Politics.be Registreren kan je hier.
Problemen met registreren of reageren op de berichten?
Een verloren wachtwoord?
Gelieve een mail te zenden naar [email protected] met vermelding van je gebruikersnaam.

Ga terug   Politics.be > Algemeen > Binnenland
Registreer FAQForumreglement Ledenlijst

Binnenland Onderwerpen omtrent de binnenlandse politiek kunnen hier terecht. Let er wel op dat dit subforum enkel over dergelijk algemene zaken gaat die niet thuishoren in de themafora.

Antwoord

Discussietools
Oud 5 juni 2016, 14:01   #381
vlijmscherp
Secretaris-Generaal VN

vlijmscherp's schermafbeelding

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door geertvdb Bekijk bericht
A, ge hebt mij door.

ja, ik geloof ook in Satan, en ik ben niet echt een atheist! Wow, u geeft dan ook toe dat het gekrakeel is!DWel, zoals een atheist buiten godsdienstoorlogen sta, sta ik inderdaad buiten het nationalistisch gekrakeel. Omdat hier op het forum vooral vlaamsnationalisten zitten. En dan nog van het dommige soort. Dat soort waar Siegfried Bracke een hekel aan heeft.

En een anekdote, die trouwens waar is, is geen argument.

Als ik nu op een belgicistische website zou komen (wat ik nog nooit gedaan heb , ondanks het 'feit' dat ik een belgicist ben) , zou ik net andersom doen. Ik verzet me tegen elk geloof.
Je verzet je ook in het geloof in jezelf? Of het geloof in universele morele principes?
Oud 5 juni 2016, 14:10   #382
geertvdb
Perm. Vertegenwoordiger VN

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Witte Kaproen Bekijk bericht
Eigenaardig dan toch alleen maar tegen het "Vlaams geloof" en nooit tegen het "Belgisch geloof" .
Ik heb het hier ook nooit gehad tegen het boeddhistische geloof. Ik zie hier geen belgicisten onnozele threads starten over procedures op vliegtuigen, of kwakkelverhalen verzinnen over wat de Deutsche Bank in een rapport zou vertellen. U wel?
Mochten die Belgicistische threads er komen, ik ga er zeker tegenin.

De vraag is natuurlijk, waarom zijn die er niet?
Citaat:

Uw eerste "anekdote" tegen de Belgische staat heb ik hier nog niet gelezen.
Die anekdote was niet tegen de 'Vlaamse nog op te richten' staat, maar in kader van een discussie met JvdB over de split tussen Tsjechië en Slovakije in 1993. U maakt een intentieproces van mij, en dat is onfatsoenlijk.
Citaat:
En vergis U niet,
hier zitten niet voornamelijk Vlaamsgezinden op dit forum ,
aan Belgicisten is hier geen gebrek;Everytime,Duc , Gipsy om er maar een paar zo voor de vuist op te noemen.
Maar zijn dat belgicisten omdat u dat denkt? Wat vinden die er zelf van? Want u bent zeer gulzig met valse beschuldigingen. Ik ben ervaringsdeskundige.

En waar zijn hun Belgicistische threads? Zijn ze zo produktief als u?
geertvdb is offline   Met citaat antwoorden
Oud 5 juni 2016, 17:36   #383
Jan van den Berghe
Secretaris-Generaal VN

Jan van den Berghe's schermafbeelding

Standaard

Citaat:
Maar vanaf dat iets de naam folklore krijgt is het eigenlijk al niet meer levensvatbaar, en wordt artificieel levend gehouden door mensen die gemotiveerd zijn om het levend te houden.

Als ik in een stad in China in een groezelige muziekwinkel door een bak met namaak cd's ga, ik zie daar geen Europese folklore muziek.
Wel de Beatles, en Abba, en dergelijke... En merkwaardig genoeg veel films van Louis de Funes. Dee vinden ze daar blijkbaar keigrappig.

Sommige zaken moeten artificieel in leven gehouden worden, andere niet.
Wat is eigenlijk "artificieel in leven houden" als het om cultuuruitingen gaat? U stelt bijvoorbeeld dat Slovaakse dansen in dat schuitje zitten, maar hoe komt u daar eigenlijk toe?
Jan van den Berghe is offline   Met citaat antwoorden
Oud 5 juni 2016, 18:31   #384
geertvdb

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door quercus Bekijk bericht
Anders gezegd, u bent tegendraads uit principe. Niet uit overtuiging omtrent uw eigen visie. U zegt B wanneer anderen A zeggen en omgekeerd.
Nee, ge snapt het echt niet. Ik vind dat zowel Katholieken als Protestanten ongelijk hebben. Ik geloof namelijk niet in opperwezens. Ik geloof ook niet in een volksidentiteit.
Citaat:
Dat verschijnsel wordt trollen genoemd. Dat is een doeltreffende uitnodiging voor iedereen om op uw schrijfsels niet meer te reageren, tenzij wanneer ze zelf graag trollen.
Dit is natuurlijk een laffe opstelling. Ge kunt het niet halen met argumenten (zoals gewoonlijk) en dan noemt ge mij maar een trol en ge roept op om niet meer op mij te reageren. De ultieme nederlaag.
Citaat:
Elk verstandig en intelligent mens kent het verschil is tussen "geloof" en "politieke overtuiging". U blijkbaar niet.
Waarom denkt u dat ik het verschil niet ken? Er is echter weinig verschil tussen een fundamentalistisch geloof en een fundamentalistische politieke overtuiging. Eigenlijk geen.

>Trouwens daar gaat het niet om hier, u maakt gewoon denkfouten. Niets met een subjectieve mening te maken.
Oud 5 juni 2016, 18:36   #385
geertvdb

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door hamac Bekijk bericht
Je gelooft niet in nationaliteit, maar wel in staatsstructuren?
Hoe rijm je dat?
Ik geloof niet in volksidentiteit.

Een nationaliteit is een administratieve werkelijkheid. Geheel verschillende zaken.

Citaat:

Dat klopt. Ik moet het dan ook stellen met wat je hier neerpoot.
Wow, wat een leuke slag onder de gordel!

Maar ik ben onkwetsbaar, dat had ge toch al door?

Citaat:

Dus toch een vrije wil?
Nee, toch niet.
Oud 5 juni 2016, 18:39   #386
geertvdb

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door vlijmscherp Bekijk bericht
Je verzet je ook in het geloof in jezelf? Of het geloof in universele morele principes?
Wat is een geloof in mijzelf?

In universele morele principes geloof ik niet. Alles is het gevolg van evolutionaire processen. Of een moreel principe overleeft, dat wordt bepaald door Darwinistische wetmatigheden.
Oud 5 juni 2016, 18:44   #387
geertvdb

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Jan van den Berghe Bekijk bericht
Wat is eigenlijk "artificieel in leven houden" als het om cultuuruitingen gaat? U stelt bijvoorbeeld dat Slovaakse dansen in dat schuitje zitten, maar hoe komt u daar eigenlijk toe?
Nee, gij had het over folklore die in scholen werden onderwezen. Dat is een impliciete toegeving dat het in de vrije natuur niet kan overleven. Zoals Latijn en oud Grieks.

Folklore is altijd ten dode opgeschreven. Het zijn gewoonten uit een verleden die uit nostalgie in leven worden gehouden.

Al die foto's van die rare kleren die ge hier postte. Niemand draagt dat thuis om te werken in de tuin. Niemand draagt dat om leveranciers te bezoeken. Daar is niets uniek aan, en niets dat de moeite is om te bewaren. Het zijn gewoon rare kleren.
Oud 5 juni 2016, 18:55   #388
werkman
Europees Commissaris

Standaard

Citaat:

In universele morele principes geloof ik niet. Alles is het gevolg van evolutionaire processen. Of een moreel principe overleeft, dat wordt bepaald door Darwinistische wetmatigheden.

Als Darwinistische wetmatigheden echte morele principes wil veroorzaken bij de mens dan zal het nog eeuwen evolutie vergen.
Ik stel alleszins geen morele principes vast bij de mens.
Het is gewoon een kuddedier dat gerust kan gedogen dat anderen honger lijden en of worden afgemaakt maar dat nooit zal reageren tenzij......aan zijn boterham wordt geraakt.
En als je het vanuit dat standpunt bekijkt is het waarom van vele inbrengen op dit forum verklaarbaar.
De barmhartige Samaritaan staat in de bijbel trouwens vermeld als een mirakel. Voor de rest legt de mens liever een afgedankte knoop in het collectiebakje dan een luttele cent.
De evolutie heeft dus nog werk.
werkman is offline   Met citaat antwoorden
Oud 5 juni 2016, 19:30   #389
hamac

hamac's schermafbeelding

Standaard

Citaat:
Ik geloof niet in volksidentiteit.

Een nationaliteit is een administratieve werkelijkheid. Geheel verschillende zaken.
Goed, je voelt je niet verbonden met de nationaliteit, wat Quercus erkende.
Kan je je vinden in de huidige staatsstructuren verbonden aan de administratieve werkelijkheid?
Kan je je vinden in de transfers naar en de economische realiteit in het zuiden?

Citaat:
Wow, wat een leuke slag onder de gordel!
Welke slag?
Ben je zeker dat er niet iets anders was dat jeukte?

Citaat:
Maar ik ben onkwetsbaar, dat had ge toch al door?
Man, man...

Citaat:
Nee, toch niet.
Dat is straf. Geen vrije wil, maar van niemand afhankelijk.
Oud 5 juni 2016, 19:32   #390
hamac

hamac's schermafbeelding

Standaard

Citaat:

Moet je niet zeggen "Ik geloof dat alles een gevolg is van evolutionaire processen."
BTW, ik dacht dat je nergens in geloofde.
Oud 5 juni 2016, 19:33   #391
geertvdb

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door werkman Bekijk bericht
Als Darwinistische wetmatigheden echte morele principes wil veroorzaken bij de mens dan zal het nog eeuwen evolutie vergen.
Die evolutie is al miljoenen jaren aan de gang. Altruïstisch gedrag is ook bij andere diersoorten vastgesteld dan bij de mens. Dolfijnen zorgen voor hun ouderen en gewonden. Bij apen en primaten is rechtvaardigheidsgevoel vastgesteld.
Citaat:
Ik stel alleszins geen morele principes vast bij de mens.
Ook niet bij uzelf?
Citaat:
Het is gewoon een kuddedier dat gerust kan gedogen dat anderen honger lijden en of worden afgemaakt maar dat nooit zal reageren tenzij......aan zijn boterham wordt geraakt.
U leeft blijkbaar in een harde wereld...
Citaat:
En als je het vanuit dat standpunt bekijkt is het waarom van vele inbrengen op dit forum verklaarbaar.
De barmhartige Samaritaan staat in de bijbel trouwens vermeld als een mirakel.
Neen, het was een parabel. En eigenlijk het hoofdthema van de evangelies. Wat moet een mens doen om te kunnen toetreden tot het koninkrijk van God.
Citaat:
Voor de rest legt de mens liever een afgedankte knoop in het collectiebakje dan een luttele cent.
De evolutie heeft dus nog werk.
De evolutie stopt nooit.
Oud 5 juni 2016, 19:35   #392
geertvdb

Standaard

Citaat:
Moet je niet zeggen "Ik geloof dat alles een gevolg is van evolutionaire processen."
BTW, ik dacht dat je nergens in geloofde.
Ik denk dat we kunnen stellen dat de evolutie een feit is. Tenzij u denkt dat alles geschapen is in 6 dagen, ongeveer 6000 jaar geleden?
Oud 5 juni 2016, 19:38   #393
quercus
Secretaris-Generaal VN

quercus's schermafbeelding

Standaard

Citaat:
Nee, ge snapt het echt niet. Ik vind dat zowel Katholieken als Protestanten ongelijk hebben. Ik geloof namelijk niet in opperwezens. Ik geloof ook niet in een volksidentiteit.
Dit is natuurlijk een laffe opstelling. Ge kunt het niet halen met argumenten (zoals gewoonlijk) en dan noemt ge mij maar een trol en ge roept op om niet meer op mij te reageren. De ultieme nederlaag. Waarom denkt u dat ik het verschil niet ken? Er is echter weinig verschil tussen een fundamentalistisch geloof en een fundamentalistische politieke overtuiging. Eigenlijk geen.

>Trouwens daar gaat het niet om hier, u maakt gewoon denkfouten. Niets met een subjectieve mening te maken.
Je bent aan het spartelen dat het een lieve lust is. Eerst zit je af te geven op vlaamsgezindheid en dan kom je zeveren:
Citaat:
Als ik nu op een belgicistische website zou komen (wat ik nog nooit gedaan heb , ondanks het 'feit' dat ik een belgicist ben) , zou ik net andersom doen. Ik verzet me tegen elk geloof.
Dat is dus wel degelijk dwarsliggerij om de dwarsliggerij. En wanneer de aandacht daar wordt op gevestigd dan kom je aandraven met "Nee, ge snapt het echt niet". Wel ventje, dat noem ik trollen.
Probeer eens iets anders want om op dergelijk gezever te reageren, daar heb ik volstrekt geen zin in.
quercus is offline   Met citaat antwoorden
Oud 5 juni 2016, 19:41   #394
hamac

hamac's schermafbeelding

Standaard

Citaat:
Ik denk dat we kunnen stellen dat de evolutie een feit is. Tenzij u denkt dat alles geschapen is in 6 dagen, ongeveer 6000 jaar geleden?
O, wat de evolutie betreft is het zeker een feit. Jouw andere stelling dat een moreel principe overeind blijft door Darwinistische wetmatigheden (wat zijn dat trouwens?) is al meer voor discussie vatbaar.
Oud 5 juni 2016, 19:41   #395
geertvdb

Standaard

Citaat:
Goed, je voelt je niet verbonden met de nationaliteit, wat Quercus erkende.
Fout, ik voel me niet verbonden met een volksidentiteit.
Ik heb een nationaliteit.
Citaat:
Kan je je vinden in de huidige staatsstructuren verbonden aan de administratieve werkelijkheid?
Ik vind dat de staatsstructuren te ingewikkeld zijn.

Citaat:
Kan je je vinden in de transfers naar en de economische realiteit in het zuiden?
Ge bedoelt van Antwerpen naar de parking?

Citaat:

Welke slag?
Ben je zeker dat er niet iets anders was dat jeukte?
Ha ha ha.

Ik lach uit beleefdheid.
Citaat:

Man, man...

Dat is straf. Geen vrije wil, maar van niemand afhankelijk .
Ja, waarom kan dat niet?
Oud 5 juni 2016, 19:41   #396
Jan van den Berghe
Secretaris-Generaal VN

Standaard

Citaat:
Nee, gij had het over folklore die in scholen werden onderwezen. Dat is een impliciete toegeving dat het in de vrije natuur niet kan overleven. Zoals Latijn en oud Grieks.
Net zoals metselen, houtbewerking en nog veel meer dat allemaal op scholen wordt onderwezen.

Misschien dringt het niet tot u door, maar mensen leven in een bepaalde cultuur waarbinnen gebruiken, kennis en kunde wordt doorgegeven. De school vormt daar een belangrijke schakel in.

Sterke folklore trouwens, dat Latijn. Hoeveel eeuwen wordt het niet al onderwezen? Volgens u is folklore er om heel snel te verdwijnen. Kortom, uw redenering klopt niet echt.
Oud 5 juni 2016, 19:44   #397
Jan van den Berghe
Secretaris-Generaal VN

Standaard

Citaat:
Folklore is altijd ten dode opgeschreven. Het zijn gewoonten uit een verleden die uit nostalgie in leven worden gehouden.

Al die foto's van die rare kleren die ge hier postte. Niemand draagt dat thuis om te werken in de tuin. Niemand draagt dat om leveranciers te bezoeken. Daar is niets uniek aan, en niets dat de moeite is om te bewaren. Het zijn gewoon rare kleren.
Draagt u thuis ook galakleding? En doet u ook iedere morgen van de werkweek dat mooie kostuum dat u aandoet voor speciale gelegenheden?

Zo zie je maar dat er in een cultuur een gelaagdheid bestaat waarbij bepaalde zaken slechts bij speciale gelegenheden bovengehaald worden.

En trouwens, ook in het verleden werden - naar uw zeggen - "die rare kleren" ook niet iedere dag gedragen. Wat u op de foto's ziet, waren de kleren die de mensen op zondag of feestdagen aandeden. In het leven van alle dag droegen ze andere zaken.
Oud 5 juni 2016, 19:45   #398
geertvdb

Standaard

Citaat:
Je bent aan het spartelen dat het een lieve lust is. Eerst zit je af te geven op vlaamsgezindheid en dan kom je zeveren:
Ik heb echt niet te indruk dat ik spartel hoor. Ik heb eerder het gevoel dat ik met uw voeten kan spelen zoveel ik wil.

Citaat:
Dat is dus wel degelijk dwarsliggerij om de dwarsliggerij. En wanneer de aandacht daar wordt op gevestigd dan kom je aandraven met "Nee, ge snapt het echt niet". Wel ventje, dat noem ik trollen.
Probeer eens iets anders want om op dergelijk gezever te reageren, daar heb ik volstrekt geen zin in.
Nee, want ik geloof niet in A, en ook niet in B.

Voor u als gelovige zijn er maar 2 opties. De derde optie C: , namelijk zowel niet geloven in A als in B in niet vatbaar. Witte kaproen kan dat ook niet.

Ge snapt het echt echt niet. Ik meen dat heel eerlijk. Echt serieus.
Oud 5 juni 2016, 19:48   #399
quercus
Secretaris-Generaal VN

quercus's schermafbeelding

Standaard

Citaat:
Draagt u thuis ook galakleding? En doet u ook iedere morgen van de werkweek dat mooie kostuum dat u aandoet voor speciale gelegenheden?

Zo zie je maar dat er in een cultuur een gelaagdheid bestaat waarbij bepaalde zaken slechts bij speciale gelegenheden bovengehaald worden.

En trouwens, ook in het verleden werden - naar uw zeggen - "die rare kleren" ook niet iedere dag gedragen. Wat u op de foto's ziet, waren de kleren die de mensen op zondag of feestdagen aandeden. In het leven van alle dag droegen ze andere zaken.
Ja Jan... moest je dat nu hier vertonen, al die"rare kleren"?
quercus is offline   Met citaat antwoorden
Oud 5 juni 2016, 19:49   #400
Gipsy
Secretaris-Generaal VN

Standaard

Citaat:
Net zoals metselen, houtbewerking en nog veel meer dat allemaal op scholen wordt onderwezen.

Misschien dringt het niet tot u door, maar mensen leven in een bepaalde cultuur waarbinnen gebruiken, kennis en kunde wordt doorgegeven. De school vormt daar een belangrijke schakel in.

Sterke folklore trouwens, dat Latijn. Hoeveel eeuwen wordt het niet al onderwezen? Volgens u is folklore er om heel snel te verdwijnen. Kortom, uw redenering klopt niet echt.
Ik dacht blijkbaar verkeerd dat tegenwoordig in de scholen haat tegen eigen cultuur wordt onderwezen.
Gipsy is offline   Met citaat antwoorden
Antwoord

Regels voor berichten
Je mag niet nieuwe discussies starten
Je mag niet reageren op berichten
Je mag niet bijlagen versturen
Je mag niet jouw berichten bewerken

vB-code is Aan
Smileys zijn Aan
[IMG]-code is Aan
HTML-code is Uit
Forumnavigatie

Alle tijden zijn GMT +1. Het is nu 13:13.

Forumsoftware: vBulletin®
Copyright ©2000 - 2025, Jelsoft Enterprises Ltd.
Content copyright ©2002 - 2020, Politics.be