Politics.be Registreren kan je hier.
Problemen met registreren of reageren op de berichten?
Een verloren wachtwoord?
Gelieve een mail te zenden naar [email protected] met vermelding van je gebruikersnaam.

Ga terug   Politics.be > Themafora > Milieu
Registreer FAQForumreglement Ledenlijst

Milieu Hier kunnen alle discussies woden gevoerd over milieu, kernenergie, klimaatswijziging, ....

Antwoord
 
Discussietools
Oud 13 september 2016, 05:36   #61
kelt
Secretaris-Generaal VN
 
Geregistreerd: 29 juli 2004
Berichten: 35.684
Standaard

Eigenlijk konden we het zelf wel vermoeden...of gewoonweg vaststellen bij onze eigen wagen..
De opgegeven verbruikscijfers,en dus ook de CO2-uitstootcijfers,zijn quatch.

http://www.standaard.be/cnt/dmf20160912_02465883#

Eigenlijk is het verschil tussen opgegeven verbruikscijfers en de werkelijkheid tussen 2000 en 2014 zelfs GESTEGEN (van 10% naar 45%)

Dat is heel massaal onderzocht door het bestuderen van miljoenen tankbeurten geregistreerd op tankkaarten.

De,op papier-,verstrengende wetgeving en de impotentie van officiele controle-organen,heeft gewoon maar geleid tot opportuniteiten om gesjoemel in te bouwen in de autosoftware ....

(het helpt natuurlijk ook niet dat zovele consumenten verkiezen om in "kolossen" rond te rijden)



We mogen elkaar niet misverstaan.
Absoluut gezien zijn wagens zuiniger geworden in verbruikte liters per kilo bruto gewicht,maar HOEVEEL zuiniger dan wel valt niet af te leiden uit officiele communicaties van de overheid noch van de fabrikanten...maar pas na gedegen en langdurig onderzoek.

Zoals gezegd zijn uitbaters van leasingwagens,uitgevers van tankkaarten,en de oliemaatschappijen waarschijnlijk best op de hoogte omdat zij toegang hebben tot zeer systematische en niet-manipuleerbare cijfers.
Maar voor hen zijn dat bedrijfsgegegevens natuurlijk waar ze niet mee te koop zullen lopen.

De overheid weet......eigenlijk alleen maar globale ontvangsten op de BTW op brandstoffen..... en bouwt dan maar belastings- ,subsidie- en milieu-luchtkastelen.

Laatst gewijzigd door kelt : 13 september 2016 om 05:57.
kelt is offline   Met citaat antwoorden
Oud 13 september 2016, 07:11   #62
strijkijzer
Gouverneur
 
Geregistreerd: 27 februari 2016
Berichten: 1.030
Standaard

Gewoon de uitlaat verbieden. De vervuiler betaalt. Dat ze hun afval maar binnen houden. Dat is de simpelste en de enige redelijke eerlijke oplossing.

Laatst gewijzigd door strijkijzer : 13 september 2016 om 07:11.
strijkijzer is offline   Met citaat antwoorden
Oud 13 september 2016, 14:27   #63
Micele
Secretaris-Generaal VN
 
Micele's schermafbeelding
 
Geregistreerd: 18 mei 2005
Locatie: Limburg
Berichten: 52.504
Standaard

Nog maar eens een wetenschappelijke studie die de fossiele toogargumenten van tafel veegt:
- ook productie en recyclage van batterijpacks wordt bekeken.
- ook naar Well-to-Wheel efficiëntie en niet enkel verbruik (CO2)

Citaat:
https://www.tno.nl/nl/aandachtsgebie...nenvoertuigen/

De Rijksdienst voor Ondernemend Nederland (RVO.nl) heeft TNO gevraagd de nu bekende feiten over elektrische voertuigen in een beknopte studie te verzamelen. De studie gaat vooral in op de CO2-uitstoot (broeikasgasemissies) en de verontreinigende emissies van het gebruik van het voertuig. Daarnaast wordt de uitstoot als gevolg van de fabricage van het voertuig en de accu’s en de productie van de benodigde brandstof en elektriciteit beschreven. Ook wordt in de studie aandacht besteed aan de aspecten materiaalschaarste en veiligheid.

In Nederland neemt het aandeel volledig-elektrische auto’s in de totale Nederlandse voertuigvloot in hoog tempo toe, en met het aantal voertuigen groeit ook de belangstelling voor elektrisch rijden. Elektrische voertuigen spelen een belangrijke rol bij het reduceren van de CO2-uitstoot van de mobiliteitssector en het verbeteren van de luchtkwaliteit.

In opdracht van RVO.nl vergeleek TNO de eigenschappen van elektrische personenauto’s met die van conventionele auto’s met een verbrandingsmotor op benzine of diesel en met die van plug-in hybride personenauto’s. TNO heeft daarvoor een life cycle analysis uitgevoerd: naast de CO2-uitstoot en vervuilende emissies als gevolg van het gebruik van het voertuig worden ook de CO2- en vervuilende emissies die worden uitgestoten bij de productie van het voertuig, de accu’s én de elektriciteit en brandstoffen meegenomen. De vergelijking is vrijwel volledig op praktijkresultaten gebaseerd, en voor plug-in hybrides wordt rekening gehouden met het praktijk-laadgedrag dat rijders van PHEV’s tot nu toe laten zien. Verder houdt de studie rekening met het type stroom dat wordt gebruikt voor het rijden van het elektrische voertuig. Dit leidt tot een spreiding in de getallen: zo zorgt een elektrische auto die volledig op groene stroom wordt gereden voor gemiddeld 70% minder CO2-uitstoot dan een vergelijkbare auto op benzine. Rijdt men de elektrische auto op grijze stroom, dan is de CO2-uitstoot bij gebruik van de elektrische auto nog altijd 30% minder dan bij gebruik van een conventionele auto.

TNO-RAPPORT
DOWNLOAD HET EINDRAPPORT
__________________
De vuile waarheid over ICE (vanaf 1 min 35")
https://www.youtube.com/watch?v=mk-LnUYEXuM
Nederlandse versie: https://www.youtube.com/watch?v=kekJgcSdN38
Micele is offline   Met citaat antwoorden
Oud 13 september 2016, 14:49   #64
Johan Daelemans
Perm. Vertegenwoordiger VN
 
Geregistreerd: 29 augustus 2013
Berichten: 14.440
Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Micele Bekijk bericht
Nog maar eens een wetenschappelijke studie die de fossiele toogargumenten van tafel veegt:
- ook productie en recyclage van batterijpacks wordt bekeken.
- ook naar Well-to-Wheel efficiëntie en niet enkel verbruik (CO2)
'fossiele toog' - argumenten?
Hoe oud ben jij eigenlijk?

Verder lees ik: - In Nederland neemt het aandeel volledig-elektrische auto’s in de totale Nederlandse voertuigvloot in hoog tempo toe.

Nu blijkt dat in 2016 over een aandeel van 1% te gaan over het totaal aantal inschrijvingen. Zo hoog is dat tempo dus ook weer niet.
Johan Daelemans is offline   Met citaat antwoorden
Oud 13 september 2016, 19:12   #65
Tavek
Banneling
 
 
Geregistreerd: 11 januari 2004
Berichten: 66.569
Standaard

Johan, herlees die zin in het blauw eens, denk eens na over wat daar gezegd wordt, en bekijk dan nog eens uw antwoord.
Tavek is offline   Met citaat antwoorden
Oud 13 september 2016, 22:51   #66
Jan van den Berghe
Secretaris-Generaal VN
 
Jan van den Berghe's schermafbeelding
 
Geregistreerd: 7 september 2002
Locatie: Waregem
Berichten: 178.701
Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Tavek Bekijk bericht
Johan, herlees die zin in het blauw eens, denk eens na over wat daar gezegd wordt, en bekijk dan nog eens uw antwoord.
En vooral dit eens goed bekijken:

http://www.rvo.nl/onderwerpen/duurza...-zaken/cijfers
Jan van den Berghe is offline   Met citaat antwoorden
Oud 13 september 2016, 23:18   #67
Tavek
Banneling
 
 
Geregistreerd: 11 januari 2004
Berichten: 66.569
Standaard

Nederland haalt haar eigen streefwaarden ruimschoots.

Dank voor de link Jan.
Tavek is offline   Met citaat antwoorden
Oud 14 september 2016, 08:58   #68
Johan Daelemans
Perm. Vertegenwoordiger VN
 
Geregistreerd: 29 augustus 2013
Berichten: 14.440
Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Tavek Bekijk bericht
Johan, herlees die zin in het blauw eens, denk eens na over wat daar gezegd wordt, en bekijk dan nog eens uw antwoord.
Mijn opinie... zo hoog is dat tempo niet. Ik moet daarvoor niet veel nalezen.
Johan Daelemans is offline   Met citaat antwoorden
Oud 14 september 2016, 09:02   #69
dpg
Banneling
 
 
Geregistreerd: 17 oktober 2010
Berichten: 13.788
Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Johan Daelemans Bekijk bericht
Mijn opinie... zo hoog is dat tempo niet. Ik moet daarvoor niet veel nalezen.
Op een totaal van 10,8 miljoen motorvoertuigen in Nederland is dat inderdaad niet veel.
dpg is offline   Met citaat antwoorden
Oud 14 september 2016, 09:12   #70
Johan Daelemans
Perm. Vertegenwoordiger VN
 
Geregistreerd: 29 augustus 2013
Berichten: 14.440
Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Jan van den Berghe Bekijk bericht
Die had ik geraadpleegd.
Neen dus, het tempo is niet wat je van een wonder van de wetenschap zou mogen verwachten. Nu kunnen we hier nog maanden over zeveren, alleen de toekomst heeft de waarheid in pacht.

Persoonlijk zie ik meer heil in aardgas en hernieuwbare natuurlijke brandstoffen. De nadelen en gevaren van de E-wagens worden vandaag met alle macht geminimaliseerd. 400v/800v volt spanningsbronnen met stroomsterktes tot een 'miljoen' keren het dodelijk niveau wat een mens kan verdragen ... je zou als brandweerman al voor minder ver van zo'n brandhaard wegblijven. Nu kan je argumenteren dat wagens met brandstoffen ook branden. Juist, alleen is er niemand die eens gaat voelen hoe warm het is. Metalen onderdelen onder spanning hebben geen waarschuwing.

Raar toch dat een woning (240/400v) moet voorzien zijn van beschermingsmiddelen die ervoor zorgen dat er veilig in kan gewoond worden en dat een E-wagen die zich onbeperkt kan verplaatsen, bij mooi weer en stortregens, zich mag parkeren waar de chauffeur beslist.

Is het niet wachten tot er ergens wat ernstig gebeurd zodat de ogen eindelijk opengaan? Onderstaande tekst is voldoende duidelijk...
Bijgevoegde miniaturen
Klik op de afbeelding voor een grotere versie

Naam:  Tekst.jpg‎
Bekeken: 243
Grootte:  109,1 KB
ID: 104032  


Laatst gewijzigd door Johan Daelemans : 14 september 2016 om 09:17.
Johan Daelemans is offline   Met citaat antwoorden
Oud 14 september 2016, 09:17   #71
Tavek
Banneling
 
 
Geregistreerd: 11 januari 2004
Berichten: 66.569
Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Johan Daelemans Bekijk bericht
Mijn opinie... zo hoog is dat tempo niet. Ik moet daarvoor niet veel nalezen.
Begrijpen wat het concept tempo inhoudt is ook niet echt aan jou besteed.
Tavek is offline   Met citaat antwoorden
Oud 14 september 2016, 09:19   #72
Johan Daelemans
Perm. Vertegenwoordiger VN
 
Geregistreerd: 29 augustus 2013
Berichten: 14.440
Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Tavek Bekijk bericht
Begrijpen wat het concept tempo inhoudt is ook niet echt aan jou besteed.
Als het woord 'tempo' wordt gebruikt bij wandelsnelheid van honderd jarigen verliest dat ook zijn betekenis.
Johan Daelemans is offline   Met citaat antwoorden
Oud 14 september 2016, 09:44   #73
maddox
Secretaris-Generaal VN
 
maddox's schermafbeelding
 
Geregistreerd: 25 september 2002
Locatie: vilvoorde
Berichten: 70.533
Stuur een bericht via MSN naar maddox
Standaard

Ik moet Johan wel bijvallen. Een accupack dat 700kw+ kan uitbraken is niet bepaald veiliger dan een 80 liter tank gevuld met benzine*.

Het is net zoals met radioactiviteit. Je kan electriciteit niet zien, ruiken of proeven, tenzij er ferme/dodelijke schade ontstaat .
Met een benzinetank* heb je verschillende zintuigelijke gewaarwordingen voor je echt in de miserie komt.
Dat je niks kan veranderen aan de situatie en toch geroosterd wordt is een ander verhaal.


Om een voorbeeld te geven.
De zeer lage veilige spanning is bepaald door de situatie. De basispremisse: " Een toch veilige spanning met blote geleiders in een natte ruimte."

Dit wil zeggen dat je wettelijk , en fysiek zonder enig probleem of gevaar werkende LED lampjes met blote draadjes in je douche mag hangen.

Hoe ga je dat doen met moderne LiPo of zelfs de iets veiligere LiFePo4 accu-chemie in de formaten van bruikbare accupacks voor wagens?

*reukloze brandstoffen voor publiek gebruik krijgen wettelijk verplicht een geurmerker mee.
__________________
De meeste mensen gaan naar het werk om geld te krijgen, niet om het te verdienen.
maddox is offline   Met citaat antwoorden
Oud 14 september 2016, 09:50   #74
Tavek
Banneling
 
 
Geregistreerd: 11 januari 2004
Berichten: 66.569
Standaard

Daar hebt je ingenieurs voor, die die dingen veilig maken. Ik weet dat gij twee geen hoge pet op hebt van ons, maar tot op heden zijn er met betrekking tot de veiligheid geen noemenswaardige problemen geweest met electrische wagens. En ze worden alleen maar beter.

Hetzelfde veiligheidsargument wordt ook vaak gebruikt door tegenstanders van LPG. Hoeveel LPG wagens ontploffen er dagelijks ?

Juiste engineering lost dat op.
Tavek is offline   Met citaat antwoorden
Oud 14 september 2016, 09:51   #75
Tavek
Banneling
 
 
Geregistreerd: 11 januari 2004
Berichten: 66.569
Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Johan Daelemans Bekijk bericht
Als het woord 'tempo' wordt gebruikt bij wandelsnelheid van honderd jarigen verliest dat ook zijn betekenis.
Je gebruikt een absoluut aantal om het tempo aan te geven. Dat zegt mij twee dingen: je begrijpt het concept tempo niet (taalkundig) of je hebt nooit het concept afgeleide gezien op de middelbare school. Of beiden.
Tavek is offline   Met citaat antwoorden
Oud 14 september 2016, 15:35   #76
Micele
Secretaris-Generaal VN
 
Micele's schermafbeelding
 
Geregistreerd: 18 mei 2005
Locatie: Limburg
Berichten: 52.504
Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Johan Daelemans Bekijk bericht
Mijn opinie... zo hoog is dat tempo niet. Ik moet daarvoor niet veel nalezen.
Bijna een verdubbeling op 2 jaar tijd volgens de cijfers van Jan VDB, ben je wel ooit op school geweest? Toch eens naar de neuro-dokter gaan en jouw opinie eens laten onderzoeken.
__________________
De vuile waarheid over ICE (vanaf 1 min 35")
https://www.youtube.com/watch?v=mk-LnUYEXuM
Nederlandse versie: https://www.youtube.com/watch?v=kekJgcSdN38

Laatst gewijzigd door Micele : 14 september 2016 om 15:36.
Micele is offline   Met citaat antwoorden
Oud 14 september 2016, 15:46   #77
Micele
Secretaris-Generaal VN
 
Micele's schermafbeelding
 
Geregistreerd: 18 mei 2005
Locatie: Limburg
Berichten: 52.504
Standaard

En nu ff terug naar topic met enkele linkjes:

Citaat:
https://www.theguardian.com/environm...hinktank-urges

Ban diesel cars in London, thinktank urges

IPPR analysis says capital will eventually need to phase out diesel cars and buses in order to meet EU air pollution targets

Diesel vehicles must be banned from London if the UK is to meet its air pollution targets, a thinktank warned on Monday.

Cars, vans and buses using diesel fuel are the leading cause of air pollution in the capital, and although steps are being taken to discourage their use, through the congestion charge and clean air zones, this will not be enough to clear the air, the Institute for Public Policy Research (IPPR) found in a new report.

The number of diesel vehicles on the capital’s streets has been increasing in recent years, according to research published earlier this year.

Any phase-out of the vehicles will be controversial, as many drivers bought diesel cars in the belief that they were better for the environment. Diesel engines produce less carbon dioxide than their petrol equivalents, but they also produce nitrogen oxides and small particles, which pollute the air and can cause breathing difficulties in vulnerable people, such as the elderly and the young, and people with existing respiratory conditions.

More than 9,000 premature deaths a year are caused by polluted air in the capital.

While applauding the measures announced in recent weeks by Sadiq Khan, the recently elected Labour mayor of London, IPPR said it was likely that much more drastic steps would need to be taken if the capital is to meet clean air regulations set out by the EU.

“London’s air is both lethal and illegal,” said Harry Quilter-Pinner, researcher at IPPR. “This is a public health crisis and it should be ignored no longer. Only bold action will make the capital’s air safe to breathe again.”

He added: “[Our] analysis suggests Khan will ultimately need to phase out diesel cars and buses in order to reach legal compliance.”

This would require the cooperation of national government, as the mayor lacks the power to achieve this result alone. The report, entitled Lethal and Illegal, found that under the current air pollution regime, London would fail to meet its legal requirements on air quality until 2025 or later. It is the only area of the UK forecast to take so long to meet air quality standards.

Phasing out diesel vehicles from London’s street would “not be easy” but would “not be impossible”, the thinktank said. The report’s authors called for a new Clean Air Act to be passed by parliament, to counter the uncertainty over whether the UK will adhere to EU air quality regulations after Brexit.
Citaat:
http://www.ibtimes.co.uk/diesel-cars...ruling-1499044

Diesel cars could be banned from British city centres after Supreme Court ruling
By Joe Millis
April 30, 2015
__________________
De vuile waarheid over ICE (vanaf 1 min 35")
https://www.youtube.com/watch?v=mk-LnUYEXuM
Nederlandse versie: https://www.youtube.com/watch?v=kekJgcSdN38

Laatst gewijzigd door Micele : 14 september 2016 om 15:49.
Micele is offline   Met citaat antwoorden
Oud 14 september 2016, 16:07   #78
Jan van den Berghe
Secretaris-Generaal VN
 
Jan van den Berghe's schermafbeelding
 
Geregistreerd: 7 september 2002
Locatie: Waregem
Berichten: 178.701
Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Johan Daelemans Bekijk bericht
Die had ik geraadpleegd.
Neen dus, het tempo is niet wat je van een wonder van de wetenschap zou mogen verwachten. Nu kunnen we hier nog maanden over zeveren, alleen de toekomst heeft de waarheid in pacht.
Schijnbaar zijn uw verwachtingen alvast niet in overeenstemming met de doelen die Nederland zich stelde. M.a.w. u poneert een stelling die geen verband houdt met de werkelijkheid.
Jan van den Berghe is offline   Met citaat antwoorden
Oud 14 september 2016, 16:08   #79
Jan van den Berghe
Secretaris-Generaal VN
 
Jan van den Berghe's schermafbeelding
 
Geregistreerd: 7 september 2002
Locatie: Waregem
Berichten: 178.701
Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door maddox Bekijk bericht
Ik moet Johan wel bijvallen. Een accupack dat 700kw+ kan uitbraken is niet bepaald veiliger dan een 80 liter tank gevuld met benzine*.

Het is net zoals met radioactiviteit. Je kan electriciteit niet zien, ruiken of proeven, tenzij er ferme/dodelijke schade ontstaat .
Met een benzinetank* heb je verschillende zintuigelijke gewaarwordingen voor je echt in de miserie komt.
Dat je niks kan veranderen aan de situatie en toch geroosterd wordt is een ander verhaal.


Om een voorbeeld te geven.
De zeer lage veilige spanning is bepaald door de situatie. De basispremisse: " Een toch veilige spanning met blote geleiders in een natte ruimte."

Dit wil zeggen dat je wettelijk , en fysiek zonder enig probleem of gevaar werkende LED lampjes met blote draadjes in je douche mag hangen.

Hoe ga je dat doen met moderne LiPo of zelfs de iets veiligere LiFePo4 accu-chemie in de formaten van bruikbare accupacks voor wagens?

*reukloze brandstoffen voor publiek gebruik krijgen wettelijk verplicht een geurmerker mee.
Is dit nu een pleidooi om alle elektriciteit te verwijderen uit onze gezinswoningen?
Jan van den Berghe is offline   Met citaat antwoorden
Oud 14 september 2016, 18:04   #80
Johan Daelemans
Perm. Vertegenwoordiger VN
 
Geregistreerd: 29 augustus 2013
Berichten: 14.440
Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Tavek Bekijk bericht
Daar hebt je ingenieurs voor, die die dingen veilig maken. Ik weet dat gij twee geen hoge pet op hebt van ons, maar tot op heden zijn er met betrekking tot de veiligheid geen noemenswaardige problemen geweest met electrische wagens. En ze worden alleen maar beter.

Hetzelfde veiligheidsargument wordt ook vaak gebruikt door tegenstanders van LPG. Hoeveel LPG wagens ontploffen er dagelijks ?

Juiste engineering lost dat op.
Leg me dan maar uit hoe de ingenieurs aan een passant gaan aantonen of er al dan niet een levensgevaarlijke spanning staat op een metalen onderdeel....
Johan Daelemans is offline   Met citaat antwoorden
Antwoord



Regels voor berichten
Je mag niet nieuwe discussies starten
Je mag niet reageren op berichten
Je mag niet bijlagen versturen
Je mag niet jouw berichten bewerken

vB-code is Aan
Smileys zijn Aan
[IMG]-code is Aan
HTML-code is Uit
Forumnavigatie


Alle tijden zijn GMT +1. Het is nu 23:19.


Forumsoftware: vBulletin®
Copyright ©2000 - 2025, Jelsoft Enterprises Ltd.
Content copyright ©2002 - 2020, Politics.be