Politics.be Registreren kan je hier.
Problemen met registreren of reageren op de berichten?
Een verloren wachtwoord?
Gelieve een mail te zenden naar [email protected] met vermelding van je gebruikersnaam.

Ga terug   Politics.be > Themafora > Maatschappij en samenleving
Registreer FAQForumreglement Ledenlijst

Maatschappij en samenleving Dit subforum handelt over zaken die leven binnen de maatschappij en in die zin politiek relevant (geworden) zijn.

Antwoord

Discussietools
Oud 22 september 2016, 19:05   #261
geertvdb
Perm. Vertegenwoordiger VN

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door JimmyB Bekijk bericht
Heeft de mens een speciale plaats in het dierenrijk? Ik denk het wel. De mens is volgens mij het enige dier met meer duizenden woorden in zijn vocabulaire.

Aan jou om het tegendeel te bewijzen.
Fout! Ik hoef absoluut niets te bewijzen!

Dat is zoals gelovigen die aan mij vragen om te bewijzen dat hun opperwezen niet bestaat!

De bewijsplicht ligt bij degene die de stelling maakt. Gij dus.

Uw geloof heeft een naam: antropocentrisme.

Het criterium om de mens een 'special place' te geven is trouwens zeer discutabel! Wie bepaalt dat 'duizend woorden' HET criterium is om een dier een 'special place' te geven? Gij? Wie heeft u het mandaat gegeven om dat te beslissen? Waarom gebruikt ge geen ander 'leuke en unieke' eigenschap van de mens als criterium, zoals oorlog, moord, pedofilie, ... Keuzes genoeg!

Bovendien, wie zegt dat andere dieren ook geen duizend woorden hebben? Dolfijnen bvb? Volgens mij hebben die een zeer complexe taal.
Of enig ander dier dmv. gebaren, reuksporen, etc etc.?
geertvdb is offline   Met citaat antwoorden
Oud 22 september 2016, 20:28   #262
Boadicea

Boadicea's schermafbeelding

Standaard

En nog een argument is dat na 13 weken zwangerschap elke foetus zowat zijn eigen tempo krijgt en juiste datum van conceptie niet meer te bepalen is.

Als een foetus iets groter is dan gemiddeld, is dat een extra risico. Dat heeft ook meegespeeld in de stemming van deze wet.
Oud 23 september 2016, 05:49   #263
JimmyB
Europees Commissaris

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door geertvdb Bekijk bericht
Fout! Ik hoef absoluut niets te bewijzen!

Dat is zoals gelovigen die aan mij vragen om te bewijzen dat hun opperwezen niet bestaat!

De bewijsplicht ligt bij degene die de stelling maakt. Gij dus.

Uw geloof heeft een naam: antropocentrisme.

Het criterium om de mens een 'special place' te geven is trouwens zeer discutabel! Wie bepaalt dat 'duizend woorden' HET criterium is om een dier een 'special place' te geven? Gij? Wie heeft u het mandaat gegeven om dat te beslissen? Waarom gebruikt ge geen ander 'leuke en unieke' eigenschap van de mens als criterium, zoals oorlog, moord, pedofilie, ... Keuzes genoeg!

Bovendien, wie zegt dat andere dieren ook geen duizend woorden hebben? Dolfijnen bvb? Volgens mij hebben die een zeer complexe taal.
Of enig ander dier dmv. gebaren, reuksporen, etc etc.?

Je vergelijkt weer appelen met peren. Mijn stelling is falsifieerbaar, deze van de gelovigen niet.

Ik nam gewoon een parameter ter discriminatie. Als deze van de woordenschat niet zou pakken zal ik er wel een andere vinden.

En wees gerust, ik wil de mens geen andere plaats toebedelen dan hij verdient dus ik hang het antropocentrisme niet aan maar we kunnen wel degelijk stellen dat bepaalde kenmerken veel meer ontwikkeld zijn vergeleken met andere dieren en communicatie is er één van.

Uw laatste punt is zeker relevant, alleen zijn geuren of gebaren geen woorden en is de complexiteit van een veel lagere orde dan bij de mens.
JimmyB is offline   Met citaat antwoorden
Oud 23 september 2016, 17:05   #264
geertvdb

Standaard

Citaat:
Je vergelijkt weer appelen met peren. Mijn stelling is falsifieerbaar, deze van de gelovigen niet.
Dat de mens 'een speciale plaats' heeft. Hoe is dat falsifieerbaar?
Citaat:
Ik nam gewoon een parameter ter discriminatie. Als deze van de woordenschat niet zou pakken zal ik er wel een andere vinden.
Inderdaad, daar hebben ze een woord voor , en dat is cherry picking. U neemt gewoon een criterium dat uw geloof bevestigd. En alles wat uw geloof tegenspreekt, dat negeert u. Net als ELKE gelovige dat doet.
Citaat:

En wees gerust, ik wil de mens geen andere plaats toebedelen dan hij verdient dus ik hang het antropocentrisme niet aan
Duh! Toch wel!
Citaat:
maar we kunnen wel degelijk stellen dat bepaalde kenmerken veel meer ontwikkeld zijn vergeleken met andere dieren en communicatie is er één van.
Laten we hierover héél duidelijk zijn. De mens is NIET verder ontwikkeld dan eender welk wezen op aarde. We stammen namelijk allemaal af van 1 gemeenschappelijke voorvader, en hebben dus allemaal dezelfde lange weg afgelegd.
Citaat:

Uw laatste punt is zeker relevant, alleen zijn geuren of gebaren geen woorden en is de complexiteit van een veel lagere orde dan bij de mens.
Hoe durft gij zone flauwe kul verkopen, ik snap dat niet!

Wie denkt gij wel dat gij zijt? Gij denkt van u eigen te kunnen beslissen dat 'woorden' van een hogere orde zijn dan andere communicatie? Man man man!
Oud 24 september 2016, 07:14   #265
JimmyB
Europees Commissaris

Standaard

Citaat:
Dat de mens 'een speciale plaats' heeft. Hoe is dat falsifieerbaar?
Inderdaad, daar hebben ze een woord voor , en dat is cherry picking. U neemt gewoon een criterium dat uw geloof bevestigd. En alles wat uw geloof tegenspreekt, dat negeert u. Net als ELKE gelovige dat doet.Duh! Toch wel! Laten we hierover héél duidelijk zijn. De mens is NIET verder ontwikkeld dan eender welk wezen op aarde. We stammen namelijk allemaal af van 1 gemeenschappelijke voorvader, en hebben dus allemaal dezelfde lange weg afgelegd. Hoe durft gij zone flauwe kul verkopen, ik snap dat niet!

Wie denkt gij wel dat gij zijt? Gij denkt van u eigen te kunnen beslissen dat 'woorden' van een hogere orde zijn dan andere communicatie? Man man man!
De stelling dat er geen dier is dat meer dan 1000 woorden in de woordenschat heeft is falsifieerbaar. En als dit al zou bewezen worden breid ik het aantal gewoon uit.

En natuurlijk neem ik er één criterium uit, maar ik zou ook een combinatie kunnen nemen.

En het feit dat alle dieren dezelfde voorvader delen, alle zoogdieren althans (ik zou niet weten indien dit voor alles telt, bijvoorbeeld inclusief alle insecten) doet niet af van het feit dat we verder kunnen geëvolueerd zijn. Met verder geëvolueerd bedoel ik dan dat ons systeem als geheel, maatschappij inclusief, complexer is dan andere dieren.

En ja, woorden zijn een hogere vorm van communicatie. Ze zijn een standaardisatie van een beschrijving van concepten. Via woorden kunnen we zaken communiceren met elkaar wat anders zeer moeilijk zou liggen. Ik stel voor dat je me eens een dier uitzoekt die dergelijke discussies voert zoals we nu bezig zijn.
Oud 24 september 2016, 10:05   #266
geertvdb

Standaard

Citaat:
De stelling dat er geen dier is dat meer dan 1000 woorden in de woordenschat heeft is falsifieerbaar.
Lees opnieuw WAT ik schrijf! Hoe is de 'special place' van de mens falsifieerbaar?
Citaat:
En als dit al zou bewezen worden breid ik het aantal gewoon uit.

En natuurlijk neem ik er één criterium uit, maar ik zou ook een combinatie kunnen nemen.
Ja, inderdaad, en daar hebben ze een term voor: cherry picking. Waarom blijft gij dezelfde denkfouten maken?
Citaat:

En het feit dat alle dieren dezelfde voorvader delen, alle zoogdieren althans (ik zou niet weten indien dit voor alles telt, bijvoorbeeld inclusief alle insecten) doet niet af van het feit dat we verder kunnen geëvolueerd zijn. Met verder geëvolueerd bedoel ik dan dat ons systeem als geheel, maatschappij inclusief, complexer is dan andere dieren.
Zelfs al zou dat waar zijn , waarom levert dat volgens u een 'special place' op ? De mens is ook de enige soort die zijn eigen habitat vernietigt, en zo dom is om zichzelf te vernietigen. Maar dat criterium wilt ge ZEKER niet uitkiezen, want dat past niet in uw geloof: het antropocentrisme. Ik zou dus ook een heleboel criteria kunnen opwerpen die uw geloof ontkrachten, en een combinatie ervan. En gij zult die als gelovige die opzettelijk negeren.
Citaat:

En ja, woorden zijn een hogere vorm van communicatie.
Neen, dat is uw subjectieve mening die ge opnieuw verkoopt als objectieve waarheid. Ge maakt opnieuw en opnieuw dezelfde denkfouten.
Citaat:
Ze zijn een standaardisatie van een beschrijving van concepten. Via woorden kunnen we zaken communiceren met elkaar wat anders zeer moeilijk zou liggen.
Wat moeilijk en gemakkelijk is, dat is volkomen subjectief van persoon tot persoon, en van dier tot dier. In de evolutie gaat het maar om 1 ding, en dat is het verspreiden van het DNA.
Citaat:
Ik stel voor dat je me eens een dier uitzoekt die dergelijke discussies voert zoals we nu bezig zijn.
Brengt dit gesprek iets op in het verspreiden van uw DNA? Neen! Het is totaal nutteloos. Bovendien, zelfs al wijs ik u op uw denkfouten, ge blijft ze maken.

Laat me dit voorbeeld geven.

Gij denkt dat een hond dommer is dan de mens? Omdat hij 'geen 1000 woorden' kent? (onlangs bleek dat de hond in staat is om 250 tal woorden te herkennen, maar soit)

Ge vergist u. In de relatie hond-mens is de hond de slimmerik. Want hij kan op een heel gemakkelijke manier zijn DNA verspreiden. De mens helpt de hond, kweekt de hond, voedert de hond. En de hond hoeft alleen wat te kwispelen om dat te bekomen.
In de struggle for life is de hond de winnaar. En dat is het enige waar het om gaat. En op dat vlak is de hond super intelligent. En hij hoeft er zelfs geen 1000 woorden voor te kennen.

Laatst gewijzigd door geertvdb : 24 september 2016 om 10:07.
Oud 24 september 2016, 12:43   #267
fred vanhove
Secretaris-Generaal VN

Standaard

Citaat:
Lees opnieuw WAT ik schrijf! Hoe is de 'special place' van de mens falsifieerbaar?
Ja, inderdaad, en daar hebben ze een term voor: cherry picking. Waarom blijft gij dezelfde denkfouten maken? Zelfs al zou dat waar zijn , waarom levert dat volgens u een 'special place' op ? De mens is ook de enige soort die zijn eigen habitat vernietigt, en zo dom is om zichzelf te vernietigen. Maar dat criterium wilt ge ZEKER niet uitkiezen, want dat past niet in uw geloof: het antropocentrisme. Ik zou dus ook een heleboel criteria kunnen opwerpen die uw geloof ontkrachten, en een combinatie ervan. En gij zult die als gelovige die opzettelijk negeren. Neen, dat is uw subjectieve mening die ge opnieuw verkoopt als objectieve waarheid. Ge maakt opnieuw en opnieuw dezelfde denkfouten. Wat moeilijk en gemakkelijk is, dat is volkomen subjectief van persoon tot persoon, en van dier tot dier. In de evolutie gaat het maar om 1 ding, en dat is het verspreiden van het DNA. Brengt dit gesprek iets op in het verspreiden van uw DNA? Neen! Het is totaal nutteloos. Bovendien, zelfs al wijs ik u op uw denkfouten, ge blijft ze maken.

Laat me dit voorbeeld geven.

Gij denkt dat een hond dommer is dan de mens? Omdat hij 'geen 1000 woorden' kent? (onlangs bleek dat de hond in staat is om 250 tal woorden te herkennen, maar soit)

Ge vergist u. In de relatie hond-mens is de hond de slimmerik. Want hij kan op een heel gemakkelijke manier zijn DNA verspreiden. De mens helpt de hond, kweekt de hond, voedert de hond. En de hond hoeft alleen wat te kwispelen om dat te bekomen.
In de struggle for life is de hond de winnaar. En dat is het enige waar het om gaat. En op dat vlak is de hond super intelligent. En hij hoeft er zelfs geen 1000 woorden voor te kennen.
Volgens U zijn alle hondjes zoals Neroke uit FC de kampioenen

Voor zover ik weet doet een mens met een hond nog altijd wat en zoveel hij wil......de hond kan enkel rekenen op medeleven of medelijden.

Iets vertellen is leuk...maar een beetje nadenken alvorens je iets neerpent is leuker.

Kijk hier hangen zo'n paar slimmeriken

Klik op de afbeelding voor een grotere versie

Naam:  0ec163fa-03c6-4679-8ae0-56a9ee3bf1c2.jpg
Bekeken: 100
Grootte:  49,8 KB
ID: 104270

Laatst gewijzigd door fred vanhove : 24 september 2016 om 12:47.
fred vanhove is offline   Met citaat antwoorden
Oud 24 september 2016, 13:21   #268
SDX
Secretaris-Generaal VN

SDX's schermafbeelding

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door fred vanhove Bekijk bericht

Voor zover ik weet doet een mens met een hond nog altijd wat en zoveel hij wil......de hond kan enkel rekenen op medeleven of medelijden.

Iets vertellen is leuk...maar een beetje nadenken alvorens je iets neerpent is leuker.

Bijlage 104270
Amai ja, dat zet de "mens" zeer zeker op de allerhoogste plaats als meest "superieur" wezen, in staat zijn om zoveel leed & lijden te veroorzaken, voor de lol dan nog wel. Dat is echt wat "de mens" onderscheidt van dieren, de meest wrede & wreedaardige praktijken toepassen.
Chapeau.
Wie zei ook alweer; "Hoe beter ik de mens leer kennen, hoe meer ik dieren ga apprecieren."?

Laatst gewijzigd door SDX : 24 september 2016 om 13:30.
SDX is offline   Met citaat antwoorden
Oud 24 september 2016, 16:29   #269
geertvdb

Standaard

Citaat:

Snapt ge nu niet dat dat de genialiteit is van de hond? Gewoon wat kwispelen als we thuiskomen, en we denken dat de hond ons graag ziet, en we doen alles voor hem. Wie manipuleert er wie? Denk eens goed na!

Denken Ge zou dat eens af en toe moeten doen...

Tot voor kort stond de hond op het menu in China. Maar dat ook is aan het veranderen. De hond wordt daar ook een 'vriend van het huis', en krijgt alle privileges dat het wil, tot eigen aangepaste kleding toe.
Citaat:

Bijlage 104270

Ik heb u dat al eens uitgelegd: maar cannabis (een plant) is slimmer dan u. (niet dan mij, ik blijf van dee boecht af, ik weet wel beter)

Laatst gewijzigd door geertvdb : 24 september 2016 om 16:37.
Oud 24 september 2016, 18:11   #270
fred vanhove
Secretaris-Generaal VN

Standaard

Citaat:
Snapt ge nu niet dat dat de genialiteit is van de hond? Gewoon wat kwispelen als we thuiskomen, en we denken dat de hond ons graag ziet, en we doen alles voor hem. Wie manipuleert er wie? Denk eens goed na!

Denken Ge zou dat eens af en toe moeten doen...

Tot voor kort stond de hond op het menu in China. Maar dat ook is aan het veranderen. De hond wordt daar ook een 'vriend van het huis', en krijgt alle privileges dat het wil, tot eigen aangepaste kleding toe.

Ik heb u dat al eens uitgelegd: maar cannabis (een plant) is slimmer dan u. (niet dan mij, ik blijf van dee boecht af, ik weet wel beter)
Wat is er geniaal aan wat kwispelen met uw staart ?? Leg dat eens uit

Als uw hond bij mij wat komt kwispelen met zijn staart is het enige dat hij zal krijgen een stamp tegen zijn achterste Denk daar maar eens over na

Of meen jij dat echt als je een wildvreemde op oudejaarsavond een gelukkig jaar toewenst ? Ik alleszins niet.

En ge had beter wat eerder van de cannabis gebleven .....Zie maar wat er van je vriend is geworden....Hoe gaat het er trouwens mee ? Nog geen beterschap in zicht ? Ik denk nog alle dagen aan die ouders....

Laatst gewijzigd door fred vanhove : 24 september 2016 om 18:14.
Oud 24 september 2016, 19:07   #271
Gipsy
Secretaris-Generaal VN

Standaard

Citaat:
Chinezen maken doorgaans wel het verschil tussen een hond als gezelschapsdier en een hond om op te eten (die daar meestal ook speciaal voor gekweekt wordt). Iemand die zijn hond vertroetelt kan wel terzelfdertijd in de restaurant hond gaan eten.
Gipsy is offline   Met citaat antwoorden
Oud 24 september 2016, 20:16   #272
fred vanhove
Secretaris-Generaal VN

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Gipsy Bekijk bericht
Chinezen maken doorgaans wel het verschil tussen een hond als gezelschapsdier en een hond om op te eten (die daar meestal ook speciaal voor gekweekt wordt). Iemand die zijn hond vertroetelt kan wel terzelfdertijd in de restaurant hond gaan eten.
T'ja....eetgewoonten. Hier heb je misschien ook mensen die in de namiddag paard gaan rijden en s'avonds een paardensteak bestellen.....Of die een konijntje vertroetelen maar ook wel eens konijn met pruimen lusten.

Zo vinden mensen van hier het bv heel vies dat ze in Azië sprinkhanen eten....terwijl je je dan kan afvragen wat het verschil is met een garnaal....
Oud 24 september 2016, 20:22   #273
geertvdb

Standaard

2

Laatst gewijzigd door geertvdb : 24 september 2016 om 20:26.
Oud 24 september 2016, 20:25   #274
geertvdb

Standaard

2

Oud 24 september 2016, 20:25   #275
geertvdb

Standaard

Citaat:
Wat is er geniaal aan wat kwispelen met uw staart ?? Leg dat eens uit
Zeg, ik ben uw kleuterjuf toch niet? Als ge dat niet weet is het echt erg. Ga maar eens naar YouTube en zoek naar 'cute dog'. Miljarden filmpkes van mensen die vertederd zijn door hun hond. Geniale hond, domme mensen.
Citaat:

Als uw hond bij mij wat komt kwispelen met zijn staart is het enige dat hij zal krijgen een stamp tegen zijn achterste Denk daar maar eens over na
Ik geloof er niets van.
Citaat:

Of meen jij dat echt als je een wildvreemde op oudejaarsavond een gelukkig jaar toewenst ? Ik alleszins niet.
Zou het kunnen dat er chemische substanties bij u al het 1 en ander hebben afgebot?
Citaat:

En ge had beter wat eerder van de cannabis gebleven .....Zie maar wat er van je vriend is geworden....Hoe gaat het er trouwens mee ? Nog geen beterschap in zicht ? Ik denk nog alle dagen aan die ouders....
Dee verkommert nog altijd weg in een instelling. Zeer erg voor die ouders. Maar ja, sommige mensen zijn dommer dan een plant. Ik niet, ik blijf van dee boecht van af.

Oud 25 september 2016, 07:48   #276
JimmyB
Europees Commissaris

Standaard

Citaat:
Ok, je hebt gewonnen, tegen dergelijke argumenten kan ik niet op.

En vanaf welk moment is die hond zoveel intelligenter geworden dan de mens?

Want ja, honden zijn nog niet zo lang gedomesticeerd, hooguit 100.000 jaar of zo. Maar kwispelen deed hij misschien al voordien. Er moet dus ergens een keerpunt zijn wat de hond geschikt maakte voor domesticatie.
Oud 25 september 2016, 10:14   #277
fred vanhove
Secretaris-Generaal VN

Standaard

Citaat:
Zeg, ik ben uw kleuterjuf toch niet? Als ge dat niet weet is het echt erg. Ga maar eens naar YouTube en zoek naar 'cute dog'. Miljarden filmpkes van mensen die vertederd zijn door hun hond. Geniale hond, domme mensen.
Ik geloof er niets van. Zou het kunnen dat er chemische substanties bij u al het 1 en ander hebben afgebot?
Dee verkommert nog altijd weg in een instelling. Zeer erg voor die ouders. Maar ja, sommige mensen zijn dommer dan een plant. Ik niet, ik blijf van dee boecht van af.
Hoe ? Was jij dan geen kleuterjuf ?

Op You Tube staan ook miljarden filmpjes van mensen die zo'n kwispelend mormel een trap geven.....Kaaaiiieeeet Kaaaaaiiiiiieeeet

Jij had je vriend tegen zichzelf moeten beschermen. Met al je kennis en ervaring met allerhande substanties was jij de persoon om in te grijpen. Heb je niet gedaan....mooie vriend ben jij.Durf jij die ouders nog aan te kijken ?
Oud 25 september 2016, 13:02   #278
Boadicea

Boadicea's schermafbeelding

Standaard

De beelden van honden op het menu in China maken mensen wakker, maar kijk eens naar het filmpje op deze pagina:

http://www.abortionno.org/

En oordeel dan zelf. Ik weet dat er altijd mensen met gebrek aan empathie dit zullen uitkijken alsof het niets is, maar ik hoop dat enkele mensen wel nadenken.
Oud 25 september 2016, 14:00   #279
geertvdb

Standaard

Citaat:
Ok, je hebt gewonnen, tegen dergelijke argumenten kan ik niet op.
Begint elke post daarmee! Doen!
Citaat:

En vanaf welk moment is die hond zoveel intelligenter geworden dan de mens?
Van af het moment dat gij beweert dat de mens een 'special place' heeft.
Citaat:

Want ja, honden zijn nog niet zo lang gedomesticeerd, hooguit 100.000 jaar of zo.
100 000 jaar?? Halloooooo??? Wéét gij dat dan niet?
Citaat:
Maar kwispelen deed hij misschien al voordien. Er moet dus ergens een keerpunt zijn wat de hond geschikt maakte voor domesticatie.

Sorry, maar hier reageer ik zelfs niet op!
Oud 25 september 2016, 14:06   #280
geertvdb

Standaard

Citaat:
Hoe ? Was jij dan geen kleuterjuf ?
Ja, die van u. Ik ben eigenlijk veel te goed voor deze wereld.
Citaat:

Op You Tube staan ook miljarden filmpjes van mensen die zo'n kwispelend mormel een trap geven.....Kaaaiiieeeet Kaaaaaiiiiiieeeet
Nee, eigenlijk niet.
Citaat:

Jij had je vriend tegen zichzelf moeten beschermen. Met al je kennis en ervaring met allerhande substanties was jij de persoon om in te grijpen.
Dat een ultra libertair als gij dat durft te beweren! Ga maar rap uw mond spoelen! Gij zijt de laatste persoon op deze wereld die vindt dat mensen mekaar moeten helpen!
Citaat:
Heb je niet gedaan....mooie vriend ben jij.Durf jij die ouders nog aan te kijken ?
Tuurlijk dat. Ik heb mooie ogen die troost geven.
Antwoord

Regels voor berichten
Je mag niet nieuwe discussies starten
Je mag niet reageren op berichten
Je mag niet bijlagen versturen
Je mag niet jouw berichten bewerken

vB-code is Aan
Smileys zijn Aan
[IMG]-code is Aan
HTML-code is Uit
Forumnavigatie

Alle tijden zijn GMT +1. Het is nu 09:32.

Forumsoftware: vBulletin®
Copyright ©2000 - 2025, Jelsoft Enterprises Ltd.
Content copyright ©2002 - 2020, Politics.be