President
 
N-Vb's schermafbeelding
 
Geregistreerd: 11 juni 2013
Locatie: Vlaanderen, België, Europa
Berichten: 4.444
Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Xenophon Bekijk bericht
Een trein rijdt niet langs de fabrieken en of de werven. Vrachtwagens moeten het spul in het station/depot gaan halen en het gaan afleveren.

Een paar treinen en de file is opgelost, ik denk het niet.


die camions komen toch van overal, nederland, duitsland, polen, tjekojoegoslowakije , enz

een trein kan toch heel de dag heen en weer rijden en 's nachts ook

ze rijden naar antwerpen of erdoor naar gent, zeebrugge, Lille, Calais
N-Vb is offline   Met citaat antwoorden
Oud 24 mei 2016, 23:55   #44
N-Vb
Minister-President
 
N-Vb's schermafbeelding
 
Geregistreerd: 11 juni 2013
Locatie: Vlaanderen, België, Europa
Berichten: 4.444
Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Blue Sky Bekijk bericht
Er is thans geen geld voor dergelijke dure en megalomane projecten. Zoals reeds aangegeven wordt; maak alvast de Liefkenshoek tolvrij.
dat mag,

maar idd geen megalomane projecten zoals het overkappen van de Ring in Antwerpen , 10 miljard extra schulden,
op naar de 120 % staatsschuld
N-Vb is offline   Met citaat antwoorden
Oud 25 mei 2016, 11:16   #45
speurneus
Eur. Commissievoorzitter
 
Geregistreerd: 11 juli 2007
Berichten: 9.164
Standaard

Als je ziet hoeveel onteigeningen er nog moeten gebeuren waartegen lange tijdrovende procedures zullen worden aangespannen kan dit project nooit binnen 10 jaar klaar zijn.
speurneus is offline   Met citaat antwoorden
Oud 25 mei 2016, 11:46   #46
Xenophon
Secretaris-Generaal VN
 
Xenophon's schermafbeelding
 
Geregistreerd: 21 september 2009
Berichten: 101.359
Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door N-Vb Bekijk bericht
dat mag,

maar idd geen megalomane projecten zoals het overkappen van de Ring in Antwerpen , 10 miljard extra schulden,
op naar de 120 % staatsschuld
Dat is toch goed?

We gaan sowieso toch eindigen zoals Griekenland, hoe sneller hoe beter.
__________________
Citaat:
Ta gueule!

Laatst gewijzigd door Xenophon : 25 mei 2016 om 11:46.
Xenophon is offline   Met citaat antwoorden
Oud 25 mei 2016, 11:46   #47
N-Vb
Minister-President
 
N-Vb's schermafbeelding
 
Geregistreerd: 11 juni 2013
Locatie: Vlaanderen, België, Europa
Berichten: 4.444
Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door speurneus Bekijk bericht
Als je ziet hoeveel onteigeningen er nog moeten gebeuren waartegen lange tijdrovende procedures zullen worden aangespannen kan dit project nooit binnen 10 jaar klaar zijn.

welk project bedoel je?
N-Vb is offline   Met citaat antwoorden
Oud 25 mei 2016, 15:58   #48
N-Vb
Minister-President
 
N-Vb's schermafbeelding
 
Geregistreerd: 11 juni 2013
Locatie: Vlaanderen, België, Europa
Berichten: 4.444
Standaard

Als er geen geld meer is voor basistaken van de overheid, dan is dat het resultaat van een ongecontroleerde uitgavendrift, vooral in de sociale zekerheid, en niet van een blinde besparingswoede. Dat zegt Trends-hoofdredacteur Daan Killemaes.

Berichten dat België zich dood bespaart zijn schromelijk overdreven. Een gebrek aan middelen voor essentiële overheidstaken, te wijten aan een blinde besparingswoede van de regering, zoals de vakbonden argumenteren? Die analyse is ofwel politiek geïnspireerd ofwel wereldvreemd. Of beide. Want dit land werd de voorbije vijftien jaar met een gat in het hand bestuurd. Als er geen geld meer is voor basistaken van de overheid, dan is dat het resultaat van een ongecontroleerde uitgavendrift, vooral in de sociale zekerheid, en niet van een blinde besparingswoede. In 2000 kon dit land moeilijk een 'failed state' of een 'sociaal kerkhof' worden genoemd, maar toch gaven de overheden toen gezamenlijk 'slechts' 42 procent van het bbp uit (zonder rentelasten). In 2015 liep dat op tot 52 procent. In euro's van vandaag is dat een meeruitgaven van 40 miljard. En dat gaat enkel om de meeruitgaven voor zover die sneller stegen dan het bbp.

Aanbevelingen

Waar is dat geld naartoe gevloeid, zonder dat er in al die jaren een euro extra ging naar pakweg nieuwe gevangenissen of nieuwe wegen? Dat toont de grafiek. Het zou het beleid ten goede komen als elke minister, volksvertegenwoordiger en beleidsverantwoordelijke deze cijfers uit het hoofd zou kennen.

Bovenaan op de lijst van meeruitgaven staat de pensioenfactuur. De overheid krijgt nochtans al lang aanbevelingen om die kosten beheersbaar te houden. Zet de bonus van dalende rentelasten opzij en hou mensen veel langer aan de slag. Die aanbevelingen zijn lange tijd in de wind geslagen. De regering-Michel zette een pensioenhervorming die naam waardig in de steigers, maar de vruchten kunnen pas later worden geplukt.






'België spendeert zich dood'

Op plaats twee staan hogere uitgaven voor subsidies aan ondernemingen. In wezen gaat het om kortingen op een anders verstikkende belastingdruk, zoals een gunstiger fiscaal statuut voor onderzoekers en de financiering van het systeem van de dienstencheques. Op plaats drie staan de meerkosten van de gezondheidszorg. Jarenlang mochten die uitgaven stijgen met 4,5 procent in reële termen, maar een aangescherpte discipline vermindert sinds 2010 de druk op de schatkist. Op de vierde plaats staat een uitbreiding van het ambtenarenkorps. Die meeruitgaven zijn volledig op het conto van de deelstaten en de lokale overheden te schrijven. Op het federale niveau werd bespaard. Staatshervormingen en financieringswetten hebben het federale niveau uitgekleed en veel geld laten vloeien naar lagere niveaus. Pas de jongste, zesde staatshervorming was een bail-out van de federale overheid en de sociale zekerheid door de deelstaten. Een minimale efficiëntie op alle niveaus is daarom een must.

Investeringen

Alleen in de overheidsinvesteringen werd de voorbije vijftien jaar verder het mes gezet. Die investeringen schommelen nu rond 2,5 procent van het bbp, wat amper voldoende is om de publieke kapitaalvoorraad op peil te houden. Maar als de regering de economische groei wil aanzwengelen, is het precies die uitgavenpost die omhoog moet. Het voorbije jaar zette de regering het mes in uitgaven die de groei stimuleren, terwijl alle remmen los gingen voor uitgaven die de groei fnuiken. De Nationale Bank maakte in 2014 de analyse. Geen overheidsbesteding is zo goed voor de economie als een investering in infrastructuur, maar geen uitgave is zo slechts als een stijging van de sociale uitkeringen. En per saldo remt een stijging van de overheidsuitgaven op lange termijn de groei af. Meer spenderen oogt op korte termijn sociaal vriendelijk, maar op lange termijn is dat een asociaal beleid. Elke stijging van het overheidsbeslag met 1 procentpunt van het bbp remt de economische groei met bijna 0,2 procent af. België heeft de voorbije vijftien jaar een poging ondernomen om zich economisch dood te spenderen.

Veel meer dan een taxshift heeft dit land een uitgavenshift nodig. Minder uitkeren en meer investeren. Dat is nodig om de concurrentiekracht te versterken, de werkgelegenheid te verbeteren en het gat in de begroting te dichten. De regering-Michel realiseerde een trendbreuk met de voorbije vijftien jaar, maar zal een versnelling hoger moeten schakelen om in 2019 te kunnen oogsten.
N-Vb is offline   Met citaat antwoorden
Oud 26 mei 2016, 05:51   #49
Sukkelaar
Perm. Vertegenwoordiger VN
 
Geregistreerd: 18 april 2006
Berichten: 10.570
Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Leopold de halve Bekijk bericht
Vind ik ook. Dat en heel het just-in-time productieproces herzien.

En misschien toch ook nog een extra verbinding op linkeroever om die Liefkenshoektunnel beter te ontsluiten (de westelijke tangent naar de E17) want nu rijd je er enkel de velden mee in.
Niets belet het just in time systeem te herzien nu de intrest zeer laag ligt.
Maar hier werken de banken niet aan mee. Tracht maar eens een lening te krijgen; daar ben je weken mee bezig en dan zijn de voorwaarden nog niet goedkoop.
Sukkelaar is offline   Met citaat antwoorden
Oud 26 mei 2016, 05:53   #50
Sukkelaar
Perm. Vertegenwoordiger VN
 
Geregistreerd: 18 april 2006
Berichten: 10.570
Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Xenophon Bekijk bericht
Een trein rijdt niet langs de fabrieken en of de werven. Vrachtwagens moeten het spul in het station/depot gaan halen en het gaan afleveren.

Een paar treinen en de file is opgelost, ik denk het niet.
Waarom zich beperken tot de trein? Ook de binnenscheepvaart kan een rol spelen.
Sukkelaar is offline   Met citaat antwoorden
Oud 26 mei 2016, 06:00   #51
Sukkelaar
Perm. Vertegenwoordiger VN
 
Geregistreerd: 18 april 2006
Berichten: 10.570
Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door N-Vb Bekijk bericht
.

Waar is dat geld naartoe gevloeid, zonder dat er in al die jaren een euro extra ging naar pakweg nieuwe gevangenissen of nieuwe wegen? Dat toont de grafiek. Het zou het beleid ten goede komen als elke minister, volksvertegenwoordiger en beleidsverantwoordelijke deze cijfers uit het hoofd zou kennen.

Klopt niet er zijn twee nieuwe gevangenissen gebouwd : een te Beveren - Waas en een ter compensatie in Wallonië.

Die van Beveren is echter te vergelijken met een vijfsterren hotel en zou dus heel wat goedkoper hebben kunnen verwezenlijkt worden.
Sukkelaar is offline   Met citaat antwoorden
Antwoord



Regels voor berichten
Je mag niet nieuwe discussies starten
Je mag niet reageren op berichten
Je mag niet bijlagen versturen
Je mag niet jouw berichten bewerken

vB-code is Aan
Smileys zijn Aan
[IMG]-code is Aan
HTML-code is Uit
Forumnavigatie


Alle tijden zijn GMT +1. Het is nu 23:59.


Forumsoftware: vBulletin®
Copyright ©2000 - 2025, Jelsoft Enterprises Ltd.
Content copyright ©2002 - 2020, Politics.be