Politics.be Registreren kan je hier.
Problemen met registreren of reageren op de berichten?
Een verloren wachtwoord?
Gelieve een mail te zenden naar [email protected] met vermelding van je gebruikersnaam.

Ga terug   Politics.be > Themafora > Mobiliteit & verkeersveiligheid
Registreer FAQForumreglement Ledenlijst

Mobiliteit & verkeersveiligheid Een nieuw themaforum!

Antwoord

Discussietools
Oud 14 oktober 2016, 15:36   #21
Dadeemelee
Secretaris-Generaal VN

Dadeemelee's schermafbeelding

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Micele Bekijk bericht
tot 93 % meer verbruikt. Bron VAB.

Kan je natuurlijk geen fluit schelen, ik weet het.
In de stad en bij koude motor. Juist hetzelfde fenomeen heb je bij de hybride en de benzine.

Uit diezelfde VAB bron:

Hybride 4,98 liter brandstof per 100 kilometer
Diesel 5,10
Benzine 6,08

http://www.hln.be/hln/nl/2764/milieu...selwagen.dhtml

Citaat:
Hybride kampioen
Uit de test van VAB blijkt dat de hybride de verbruikskampioen is in stedelijk verkeer en tijdens de spits op de snelweg. Hij verbruikte 4,98 liter brandstof per 100 kilometer, tegenover 5,10 voor de diesel en 6,08 voor de benzine. (belga/kh)
Dadeemelee is offline   Met citaat antwoorden
Oud 14 oktober 2016, 15:53   #22
Micele
Secretaris-Generaal VN

Micele's schermafbeelding

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Dadeemelee Bekijk bericht
In de stad en bij koude motor. Juist hetzelfde fenomeen heb je bij de hybride en de benzine.

Uit diezelfde VAB bron:

Hybride 4,98 liter brandstof per 100 kilometer
Diesel 5,10
Benzine 6,08

http://www.hln.be/hln/nl/2764/milieu...selwagen.dhtml
Oh snelle reactie, dit is de bron en alle cijfers:
https://www.vab.be/nl/nieuws/2011/3/22/verdieselijking

Citaat:
Juist hetzelfde fenomeen heb je bij de hybride en de benzine.
Ja maar bij de benzine is het verschil maar 49,7 %, bij de diesel 93,3 %, hybride (+ 146,4 %) is daar moeilijk te vergelijken, aangezien die daar electrisch kan rijden, wat het enorme verschil verklaart.

Gemiddeld verbruik en CO2 uitstoot in druk stadsverkeer met koude motor
Testwagen Toyota Auris
liter/100 km Benzine Diesel Hybride
koude motor in druk stadsverkeer 8,56 8,74 7,59
warme motor in druk stadsverkeer 5,72 4,52 3,08
g/km uitstoot CO2 Benzine Diesel Hybride
koude motor in druk stadsverkeer 205 231 181
warme motor in druk stadsverkeer 137 119 74

Meerverbruik en uitstoot in percentage + 49,7% + 93,3% + 146,4%

Neem je het gemiddelde van beide CO2 waardes stoot de benzine iets minder CO2 uit dan de diesel, hybride-benzine is daar natuurlijk onklopbaar,tenzij door een vol-electrische.

Uiteraard bestaan er wat betere diesels dan de Toyota Auris heeft, maar zeker ook betere di-turbobenzines. Het gaat gewoon om het principe dat een diesel enkel op de vlotte snelweg -en warmgereden- in zijn element is.

Laatst gewijzigd door Micele : 14 oktober 2016 om 15:57.
Micele is offline   Met citaat antwoorden
Oud 14 oktober 2016, 16:01   #23
Micele
Secretaris-Generaal VN

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door dpg Bekijk bericht
En dan die prijzen, 22 tot 24K voor een Zoé die ongeveer even groot is als een Ford Ká, maar wel bijna 2,5 keer duurder is.
Je bedoelt zeker ongeveer zo groot als een Ford B-MAX die maar ca. 1000-2000 € goedkoper is, beetje rekening houdend met de standaardopties van de ZOE.

Ford B-Max 1.5 TDCi 70kW S/S Titanium € 21.450
Ford B-Max 1.0i EcoBoost 92kW S/S Titanium € 20.500
http://www.autogids.be/model-type-ja...017/prijs.html

Ook die 2000 € is via de lage stroomprijs en lage onderhoudkosten en sowieso geen taksen heel snel gerecupereerd.

http://de.automobiledimension.com/ab...s-renault.html
Daar gaat je argument...

Citaat:
Le prix d’achat de la nouvelle Renault Zoe ZE 40

La Renault Zoe ZE 40 voit une actualisation son prix d’achat. La ZOE ZE Life coûte 23 600 euros, soit 17 300 après déduction du bonus écologique et 13 600 après déduction du superbonus. La version Zoe Intens avec charge rapide coûte 26 300 euros.

Une édition limité haut de gamme, la Zoe ZE Edition One, est proposée au prix d’achat de 28 000 euros. La voiture électrique intègre pour ce prix un équipement sonore signé Bose, ainsi qu’une sellerie et une couleur de carrosserie exclusive. Enfin une Zoé ZE rouge !
http://www.voiture-electrique-popula...renault-zoe-ze
26.300 - 4000 € premie = 22.300 € voor bvb een ZOE Intens met snellader (want die snellader aan boord moet je wel hebben voor bij lange afstanden van de zware laadpalen te kunnen profiteren). BE prijs zal wel ~ idem zijn.

Laatst gewijzigd door Micele : 14 oktober 2016 om 16:14.
Oud 14 oktober 2016, 16:14   #24
Dadeemelee
Secretaris-Generaal VN

Standaard

Citaat:
Oh snelle reactie, dit is de bron en alle cijfers:

Ja maar bij de benzine is het verschil maar 49,7 %, bij de diesel 93,3 %, hybride (+ 146,4 %) is daar moeilijk te vergelijken, aangezien die daar electrisch kan rijden, wat het enorme verschil verklaart.

Gemiddeld verbruik en CO2 uitstoot in druk stadsverkeer met koude motor
Testwagen Toyota Auris
liter/100 km Benzine Diesel Hybride
koude motor in druk stadsverkeer 8,56 8,74 7,59
warme motor in druk stadsverkeer 5,72 4,52 3,08
g/km uitstoot CO2 Benzine Diesel Hybride
koude motor in druk stadsverkeer 205 231 181
warme motor in druk stadsverkeer 137 119 74

Meerverbruik en uitstoot in percentage + 49,7% + 93,3% + 146,4%

Neem je het gemiddelde van beide CO2 waardes stoot de benzine iets minder CO2 uit dan de diesel, hybride-benzine is daar natuurlijk onklopbaar,tenzij door een vol-electrische.

Uiteraard bestaan er wat betere diesels dan de Toyota Auris heeft, maar zeker ook betere di-turbobenzines. Het gaat gewoon om het principe dat een diesel enkel op de vlotte snelweg -en warmgereden- in zijn element is.
Voor de categorie mensen die hoofdzakelijk stadsverplaatsingen moeten doen heb ik een gouden raad: doe dat niet met de auto. Indien je in de stad woont en werkt: koop geen auto.

Ga te voet of met de fiets. Als het over een wat grotere afstand is neem dan de stadsbussen of een taxi.
Oud 14 oktober 2016, 16:19   #25
Micele
Secretaris-Generaal VN

Standaard

Citaat:
Voor de categorie mensen die hoofdzakelijk stadsverplaatsingen moeten doen heb ik een gouden raad: doe dat niet met de auto. Indien je in de stad woont en werkt: koop geen auto.
Ga te voet of met de fiets. Als het over een wat grotere afstand is neem dan de stadsbussen of een taxi.
Naja de Test van VAB was wel een afstand Antwerpen-Brussel (ca 45-50 km) in de winter tijdens de ochtendspits... Of de typische afstand van een gemiddelde pendelaar die toch wat verder moet als de volgende stad-/industriegebied...

Citaat:

Probleem van verdieselijking voor Brussel en Antwerpen in kaart

De combinatie van een koude dieselmotor en druk stadsverkeer is een drama op vlak van verbruik en uitstoot.

VAB roept de Vlaamse regering op haar verantwoordelijkheid op te nemen en een breed maatschappelijk debat te voeren. De Mora (de Vlaamse Mobiliteitsraad) lijkt een geëigend platform hiervoor. De huidige aanpak, zoals de aangekondigde hervorming van de BIV (de eenmalige belasting bij inschrijving van een voertuig) mist visie en draagvlak.

Nieuw onderzoek

VAB en VITO (Vlaamse Instelling voor Technologisch Onderzoek) hebben het verbruik en de uitstoot van de eerste gezinswagen die in drie verschillende brandstofvarianten bestaat (Toyota Auris) getest in het gewone verkeer. VITO bouwde in de testwagens speciale apparatuur in om continu metingen te doen naar verbruik, snelheid en locatie. Het testparcours startte in Antwerpen, liep over de E19 en eindigde in Brussel en werd afgelegd tijdens de ochtendspits. Emissies van NOx en fijn stof werden gesimuleerd.
Het gaat dus vooral om de vervuiling rond steden door het drukke verkeer, en BE is nu eenmaal een typisch recordverdieselt land geworden, deels ook door de medeschuldige overheid...

Laatst gewijzigd door Micele : 14 oktober 2016 om 16:25.
Oud 14 oktober 2016, 16:24   #26
Dadeemelee
Secretaris-Generaal VN

Standaard

Citaat:
Naja de Test van VAB was wel een afstand Antwerpen-Brussel in de winter tijdens de ochtendspits... Of de typische afstand van een gemiddelde pendelaar die toch wat verder moet als de volgende stad-/industriegebied...
Ja maar die 93% is enkel en alleen voor korte stardsritten met een koude motor. Voor het volledige testtraject is het (volgens jouw bron):

Benzine 6,08 l/100km
Diesel 5,1
Hybride 4,98

Dus Diesel en Hybride ongeveer even goed en Benzine 20% meer verbruik

Citaat:
Gemiddeld verbruik en kostprijs per km
Testwagen Toyota Auris
Benzine Diesel Hybride
Gemiddeld testverbruik l/100 km 6,08 5,1 4,98
CO2-uitstoot g/km 145 134 119
Oud 14 oktober 2016, 16:29   #27
Micele
Secretaris-Generaal VN

Standaard

Citaat:
Ja maar die 93% is enkel en alleen voor korte stardsritten met een koude motor. Voor het volledige testtraject is het (volgens jouw bron):

Benzine 6,08 l/100km
Diesel 5,1
Hybride 4,98

Dus Diesel en Hybride ongeveer even goed en Benzine 20% meer verbruik
Idd, en hoeveel was het verschil in NOx ?
Oud 14 oktober 2016, 16:40   #28
Dadeemelee
Secretaris-Generaal VN

Standaard

Citaat:
Idd, en hoeveel was het verschil in NOx ?
Ik moet eerlijk zijn en zeggen dat ook de NOx mij geen fluit kan schelen
Oud 14 oktober 2016, 17:45   #29
Micele
Secretaris-Generaal VN

Standaard

Citaat:
Ik moet eerlijk zijn en zeggen dat ook de NOx mij geen fluit kan schelen
Wist ik wel.
Maar "anderen" kan het wel schelen, *NOx-emissienormen zullen het einde van de dieselpersonenwagen inleiden (CO2-strohalmpje-voordeel, is ondertussen door moderne benzines achterhaald, zie recente CO2-cijfers 2016 euronorm 6-wagens)
Tesamen met het -bewezen kankerverwekkende cat I- fijnstof van dieselwagens. (benzinefijnstof is cat 2B)
Citaat:
https://www.scientias.nl/dieselgate-ophef-om-nox/
* Hoe vervuilend zijn de NOx en wat doen ze met onze gezondheid?
Eerlijk gezegd wie nu nog een dieselpersonenwagen bestelt, moet later niet komen klagen...

Laatst gewijzigd door Micele : 14 oktober 2016 om 17:57.
Oud 14 oktober 2016, 18:15   #30
Dadeemelee
Secretaris-Generaal VN

Standaard

Citaat:
Wist ik wel.
Maar "anderen" kan het wel schelen, *NOx-emissienormen zullen het einde van de dieselpersonenwagen inleiden (CO2-strohalmpje-voordeel, is ondertussen door moderne benzines achterhaald, zie recente CO2-cijfers 2016 euronorm 6-wagens)
Tesamen met het -bewezen kankerverwekkende cat I- fijnstof van dieselwagens. (benzinefijnstof is cat 2B)

Eerlijk gezegd wie nu nog een dieselpersonenwagen bestelt, moet later niet komen klagen...
Maar ik ben wel degelijk ecologisch bewust. Alleen weiger ik mee te doen aan 'ecologiehypes' zoals die NOx met diesels.

Dat men maar eerst eens een algemeen verbod uitvaardigt op niet-industriële hout en steenkoolverbranding. Dat is duizend maal belangrijker. Dan praten we verder
Oud 14 oktober 2016, 18:24   #31
Micele
Secretaris-Generaal VN

Standaard

Citaat:
Alle 3 uur gaan eten gedurende 100 minuten, niet te verwonderen dat alle elektrische chauffeurs obese worden.
Zegt diegene die denkt dat na elke 300 km zelfs een hotelstop nodig is...

Laatst gewijzigd door Micele : 14 oktober 2016 om 18:27.
Oud 14 oktober 2016, 18:28   #32
Micele
Secretaris-Generaal VN

Standaard

Citaat:
Maar ik ben wel degelijk ecologisch bewust. Alleen weiger ik mee te doen aan 'ecologiehypes' zoals die NOx met diesels.

Dat men maar eerst eens een algemeen verbod uitvaardigt op niet-industriële hout en steenkoolverbranding. Dat is duizend maal belangrijker. Dan praten we verder
Natuurlijk eerst bij een ander... het kan je immers geen fluit schelen.
Oud 14 oktober 2016, 18:39   #33
Dadeemelee
Secretaris-Generaal VN

Standaard

Citaat:
Natuurlijk eerst bij een ander... het kan je immers geen fluit schelen.
Maar mijn diesel heeft geen sjoemelsoftware, hij is volledig wettelijk in orde. Waarom zou het mij dan een fluit moeten schelen?
Oud 14 oktober 2016, 18:52   #34
Micele
Secretaris-Generaal VN

Standaard

Citaat:
Maar mijn diesel heeft geen sjoemelsoftware, hij is volledig wettelijk in orde. Waarom zou het mij dan een fluit moeten schelen?
De redenen heb ik al gegeven.
Oud 14 oktober 2016, 18:53   #35
Tavek
Banneling

Standaard

Citaat:
Als het u niet veel kan schelen, moet je niet meer deelnemen aan deze maatschappij.
Tavek is offline   Met citaat antwoorden
Oud 14 oktober 2016, 19:09   #36
Dadeemelee
Secretaris-Generaal VN

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Tavek Bekijk bericht
Als het u niet veel kan schelen, moet je niet meer deelnemen aan deze maatschappij.
Het kan mij wel schelen, maar in vergelijking met de echte problemen kan het mij geen fluit schelen.

Die NOx, zeg nu eens eerlijk, wie had daar voor die hype van gehoord? (ik wel hoor). Maar het is gewoon een modeverschijnsel. Iedereen zit daar nu maar over te gillen als een kip zonder kop.

Maar serieuze problemen zoals de huishoudelijke hout en steekoolstook. Who cares?
Nochtans is het deze week nogmaals bewezen dat dit de ergste vervuilingsbron is in België. En wat doet men?
Niets.
Och ja aanbevelen om geen open haard te stoken op sommige momenten.
Oud 14 oktober 2016, 19:09   #37
Gipsy
Secretaris-Generaal VN

Standaard

Citaat:

Als men de steenkoolverbranding verbied zit de Duitse economie op zijn gat. Enerzijds hebben ze hun kernreactoren afgeschaft maar anderzijds hebben ze de vervuilende bruinsteenkolen centrales opgestart waar oa de "propere" Tesla's met rijden.

Ik koop mij een auto die mij aanstaat. Niet hoe een ander mij wil doen rijden.
Gipsy is offline   Met citaat antwoorden
Oud 14 oktober 2016, 19:10   #38
Another Jack
Banneling

Standaard

Ik rij nu met een vrij zuinige diesel (gemiddeld 4.4 op 100km).
Mijn vrouw heeft een hybride besteld, ik ben benieuwd wie het goedkoopst gaat rijden...
Another Jack is offline   Met citaat antwoorden
Oud 14 oktober 2016, 19:18   #39
Dadeemelee
Secretaris-Generaal VN

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Gipsy Bekijk bericht
Als men de steenkoolverbranding verbied zit de Duitse economie op zijn gat. Enerzijds hebben ze hun kernreactoren afgeschaft maar anderzijds hebben ze de vervuilende bruinsteenkolen centrales opgestart waar oa de "propere" Tesla's met rijden.

Ik koop mij een auto die mij aanstaat. Niet hoe een ander mij wil doen rijden.
Ik zal het geen twee keer zeggen (ondertussen heb ik het al wel gedaan ).

Op huishoudelijk vlak is hout en steenkoolstook verschrikkelijk verontreinigend omdat er geen gaszuivering is. Alle NOx, SOx, CO, roet, Paks gaan vrolijk de lucht in.

Op industriëel vlak is steenkoolverbranding (met de verplichte en gecontrolleerde gaszuivering) voor electriciteitswinning (naast kernenergie) de beste optie.

Laatst gewijzigd door Dadeemelee : 14 oktober 2016 om 19:19.
Oud 14 oktober 2016, 19:22   #40
Gipsy
Secretaris-Generaal VN

Standaard

Citaat:
Ik zal het geen twee keer zeggen (ondertussen heb ik het al wel gedaan ).

Op huishoudelijk vlak is hout en steenkoolstook verschrikkelijk verontreinigend omdat er geen gaszuivering is. Alle NOx, SOx, CO, roet, Paks gaan vrolijk de lucht in.

Op industriëel vlak is steenkoolverbranding (met de verplichte en gecontrolleerde gaszuivering) voor electriciteitswinning (naast kernenergie) de beste optie.
De lucht in Duitsland is wel serieus meer vervuild door steenkoolcentrales nadat ze gestopt zijn met kerncentrales.
Gipsy is offline   Met citaat antwoorden
Antwoord

Regels voor berichten
Je mag niet nieuwe discussies starten
Je mag niet reageren op berichten
Je mag niet bijlagen versturen
Je mag niet jouw berichten bewerken

vB-code is Aan
Smileys zijn Aan
[IMG]-code is Aan
HTML-code is Uit
Forumnavigatie

Alle tijden zijn GMT +1. Het is nu 15:41.

Forumsoftware: vBulletin®
Copyright ©2000 - 2025, Jelsoft Enterprises Ltd.
Content copyright ©2002 - 2020, Politics.be