Politics.be Registreren kan je hier.
Problemen met registreren of reageren op de berichten?
Een verloren wachtwoord?
Gelieve een mail te zenden naar [email protected] met vermelding van je gebruikersnaam.

Ga terug   Politics.be > Themafora > Staatsinrichting
Registreer FAQForumreglement Ledenlijst

Staatsinrichting Vlaanderen versus Wallonië? Een unitaire, federale, confederale staat of meteen Vlaanderen onafhankelijk. Dit is het forum bij uitstek voor discussies over de Belgische staatsinrichting.

Antwoord

Discussietools
Oud 10 juni 2016, 20:17   #39021
Jan van den Berghe
Secretaris-Generaal VN

Jan van den Berghe's schermafbeelding

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Het Oosten Bekijk bericht
Zwarte Piet is inderdaad verdoken (koloniaal) racisme. Hoe men het ook draait en keert. Vaneiges.
Natuurlijk niet. Het is een volkse figuur. Meer niet.
Jan van den Berghe is offline   Met citaat antwoorden
Oud 10 juni 2016, 20:19   #39022
Het Oosten
Secretaris-Generaal VN

Het Oosten's schermafbeelding

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Pinda Bekijk bericht
En daar ging het dus om, tijdperk, tijdgeest, context!.
Ondanks de vele jaren, nog altijd niet in staat om objectief te kunnen kijken. Zie je wel wel vaker bij de babyboom generatie.

Jeff
Ja maar u plaatst Van Speijk op hetzelfde niveau als bijvoorbeeld Piet Hein in één van uw posten. En Piet Heijn was een held in Holland. Nog steeds voor vele Hollanders. En dus hoort Van Speijk - volgens u - in de rij der Hollandse helden.

En ik zeg: niet dus.
Het Oosten is offline   Met citaat antwoorden
Oud 10 juni 2016, 20:20   #39023
Het Oosten
Secretaris-Generaal VN

Standaard

Citaat:
En daar ging het dus om, tijdperk, tijdgeest, context!.
Ondanks de vele jaren, nog altijd niet in staat om objectief te kunnen kijken. Zie je wel wel vaker bij de babyboom generatie.

Jeff
Ja maar, u plaatst Van Speijk op hetzelfde niveau als bijvoorbeeld Piet Hein in één van uw posten. En Piet Heijn was een held in Holland. Nog steeds voor vele Hollanders. En dus hoort Van Speijk - volgens u - in de rij der Hollandse helden.

Oud 10 juni 2016, 20:26   #39024
Het Oosten
Secretaris-Generaal VN

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Jan van den Berghe Bekijk bericht
Natuurlijk niet. Het is een volkse figuur. Meer niet.
Inderdaad. Een volkse figuur die initieel steunt op koloniaal racisme.
Oud 10 juni 2016, 20:39   #39025
Pinda
Parlementsvoorzitter

Pinda's schermafbeelding

Standaard

Citaat:
Ja maar u plaatst Van Speijk op hetzelfde niveau als bijvoorbeeld Piet Hein in één van uw posten. En Piet Heijn was een held in Holland. Nog steeds voor vele Hollanders. En dus hoort Van Speijk - volgens u - in de rij der Hollandse helden.

Zucht...
GOED LEZEN WAT IK SCHREEF
Citaat:
Kul!.
Nederlands maritieme geschiedenis zit vol met zelfopofferingen of gewaagde daden die op het krankzinnige zijn, Van Heemskerck, Piet Heijn, Tromp, Witte de With, Doorman
En ja van Speijk past precies in dat rijtje.
Waar heb ik gezegd dat IK hem een held vind?.

Jeff
Alles wat ik beweer over Nederland is correct.
Pinda is offline   Met citaat antwoorden
Oud 10 juni 2016, 20:42   #39026
Adrian M
Perm. Vertegenwoordiger VN

Standaard

Citaat:
Och och,..
Ik zou zeggen trek dat "ik ben ff bellug" T-shirt aan, of de "zwarte piet is racisme" T-shirt, de "ik ben marokkaan" T-shirt kan natuurlijk ook.(daar zie u namelijk ook nog wel voor aan).
Ga dan voor de spiegel staan, en zeg dan hard op; "ik ben een goed mens, ik ben goed bezig"!. (Herhaal dat zovaak als nodig.)
Onderwijl u uzelf met rechts of links(of allebij als u echt wat te bewijzen heeft) flink wat schouderklopjes geeft.

En wees getroost met de gedachte dat andere fatsoenlijke gutmenschen u zijn voor gegaan. Kijk maar;

Succes grootvader!.
Jeff
5 februari 1981 - Bescheurkalender
“Deskundigen verwachten dat Jan Carel Josephus van Speijk, die zichzelf precies honderdvijftig jaar geleden
tijdens het bombardement van Antwerpen in de lucht liet vliegen, nog dit jaar op Barneveld zal neerkomen.”

Niemand in Barneveld heeft hem zien neerkomen …. Stealth
Adrian M is offline   Met citaat antwoorden
Oud 10 juni 2016, 20:47   #39027
Het Oosten
Secretaris-Generaal VN

Standaard

Citaat:
Zucht...
GOED LEZEN WAT IK SCHREEF

Waar heb ik gezegd dat IK hem een held vind?.

Jeff
Goed, maar als u Van Speijk in het rijtje plaatst, van Hein, Tromp, Witte, Karel Doorman (die toch allemaal beschouwd worden als 'helden' in Nederland, dan mag ik aannemen dat u Speijk ook beschouwt als een 'held'.

En dan zeg ik nogmaals: niet dus.
Oud 10 juni 2016, 20:51   #39028
Het Oosten
Secretaris-Generaal VN

Standaard

Hét verschil volgens Marc Coucke.

Belangrijk nieuws vr alle Belgen: binnen 2 u start #EURO2016!
Belangrijk nieuws vr alle Nederlanders: binnen 5 dagen zijn er nieuwe maatjes.
Oud 10 juni 2016, 20:57   #39029
Pinda
Parlementsvoorzitter

Pinda's schermafbeelding

Standaard

Citaat:
Goed, maar als u Van Speijk in het rijtje plaatst, van Hein, Tromp, Witte, Karel Doorman (die toch allemaal beschouwd worden als 'helden' in Nederland, dan mag ik aannemen dat u Speijk ook beschouwt als een 'held'.

En dan zeg ik nogmaals: niet dus.
Ja doelend op dat gene wat ze gedaan hebben qua tactiek "zelfopofferingen of gewaagde daden die op het krankzinnige zijn".
Of ik deze gasten als helden beschouw is een hele andere discussie, dus voortaan geen woorden meer in mijn mond leggen aub.

Jeff
Alles wat ik beweer over Nederland is correct.
Pinda is offline   Met citaat antwoorden
Oud 10 juni 2016, 21:01   #39030
Het Oosten
Secretaris-Generaal VN

Standaard

Citaat:
Ja doelend op dat gene wat ze gedaan hebben qua tactiek "zelfopofferingen of gewaagde daden die op het krankzinnige zijn".
Of ik deze gasten als helden beschouw is een hele andere discussie, dus voortaan geen woorden meer in mijn mond leggen aub.

Jeff
Dus u beschouwt Speijk niet als een Hollandse held. Dat is dan genoteerd.
Oud 10 juni 2016, 21:55   #39031
Adrian M

Standaard

Citaat:
Dus u beschouwt Speijk niet als een Hollandse held. Dat is dan genoteerd.
Z'n start ging nogal moeizaam
Bij een kleermaker in dienst, een grutter, weggelopen bij z'n werkgever, weer bij een andere kleermaker in dienst

- Na zes pogingen aangenomen bij de Marine: stuurmansleerling
- Een jaar later met ontslag: z'n motivatie was flink gedaald, hij kon geen aansluiting vinden bij de bemanning
- Weer in dienst bij de Marine
- Uitgezonden naar Indië
- Terug: geen emplooi voor hem bij de Marine. Gedurende acht maanden op non-actief gezet.
Contact gehouden met z'n laatste vroegere werkgever, waarschijnlijk als kleermaker aan het werk geweest
Oud 10 juni 2016, 22:01   #39032
Het Oosten
Secretaris-Generaal VN

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Adrian M Bekijk bericht
Z'n start ging nogal moeizaam
Bij een kleermaker in dienst, een grutter, weggelopen bij z'n werkgever, weer bij een andere kleermaker in dienst

- Na zes pogingen aangenomen bij de Marine: stuurmansleerling
- Een jaar later met ontslag: z'n motivatie was flink gedaald, hij kon geen aansluiting vinden bij de bemanning
- Weer in dienst bij de Marine
- Uitgezonden naar Indië
- Terug: geen emplooi voor hem bij de Marine. Gedurende acht maanden op non-actief gezet.
Contact gehouden met z'n laatste vroegere werkgever, waarschijnlijk als kleermaker aan het werk geweest
Laat ons pleiten voor verzachtende omstandigheden voor Jan Carel Van Speijk. Hij werd zeer jong in een Amsterdams weeshuis geplaatst. In die tijd niet niks. Normaal dat hij als jongen droomde van zijn helden en hen trachtte na te bootsen.

Laatst gewijzigd door Het Oosten : 10 juni 2016 om 22:05.
Oud 11 juni 2016, 00:45   #39033
Jacob Van Artevelde
Europees Commissaris

Jacob Van Artevelde's schermafbeelding

Standaard Het over helden hebbende......

https://nl.wikipedia.org/wiki/Volksh...lgische_helden

Toch wel een bedenkelijke lijst....

- Ambiorix een Belgische held... Hahaha....!

- Bij de Noord-Amerikaanse helden geen Pontiac, geen Tecumseh, geen Red Cloud, geen Sitting Bull, geen Coshise, ....om er maar enkelen te noemen.

- Geen Koerdische, Baskische, Ierse helden.....

- Opmerkelijk is dan weer de vermelding van de gefusilleerden van Mechelen. Waren er notabene dan echt geen opstanden in andere geannexeerde gebieden...?

Laatst gewijzigd door Jacob Van Artevelde : 11 juni 2016 om 00:52.
Jacob Van Artevelde is offline   Met citaat antwoorden
Oud 11 juni 2016, 01:00   #39034
Adrian M

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Jacob Van Artevelde Bekijk bericht
https://nl.wikipedia.org/wiki/Volksh...lgische_helden

Toch wel een bedenkelijke lijst....

- Ambiorix een Belgische held... Hahaha....!

- Bij de Noord-Amerikaanse helden geen Pontiac, geen Tecumseh, geen Red Cloud, geen Sitting Bull, geen Coshise, ....om er maar enkelen te noemen.

- Geen Koerdische, Baskische, Ierse helden.....

- Opmerkelijk is dan weer de vermelding van de gefusilleerden van Mechelen. Waren er notabene dan echt geen opstanden in andere geannexeerde gebieden...?
Bij de Amerikaanse helden inderdaad bijzonder opvallend
"Winnetou" niet, maar zelfs ook "Old Shatterhand" wordt niet genoemd

Opmerkelijk wat er bij deze held aanvullend vermeld werd
Jan van Speijk (1802-1831), dan liever de lucht in, was zijn devies, en hij blies zich op met zijn schip tijdens de Belgische opstand. Velen vonden daarbij de dood. In zekere zin een oorlogsmisdadiger, want zijn daad had geen enkele militaire betekenis. De gietijzeren vuurtoren in Egmond aan Zee draagt nog altijd zijn naam.
Oud 11 juni 2016, 06:58   #39035
Hollander

Hollander's schermafbeelding

Standaard

Citaat:
Zwarte Piet is inderdaad verdoken (koloniaal) racisme. Hoe men het ook draait en keert. Vaneiges.
waarom?

zouden we u ook horen als mensen in afrika zich wit schminken en dan cadeautjes uitdelen aan kinderen?

Ik kan met de beste wil van de wereld niet zien wat zwarte piet met kolonialisme te maken heeft, of met racisme.

Het is eerder tijdgeest dan kolonialisme.
Hollander is offline   Met citaat antwoorden
Oud 11 juni 2016, 07:55   #39036
Het Oosten
Secretaris-Generaal VN

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Hollander Bekijk bericht
waarom?

zouden we u ook horen als mensen in afrika zich wit schminken en dan cadeautjes uitdelen aan kinderen?

Ik kan met de beste wil van de wereld niet zien wat zwarte piet met kolonialisme te maken heeft, of met racisme.

Het is eerder tijdgeest dan kolonialisme.
Indien de zwarten dezelfde koloniale geschiedenis zouden hebben gehad als de blanken, Sinterklaas zwart was, en zijn knecht blank, dan zou u me zeker ook zo gehoord hebben, ja.
Oud 11 juni 2016, 13:51   #39037
Adrian M

Standaard

Citaat:
Indien de zwarten dezelfde koloniale geschiedenis zouden hebben gehad als de blanken, Sinterklaas zwart was, en zijn knecht blank, dan zou u me zeker ook zo gehoord hebben, ja.
Wel, het woord knecht verbinden aan slavernij slaat dan ook nergens op.
Een knecht was een "betaalde" kracht.
Het woord knecht heeft een negatieve betekenis gekregen door het "ten onrechte" te koppelen aan slavernij.

Zelfs in de vorige eeuw, jaren, 60 - begin 70, was dit nog gebruikelijk als term voor een werkkracht.
Mijn vader had een klein bedrijf, twee á drie electriciens in dienst. Deze werden door ons knechten genoemd.
Een normale term die ook door hen zelf gebruikt werd: "Ik ben knecht bij ..."
Boerenknecht o.a. was tevens altijd een standaard term.

In het Engels kennen we de term "Knight" - "Ridder"
De term "knecht" duidt in de sport, wielrennen, een belangrijke positie aan

Mijn voorstel is dan ook de discussie "Zwarte Piet" uit te breiden naar tevens het "Wielrennen". Het gebruik van
het woord "knecht" verwijst naar de slavernij en de slavenhandel van de Hollanders

Een knecht was geen slaaf, maar een "betaalde werkkracht" ... in dienst van.
Wanneer in een liedje "de knecht van Sinterklaas" een correcte betekenis gegeven zou worden zou dit inhouden
dat Zwarte Piet in de legende een betaalde werkkracht was.

De Hoofd Piet in deze context heeft dus een aanzienlijke functie, hij is feitelijk de bedrijfsleider.
Eerder te vergelijken met de tweede positie bij een groot concern. De Hoofd Piet verzorgt de administratie en
is o.a. tevens verantwoordelijk voor alle pakjes die per schip vervoerd worden naar België en Nederland.

In plaats van het feest Sinterklaas te gebruiken als een perfecte combinatie Zwart-Blank, dan wel uitbouwen, wordt het nu gebruikt om tegenstelling te benadrukken.

Het opwerpen van de discussie heeft exact het omgekeerde veroorzaakt van wat men voorgeeft te bestrijden ... discriminatie.
Het onderwerp Zwarte Piet biedt nu een ideaal handvat voor racisme en racistische groeperingen.
Een zwart geverfde Piet zal door kinderen nu gekoppeld gaan worden aan ras, terwijl dit voorheen niet zo ervaren werd.

Typisch is dat dit een Nederlandse discussie is, terwijl dit op de Antillen, waar ook Sinterklaas gevierd wordt, met Zwarte Piet, dit niet het geval is.

Laatst gewijzigd door Adrian M : 11 juni 2016 om 13:55.
Oud 11 juni 2016, 14:05   #39038
quercus
Secretaris-Generaal VN

quercus's schermafbeelding

Standaard

Citaat:
Vaneiges...
Het hangt er allemaal van af hoe gefrustreerd je bent t.a.v. onze samenleving en onze gewoontes. Jij wilt per se de toer opgaan van de "weg-met-ons" filosofie. Ik weiger dat. De Zwarte Piet figuur is voor mij volstrekt geen verdoken racisme. Ik vertik het daar zo tegen aan te kijken. Voor mij is het een mooi voorbeeld van samenwerking tussen een blanke Anatoliër en een zwarte Afrikaan. Ik walg van dat politiek correcte azijn pissen.
quercus is nu online   Met citaat antwoorden
Oud 11 juni 2016, 14:28   #39039
Adrian M

Standaard

Een traditie proberen uitroeien gaat niet werken, dit lukt gewoonweg niet.
Hoe groter de druk, hoe groter een reactie wordt.
Bij de NL overheid lijkt men dit te beseffen, de regering houdt zich er ver van
Bij wet een verbod op een Zwarte Piet instellen zou een tegenreactie extra versterken.

Zwart schminken was niet slechts alleen voorbehouden aan de Sinterklaas traditie

Eeuwenoude tradities
http://dehofmarken.nl/hofmarken/mark...e_paasvuur.pdf
Boake of Paasvuur

De Boake
Als het licht verdwijnt op Eerste Paasdag, vlammen de paasvuren op langs de horizon in noord- en oost Nederland, met name in Twente waar men sterk gehecht is aan traditie. Paasvuren gaan al eeuwen mee.

Wie in Markelo kent niet de Boake, de Twentse naam voor het Paasvuur. Bijna elke kern in een buurtschap had zijn eigen Boake. In Herike stond bijvoorbeeld een Boake bij Koelert en bij Schutskartelaar. Uit overleveringen is bekend dat vele generaties in Markelo op eerste Paasdag erbij waren als de Boake werd ontstoken. Het is een verschijnsel dat al eeuwenoud is en hypermodern tegelijk. Dat biedt tevens een garantie voor het voortbestaan. Paasvuren sterven niet uit, al worden er regelmatig aanslagen op gepleegd. Het ontsteken van een Boake is een oud gebruik dat een voorchristelijke oorsprong heeft. Vandaar dat door de eeuwen heen vanuit de kerk pogingen werden ondernomen om deze traditie om zeep te helpen.
Allereerst in de Frankische tijd, na de kerstening1, probeerde de R.K.kerk dit te doen.. Zij zagen echter in dat dit vele opstanden zou veroorzaken en zijn begonnen verschillende oude traditie om te bouwen in het christelijk geloof.

Na de hervormingen in de 17e eeuw heeft ook de Protestantse kerk getracht deze traditie uit te bannen, echter zonder succes. Aan het eind van de 20e eeuw kwam de traditie weer onder druk te staand door talloze milieuvoorschriften. Voorschriften die duidelijk zijn uitgevonden achter bureaus en zonder enige kennis van geschiedenis en traditie.

Ook voorstanders van een multiculturele samenleving zien deze tradities als een belediging voor andere geloven. Er zijn al vele onderzoeken verricht over paasvuren als ‘levend erfgoed’. Paasvuren bleken goede kanten te hebben en dat ze een geaccepteerde culturele waarde hebben die in de paasvuurgebieden geen nader uitleg behoeven.

Boake of Paasvuur
Markelo, (vroegtijds Marclo) met al zijn tradities, kent al vele jaren lang de Boake. Bijna elke kern in een buurtschap had zijn eigen Boake. De hele buurt met het gezin kwam daar dan bij elkaar. De ouderen praten met elkaar of staarden in de vlammen om hun gedachten de vrije loop te laten. Drank was er in die tijd niet bij aanwezig.

Zolang het vuur brande was de jeugd aan het ravotten totdat de eerste houtskool opgepakt kon worden. Dan begon de jeugd onderling met het zwart maken. Ook de ouderen kregen dan vaak een lik mee. Dit zwart maken had vroeger ook een betekenis.

Met houtskool maakte men het gezicht zwart of men nam het mee naar huis. Houtskool uit de Boake was een afweermiddel tegen brand en blikseminslag. Ook sprong men over het vuur voor geluk. De Paaskaars is een gekerstende versie van het gebruik om takken van de Boake mee naar huis te nemen om de haard aan te steken
Oud 11 juni 2016, 16:32   #39040
Het Oosten
Secretaris-Generaal VN

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Adrian M Bekijk bericht
Wel, het woord knecht verbinden aan slavernij slaat dan ook nergens op.
Een knecht was een "betaalde" kracht.
Het woord knecht heeft een negatieve betekenis gekregen door het "ten onrechte" te koppelen aan slavernij.

Zelfs in de vorige eeuw, jaren, 60 - begin 70, was dit nog gebruikelijk als term voor een werkkracht.
Mijn vader had een klein bedrijf, twee á drie electriciens in dienst. Deze werden door ons knechten genoemd.
Een normale term die ook door hen zelf gebruikt werd: "Ik ben knecht bij ..."
Boerenknecht o.a. was tevens altijd een standaard term.

In het Engels kennen we de term "Knight" - "Ridder"
De term "knecht" duidt in de sport, wielrennen, een belangrijke positie aan

Mijn voorstel is dan ook de discussie "Zwarte Piet" uit te breiden naar tevens het "Wielrennen". Het gebruik van
het woord "knecht" verwijst naar de slavernij en de slavenhandel van de Hollanders

Een knecht was geen slaaf, maar een "betaalde werkkracht" ... in dienst van.
Wanneer in een liedje "de knecht van Sinterklaas" een correcte betekenis gegeven zou worden zou dit inhouden
dat Zwarte Piet in de legende een betaalde werkkracht was.

De Hoofd Piet in deze context heeft dus een aanzienlijke functie, hij is feitelijk de bedrijfsleider.
Eerder te vergelijken met de tweede positie bij een groot concern. De Hoofd Piet verzorgt de administratie en
is o.a. tevens verantwoordelijk voor alle pakjes die per schip vervoerd worden naar België en Nederland.

In plaats van het feest Sinterklaas te gebruiken als een perfecte combinatie Zwart-Blank, dan wel uitbouwen, wordt het nu gebruikt om tegenstelling te benadrukken.

Het opwerpen van de discussie heeft exact het omgekeerde veroorzaakt van wat men voorgeeft te bestrijden ... discriminatie.
Het onderwerp Zwarte Piet biedt nu een ideaal handvat voor racisme en racistische groeperingen.
Een zwart geverfde Piet zal door kinderen nu gekoppeld gaan worden aan ras, terwijl dit voorheen niet zo ervaren werd.

Typisch is dat dit een Nederlandse discussie is, terwijl dit op de Antillen, waar ook Sinterklaas gevierd wordt, met Zwarte Piet, dit niet het geval is.
Nochtans zou het verhaal duidelijk moeten zijn voor iedereen.

Zonder commentaar.

Zonder commentaar.

Laatst gewijzigd door Het Oosten : 11 juni 2016 om 16:56.
Antwoord

Regels voor berichten
Je mag niet nieuwe discussies starten
Je mag niet reageren op berichten
Je mag niet bijlagen versturen
Je mag niet jouw berichten bewerken

vB-code is Aan
Smileys zijn Aan
[IMG]-code is Aan
HTML-code is Uit
Forumnavigatie

Alle tijden zijn GMT +1. Het is nu 19:24.

Forumsoftware: vBulletin®
Copyright ©2000 - 2025, Jelsoft Enterprises Ltd.
Content copyright ©2002 - 2020, Politics.be