Politics.be Registreren kan je hier.
Problemen met registreren of reageren op de berichten?
Een verloren wachtwoord?
Gelieve een mail te zenden naar [email protected] met vermelding van je gebruikersnaam.

Ga terug   Politics.be > Algemeen > Binnenland
Registreer FAQForumreglement Ledenlijst

Binnenland Onderwerpen omtrent de binnenlandse politiek kunnen hier terecht. Let er wel op dat dit subforum enkel over dergelijk algemene zaken gaat die niet thuishoren in de themafora.

Antwoord
 
Discussietools
Oud 13 september 2016, 21:30   #41
Jan van den Berghe
Secretaris-Generaal VN
 
Jan van den Berghe's schermafbeelding
 
Geregistreerd: 7 september 2002
Locatie: Waregem
Berichten: 178.701
Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door DucDEnghien Bekijk bericht
Met een tussenspanne van zes maanden hebben mijn vrouw en ik twee E-fietsen gekocht. Verschillende merken. De term "Speed pedelecs" was toen onbestaand.
O jawel, de benaming bestaat al vele jaren.
Jan van den Berghe is offline   Met citaat antwoorden
Oud 13 september 2016, 21:30   #42
DucDEnghien
Perm. Vertegenwoordiger VN
 
Geregistreerd: 27 juli 2011
Berichten: 14.392
Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Jan van den Berghe Bekijk bericht
Snelle pedelecs? Na enkele minuten heb je zo een overwicht bij elkaar. Of ga eens een grote zaak binnen als fiets! .
Nu wel. Jaren geleden niet.
DucDEnghien is offline   Met citaat antwoorden
Oud 13 september 2016, 21:37   #43
Jan van den Berghe
Secretaris-Generaal VN
 
Jan van den Berghe's schermafbeelding
 
Geregistreerd: 7 september 2002
Locatie: Waregem
Berichten: 178.701
Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door DucDEnghien Bekijk bericht
Nu wel. Jaren geleden niet.
Fiets! verkoopt al meer dan drie jaren de Stromer alsook de snelle versie van de Kalkhoff en de Flyer.

Vraag gerust na.
Jan van den Berghe is offline   Met citaat antwoorden
Oud 13 september 2016, 22:08   #44
Tavek
Banneling
 
 
Geregistreerd: 11 januari 2004
Berichten: 66.569
Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door pajoske Bekijk bericht
Ik snapte het ook niet direct. Maar er zijn blijkbaar 2 soorten e-bikes.
De gewone electrische fietsen, waarbij de hulpmotor stopt als je sneller rijdt dan 25km/u.
De 'Speed pedelecs' die 45 km/u kunt halen omdat de motorhulp ook werkt bij een snelheid boven 25km/u.

Het gaat in de nieuwe wetgeving blijkbaar over die 'Speed pedelecs'. En dan lijkt het me logisch om die gelijk te stellen met bromfietsen (ook al brommen ze niet).

Die e-bikes zijn ook een gevaar voor gewone fietsers. Je schat hun snelheid verkeerd in. Komt daarbij dat het dikwijls oudere fietsers die hun e-fiets niet goed beheersen bij die hogere snelheid.

PS Van het ogenblik dat ze mij gaan verplichten een helm te dragen op een gewone stadsfiets (hetgeen sommigen voorstellen) blijft die fiets ongebruikt in de garage staan.
Die fast e-bikes zijn geen gevaar voor gewone fietsers. Zeker niet meer of minder als bromfietsen. Komt bovenop dat je ze gebruikt om te pendelen, en dus niet om tussen de wielertoeristen en bommakes te fietsen in het weekend of op hoogdagen.

Vergeet ook niet dat die fietsen veel straffere remmen en banden hebben dan coureurs, die ook 45 per uur rijden. Wie denk je dat het eerste stil staat ? Een coureur met zijn mini remmekes en dunne bandjes, of de stromer met zijn dikke banden en dikke schijfremmen ?
Tavek is offline   Met citaat antwoorden
Oud 13 september 2016, 22:09   #45
Jan van den Berghe
Secretaris-Generaal VN
 
Jan van den Berghe's schermafbeelding
 
Geregistreerd: 7 september 2002
Locatie: Waregem
Berichten: 178.701
Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Tavek Bekijk bericht
Die fast e-bikes zijn geen gevaar voor gewone fietsers. Zeker niet meer of minder als bromfietsen. Komt bovenop dat je ze gebruikt om te pendelen, en dus niet om tussen de wielertoeristen en bommakes te fietsen in het weekend of op hoogdagen.
Correctie: snelle pedelecs. E-bikes worden zo goed als niet verkocht en er zijn nauwelijks fabrikanten die er maken.
Jan van den Berghe is offline   Met citaat antwoorden
Oud 13 september 2016, 22:17   #46
Tavek
Banneling
 
 
Geregistreerd: 11 januari 2004
Berichten: 66.569
Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Jan van den Berghe Bekijk bericht
Correctie: snelle pedelecs. E-bikes worden zo goed als niet verkocht en er zijn nauwelijks fabrikanten die er maken.
Wat is het verschil ?

Ik dacht dat het een afkorting was voor electric bike.
Tavek is offline   Met citaat antwoorden
Oud 13 september 2016, 22:19   #47
Jan van den Berghe
Secretaris-Generaal VN
 
Jan van den Berghe's schermafbeelding
 
Geregistreerd: 7 september 2002
Locatie: Waregem
Berichten: 178.701
Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Tavek Bekijk bericht
Wat is het verschil ?

Ik dacht dat het een afkorting was voor electric bike.
Neen, er is een hemelsbreed verschil.

Een e-bike is een soort elektrische brommer, waarbij je met een gashendel de snelheid regelt. Je kan dus voortbewegen zonder op de pedalen te trappen.

Een pedelec werkt met ondersteuning. D.w.z. door een systeem die de trapkracht op de pedalen registreert of de bewegingen van de pedalen, wordt de motor ingeschakeld. Als je dus niet trapt, wordt er geen energie door de motor geleverd.
Jan van den Berghe is offline   Met citaat antwoorden
Oud 13 september 2016, 22:21   #48
Tavek
Banneling
 
 
Geregistreerd: 11 januari 2004
Berichten: 66.569
Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Jan van den Berghe Bekijk bericht
Neen, er is een hemelsbreed verschil.

Een e-bike is een soort elektrische brommer, waarbij je met een gashendel de snelheid regelt. Je kan dus voortbewegen zonder op de pedalen te trappen.

Een pedelec werkt met ondersteuning. D.w.z. door een systeem die de trapkracht op de pedalen registreert of de bewegingen van de pedalen, wordt de motor ingeschakeld. Als je dus niet trapt, wordt er geen energie door de motor geleverd.
Ok duidelijk. Bedankt.
Tavek is offline   Met citaat antwoorden
Oud 14 september 2016, 07:41   #49
Herr Flick
Secretaris-Generaal VN
 
Geregistreerd: 23 augustus 2002
Berichten: 47.400
Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door DucDEnghien Bekijk bericht
Ik ken geen enkele electrische fiets die zonder trappen sneller rijdt dan 25 Km per uur. Daarentegen kunnen alle niet electrische fietsen door het trappen sneller dan 25 Km per uur rijden. En nu?
Ik heb al een machine gezien dat makkelijk veel meer dan 45 per uur haalt. Een of andere zwitserse mountainbike, kost wel een behoorlijk bedrag, maar dat haalt serieuze snelheden.
Herr Flick is offline   Met citaat antwoorden
Oud 14 september 2016, 07:47   #50
Jan van den Berghe
Secretaris-Generaal VN
 
Jan van den Berghe's schermafbeelding
 
Geregistreerd: 7 september 2002
Locatie: Waregem
Berichten: 178.701
Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Herr Flick Bekijk bericht
Ik heb al een machine gezien dat makkelijk veel meer dan 45 per uur haalt. Een of andere zwitserse mountainbike, kost wel een behoorlijk bedrag, maar dat haalt serieuze snelheden.
Ja, maar ondertussen is de firma ter ziele gegaan. Dat voertuig moest trouwens ingeschreven worden als motorfiets.
Jan van den Berghe is offline   Met citaat antwoorden
Oud 14 september 2016, 09:10   #51
Aurora_Borealis
Parlementsvoorzitter
 
Aurora_Borealis's schermafbeelding
 
Geregistreerd: 16 november 2005
Berichten: 2.219
Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Jan van den Berghe Bekijk bericht
Ja, maar ondertussen is de firma ter ziele gegaan. Dat voertuig moest trouwens ingeschreven worden als motorfiets.
Welke firma bedoel je dan ? Ik geloof dat Herr Flick doelde op M1 Sporttechnik (hun 'Spitzing'-model kan tot 70 km/u), en dit werd ooit getoond in een VRT-reportage, geloof ik. Nu, die firma bestaat nog hoor, toonde trouwens vorige week nieuwe modellen op de Eurobike 2016.
Aurora_Borealis is offline   Met citaat antwoorden
Oud 14 september 2016, 09:15   #52
Patrick M.
Eur. Commissievoorzitter
 
Patrick M.'s schermafbeelding
 
Geregistreerd: 12 augustus 2014
Berichten: 8.497
Standaard

Zijn allemaal plannen die de regering al lang op voorhand van plan waren.
Vroeger reclame maken voor een diesel auto en als dan heel veel mensen een diesel auto hebben de taks verdubbelen.
Hetzelfde bij de elektrische fietsen.
Eerst reclame maken voor die elektrische fietsen en geen woord zeggen over verzekeringen.
Wachten tot als heel veel mensen een elektrische fiets hebben en voila.
Patrick M. is offline   Met citaat antwoorden
Oud 14 september 2016, 09:35   #53
pajoske
Perm. Vertegenwoordiger VN
 
pajoske's schermafbeelding
 
Geregistreerd: 21 september 2006
Locatie: Maaskaant/Limburg/Europe
Berichten: 15.875
Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Jan van den Berghe Bekijk bericht
Neen, er is een hemelsbreed verschil.

Een e-bike is een soort elektrische brommer, waarbij je met een gashendel de snelheid regelt. Je kan dus voortbewegen zonder op de pedalen te trappen.

Een pedelec werkt met ondersteuning. D.w.z. door een systeem die de trapkracht op de pedalen registreert of de bewegingen van de pedalen, wordt de motor ingeschakeld. Als je dus niet trapt, wordt er geen energie door de motor geleverd.
We zitten hier wel in België. Hier wordt e-bike gebruikt voor alle fietsen met een electrische (hulp-)motor.
Geef die term maar eens in op google.

In België wordt die term gebruikt zoals in de Engelstalige landen.
Citaat:
An electric bicycle, also known as an e-bike or booster bike, is a bicycle with an integrated electric motor which can be used for propulsion. There are a great variety of e-bikes available worldwide, from e-bikes that only have a small motor to assist the rider's pedal-power (i.e., pedelecs) to somewhat more powerful e-bikes which tend closer to moped-style functionality: all, however, retain the ability to be pedalled by the rider and are therefore not electric motorcycles.
bron: https://en.wikipedia.org/wiki/Electric_bicycle
pajoske is offline   Met citaat antwoorden
Oud 14 september 2016, 09:36   #54
pajoske
Perm. Vertegenwoordiger VN
 
pajoske's schermafbeelding
 
Geregistreerd: 21 september 2006
Locatie: Maaskaant/Limburg/Europe
Berichten: 15.875
Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Tavek Bekijk bericht
Wat is het verschil ?

Ik dacht dat het een afkorting was voor electric bike.
Dat klopt ook. Zie uitleg hierboven.
pajoske is offline   Met citaat antwoorden
Oud 14 september 2016, 10:08   #55
pajoske
Perm. Vertegenwoordiger VN
 
pajoske's schermafbeelding
 
Geregistreerd: 21 september 2006
Locatie: Maaskaant/Limburg/Europe
Berichten: 15.875
Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Tavek Bekijk bericht
Die fast e-bikes zijn geen gevaar voor gewone fietsers. Zeker niet meer of minder als bromfietsen. Komt bovenop dat je ze gebruikt om te pendelen, en dus niet om tussen de wielertoeristen en bommakes te fietsen in het weekend of op hoogdagen.
Daarom dat het normaal is dat ze aan dezelfde veiligheidsvrroschriften en verzekering moeten voldoen als brommers.
Er is één verschil met brommers. Een brommer hoor je van ver aankomen, en bij snelle fiets schat je gemakkelijker de snelheid verkeerd in.

ik hoor dat sommige bedrijven er over denken zo een e-bikes aan te schaffen voor hun werknemers.

Op die fietshoogdagen kom je hier toch vele bomma's met electrische fietsen tegen. Het verschil in snelheid met gewone fietsers is toch dikwijls veel. Als je dat combineert met de drukte op het fietsroutenetwerk, is dat niet aangenaam. Daarom dat wij op zulke hoogdagen meestal de grens overtrekken naar Nederland of
pajoske is offline   Met citaat antwoorden
Oud 14 september 2016, 11:51   #56
Vrijheideerst
Secretaris-Generaal VN
 
Vrijheideerst's schermafbeelding
 
Geregistreerd: 25 april 2011
Berichten: 32.448
Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Jan van den Berghe Bekijk bericht
Ja, maar ondertussen is de firma ter ziele gegaan. Dat voertuig moest trouwens ingeschreven worden als motorfiets.
Verkoopt u fietsen?
__________________
Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Knuppel Bekijk bericht
De witte is niet de enige op dit forum die zich grandioos belachelijk maakt.
Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Knuppel Bekijk bericht
Ik heb nooit beweerd dat De Wever geen klootzak is. Maar ik heb hem nooit horen vloeken. Noch pornoactrices versieren.
Vrijheideerst is offline   Met citaat antwoorden
Oud 14 september 2016, 11:57   #57
Tavek
Banneling
 
 
Geregistreerd: 11 januari 2004
Berichten: 66.569
Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door pajoske Bekijk bericht
Daarom dat het normaal is dat ze aan dezelfde veiligheidsvrroschriften en verzekering moeten voldoen als brommers.
Er is één verschil met brommers. Een brommer hoor je van ver aankomen, en bij snelle fiets schat je gemakkelijker de snelheid verkeerd in.

ik hoor dat sommige bedrijven er over denken zo een e-bikes aan te schaffen voor hun werknemers.

Op die fietshoogdagen kom je hier toch vele bomma's met electrische fietsen tegen. Het verschil in snelheid met gewone fietsers is toch dikwijls veel. Als je dat combineert met de drukte op het fietsroutenetwerk, is dat niet aangenaam. Daarom dat wij op zulke hoogdagen meestal de grens overtrekken naar Nederland of
Akkoord, maar ik zou met een snelle pedelec niet tussen de bommas gaan fietsen. Ik gun die mensen hun ontspanning. Ik ga op een weekdag sochtends om 8h langs de weg en op de weg rijden om naar het werk te gaan, en terug om 5h.

Zo een ding koop je ook niet om te ontspannen. 45/h is te snel om te ontspannen. Concentratie is vereist.
Tavek is offline   Met citaat antwoorden
Oud 14 september 2016, 12:51   #58
Jan van den Berghe
Secretaris-Generaal VN
 
Jan van den Berghe's schermafbeelding
 
Geregistreerd: 7 september 2002
Locatie: Waregem
Berichten: 178.701
Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door pajoske Bekijk bericht
We zitten hier wel in België. Hier wordt e-bike gebruikt voor alle fietsen met een electrische (hulp-)motor.
Neen, hoor.

Lees het volgende artikel maar eens door:

http://www.egear.be/elektrische-fiets-wetgeving/
Jan van den Berghe is offline   Met citaat antwoorden
Oud 14 september 2016, 12:53   #59
Jan van den Berghe
Secretaris-Generaal VN
 
Jan van den Berghe's schermafbeelding
 
Geregistreerd: 7 september 2002
Locatie: Waregem
Berichten: 178.701
Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door pajoske Bekijk bericht
Dat klopt ook. Zie uitleg hierboven.
Neen, hier nog een artikeltje dat het verschil in detail uitlegt:

Citaat:
Een e-bike is een elektrische fiets die volledige trapondersteuning kan bieden m.a.w. u kunt ervoor kiezen zelf niet te trappen en deze klus volledig door de motor te laten overnemen. Door middel van een gashendel of knop aan het stuur bepaalt u de snelheid. De kracht die de fietser levert heeft geen invloed op de kracht die de fiets levert. De snelheidshendel en de pedalen kunnen dus gelijktijdig gebruikt worden.

Een pedelec (afkorting van Pedal Electric Cycle) is een elektrische fiets met gedeeltelijke trapondersteuning m.a.w. u moet wel zelf trappen, maar de trapondersteuning maakt dit een stuk lichter. De hoeveelheid kracht die het elektrische systeem geeft, is afhankelijk van de kracht die de fietser zelf levert. Een sensor meet deze kracht.
http://www.vandessel.be/nl/nieuwsarc...jk-voor-de-wet
Jan van den Berghe is offline   Met citaat antwoorden
Oud 14 september 2016, 13:10   #60
Jan van den Berghe
Secretaris-Generaal VN
 
Jan van den Berghe's schermafbeelding
 
Geregistreerd: 7 september 2002
Locatie: Waregem
Berichten: 178.701
Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door pajoske Bekijk bericht
Daarom dat het normaal is dat ze aan dezelfde veiligheidsvrroschriften en verzekering moeten voldoen als brommers.
Er is één verschil met brommers. Een brommer hoor je van ver aankomen, en bij snelle fiets schat je gemakkelijker de snelheid verkeerd in.
Dat is niet normaal, daar het om een totaal andere soort aandrijving gaat. Bij een pedelec geraak je geen meter vooruit als je zelf niet trapt. Daarnaast kan je ook nog altijd zonder enige ondersteuning blijven fietsen.

Bij een brom- of motorfiets is het juist het omgekeerde: je geraakt geen meter vooruit zonder motor (tenzij bij die oude modelletjes van bromfietsen waar je met veel kracht op de pedalen nog toch een beetje kon rijden).
Jan van den Berghe is offline   Met citaat antwoorden
Antwoord



Regels voor berichten
Je mag niet nieuwe discussies starten
Je mag niet reageren op berichten
Je mag niet bijlagen versturen
Je mag niet jouw berichten bewerken

vB-code is Aan
Smileys zijn Aan
[IMG]-code is Aan
HTML-code is Uit
Forumnavigatie


Alle tijden zijn GMT +1. Het is nu 00:32.


Forumsoftware: vBulletin®
Copyright ©2000 - 2025, Jelsoft Enterprises Ltd.
Content copyright ©2002 - 2020, Politics.be