Politics.be Registreren kan je hier.
Problemen met registreren of reageren op de berichten?
Een verloren wachtwoord?
Gelieve een mail te zenden naar [email protected] met vermelding van je gebruikersnaam.

Ga terug   Politics.be > Themafora > Godsdienst en levensovertuiging
Registreer FAQForumreglement Ledenlijst

Godsdienst en levensovertuiging In dit forum kan je discussiëren over diverse godsdiensten en levensovertuigingen.

Antwoord

Discussietools
Oud 31 oktober 2016, 20:39   #521
Piero
Perm. Vertegenwoordiger VN

Piero's schermafbeelding

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Peche Bekijk bericht
Kennen jullie een narcist die zich zou bekeren tot JG?
Nu even serieus. Je moet minstens een tikje narcist zijn om een door en door narcistisch religie te belijden als die van de J. Getuigen.Het narcisme van mensen in deze groepering, van hoog tot laag, is gelegen in de primaire zorg om hun eigen redding, die prevaleert boven normale vriendschapsbanden en familiebanden. De prediking is daardoor in principe niet onzelfzuchtigheid of altruistisch te noemen. Het gaat zo ver dat het narcisme van de getuigen een onderwerp vormt van discussie onder mensen in Hun directe omgeving en van ex JG die daarop vaak stukgelopen zijn. Hier is een link, er zijn 3 pages, en een quote.

ziddina - What Mr. Falcon and MiseryLovesElders said...

From the very beginning of the sect, Charles Taze Russell believed that he had special knowledge that was not imparted to the other churches of Christianity at large...

I think that he also believed that he had a "special" pipeline to - from - god, because there was something innately "special" about him, or his efforts to worship god in a 'pure' way, or that he had special knowledge about how the pyramids in Egypt contained some 'special' message from the Hebrew god...

That attitude was passed on to Rutherford, whose egomania was tailor-made to take full advantage of its implications. Rutherford expanded and enlarged upon that belief in their - in his - exclusive rights to call himself - the JWs - the ONLY righteous people on earth; the ONLY ones truly using god's "name"; the ONLY ones with "accurate" understanding of the bible; the ONLY ones who knew when god was going to bring on "Armageddon", and so on...

As I was growing up in the religion, I found it highly ironic that such a group of people who were generally functioning at or around poverty level, had a deliberate aversion to scientific knowledge, were frequently handicapped with some mental or emotional dysfunctionality, and repeatedly eschewed higher education, could be so ARROGANT as to believe that THEY qualified as "god's 'chosen' people"....

These were the dregs of society, I felt - even as a child. Frankly, I detested having to associate with them, and I am SO glad that I no longer have to do so. I found most of them to be intellectually inert - with a flattening, defeating effect on the few talented and intelligent ones trapped in the organization with them...

But nearly every one of THEM firmly believed in their innate "superiority" due to their obstinate refusal to learn or see reality clearly...

Bizarre...

Zid
Piero is offline   Met citaat antwoorden
Oud 31 oktober 2016, 20:58   #522
Peche
Banneling

Standaard

En op welke ervaring baseer jij je Piero? Niet op wat je denkt of leest, wat heb JIJ ooit ervaren?
Peche is offline   Met citaat antwoorden
Oud 31 oktober 2016, 23:18   #523
JeeBee
Minister-President

JeeBee's schermafbeelding

Standaard

Citaat:

Duidelijk, ik mag niet voor mezelf denken dus laat een ander dat doen.
Ontluisterend
Oud 31 oktober 2016, 23:18   #524
JeeBee
Minister-President

Standaard

Citaat:

Ontluisterend
Oud 31 oktober 2016, 23:19   #525
JeeBee
Minister-President

Standaard

Citaat:

Ontluisterend
Oud 31 oktober 2016, 23:26   #526
Peche
Banneling

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door JeeBee Bekijk bericht
Ontluisterend
Komend van iemand die mensenlevens beroofde?
Spaar mij uw speech. Uw lot is duidelijk en kijk in uw hart, ik heb geen ongelijk.
Oud 1 november 2016, 00:06   #527
Peche
Banneling

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Piero Bekijk bericht
Dus je ziet er vanaf?
ha-ha
Oud 1 november 2016, 00:10   #528
Peche
Banneling

Standaard

V for...
Bijgevoegde miniaturen
Klik op de afbeelding voor een grotere versie

Naam:  Naamloos.jpg‎
Bekeken: 63
Grootte:  36,3 KB
ID: 104618  

Oud 1 november 2016, 08:01   #529
harriechristus
Secretaris-Generaal VN

harriechristus's schermafbeelding

Standaard

Citaat:
Zelf geloof ik dat niet. Maar als Jehova het zegt, zal het wel zo zijn. Ik hoef het maar lang genoeg te herhalen tot ik het zelf begin te geloven.
een flinke hersenspoeling dus tot een totaal ander mens te zijn.
Wedergeboorte?
Citaat:
Drinken, roken, blowen is des duivels.
Mijn bijbelstudie is opgetrokken naar 2x per week en ik ga meegaan naar bijeenkomsten. Dan kom ik nog eens buiten.
Oké, frisse lucht zal je goed doen.
Het doet mij denken aan Scientologie, wat ik overigens als een soort van militaire dienst heb ervaren.
Daarna ben ik nooit meer dezelfde geweest: mijn jeugd was gestorven.
Citaat:

Ook jij hebt invloed op mij gehad. Eén van de weinigen op dit board dat zoveel positieve invloed op me kan uitoefenen
Ik heb je echt graag Harrie en ik ben blij dat we nog kunnen mailen.
Mooi, ik zal jou ook missen, want je bent de enige hier op het forum met wie ik een aardig contact heb.
En ik vrees dat ook het hele forum zal sterven, want het wordt steeds minder.
Alles staat bijna vol met mijn draden en reacties alleen.
En bij Koetjes en Kalfjes moeten ze ook niks van me hebben.
Citaat:

Ik dacht dat ook. Maar het is niet zo. Het lichaam is stoffelijk. Uit stof zijt gij geschapen en tot stof zult gij gaan.
Het is beslist niet waar: de mens is een geestelijk wezen door zijn denken en bezit ook een ziel aan gevoelens.
En dan heeft hij ook nog een lichaam dat door God (de miicrowezentjes) geschapen ook des geestes is.
Alles is uit de Geest en het zogenaamde lichaam als "stof" is ook geestelijk.
En dat te beseffen is de wedergeboorte, hier op aarde reeds, dat evenzeer in de hemel bestaat.
Citaat:

De leer van Jehova deugt net wel, waarom? Het is fundamenteel en onherroepelijk. Het is zoals het is en niet anders. Ik mag niet in discussie gaan of ik word verstoten. Daardoor denk je wel 2x na.
Zo zie je maar dat het een dictatuur is, als je niet mag discussiëren.
Hetzelfde heb ik met Scientologie meegemaakt.
Citaat:

Als ik niet in de hemel kom, krijg ik het eeuwige leven hier op de aarde. En ja ik geloof dat het lichaam veel ouder kan worden dan nu. Ons lichaam is zelfhelend dus het kan.
Het is misschien een mogelijkheid voor de wetenschap om zoiets te realiseren, maar of het wel zo wenselijk is altijd en eeuwig in het zelfde lichaam te wonen.
Beter is het volgens mij normaal te sterven en wedergeboren te worden.
Citaat:

Van de vrouw bedoel je?
Inderdaad
Citaat:
En natuurlijk is iedereen beter af als JG.
Dus je geeft toe dat JG slecht is?
Citaat:
Stel je eens voor dat we allemaal JG worden? Het is als wereldvrede.
De "vrede" door de dictatuur van een primitief bijgeloof.
Citaat:

Wel zo is onze maatschappij ontworpen. Oer-conservatief. Ik heb het hier gezegd en ik zeg het nog eens, ik zal jullie allemaal inhalen, op ieder aspect.
Een hoop verbeelding Peche.
Iemand die alle anderen op ieder aspect kan inhalen heeft nog nooit bestaan en dat zal ook nooit gebeuren.
De waarheid is de gemeenschap van mensen waarin iedereen zijn eigen unieke taak heeft te vervullen en God de eenheid van allen is en niet alleen Jezus of Jahweh.
Citaat:
Ik heb mijn verslavingen overwonnen, ik heb een mooie vriendin, een luxe appartement, luxe en ik ben uit de goot geklauterd. Doe me dat maar eens na. Toegegeven, zonder vrouw was me dat nooit gelukt, maar zonder vrouw was ik ook nooit dakloos geweest maar had ik blijven werken.
Jezus is dan ook de rechterhand van Jehova en wij zijn Zijn slaven. De mens heeft geen ziel, dat zijn engelen en demonen die geesten zijn. Wij zijn stoffelijk.
Mensen als slaven, een hoop ellende dus.
En dan ook nog zonder ziel, het heeft heel veel weg van een griezelfilm.

Nu: volgens mij ben je van de ene ellende in de andere terecht gekomen.
Maar goed, wie weet wat je er toch nog van weet te maken.
Oud 1 november 2016, 08:03   #530
harriechristus
Secretaris-Generaal VN

harriechristus's schermafbeelding

Standaard

Citaat:
Misschien heb ik en Jezus dan toch meer gemeen dan we werkelijk denken. Daarbovenop, ik mag wel denken wat ik wil. Ik mag niet doen wat ik wil. Ware ik vrij had ik nooit ontspoord geweest. Maar men regelt alles kapot tot er weldra niets meer van overschiet. De oogst zal onverbiddelijk zijn.
De ware weg is mijn atoomtheorie, maar die wil je niet gaan.
Oud 1 november 2016, 08:33   #531
Piero
Perm. Vertegenwoordiger VN

Piero's schermafbeelding

Standaard

Citaat:
En op welke ervaring baseer jij je Piero? Niet op wat je denkt of leest, wat heb JIJ ooit ervaren?
Ik heb ervaren dat een goede nachtrust en een regelmatig leven nodig zijn voor optimaal functioneren. Wie zich daar niet aan houdt is zichzelf en anderen tot last.
Piero is offline   Met citaat antwoorden
Oud 8 november 2016, 22:10   #532
Peche
Banneling

Standaard

...

Laatst gewijzigd door Peche : 8 november 2016 om 22:12.
Oud 26 januari 2017, 20:56   #533
Peche
Banneling

Standaard

Ik ben nu maanden verder in bijbelstudie en ik begin toch te geloven beste mensen
Enfin, ik had in het verleden al iets met de bijbel, maar ik ben toch te geloven dat het een geïnspireerd boek is vol met ervaringen van mannen die op hoge vibratievelden vertoefden.
Ik ga nog eens ten rade bij mijn Meester om de zaken in perspectief te stellen. Daarin zal alles bepaald worden en wie weet.... Wie weet word ik gedoopt als Jehova getuige.
Oud 26 januari 2017, 21:30   #534
Bobke
Secretaris-Generaal VN

Bobke's schermafbeelding

Standaard

Citaat:
Ik ben nu maanden verder in bijbelstudie en ik begin toch te geloven beste mensen
Enfin, ik had in het verleden al iets met de bijbel, maar ik ben toch te geloven dat het een geïnspireerd boek is vol met ervaringen van mannen die op hoge vibratievelden vertoefden.
Ik ga nog eens ten rade bij mijn Meester om de zaken in perspectief te stellen. Daarin zal alles bepaald worden en wie weet.... Wie weet word ik gedoopt als Jehova getuige.
En waarom moet ge ten rade gaan bij uw meester?
Ik zou verwachten dat ge alle antwoorden in de bijbel vindt.
Bobke is offline   Met citaat antwoorden
Oud 26 januari 2017, 21:34   #535
Peche
Banneling

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Bobke Bekijk bericht
Iets met het samenspel der dingen.
Oud 26 januari 2017, 21:36   #536
Jan van den Berghe
Secretaris-Generaal VN

Jan van den Berghe's schermafbeelding

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Bobke Bekijk bericht
Dit is de tegenspraak waar heel wat protestantse groepen mee worstelen: hun geloof in de bijbel als enige bron tegenover het vertrouwen dat ze in de groepen koesteren voor bepaalde leiders en groeperingen. Bij de Getuigen is dat heel manifest: ze lezen eigenlijk de bijbel niet, maar lezen de bijbel als illustratie voor de inhoud van de boekjes van hun hoofdkwartier.
Jan van den Berghe is offline   Met citaat antwoorden
Oud 26 januari 2017, 21:41   #537
Peche
Banneling

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Jan van den Berghe Bekijk bericht
Dit is de tegenspraak waar heel wat protestantse groepen mee worstelen: hun geloof in de bijbel als enige bron tegenover het vertrouwen dat ze in de groepen koesteren voor bepaalde leiders en groeperingen. Bij de Getuigen is dat heel manifest: ze lezen eigenlijk de bijbel niet, maar lezen de bijbel als illustratie voor de inhoud van de boekjes van hun hoofdkwartier.
Wat is daar fout aan? Zij geven een samenvatting en staven dat met de bijbel.
Oud 26 januari 2017, 21:46   #538
Jan van den Berghe
Secretaris-Generaal VN

Standaard

Citaat:
Wat is daar fout aan? Zij geven een samenvatting en staven dat met de bijbel.
Kortom, u bevestigt wat ik schrijf. En dat is het omgekeerde van de stelling dat de bijbel de bron vormt en zo voor iedere gelovige toegankelijk is. In de praktijk wijken alle protestanten hiervan af en nemen hun toevlucht tot hun eigen boeken.
Oud 26 januari 2017, 21:48   #539
Peche
Banneling

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Jan van den Berghe Bekijk bericht
Kortom, u bevestigt wat ik schrijf. En dat is het omgekeerde van de stelling dat de bijbel de bron vormt en zo voor iedere gelovige toegankelijk is. In de praktijk wijken alle protestanten hiervan af en nemen hun toevlucht tot hun eigen boeken.
Wat is er verkeerd aan de bijbel samenvatten en dan de bijbel als illustratie van bewijs te gebruiken? Allez Jan, leg het mij eens uit.
Oud 26 januari 2017, 21:58   #540
Jan van den Berghe
Secretaris-Generaal VN

Standaard

Citaat:
Wat is er verkeerd aan de bijbel samenvatten en dan de bijbel als illustratie van bewijs te gebruiken? Allez Jan, leg het mij eens uit.
De boekjes van de organisatie vatten de bijbel niet samen. Ze schrijven hun eigen leerstukken en plukken dan her en der wat uit de bijbel.

Het kernstuk is nu eenmaal dat de bijbel de referentie is en dat iedere gelovige de Geest ontvangt om de bijbel in geest en waarheid te lezen. Dan heb je geen boekjes nodig.

Als je toch boekjes nodig hebt, dan valt het leerstuk van zijn verhoog.
Antwoord

Regels voor berichten
Je mag niet nieuwe discussies starten
Je mag niet reageren op berichten
Je mag niet bijlagen versturen
Je mag niet jouw berichten bewerken

vB-code is Aan
Smileys zijn Aan
[IMG]-code is Aan
HTML-code is Uit
Forumnavigatie

Alle tijden zijn GMT +1. Het is nu 11:18.

Forumsoftware: vBulletin®
Copyright ©2000 - 2025, Jelsoft Enterprises Ltd.
Content copyright ©2002 - 2020, Politics.be