Politics.be Registreren kan je hier.
Problemen met registreren of reageren op de berichten?
Een verloren wachtwoord?
Gelieve een mail te zenden naar [email protected] met vermelding van je gebruikersnaam.

Ga terug   Politics.be > Algemeen > Binnenland
Registreer FAQForumreglement Ledenlijst

Binnenland Onderwerpen omtrent de binnenlandse politiek kunnen hier terecht. Let er wel op dat dit subforum enkel over dergelijk algemene zaken gaat die niet thuishoren in de themafora.

Antwoord

Discussietools
Oud 29 mei 2016, 21:12   #141
Jan van den Berghe
Secretaris-Generaal VN

Jan van den Berghe's schermafbeelding

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door hamac Bekijk bericht
Is het dan niet beter om gezinnen aan te moedigen om voor twee kinderen te gaan ipv dat er gezinnen van 8 moeten gesubsidieerd worden?
Ieder gezin wordt gesubsidieerd, beste. Of dacht u dat iedere ouder de volle pot betaalt voor onderwijs bijvoorbeeld?
Jan van den Berghe is offline   Met citaat antwoorden
Oud 29 mei 2016, 21:12   #142
Tavek
Banneling

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Jan van den Berghe Bekijk bericht
Het Westen is moe, levensmoe. Dat blijkt uit dat lage geboortecijfer. Dit verklaart volgens mij ook waarom er bepaalde mensen zo enorm negatief reageren tegenover moslims. De levensfilosofie staat diametraal op dat vlak tegenover die uitgebluste westerlingen.
Als ik niet meer moest betalen voor die massas pensioenen, dan kon mijn vrouw thuisblijven, en hadden we misschien meer kinderen.
Tavek is offline   Met citaat antwoorden
Oud 29 mei 2016, 21:13   #143
Tavek
Banneling

Standaard

Citaat:
Ieder gezin wordt gesubsidieerd, beste. Of dacht u dat iedere ouder de volle pot betaalt voor onderwijs bijvoorbeeld?
Ik betaal veel meer aan het onderwijs dan ik terug krijg.
Oud 29 mei 2016, 21:13   #144
Jan van den Berghe
Secretaris-Generaal VN

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door alice Bekijk bericht
Je kunt je wel afvragen wat iemands agenda is wanneer je een pleidooi voor verantwoord ouderschap als " negatieve ondertoon tegenover kinderen " ziet.
Ik vermoed dat voor Jan en zijn clubje mensen daar helemaal niet op mogen ingrijpen, want niet de mens maar God beslist immers! Gedachtengoed van religieuze fanatici...
God is vaak groot omdat mensen een ellendig leven leiden, waar mensen zelf hun lot in handen nemen boet God ( en dus het clubje)in aan macht...
De frustratie moet bij u toch echt wel heel diep zitten. Nu worden kroostrijke gezinnen ook al de haard van "religieuze fanatici".
Oud 29 mei 2016, 21:14   #145
Jan van den Berghe
Secretaris-Generaal VN

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Tavek Bekijk bericht
Ik betaal veel meer aan het onderwijs dan ik terug krijg.
Op basis van welke berekening?
Oud 29 mei 2016, 21:14   #146
Jan van den Berghe
Secretaris-Generaal VN

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Pericles Bekijk bericht
Dat is helemaal niet waar, voor mijn part maak je 25 kinderen als je ze kan onderhouden, maar als jij er per se 25 wil moet de maatschappij daar niet voor opdraaien.
Voor mijn part mag er zelfs voor 4 kinderen een deftig kindergeld worden uitgekeerd maar ergens is er een bovengrens.
Om welke reden is het zevende kind dus minder waard dan het derde?

Juist, omdat u er een ideologische agenda op na houdt.
Oud 29 mei 2016, 21:16   #147
Jan van den Berghe
Secretaris-Generaal VN

Standaard

Citaat:
Nee echt? Daar zie ik weinig van, mensen hebben hier uitstekende gezondheidszorg, en vooral jongeren vinden de wereld zien, reizen, een loopbaan uitbouwen, iets wat ze doen voor ze aan kinderen beginnen, en eenmaal die stap gezet, nemen ze kinderen in functie van hun bestaan, meestal twee maar geen vijf.
UItgeblust kun je dertigers van nu echt niet noemen. Wel komt genieten van het leven voor de "plicht" een gezin te stichten en kinderen te krijgen wat religieuze clubjes een doorn in het oog is.
Natuurlijk, "uitgeblust" in de context van mijn bericht. Niet in de context van wat u schetst.

"Genieten", zo luidt het adagio tegenwoordig. Kinderen worden daar bij als last, hindernis gezien.
Oud 29 mei 2016, 21:16   #148
Gipsy
Secretaris-Generaal VN

Standaard

Citaat:
Als ik alle berichten even samen leg, dan kom ik tot een bijzonder merkwaardige vaststelling:

Gaat het om arme of minder kapitaalkrachtige mensen, dan wordt uitgegaan van "onverantwoord ouderschap".

Gaat het om rijke of kapitaalkrachtige gezinnen, dan wordt zelfs de vraag niet gesteld.

Kortom, rijkdom staat blijkbaar gelijk met "verantwoord ouderschap". Of ouders niet betrokken zijn, liefdevol... is blijkbaar van geen enkele tel. Enkel het geld maakt dat mensen kinderen mogen hebben en andere niet.

Solidariteit?

Als het om kinderrijke gezinnen gaat, is dat blijkbaar een vies woord.
Ik had nooit gedacht dat we over één punt zouden dezelfde visie hebben. Het is inderdaad niet aan de wetgever om te beslissen wie veel of geen kinderen mag hebben.
Gipsy is offline   Met citaat antwoorden
Oud 29 mei 2016, 21:17   #149
Jan van den Berghe
Secretaris-Generaal VN

Standaard

Citaat:
In beperkte mate vind ik dit niet erg, solidariteit mag best maar niet om het krijgen van kinderen rendabel te maken.
Wat is de bedoeling van het kindergeld? Een aalmoes of een financiële steun voor de gezinnen?
Oud 29 mei 2016, 21:18   #150
Jan van den Berghe
Secretaris-Generaal VN

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door doremi Bekijk bericht
Akkoord, daarom zou ik zelfs durven pleiten voor een afname van kinderbijslag vanaf het 3e kind.
Sowieso zullen we de (kind)armoede enkel en alleen kunnen doen afnemen door armen minder kinderen te laten hebben.
Rare kronkel: eerst het nieuwe stelsel verdedigen omdat het basisbedrag voor ieder kind gelijk wordt en er dus een ongelijkheid wordt weggewerkt; daarna pleiten om kindergeld dalend te maken naarmate het aantal kinderen en bijgevolg een andere ongelijkheid binnenbrengen.
Oud 29 mei 2016, 21:20   #151
Tavek
Banneling

Standaard

Citaat:
Natuurlijk, "uitgeblust" in de context van mijn bericht. Niet in de context van wat u schetst.

"Genieten", zo luidt het adagio tegenwoordig. Kinderen worden daar bij als last, hindernis gezien.
Ik heb er twee, en dat is OK.

Ik wil mijn kinderen een goede start in het leven geven. Ik wil ze kunnen laten studeren zonder zorgen, en ze moeten kunnen studeren waar ze willen. Ik wil ze kunnen helpen als ze hun eerste huis kopen.

Als ik er vier had, zou ik dat niet kunnen, aangezien we dan ook veel minder verdienden (vrouw moest dan thuisblijven, zij heeft nu ook een carriere).

En ja, ik wil graag ook genieten van het leven, en tegelijkertijd, mijn kinderen niks te kort doen.

Mag het ?
Oud 29 mei 2016, 21:22   #152
Jan van den Berghe
Secretaris-Generaal VN

Standaard

Citaat:
Als ik niet meer moest betalen voor die massas pensioenen, dan kon mijn vrouw thuisblijven, en hadden we misschien meer kinderen.
Op een bepaald moment is mijn vrouw thuisgebleven. Daarna halftijds gaan werken.

Niets heeft ons tegengehouden. Ik kan uw bezwaar dan ook niet plaatsen.
Oud 29 mei 2016, 21:22   #153
hamac
Perm. Vertegenwoordiger VN

hamac's schermafbeelding

Standaard

Citaat:
Gezinnen met meer kinderen dragen daar naar verhouding minder toe bij dan ouders met minder kinderen terwijl die eerste nog meer gesubsidieerd worden.

Wil je 5, 6, 7 of meer kinderen, draai dan vanaf het 4e kind er zelf voor op.
Oud 29 mei 2016, 21:23   #154
Jan van den Berghe
Secretaris-Generaal VN

Standaard

Citaat:

Ik wil mijn kinderen een goede start in het leven geven. Ik wil ze kunnen laten studeren zonder zorgen, en ze moeten kunnen studeren waar ze willen. Ik wil ze kunnen helpen als ze hun eerste huis kopen.

Als ik er vier had, zou ik dat niet kunnen, aangezien we dan ook veel minder verdienden (vrouw moest dan thuisblijven, zij heeft nu ook een carriere).

En ja, ik wil graag ook genieten van het leven, en tegelijkertijd, mijn kinderen niks te kort doen.

Mag het ?
Mijn kinderen zullen ook niets tekort komen: de oudsten doen al hogere studies, de jongsten zullen volgen. Ik zie geen beperkingen.

Ik zal wel niet zwaaien met de zoveel iPhone of auto's uitdelen, maar dat is een andere zaak. Ik denk dat veel ouders kansen in het leven verwarren met luxe uitdelen.
Oud 29 mei 2016, 21:24   #155
Jan van den Berghe
Secretaris-Generaal VN

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door hamac Bekijk bericht
Gezinnen met meer kinderen dragen daar naar verhouding minder toe bij dan ouders met minder kinderen terwijl die eerste nog meer gesubsidieerd worden.

Wil je 5, 6, 7 of meer kinderen, draai dan vanaf het 4e kind er zelf voor op.
Kortom, voor u zijn die kinderen minder waard.

En dan eerst maar juichen bij deze kindergeldhervorming: "ieder kind gelijk", maar bij een discussie komt al vlug de achterliggende gedachten naar voor.
Oud 29 mei 2016, 21:25   #156
Bobke
Secretaris-Generaal VN

Bobke's schermafbeelding

Standaard

Citaat:

Moet de vraag niet zijn waarom het eerste kind minder waard is dan het zevende ?
Bobke is offline   Met citaat antwoorden
Oud 29 mei 2016, 21:26   #157
Gipsy
Secretaris-Generaal VN

Standaard

Citaat:

Mag het ?
Natuurlijk mag het maar in de veronderstelling dat er een breuk komt tussen u en uw vrouw en u komt een nieuwe partner tegen die ge graag ziet en u graag ziet. Als zij dan een natuurlijke wens heeft om met u een kind te hebben gaat ge dan zeggen kus mijn kloten, ik heb er al twee?
Gipsy is offline   Met citaat antwoorden
Oud 29 mei 2016, 21:26   #158
Tavek
Banneling

Standaard

Citaat:
Op basis van welke berekening?
Als er 20 man in een klas zit, en de leerkracht pakweg 4000 per maand kost (een onderwijzer inclusief patronale bijdragen, eindejaars, vakantiegeld...). Huur van een lokaal en faciliteiten nog eens een 1000 euro per maand.

Dat is dan 5000 euro. 250 euro per maand dat ik dan zou moeten dokken voor een klas van 20.

Sign me up.

PS: Werkende bevolking in Vlaanderen is 2.7 miljoen mensen.

Op een budget van 11 miljard euro (onderwijs) betekent dat dus een jaarkost van 4074 euro voor iedere werkende vlaming. Voor mijn gezin dus 8000 euro per jaar. Oftewel 680 euro per maand.

Wij worden royaal afgezet door jullie.
Oud 29 mei 2016, 21:26   #159
hamac
Perm. Vertegenwoordiger VN

hamac's schermafbeelding

Standaard

Citaat:

Dus je zou er geen probleem mee hebben als het kindergeld voor ELK kind zou beperkt worden tot €25? Of ineens afschaffen?
Oud 29 mei 2016, 21:27   #160
Tavek
Banneling

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Gipsy Bekijk bericht
Natuurlijk mag het maar in de veronderstelling dat er een breuk komt tussen u en uw vrouw en u komt een nieuwe partner tegen die ge graag ziet en u graag ziet. Als zij dan een natuurlijke wens heeft om met u een kind te hebben gaat ge dan zeggen kus mijn kloten, ik heb er al twee?
Daar ga ik met u akkoord, maar dan zijn er nog steeds 3 mensen in het spel en ligt de "last" niet volledig bij het nieuwe koppel.
Antwoord

Regels voor berichten
Je mag niet nieuwe discussies starten
Je mag niet reageren op berichten
Je mag niet bijlagen versturen
Je mag niet jouw berichten bewerken

vB-code is Aan
Smileys zijn Aan
[IMG]-code is Aan
HTML-code is Uit
Forumnavigatie

Alle tijden zijn GMT +1. Het is nu 09:10.

Forumsoftware: vBulletin®
Copyright ©2000 - 2025, Jelsoft Enterprises Ltd.
Content copyright ©2002 - 2020, Politics.be