Politics.be Registreren kan je hier.
Problemen met registreren of reageren op de berichten?
Een verloren wachtwoord?
Gelieve een mail te zenden naar [email protected] met vermelding van je gebruikersnaam.

Ga terug   Politics.be > Themafora > Maatschappij en samenleving
Registreer FAQForumreglement Ledenlijst

Maatschappij en samenleving Dit subforum handelt over zaken die leven binnen de maatschappij en in die zin politiek relevant (geworden) zijn.

Antwoord

Discussietools
Oud 7 juli 2016, 15:56   #281
Another Jack
Banneling

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Tavek Bekijk bericht
In ieder geval, ben deze discussie beu aan het worden.

Morgen vertrek ik op verlof voor een paar weken, ik zal er (niet) aan denken als ik relax. Geniet nog van het uwe.
Amai, jij hebt veel verlof...
Another Jack is offline   Met citaat antwoorden
Oud 7 juli 2016, 16:48   #282
Scorpio
Minister-President

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door pajoske Bekijk bericht
Heb ik beweerd dat een werknemer in de privé meer recht heeft op een computer dan een leerkracht?
Hoe moet ik het anders interpreteren wanneer je voor de ene groep excuses zoekt waarom ze het wel nodig hebben, terwijl je voor de andere groep excuses zoekt waarom ze het niet nodig zouden hebben...

Citaat:
Ik heb net aangetoond dat diegenen die een laptop hebben in de privé dat uit noodzaak hebben. Dat die pc's geen extra voordeel zijn.
...zoals hier weeral maar eens? Leerkrachten hebben net zoveel nood aan een PC of laptop buiten de schoolmuren als de meesten die in de privé een laptop van de zaak krijgen, maar wij mogen 'm zelf kopen.

Citaat:
En als er te weinig pc's zijn om op uw werkplek uw werk te doen dan ligt de verantwoordelijkheid daarvoor niet bij de privé.
No shit Sherlock! Heeft er hier ooit iemand beweerd dat dat wel zo was?

Citaat:
Het probleem met onderwijsmensen ligt er dikwijls in dat ze gaan klagen niet dezelfde voordelen te krijgen dan mensen uit de privé met een totaal andere functie, opleiding of verantwoordelijkheid.
Behalve dan dat hier de nood bij de onderwijsmensen juist wél perfect overeenstemt.
Scorpio is offline   Met citaat antwoorden
Oud 7 juli 2016, 16:50   #283
Scorpio
Minister-President

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Tavek Bekijk bericht
Als de school PC's ter beschikking stelt aan de leerkrachten om buiten de lesuren hun werk te doen, moet ze in feite geen laptops voorzien.

Dat is niet plezant of handig is, begrijp ik, want een leerkracht werkt graag ook thuis nog.
LOL! Wij werken 'graag' thuis ook nog? Nu heb ik het echt wel allemaal gehoord...
Oud 7 juli 2016, 16:52   #284
T-101
Burger

T-101's schermafbeelding

Standaard

Citaat:
Ik heb net aangetoond dat diegenen die een laptop hebben in de privé dat uit noodzaak hebben. Dat die pc's geen extra voordeel zijn.
En als er te weinig pc's zijn om op uw werkplek uw werk te doen dan ligt de verantwoordelijkheid daarvoor niet bij de privé.
Het is niet omdat mensen in de privé beroepshalve een laptop nodig hebben, dat dit geen extra voordeel kan zijn.
Zelf op beveiligde laptops kan men voor privé doeleinden surfen, bankverrichtingen doen, ... .
T-101 is offline   Met citaat antwoorden
Oud 7 juli 2016, 17:27   #285
Tavek
Banneling

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door T-101 Bekijk bericht
Het is niet omdat mensen in de privé beroepshalve een laptop nodig hebben, dat dit geen extra voordeel kan zijn.
Zelf op beveiligde laptops kan men voor privé doeleinden surfen, bankverrichtingen doen, ... .
Het is een voordeel als je er VAA voor betaalt.
Tavek is offline   Met citaat antwoorden
Oud 8 juli 2016, 05:44   #286
De schoofzak
Secretaris-Generaal VN

De schoofzak's schermafbeelding

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Another Jack Bekijk bericht
Het onbetaald verlof zonder motivering is afgeschaft (zelfs zonder tussenkomst van de RVA)
Wie nu nog verlof wil nemen moet een motivering (palliatief, opvoeding,...) opgeven, hierbij wordt een vergoeding van de RVA voorzien.
Maar beste vriend, nu vraag ik me toch af of je hier niet stevig uit je nek gekletst heb.
Daarom vraag ik je het opnieuw: wat is er afgeschaft:
a) het recht op onbetaald verlof, of
b) het recht op onbetaald verlof, maar met een flinke duit aan zakgeld.

Ik las namelijk net in De Tijd van vandaag:
Bijgevoegde miniaturen
Klik op de afbeelding voor een grotere versie

Naam:  Knipsel.JPG‎
Bekeken: 184
Grootte:  77,3 KB
ID: 103183  

De grendel-grondwet moet wijken om eindelijk de broodnodige veranderingen te kunnen doorvoeren. Nadien kan de grondwet herstemd worden. Dat is nog gebeurd.

Ik heb de partij gesticht op drie lijnen: Vlaams en Europees, vrij en verantwoordelijk, en sterk en sociaal. Vandaag is dat de grondstroom in Vlaanderen. Geert Bourgeois (N-VA)
De schoofzak is offline   Met citaat antwoorden
Oud 8 juli 2016, 06:22   #287
Another Jack
Banneling

Standaard

Dan heb ik het slecht begrepen, mijn excuses.
Het zou blijkbaar toch nog mogelijk zijn om zonder reden loopbaanonderbreking aan te vragen....

Laatst gewijzigd door Another Jack : 8 juli 2016 om 06:31.
Oud 8 juli 2016, 09:42   #288
T-101
Burger

T-101's schermafbeelding

Standaard

Citaat:
Dan heb ik het slecht begrepen, mijn excuses.
Het zou blijkbaar toch nog mogelijk zijn om zonder reden loopbaanonderbreking aan te vragen....
Nee, toch niet. Vanaf 02/09/2016 is loopbaanonderbreking enkel mogelijk voor ouderschapsverlof, medische bijstand en palliatieve zorgen.
Hiervoor krijg je een uitkering van de RVA (federaal).

Daarnaast komt het nieuwe zorgkrediet. Hiervoor krijg je een uiterking van het department WSE (Vlaams). Dit is één van de gevolgen van de 6e staatshervorming.
Om hiervan gebruik te maken is eveneens een motivering vereist.

Daarnaast heb je ook nog de verlofstelsels die je niet moet motiveren, maar waar je ook geen uitkering voor krijgt. Deze worden vanaf 01/09/2017 hervormd.
Oud 8 juli 2016, 09:48   #289
T-101
Burger

T-101's schermafbeelding

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door De schoofzak Bekijk bericht
Maar beste vriend, nu vraag ik me toch af of je hier niet stevig uit je nek gekletst heb.
Daarom vraag ik je het opnieuw: wat is er afgeschaft:
a) het recht op onbetaald verlof, of
b) het recht op onbetaald verlof, maar met een flinke duit aan zakgeld.

Ik las namelijk net in De Tijd van vandaag:
De onderwijswetgeving durft wel eens afwijken van deze van de andere ambtenaren.
Oud 8 juli 2016, 10:22   #290
pajoske
Perm. Vertegenwoordiger VN

pajoske's schermafbeelding

Standaard

Citaat:
Hetgeen gij schrijft klopt. Maar zoals ik al eerder schreef, niet meer dan een paar basiszaken, want uw emails bv kunnen in het bedrijf door anderen gelezen worden. Programma's, films downloaden wordt niet toegelaten wegens te hoge risico.

Ik heb trouwens gisteren over het onderwerp met een leraar gesproken, die eerst 10 jaar in de privé gewerkt heeft. Een soort reality-check dus.

-Er staan op ieder ogenblik minstens drie van de zes PC'-s in het lerarenlokaal vrij voor gebruik.
-Als leerkracht kan je licenties voor programma's krijgen voor enkel euro's. Licenties die normaal duizenden euro kosten. Deze kunnen ook privé gebruikt worden. Die kunnen zij ook voor hun privé computer krijgen voor dezelfde gunstprijs.
-Als leerkracht met slechts enkele jaren ervaring spendeert hij meer tijd aan zijn job buiten de lesuren met voorbereiding enz. dan de effectieve lesuren. Iets wat ik kan beamen, want dat heb ik in eigen huis ook gezien.
-Volgens deze persoon zou iedere leerkracht verplicht een aantal jaren in de privé moeten gaan werken. Dat zou hun ogen openen.
-De vastbenoemden die er hun voeten aan vegen bestaan wel degelijk, en dan gaat het over meer dan één uitzondering.
-In de praktijk is het onmogelijk deze mensen op straat te zetten. Ze zijn zo goed als onaantastbaar.
-Er waren enkele collega's die parttime verlof hadden om te proberen een zelfstandige activiteit op te starten. Op een uitzondering na gaan die uit het onderwijs stappen.*

*we hebben niet gesproken over de reden van opstappen. Maar uit gesprekken met anderen die het onderwijs verlieten leer ik dat een van de redenen is dat sommigen (ik heb het dan over zeer bekwame, gemotiveerde leerkrachten) niet met de 'je m'en fous'-mentaliteit van heel wat vastbenoemden om kunnen gaan. Hetzelfde verhaal hoor ik van mensen die in overheidsgerelateerde bedrijven werkten, en die mentaliteit bij heel wat collega-vastbenoemde-ambtenaren ervoeren. Wie in de privé gewerkt heeft kan er niet mee overweg als een collega belooft iets af te werken binnen een termijn van twee weken, en daar 10 maanden later nog niet aan begonnen is.
pajoske is offline   Met citaat antwoorden
Oud 8 juli 2016, 11:10   #291
Another Jack
Banneling

Standaard

Citaat:
Hetgeen gij schrijft klopt. Maar zoals ik al eerder schreef, niet meer dan een paar basiszaken, want uw emails bv kunnen in het bedrijf door anderen gelezen worden. Programma's, films downloaden wordt niet toegelaten wegens te hoge risico.

Ik heb trouwens gisteren over het onderwerp met een leraar gesproken, die eerst 10 jaar in de privé gewerkt heeft. Een soort reality-check dus.

-Er staan op ieder ogenblik minstens drie van de zes PC'-s in het lerarenlokaal vrij voor gebruik.
-Als leerkracht kan je licenties voor programma's krijgen voor enkel euro's. Licenties die normaal duizenden euro kosten. Deze kunnen ook privé gebruikt worden. Die kunnen zij ook voor hun privé computer krijgen voor dezelfde gunstprijs.
-Als leerkracht met slechts enkele jaren ervaring spendeert hij meer tijd aan zijn job buiten de lesuren met voorbereiding enz. dan de effectieve lesuren. Iets wat ik kan beamen, want dat heb ik in eigen huis ook gezien.
-Volgens deze persoon zou iedere leerkracht verplicht een aantal jaren in de privé moeten gaan werken. Dat zou hun ogen openen.
-De vastbenoemden die er hun voeten aan vegen bestaan wel degelijk, en dan gaat het over meer dan één uitzondering.
-In de praktijk is het onmogelijk deze mensen op straat te zetten. Ze zijn zo goed als onaantastbaar.
-Er waren enkele collega's die parttime verlof hadden om te proberen een zelfstandige activiteit op te starten. Op een uitzondering na gaan die uit het onderwijs stappen.*

*we hebben niet gesproken over de reden van opstappen. Maar uit gesprekken met anderen die het onderwijs verlieten leer ik dat een van de redenen is dat sommigen (ik heb het dan over zeer bekwame, gemotiveerde leerkrachten) niet met de 'je m'en fous'-mentaliteit van heel wat vastbenoemden om kunnen gaan. Hetzelfde verhaal hoor ik van mensen die in overheidsgerelateerde bedrijven werkten, en die mentaliteit bij heel wat collega-vastbenoemde-ambtenaren ervoeren. Wie in de privé gewerkt heeft kan er niet mee overweg als een collega belooft iets af te werken binnen een termijn van twee weken, en daar 10 maanden later nog niet aan begonnen is.
Zit die man de hele dag in het lerarenlokaal?
Oud 8 juli 2016, 11:34   #292
pajoske

Standaard

Citaat:
Zit die man de hele dag in het lerarenlokaal?
Was ik niet genoeg gedetailleerd in mijn mededeling? Sorry daaarvoro. Ikzal proberen duidelijker te zijn.

op elk ogenblik dat lichtstralen, weerkaatst op de 6 computers in het lerarenlokaal de ogen van bewuste leerkracht bereikten, waren 3 van de 6 pc's vrij voor gebruik. Bewuste persoon gaat van de veronderstelling uit dat al de 6 pc's in dermate goede staat van onderhoud zijn dat ze volledig voldoen aan de eisen van de moderne leerkrachten.

Zal ik dan ook die opmerking weergeven die hij gaf, en ik nog niet vermelde omdat één voorbeeld niet representatief is voor een gans korps?

Op de opendeurdag weigerde een vastbenoemde leerkracht ook meer enige inspanningen te leveren 'buiten zijn uren', behalve één: na enkel uren aanwezigheid strontzat naar huis gaan.
Oud 8 juli 2016, 12:41   #293
T-101
Burger

T-101's schermafbeelding

Standaard

Citaat:

Ik ben blij dat je de moed hebt te erkennen dat bedrijfspc’s, weliswaar beperkt zoals je terecht schreef, ook privé doeleinden kunnen dienen. Wat die mails betreft denk ik dat het wel mogelijk is om via hotmail, yahoomail, …. mails te versturen zonder dat deze kunnen/mogen gelezen worden door de werkgever. De bedrijfsmail is uiteraard een iets anders.

Met het verhaal van de leerkracht die je gesproken hebt zou ik toch wat opletten. In het onderwijs zijn er verschillende netten. Binnen het ene net heeft men meer financiële mogelijkheden dan binnen het andere net. Het gemeentelijk/stedelijk onderwijs kan van de gemeente/stad een fameuze financiële injectie krijgen terwijl dat bij andere netten niet het geval is.

Hier is zo’n voorbeeld.

Als u praat tegen iemand die tewerkgesteld is in een goed gesubsidieerde school, zal u (qua infrastructuur, personeelsbezetting, …) een ander verhaal horen dan wanneer u praat tegen iemand die tewerkgesteld is in een minder goed gesubsidieerde school.

Laatst gewijzigd door T-101 : 8 juli 2016 om 12:53.
Oud 8 juli 2016, 14:31   #294
pajoske

Standaard

Citaat:
Ik ben blij dat je de moed hebt te erkennen dat bedrijfspc’s, weliswaar beperkt zoals je terecht schreef, ook privé doeleinden kunnen dienen. Wat die mails betreft denk ik dat het wel mogelijk is om via hotmail, yahoomail, …. mails te versturen zonder dat deze kunnen/mogen gelezen worden door de werkgever. De bedrijfsmail is uiteraard een iets anders.
Ik heb helemaal geen probleem te erkennen dat je die ook voor privédoelen kan gebruiken. Eerder in deze discussie heb ik dat zelf al aangegeven. Maar daarnaast heb ik toen ook vermeld waarom mijn kinderen niettegenstaande ze beschikken over een bedrijfslaptop toch zelf privé een laptop kochten. Ik vermoed dat ge de discussie niet van begin gelezen hebt.
Oud 8 juli 2016, 15:17   #295
T-101
Burger

T-101's schermafbeelding

Standaard

Citaat:
Ik heb helemaal geen probleem te erkennen dat je die ook voor privédoelen kan gebruiken. Eerder in deze discussie heb ik dat zelf al aangegeven. Maar daarnaast heb ik toen ook vermeld waarom mijn kinderen niettegenstaande ze beschikken over een bedrijfslaptop toch zelf privé een laptop kochten. Ik vermoed dat ge de discussie niet van begin gelezen hebt.
Het lijkt mij contradictorisch enerzijds te beweren dat een bedrijfslaptop geen extra is en anderzijds te erkennen dat een bedrijfslaptop wel voor privédoeleinden gebruikt kan worden.
Maar ik denk dat we mekaar wel kunnen vinden in de conclusie dat een bedrijfslaptop een extra met beperkingen is.
Oud 8 juli 2016, 15:28   #296
fox
Secretaris-Generaal VN

fox's schermafbeelding

Standaard

Citaat:
Het lijkt mij contradictorisch enerzijds te beweren dat een bedrijfslaptop geen extra is en anderzijds te erkennen dat een bedrijfslaptop wel voor privédoeleinden gebruikt kan worden.
Maar ik denk dat we mekaar wel kunnen vinden in de conclusie dat een bedrijfslaptop een extra met beperkingen is.
Mijn bedrijfslaptop is helemaal geen extra aangezien ik er toch eentje heb moeten kopen omdat die van het bedrijf niet aan mijn privé vereisten voldoet. Of ik dan mijn mail kan checken op de bedrijfslaptop is niet relevant want ik heb toch een andere moeten kopen. Ik heb met andere woorden dezelfde kosten moeten maken als iemand die geen bedrijfslaptop heeft.

Een gsm is dan weer een andere zaak. Aangezien ik perfect mijn gsm kan gebruiken voor privedoeleinden en ik dus geen 2e toestel moet aanschaffen, kan je dat wel zien als een extra. Daarvoor wordt dan ook een voordeel alle aard berekend op de loonfiche, dit in tegenstelling tot de laptop.

Wat wel relevant is, is het feit dat ik de volle pot mag betalen om programmas op mijn persoonlijke laptop te zetten en de mensen uit het onderwijs dat hebben voor een appel en een ei. Dat is dan weer een voordeel die zij wel hebben, waar ik voor alle duidelijkheid geen enkel probleem mee heb.
In de psychologie staat machiavellisme voor een bepaald soort persoonlijkheidsstoornissen. Niets in dit land is machiavellistischer dan de PS. Niets is zo asociaal als de PS-politiek. Grote armoede! Slecht onderwijs! Hollande achterna! Het verliezende kamp in de laatste verkiezingen!

Laatst gewijzigd door fox : 8 juli 2016 om 15:31.
fox is offline   Met citaat antwoorden
Oud 8 juli 2016, 15:34   #297
De schoofzak
Secretaris-Generaal VN

De schoofzak's schermafbeelding

Standaard

De mensen van de onderwijswereld moeten misschien eens opzoeken wat "forfaitaire bedrijfskosten" zijn.

.

De grendel-grondwet moet wijken om eindelijk de broodnodige veranderingen te kunnen doorvoeren. Nadien kan de grondwet herstemd worden. Dat is nog gebeurd.

Ik heb de partij gesticht op drie lijnen: Vlaams en Europees, vrij en verantwoordelijk, en sterk en sociaal. Vandaag is dat de grondstroom in Vlaanderen. Geert Bourgeois (N-VA)
De schoofzak is offline   Met citaat antwoorden
Oud 8 juli 2016, 16:01   #298
T-101
Burger

T-101's schermafbeelding

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door fox Bekijk bericht
Mijn bedrijfslaptop is helemaal geen extra aangezien ik er toch eentje heb moeten kopen omdat die van het bedrijf niet aan mijn privé vereisten voldoet. Of ik dan mijn mail kan checken op de bedrijfslaptop is niet relevant want ik heb toch een andere moeten kopen. Ik heb met andere woorden dezelfde kosten moeten maken als iemand die geen bedrijfslaptop heeft.

Een gsm is dan weer een andere zaak. Aangezien ik perfect mijn gsm kan gebruiken voor privedoeleinden en ik dus geen 2e toestel moet aanschaffen, kan je dat wel zien als een extra. Daarvoor wordt dan ook een voordeel alle aard berekend op de loonfiche, dit in tegenstelling tot de laptop.

Wat wel relevant is, is het feit dat ik de volle pot mag betalen om programmas op mijn persoonlijke laptop te zetten en de mensen uit het onderwijs dat hebben voor een appel en een ei.
Dat u een andere laptop heeft gekocht is niet relevant.
Als u de laptop van uw werkgever op de ene of de andere manier gebruikt voor privé zaken, dan is dat een extra waar u gebruik van maakt, want u kon deze handeling niet doen op deze laptop indien u deze niet had.
Oud 8 juli 2016, 16:28   #299
Another Jack
Banneling

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door De schoofzak Bekijk bericht
De mensen van de onderwijswereld moeten misschien eens opzoeken wat "forfaitaire bedrijfskosten" zijn.

.
Ja, misschien...
Oud 8 juli 2016, 20:59   #300
Scorpio
Minister-President

Standaard

Citaat:

Ah ja, bijna iedereen heeft een (zelf betaalde) laptop die wérkt. En 6 PC's? Luxeschool waar die kerel werkt hoor!

Citaat:
Waarvan een groot gedeelte aan de computer. De zelfbetaalde computer.

Citaat:
Ieder zijn mening.

Citaat:
Dat die bestaan heeft niemand ontkend. Dat het een significant gedeelte van de benoemden gaat is in mijn ervaring (en dat is wel wat meer dan 'slechts enkele jaren') onzin.

Citaat:
Klinkklare nonsens. Een directie die dat wil, en die zichzelf de procedure vertrouwd maakt kan een hardleerse vastbenoemde die er zijn voeten aan veegt perfect aan de deur zetten. Vraag me trouwens af waar iemand met 'slechts enkele jaren ervaring' de expertise vandaan haalt om zo'n uitspraken te doen.

Citaat:
Mijn ervaring is eerder dat zij die uit het onderwijs stappen vaak juist degenen zijn die er zelf met hun klak naar smeten, en die daar een paar keer op aangepakt zijn, vaak door hun vakwerkgroep. En dan natuurlijk anderen de schuld geven van hun vertrek of frustratie. Zo ken ik er wel een paar...
Antwoord

Regels voor berichten
Je mag niet nieuwe discussies starten
Je mag niet reageren op berichten
Je mag niet bijlagen versturen
Je mag niet jouw berichten bewerken

vB-code is Aan
Smileys zijn Aan
[IMG]-code is Aan
HTML-code is Uit
Forumnavigatie

Alle tijden zijn GMT +1. Het is nu 20:56.

Forumsoftware: vBulletin®
Copyright ©2000 - 2025, Jelsoft Enterprises Ltd.
Content copyright ©2002 - 2020, Politics.be