Politics.be Registreren kan je hier.
Problemen met registreren of reageren op de berichten?
Een verloren wachtwoord?
Gelieve een mail te zenden naar [email protected] met vermelding van je gebruikersnaam.

Ga terug   Politics.be > Algemeen > Binnenland
Registreer FAQForumreglement Ledenlijst

Binnenland Onderwerpen omtrent de binnenlandse politiek kunnen hier terecht. Let er wel op dat dit subforum enkel over dergelijk algemene zaken gaat die niet thuishoren in de themafora.

Antwoord

Discussietools
Oud 1 december 2016, 22:36   #21
Zeus
Europees Commissaris

Zeus's schermafbeelding

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Jan van den Berghe Bekijk bericht
Hoe past dat dan binnen de EU-wetgeving?
Dat zijn ze nog aan het onderzoeken. Een mogelijke piste zou zijn om het "strategisch belang" van postNL in te roepen, dat is indertijd ook met KPN gebeurd.

Een andere meer realistische piste, is dat ze wat politieke druk zetten op de Stichting Continuïteit PostNL, die heeft een call-optie, waarbij dan 49.99 procent van het bestaand aantal aandelen bij wordt gecreëerd. Een gigantische gifpil dus.
Zeus is offline   Met citaat antwoorden
Oud 1 december 2016, 22:37   #22
BWarrior
Perm. Vertegenwoordiger VN

BWarrior's schermafbeelding

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Jan van den Berghe Bekijk bericht
Dat had u gedacht. Als de aandeelhouders merken dat er een wetgeving wordt gestemd die de overheid onrechtmatige macht geeft over private bedrijven, trekken ze wel naar de rechtbank.

Ik acht de kans dat het zover komt zo goed als nihil. Dit aanbod laat niemand zinnig liggen. Al begrijp ik dat de Nederlandse staat nu nog wat toneel speelt.
BWarrior is offline   Met citaat antwoorden
Oud 1 december 2016, 22:38   #23
BWarrior

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Zeus Bekijk bericht
Een andere meer realistische piste, is dat ze wat politieke druk zetten op de Stichting Continuïteit PostNL, die heeft een call-optie, waarbij dan 49.99 procent van het bestaand aantal aandelen bij wordt gecreëerd. Een gigantische gifpil dus.
Kan een staat zomaar een privébedrijf overnemen?
Oud 1 december 2016, 22:42   #24
Zeus
Europees Commissaris

Zeus's schermafbeelding

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door BWarrior Bekijk bericht
Kan een staat zomaar een privébedrijf overnemen?
Officieel is Stichting Continuïteit onafhankelijk. Officieel....
Oud 1 december 2016, 22:43   #25
Zeus
Europees Commissaris

Zeus's schermafbeelding

Standaard

Citaat:
Ik acht de kans dat het zover komt zo goed als nihil. Dit aanbod laat niemand zinnig liggen. Al begrijp ik dat de Nederlandse staat nu nog wat toneel speelt.
Als aandeelhouder idd niet. Als bestuurder word je vaak liever niet overgenomen.
Als het bestuur nee zegt, is het njet. Bpost heeft al aangegeven geen vijandig bod te gaan doen.

Laatst gewijzigd door Zeus : 1 december 2016 om 22:44.
Oud 1 december 2016, 23:03   #26
BWarrior

Standaard

Citaat:
Als aandeelhouder idd niet. Als bestuurder word je vaak liever niet overgenomen.
Als het bestuur nee zegt, is het njet. Bpost heeft al aangegeven geen vijandig bod te gaan doen.
Als 10 procent van de aandeelhouders samenkomt, kunnen ze het bestuur alsnog dwingen om met bpost te praten.
Oud 1 december 2016, 23:08   #27
Hollander

Hollander's schermafbeelding

Standaard

Kan iemand mij de logica van deze constructie uitleggen?

We praten hier over een 'staatsbedrijf' uit een minder geliberaliseerde markt dan bij ons, die een geprivatiseerd en betrekkelijk goed bedrijf wil overnemen.
Het verschil in waardering wordt m.i. voornamelijk bepaalt doordat PostNL kennelijk pensioenverplichtingen op zijn balans heeft staan? En dan moet ik maar snappen dat dat bij Bpost allemaal dik in orde zou zijn? Waarom? (BE heeft geen trackrecord op het gebied van pensioenen, noch op het gebied van performante overheidsbedrijven)

met welk geld financiert men dat? Ik begrijp het even niet, conceptueel gezien...
Hollander is offline   Met citaat antwoorden
Oud 2 december 2016, 00:33   #28
Zeus
Europees Commissaris

Zeus's schermafbeelding

Standaard

Citaat:
Als 10 procent van de aandeelhouders samenkomt, kunnen ze het bestuur alsnog dwingen om met bpost te praten.
You can lead a horse to the water...
Oud 2 december 2016, 00:38   #29
Zeus
Europees Commissaris

Zeus's schermafbeelding

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Hollander Bekijk bericht
Kan iemand mij de logica van deze constructie uitleggen?

We praten hier over een 'staatsbedrijf' uit een minder geliberaliseerde markt dan bij ons, die een geprivatiseerd en betrekkelijk goed bedrijf wil overnemen.
Het verschil in waardering wordt m.i. voornamelijk bepaalt doordat PostNL kennelijk pensioenverplichtingen op zijn balans heeft staan? En dan moet ik maar snappen dat dat bij Bpost allemaal dik in orde zou zijn? Waarom? (BE heeft geen trackrecord op het gebied van pensioenen, noch op het gebied van performante overheidsbedrijven)

met welk geld financiert men dat? Ik begrijp het even niet, conceptueel gezien...
De hoge pensioenlasten van hun statutair personeel bezwaarden hun exploitatierekeningen wat tot ernstige financieringsproblemen kon leiden na hun privatisering. In dit geval (en ook bij Belgacom, NMBS, ....) heeft de staatskas zowel de lopende als toekomstige pensioenlasten en de aanwezige pensioenreserves via een eenmalige operatie overgenomen.

Laatst gewijzigd door Zeus : 2 december 2016 om 00:38.
Oud 2 december 2016, 01:36   #30
Adrian M

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door demonen Bekijk bericht
Wilders gaat uit de Eu treden net als de Italianen, Hongaren, Fransen, ...
De Wever kan een unie oprichten met Turkije.
Zal hij een meerderheid in de 2e kamer moeten behalen.
Zonder meerderheid krijgt hij een referendum er niet door.
Adrian M is offline   Met citaat antwoorden
Oud 2 december 2016, 06:40   #31
Henri1
Secretaris-Generaal VN

Standaard

Citaat:
BPost heeft een nieuw aanbod gelanceerd om PostNL over te nemen.

In het overnamebod (zie de site van BPost http://bpostnews.be/files/20161130_pressrelease_NL.pdf)

staat enerzijds dat de Belgische staat niet meer dan drie van de tien leden mag hebben in de raad van bestuur van de combinatie, maar anderzijds dat de raad van bestuur van PostNL uit acht leden zal bestaan, waarvan vier op voordracht van BPost. Bpost krijgt dus meer macht in PostNL dan in het fusiebedrijf? Of zie ik dat verkeerd?

En als PostNL apart blijft bestaan, BPost dan ook? Is dit dan wel een fusie, laat staan een overname?

Een zeer verwarrende constructie.
Fusie zei je ?
Waar zou dat goed voor moeten zijn ?

Post NL moet overgenomen en gedomineert worden.
Doe je dat niet wordt je door de Nederlanders omvergelopen.
Henri1 is offline   Met citaat antwoorden
Oud 2 december 2016, 06:47   #32
Skobelev
Secretaris-Generaal VN

Skobelev's schermafbeelding

Standaard

Wie wil er nu met een Belgisch staatsbedrijf in zee? Post NL zou zot moeten zijn om daar in te stappen.
Skobelev is offline   Met citaat antwoorden
Oud 2 december 2016, 06:55   #33
Jay-P.
Secretaris-Generaal VN

Jay-P.'s schermafbeelding

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Henri1 Bekijk bericht
Fusie zei je ?
Waar zou dat goed voor moeten zijn ?

Post NL moet overgenomen en gedomineert worden.
Doe je dat niet wordt je door de Nederlanders omvergelopen.
DE enige die gij via de post moogt domineren is Hollande, en dan nog.
Oud 2 december 2016, 12:57   #34
Hollander

Standaard

Citaat:
De hoge pensioenlasten van hun statutair personeel bezwaarden hun exploitatierekeningen wat tot ernstige financieringsproblemen kon leiden na hun privatisering. In dit geval (en ook bij Belgacom, NMBS, ....) heeft de staatskas zowel de lopende als toekomstige pensioenlasten en de aanwezige pensioenreserves via een eenmalige operatie overgenomen.
Aha, dat verklaart het. De Pensioenen bij BPost zitten bij de Staat, terwijl de pensioenverplichtingen van PostNL in een stichting zitten (zoals alle pensioenen in Nederland, want bedrijven hébben geen pensioenverplichtingen). Als ik het goed zeg schrijven de huidige IFRS regels voor dat die verplichtingen op de balans worden meegenomen als defined benefit verplichting. Omdat de huidige rentestanden laag zijn is de dekkingsgraad laag en ontstaat er virtueel een balanspost die de waardering van van PostNL drukt.

Maar is BPost nou een performanter bedrijf of niet? Want als dat zo is ben ik een voorstander. Maar ik betwijfel dat ten zeerste. Als Bpost het bedrijf is wat ik denk dat het is dan is die overname geen goed idee. PostNL is namelijk wel degelijk een goed georganiseerd bedrijf. Die hebben hun zaakjes op orde.
Oud 2 december 2016, 13:41   #35
Jay-P.
Secretaris-Generaal VN

Jay-P.'s schermafbeelding

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Hollander Bekijk bericht
Aha, dat verklaart het. De Pensioenen bij BPost zitten bij de Staat, terwijl de pensioenverplichtingen van PostNL in een stichting zitten (zoals alle pensioenen in Nederland, want bedrijven hébben geen pensioenverplichtingen). Als ik het goed zeg schrijven de huidige IFRS regels voor dat die verplichtingen op de balans worden meegenomen als defined benefit verplichting. Omdat de huidige rentestanden laag zijn is de dekkingsgraad laag en ontstaat er virtueel een balanspost die de waardering van van PostNL drukt.

Maar is BPost nou een performanter bedrijf of niet? Want als dat zo is ben ik een voorstander. Maar ik betwijfel dat ten zeerste. Als Bpost het bedrijf is wat ik denk dat het is dan is die overname geen goed idee. PostNL is namelijk wel degelijk een goed georganiseerd bedrijf. Die hebben hun zaakjes op orde.
En ze gaan jullie nog verplichten om ABN te praten ook. Ik zou maar 2x nadenken.
Oud 2 december 2016, 13:48   #36
Tavek
Banneling

Standaard

Bpost betaalt netjes een dividend uit.

PostNL heeft al jaren geen dividend meer uitbetaald.

Als ik aandeelhouder was, wist ik het ook wel hoor.
Tavek is offline   Met citaat antwoorden
Oud 2 december 2016, 15:30   #37
Hollander

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Tavek Bekijk bericht
Bpost betaalt netjes een dividend uit.

PostNL heeft al jaren geen dividend meer uitbetaald.

Als ik aandeelhouder was, wist ik het ook wel hoor.
De vraag is wat de achterliggende oorzaken daarvoor zijn.
Oud 2 december 2016, 20:22   #38
BWarrior

Standaard

http://www.nu.nl/beurs/4359795/bpost...nuari-afm.html

Bpost legt bod op PostNL in januari voor aan AFM

Bpost legt zijn overnamebod op PostNL op 30 januari voor aan de Autoriteit Financiële Markten (AFM). Het Belgische postbedrijf verwacht er voor de formele indiening van dat biedingsbericht met de Nederlandse branchegenoot uit te zijn, zo laat het vrijdag weten.

... ik denk niet dat ze dit gaan zeggen als er geen (voor)akkoord is...
Oud 11 december 2016, 01:49   #39
Adam Smith
Europees Commissaris

Adam Smith's schermafbeelding

Standaard

Citaat:
De volgende regering kan ook stokken in de wielen steken.
Of de Belgische regering, Alexander de Croo bevestigde in zijn recente quote over B-post-NL alles waar de Nederlandse overheid niet voor is. Mocht B-Post ook geliberaliseerd zijn, wat hebben jullie liberalen eigenlijk gedaan toen ze aan de macht waren..., dan had het minder gevoelig gelegen dan nu. Mocht de invloed van de Wetstraat verlagen tot een Nederlands acceptabel laag niveau, dan geef je de Nederlandse politiek ook geen munitie.

Regels voor berichten
Je mag niet nieuwe discussies starten
Je mag niet reageren op berichten
Je mag niet bijlagen versturen
Je mag niet jouw berichten bewerken

vB-code is Aan
Smileys zijn Aan
[IMG]-code is Aan
HTML-code is Uit
Forumnavigatie

Alle tijden zijn GMT +1. Het is nu 22:59.

Forumsoftware: vBulletin®
Copyright ©2000 - 2025, Jelsoft Enterprises Ltd.
Content copyright ©2002 - 2020, Politics.be