Politics.be Registreren kan je hier.
Problemen met registreren of reageren op de berichten?
Een verloren wachtwoord?
Gelieve een mail te zenden naar [email protected] met vermelding van je gebruikersnaam.

Ga terug   Politics.be > Algemeen > Binnenland
Registreer FAQForumreglement Ledenlijst

Binnenland Onderwerpen omtrent de binnenlandse politiek kunnen hier terecht. Let er wel op dat dit subforum enkel over dergelijk algemene zaken gaat die niet thuishoren in de themafora.

Antwoord

Discussietools
Oud 21 juni 2016, 13:14   #101
DewareJakob
Perm. Vertegenwoordiger VN

DewareJakob's schermafbeelding

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Zipper Bekijk bericht
Levensgenieters, terwijl Vlaanderen jaarlijks 16miljard Euro mag bijpassen.
2!
Oud 21 juni 2016, 13:24   #102
Anna List
Banneling

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Hypochonder Bekijk bericht
Charleroi is ooit verkozen tot lelijkste stad ter wereld. Charleroi is de stad van Dutroux. PS en rabiate Vlamingehater Paul Magnette is Burgemeester van Charleroi.

Hoeft het te verbazen dat de jongeren van Charleroi spuwen op het Nederlands en de Vlamingen?
een jammere vergissing overigens

Fontaine l'eveque !
Anna List is offline   Met citaat antwoorden
Oud 21 juni 2016, 13:25   #103
Anna List
Banneling

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Zipper Bekijk bericht
Levensgenieters, terwijl Vlaanderen jaarlijks 16miljard Euro mag bijpassen.
Griekenland aan de maas! :s
Oud 21 juni 2016, 13:30   #104
pajoske

pajoske's schermafbeelding

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Pericles Bekijk bericht
Ja maar joske, een Waal die echt goed Engels spreekt , die kom je toch ook niet al te dikwijls tegen.
Echt goed Engels? Spreekt een Vlaming echt goed Engels? Ik betwijfel dat. Voor ons lijkt dat goed Engels, maar als ik merk hoe door mensen in andere landen Engels gesproken wordt, twijfel ik daar aan.

Hebt gij Aziaten al Engels horen praten? Chinezen spreken ver van goed Engels. Ge moet eens met een Thai praten, alhoewel die soms van zeer jong Engels leerden. Maar zonder veel fantasie (een "R" fantaseren waar ze een 'L' uitspreken kan veel helpen) is dat ook niet direect te begrijpen.
Spreken Duitsers goed Engels? Ik vrees van niet.

Ik herinner mij trouwens het verhaal van een kennis. Zijn Engelse en Amerikaanse collega waren in een grote discussie beland over het juiste gebruik en uitspraak van een 'Engels' woord. Wie sprak er 'goed Engels'

'Goed Engels' lijkt me dus heel relatief. Laten we het beter hebben over 'begrijpbaar' Engels, dat communicatie tussen mensen vergemakkelijkt.
pajoske is offline   Met citaat antwoorden
Oud 21 juni 2016, 13:40   #105
Johan Bollen
Secretaris-Generaal VN

Johan Bollen's schermafbeelding

Standaard

'T is waar Pajoske. We spreken niet goed genoeg Engels. En dat is een belangrijke taal in Europa en de wereld. Daarom kan men in Vlaanderen beter gewoon direct Engels als tweede taal aanleren in plaats van de Walen na te doen. Uiteraard is Frans als tweede taal een absurditeit uit het verleden, toen Vlaanderen noch diende te verfransen. Daar dienen we in ieder geval van af.

Website

Laatst gewijzigd door Johan Bollen : 21 juni 2016 om 13:41.
Johan Bollen is offline   Met citaat antwoorden
Oud 21 juni 2016, 13:58   #106
pajoske

pajoske's schermafbeelding

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Johan Bollen Bekijk bericht
'T is waar Pajoske. We spreken niet goed genoeg Engels. En dat is een belangrijke taal in Europa en de wereld. Daarom kan men in Vlaanderen beter gewoon direct Engels als tweede taal aanleren in plaats van de Walen na te doen. Uiteraard is Frans als tweede taal een absurditeit uit het verleden, toen Vlaanderen noch diende te verfransen. Daar dienen we in ieder geval van af.
De realiteit van vandaag is dat er op minder dan 20 km van mijn geboortestreek 2 standaardtaal-grenzen zijn. Als de taalkennis van onze kinderen beperkt wordt tot Algemeen Nederlands en Engels staan onze kinderen op sommige plaatsen 10 kilometer van huis met hun mond vol tanden. Die kunnen dan wel nog eens gaan rondfietsen. Maar als ze onderweg een pint willen bestellen is hun actieradius beperkt tot de helft van de iets verdere omgeving. Want Wallonië en Duitsland kan je dan vergeten............Tenzij Engels een taal wordt die overal gekend en gesproken wordt. Een soort Europese eenheidstaal bedoel ik dan.
pajoske is offline   Met citaat antwoorden
Oud 21 juni 2016, 14:03   #107
Johan Bollen
Secretaris-Generaal VN

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door pajoske Bekijk bericht
De realiteit van vandaag is dat er op minder dan 20 km van mijn geboortestreek 2 standaardtaal-grenzen zijn. Als de taalkennis van onze kinderen beperkt wordt tot Algemeen Nederlands en Engels staan onze kinderen op sommige plaatsen 10 kilometer van huis met hun mond vol tanden. Die kunnen dan wel nog eens gaan rondfietsen. Maar als ze onderweg een pint willen bestellen is hun actieradius beperkt tot de helft van de iets verdere omgeving. Want Wallonië en Duitsland kan je dan vergeten............Tenzij Engels een taal wordt die overal gekend en gesproken wordt. Een soort Europese eenheidstaal bedoel ik dan.
Jamaar in Duitsland en Wallonië leren de kinderen ook Engels. En daarbij zou het Frans als derde taal kunnen aanblijven. Dat is al meer dan genoeg, aangezien er ook nog Duits bestaat in Europa, en Mandarijn in de wereld.

Website

Laatst gewijzigd door Johan Bollen : 21 juni 2016 om 14:05.
Oud 21 juni 2016, 14:03   #108
TV-verslaafde
Secretaris-Generaal VN

TV-verslaafde's schermafbeelding

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door pajoske Bekijk bericht
Gebarentaal. Pink omhoog is een pintje als ze dat dan geven doe je je duim omhoog en anders je middelvinger.
TV-verslaafde is offline   Met citaat antwoorden
Oud 21 juni 2016, 14:06   #109
Bob
Secretaris-Generaal VN

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Jay-P. Bekijk bericht
Schreef ik dat dan?
Dat frans te verkiezen is boven engels ? Niet zo direct, maar heb toch den indruk, als ge mocht kiezen tussen frans of engels als tweede taal, dat Uw voorkeur frans is. Maar kan mij vergissen.
Bob is offline   Met citaat antwoorden
Oud 21 juni 2016, 14:07   #110
Anna List
Banneling

Standaard

Citaat:
Jamaar in Duitsland en Wallonië leren de kinderen ook Engels. En daarbij zou het Frans als derde taal kunnen aanblijven. Dat is al meer dan genoeg, aangezien er ook nog Duits bestaat in Europa, en Mandarijn in de wereld.
laat de jonge Vlaming net zoals de jonge Waal toch zelf kiezen ...

voor de Vlaming kan dat dan zijn

Engels tweede of derde taal
Frans tweede of derde taal
Duits tweede of derde taal

en de mogelijke combinaties ... Engels Duits zou ook perfect kunnen

nee, dring dat Frans wat blijvend verplicht op tot in alle technische en beroepsrichtingen toe ...
maar mij niet gelaten, het zorgt voor behoorlijk wat aversie
Oud 21 juni 2016, 14:13   #111
Johan Bollen
Secretaris-Generaal VN

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Bob Bekijk bericht
Dat frans te verkiezen is boven engels ? Niet zo direct, maar heb toch den indruk, als ge mocht kiezen tussen frans of engels als tweede taal, dat Uw voorkeur frans is. Maar kan mij vergissen.
Iemand die de "literatuur" van de Strangers zegt te appreciëren zoals die van Brel is mijns inziens in het vuistje de Vlamingen aan het uitlachen. Er is nochthans genoeg hoogstaande kleinkunst waarmee men Brel's teksten goed zou kunnen vergelijken. Tussen de lijnen kan ook Jay zijn Francofone superioriteitsgevoels niet verbergen van waaruit hij de Vlaamse cultuur reduceert tot een paar in subculturen populaire uitingen ervan. Maar toegegeven, Jay beweegt op een iets elegantere manier als andere hier aanwezige Nederlandskundige zich verheven voelende Francofonen.

Website

Laatst gewijzigd door Johan Bollen : 21 juni 2016 om 14:17.
Oud 21 juni 2016, 14:15   #112
Anna List
Banneling

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Bob Bekijk bericht
dat zou zelfs mijn keuze zijn ook, maar puur gevoelsmatig, helemaal niet rationeel, en omdat ik graag romaanse talen leer ook. maar da's een persoonlijke keuze, niet een die je alle Vlaamse jongeren, ook diegene zonder aanleg, moet opleggen, dat marcheert niet, voor zulke jongeren is Frans even dood als Latijn, ze komen er even zelden mee in aanraking.
Oud 21 juni 2016, 14:20   #113
fox
Secretaris-Generaal VN

fox's schermafbeelding

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Anna List Bekijk bericht
dat zou zelfs mijn keuze zijn ook, maar puur gevoelsmatig, helemaal niet rationeel, en omdat ik graag romaanse talen leer ook. maar da's een persoonlijke keuze, niet een die je alle Vlaamse jongeren, ook diegene zonder aanleg, moet opleggen, dat marcheert niet, voor zulke jongeren is Frans even dood als Latijn, ze komen er even zelden mee in aanraking.
Ik zou ook nog steeds Frans nemen, enkel en alleen om mijn kansen op de Belgische arbeidsmarkt te vergroten. In zo een apeland leven wij. Een vlaming moet Frans kennen in Broekzele om kans te maken. Een Waal, die kan gewoon het Nederlands links laten liggen.

Veel liever zou ik echter Engels als eerste nemen en Duits als 2e, omdat dat in de wereld veel grotere talen zijn. De franstaligen in dit land redeneren ook zo en trekken zich dus geen fuck aan van het Nederlands. Helaas kunnen Vlamingen dat niet doen omdat ze anders minder kansen krijgen op de Brusselse arbeidsmarkt, go figure.
In de psychologie staat machiavellisme voor een bepaald soort persoonlijkheidsstoornissen. Niets in dit land is machiavellistischer dan de PS. Niets is zo asociaal als de PS-politiek. Grote armoede! Slecht onderwijs! Hollande achterna! Het verliezende kamp in de laatste verkiezingen!
fox is offline   Met citaat antwoorden
Oud 21 juni 2016, 14:21   #114
Johan Bollen
Secretaris-Generaal VN

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Anna List Bekijk bericht
laat de jonge Vlaming net zoals de jonge Waal toch zelf kiezen ...

voor de Vlaming kan dat dan zijn

Engels tweede of derde taal
Frans tweede of derde taal
Duits tweede of derde taal

en de mogelijke combinaties ... Engels Duits zou ook perfect kunnen

nee, dring dat Frans wat blijvend verplicht op tot in alle technische en beroepsrichtingen toe ...
maar mij niet gelaten, het zorgt voor behoorlijk wat aversie
Wat zit het Vlaams parlement eigenlijk te doen? Naar het verleden kijkend denkend dat het goed is?

Website
Oud 21 juni 2016, 14:24   #115
zonbron
Secretaris-Generaal VN

zonbron's schermafbeelding

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Everytime Bekijk bericht
Franstalige Belgen zijn veel meer levensgenieters. Zo'n forum heeft geen equivalent in Franstalig België. Ik leef in een Franstalige wereld : als men over politiek spreekt, moet er echt iets zeer ergs gebeuren. En daarmee bedoel ik bijvoorbeeld de recente aanslagen. Maar voor de rest, wat de ene of andere politicus over de andere gemeenschap zegt, het kan ons helemaal niet schelen. We spreken liever over muziek, TV, films, sport, enz.................
En praten over werken en zaken doen? Zichzelf onderhouden en eventueel zelfs zelfstandig groeien?
HIER

Laatst gewijzigd door zonbron : 21 juni 2016 om 14:25.
zonbron is offline   Met citaat antwoorden
Oud 21 juni 2016, 14:27   #116
Anna List
Banneling

Standaard

Citaat:
Wat zit het Vlaams parlement eigenlijk te doen? Naar het verleden kijkend denkend dat het goed is?
de eigen carrière ... dus België redden is het enige devies.
Oud 21 juni 2016, 14:29   #117
Anna List
Banneling

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door fox Bekijk bericht
Ik zou ook nog steeds Frans nemen, enkel en alleen om mijn kansen op de Belgische arbeidsmarkt te vergroten. In zo een apeland leven wij. Een vlaming moet Frans kennen in Broekzele om kans te maken. Een Waal, die kan gewoon het Nederlands links laten liggen.

Veel liever zou ik echter Engels als eerste nemen en Duits als 2e, omdat dat in de wereld veel grotere talen zijn. De franstaligen in dit land redeneren ook zo en trekken zich dus geen fuck aan van het Nederlands. Helaas kunnen Vlamingen dat niet doen omdat ze anders minder kansen krijgen op de Brusselse arbeidsmarkt, go figure.
rationeel economisch zou ik 2 Duits en 3 Engels kiezen, met zicht op Antwerpse Chemie en intl gewicht

alleen gevoelsmatig kies ik nog Frans maar ook niet om BE redenen.
Oud 21 juni 2016, 14:41   #118
Derk de Tweede
Secretaris-Generaal VN

Derk de Tweede's schermafbeelding

Standaard

Nederlands dat spreek je niet, dat blaf je.
Dat zei Brel tenminste.
Oud 21 juni 2016, 14:46   #119
Johan Bollen
Secretaris-Generaal VN

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Derk de Tweede Bekijk bericht
Nederlands dat spreek je niet, dat blaf je.
Dat zei Brel tenminste.
En ik die dacht dat er maar 1 groep was die de anderen als honden ziet. Ik heb Brel nog moeten leren in de Franse les op de middelbare school. Les vieux.

Website
Oud 21 juni 2016, 14:55   #120
quercus
Secretaris-Generaal VN

quercus's schermafbeelding

Standaard

Citaat:
In de vroegere D.D.R. was Russisch verplicht als tweede taal in het onderwijs. De muur was in 1989 nauwelijks een week gevallen of alle jonge Oost-Duitsers lieten het Russisch vallen als een baksteen en schakelden met veel enthousiasme over op het Engels.
quercus is offline   Met citaat antwoorden
Antwoord

Regels voor berichten
Je mag niet nieuwe discussies starten
Je mag niet reageren op berichten
Je mag niet bijlagen versturen
Je mag niet jouw berichten bewerken

vB-code is Aan
Smileys zijn Aan
[IMG]-code is Aan
HTML-code is Uit
Forumnavigatie

Alle tijden zijn GMT +1. Het is nu 21:57.

Forumsoftware: vBulletin®
Copyright ©2000 - 2025, Jelsoft Enterprises Ltd.
Content copyright ©2002 - 2020, Politics.be