Politics.be Registreren kan je hier.
Problemen met registreren of reageren op de berichten?
Een verloren wachtwoord?
Gelieve een mail te zenden naar [email protected] met vermelding van je gebruikersnaam.

Ga terug   Politics.be > Themafora > Godsdienst en levensovertuiging
Registreer FAQForumreglement Ledenlijst

Godsdienst en levensovertuiging In dit forum kan je discussiëren over diverse godsdiensten en levensovertuigingen.

Bekijk resultaten enquête: Geloof jij dat Jezus de zoon van god is, gestorven en verrezen voor ons
Ja, dat geloof ik 7 35,00%
Neen, dat geloof ik helemaal niet. 13 65,00%
Aantal stemmers: 20. Je mag niet stemmen in deze enquête

Antwoord

Discussietools
Oud 13 september 2016, 15:39   #61
Johan Bollen
Secretaris-Generaal VN

Johan Bollen's schermafbeelding

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door harriechristus Bekijk bericht
De liefde van man en vrouw, god en godin, ontbreekt helaas.
Kortom: het meest essentiële is missing.

De zogenaamde Liefde is die van de homoseksualiteit gebleven: herenliefde dus.

Zie het celibaat.

En de wet is in de tegenstelling van goed en kwaad blijven steken zonder begrip van de eenheid van beide.
Die eenheid is juist de eenheid van man en vrouw omdat volgens de Bijbel de vrouw het kwade is.

Kortom: de oude Bijbel is een patriarchale misvatting.
Dat is omdat de bijbel zoals we die kennen in grote mate een reflectie is van menselijk machtsstreven, ook al kan men niet ontkennen dat de liefde er ook een plaats in heeft. Maar ja er is iets fundamenteel scheef getrokken in de bijbel wat betreft de relatie tussen man en vrouw. Het boek kan niet zonder handleiding dienen voor het uitbouwen van een rechtvaardige samenleving heden ten dage

Website

Laatst gewijzigd door Johan Bollen : 13 september 2016 om 15:41.
Johan Bollen is offline   Met citaat antwoorden
Oud 13 september 2016, 19:02   #62
Jan van den Berghe
Secretaris-Generaal VN

Jan van den Berghe's schermafbeelding

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door De schoofzak Bekijk bericht
En dat er nog amper volk komt naar de zondagsmissen, is dat ook een onlosmakelijk geheel ? In onze hedendaagse Vlaamse cultuur dan ?

.
Heel normaal dat er nog maar weinig volk komt naar die verworden vieringen. Waar de traditionele of een correcte nieuwe liturgie wordt opgedragen, is dat wel wat anders.
Jan van den Berghe is offline   Met citaat antwoorden
Oud 14 september 2016, 07:01   #63
harriechristus
Secretaris-Generaal VN

harriechristus's schermafbeelding

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Johan Bollen Bekijk bericht
Dat is omdat de bijbel zoals we die kennen in grote mate een reflectie is van menselijk machtsstreven, ook al kan men niet ontkennen dat de liefde er ook een plaats in heeft. Maar ja er is iets fundamenteel scheef getrokken in de bijbel wat betreft de relatie tussen man en vrouw. Het boek kan niet zonder handleiding dienen voor het uitbouwen van een rechtvaardige samenleving heden ten dage
Het is veel beter die oude Bijbel, die ook om vele andere redenen niet meer deugt, ter zijde te leggen en de nieuwe Bijbel van de microwezentjes te lezen.
Deze kan ook het bestaan van God bewijzen en behoort bij de moderne tijd en de toekomst eveneens.
Oud 14 september 2016, 08:25   #64
TheFourHorsemen
Secretaris-Generaal VN

TheFourHorsemen's schermafbeelding

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Jan van den Berghe Bekijk bericht
Welke inhoud wilt u dan aan die terugopgeviste feesten geven? Gelooft u echt in de heidense goden?
Zou dat zo moeilijk te geloven zijn?
TheFourHorsemen is offline   Met citaat antwoorden
Oud 14 september 2016, 19:49   #65
Nr.10
Secretaris-Generaal VN

Nr.10's schermafbeelding

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Johan Bollen Bekijk bericht
Het is de katholieke godsdienst zelf die achter loopt op het evoluerende bewustzijn van de mens. Een kenmerk gedeeld met andere abrahamische religies, die ik zou omschrijven als agressief, autoritair en mannelijk. De aarde kan wel iets anders gebruiken momenteel. Een verstoord evenwicht.
Als het patriarchaat al 2.000 jaar funtioneert dan is dat iets om even bij stil te staan.
Mocht het matriarchaat beter functioneren dan was het in voege. Maar dat is niet het geval.
Bijgevolg moeten we concluderen dat er toch iets is dat maakt dat een patriarchaat maatschappelijk beter functioneert dan een matriarchaat.

Laatst gewijzigd door Nr.10 : 14 september 2016 om 19:49.
Nr.10 is offline   Met citaat antwoorden
Oud 14 september 2016, 22:07   #66
Aton
Eur. Commissievoorzitter

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Nr.10 Bekijk bericht
Als het patriarchaat al 2.000 jaar funtioneert dan is dat iets om even bij stil te staan.
Mocht het matriarchaat beter functioneren dan was het in voege. Maar dat is niet het geval.
Bijgevolg moeten we concluderen dat er toch iets is dat maakt dat een patriarchaat maatschappelijk beter functioneert dan een matriarchaat.
Niet noodzakelijk. De chimpansee en de bonobo hebben dezelfde voorvader, maar werden door de Congostroom van elkaar gescheiden. De chimpansee is agressief ten opzichte van zijn soortgenoten en niet zo slim als de bonobo wat in tegenstelling tot de chimpansee een matriarchaat is en geschillen met seks en affectie oplossen.

Laatst gewijzigd door Aton : 14 september 2016 om 22:08.
Aton is offline   Met citaat antwoorden
Oud 15 september 2016, 09:30   #67
TheFourHorsemen
Secretaris-Generaal VN

TheFourHorsemen's schermafbeelding

Standaard

Citaat:
Ik kan me voorstellen dat tegenstanders van bijvoorbeeld de afschaffing van de slavernij er hetzelfde over dachten.

Met uw argument kan men elke mogelijke toekomstige maatschappelijke verandering beschouwen als slecht want 'als het goed was, dan zou het al wel bestaan'.
TheFourHorsemen is offline   Met citaat antwoorden
Oud 15 september 2016, 12:01   #68
geertvdb
Perm. Vertegenwoordiger VN

Standaard

Citaat:
Al langer dan 2000 jaar. Bovendien bij de chinezen ook al duizenden jaren.

Citaat:
Dat hangt af van de omgeving. In landbouw maatschappijen is dat inderdaad blijkbaar het meest efficiente systeem.
Citaat:
dat hangt af van de omgeving. De landbouwmaatschappij wordt nu vervangen door een technologische diensten maatschappij. Afwachten of de man zijn dominante positie kan handhaven. Ik zie tekenen van niet. Ik denk dat u die ook ziet.
geertvdb is offline   Met citaat antwoorden
Oud 15 september 2016, 12:06   #69
geertvdb

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Aton Bekijk bericht
Niet noodzakelijk. De chimpansee en de bonobo hebben dezelfde voorvader, maar werden door de Congostroom van elkaar gescheiden. De chimpansee is agressief ten opzichte van zijn soortgenoten en niet zo slim als de bonobo wat in tegenstelling tot de chimpansee een matriarchaat is en geschillen met seks en affectie oplossen.
Ik denk dat bonobo's en chimpansees even slim zijn, ze hebben gewoon een ander leefsysteem. Het is nu niet dat dat een bewuste keuze is. Bij de mens trouwens ook niet. Het is gewoon evolutie.

Opmerkelijk is dat chimpansees oorlog voeren en kannibalen zijn, en dat bonobo's dat niet doen, en zelfs niet jagen op andere kleinere apensoorten, tenzij ze te houden als tijdelijk gezelschapsdier. De mens zit eigenlijk een beetje tussen chimpansee en bonobo. Spijtig genoeg meer langs de kant van de chimpansee.
geertvdb is offline   Met citaat antwoorden
Oud 15 september 2016, 13:31   #70
Aton
Eur. Commissievoorzitter

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door geertvdb Bekijk bericht
Ik denk dat bonobo's en chimpansees even slim zijn, ze hebben gewoon een ander leefsysteem. Het is nu niet dat dat een bewuste keuze is. Bij de mens trouwens ook niet. Het is gewoon evolutie.

Opmerkelijk is dat chimpansees oorlog voeren en kannibalen zijn, en dat bonobo's dat niet doen, en zelfs niet jagen op andere kleinere apensoorten, tenzij ze te houden als tijdelijk gezelschapsdier. De mens zit eigenlijk een beetje tussen chimpansee en bonobo. Spijtig genoeg meer langs de kant van de chimpansee.
Aton is offline   Met citaat antwoorden
Oud 15 september 2016, 17:36   #71
JimmyB
Europees Commissaris

Standaard

Citaat:
Heel normaal dat er nog maar weinig volk komt naar die verworden vieringen. Waar de traditionele of een correcte nieuwe liturgie wordt opgedragen, is dat wel wat anders.
Hoeveel dergelijke vieringen zijn er en hoeveel volk komt dan wel opdragen? Heb je bijvoorbeeld cijfermateriaal van hoeveel Belgen wekelijks een dergelijke liturgie bijwonen?
JimmyB is offline   Met citaat antwoorden
Oud 15 september 2016, 19:14   #72
Jan van den Berghe
Secretaris-Generaal VN

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door JimmyB Bekijk bericht
Hoeveel dergelijke vieringen zijn er en hoeveel volk komt dan wel opdragen? Heb je bijvoorbeeld cijfermateriaal van hoeveel Belgen wekelijks een dergelijke liturgie bijwonen?
Geen idee of er ooit een telling is gebeurd. U kunt altijd eens een kijkje nemen in de Hemelstraat in Antwerpen of Sint-Jozef in Brussel (beide Tridentijnse mis). Of in het Oud Klooster te Maleisen en Sint-Anna te Brussel (meestal nieuwe mis maar volledig volgens het officieel missaal). Er bestaan nog een aantal plaatsen, maar die ken ik niet of veel minder van nabij.

Laatst gewijzigd door Jan van den Berghe : 15 september 2016 om 19:14.
Oud 15 september 2016, 23:52   #73
dewanand
Minister-President

dewanand's schermafbeelding

Standaard 2200: blanken zijn uitgeroeid op onze apen planeet

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Aton Bekijk bericht
ja hier zeg je iets interessants.

matriachaat systemen zijn er in suriname bij de bosnegers, en sommige stadsnegers die ik kende geloven ook hierin.

de rol van vrouwen is anders dan en ook is het makkelijker om met meiden te neuken, of ermee te flirten en intiem te zijn.

bij herstelrecht los je geschillen op met seks en affectie en herstel van sociale verstandhouding en seksuele kontakten, ik maakte dit mee bij ruzies met negers en deze bonobo methode is eigenlijk niet echt slecht.

http://www.dewanand.com
dewanand is offline   Met citaat antwoorden
Oud 15 september 2016, 23:57   #74
dewanand
Minister-President

dewanand's schermafbeelding

Standaard 2200: blanken zijn uitgeroeid op onze apen planeet

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door harriechristus Bekijk bericht
Het is veel beter die oude Bijbel, die ook om vele andere redenen niet meer deugt, ter zijde te leggen en de nieuwe Bijbel van de microwezentjes te lezen.
Deze kan ook het bestaan van God bewijzen en behoort bij de moderne tijd en de toekomst eveneens.

ja harriechristus

wil je jouw heilige boek niet publiceren, ik ken een goede selfpublisher nu inhele nl benelux. dus kontakt mij bij interesse.

http://www.dewanand.com
dewanand is offline   Met citaat antwoorden
Oud 16 september 2016, 08:54   #75
harriechristus
Secretaris-Generaal VN

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door dewanand Bekijk bericht
ja harriechristus

wil je jouw heilige boek niet publiceren, ik ken een goede selfpublisher nu inhele nl benelux. dus kontakt mij bij interesse.
Ik heb geen behoefte mijn nieuwe Bijbel te publiceren, noch is er iemand die dat voor mij wil doen.
Ik ben oud en moe geworden en mij is geen kracht meer gebleven.
Overigens staat mijn nieuwe Bijbel gewoon op mijn website te lezen, maar ook daar is niemand in geïnteresseerd, dus is mij slechts de wanhoop gebleven en is de rest aan God en aan zijn zegen.
Ik heb genoeg gedaan tijdens mijn ganse leven.

Amen.
Oud 16 september 2016, 09:51   #76
de vuile muilekoek
Banneling

Standaard

Citaat:
Kijk verleden Kerst de kerstmis gedaan , wij voelden ons daar niet meer thuis . Trok op niks te veel fanfare in een Kerstmis In Dadizele precies een klucht , wie speelt er nu een fanfare in de Kerstmis ne zot ? wat zoekt ne mens daar nog in feite .. . ik ga dan liever zelf eens mediteren met hoger machten op mijn eentje hoor... dan heel die cirque mee te doen..

Laatst gewijzigd door de vuile muilekoek : 16 september 2016 om 09:54.
de vuile muilekoek is offline   Met citaat antwoorden
Oud 16 september 2016, 10:03   #77
JimmyB
Europees Commissaris

Standaard

Citaat:
Geen idee of er ooit een telling is gebeurd. U kunt altijd eens een kijkje nemen in de Hemelstraat in Antwerpen of Sint-Jozef in Brussel (beide Tridentijnse mis). Of in het Oud Klooster te Maleisen en Sint-Anna te Brussel (meestal nieuwe mis maar volledig volgens het officieel missaal). Er bestaan nog een aantal plaatsen, maar die ken ik niet of veel minder van nabij.
Ik denk dat het sowieso een fractie zal zijn van het aantal Belgen dat pakweg 50 jaar geleden elke zondag naar de mis ging. Men kan m.i. daar niet uit afleiden dat het katholicisme springlevend is.
JimmyB is offline   Met citaat antwoorden
Oud 16 september 2016, 11:21   #78
Thuleander

Thuleander's schermafbeelding

Standaard

Citaat:
Toen het in de 19e eeuw werd opgerakeld, bestond er geen kerstboomtraditie meer.
Het doet er niet toe dat christentuig onze Europese tradities jarenlang verboden heeft en mensen vervolgde en folterde die deze tradities toch in ere durfden houden.

Feit is dat de boomcultus al lang voor het christendom bestond en dat die nu nog steeds als traditie verderleeft in het zetten van een kerstboom en meiboom/paasboom.

En -helaas voor jullie- raakt het christelijke sausje dat jullie over onze Europese tradities goten steeds meer op de achtergrond.
Anderzijds gaan steeds meer mensen de oorspronkelijke betekenis van onze tradities opzoeken op het internet.
Thuleander is offline   Met citaat antwoorden
Oud 16 september 2016, 12:00   #79
harriechristus
Secretaris-Generaal VN

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Thuleander Bekijk bericht
Het doet er niet toe dat christentuig onze Europese tradities jarenlang verboden heeft en mensen vervolgde en folterde die deze tradities toch in ere durfden houden.

Feit is dat de boomcultus al lang voor het christendom bestond en dat die nu nog steeds als traditie verderleeft in het zetten van een kerstboom en meiboom/paasboom.

En -helaas voor jullie- raakt het christelijke sausje dat jullie over onze Europese tradities goten steeds meer op de achtergrond.
Anderzijds gaan steeds meer mensen de oorspronkelijke betekenis van onze tradities opzoeken op het internet.
Niet de Joden, noch de christenen, maar de Germanen zijn het uitverkoren volk.
Oud 16 september 2016, 20:30   #80
Jan van den Berghe
Secretaris-Generaal VN

Standaard

Citaat:
Ik denk dat het sowieso een fractie zal zijn van het aantal Belgen dat pakweg 50 jaar geleden elke zondag naar de mis ging. Men kan m.i. daar niet uit afleiden dat het katholicisme springlevend is.
Uw laatste conclusie is dan ook uitsluitend voor uw rekening, daar ik dat niet heb gesteld. Wel de overduidelijke link tussen verzorgde en correcte liturgie enerzijds en verhoogde parochiale aanwezigheid anderzijds.
Antwoord

Regels voor berichten
Je mag niet nieuwe discussies starten
Je mag niet reageren op berichten
Je mag niet bijlagen versturen
Je mag niet jouw berichten bewerken

vB-code is Aan
Smileys zijn Aan
[IMG]-code is Aan
HTML-code is Uit
Forumnavigatie

Alle tijden zijn GMT +1. Het is nu 09:36.

Forumsoftware: vBulletin®
Copyright ©2000 - 2025, Jelsoft Enterprises Ltd.
Content copyright ©2002 - 2020, Politics.be