Politics.be Registreren kan je hier.
Problemen met registreren of reageren op de berichten?
Een verloren wachtwoord?
Gelieve een mail te zenden naar [email protected] met vermelding van je gebruikersnaam.

Ga terug   Politics.be > Algemeen > Binnenland
Registreer FAQForumreglement Ledenlijst

Binnenland Onderwerpen omtrent de binnenlandse politiek kunnen hier terecht. Let er wel op dat dit subforum enkel over dergelijk algemene zaken gaat die niet thuishoren in de themafora.

Antwoord

Discussietools
Oud 17 augustus 2016, 14:07   #41
HOUZEE !
Minister-President

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Pericles Bekijk bericht
Tja , Jan met de pet wordt dermate belast dat deze niet meer in de mogelijkheid verkeert de economie te stimuleren. Hij kan zich geen restaurantbezoek meer permiteren en een nieuw kleedje voor madan kan er ook niet meer vanaf.
De kost van de overheid moet naar beneden en dat kan alleen maar door een ernstige sanering van de ambtenarij.
Er wordt hier veel met Demonen gelachen maar veelal heeft hij gewoon overschot van gelijk.
2! demonen doet dat zeer goed
HOUZEE ! is offline   Met citaat antwoorden
Oud 17 augustus 2016, 14:46   #42
de vuile muilekoek
Banneling

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door demonen Bekijk bericht
Uit recente berekeningen van de studiedienst van de Federale Overheidsdienst (FOD) Financiën blijkt dat de fiscale inkomsten na een half jaar 555 miljoen euro lager liggen dan in dezelfde periode vorig jaar. Dat melden Het Nieuwsblad en De Standaard dinsdag. Een tegenvaller voor de federale regering, die erop gerekend dat de inkomsten 3,2 miljard euro hoger zouden liggen.

Om de begroting in evenwicht te krijgen, heeft de regering-Michel de opracht tegen 2018 voor ruim 8 miljard euro te besparen.

http://trends.knack.be/economie/bele...al-740587.html

Eerst was het 1,1 miljard.
Dan 2 miljard.
Nu 8 miljard.
Waar gaat dat eindigen?
ps : de rente staat historisch laag, de belastingsdruk was nooit zo hoog en de pensioenen voor werknemers en zelfstandigen liggen onder de Europese armoedegrens.
Zou het heel misschien liggen aan het waanzinnige overheidsbeslag, toch?
Ze zitten in belasting paradijzen met miljarden op de rekeningen ... ga ze daar gaan zoeken...................................
de vuile muilekoek is offline   Met citaat antwoorden
Oud 17 augustus 2016, 15:09   #43
Rapture
Staatssecretaris

Rapture's schermafbeelding

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door HOUZEE ! Bekijk bericht
2! demonen doet dat zeer goed
Demonen zevert er op lost en wilt gewoon een race to the bottom, iedereen minimumloon, minimum vakantiedagen en nul werkzekerheid. Alleen van zijn uitkering moeten ze afblijven. Das zoals ne bruggepensioneerde die begint te zeveren dat iedereen langer moet werken.

Het is niet omdat ambtenaren met belastingsgeld worden betaald dat ze daarom zo weinig mogelijk betaald moeten worden en zo weinig mogelijk verlof moeten hebben. Een federale ambtenaar heeft bijv. 26 verlofdagen, ken veel privésectoren waar ze veel meer hebben.

En van de ene dag op de andere de helft van de ambtenaren buitengooien? Gaan die dan allemaal doppen of moeten die maar in de privé werk zien te vinden?

Dat het ambtenarenjargon te ruim is, is een feit. Maar dergelijke zaken moet ge geleidelijk afbouwen; zoals gedeeltelijk vervangen van gepensioneerden en andere uitvallers. Dat ze teveel betaald worden en teveel verlof hebben is echter dikke bullshit. En ja, nu gaat em weer met zenne leerkracht afkomen met zen nettoloon van 3.000 euro, zijn 4 maanden verlof en zijn 20-uren werkweek

Het is de politiek met zijn wetgeving- en andere regeldiarree dat er schuldig aan is.

En dan is er nog het gezegde: if you pay peanuts, you get monkeys. Als ze kwaliteitsvol werk en service willen, dan moet daar ook voor betaald worden. Voor een minimumloon en 20 verlofdagen ga ik mij ook niet uitsloven.
Oud 17 augustus 2016, 15:26   #44
Tavek
Banneling

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Rapture Bekijk bericht
Demonen zevert er op lost en wilt gewoon een race to the bottom, iedereen minimumloon, minimum vakantiedagen en nul werkzekerheid. Alleen van zijn uitkering moeten ze afblijven. Das zoals ne bruggepensioneerde die begint te zeveren dat iedereen langer moet werken.

Het is niet omdat ambtenaren met belastingsgeld worden betaald dat ze daarom zo weinig mogelijk betaald moeten worden en zo weinig mogelijk verlof moeten hebben. Een federale ambtenaar heeft bijv. 26 verlofdagen, ken veel privésectoren waar ze veel meer hebben.

En van de ene dag op de andere de helft van de ambtenaren buitengooien? Gaan die dan allemaal doppen of moeten die maar in de privé werk zien te vinden?

Dat het ambtenarenjargon te ruim is, is een feit. Maar dergelijke zaken moet ge geleidelijk afbouwen; zoals gedeeltelijk vervangen van gepensioneerden en andere uitvallers. Dat ze teveel betaald worden en teveel verlof hebben is echter dikke bullshit. En ja, nu gaat em weer met zenne leerkracht afkomen met zen nettoloon van 3.000 euro, zijn 4 maanden verlof en zijn 20-uren werkweek

Het is de politiek met zijn wetgeving- en andere regeldiarree dat er schuldig aan is.

En dan is er nog het gezegde: if you pay peanuts, you get monkeys. Als ze kwaliteitsvol werk en service willen, dan moet daar ook voor betaald worden. Voor een minimumloon en 20 verlofdagen ga ik mij ook niet uitsloven.
Demonen zevert niet, hij heeft gewoon gelijk. Je kan jezelf blijven verdedigen (we verdienen niet te veel, we werken niet te weinig....) maar de realiteit is dat BE veel meer ambtenaren heeft als onze buurlanden en ze ook een veel te strikt (voordelig) statuut hebben dat een molensteen rond toekomstige begrotingen is.

Dat is voor een groot deel te wijten is aan de staatsstructuur, daar kan ik je ook in volgen.

Maar waarom moeten de NMBS, de post en de lijn vastbenoemde ambtenaren hebben, die fors meer betaald worden dan hun concurrentie in de private sector ? In feite betaal je daarom als belastingbetaler gewoon veel te veel voor die dienst. Dat is diefstal.

Mijn vrouw is ambtenaar en ze verdient een pak meer als haar studiegenoten die in de private sector werkzaam zijn. Meer verlof, meer loon en veel, veel meer pensioen. Niet alle sectoren betalen zoals de petrochemie & de high tech, maar jullie slagen er in om jezelf altijd te vergelijken met die sector kwa loon en voordelen.

Feit is, dat in BE we met een veel, veel te groot staatsbeslag zitten op de geproduceerde welvaart, wat in grote mate te wijten is aan ons uitgebreide en overmatig verloond ambtenarenapparaat.
Tavek is offline   Met citaat antwoorden
Oud 17 augustus 2016, 16:48   #45
Knuppel
Secretaris-Generaal VN

Standaard

Demonen "vergeet" er wel bij te zeggen welk gewest veruit de meeste ambtenaren heeft.
Oud 17 augustus 2016, 17:20   #46
demonen
Banneling

Standaard

Citaat:
Honderdduizenden mensen die ziekenhuizen, wegen, bruggen, auto's, etc gebouwd hebben verloren hun werk omdat de overheid teveel ambtenaren in dienst nam die zich zeer goed wisten te soigneren wat bereft verlofdagen, verloning, pensioenen, etc.
U heeft er geen probleem mee dat die werklozen, ZEG MAAR SLACHTOFFERS, moeten doppen en opgejaagd worden door uw partij n-VA-leeglopers (uierhangers) maar U wenst natuurlijk een andere behandeling (verworven rechten).
Wie is hier het uitschot?

Laatst gewijzigd door demonen : 17 augustus 2016 om 17:21.
demonen is offline   Met citaat antwoorden
Oud 17 augustus 2016, 17:25   #47
demonen
Banneling

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Knuppel Bekijk bericht
Demonen "vergeet" er wel bij te zeggen welk gewest veruit de meeste ambtenaren heeft.
Quicky heeft ooit zijn kabinet opdracht gegeven om het aantal ambtenaren in beeld te brengen.

Dat was onmogelijk : ze kwamen enkel tot een ruwe schatting nl tussen de
1.300.000 en 1.600.000.
Daarnaast zijn er bijna een half miljoen gesubsidieerde tewerkgestelden oa pwa, dienstencheques, ibo, rsz-kortingen etc.
Oud 17 augustus 2016, 17:31   #48
Xenophon
Secretaris-Generaal VN

Xenophon's schermafbeelding

Standaard

Citaat:
...

...
Precies! Ze eerst hun uitgesteld werk nog laten doen, zonder centen uiteraard, en dan C4.

En als ze niet snel genoeg werk vinden in de VDAB, schorsen, zoals al die andere werklozen.
Oud 17 augustus 2016, 17:49   #49
demonen
Banneling

Standaard

Citaat:
En dan is er nog het gezegde: if you pay peanuts, you get monkeys.
Kerel, 75% vd statutairen die nu met pensioen gaan hebben max een A2 diploma, te lezen in De Tijd!
Overlaatst was er eentje, zo'n statutair, die in een lezersbrief in de Knack schreef : "ok, mijn job was zinloos maar ik zat wel elke dag 3 uur op de trein om te gaan werken en alleen daarom heb ik recht op mijn uitgesteld loon".
Voor mij mag IS deze staat overnemen want ik heb er al lang genoeg van : als alleenstaande was ik de zwaarst belaste werknemer vd wereld. Kus allemaal mijn kloten, ambtenarenzooi!

Laatst gewijzigd door demonen : 17 augustus 2016 om 17:49.
Oud 17 augustus 2016, 18:15   #50
reservespeler
Secretaris-Generaal VN

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Anna List Bekijk bericht
ach ja, de inhaalbeweging, de Waalse heropleving, het Marshallplan en het tweede Marshallplan ... die beweging is nu al 40 jaar bezig, zonder enig resultaat, integendeel het Waalse aandeel in de export blijft dalen ...

maar ja, sommige Vlamingen blijven het geloven ... go for it !
Het enige dat Wallonië doet is proberen om Vlaamse bedrijven naar Wallonië te halen.
Het zijn dan vooral bedrijven die een grote afzet in Wallonië hebben.
reservespeler is offline   Met citaat antwoorden
Oud 17 augustus 2016, 18:18   #51
reservespeler
Secretaris-Generaal VN

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door subocaj Bekijk bericht
Wie is de grootste partij in deze federale regering?
De MR heeft het meeste ministers en staatssecretarissen.
Oud 17 augustus 2016, 18:32   #52
Rahowa
Europees Commissaris

Rahowa's schermafbeelding

Locatie: Toekomstig bewoner van de geboortegrond van Cyriel Verschaeve
Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Henri1 Bekijk bericht
Alexander bellen en vragen om e stekker eruit te trekken.
Nee,Alexander is een belgiecist.Die zal ons mee leiden de afgrond in.
Rahowa is offline   Met citaat antwoorden
Oud 17 augustus 2016, 18:48   #53
Anitta
Banneling

Standaard

Citaat:
Tja , Jan met de pet wordt dermate belast dat deze niet meer in de mogelijkheid verkeert de economie te stimuleren. Hij kan zich geen restaurantbezoek meer permiteren en een nieuw kleedje voor madan kan er ook niet meer vanaf.
De kost van de overheid moet naar beneden en dat kan alleen maar door een ernstige sanering van de ambtenarij.
Er wordt hier veel met Demonen gelachen maar veelal heeft hij gewoon overschot van gelijk.
2
Anitta is offline   Met citaat antwoorden
Oud 17 augustus 2016, 19:06   #54
Knuppel
Secretaris-Generaal VN

Standaard

Citaat:
Kerel, 75% vd statutairen die nu met pensioen gaan hebben max een A2 diploma, te lezen in De Tijd!
Overlaatst was er eentje, zo'n statutair, die in een lezersbrief in de Knack schreef : "ok, mijn job was zinloos maar ik zat wel elke dag 3 uur op de trein om te gaan werken en alleen daarom heb ik recht op mijn uitgesteld loon".
Voor mij mag IS deze staat overnemen want ik heb er al lang genoeg van: als alleenstaande was ik de zwaarst belaste werknemer vd wereld. Kus allemaal mijn kloten, ambtenarenzooi!
Komt dat even lekker in je kraam te pas, hé demonen?

Je bent alleen vergeten de N-VA de schuld te geven voor iets waar de brievenschrijver ALLANG genoeg van had.
Oud 17 augustus 2016, 19:18   #55
reservespeler
Secretaris-Generaal VN

Standaard

Citaat:
Als wij in het weekend iets willen gaan eten en we niet gereserveerd hebben, dan kunnen we toch kin kloppen of iets in nen puntzak gaan halen.

Kwa kledij, Zalando doet gouden zaken, het is niet omdat de fysieke winkel minder verkoopt dat er minder gekocht wordt.

Dit weekend kon je aan de kust over de koppen lopen, alle hotels waren volgeboekt, een vrije stoel aan een terras was een zeldzaamheid, meestal zijn dat mensen die na hun vakantiereis er nog een zomers weekendje bijnemen.

Citytrips bestonden vroeger niet of toch zeker niet in die mate.

Tegenwoordig moet iedereen op skivakantie, in de zomer moet ie ook weg en in het najaar is het in het buitenland ook zoveel beter als hier.

Crisis bestaat blijkbaar alleen in de gazetten en in programma's �* la Jambers.
Oud 17 augustus 2016, 19:46   #56
Knuppel
Secretaris-Generaal VN

Standaard

Citaat:
Quicky heeft ooit zijn kabinet opdracht gegeven om het aantal ambtenaren in beeld te brengen.

Dat was onmogelijk : ze kwamen enkel tot een ruwe schatting nl tussen de
1.300.000 en 1.600.000.
Daarnaast zijn er bijna een half miljoen gesubsidieerde tewerkgestelden oa pwa, dienstencheques, ibo, rsz-kortingen etc.
Quicky weet verdomde goed waarom hij de pijp aan Maarten gaf, en dat ligt NIET aan het niet in beeld kunnen brengen van het aantal ambtenaren. Dat is immers wél geweten. Het ligt er alleen aan over welke ambtenaren het gaat en welke er wel of niet mee worden geteld.

Quicky wilde de senaat afschaffen, maar werd senator voor de VU.
Quicky was staatssecretaris voor administratieve vereenvoudiging. Je mag mij zijn verwezenlijkingen terzake opnoemen.
Quicky was minister van pensioenen, maar kon niet vlug genoeg de plaat poetsen omdat hij altijd tegen dezelfde muur liep.
Als Vlaams burgemeester lijkt Quicky beter zijn draai te kunnen krijgen. Daar heeft hij dan ook minder last van die muur.

Citaat:
November 2004

België telde op 1 januari 2001 bijna 923.000 ambtenaren: 193.412 bij de federale overheid, 363.218 bij de gemeenschappen en gewesten (van wie 190.368 in Vlaanderen, inclusief onderwijs) en 285.843 bij de gemeenten en provincies. Daarnaast behoren er nog eens 77.575 ambtenaren tot de zogenaamde ,,bijzondere korpsen'' (rechterlijke macht, Raad van State, gouverneurs, militair personeel, politie) en zijn er 2.860 ambtenaren bij de parlementen.
Dat komt neer op 1 ambtenaar per 11 inwoners in België. Als we de federale ambtenaren even wegdenken, zijn dat er in Vlaanderen 1 per 17, in Wallonië 1 per 12.

Ook aan politieke mandatarissen hebben we geen gebrek: daarvan lopen er liefst 23.996 rond in ons land. Hoe lager het beleidsniveau, hoe talrijker ze zijn. Zo telt het federale niveau 242 politieke mandatarissen (ministers en parlementsleden), het regionale niveau (gemeenschappen en gewesten) heeft er 340, de provincies tellen 811 gouverneurs, gedeputeerden en provincieraadsleden, en de gemeenten worden bestuurd door 16.757 mandatarissen (burgemeesters, schepenen, gemeenteraadsleden en districtsraadsleden).

Dat komt neer op ongeveer 1 politicus per 430 inwoners: 1 per 467 in Vlaanderen en 1 per 349 in Wallonië.
http://www.standaard.be/cnt/gf4a79v2
Citaat:
BuG 104 - Bericht uit het Gewisse 01-12-2008 Printversie (11p)

49,3 % loontrekkenden in Wallonië werkt in Publieke Dienstverlening
tegenover 39,4 % in Vlaanderen en 43,4 % in Brussel

15,2% Waalse bevolking en 14,3% Vlaamse bevolking werkt in Publieke Dienstverlening.
Het hogere % loontrekkenden in Wallonië is te verklaren door de hogere werkloosheid.
Publieke dienst als % op de bevolking is gelijklopend in Vlaanderen en Wallonië.

Openbaar bestuur is 1/4 van publieke dienst: 22,8% in Vlaanderen, 28,2% in Wallonië
Welzijn/Gezondheid is met 34,5% van publieke dienstverlening sterk in Vlaanderen
tegenover 29,8% in het Waals gewest en 27,4% in het Brussels gewest.

48,4% van de beroepsbevolking is in publieke dienst of volledig werkloos,
in het Vlaams gewest is dat 44,0%, in Wallonië 56,9% en in Brussel 48,9%.
http://www.npdata.be/BuG/104-Publiek...nst-gewest.htm

Citaat:
15/01/2013
Tussen 2000 en 2010 zijn er in heel het land 100.000 ambtenaren bijgekomen. Dat blijkt uit een studie van de Nationale Bank die De Morgen kon inkijken.
http://deredactie.be/cm/vrtnieuws/binnenland/1.1525002

Citaat:
10/10/2010

Er waren vorig jaar in totaal 828.000 mensen aan de slag in een of andere overheidsdienst, of 18,7 procent van de werkende bevolking.

Minister voor Ondernemen Vincent Van Quickenborne (Open Vld), die de opdracht voor de studie gaf, hoopt dat de staatshervorming waarover op dit moment wordt onderhandeld, niet zal leiden tot meer ambtenaren en departementen. "De bedoeling moet net zijn om het totale aantal overheidsmedewerkers te laten dalen."

De cijfers omvatten de klassieke ambtenaren en het onderwijspersoneel. Werknemers uit de gezondheidszorg werden niet opgenomen.
http://www.demorgen.be/binnenland/10...tijd-beb31f1f/
Oud 17 augustus 2016, 19:58   #57
lamenielachen
Eur. Commissievoorzitter

lamenielachen's schermafbeelding

Stuur een bericht via Instant Messenger naar lamenielachen
Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door reservespeler Bekijk bericht
Als wij in het weekend iets willen gaan eten en we niet gereserveerd hebben, dan kunnen we toch kin kloppen of iets in nen puntzak gaan halen.

Kwa kledij, Zalando doet gouden zaken, het is niet omdat de fysieke winkel minder verkoopt dat er minder gekocht wordt.

Dit weekend kon je aan de kust over de koppen lopen, alle hotels waren volgeboekt, een vrije stoel aan een terras was een zeldzaamheid, meestal zijn dat mensen die na hun vakantiereis er nog een zomers weekendje bijnemen.

Tegenwoordig moet iedereen op skivakantie, in de zomer moet ie ook weg en in het najaar is het in het buitenland ook zoveel beter als hier.

In de week zijn die resto's ook open en hebben er sinds de witte kassa officiëel personeel rondlopen die dan wat vingers aan het draaien is..
De kust trekt inderdaad alsmaar beter maar je kan er heen met een rugzak en een frigo box.
Echte crisis is er nog niet maar wie niet oplet verarmt door de alsmaar oplopende lasten, direct en indirect. Er is "wel" een hoop onzichtbare armoede bij alleenstaande autochtonen en ouderen.
De geroemde "sterke schouders" van de socialisten zijn nu diegenen die bij de overheid of afgeleiden zitten maar die kijken de andere kant op.
Oud 18 augustus 2016, 08:04   #58
vrijzinnige
Banneling

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door reservespeler Bekijk bericht

Dat is nu eens de juiste beschrijving van de maatschappij, door.....een gele bril
vrijzinnige is offline   Met citaat antwoorden
Oud 18 augustus 2016, 12:05   #59
speurneus
Eur. Commissievoorzitter

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door lamenielachen Bekijk bericht
En wie wil je in de plaats met garanties dat het eens opgelost geraakt?
Al de anderen stappen reeds jaren de processie van Echternach in de omgekeerde richting.
Twee stappen achterwaarts, 1 vooruit dan.
NVA bewijst met hun klungelende minister van financien dat ze het ook niet kunnen.
Anderzijds zijn het vooral de NVA ministers die meer geld voor hun departement opeisen.
Dit is verre van een goed bestuur.
speurneus is offline   Met citaat antwoorden
Oud 18 augustus 2016, 12:09   #60
speurneus
Eur. Commissievoorzitter

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door de vuile muilekoek Bekijk bericht
Ze zitten in belasting paradijzen met miljarden op de rekeningen ... ga ze daar gaan zoeken...................................
So what?
Rijken betalen zich in dit land blauw.
Ik geef ze dan ook 100% gelijk als ze de kans zien hun geld naar een belastingsparadijs door te sluizen.
speurneus is offline   Met citaat antwoorden
Antwoord

Regels voor berichten
Je mag niet nieuwe discussies starten
Je mag niet reageren op berichten
Je mag niet bijlagen versturen
Je mag niet jouw berichten bewerken

vB-code is Aan
Smileys zijn Aan
[IMG]-code is Aan
HTML-code is Uit
Forumnavigatie

Alle tijden zijn GMT +1. Het is nu 15:50.

Forumsoftware: vBulletin®
Copyright ©2000 - 2025, Jelsoft Enterprises Ltd.
Content copyright ©2002 - 2020, Politics.be