|  | Registreren kan je hier. Problemen met registreren of reageren op de berichten? Een verloren wachtwoord? Gelieve een mail te zenden naar [email protected] met vermelding van je gebruikersnaam. | 
| 
 | |||||||
| Registreer | FAQ | Forumreglement | Ledenlijst | 
| Mobiliteit & verkeersveiligheid Een nieuw themaforum! | 
|  | 
|  | Discussietools | 
|  24 september 2016, 10:48 | #1 | |||
| Secretaris-Generaal VN Geregistreerd: 18 mei 2005 Locatie: Limburg 
					Berichten: 53.002
				 |  Tesla vrachtwagens in zicht? Op basis van de Daimler Freightliner "gaat" Tesla efficiëntere trucks maken (ttz zuiniger en milieuvriendelijker). De Daimler Freightliner is een diesel-electro hybride vrachtwagen die 12-MPGe verbruik haalde of 115 % beter dan de gemiddelde fossiele vrachtwagen Class 8. Tesla denkt zelfs aan een volledig electrische vrachtwagen...  (voor korte afstanden)  (mi eerder een plug in hybride waar een fossiele motor de accu´s op de nodige capaciteit houdt, vb turbine: http://forums.mwerks.com/showthread....a-Tesla-s-name quote onderaan) In elk geval zijn al talrijke ingenieurs van de Daimler-vrachtwagen ingehuurd door Tesla voor het Tesla Semi project. Citaat: 
 Citaat: 
 http://www.foxnews.com/leisure/2016/...-tesla-trucks/  >> https://nikolamotor.com/one << Technische details en foto´s via Nikola Motor Company op Twitter: https://twitter.com/nikolamotor?ref_src=twsrc%5Etfw Citaat: 
 
				__________________ De vuile waarheid over ICE, Nederlandse versie: https://www.youtube.com/watch?v=kekJgcSdN38 Laatst gewijzigd door Micele : 24 september 2016 om 11:17. | |||
|   |   | 
|  24 september 2016, 12:57 | #2 | |
| Parlementsvoorzitter Geregistreerd: 16 november 2005 
					Berichten: 2.220
				 |   Citaat: 
  http://www.egear.be/mercedes-urban-etruck/ 200 km bereik met een 212 kWh batterij is natuurlijk niet zo denderend, allicht goed voor in 't stad. Qua Nikola One, wie het nieuws een beetje heeft opgevolgd weet dat die drie weken geleden het roer drastisch omgezwaaid hebben: de Nikola One wordt een hybride truck aangedreven met een waterstofbrandcel. Ik stel me toch vragen bij die Nikola: die truck heeft 100 kg H2 nodig voor een bereik van 1200 mijl. Dat is goed voor een energiecapaciteit van ~4000 kWh, maar vloeibaar waterstof heeft een dichtheid van 70 g/L dus die Nikola moet een waterstoftank hebben van 15000 L (en op een temperatuur gehouden van -253°C) - Ouch... | |
|   |   | 
|  24 september 2016, 13:14 | #3 | ||||||
| Secretaris-Generaal VN Geregistreerd: 18 mei 2005 Locatie: Limburg 
					Berichten: 53.002
				 |   Citaat: 
 In jouw link staat: Citaat: 
 Dus een hypothetische Tesla-vrachtwagen bouwen met pakweg 5 accupacks van de S 100 is nu eenmaal niets bijzonders. Dan heb je al 500 kWh. Citaat: 
 Citaat: 
 Citaat: 
 Citaat: 
 
				__________________ De vuile waarheid over ICE, Nederlandse versie: https://www.youtube.com/watch?v=kekJgcSdN38 Laatst gewijzigd door Micele : 24 september 2016 om 13:42. | ||||||
|   |   | 
|  24 september 2016, 14:14 | #4 | |||
| Secretaris-Generaal VN Geregistreerd: 18 mei 2005 Locatie: Limburg 
					Berichten: 53.002
				 |   Citaat: 
 Omgerekend zou dan voor 100 kg H2, enkel rekenkundig 2448 liter genoeg zijn, natuurlijk verdeeld over meerdere cilindrische druktanks om die druk te kunnen uithouden. Dus voorziene ruimte van pakweg 3000 dm³ = 3000 l zou voldoende kunnen zijn. Dat is 5 maal minder. *   High-pressure hydrogen tanks The Mirai is equipped with in-house developed 70 MPa high-pressure hydrogen tanks. The new 70 MPa tanks have three layers; a plastic liner a plastic liner to retain pressurized hydrogen (the innermost layer of the tank), a carbon fiber reinforced plastic layer, and a glass fiber reinforced plastic layer to protect the surface. The structure of the carbon fiber reinforced plastic layer has been innovatively lightened, giving it world-leading* tank storage performance. http://www.toyota-global.com/innovat...brid.html#h306 Ook: Citaat: 
 Citaat: 
 
				__________________ De vuile waarheid over ICE, Nederlandse versie: https://www.youtube.com/watch?v=kekJgcSdN38 Laatst gewijzigd door Micele : 24 september 2016 om 14:35. | |||
|   |   | 
|  24 september 2016, 21:39 | #5 | |
| Parlementsvoorzitter Geregistreerd: 16 november 2005 
					Berichten: 2.220
				 |   Citaat: 
 De Mirai (en Hyundai ix35 FCV) gebruiken samengedrukt waterstof, dit bij 700 bar en kamertemperatuur. De dichtheid daar is zo'n 40 g/L (minder dan cryogeen waterstof dat wel)... | |
|   |   | 
|  24 september 2016, 23:15 | #6 | ||
| Secretaris-Generaal VN Geregistreerd: 18 mei 2005 Locatie: Limburg 
					Berichten: 53.002
				 |   Citaat: 
 Maar die lage temperaturen hoeven natuurlijk niet persé, het is ook een kwestie van prijs denk ik. *zie grafiek venster 3 en legende 3: https://de.wikipedia.org/wiki/Wasser...offspeicherung legende 2 is kamerT° of huidige brandstofcel-auto´s.  Evident is dat idd niet maar sinds 2000 (200-350 bar) heeft men daar toch serieuze vooruitgang gemaakt lees ik: Citaat: 
 https://en.wikipedia.org/wiki/Hydrog...drogen_storage Automotive Onboard hydrogen storage  
				__________________ De vuile waarheid over ICE, Nederlandse versie: https://www.youtube.com/watch?v=kekJgcSdN38 Laatst gewijzigd door Micele : 24 september 2016 om 23:42. | ||
|   |   | 
|  26 september 2016, 09:29 | #7 | 
| Perm. Vertegenwoordiger VN Geregistreerd: 17 oktober 2007 Locatie: Helvetica 
					Berichten: 10.611
				 |   Electrische vrachtwagens, dat bestaat eigenlijk al. Zoiets heet men "trein". De toekomst is gecombineerd verkeer: Wisselbakken die men voor de lange afstand per trein of boot vervoerd, en dan komen trucks enkel nog voor de laatste km aan de bak. En daarvoor is een groot bereik inderdaad niet nodig. 
				__________________ step 1: Blame capitalism step 2: Adopt some policies to "fix things". step 3: When those policies make things worse, return to step 1. ... repeat ... | 
|   |   | 
|  26 september 2016, 10:05 | #8 | ||||
| Secretaris-Generaal VN Geregistreerd: 18 mei 2005 Locatie: Limburg 
					Berichten: 53.002
				 |   Citaat: 
 Citaat: 
 Even de evolutiecijfers van Chinese E-bussen erbij halen, vooral de Batterijbussen (BEV), 2016# moet ik nog zoeken...: Citaat: 
 # 142.354 productie 2015 - mei 2016 en steeds meer vraag naar BEV-bussen ook compacte bussen: Citaat: 
 
				__________________ De vuile waarheid over ICE, Nederlandse versie: https://www.youtube.com/watch?v=kekJgcSdN38 Laatst gewijzigd door Micele : 26 september 2016 om 10:29. | ||||
|   |   | 
|  27 september 2016, 18:13 | #9 | 
| Secretaris-Generaal VN Geregistreerd: 23 mei 2007 
					Berichten: 35.689
				 |   | 
|   |   | 
|  27 september 2016, 18:44 | #10 | ||
| Secretaris-Generaal VN Geregistreerd: 18 mei 2005 Locatie: Limburg 
					Berichten: 53.002
				 |   Citaat: Een aantal landen zullen zelfs nieuwe fossiele personenauto´s niet meer toelaten op hun markt. Dieselwagens zullen als eerste geslachtofferd worden, is in Japan reeds bezig: Citaat: 
 
				__________________ De vuile waarheid over ICE, Nederlandse versie: https://www.youtube.com/watch?v=kekJgcSdN38 Laatst gewijzigd door Micele : 27 september 2016 om 18:51. | ||
|   |   | 
|  27 september 2016, 19:30 | #11 | 
| Banneling Geregistreerd: 11 januari 2004 
					Berichten: 66.569
				 |   Ik vraag mij of hoe men waterstof langdurig denkt op te slaan. Allez, langdurig: meer als enkele dagen. Fuel cells lijken mij daarvoor beter: het waterstof binden.  Waterstof is een zeer klein deeltje (een proton, neutron en een electron) dat vrij gemakkelijk overal door heen kruipt. | 
|   |   | 
|  27 september 2016, 19:57 | #12 | 
| Perm. Vertegenwoordiger VN Geregistreerd: 17 oktober 2007 Locatie: Helvetica 
					Berichten: 10.611
				 |   Inderdaad. In Genève loopt er al eencgeruime tijd een experiment, en het wordt uitgebreidt. In Gent hebben er overigens dergelijk electrische bussen zonder bovenleiding gereden in de jaren 50. Het toenemend autoverkeer deed ze de nek om... 
				__________________ step 1: Blame capitalism step 2: Adopt some policies to "fix things". step 3: When those policies make things worse, return to step 1. ... repeat ... | 
|   |   | 
|  27 september 2016, 20:39 | #13 | |
| Parlementsvoorzitter Geregistreerd: 16 november 2005 
					Berichten: 2.220
				 |   Citaat: 
 | |
|   |   | 
|  27 september 2016, 21:30 | #14 | 
| Banneling Geregistreerd: 11 januari 2004 
					Berichten: 66.569
				 |   | 
|   |   | 
|  28 september 2016, 05:54 | #15 | |
| Secretaris-Generaal VN Geregistreerd:  4 juli 2004 
					Berichten: 82.141
				 |   How how, jongens en meisjes, even met de voetjes terug op de grond: Elektrische auto vereist 150 kerncentrales http://www.standaard.be/cnt/dmf20160927_02490059 Hoeveel kerncentrales hebben we nu ? Zes ? Zeven ? (vier in Doel, drie in Thiange ? verbeter me, ik heb geen goesting om het op te zoeken) 150 voor Europa: hoeveel extra zijn er dat bij ons ? Citaat: 
 
				__________________ Vlaanderen is niet van iedereen. Vlaanderen is enkel van hen die een inspanning doen om ertoe te behoren. De grendel-grondwet moet wijken om eindelijk de broodnodige veranderingen te kunnen doorvoeren. Nadien kan de grondwet herstemd worden. Dat is nog gebeurd. Ik heb de partij gesticht op drie lijnen: Vlaams en Europees, vrij en verantwoordelijk, en sterk en sociaal. Vandaag is dat de grondstroom in Vlaanderen. Geert Bourgeois (N-VA) | |
|   |   | 
|  28 september 2016, 07:39 | #16 | 
| Banneling Geregistreerd: 18 februari 2003 
					Berichten: 26.968
				 |   Interessant artikel over fijn stof, wereldwijd : http://www.standaard.be/cnt/dmf20160927_02488405  Belgie : 16 microgram per kubieke meter. Macedonie : 43 microgram Saudi Arabie : 131 microgram Je kan je afvragen in hoeverre de invloed van (diesel)auto's doorweegt in het totaalplaatje. Of is dat taboe?  | 
|   |   | 
|  28 september 2016, 08:48 | #17 | |
| Banneling Geregistreerd: 11 januari 2004 
					Berichten: 66.569
				 |   Citaat: 
 Op dit moment staat al aan > 100 GW capaciteit enkel aan windenergie in Europa. En dat is allemaal geinstalleerd op pakweg 10-15 jaar. Waarom een vergelijkbare sprong in 34 jaar niet mogelijk zou zijn, is me een raadsel. | |
|   |   | 
|  28 september 2016, 09:12 | #18 | ||
| Banneling Geregistreerd: 18 februari 2003 
					Berichten: 26.968
				 |   Citaat: 
 Citaat: 
 Er is overigens geen realistisch en milieuvriendelijk alternatief dan nieuwe kernreactoren momenteel, tenzij een drastische reductie van mobiliteit. | ||
|   |   | 
|  28 september 2016, 09:13 | #19 | 
| Banneling Geregistreerd: 11 januari 2004 
					Berichten: 66.569
				 |   150 GW aan capaciteit voor heel Europa over 30 jaar is echt, echt niet moeilijk.  Dat kan een mix van kerncentrales, windenergie, hydro,solar, aarswarmte, enz...zijn. | 
|   |   | 
|  28 september 2016, 09:34 | #20 | 
| Perm. Vertegenwoordiger VN Geregistreerd: 17 oktober 2007 Locatie: Helvetica 
					Berichten: 10.611
				 |   Die 100 GW is echter het equivalent van 10 kerncentrales... Dus we hebben nog een eind te gaan... 
				__________________ step 1: Blame capitalism step 2: Adopt some policies to "fix things". step 3: When those policies make things worse, return to step 1. ... repeat ... | 
|   |   |