Politics.be Registreren kan je hier.
Problemen met registreren of reageren op de berichten?
Een verloren wachtwoord?
Gelieve een mail te zenden naar [email protected] met vermelding van je gebruikersnaam.

Ga terug   Politics.be > Themafora > Mobiliteit & verkeersveiligheid
Registreer FAQForumreglement Ledenlijst

Mobiliteit & verkeersveiligheid Een nieuw themaforum!

Antwoord
 
Discussietools
Oud 26 september 2016, 20:43   #181
Bobke
Secretaris-Generaal VN
 
Bobke's schermafbeelding
 
Geregistreerd: 26 december 2002
Locatie: Waasland
Berichten: 43.633
Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Jan van den Berghe Bekijk bericht
U ongetwijfeld niet, maar meent u dat de politieke wereld daar misschien stappen toe kan zetten?
Hoe dan, bepalen waar ik moet wonen en werken?
Bobke is offline   Met citaat antwoorden
Oud 26 september 2016, 20:44   #182
Bobke
Secretaris-Generaal VN
 
Bobke's schermafbeelding
 
Geregistreerd: 26 december 2002
Locatie: Waasland
Berichten: 43.633
Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Jan van den Berghe Bekijk bericht
Bepaalde treinverbindingen beantwoordden dan ook niet langer aan een maatschappelijke vraag. Zo waren er bepaalde lijnen tussen Vlaanderen en Wallonië die zich hoofdzakelijk richtten op pendelvervoer naar de mijnen.
Idd.
Bobke is offline   Met citaat antwoorden
Oud 26 september 2016, 20:45   #183
Jan van den Berghe
Secretaris-Generaal VN
 
Jan van den Berghe's schermafbeelding
 
Geregistreerd: 7 september 2002
Locatie: Waregem
Berichten: 178.701
Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Bobke Bekijk bericht
Hoe dan, bepalen waar ik moet wonen en werken?
Ooit gehoord over bouwvergunningen? Of mag u overal bouwen waar u dat wilt?
Jan van den Berghe is offline   Met citaat antwoorden
Oud 26 september 2016, 20:50   #184
Micele
Secretaris-Generaal VN
 
Micele's schermafbeelding
 
Geregistreerd: 18 mei 2005
Locatie: Limburg
Berichten: 52.456
Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Jan van den Berghe Bekijk bericht
Ja, heel goedkoop, maar ook heel rudimentair aan comfort. Zeker in vergelijking met een trein.
Oh, dat valt nog goed mee zo´n luxe reisbus.
__________________
De vuile waarheid over ICE (vanaf 1 min 35")
https://www.youtube.com/watch?v=mk-LnUYEXuM
Nederlandse versie: https://www.youtube.com/watch?v=kekJgcSdN38
Micele is offline   Met citaat antwoorden
Oud 26 september 2016, 20:50   #185
Bobke
Secretaris-Generaal VN
 
Bobke's schermafbeelding
 
Geregistreerd: 26 december 2002
Locatie: Waasland
Berichten: 43.633
Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Jan van den Berghe Bekijk bericht
Ooit gehoord over bouwvergunningen? Of mag u overal bouwen waar u dat wilt?
Gaat ge de bouwvergunning laten afhangen van de plaats waar je werkt?
En wat als uw vrouw ergens anders werk?
Bobke is offline   Met citaat antwoorden
Oud 26 september 2016, 20:54   #186
Micele
Secretaris-Generaal VN
 
Micele's schermafbeelding
 
Geregistreerd: 18 mei 2005
Locatie: Limburg
Berichten: 52.456
Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Zwitser Bekijk bericht
We hadden vroeger hier in België ook veel van die driestrookswegen. Ze stonden bekend als ware doodswegen, vandaar dat velen ondertussen tot gewone tweestrookswegen gedegradeert zijn.
over die antieke driestrookswegen gaat het niet, het gaat over zeer veilige compacte driestrookswegen, anders zou Zweden, Nederland en Duitsland enz... ze niet aanleggen.

Toch maar eens lezen:
Citaat:
Verkeersveiligheid

Een driestrooksweg met gescheiden rijrichtingen is volgens onderzoek verkeersveilig, en benadert de veiligheid van autosnelwegen.[bron?] In Zweden is na de invoering van dit type weg de veiligheid verbeterd met gemiddeld 50% ten opzichte van standaard tweestrookswegen. In Duitsland is de veiligheid met 36% verbeterd, en in Finland is de veiligheid verbeterd met 22 – 46%. Het succes vertaalt zich in het aantal kilometers van dit wegtype, dat in Duitsland, Zweden en Finland al meer dan 2000 kilometer bedraagt. In Nederland zijn er concrete plannen om een aantal wegen om te bouwen naar dit wegtype, zoals de N340 tussen Zwolle en Ommen.
Citaat:
En 30000 per dag? Dat is peanuts.
In Zurich brengen de treinen tijdens de Spits zo'n 300000 mensen naar de stad. Op het zelfde moment komen er ook zo een 100000 auto's naar de stad. het OV domineert hier overduidelijk. Een moderne, welvarende, leefbare stad met een hoge levenstandaard kan niet zonder een goed OV.
Maar het OV moet geen trein zijn, ik heb gewoon aangetoond dat treinbeddingen breed genoeg zijn voor veilige 3-strookwegen aan te leggen. Veilige wegen die ook 24/24 h kunnen benut worden. Integendeel tot treinsporen die na bepaalde uren niet meer gebruikt worden, of voor treinen die buiten de spits amper bezet zijn, ook wegens te trage verbinding. (en ik heb het niet over Zwitserland)
__________________
De vuile waarheid over ICE (vanaf 1 min 35")
https://www.youtube.com/watch?v=mk-LnUYEXuM
Nederlandse versie: https://www.youtube.com/watch?v=kekJgcSdN38

Laatst gewijzigd door Micele : 26 september 2016 om 21:17.
Micele is offline   Met citaat antwoorden
Oud 26 september 2016, 21:01   #187
Jan van den Berghe
Secretaris-Generaal VN
 
Jan van den Berghe's schermafbeelding
 
Geregistreerd: 7 september 2002
Locatie: Waregem
Berichten: 178.701
Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Micele Bekijk bericht
Oh, dat valt nog goed mee zo´n luxe reisbus.
Ik heb genoeg met bussen en treinen gereisd om te weten waar het verschil zit. Als het op comfort aankomt, kies ik resoluut voor de trein.
Jan van den Berghe is offline   Met citaat antwoorden
Oud 26 september 2016, 21:01   #188
Jan van den Berghe
Secretaris-Generaal VN
 
Jan van den Berghe's schermafbeelding
 
Geregistreerd: 7 september 2002
Locatie: Waregem
Berichten: 178.701
Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Bobke Bekijk bericht
Gaat ge de bouwvergunning laten afhangen van de plaats waar je werkt?
En wat als uw vrouw ergens anders werk?
Had ik het over uw werk?
Jan van den Berghe is offline   Met citaat antwoorden
Oud 26 september 2016, 21:05   #189
Micele
Secretaris-Generaal VN
 
Micele's schermafbeelding
 
Geregistreerd: 18 mei 2005
Locatie: Limburg
Berichten: 52.456
Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Jan van den Berghe Bekijk bericht
Ik heb genoeg met bussen en treinen gereisd om te weten waar het verschil zit. Als het op comfort aankomt, kies ik resoluut voor de trein.
Dat mag je, maar je betaalt er ook genoeg voor.
Iemand die elk weekend 800-1000 km pendelt voor een job zal wel weten waar hij zijn geld aan uitgeeft.

vb:
http://www.goeuro.de/reisen/muenchen/warschau

Ik heb trouwens ooit eens beter geslapen in een reisbus als in een (lawaaierige) nachttrein. Maar dat is al een tijdje geleden.
__________________
De vuile waarheid over ICE (vanaf 1 min 35")
https://www.youtube.com/watch?v=mk-LnUYEXuM
Nederlandse versie: https://www.youtube.com/watch?v=kekJgcSdN38

Laatst gewijzigd door Micele : 26 september 2016 om 21:11.
Micele is offline   Met citaat antwoorden
Oud 26 september 2016, 21:10   #190
Bobke
Secretaris-Generaal VN
 
Bobke's schermafbeelding
 
Geregistreerd: 26 december 2002
Locatie: Waasland
Berichten: 43.633
Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Jan van den Berghe Bekijk bericht
Had ik het over uw werk?
Ik had het ook niet over MIJN werk.
Maae het woon- werkverkeer maakt er nu eenmaal het grootste deel van uit.
Bobke is offline   Met citaat antwoorden
Oud 26 september 2016, 21:13   #191
Jan van den Berghe
Secretaris-Generaal VN
 
Jan van den Berghe's schermafbeelding
 
Geregistreerd: 7 september 2002
Locatie: Waregem
Berichten: 178.701
Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Bobke Bekijk bericht
Ik had het ook niet over MIJN werk.
Maae het woon- werkverkeer maakt er nu eenmaal het grootste deel van uit.
Het lijkt er soms op dat sommige Vlamingen/Belgen zo ver mogelijk van hun werk willen wonen...
Jan van den Berghe is offline   Met citaat antwoorden
Oud 26 september 2016, 21:14   #192
Scorpio
Minister-President
 
Geregistreerd: 30 juli 2007
Berichten: 4.823
Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Micele Bekijk bericht
Maar het OV moet geen trein zijn, ik heb gewoon aangetoond dat treinbeddingen breed genoeg zijn voor veilige 3-strookwegen aan te leggen. Wegen die ook 24/24 h kunnen benut worden. Integendeel tot treinsporen die na bepaalde uren niet meer gebruikt worden, of voor treinen die buiten de spits amper bezet zijn, wegens te trage verbinding.
Insinueer jij nu daadwerkelijk dat we de spoorwegen beter zouden asfalteren en zo tijdens de spitsuren het volledige land lam leggen? Want dat is het onvermijdelijke en onmiddellijke gevolg daarvan he.
Scorpio is offline   Met citaat antwoorden
Oud 26 september 2016, 21:23   #193
Bobke
Secretaris-Generaal VN
 
Bobke's schermafbeelding
 
Geregistreerd: 26 december 2002
Locatie: Waasland
Berichten: 43.633
Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Jan van den Berghe Bekijk bericht
Het lijkt er soms op dat sommige Vlamingen/Belgen zo ver mogelijk van hun werk willen wonen...
Inderdaad.
Ik ben niet zo ver van mijn werk gaan wonen en kon met de fiets naar het werk.
Veel van die huizen worden nu bewoond door asielzoekers.
De mensen die in de bedrijven werken wonen ergens ver weg.
Dat is wat ik probeer aan te tonen, het heeft weinig met ruimtelijke ordening te maken maar veel met de instelling van de mensen.
Hierboven haalde ik terloops al een oplossing aan, afschaffen van de kilometervergoeding.
Wie ver wilt gaan wonen moet daar minstens zelf de kosten van dragen.
Bobke is offline   Met citaat antwoorden
Oud 26 september 2016, 21:24   #194
Micele
Secretaris-Generaal VN
 
Micele's schermafbeelding
 
Geregistreerd: 18 mei 2005
Locatie: Limburg
Berichten: 52.456
Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Scorpio Bekijk bericht
Insinueer jij nu daadwerkelijk dat we de spoorwegen beter zouden asfalteren en zo tijdens de spitsuren het volledige land lam leggen? Want dat is het onvermijdelijke en onmiddellijke gevolg daarvan he.
Ik zou echt niet weten waarom het land dan lam gelegd wordt, dat moet je me toch eens aantonen.

Neen niet echt dus, maar de hypothetische stelling dat het ook zonder spoorwegen kan gaan gaat volledig op. De beetje dat zich met de trein verplaatst kan ook in wegvervoer plaatsnemen als passagier. Er rijden daarvoor niet meer voertuigen hoor.

De NMBS bewijst dat trouwens regelmatig bij een staking, natuurlijk zijn er dan wat minder pendelaars.
__________________
De vuile waarheid over ICE (vanaf 1 min 35")
https://www.youtube.com/watch?v=mk-LnUYEXuM
Nederlandse versie: https://www.youtube.com/watch?v=kekJgcSdN38

Laatst gewijzigd door Micele : 26 september 2016 om 21:28.
Micele is offline   Met citaat antwoorden
Oud 26 september 2016, 21:32   #195
Zwitser
Perm. Vertegenwoordiger VN
 
Geregistreerd: 17 oktober 2007
Locatie: Helvetica
Berichten: 10.611
Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Tavek Bekijk bericht
Zwitser, de dorpen en steden waren er wel veel eerder als de treinsporen he.
Niet altijd. De treinsporen hebben vaak bepaald welke gehuchten gehuchten bleven, en welke konden groeien. Het is geen toeval dat Aalter nu 20000 inwoners heeft, en Knesselare niet...

Citaat:
En men heeft ook in grote massa sporen afgeschaft. Het maasland was vroeger prima ontsloten. Met het sluiten van de mijnen zijn de treinen ook verdwenen. Resultaat: zonder wagen geraak je hier nergens.
Inderdaad. En hier draagt de staat een zware schuld. Nationalisatie heeft vooral sluiting betekend. De laatste private spoorlijn die genationaliseerd werd, is die van Brussel naar Tervuren. Die zou anno 2016 best nuttig geweest kunnen zijn. Maar die is dus in de jaren 50 genationaliseerd, en prompt gesloten.

(Hier is Zwitserland erg anders. In CH zijn bijna geen lijnen gesloten. Vrijwel het hele historische net is er nog)

Citaat:
En busdiensten zijn zeer traag. Ik moet 45 min op een bus zitten om in het station in Genk te geraken. Dat is ochot 20 km....
Dat is omdat men busdiensten in de eerste plaats als een sociale dienst ziet, en ze dus vooral overal moeten stoppen. En dus vaak ook lange omwegen doen.
Voor het Maasland zou men best inderdaad een paar spoorlijnen mogen heropenen. En busdiensten beter op de treindiensten afstemmen.
__________________
step 1: Blame capitalism
step 2: Adopt some policies to "fix things".
step 3: When those policies make things worse, return to step 1.
... repeat ...
Zwitser is offline   Met citaat antwoorden
Oud 26 september 2016, 21:34   #196
Micele
Secretaris-Generaal VN
 
Micele's schermafbeelding
 
Geregistreerd: 18 mei 2005
Locatie: Limburg
Berichten: 52.456
Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Zwitser Bekijk bericht
Tijdens spoorwegstakingen zien we atlijd meer files, en dat ondanks het feit dat de meeste treinreizigers dan gewoon thuis blijven. Dat kunnen ze als stakingen beperkt zijn.
Tja de files zijn wat langer, er zijn ergere dingen.

Citaat:
Als we de spoorwegen opdoeken, dan kunnen we onze steden meteen ook opdoeken. Zo simpel is het.
Natuurlijk onzin, zo simpel is het. In veel steden lopen geen sporen, waarom ook?
__________________
De vuile waarheid over ICE (vanaf 1 min 35")
https://www.youtube.com/watch?v=mk-LnUYEXuM
Nederlandse versie: https://www.youtube.com/watch?v=kekJgcSdN38

Laatst gewijzigd door Micele : 26 september 2016 om 21:35.
Micele is offline   Met citaat antwoorden
Oud 26 september 2016, 21:36   #197
Zwitser
Perm. Vertegenwoordiger VN
 
Geregistreerd: 17 oktober 2007
Locatie: Helvetica
Berichten: 10.611
Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Micele Bekijk bericht
Oh, dat valt nog goed mee zo´n luxe reisbus.
Ik heb er nog nooit een tegengekomen met stoelen waar ik comfortabel langer dan een half uur kan zitten.
Met een uitzondering: De interliners in Nederland indertijd. Die hadden een 1+2 opstelling. Dat was inderdaad comfortabel.

En de trein is op München - Warsawa zowieso sneller.
__________________
step 1: Blame capitalism
step 2: Adopt some policies to "fix things".
step 3: When those policies make things worse, return to step 1.
... repeat ...
Zwitser is offline   Met citaat antwoorden
Oud 26 september 2016, 21:37   #198
Zwitser
Perm. Vertegenwoordiger VN
 
Geregistreerd: 17 oktober 2007
Locatie: Helvetica
Berichten: 10.611
Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Micele Bekijk bericht
Tja de files zijn wat langer, er zijn ergere dingen.


Natuurlijk onzin, zo simpel is het. In veel steden lopen geen sporen, waarom ook?
Noem 10 steden in Vlaanderen met meer dan 25000 inwoners zonder station.
__________________
step 1: Blame capitalism
step 2: Adopt some policies to "fix things".
step 3: When those policies make things worse, return to step 1.
... repeat ...
Zwitser is offline   Met citaat antwoorden
Oud 26 september 2016, 21:39   #199
Scorpio
Minister-President
 
Geregistreerd: 30 juli 2007
Berichten: 4.823
Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Micele Bekijk bericht
Ik zou echt niet weten waarom het land dan lam gelegd wordt, dat moet je me toch eens aantonen.
Omdat die weg die je op dezelfde voetdruk gaat aanleggen nog niet bijna dezelfde daadwerkelijke capaciteit heeft als de daadwerkelijk tijdens de spits gebruikte capaciteit van de spoorweg die hij vervangt. Lijkt me nogal wiedes.

Citaat:
Neen niet echt dus, maar de hypothetische stelling dat het ook zonder spoorwegen kan gaan gaat volledig op. De beetje dat zich met de trein verplaatst kan ook in wegvervoer plaatsnemen als passagier. Er rijden daarvoor niet meer voertuigen hoor.
En meer dan puur hypothetisch is die stelling ook niet. Met de realiteit heeft die stelling indrukwekkend weinig te maken.
Scorpio is offline   Met citaat antwoorden
Oud 26 september 2016, 21:41   #200
Bobke
Secretaris-Generaal VN
 
Bobke's schermafbeelding
 
Geregistreerd: 26 december 2002
Locatie: Waasland
Berichten: 43.633
Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Zwitser Bekijk bericht
Niet altijd. De treinsporen hebben vaak bepaald welke gehuchten gehuchten bleven, en welke konden groeien. Het is geen toeval dat Aalter nu 20000 inwoners heeft, en Knesselare niet...


Inderdaad. En hier draagt de staat een zware schuld. Nationalisatie heeft vooral sluiting betekend. De laatste private spoorlijn die genationaliseerd werd, is die van Brussel naar Tervuren. Die zou anno 2016 best nuttig geweest kunnen zijn. Maar die is dus in de jaren 50 genationaliseerd, en prompt gesloten.

(Hier is Zwitserland erg anders. In CH zijn bijna geen lijnen gesloten. Vrijwel het hele historische net is er nog)



Dat is omdat men busdiensten in de eerste plaats als een sociale dienst ziet, en ze dus vooral overal moeten stoppen. En dus vaak ook lange omwegen doen.
Voor het Maasland zou men best inderdaad een paar spoorlijnen mogen heropenen. En busdiensten beter op de treindiensten afstemmen.
Als er lijnen gesloten zijn is dat omdat ze niet rendabel zijn.
En ze zijn niet rendabel meer omdat de auto voor de meeste mensen sneller is.
Bobke is offline   Met citaat antwoorden
Antwoord



Regels voor berichten
Je mag niet nieuwe discussies starten
Je mag niet reageren op berichten
Je mag niet bijlagen versturen
Je mag niet jouw berichten bewerken

vB-code is Aan
Smileys zijn Aan
[IMG]-code is Aan
HTML-code is Uit
Forumnavigatie


Alle tijden zijn GMT +1. Het is nu 19:22.


Forumsoftware: vBulletin®
Copyright ©2000 - 2025, Jelsoft Enterprises Ltd.
Content copyright ©2002 - 2020, Politics.be