Politics.be Registreren kan je hier.
Problemen met registreren of reageren op de berichten?
Een verloren wachtwoord?
Gelieve een mail te zenden naar [email protected] met vermelding van je gebruikersnaam.

Ga terug   Politics.be > Themafora > Godsdienst en levensovertuiging
Registreer FAQForumreglement Ledenlijst

Godsdienst en levensovertuiging In dit forum kan je discussiëren over diverse godsdiensten en levensovertuigingen.

Antwoord

Discussietools
Oud 29 november 2016, 07:25   #121
Peche
Banneling

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Piero Bekijk bericht
Dat is een vraag die door de archeologie wordt beantwoord. Verder nog vragen?
Wat raakte de mens aan dat ze het aanzagen voor goden?
Peche is offline   Met citaat antwoorden
Oud 29 november 2016, 07:26   #122
Peche
Banneling

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door praha Bekijk bericht
allez ik was misschien niet duidelijk
Maya's gebruikten diverse materialen en dat naargelang hun voorkomen in de regio
Ze hadden een verhard wegennet aangelegd
En de stenen zijn belange niet zo zwaar ( ik dacht ergens gelezen te hebben dat de zwaarste 16 ton zou zijn )

...dat is niet verwonderlijk
fascinatie gecombineerd met religie
Maar hoe ze zo recht "geslepen" zijn is wel uniek. Sommige stenen zijn identieke replica's van elkaar. Er was een wereldbeschaving Praha.

Laatst gewijzigd door Peche : 29 november 2016 om 07:27.
Oud 29 november 2016, 07:29   #123
Peche
Banneling

Standaard

Citaat:
nogal een duale vraag hé

Vooral voor de nibura-fanaten onder ons want die stellen onze voorouders ( ons vermeend mainstream beeld ervan ) liefst zo dóm en onbehulpzaam mogelijk voor om aliens en verloren beschavingen te kunnen introduceren
Dat heb ik niet gedaan he? Misschien is de alien niet letterlijk geland. Misschien ontdekten we de alien binnen ons. Maar wat is alien? Het betekent letterlijk iets vreemd. Wat als de alien via telepathie werkt en niet via radiokanalen?
Oud 29 november 2016, 07:42   #124
Peche
Banneling

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door harriechristus Bekijk bericht
Is dat alles wat je te zeggen hebt?

Want hieruit blijkt toch wel duidelijk dat het zogenaamde zondeval verhaal uit de Bijbel een patriarchale leugen is.

Of ben je al dusdanig geïndoctrineerd door de Jehova's dat je alles negeert wat niet met hun visie overeen komt?
Wel ik had gehoopt dat mijn posten duidelijk maakten dat ik me niet aangesloten heb. Lees de openingspost van dit topic, je zal zien dat ik het niet letterlijk neem. Straffer nog, net zoals jij in jouw post laat blijken denk ik dat de vrucht en de vrouw ooit vereerd werd.
Alles staat subliminaal weggemoffeld in de bijbel.

Man en vrouw waren gelijk.
Man wou meer rechten.
Vrouw werd de dupe van de zondeval
Man neemt over.
De vrouw moet zich onderwerpen.
Oud 29 november 2016, 12:27   #125
harriechristus
Secretaris-Generaal VN

harriechristus's schermafbeelding

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Peche Bekijk bericht
Wel ik had gehoopt dat mijn posten duidelijk maakten dat ik me niet aangesloten heb. Lees de openingspost van dit topic, je zal zien dat ik het niet letterlijk neem. Straffer nog, net zoals jij in jouw post laat blijken denk ik dat de vrucht en de vrouw ooit vereerd werd.
Alles staat subliminaal weggemoffeld in de bijbel.

Man en vrouw waren gelijk.
Man wou meer rechten.
Vrouw werd de dupe van de zondeval
Man neemt over.
De vrouw moet zich onderwerpen.
Mooi, ik ben blij dat je daar ook zo over denkt....

Ik zie dat je je Avatar hebt veranderd.
Het is me niet zo duidelijk wat het voor moet stellen.
Oud 29 november 2016, 13:01   #126
Peche
Banneling

Standaard

Citaat:
Mooi, ik ben blij dat je daar ook zo over denkt....

Ik zie dat je je Avatar hebt veranderd.
Het is me niet zo duidelijk wat het voor moet stellen.
Daarvoor moet je mijn profielfoto zien om het in perspectief te stellen.
Oud 29 november 2016, 13:30   #127
Piero
Perm. Vertegenwoordiger VN

Piero's schermafbeelding

Standaard

Citaat:
Wat raakte de mens aan dat ze het aanzagen voor goden?
Gewone taal alstublieft.

Natuurverschijnselen zoals de regelmatige bewegingen van zon en maan doorheen het jaar. De goden namen toe in aantal ze functies kregen met betrekking tot rivieren en de opbrengst van landbouw en veeteeld, als beschermers tegen plagen of ziekten. Daar voor zijn allemaal archeologische bewijzen gevonden. Niet voor cosmonauten.
Piero is offline   Met citaat antwoorden
Oud 29 november 2016, 14:43   #128
harriechristus
Secretaris-Generaal VN

harriechristus's schermafbeelding

Standaard

Citaat:
Daarvoor moet je mijn profielfoto zien om het in perspectief te stellen.
Dat is me evenmin duidelijk.
Straks moet ik nog onder je bed kijken....
Oud 29 november 2016, 14:54   #129
Peche
Banneling

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Piero Bekijk bericht
Gewone taal alstublieft.

Natuurverschijnselen zoals de regelmatige bewegingen van zon en maan doorheen het jaar. De goden namen toe in aantal ze functies kregen met betrekking tot rivieren en de opbrengst van landbouw en veeteeld, als beschermers tegen plagen of ziekten. Daar voor zijn allemaal archeologische bewijzen gevonden. Niet voor cosmonauten.
Waar komt het concept God überhaupt vandaan?
Oud 29 november 2016, 14:54   #130
Peche
Banneling

Standaard

Citaat:
Dat is me evenmin duidelijk.
Straks moet ik nog onder je bed kijken....
Het is een ram.
Oud 29 november 2016, 15:14   #131
Eyjafjallajökull
Banneling

Standaard

Citaat:
Angst en onzekerheid ?
Eyjafjallajökull is offline   Met citaat antwoorden
Oud 29 november 2016, 16:47   #132
Diego Raga

Diego Raga's schermafbeelding

Standaard

Citaat:
ja en vooral neen
Want daarvoor moet ge voldoende kennis hebben van bouwkunde.
Overspanningen etc zijn een volgende fase geweest... de paar pogingen bij de Egyptenaren en Maya's getuigen net dat ze er totaal geen aas van gegeten hadden.
Dat ze niet onze huidige bouwkennis hebben, ok, maar dat de honderden generaties creatievelingen, bouwmeesters, wiskundigen, architecten ea vakmannen al die milennia onwetend zouden geweest zijn omtrent de voordelen van de romaanse boog, is imo nogal moeilijk te vatten.
Citaat:
Je kan zowat ieder denkbaar gewicht transporteren horizontaal ( of quasi horzontaal ) door louter mankracht.
Als ge er dan nog voor kunt zorgen dat er lastdieren, hefbomen en een aanzienlijke vermindering van de wrijving tot stand kan brengen zit ge wel goed
Mja, ik wil wel ’s zien hoe iemand stenen blokken van 50 tot 5-600 ton honderden kilometers ver over land verplaatst, uiteraard met de technieken van toen en die mag dan ook beschikken over zoveel mensen en lastdieren als ‘m denkt nodig te hebben.
Ik neem tegen dan alvast wat popcorn in voorraad.
Citaat:
Het blijft leuk vast te stellen hoe er nog steeds wordt gefixeerd op dat gewicht terwijl het echte huzarenstukje van zulke projecten de logistiek is en blijft.
Uiteraard moet alles wat er bij komt kijken ook een strakke organisatie zijn, maar dat zijn de minste van de problemen.
In rustige tijden is er ook een logistiek vandoen, om de bevolking in hun behoeften te kunnen voorzien, alleen wordt dat dan wat opgedreven wanneer de verre voorvaderen van de familie Backeljauw de kriebels voelden om in ’t groot wat te gaan klussen.
Oud 29 november 2016, 16:58   #133
Pandareus
Secretaris-Generaal VN

Standaard

Citaat:
als ge u er tussen wilt wringen, trekt U dan niet op aan mij.
Zijn vraag beantwoordde zichzelf, niet waar? Of vatte jij dat daar dan niet uit op?
Dus dat gewauwel over "aangeraakt zijn" was gewoon gratis een extraatje op een zichzelf beantwoordende vraag ?
Pandareus is offline   Met citaat antwoorden
Oud 29 november 2016, 17:35   #134
Peche
Banneling

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Pandareus Bekijk bericht
Dus dat gewauwel over "aangeraakt zijn" was gewoon gratis een extraatje op een zichzelf beantwoordende vraag ?
Lees de OP nog eens. Naast het feit dat ik me afvraag of ze ons de duivel aangedaan hebben, vraag ik me af wie God is. Waarom deze plots verschijnt bij de mensheid. Jij wauwelt dat ik wauwel en wat bereikt?
Oud 29 november 2016, 17:51   #135
Piero

Piero's schermafbeelding

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk was het woord Heer of opperste Heer (adonai). JHWH volgens Mozes: de Heere uw God is een (1) en de enige ware God. En bij de mohammedanen is Hij Allah, de Eerste of de Enige. Heeft natuurlijk niet met de drieeenheid te maken,
Oud 29 november 2016, 17:55   #136
Peche
Banneling

Standaard

Uiteraard niet. De drievuldigheid zijn de Vader, de zoon en de heilige geest. Door veel Christenen wordt dat in eenheid beleefd. Volgens JG zijn het losstaande zaken.
Oud 29 november 2016, 18:25   #137
Piero

Piero's schermafbeelding

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Diego Raga Bekijk bericht
Net daarom vind ik het redelijk frappant, dat pas na (tien-)duizenden jaren van stedelijke (en koninklijke) architectuur van ontwikkelde culturen van over heel de wereld, de romaanse boog pas rond het begin van onze jaartelling z’n toepassing vond in de stad Rome.
Dat is zoiets als de loopfiets uitvinden en dan duizenden jaren lang niet verder evolueren naar het trappersmodel.
Bizar.
De Grieken gebruikten de boogconstructie als eersten en ze koloniseerden delen van Italie en bouwden daar zeer vroege tempels In Pestum en op Sicilie. Waarschijnlijk hebben ze ook bogen gemaakt in Italie die niet behouden zijn gebleven. De romeinen gebruikten bogen en bouwden tongewelven. De romaanse bouwkunst komt overigens na de romeinse bouwkunst.
De innovatie van de gothiek was niet slechts de luchtboog. Dat was vooral de vierdeling van de gewelven met een betere spreiding van de krachten op de draagconstructie. Tongewelven en bogen hebben als zwakte dat ze de wanden uiteendrukken en daarom zijn er trekstangen vereist aan de voet van de boog of anders een schakeling van bogen waardoir de dwarskrachten worden opgeheven.
Maar echt belangwekkend en vermoedelijk origineel is de enorme betonnen (!) koepel van het Pantheon in Rome die uit losse segmenten bestaat. Deze inspireerde Philippo Brunelleschi voor een nog ingewikkelder en innovatief systeem voor de koepel van de Dom van Florence, bestaande uit op het oog gewone bakstenen die in een zelfdragend patroon rondom werden gestapeld, zonder steigerwerk. Ook die constructie wordt aan de voet bijeengehouden, namelijk door een rondomlopende metalen ring die de spatkrachten opvangt.

Er zijn waarschijnlijk talloze uitvindingen gedaan ook in de bouwkunde, die nooit werden toegeoast omdat er geen vraag was, of geen vertrouwen, of geen geld, of competitie en valse concurrentie, of ontoereikende materialen en stand van de techniek.
Oud 30 november 2016, 00:08   #138
praha
Secretaris-Generaal VN

praha's schermafbeelding

Standaard

Citaat:
Maar hoe ze zo recht "geslepen" zijn is wel uniek. Sommige stenen zijn identieke replica's van elkaar. Er was een wereldbeschaving Praha.
aaaaaaaaah
Gaan we weer heel het flutsite-lijstje af of zo ?
Daar is tal van keren op geantwoord en als ge opgelet had dan zat het antwoord al in één van mijn vorige posts verwerkt.
praha is offline   Met citaat antwoorden
Oud 30 november 2016, 00:10   #139
praha
Secretaris-Generaal VN

praha's schermafbeelding

Standaard

Citaat:
Dat heb ik niet gedaan he? Misschien is de alien niet letterlijk geland. Misschien ontdekten we de alien binnen ons. Maar wat is alien? Het betekent letterlijk iets vreemd. Wat als de alien via telepathie werkt en niet via radiokanalen?
neen dat heb jij toen niet gedaan ... je doet het nu
Jij bent anders wel begonnen over het vermeende feit dat onze voorouders (normaliter) te dom waren om te helpen donderen
Oud 30 november 2016, 00:27   #140
praha
Secretaris-Generaal VN

praha's schermafbeelding

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Diego Raga Bekijk bericht
Dat ze niet onze huidige bouwkennis hebben, ok, maar dat de honderden generaties creatievelingen, bouwmeesters, wiskundigen, architecten ea vakmannen al die milennia onwetend zouden geweest zijn omtrent de voordelen van de romaanse boog, is imo nogal moeilijk te vatten.
Dat heb je nu eenmaal met uitvindingen.
Soms is dat de uitkomst van een lang pad andere kennis opbouwen en soms ligt dat in een dom ongeluk.
Niettemin, je moet het ook 'willen' zien en 'willen' benutten.
In die tijd was dat niet zo evident

Citaat:
Mja, ik wil wel ’s zien hoe iemand stenen blokken van 50 tot 5-600 ton honderden kilometers ver over land verplaatst, uiteraard met de technieken van toen en die mag dan ook beschikken over zoveel mensen en lastdieren als ‘m denkt nodig te hebben.
Ik neem tegen dan alvast wat popcorn in voorraad.
vreemd want dat is anders al tal van keren proefondervindelijk ( oa net om die reden ) vastgesteld.
Ge vind er zelfs filmpjes van op youtube hoe ge dat kunt doen ( of ze 500 ton zijn dat zal wel niet ) all by your self.
Het enige probleem bij horizontaal transport is wrijving
Maar vertel me eens ... welke stenen wogen er bij de Eqyptenaren 500 ton en meer ?
Op monolite obelisken na kan ik me ze niet bedenken en zijn ze echt beperkt in aantal.
De Romeinen deden beter

Citaat:
Uiteraard moet alles wat er bij komt kijken ook een strakke organisatie zijn, maar dat zijn de minste van de problemen.
In rustige tijden is er ook een logistiek vandoen, om de bevolking in hun behoeften te kunnen voorzien, alleen wordt dat dan wat opgedreven wanneer de verre voorvaderen van de familie Backeljauw de kriebels voelden om in ’t groot wat te gaan klussen.
de minste van de problemen ?!
Komaan hé
Wij zouden dat niet redden zonder computers ed
Antwoord

Regels voor berichten
Je mag niet nieuwe discussies starten
Je mag niet reageren op berichten
Je mag niet bijlagen versturen
Je mag niet jouw berichten bewerken

vB-code is Aan
Smileys zijn Aan
[IMG]-code is Aan
HTML-code is Uit
Forumnavigatie

Alle tijden zijn GMT +1. Het is nu 22:56.

Forumsoftware: vBulletin®
Copyright ©2000 - 2025, Jelsoft Enterprises Ltd.
Content copyright ©2002 - 2020, Politics.be