Politics.be Registreren kan je hier.
Problemen met registreren of reageren op de berichten?
Een verloren wachtwoord?
Gelieve een mail te zenden naar [email protected] met vermelding van je gebruikersnaam.

Ga terug   Politics.be > Themafora > Mobiliteit & verkeersveiligheid
Registreer FAQForumreglement Ledenlijst

Mobiliteit & verkeersveiligheid Een nieuw themaforum!

Antwoord
 
Discussietools
Oud 26 september 2016, 21:52   #201
Jan van den Berghe
Secretaris-Generaal VN
 
Jan van den Berghe's schermafbeelding
 
Geregistreerd: 7 september 2002
Locatie: Waregem
Berichten: 178.701
Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Bobke Bekijk bericht
Inderdaad.
Ik ben niet zo ver van mijn werk gaan wonen en kon met de fiets naar het werk.
Veel van die huizen worden nu bewoond door asielzoekers.
De mensen die in de bedrijven werken wonen ergens ver weg.
Dat is wat ik probeer aan te tonen, het heeft weinig met ruimtelijke ordening te maken maar veel met de instelling van de mensen.
Hierboven haalde ik terloops al een oplossing aan, afschaffen van de kilometervergoeding.
Wie ver wilt gaan wonen moet daar minstens zelf de kosten van dragen.
Natuurlijk heeft het wel veel met stedebouw te maken. Als je coherente industrieterreinen aanlegt bij grote wegen en bij waterwegen, ben je nu eenmaal beter af dan wanneer je een mozaïek aan terreinen gecreëerd waartussen je dan nog eens woongebieden ook intekent.

Vergelijk maar eens wat in Nederland gebeurt.
Jan van den Berghe is offline   Met citaat antwoorden
Oud 26 september 2016, 21:57   #202
Micele
Secretaris-Generaal VN
 
Micele's schermafbeelding
 
Geregistreerd: 18 mei 2005
Locatie: Limburg
Berichten: 52.461
Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Zwitser Bekijk bericht
Noem 10 steden in Vlaanderen met meer dan 25000 inwoners zonder station.
Maaseik, Maasmechelen, Lanaken, Houthalen-Helchteren ... dat zijn er 4 enkel in provincie Limburg.
Boven 20.000 inwoners komt Zonhoven en Dilsen-Stokkem er ook nog bij.

Er zijn 5 provincies in Vlaanderen, wat is nu je bedoeling?

Of meen je dat die 6 steden/gemeentes in Limburg niet leefbaar zijn zonder treinstation? LOL
__________________
De vuile waarheid over ICE (vanaf 1 min 35")
https://www.youtube.com/watch?v=mk-LnUYEXuM
Nederlandse versie: https://www.youtube.com/watch?v=kekJgcSdN38

Laatst gewijzigd door Micele : 26 september 2016 om 22:10.
Micele is offline   Met citaat antwoorden
Oud 26 september 2016, 23:08   #203
Micele
Secretaris-Generaal VN
 
Micele's schermafbeelding
 
Geregistreerd: 18 mei 2005
Locatie: Limburg
Berichten: 52.461
Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Zwitser Bekijk bericht
En de trein is op München - Warsawa zowieso sneller.
En het vliegtuig is véél sneller als de trein, en in de meeste gevallen is de trein duurder.

En volgens google maps is de auto ook bijna 1,5 uur sneller als de snelste treinverbinding.

De reistijd van de spotgoedkope bus valt tegen, wslk enkele extra stopplaatsen en 2 overstapplaatsen (ook wisselen van chauffeur), de bus doet er ca. 5 uur langer over dan de auto.
Naargelang men iets meer betaald voor de bus is de bus wat sneller en het comfort ook beter. Busreizen worden gewaardeerd met comfortpunten:
http://support.busliniensuche.de/hc/...Komfortpunkte-

Flixbus = 6 punten is bvb:
WC aan boord
WLAN
Gedeeltelijk Stopkontakten
Zeer ruime beenruimte + 74 cm
Extra grote koffer zonder meerprijs
Steeds op de hoogte van vertragingen

Postbus = 8 punten
extra:
mediacenter (wslk TV-Video)
kranten-tijdschriften

bron: Bus en Trein in vergelijk München-Warschau
https://www.busliniensuche.de/suche/...e&Passengers=1
(muiswijzer op comfortpunten zetten voor infotabel)
Tiens de DB krijgt maar 4 komfortpunten...
__________________
De vuile waarheid over ICE (vanaf 1 min 35")
https://www.youtube.com/watch?v=mk-LnUYEXuM
Nederlandse versie: https://www.youtube.com/watch?v=kekJgcSdN38

Laatst gewijzigd door Micele : 26 september 2016 om 23:09.
Micele is offline   Met citaat antwoorden
Oud 26 september 2016, 23:34   #204
Zwitser
Perm. Vertegenwoordiger VN
 
Geregistreerd: 17 oktober 2007
Locatie: Helvetica
Berichten: 10.611
Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Micele Bekijk bericht
En het vliegtuig is véél sneller als de trein, en in de meeste gevallen is de trein duurder.
Ik reis meestal met de trein omdat dit goedkoper is.

Citaat:
En volgens google maps is de auto ook bijna 1,5 uur sneller als de snelste treinverbinding.
Die trein rijdt ook behoorlijk om, omdat er geen goede verbindingen van Tsjechië naar het Westen zijn. Maar verre houdt Google maps ook geen rekening met het feit dat verstandige mensen geen 10 uur aan een stuk met de auto rijden. Ik zit liever 12 uur op een trein dan 6 uur achter het stuur van een auto.



Citaat:
Zeer ruime beenruimte + 74 cm
Da's een goeie. 74cm ruim? Daar komen alleen busmaatschappijen op...

Citaat:
Extra grote koffer zonder meerprijs
Bij de spoorwegen heb je dat al sinds 1835...
Citaat:
Steeds op de hoogte van vertragingen
Heb je bij de spoorwegen ook. Met als voordeel dat je bij vertraging een andere trein kan nemen.
__________________
step 1: Blame capitalism
step 2: Adopt some policies to "fix things".
step 3: When those policies make things worse, return to step 1.
... repeat ...

Laatst gewijzigd door Zwitser : 26 september 2016 om 23:35.
Zwitser is offline   Met citaat antwoorden
Oud 27 september 2016, 09:42   #205
Micele
Secretaris-Generaal VN
 
Micele's schermafbeelding
 
Geregistreerd: 18 mei 2005
Locatie: Limburg
Berichten: 52.461
Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Zwitser Bekijk bericht
Ik reis meestal met de trein omdat dit goedkoper is.
Helaas is voor verre reizen het vliegtuig dikwijls de helft goedkoper.

Citaat:
Die trein rijdt ook behoorlijk om, omdat er geen goede verbindingen van Tsjechië naar het Westen zijn. Maar verre houdt Google maps ook geen rekening met het feit dat verstandige mensen geen 10 uur aan een stuk met de auto rijden. Ik zit liever 12 uur op een trein dan 6 uur achter het stuur van een auto.
Ook met 2 pauzes van een half uur is de auto nog steeds sneller.

Citaat:
Da's een goeie. 74cm ruim? Daar komen alleen busmaatschappijen op...
Het is minstens 74 cm, en als je het gelezen hebt garandeerd de Duitse trein (Deutsche Bindesbahn) dat ook. Dus je bent even onwetend.

Citaat:
Bij de spoorwegen heb je dat al sinds 1835...
Proficiat.

Ergo steden hoeven geen treinstation om leefbaar te zijn, vraag maar aan een Limburger.
__________________
De vuile waarheid over ICE (vanaf 1 min 35")
https://www.youtube.com/watch?v=mk-LnUYEXuM
Nederlandse versie: https://www.youtube.com/watch?v=kekJgcSdN38
Micele is offline   Met citaat antwoorden
Oud 27 september 2016, 12:50   #206
Tavek
Banneling
 
 
Geregistreerd: 11 januari 2004
Berichten: 66.569
Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Micele Bekijk bericht
Maaseik, Maasmechelen, Lanaken, Houthalen-Helchteren ... dat zijn er 4 enkel in provincie Limburg.
Boven 20.000 inwoners komt Zonhoven en Dilsen-Stokkem er ook nog bij.

Er zijn 5 provincies in Vlaanderen, wat is nu je bedoeling?

Of meen je dat die 6 steden/gemeentes in Limburg niet leefbaar zijn zonder treinstation? LOL
In deze steden/gemeenten was er heel lang tot in de 20ste eeuw wel een goede treinverbinding en een sterk lokaal tramnetwerk. Mijn grootouders hadden een beter openbaar vervoer dat wat wij nu mogen van genieten...

Toen heeft men overal asfalt over gegoten en dikke wegen gelegd, en de mesen geraken nergens meer wegens druk verkeer en het ontbreken van trams en treinen.
Tavek is offline   Met citaat antwoorden
Oud 27 september 2016, 14:04   #207
Micele
Secretaris-Generaal VN
 
Micele's schermafbeelding
 
Geregistreerd: 18 mei 2005
Locatie: Limburg
Berichten: 52.461
Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Tavek Bekijk bericht
In deze steden/gemeenten was er heel lang tot in de 20ste eeuw wel een goede treinverbinding en een sterk lokaal tramnetwerk. Mijn grootouders hadden een beter openbaar vervoer dat wat wij nu mogen van genieten...

Toen heeft men overal asfalt over gegoten en dikke wegen gelegd, en de mesen geraken nergens meer wegens druk verkeer en het ontbreken van trams en treinen.
Enkel de lijn Genk-Maaseik... voor zover ik me herinner... daar ligt nu hoofdzakelijk een 2+2 middenberm- weg N75 (Europalaan-Genk) tot aan de Maaskant (Dilsen) verder de (deels gekastreerde) N78 tot Maaseik, de N78 is de hoofdader van de Maaskant. Files ben ik daar nooit tegengekomen, tenzij op de N78 omdat ze die versmald hebben naar deels 1+1.
OV is nu gewoon de bus, en willen ze de trein nemen dan zullen ze gewoon de bus moeten nemen vanuit de Maaskant naar Genk, Bilzen, Tongeren... .
Of wie weet naar Neerpelt (voor trein -> Antwerpen).

spoornet 1933 via Wiki: https://nl.wikipedia.org/wiki/Geschi...che_spoorwegen
kaart 1933: https://nl.wikipedia.org/wiki/Geschi..._versie_II.png

De andere spoorwegen Houthalen, As-Eisden (Maasmechelen), ook de cités van Genk (WWZ)... werden omwille van de mijnen aangelegd denk ik zo, dat nu ongebruikt kolenspoor in Limburg ligt er nog altijd (vooral voor de beestjes).

En een pas 5 jaar geleden vernieuwd spoortraject, stukje Lanaken-Maastricht van de oude lijn 20, wat toen € 33 miljoen gekost heeft- lijkt hetzelfde lot beschoren:
http://www.hbvl.be/cnt/dmf20160926_0...egde-spoorlijn Zelfs niet rendabel genoeg voor traag goederenvervoer... Er zijn immers ook wegen en desnoods waterwegen.

Onbegrijpelijk dat ze al jarenlang zeuren voor een sneltramnetwerk (Spartacusplan) ipv de volledige lijn 20 Maastricht-Hasselt terug te activeren.

Citaat:
LANAKEN - Vijf jaar nadat de spoorlijn Maastricht-Lanaken feestelijk werd gereactiveerd, zet spoorbeheerder Infrabel de schouwing en het onderhoud van de sporen al stop. De aanleg en de bijhorende goederenterminal in Lanaken kostten liefst 33 miljoen euro, maar veel treinen reden er nooit. “We hebben het spoor officieel buiten dienst gesteld”, zegt Infrabel-woordvoerder Frédéric Petit.

Groeien er over een paar jaar opnieuw bomen op de pas heropende spoorlijn tussen Maastricht en Lanaken? Het zou zomaar kunnen, want Infrabel heeft beslist om de 2,3 kilometer spoor op Belgisch grondgebied niet langer te schouwen en te onderhouden. “We hebben het spoor buiten dienst gesteld”, zegt Frédéric Petit van Infrabel. “Vorig jaar reden er maar twee treinen en nu de terminal geen uitbater meer heeft, lijkt het ons beter om onze mensen in te zetten op plaatsen waar ze wel een toegevoegde waarde hebben.”

“Maar”, zo zegt Petit, “het is niet de bedoeling om de lijn te laten verkommeren. We doen geen schouwing of onderhoud meer, maar van zodra er een nieuwe melding is dat er een trein wil rijden, kunnen wij mits enkele kleine ingrepen de lijn opnieuw openstellen. Er liggen ook betonnen dwarsliggers en langgelaste spoorstaven. Die worden niet zo snel aangetast. En voor alle duidelijkheid: er wordt niks opgebroken, de infrastructuur blijft er liggen.”

Sappi

Het begon nochtans allemaal zo beloftevol voor het stukje spoor tussen Lanaken en Maastricht. Na lang lobbyen werd in 2011 een klein stukje van de internationale lijn 20 (Hasselt-Maastricht) gereactiveerd. De bedoeling was dat het Lanakense papierfabriek Sappi gebruik zou maken van de splinternieuwe goederenterminal op het industrieterrein Europark. Van daaruit konden goederen ook worden overgeslagen op vrachtwagens of schepen via het nabijgelegen Albertkanaal.

Maar zo ver kwam het nooit. Sappi verloor nog voor de opening de interesse en uitbater Railport Lanaken vond geen nieuwe klanten om dat gat te vullen. Gevolg: de afgelopen vijf jaar reden er amper treinen over het spoor. Een investering van maar liefst 33 miljoen euro - vooral overheidsgeld - die amper rendeerde.

Voor het Comité Spoorlijn 20, dat al jarenlang ijvert voor de volledige heropening van de lijn Hasselt-Maastricht, is het de zoveelste pijnlijke episode in een dossier dat bulkt van de foute beslissingen.

Spartacusplan

“Wij begrijpen de Limburgse politiek niet. Waarom pleit men niet voor een heropening van de volledige lijn 20?”, vraagt Francis Bleukx zich af. “Een verbinding met de Belgische zeehavens is noodzakelijk voor de terminal in Lanaken. Als lijn 20 heropend wordt, kan dat. Zelfs op relatief korte termijn door de overwegen in Munsterbilzen en Lanaken opnieuw aan te leggen en de spoorlijn op te kuisen.” Bleukx vindt dat de politiek zich de afgelopen jaren heeft blindgestaard op het Spartacusplan en de bijhorende tramlijnen (waaronder de lijn Hasselt-Maastricht). “Daardoor verloren ze het spoor uit het oog.”

Europa

Ook spoorexpert Herman Welter begrijpt niet dat de railterminal in Lanaken niet verbonden werd met het Vlaamse binnenland. “Het enthousiasme vijf jaar geleden vond ik al misplaatst. Dit was een zeer ondoordacht dossier. Het is ook vreemd dat Europa, dat mee investeerde, dit niet op voorhand heeft bestudeerd.”

De vraag rest of dit de definitieve doodsteek is, of er toch nog een uitbater wordt gevonden die de terminal nieuw leven kan inblazen. Dat zal dan wel snel moeten gebeuren. “Als er een jaar geen trein over deze lijn rijdt, is er geen probleem”, zegt Petit. “Maar als er gedurende vele jaren geen treinen meer rijden, zal het meer moeite kosten om de lijn opnieuw berijdbaar te maken.”
__________________
De vuile waarheid over ICE (vanaf 1 min 35")
https://www.youtube.com/watch?v=mk-LnUYEXuM
Nederlandse versie: https://www.youtube.com/watch?v=kekJgcSdN38

Laatst gewijzigd door Micele : 27 september 2016 om 14:27.
Micele is offline   Met citaat antwoorden
Oud 27 september 2016, 14:50   #208
brother paul
Secretaris-Generaal VN
 
brother paul's schermafbeelding
 
Geregistreerd: 23 mei 2007
Berichten: 35.494
Standaard

De meeste die reageren en zo hevig voorstander zijn van het openbaar vervoer lijken niet te begrijpen dat er een pak mensen zijn die een pak mobiliteit nodig hebben op uren en op plaatsen en aan prijzen en met servicelevel die de trein niet aanbiedt... en wel mogelijk is met eigen vervoer. De trein kan uiteindelijk niet voor iedereen zijn deur stoppen, daar zijn we toch hopelijk over eens


Moest er een betaalbare ubertaxi bestaan die dezelfde dienstverlening openbaar aanbiedt aan de kostprijs van de auto, ben ik overtuigd dat een pak belgen deze dienstverlening zouden gebruiken. maar op het einde van de rit is er maar één waarheid die standhoudt: de burger kiest gemiddeld genomen in functie van wat hem het beste uitkomt..

en het feite blijft staan dat de meeste het openbaar vervoer kiezen omdat ze simpelweg het gesubsidieerd is...

Laatst gewijzigd door brother paul : 27 september 2016 om 14:58.
brother paul is offline   Met citaat antwoorden
Oud 27 september 2016, 15:42   #209
Micele
Secretaris-Generaal VN
 
Micele's schermafbeelding
 
Geregistreerd: 18 mei 2005
Locatie: Limburg
Berichten: 52.461
Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door brother paul Bekijk bericht
De meeste die reageren en zo hevig voorstander zijn van het openbaar vervoer lijken niet te begrijpen dat er een pak mensen zijn die een pak mobiliteit nodig hebben op uren en op plaatsen en aan prijzen en met servicelevel die de trein niet aanbiedt... en wel mogelijk is met eigen vervoer. De trein kan uiteindelijk niet voor iedereen zijn deur stoppen, daar zijn we toch hopelijk over eens


Moest er een betaalbare ubertaxi bestaan die dezelfde dienstverlening openbaar aanbiedt aan de kostprijs van de auto, ben ik overtuigd dat een pak belgen deze dienstverlening zouden gebruiken. maar op het einde van de rit is er maar één waarheid die standhoudt: de burger kiest gemiddeld genomen in functie van wat hem het beste uitkomt..

en het feite blijft staan dat de meeste het openbaar vervoer kiezen omdat ze simpelweg het gesubsidieerd is...
Limburg bvb telt ca *540 auto´s op 1000 inwoners, waarom zou men het OV nemen (vooral bus) als de eigen auto veel flexibeler en sneller (A=thuis tot B=bestemming) is en het geen probleem is zijn auto ergens in de nabijheid te parkeren?
Op de eigen auto loopt sowieso vaste kost zoals wegentaks en verzekering het ganse jaar door, daarenboven rijden de bussen en vrachtvervoer en taxi´s enz... op dezelfde wegen. Die wegcapaciteit wordt tenminste benut 24/24h. En ooit rijden de auto´s meestal electrisch...

Natuurlijk worden bussen nog benut voor diegene die de mogelijkheden niet hebben (geen rijbewijs, of ook niet kunnen meerijden als autopassagier), ze komen enkel wat later aan en moeten wat op de dienstregeling letten.

* http://www.hln.be/regio/nieuws-uit-h...to-s-a2458460/

Citaat:
en het feite blijft staan dat de meeste het openbaar vervoer kiezen omdat ze simpelweg het gesubsidieerd is...
"De overheid" verbiedt UberPop# niet zomaar, taxi en bus zouden wel eens werkloos kunnen worden...
# http://www.nu.nl/internet/3947677/pa...nederland.html
Carpoolen kan nooit UberPop zijn... volgens...
Liften (autostop) is ook nog niet verboden...
__________________
De vuile waarheid over ICE (vanaf 1 min 35")
https://www.youtube.com/watch?v=mk-LnUYEXuM
Nederlandse versie: https://www.youtube.com/watch?v=kekJgcSdN38

Laatst gewijzigd door Micele : 27 september 2016 om 16:08.
Micele is offline   Met citaat antwoorden
Oud 27 september 2016, 17:31   #210
Zwitser
Perm. Vertegenwoordiger VN
 
Geregistreerd: 17 oktober 2007
Locatie: Helvetica
Berichten: 10.611
Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door brother paul Bekijk bericht
De meeste die reageren en zo hevig voorstander zijn van het openbaar vervoer lijken niet te begrijpen dat er een pak mensen zijn die een pak mobiliteit nodig hebben op uren en op plaatsen en aan prijzen en met servicelevel die de trein niet aanbiedt... en wel mogelijk is met eigen vervoer. De trein kan uiteindelijk niet voor iedereen zijn deur stoppen, daar zijn we toch hopelijk over eens
De trein hoeft er niet voor iedereen te zijn. Maar het verschil tussen "file" en "geen file" is vaak maar en paar %, en daar kan het OV zeker bijdragen.
Dat zien we genoeg overal in Europa.

Citaat:
Moest er een betaalbare ubertaxi bestaan die dezelfde dienstverlening openbaar aanbiedt aan de kostprijs van de auto, ben ik overtuigd dat een pak belgen deze dienstverlening zouden gebruiken. maar op het einde van de rit is er maar één waarheid die standhoudt: de burger kiest gemiddeld genomen in functie van wat hem het beste uitkomt..
Alleen krijg je dus de massa's pendelaars niet met ubertaxis Brussel in. Er is gewoon geen plaats voor al die autos. Of wil je Brussel afbreken?

Citaat:
en het feite blijft staan dat de meeste het openbaar vervoer kiezen omdat ze simpelweg het gesubsidieerd is...
Ik kan je voorbeelden geven van OV dat niet gesubsidieerd wordt, en dat toch behoorlijk populair is. Het is niet omdat we in België iets niet voor elkaar krijgen dat het niet voor elkaar te krijgen is.
__________________
step 1: Blame capitalism
step 2: Adopt some policies to "fix things".
step 3: When those policies make things worse, return to step 1.
... repeat ...
Zwitser is offline   Met citaat antwoorden
Oud 27 september 2016, 17:55   #211
Zwitser
Perm. Vertegenwoordiger VN
 
Geregistreerd: 17 oktober 2007
Locatie: Helvetica
Berichten: 10.611
Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Micele Bekijk bericht
Helaas is voor verre reizen het vliegtuig dikwijls de helft goedkoper.
Helaas voor jou is dat niet correct. Ik betaal doorgaans een 80 euro voor Basel Bad. Bf naar eender waar in België. En dat in eerste klasse, inclusief reservering.
Ik ken geen enkele luchtvaartmaatshappij op die route die dat aanbiedt.

Citaat:
Ook met 2 pauzes van een half uur is de auto nog steeds sneller.
Als je levensmoe bent, ja. Maar een rit van 10 uur daar begin ik zelfs niet aan. En als je er aan zou beginnen: Een pauze van een half uur elke twee uur is toch wel het minimum als je geen gevaar voor je medemens wil zijn.

En dan komt nog bij dat een auto altijd langzamer zal zijn, want je vergeet dat tijd subjectief is.

Voor mij is de reistijd immers:
(tijd in het voertuig) + (tijd wachtend in stations of terminals) + (recuperatie tijd) - (tijd besteed onderweg aan dingen die ik andes thuis ook gedaan zou hebben.

En dan is de rekening vlug gemaakt. Bijvoorbeeld Bern - Eindhoven voor een project: totale reistijd zo een 6 uur met het vliegtuig (inclusief voor en na transport). Minus ongeveer 2 uur dat ik nuttige dingen kan doen tijdens de treinritten in het voor en na transport, dus netto 4 uur.
Met de trein 9 uur. Minus ongeveer 8 uur dat ik nuttige dingen op de trein doe (die ik zelfs aan mijn klanten factureer), netto dus 1 uur...

De auto is het langzaamst, want ik heb na een lange autorit altijd recuperatie nodig. Ik begin er ook niet meer aan. Heb ik op mijn bestemming een auto nodig dan huur ik er daar wel een, en neem de trein of het vliegtuig.

Citaat:
Het is minstens 74 cm, en als je het gelezen hebt garandeerd de Duitse trein (Deutsche Bindesbahn) dat ook. Dus je bent even onwetend.
De trein garandeert een "zitsabstand" van 92 cm. Dat is de werkelijkheid. Jij bent hier onwetend.
Wat je in een trein ook hebt, en in een bus niet, zijn tafels. Ik reserveer altijd een plaats aan een tafel, zodat ik onderweg kan werken.

Citaat:
Ergo steden hoeven geen treinstation om leefbaar te zijn, vraag maar aan een Limburger.
Haal er eens de Mercer index bij, en kijk eens hoeveel steden zonder robust OV je daar in de top 20 vindt...
(Antwoord, geen een...)
__________________
step 1: Blame capitalism
step 2: Adopt some policies to "fix things".
step 3: When those policies make things worse, return to step 1.
... repeat ...
Zwitser is offline   Met citaat antwoorden
Oud 27 september 2016, 17:57   #212
Zwitser
Perm. Vertegenwoordiger VN
 
Geregistreerd: 17 oktober 2007
Locatie: Helvetica
Berichten: 10.611
Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Micele Bekijk bericht
Limburg bvb telt ca *540 auto´s op 1000 inwoners, waarom zou men het OV nemen (vooral bus) als de eigen auto veel flexibeler en sneller (A=thuis tot B=bestemming) is en het geen probleem is zijn auto ergens in de nabijheid te parkeren?
Zürich heeft ook een hoog autobezit, en een rijke bevolking, en duurdere tarieven voor het OV. En toch haalt het OV daar een aandeel van 50% in het hele kanton, en tot 90% voor verplaatsingen van/naar de stad.
Ga dus niet beweren dat het niet mogelijk is...
__________________
step 1: Blame capitalism
step 2: Adopt some policies to "fix things".
step 3: When those policies make things worse, return to step 1.
... repeat ...
Zwitser is offline   Met citaat antwoorden
Oud 27 september 2016, 18:08   #213
brother paul
Secretaris-Generaal VN
 
brother paul's schermafbeelding
 
Geregistreerd: 23 mei 2007
Berichten: 35.494
Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Zwitser Bekijk bericht
De trein hoeft er niet voor iedereen te zijn. Maar het verschil tussen "file" en "geen file" is vaak maar en paar %, en daar kan het OV zeker bijdragen.
Dat zien we genoeg overal in Europa.


Alleen krijg je dus de massa's pendelaars niet met ubertaxis Brussel in. Er is gewoon geen plaats voor al die autos. Of wil je Brussel afbreken?



Ik kan je voorbeelden geven van OV dat niet gesubsidieerd wordt, en dat toch behoorlijk populair is. Het is niet omdat we in België iets niet voor elkaar krijgen dat het niet voor elkaar te krijgen is.
de mensen kiezen voor de auto bvb te pendelen omdat het ondanks alles nog altijd sneller is dan de trein. Zelfs al staan ze elke dag een half uur in de file. En omdat het nog altijd goedkoper is dan de trein, zelfs al krijgen ze dat abonnement terugbetaald of aan een serieuze discount.

Als je alles vervangt door (automatische) ubertaxis dan heb je gewoon de helft minder plaats en auto's nodig dan nu, om te beginnen moeten ze al niet parkeren.... dat is al een eerste voordeel... het tweede voordeel is dat een auto gewoon in een soort autodelen project zit waar iedereen gebruik van maakt dat is dan simpelweg een auto die 4-8uur per dag gebruikt wordt ipv 1 uur per dag, heb je dus 4 tot 8 keer minder auto's nodig dan nu... in het beste geval begint de auto smorgens iemand van westvlaanderen naar bx te brengen, keert terug naar aalst en neemt iemand mee, en pikt iemand op in aalst die verder ook naar bxl moet, etc;.. Dus het autodelen geeft wel dezelfde mobiliteit maar met een kleinere investering als gevolg...

Laatst gewijzigd door brother paul : 27 september 2016 om 18:10.
brother paul is offline   Met citaat antwoorden
Oud 27 september 2016, 18:12   #214
brother paul
Secretaris-Generaal VN
 
brother paul's schermafbeelding
 
Geregistreerd: 23 mei 2007
Berichten: 35.494
Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Zwitser Bekijk bericht
Zürich heeft ook een hoog autobezit, en een rijke bevolking, en duurdere tarieven voor het OV. En toch haalt het OV daar een aandeel van 50% in het hele kanton, en tot 90% voor verplaatsingen van/naar de stad.
Ga dus niet beweren dat het niet mogelijk is...
tuurlijk is het mogelijk, alles is mogelijk, maar je moet wel het juiste product dan hebben. Dat hebben ze hier in belgie duidelijk nog nooit gevonden. Trouwens die treinen zitten stampvol tijdens de piekuren, denk nu niet dat ze leeg zitten.
brother paul is offline   Met citaat antwoorden
Oud 27 september 2016, 18:24   #215
Micele
Secretaris-Generaal VN
 
Micele's schermafbeelding
 
Geregistreerd: 18 mei 2005
Locatie: Limburg
Berichten: 52.461
Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Zwitser Bekijk bericht
Haal er eens de Mercer index bij, en kijk eens hoeveel steden zonder robust OV je daar in de top 20 vindt...
(Antwoord, geen een...)
Je bent serieus aan ´t kronkelen, jij vroeg naar 10 steden +25.000 inwoners in gans Vlaanderen zonder treinstation, ik niet.
(OV is ook bus)
__________________
De vuile waarheid over ICE (vanaf 1 min 35")
https://www.youtube.com/watch?v=mk-LnUYEXuM
Nederlandse versie: https://www.youtube.com/watch?v=kekJgcSdN38
Micele is offline   Met citaat antwoorden
Oud 27 september 2016, 18:36   #216
Micele
Secretaris-Generaal VN
 
Micele's schermafbeelding
 
Geregistreerd: 18 mei 2005
Locatie: Limburg
Berichten: 52.461
Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door brother paul Bekijk bericht
tuurlijk is het mogelijk, alles is mogelijk, maar je moet wel het juiste product dan hebben. Dat hebben ze hier in belgie duidelijk nog nooit gevonden. Trouwens die treinen zitten stampvol tijdens de piekuren, denk nu niet dat ze leeg zitten.
Rechtstaan in de trein noemt men verhoogd treincomfort, en is goed voor de lijn.

[ s] Hieronder een grappige tw-discussie dat men stampvolle treinverbindingen gaat afschaffen, want oncomfortable treinverbindingen is slecht voor de faam van de NMBS [/sarcasme]:

Citaat:
https://twitter.com/lievenvdhaute/st...69098981523456

Lieven Vandenhaute ‏@Lievenvdhaute

Ik moet rechtstaan op een trein die in december wordt afgeschaft. Surrealisme. Waar een klein land groot in kan zijn.

ℒisa ℒeysen ‏@LisaLeysen 3. Juni 2014
@Lievenvdhaute Gent-Brussel, gok ik?

Lieven Vandenhaute ‏@Lievenvdhaute 3. Juni 2014
@LisaLeysen P trein Oostende Brussel die in Drongen stopt.

KaVa ‏@KaatVanseer 3. Juni 2014
@Lievenvdhaute @donearlenspry terwijl de machinist van de Thalys in Oostende klaagt dat hij elke ochtend moet opstaan voor een lege trein.

Koen Roeffaers ✌ ‏@KoenRoeffaers 4. Juni 2014
@Lievenvdhaute @nocturnalcoder
Vanaf december eentje mét zitbanken? :-p

Alexander Vermeulen ‏@AlexanderVerme1 4. Juni 2014
@Lievenvdhaute @BrnoMostroy Een ding weet ik zeker, het betreft hiet niet de Thalys Oostende-Brussel

Lutgart De Winter ‏@Elledewee 3. Juni 2014
@Lievenvdhaute Dagelijkse kost tijdens de spits op de lijn Antwerpen - Brussel.

Jaak De Vuyst ‏@jaakdevuyst 3. Juni 2014
@Lievenvdhaute <sarcasm on> Een trein waarop je moet rechtstaan is een slechte trein. Dat #NMBS die afschaft is toch logisch ? <sarcasm off>
[...]
__________________
De vuile waarheid over ICE (vanaf 1 min 35")
https://www.youtube.com/watch?v=mk-LnUYEXuM
Nederlandse versie: https://www.youtube.com/watch?v=kekJgcSdN38
Micele is offline   Met citaat antwoorden
Oud 27 september 2016, 22:26   #217
Jan van den Berghe
Secretaris-Generaal VN
 
Jan van den Berghe's schermafbeelding
 
Geregistreerd: 7 september 2002
Locatie: Waregem
Berichten: 178.701
Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Micele Bekijk bericht
Je bent serieus aan ´t kronkelen, jij vroeg naar 10 steden +25.000 inwoners in gans Vlaanderen zonder treinstation, ik niet.
(OV is ook bus)
Verwart u hier niet stad met gemeente? De stad Gent is bijvoorbeeld hetzelfde als de gemeente Gent met al haar deelgemeenten.
Jan van den Berghe is offline   Met citaat antwoorden
Oud 27 september 2016, 22:38   #218
Micele
Secretaris-Generaal VN
 
Micele's schermafbeelding
 
Geregistreerd: 18 mei 2005
Locatie: Limburg
Berichten: 52.461
Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Jan van den Berghe Bekijk bericht
Verwart u hier niet stad met gemeente? De stad Gent is bijvoorbeeld hetzelfde als de gemeente Gent met al haar deelgemeenten.
Neen want dat zie je aan mijn post 202:
Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Micele Bekijk bericht
Maaseik, Maasmechelen, Lanaken, Houthalen-Helchteren ... dat zijn er 4 enkel in provincie Limburg.
Boven 20.000 inwoners komt Zonhoven en Dilsen-Stokkem er ook nog bij.
Of meen je dat die 6 steden/gemeentes in Limburg niet leefbaar zijn zonder treinstation?
Het zijn idd niet allemaal steden (titel), maar waarom het gaat zijn toch de inwoners van hun gemeente/stad die geen treinstation hebben. Ik kan evenzo stellen dat ca. 1/4 van de bevolking van Limburg geen treinstation heeft in hun gemeente-centrum, en dat zijn er wslk meer dan 200.000.

Stad of gemeente zegt weinig over hun aantal inwoners, een kleine deelgemeente of dorp kan meer inwoners hebben dan een stad.

Maaseik is bvb stad en gemeente maar de gemeente heeft wel bijna 13.000 inwoners minder dan gemeente Maasmechelen, daarbij is gemeente Maaseik zelfs iets groter in oppervlakte. Het punt is het aantal inwoners dat niet over een station kan beschikken in hun centrum.
__________________
De vuile waarheid over ICE (vanaf 1 min 35")
https://www.youtube.com/watch?v=mk-LnUYEXuM
Nederlandse versie: https://www.youtube.com/watch?v=kekJgcSdN38

Laatst gewijzigd door Micele : 27 september 2016 om 23:02.
Micele is offline   Met citaat antwoorden
Oud 27 september 2016, 23:25   #219
Micele
Secretaris-Generaal VN
 
Micele's schermafbeelding
 
Geregistreerd: 18 mei 2005
Locatie: Limburg
Berichten: 52.461
Standaard

Nog een bepaalde Limburger en wat hij denkt over de NMBS:

Citaat:
http://www.21bis.be/stories/2016/02/...-limburg-haat/
Hoe de NMBS Limburg haat
19 FEBRUARI 2016

Lieve NMBS, [...]
En wat de NMBS denkt over Limburgers die klagen over de treinen:
Citaat:
http://www.hbvl.be/cnt/dmf20160520_0...en-hier-rijden

Ondankbare Limburgers

Gouverneur Reynders steunde de vraag van Lode Ceyssens (CD&V) voor de bouw van een extra station met parking in Halen om zo meer Limburgse pendelaars op de trein naar Brussel te krijgen. “Door het drukke verkeer raakt de Limburger vaak niet op tijd aan de populaire opstapstations in Hasselt, Genk en Diest. Meer inzetten op de combinatie auto-trein is dus een goed idee, net als vlottere verbindingen met Weert, Eindhoven en Maastricht”, aldus Reynders.

De NMBS-toplui zeiden letterlijk dat “de Limburgers niet beseffen hoeveel treinen er hier wel niet sporen en hoe snel die wel niet zijn”. Zij vroegen Limburg meer promotie te maken voor de NMBS, ondanks weinig verbindingen, vaak onaantrekkelijke stations en overvolle parkings.
Dan weet men ook meteen waarom sommige Limburgers een kwartier file op een uur rijden veel aangenamer en snelller verplaatsen vinden dan een combinatie met de trein.


http://www.hbvl.be/cnt/dmf20160924_0...tation-hasselt
Tja... de hoofdstad van de smaak... wacht al jarenlang op de renovatie van zijn station, daar gaan wslk nog eens 5 jaar bijkomen... en de beloofde 42 miljoen is ondertussen 11,6 miljoen geworden, en ook die miljoenen zullen niet komen... of mss na 2020...
Citaat:
In het meerjareninvesteringsplan 2013-2025 van de spoorwegen was al 42 miljoen euro voorzien voor een meer doorgedreven renovatie van het station van Hasselt en omgeving. Dat geld kwam er in het kader van het op stapel staande Spartacusplan, met het station van Hasselt als belangrijkste knooppunt. Maar dat meerjarenplan is intussen afgevoerd en de spoorwegen werken aan een nieuw investeringsplan.

Het is de vraag of de renovatie van het station van Hasselt daarin opnieuw weerhouden is. Dat wil ook volksvertegenwoordiger Wouter Raskin weten, die hierover een vraag stelde aan federaal minister van Mobiliteit François Bellot.

Afwachten

Bellot zegt in zijn antwoord dat de NMBS zich er wel degelijk van bewust is dat de staat van het station in Hasselt verre van optimaal is. Daarom is er beslist om de zaken opnieuw te bekijken. Nog altijd volgens de minister wordt in het nieuwe investeringsplan 2016-2020 een bedrag van 11,6 miljoen euro uitgetrokken voor een renovatie van het station vanaf 2019.

Dat is goed nieuws, ware het niet dat de werken gepland zijn op het einde van de nieuwe investeringsperiode en we weten van eerdere meerjarenplannen weten dat deze werken veelal niet meer worden uitgevoerd. Bovendien citeert Bellot uit een ontwerp van investeringsplan dat niet definitief beslist is. Het blijft dus afwachten.


Defecte roltrappen en smerige perrons in het station van Hasselt.
Foto: SvDi
__________________
De vuile waarheid over ICE (vanaf 1 min 35")
https://www.youtube.com/watch?v=mk-LnUYEXuM
Nederlandse versie: https://www.youtube.com/watch?v=kekJgcSdN38

Laatst gewijzigd door Micele : 27 september 2016 om 23:54.
Micele is offline   Met citaat antwoorden
Oud 28 september 2016, 00:05   #220
Micele
Secretaris-Generaal VN
 
Micele's schermafbeelding
 
Geregistreerd: 18 mei 2005
Locatie: Limburg
Berichten: 52.461
Standaard

en een met Hasselt vergelijkbare stad zoals Bergen laat een nieuw station bouwen dat wslk + 200 miljoen gaat kosten, of duurder dan het station van Rome...
moet kunnen van Brussel.

Citaat:
https://nl.express.live/2012/12/05/s...me-exp-182219/

De kost van de bouw van het nieuwe treinstation van Bergen (Mons), de stad van ex-burgemeester en huidig premier Elio Di Rupo, overtreft ruimschoots die van het nieuwe station Tiburtina van Rome. Per passagier wordt zo’n 17.532 euro geïnvesteerd, in Rome is dat amper 2.429 euro. De totale kost van het station – waarvan de bouw in juli is aangevat – is op 150 miljoen euro gebudgetteerd. Bronnen dichtbij het dossier spreken al van 190 miljoen, aldus de krant L’Echo, terwijl het in 2007 nog over 37 miljoen euro ging.

Het gaat om een ontwerp van de Valenciaanse architect Santiago Calatrava, die ook al het ontwerp van het nieuwe station van Luik Guillemins voor zijn rekening nam (kostprijs: 320 miljoen euro; 36.000 passagiers per dag). Het nieuwe station van Mons zou midden 2015 worden ingehuldigd.

Volgens cijfers van de NMBS namen in 2009 dagelijks zo’n 8.500 mensen de trein in het station van Bergen. Ter vergelijking: in november 2011 werd in Rome een nieuw station geopend waarin 170 miljoen euro werd geïnvesteerd. Met dat verschil dat er dagelijks 140.000 passagiers op een strein stappen.

Een ander voorbeeld is het nieuwe station van Renens, nabij het Zwitserse Lausanne. Daar werd 22 miljoen geïnvesteerd in een station dat dagelijks… 20.000 passagiers verwelkomt.
Of gaat station Bergen 272 miljoen kosten?
http://www.laprovince.be/966466/arti...-d-etat-m-wath

Dan weet men waar die 42 miljoen voor Hasselt gebleven is, en dat die 11,6 miljoen er ook niet gaat komen...

Aja het station van Namen vergeet ik dan nog even... wordt blijkbaar al gerenoveerd voor een bagatel van 50 miljoen... en zou klaar zijn in 2018
http://www.sudinfo.be/999720/article...-se-terminer-e
__________________
De vuile waarheid over ICE (vanaf 1 min 35")
https://www.youtube.com/watch?v=mk-LnUYEXuM
Nederlandse versie: https://www.youtube.com/watch?v=kekJgcSdN38

Laatst gewijzigd door Micele : 28 september 2016 om 00:16.
Micele is offline   Met citaat antwoorden
Antwoord



Regels voor berichten
Je mag niet nieuwe discussies starten
Je mag niet reageren op berichten
Je mag niet bijlagen versturen
Je mag niet jouw berichten bewerken

vB-code is Aan
Smileys zijn Aan
[IMG]-code is Aan
HTML-code is Uit
Forumnavigatie


Alle tijden zijn GMT +1. Het is nu 14:33.


Forumsoftware: vBulletin®
Copyright ©2000 - 2025, Jelsoft Enterprises Ltd.
Content copyright ©2002 - 2020, Politics.be